AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI ADINDAN Azərbaycan Respublikası Mülki və Vergi Məcəllələrinin,
“İpoteka haqqında” və “İcra haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanunlarının bəzi müddəalarının
əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə
dair
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya
Məhkəməsi Plenumunun
Q Ə R A R I
23 iyul 2020-ci il
Bakı şəhəri
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu Fərhad
Abdullayev (sədr), Sona Salmanova, Südabə Həsənova,
Rövşən İsmayılov (məruzəçi-hakim),
Ceyhun Qaracayev, Rafael Qvaladze, Mahir Muradov, İsa Nəcəfov və
Kamran Şəfiyevdən ibarət tərkibdə,
məhkəmə katibi Fəraid Əliyevin iştirakı ilə,
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsinə,
“Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 27.2 və 33-cü maddələrinə
və Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Daxili Nizamnaməsinin 39-cu maddəsinə müvafiq olaraq,
xüsusi konstitusiya icraatının yazılı prosedur
qaydasında keçirilən məhkəmə iclasında
Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin müraciəti əsasında
Azərbaycan Respublikası Mülki və Vergi Məcəllələrinin,
“İpoteka haqqında” və “İcra haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanunlarının bəzi müddəalarının
əlaqəli şəkildə şərh edilməsinə
dair konstitusiya işinə baxdı.
İş
üzrə hakim R.İsmayılovun məruzəsini, maraqlı
subyektlər Bakı Apellyasiya Məhkəməsinin və Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin nümayəndələrinin
yazılı çıxışlarını, mütəxəssislər
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin, Azərbaycan
Respublikası Mərkəzi Bankının və Azərbaycan
Respublikası İqtisadiyyat Nazirliyi yanında Dövlət
Vergi Xidmətinin yazılı mülahizələrini, iş
materiallarını araşdırıb müzakirə edərək,
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
MÜƏYYƏN
ETDİ:
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya Məhkəməsinə (bundan sonra - Konstitusiya Məhkəməsi)
müraciət edərək Azərbaycan Respublikası
Mülki Məcəlləsinin (bundan sonra - Mülki Məcəllə),
Azərbaycan Respublikası Vergi Məcəlləsinin (bundan
sonra - Vergi Məcəlləsi), “İpoteka haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun (bundan sonra - “İpoteka haqqında” Qanun)
və “İcra haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun bəzi
müddəalarının əlaqəli şəkildə
şərh edilməsini xahiş etmişdir.
Müraciətdə
qeyd olunur ki, “AccessBank” Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti
(bundan sonra - “AccessBank” QSC) “Əmlak
İxtisaslaşdırılmış Hərrac Mərkəzi”
Məhdud Məsuliyyətli Cəmiyyətinə qarşı
iddia ərizəsi ilə 1 saylı Bakı
İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinə müraciət
edərək, keçirilmiş hərracın yekunlarına
dair protokolun və alqı-satqı müqaviləsinin
“AccessBank” QSC tərəfindən sadələşdirilmiş
vergi ödənilmədən və həmin verginin ödənilməsi
ondan tələb edilmədən bağlanması vəzifəsinin
cavabdehin üzərinə qoyulmasını xahiş
etmişdir.
“AccessBank”
QSC “İpoteka haqqında” Qanunun 43.7-ci maddəsinə istinad edərək
borcun əvəzi olaraq ona təklif olunmuş əmlakları
qəbul etdiyini bildirmiş, hərraca
çıxarılmış ipoteka predmetinin
satıcısı olmadığını əsas tutaraq ondan
vergilərin ödənilməsinin tələb
olunmasını və bu əsasla cavabdehin həmin əmlakların
onun adına rəsmiləşdirilməsindən
imtinasını əsassız saymışdır.
1
saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin 9
dekabr 2019-cu il tarixli qətnaməsi ilə
“AccessBank” QSC-nin iddia tələbi təmin edilmişdir.
Həmin qətnamədən müstəqil tələb
irəli sürməyən üçüncü şəxs
Azərbaycan Respublikasının Vergilər Nazirliyi (bundan sonra
- Vergilər Nazirliyi) apellyasiya şikayəti verərək qətnamənin
ləğv edilməsini və iddia ərizəsinin təmin
edilməməsi barədə qətnamə qəbul edilməsini
xahiş etmişdir.
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsi işə baxarkən mülki
qanunvericilikdə ipoteka saxlayanın məhkəmə qaydasında
təmin olunmuş tələbi əsasında icra məmurunun
hərrac təşkilatına verdiyi şifarişə əsasən
keçirilmiş təkrar hərrac baş
tutmadığı halda, ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən
əldə edilməsi zamanı ödəmə mənbəyində
tutulması tələb olunan sadələşdirilmiş
verginin ödənilməsi əsaslarını müəyyən
edən hüquq normalarının qeyri-müəyyənliyi və
məhkəmələrdə belə mübahisələrin həlli
zamanı fərqli yanaşmaların mövcudluğunu nəzərə
alaraq, vahid məhkəmə təcrübəsinin
formalaşdırılması məqsədi ilə
qaldırılan məsələ üzrə müvafiq şərhin
verilməsinin zəruriliyi qənaətinə gəlmişdir.
Müraciətdə
göstərilmişdir ki, birinci instansiya məhkəməsi qətnaməsini
“AccessBank” QSC-nin daşınmaz əmlakı təqdim edən
şəxs deyil, həmin əmlakı əldə edən
qismində çıxış etməsi və müvafiq əməliyyatda
satıcının iştirak etməməsi, bu səbəbdən
bankdan sadələşdirilmiş vergi ödənilməsinin
tələb edilməsinin qanunauyğun olmaması ilə əsaslandırmışdır.
İş
üzrə müstəqil tələb irəli sürməyən
üçüncü şəxs Vergilər Nazirliyi isə
apellyasiya şikayətini onunla əsaslandırmışdır
ki, Vergi Məcəlləsinin 150.1.13-cü maddəsi
yaşayış və qeyri-yaşayış, habelə torpaq
sahələrinin açıq hərracda təqdim edilməsi
zamanı sadələşdirilmiş verginin hesablanaraq
tutulması öhdəliyini hərracın nəticələrini
müvafiq protokolla təsdiq edən
ixtisaslaşdırılmış təşkilatların
üzərinə qoymuşdur. Mübahisələndirilən
halda, bank əmlakı əldə edən, hərrac təşkilatı
isə hərracın keçirilməsinə cavabdeh olan şəxs
qismində çıxış etdiyindən, həmin əməliyyat
zamanı ipoteka predmetinin faktiki satıcısı qismində
heç bir subyekt iştirak etmir. Sadələşdirilmiş
verginin ödəyicisi daşınmaz əmlakı təqdim edən
(satıcı) olsa da, vergi məbləği məhz əmlakı
əldə edənin həyata keçirdiyi ödənişdən
tutulur. Bu baxımdan, vergi qanunvericiliyi sadələşdirilmiş
verginin məhz ödəmə mənbəyində, yəni
ödənişin forması və üsulundan asılı
olmayaraq gəliri ödəyən şəxsdən (bankdan)
tutulmasını, lakin bu vergi məbləğinin gəliri əldə
edən, yəni əmlakı təqdim edən şəxsin
hesabına aid edilməsini müəyyən etdiyindən,
vergilər bank tərəfindən ödənilmədən hərracın
nəticələrinin rəsmiləşdirilməsi
mümkünsüzdür.
Müraciətdə,
həmçinin qeyd edilmişdir ki, məsələyə dair
müxtəlif yanaşmalardan biri hərraca
çıxarılmış ipoteka predmetinin
satılmaması, yəni hərracın baş tutmaması nəticəsində
ipoteka saxlayanın əmlakı əldə etdiyi zaman ondan sadələşdirilmiş
verginin tutulmasının, faktiki olaraq ipoteka saxlayanın
sonradan əmlakı satarkən həmin vergini təkrar ödəmək
məcburiyyətində qalmasına və bunun, kreditorun bir əmlak
üzrə bir neçə dəfə eyni vergini ödəmək
öhdəliyi ilə yüklü edilməsinə səbəb
olmasıdır. Belə ki, “İpoteka haqqında” Qanunun 43.9-cu
maddəsinə görə, hərraca
çıxarılmış ipoteka predmeti ipoteka saxlayanın
mülkiyyətinə keçirsə, ipoteka saxlayan xarakterinə
və təyinatına görə ona məxsus ola
bilməyən ipoteka predmetini özündə
saxlamışsa, o, qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş qaydada bir il ərzində həmin əşyanı
özgəninkiləşdirməlidir. Eləcə
də nəzərə alınmalıdır ki, kreditin təminatsız
qalmaması üçün ipoteka saxlayan əmlakı əldə
etməyə məcburdur.
Müraciətedənin fikrincə, tutmanın ipoteka ilə
yüklü edilmiş əmlaka yönəldilməsi
haqqında məhkəmə qətnaməsi qanuni qüvvəyə
mindiyi andan, ipoteka qoyan həmin əmlakı idarə etmək
və barəsində sərəncam vermək imkanından məhrum
olur ki, bu da onun hərrac əməliyyatında satıcı
qismində iştirak etməsini istisna edir. Həmçinin
hazırkı vəziyyətdə, yəni hərrac baş
tutmadığından ipoteka saxlayanın ipoteka predmetini əldə
etməsinə razılıq verməsinin hansı formada rəsmiləşdirilməsi
müəyyən edilməmişdir. Bəzi
hallarda tələbkara təklif olunan əmlak təhvil-təslim
sənədi əsasında əldə edənə təqdim
olunur, bu isə həmin əmlaka hüquqların rəsmiləşdirilməsini
çətinləşdirir. Belə ki,
“Daşınmaz əmlakın dövlət reyestri haqqında”
Azərbaycan Respublikası Qanununun (bundan sonra - “Daşınmaz
əmlakın dövlət reyestri haqqında” Qanun) 8-ci maddəsində
yalnız qanunla müəyyən edilmiş qaydada
ixtisaslaşdırılmış təşkilatlar tərəfindən
keçirilən açıq hərracın nəticələrinə
dair yekun protokol daşınmaz əmlaka hüququn qeydiyyatı
üçün əsas kimi nəzərdə tutulmuşdur.
Bakı
Apellyasiya Məhkəməsinin qənaətinə əsasən,
qanunverici yalnız baş tutmuş hərrac zamanı ödəmə
mənbəyində vergi tutulması halını tənzimləmiş,
mübahisələndirilən halda isə sadələşdirilmiş
verginin ödənilməli olub-olmaması və ya kim tərəfindən ödənilməsi məsələsini
nizamlamamış, bu isə öz növbəsində hakimlər
arasında müxtəlif yanaşmaların mövcudluğuna
və oxşar məsələlər üzrə müxtəlif
qərarların qəbul edilməsinə səbəb olur.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müraciətdə
qaldırılan məsələlər ilə bağlı
aşağıdakıları qeyd etməyi zəruri hesab edir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının (bundan
sonra - Konstitusiya) 73-cü maddəsinə əsasən, qanunla
müəyyən edilmiş vergiləri və başqa dövlət
ödənişlərini tam həcmdə və vaxtında
ödəmək hər bir kəsin borcudur. Heç kəs
qanunla nəzərdə tutulmuş əsaslar olmadan və
qanunda göstərilmiş həcmdən əlavə vergiləri
və başqa dövlət ödənişləri ödəməyə
məcbur edilə bilməz.
Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun həmin maddəyə
dair formalaşdırdığı hüquqi mövqeyə
görə, vergi ödəmək vəzifəsi dövlətin
şərtsiz tələbi kimi bütün vergi ödəyicilərinə
şamil olunur.
Vergiləri ödəmək (o cümlədən
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş müvafiq vaxtda və
miqdarda) hər bir şəxsin konstitusiya vəzifələrindən
biridir.
Vergi ödəyicisinin bu vəzifəsində cəmiyyətin
bütün üzvlərinin ictimai maraqları öz əksini
tapmışdır. Buna görə dövlət yalnız vergi ödəyicilərinin
deyil, həmçinin cəmiyyətin digər üzvlərinin
də hüquq və qanuni mənafelərinin qorunması məqsədilə
vergi hüquq münasibətlərini tənzimləmək sahəsində
qanuni tədbirlər görmək hüququna və vəzifəsinə
malikdir (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Azərbaycan
Respublikası Vergi Məcəlləsinin 78.3, 85.4, 90.3 və
93.1.1-ci maddələrinin şərh edilməsinə dair”
2011-ci il 12 yanvar tarixli Qərarı).
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu məsələ
ilə bağlı formalaşdırdığı
çoxsaylı hüquqi mövqelərini təkrarlayaraq bir
daha qeyd edir ki, dövlət və bələdiyyə büdcələrinin
formalaşması mənbələri sırasında vergilərin
xüsusi yeri və çəkisi vardır. Vergi
münasibətlərini tənzimləmək yolu ilə
dövlət özünün və bələdiyyələrin
məqsəd və vəzifələrinin həyata
keçirilməsini təmin edir. Büdcə
sistemi ilə vergilər arasındakı mövcud əlaqələrin
həcmi və möhkəmliyi dövlət və cəmiyyətdəki
iqtisadi və sosial proseslərin inkişafına göstərdiyi
təsirlə sıx bağlıdır. Dövlət məhz
maliyyə resursları (o cümlədən vergi
yığımları) hesabına iqtisadi, sosial, ekoloji və
s. sahələrdəki funksiyalarının maliyyələşdirilməsi
imkanına malik olur. Dövlət xalqın və
hər bir vətəndaşın rifahının yüksəldilməsi,
onun sosial müdafiəsi və layiqli həyat səviyyəsinin
qayğısına qalması funksiyalarının həyata
keçirilməsinin təmin edilməsi üçün
qanunla müəyyən edilmiş vergiləri ödəməklə
bağlı fiziki və hüquqi şəxslərin hüquqi
vəzifələrini yaradır.
Qeyd olunmalıdır ki, Konstitusiyanın 94-cü maddəsinin
I hissəsinin 15-ci bəndinə müvafiq olaraq, Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisi (bundan sonra - Milli Məclis)
maliyyə fəaliyyətinin əsasları, vergilər,
rüsumlar və ödənişlərə dair ümumi
qaydalar müəyyən edir. O, Konstitusiyanın 73-cü maddəsində
nəzərdə tutulmuş konstitusiya vəzifəsinin
lazımi səviyyədə yerinə yetirilməsi
üçün müstəqil olaraq vergitutmanın əsas
elementlərini və vergilərin miqdarını, vergi ödəyicilərinin
və vergitutma obyektlərinin tərkibini, vergi dərəcələrinin
növlərini, vergi dövrünün
davamlılığını, vergi bazasının müəyyənləşdirilməsi
üçün gərəkli olan dəyər və kəmiyyət
göstəricilərini, vergilərin hesablanma qaydasını
və s. müəyyən edir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu bir sıra qərarlarında
qanunverici tərəfindən hər hansı ictimai münasibətlərin
tənzimlənməsinə dair normativ-hüquqi aktlar qəbul
edilərkən hüquqi müəyyənlik prinsipinə riayət
edilməsinin vacibliyini vurğulamışdır.
Hüquqi müəyyənlik prinsipi hüququn aliliyinin əsas
aspektlərindən biri kimi çıxış edir. Hər bir
qanunun və ya onun hər hansı bir müddəasının
hüquqi müəyyənlik prinsipinə cavab verməsi
olduqca vacibdir. Bunun təmin edilməsi
üçün hüquq normaları birmənalı və
aydın olmalıdır. Bu, öz növbəsində
hər kəsə onun hüquq və azadlıqlarını
müdafiə edəcəyinə, hüquq tətbiqedənin hərəkətlərinin
isə proqnozlaşdırıla bilən olacağına əminlik
verməlidir. Bunun əksi, yəni hüquq
normasının məzmununun qeyri-müəyyənliyi
hüquq tətbiqetmədə məhdudiyyətsiz mülahizə
üçün imkan yaratmaqla, hər bir normativ-hüquqi
aktın əsasında dayanmalı olan qanunun aliliyi, qanun və
məhkəmə qarşısında bərabərlik və ədalət
prinsiplərinin pozulmasına gətirib çıxara bilər
(“Azərbaycan Respublikasında hərbi xidmətə
çağırışın əsasları haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 21-ci maddəsinin və Azərbaycan
Respublikası Cəzaların İcrası Məcəlləsinin
180.3-cü maddəsinin müddəalarının şərh
edilməsinə dair” 2008-ci il 22 sentyabr tarixli və “Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 59.1.9 və
60-cı maddələrinin bəzi müddəalarının
şərh edilməsinə dair” 2012-ci il 2 aprel tarixli Qərarlar).
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu göstərilən mövqelərə
əsaslanaraq qeyd edir ki, müvafiq qanunvericilik sahəsinin
müddəalarının qeyri-müəyyənliyi həm
vergi ödəyicilərinin hüquqlarının
pozulmasına, həm də vergidən yayınma hallarına səbəb
ola bilər. Məhz buna
görə də adıçəkilən qanunvericilik sahəsi
hər kəsin tələb olunan vergini nə vaxt və
hansı qaydada ödəməli olduğuna dair tam və dəqiq
məlumatlı olmasını mümkün edən səviyyədə
qurulmalıdır. Bu zaman onu da nəzərə
almaq lazımdır ki, vergi qanunvericiliyi aktlarındakı
bütün ziddiyyətlər və anlaşılmazlıqlar
vergi ödəyicisinin xeyrinə həll olunur. Belə ki, Vergi Məcəlləsinin 3.9-cu maddəsinə
müvafiq olaraq, vergilər haqqında qanunvericilik elə tərzdə
formalaşdırılmalıdır ki, hər kəs hansı
vergiləri, hansı qaydada, nə vaxt və hansı məbləğdə
ödəməli olduğunu dəqiq bilsin. Həmin Məcəllənin 3.11-ci maddəsinə
uyğun olaraq isə vergilər haqqında qanunvericiliyin
bütün ziddiyyətləri və aydın olmayan məqamları,
vergi ödəyicisinin xeyrinə şərh edilməlidir.
Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu müraciətedənin
ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə
edilməsi zamanı sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi
qaydasının qanunvericilikdə tənzimlənməməsi
dəlilinə aydınlıq gətirilməsi
üçün məsələyə dair mövcud
qanunvericilik normalarının nəzərdən keçirilməsini
zəruri hesab edir.
Mülki Məcəllənin borclunun öhdəlikləri
yerinə yetirməyi gecikdirməsinin nəticələrini tənzimləyən
319.1-ci maddəsində göstərilmişdir ki, əgər
borclu icrasını təmin etmək üçün əşyanın
ipotekaya verildiyi öhdəliklərin yerinə yetirilməsini
gecikdirmişsə, ipoteka saxlayan ipoteka ilə yüklü
edilmiş obyekti açıq hərracdan satmaq hüququna
malikdir. Həmin Məcəllənin 319.3-cü maddəsinə
görə, ipoteka ilə yüklü edilmiş obyektin
alıcısı satınalma qiymətini ödəməyə
borcludur. İpoteka ilə yüklü
edilmiş obyektin tutmaya yönəldilməsi xərcləri
satınalma qiymətindən tutulur.
Vergi Məcəlləsinin 150-ci maddəsində ödəmə
mənbəyində verginin tutulması qaydası müəyyən
edilmişdir.
Həmin Məcəllənin 2018-ci il 30 noyabr tarixində əlavə
edilmiş 150.1.13-cü maddəsinə uyğun olaraq, qanunla
müəyyən edilmiş hallar istisna olmaqla,
yaşayış və qeyri-yaşayış sahələrinin,
habelə torpaq sahələrinin açıq hərrac
qaydasında təqdim edilməsi üzrə hərracın nəticələrini
“Daşınmaz əmlakın dövlət reyestri haqqında”
Qanunun 8.0.2-ci maddəsində müəyyən olunmuş
protokolla təsdiq edən ixtisaslaşdırılmış təşkilatlar
ödəmə mənbəyində vergi tutmağa borcludur. Adıçəkilən maddədə istifadə
edilən “malların təqdim edilməsi” müddəasının
anlayışı Vergi Məcəlləsinin 13.2.10-cu maddəsində
verilmişdir. Bu maddəyə görə, malların təqdim
edilməsi - mallar üzərində mülkiyyət
hüququnun başqasına verilməsi, habelə bunlarla məhdudlaşdırılmayan,
malların satışı, mübadiləsi, hədiyyə
verilməsi, natura şəklində əməkhaqqı ödənilməsi
və natura şəklində digər ödəmələr,
həmçinin girov qoyulmuş mallar üzrə mülkiyyət
hüququnun girov saxlayana və ya digər şəxsə
keçməsi, bina tikintisi fəaliyyəti ilə məşğul
olan şəxslər tərəfindən yaşayış və
qeyri-yaşayış sahələrinin notarial qaydada təsdiq
edilməklə, habelə notarial qaydada təsdiq edilmədən
bağlanmış müqavilələr üzrə, həmçinin
mənzil-tikinti kooperativi üzvlərinin ümumi
yığıncağının qərarı ilə özgəninkiləşdirilməsidir.
Eyni
zamanda, Vergi Məcəlləsinin 150.3-1-ci maddəsinə əsasən,
notarius və ixtisaslaşdırılmış hərrac təşkilatları
bu Məcəllənin 220.8-ci və 220.8-1-ci maddələrinə
uyğun olaraq sadələşdirilmiş vergini hesablayaraq 1
(bir) bank günü ərzində dövlət büdcəsinə
ödəyir və hesabat ayından sonrakı ayın 20-dən
gec olmayaraq müvafiq icra hakimiyyəti orqanının müəyyən
etdiyi forma üzrə bəyannaməni vergi orqanına verməyə
borcludur.
Maddələrin məzmunundan göründüyü
kimi, yuxarıda göstərilən normalar yaşayış və
qeyri-yaşayış sahələrinin hərrac qaydasında
təqdim edilməsi zamanı verginin məhz ödəmə mənbəyində,
yəni əmlakı əldə edənin həyata
keçirdiyi ödənişdən tutulmasını nəzərdə
tutur.
Hərrac
baş tutmamış elan edildikdə isə ipoteka saxlayan
ipoteka predmetini təkrar hərracdakı satış qiymətindən
25 faiz az olmayan qiymətlə ala bilər, bu şərtlə
ki, ipoteka predmetinin ən aşağı satış qiyməti
ən azı hüquqlarının qeydiyyat növbəliliyinə
görə ipoteka predmetini satın alan ipoteka saxlayandan
üstün olan digər ipoteka saxlayanların tələblərinin
ödənilməsi üçün kifayət qədər
olsun (“İpoteka haqqında” Qanunun 43.7-ci maddəsi).
Qeyd edilən halda əmlakı əldə edən tərəfindən
ödəniş həyata keçirilmədiyindən
yuxarıda göstərilən normaların tətbiqi
mümkünsüz olur. Vergi ödənilməsi qaydasını tənzimləyən
müvafiq qanunvericilik normalarına nəzər yetirildikdə,
hərracın baş tutmaması səbəbindən əmlakın
ipoteka saxlayan tərəfindən əldə edilməsi
zamanı vergilərin ödənilməli olub-olmaması məsələsini
nizama salan normaların mövcud olmadığı aydın
görünür. Eləcə də müvafiq məsələ
araşdırılarkən ipoteka saxlayanın, bir çox
hallarda məcburiyyət qarşısında qalaraq ipoteka
predmetini alması, “İpoteka haqqında” Qanunun 43.9-cu maddəsinə
uyğun olaraq, xarakterinə və təyinatına görə
ona məxsus ola bilməyən ipoteka
predmetini qanunvericiliklə müəyyən edilmiş qaydada
bir il ərzində özgəninkiləşdirməli
olması kimi hallar diqqəti cəlb edir.
Araşdırılan məsələ üzrə vacib məqamlardan
biri də ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə
edilməsi zamanı rəsmiləşdirilmə
qaydalarının qanunvericilikdə nəzərdə
tutulmamasıdır. Bu isə təcrübədə həmin
aktın müxtəlif üsullarla rəsmiləşdirilməsinə
və əmlaka dair hüquqların müxtəlif sənədlər
əsasında qeydə alınmasına səbəb olur.
Halbuki “Daşınmaz əmlakın dövlət
reyestri haqqında” Qanunun 8-ci maddəsində və Mülki Məcəllənin
139-1-ci maddəsində daşınmaz əmlak üzərində
hüquqların əmələ gəlməsinin,
başqasına keçməsinin, məhdudlaşdırılmasının
(yüklülüyünün) və xitam verilməsinin
dövlət qeydiyyatı üçün konkret əsaslar
sadalanmışdır.
Konstitusiya
Məhkəməsinin Plenumu Klark Qordon Morrisin şikayəti
üzrə 2017-ci il 26 may tarixli Qərarında
qanunun aydın olması tələbi ilə bağlı qeyd
etmişdir ki, qanunun aydın və proqnozlaşdırıla
bilən olması hüquqi dövlətin vacib təzahürlərindən
biri olan qanunun ümumiliyini təmin etmək zərurəti ilə
uzlaşmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki,
qanunun mətninin mütləq aydınlığı
(qanunvericinin bütün mümkün ola
biləcək həyati halları qanunda nəzərdə
tutması) qeyri-realdır. Bu səbəbdən
qanunda ümumi anlayışlardan istifadə edilməsi
qaçılmazdır.
Bu
baxımdan, hüquqi normaların bəzən qaçılmaz
olan natamamlığı və ya qeyri-müəyyənliyi məhz
məhkəmə təcrübəsi vasitəsi ilə aradan
qaldırılır (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun R.Cəfərovun
şikayəti üzrə 2012-ci il 18 may
tarixli Qərarı).
Bu zaman məhkəmə
təcrübəsində normativ-hüquqi aktların müddəaları
onların konstitusiya hüquqi mənasına uyğun tətbiq
olunmalıdır (Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “M.Məmmədovun
şikayəti əsasında Azərbaycan Respublikası
İnzibati Prosessual Məcəlləsinin 55-ci maddəsinin bəzi
müddəalarının Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 60-cı maddəsinin I hissəsinə
uyğunluğunun yoxlanılmasına dair” 2014-cü il 29 aprel tarixli Qərarı).
Lakin onu da nəzərə almaq lazımdır ki, bəzən
fərqli üsullardan (metodlardan) istifadəyə əsaslanan məhkəmə
təfsiri nəticəsində hüququn tətbiqinin müxtəlif
variantlarının formalaşması mümkündür. Həmin
variantların hər biri isə ayrı-ayrılıqda
Konstitusiyanın yol verdiyi fərqli hüquqi tənzimləmə
modeli çərçivəsində hüquqi cəhətdən
əsaslandırılmış sayıla bilər.
Bu vəziyyətdə müvafiq qanunun həqiqi məzmununun
müəyyən edilməsinin ən doğru yolu hakimiyyətlərin
bölünməsi prinsipinin tələblərinə əsaslanaraq
(Konstitusiyanın 7-ci maddəsinin III hissəsi), normanın
qanunverici orqan tərəfindən dəqiqləşdirilməsindən
ibarətdir. Vergitutma sahəsində isə bu mövqe həm də
Konstitusiyanın 73-cü maddəsindən irəli gəlir.
Bu maddənin mənasına görə
yalnız qanunla müəyyən edilmiş əsaslarla vergiləri
tam həcmdə və vaxtında ödəmək hər kəsin
borcudur.
Yuxarıda
göstərilənləri, habelə müraciətdə
qaldırılan məsələyə dair məhkəmə təcrübəsində
olan fərqli yanaşmaların mövcudluğunu nəzərə
alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu hesab edir ki, ipoteka
saxlayanın məhkəmə qaydasında təmin olunmuş
tələbi əsasında, icra məmurunun hərrac təşkilatına
verdiyi şifarişi ilə keçirilən təkrar hərracın
baş tutmaması nəticəsində ipoteka predmetinin ipoteka
saxlayan tərəfindən əldə edilməsi zamanı
ödəmə mənbəyində tutulması tələb
olunan sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi
qaydaları qanunverici tərəfindən aydın şəkildə
tənzimlənməlidir.
Qeyd
olunduğu kimi, bu zaman qanunverici vergitutmanın əsas elementlərini
və vergilərin miqdarını, vergi ödəyicilərinin
və vergitutma obyektlərinin tərkibini, vergi dərəcələrinin
növlərini, vergi dövrünün
davamlılığını, vergi bazasının müəyyənləşdirilməsi
üçün gərəkli olan dəyər və kəmiyyət
göstəricilərini, vergilərin hesablanma qaydasını
və s. müəyyən edərkən kifayət qədər
geniş mülahizə sərbəstliyinə malikdir.
Oxşar hüquqi mövqelər İnsan Hüquqları
üzrə Avropa Məhkəməsinin (bundan sonra - Avropa Məhkəməsi)
qərarlarında da əks olunmuşdur. Məhkəmə dəfələrlə
qeyd etmişdir ki, Tərəf Dövlətlər öz vergi
siyasətlərini formalaşdıraraq və həyata
keçirərək, vergilərin ödənilməsini təmin
etmək üçün hazırlıq görmək məqsədi
ilə müəyyən mülahizə sərbəstliyinə
malikdirlər (Gasus Dosier-und Fördertechnik GmbH Niderlanda
qarşı iş üzrə 1995-ci il 23 fevral tarixli, N.K.M. v.
Macarıstana qarşı iş üzrə 2013-cü il 14 may
tarixli, §65 və Microintelect OOD Bolqarıstana qarşı
iş üzrə 2014-cü il 4 mart tarixli, §42 Qərarlar).
Bununla belə, qanunvericinin qeyd edilən mülahizə sərbəstliyi
hədsiz deyil və Konstitusiyada təsbit olunmuş tələblərlə,
o cümlədən Konstitusiyanın 25-ci maddəsinin I hissəsində
və 71-ci maddəsinin II hissəsində əks olunmuş bərabərlik
və mütənasiblik prinsipləri ilə məhdudlaşdırılır.
Konstitusiyanın 25-ci maddəsinin müvafiq müddəaları
ilə birlikdə götürülən 73-cü maddəsinin
mənası ondan ibarətdir ki, vergitutmanın hüquqi tənzimlənməsi
konstitusiya prinsipi olan, vergilərin müəyyən edilməsi
zamanı hər cür ayrı-seçkiliyi istisna edən bərabərlik
prinsipinə əsaslanmalıdır. Bu prinsip Vergi Məcəlləsinin
3.6-cı maddəsində də əks olunmuşdur.
Ayrı-ayrı vergi ödəyicilərinin eyni iqtisadi
göstəricilərə malik olması onlara qarşı eyni
vergi nəticələrinin baş verməsinə səbəb
olmalıdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, vəziyyəti
bərabər və ya oxşar olan subyektlər
üçün fərqli hüquqi nizamlamanın nəzərdə
tutulması, əgər bunun üçün obyektiv və
ağlabatan əsas yoxdursa, həmin hüquqi vəziyyətin
bərabərlik prinsipinin pozulması kimi qiymətləndirilir
(Konstitusiya Məhkəməsi Plenumunun “Əmək
pensiyaları haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun
37.3.4-cü maddəsinin Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına uyğunluğunun yoxlanılmasına dair”
2014-cü il 14 noyabr tarixli Qərarı).
Bununla yanaşı nəzərə
alınmalıdır ki, vergi öhdəlikləri iqtisadi fəaliyyətlə
şərtlənir və həmin öhdəliklərin
yaranmasından əvvəl, bir qayda olaraq, müvafiq şəxslərin
digərləri ilə mülki hüquqi münasibətlərə
daxil olması baş verməlidir. Gələcək vergi
öhdəlikləri məhz həmin münasibətlərdən
irəli gəlir və ya onlarla yaxından əlaqəlidir.
Başqa sözlə, vergitutma sahəsində
qanunvericilik mülahizəsi həm də vergitutma və təsərrüfat
fəaliyyəti arasındakı əlaqə ilə şərtlənir.
Buna
görə də, qanunverici, müvafiq hüquqi tənzimləməni
həyata keçirərkən, Konstitusiyanın 13 və 29-cu
maddələrinin, habelə 71-ci maddəsinin II hissəsinin mənasına
görə, təkcə dövlətin iqtisadi təhlükəsizliyi
ilə bağlı olan publik maraqlarından deyil, mülki
hüquq münasibətlərinin iştirakçısı
olan fiziki və hüquqi şəxslərin maraqlarından da
çıxış etməlidir. Nəticədə
cəmiyyətin maraqlarının qorunması ilə şəxsiyyətin
əsas hüquqları arasındakı nisbətin qorunması
və Konstitusiyanın müdafiə etdiyi dəyərlər
arasında ədalətli tarazlığın
yaradılması mümkün olar.
Məsələyə dair oxşar hüquqi mövqelər
Avropa Məhkəməsinin qərarlarında da əks
olunmuşdur.
Məhkəmə qeyd etmişdir ki “İnsan
hüquqlarının və əsas azadlıqların
müdafiəsi haqqında” Konvensiyanın 1 saylı Protokolunun
1-ci maddəsi müdaxilənin, o cümlədən vergitutma
sahəsində, qarşıya qoyulmuş məqsədə
ağlabatan şəkildə mütənasib olmasını da
tələb edir. Müvafiq olaraq, hüquq və
azadlıqlara istənilən müdaxilə cəmiyyətin
ümumi maraqları ilə fərdi şəxsin fundamental
hüquqlarının müdafiəsi tələbləri
arasında “ədalətli tarazlığa” cavab verməlidir.
Tələb edilən ədalətli tarazlığa nail olmaq
üçün müvafiq şəxs fərdi və həddən
artıq yükə məruz qalmamalıdır (Iwaszkiewicz
Polşaya qarşı iş üzrə 2011-ci il
26 iyul tarixli, §44; “Bulves” AD Bolqarıstana qarşı iş
üzrə 2009-cu il 22 yanvar tarixli Qərarlar).
Digər
dövlətlərin konstitusiya mühakimə
orqanlarının təcrübəsində də (Fransa
Respublikası Konstitusiya Şurasının 2007-ci il 16 avqust
tarixli Qərarı, no. 2007-555 DC; Almaniya Federal Konstitusiya Məhkəməsinin
2016-cı il 18 yanvar tarixli qərardadı, 2 BvR 2194/99) analoji
mövqelərə rast gəlinir.
Qeyd
olunduğu kimi, keçirilmiş təkrar hərrac baş
tutmamış elan edildiyi halda sadələşdirilmiş
verginin ödənilməli olub-olmaması və ya kim tərəfindən ödənilməli
olması mövcud qanunvericilik normaları ilə tam
nizamlanmadığından, Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu müvafiq şərhlə məsələnin tənzimlənməsini
qeyri-mümkün hesab edir. Bu baxımdan Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu vergilərin dövlətin iqtisadi və sosial proseslərin
inkişafına göstərdiyi təsiri, iqtisadi vəziyyəti,
eləcə də məhkəmələrdə bu qəbildən
olan çoxsaylı işlərin baxılmasının
dayandırılmasını nəzərə alaraq qeyd etməyi
vacib hesab edir ki, göstərilən məsələlərin
qanunvericilikdə mümkün qədər qısa müddət
ərzində tənzimlənməsi zəruridir.
Göstərilənləri
nəzərə alaraq Konstitusiya Məhkəməsinin Plenumu
aşağıdakı nəticəyə gəlir:
- ipoteka saxlayanın məhkəmə
qaydasında təmin olunmuş tələbi əsasında
keçirilmiş təkrar hərrac baş tutmamış elan
edildikdə, ipoteka predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə
edilməsi zamanı sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi
qaydalarının bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı
hissəsində əks olunan hüquqi mövqelər nəzərə
alınmaqla mümkün qədər qısa müddət ərzində
tənzimlənməsi Milli Məclisə tövsiyə edilməlidir.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 130-cu maddəsinin VI hissəsini
və “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 60, 62, 63, 65-67 və 69-cu maddələrini
rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Plenumu
QƏRARA
ALDI:
1.
İpoteka saxlayanın məhkəmə qaydasında təmin
olunmuş tələbi əsasında keçirilmiş təkrar
hərrac baş tutmamış elan edildikdə, ipoteka
predmetinin ipoteka saxlayan tərəfindən əldə edilməsi
zamanı sadələşdirilmiş verginin ödənilməsi
qaydalarının bu Qərarın təsviri-əsaslandırıcı
hissəsində əks olunan hüquqi mövqelər nəzərə
alınmaqla mümkün qədər qısa müddət ərzində
tənzimlənməsi Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
tövsiyə edilsin.
2. Qərar
dərc edildiyi gündən qüvvəyə minir.
3. Qərar
“Azərbaycan”, “Respublika”, “Xalq qəzeti”, “Bakinski raboçi” qəzetlərində
və “Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
Məlumatı”nda dərc edilsin.
4. Qərar
qətidir, heç bir orqan və ya şəxs tərəfindən
ləğv edilə, dəyişdirilə və ya rəsmi təfsir
edilə bilməz.
Sədr:
Fərhad
Abdullayev.
Respublika.- 2020.- 28 avqust.- S.5.