Elm, təhsil, mədəniyyətin
inkişafı diqqət və qayğı tələb edir
Azərbaycanın
caz pianoçusu Vaqif Mustafazadəni uzun müddət
tanımaq istəmədik. O, dünyasını dəyişəndə
İngiltərədə onu dünyanın bir nömrəli
caz pianoçusu adlandırdılar. Ondan sonra bizə məlum
oldu ki, sən demə o, dahi imiş.
Vaxtında
dünya şöhrətli alim-şəxsiyyət dahi
Lütfizadə bizdən, alimlərimizdən xoş sifət,
hörmət görmədiyindən Azərbaycana müəyyən
bir elmi sahəyə rəhbərlik etməyə gəlmədi
və nəticəsi də o oldu ki, ABŞ, Yaponiya, Avropa,
Çin onun nəzəri-elmi kəşflərindən trilyon
dollarlar qazandılar, doğma Azərbaycanımıza isə
onun nəşi qismət oldu. Bəs elm sahəsində
çalışan məmurlar nəyə görə
Lütfizadəyə lazım olan diqqəti göstərmədilər?
Çox zaman bəzi məmurlarımız belə bir səhv
fikirlərlə çıxış edirlər ki, guya bəstəkarlarımız
musiqili-səhnə əsərləri yaratmaq istəmirlər. Əslində
bəstəkarlarımızın arxivlərində bu gün
çoxlu sayda musiqili-səhnə əsərləri yatıb
qalıb. Elə bu sətirləri yazan bəstəkarın
arxivində 7 opera, bir balet, bir musiqili komediya yatıb qalıb,
məmurlarımızın onları
reallaşdıracağı müddət isə məlum
deyildir.
Bu işlərə
rəhbərlik edənlərə qeyd olunan əsərlərin
tamaşaya qoyulması ilə bağlı müraciətlərə
adətən belə bir ştamplanmış cavab verirlər:
“Maliyyə vəsaiti yoxdur”.
Təxminən
2 il əvvəl Akademik Musiqili Teatrın rəhbərliyi məni
çağıraraq mərhum dramaturqumuz Sabit Rəhmanın
hamıya tanış olan “Əliqulu evlənir” adlı dram əsərinin
musiqili komediya şəklində tamaşaya qoymaq qərarına
gəldiklərini söylədilər və mənə bu
tamaşaya musiqi yazmağı təklif etdilər. Əlbəttə ki, mən bu təklifi qəbul
etdim və bu tamaşa üçün 30 musiqi nümunəsi
yazdım. Teatrın “Bədii
Şurası” musiqini dinləyərək onu qəbul etdi.
Bəli, bu minvalla məşqlər Xalq artisti
İlham Namiq Kamalın rejissorluğu ilə başladı.
Təxminən bir aydan sonra məlum oldu ki,
tamaşanı reallaşdırmaq üçün maliyyə vəsaiti
yoxdur və məşqlər dayandırıldı. Halbuki, bu tamaşanın reallaşması
üçün, haradasa 40-50 min manat pul vəsaiti tələb
olunurdu.
Qeyd etmək istərdim ki, yaradıcı heyət bu
tamaşanı reallaşdıra bilsəydi, ona sərf olunacaq
məbləğ çoxdan tamaşaçılar hesabına,
artıqlaması ilə geri qayıda bilərdi. Ona görə
ki, mövzu etibarı ilə çox maraqlı olan bu əsərə
baxmaq üçün minlərlə tamaşaçı
teatra gələcəkdi. Göründüyü
kimi, məmurlarımızın uzaq görə bilmədikləri
üçün dövlətimiz milyonlar itirir. Halbuki, məmurlarımız təkcə büdcə
pullarını xərcləməyi deyil, eyni zamanda büdcəyə
pullar gətirməyi bacarmalıdırlar. Burada
böyük rus yazıçısı L.Tolstoyun belə bir
fikrini bir daha diqqətə çatdırmaq istərdim: “Ayaqlarımızın
altında milyonlarla pul tökülüb qalıb. Onları görmək və əyilərək yerdən
yığmaq lazımdır”.
Bu ayağımız altına tökülən və
istifadə olunmayan milyonlardan biri də aşağıdakı
fikrimizin reallaşmağından asılıdır. Belə ki, respublikamızda
5000 (beş min) ümumtəhsil, 300-dən
(üç yüz) çox “incəsənət və
uşaq musiqi məktəbləri” fəaliyyət göstərir.
Əgər bura kollecləri, ali məktəbləri də əlavə
etsək hər gün 14 təhsil ocağının
respublikamızın musiqili-mədəniyyət ocaqlarında
göstərilən tamaşalara, konsertlərə getmələri
həm böyüməkdə olan gənc nəslin mədəni
səviyyəsinin artmasına, həm qeyd olunan ocaqların
maddi səviyyəsinin inkişafına, həm də dövlət
büdcəsinə müəyyən miqdarda qazanca səbəb
ola bilər.
Təəssüflər olsun ki, bəzən dünya səviyyəsinə
çıxmış incəsənət əsərlərimizə
respublikamızda etinasız münasibətlər olmuşdur. Məsələn, mərhum,
dünya şöhrətli bəstəkarımız, Arif Məlikovun
“Məhəbbət əfsanəsi” baleti 60 xarici ölkə səhnələrində
tamaşaya qoyulduğu halda, Azərbaycanda tamaşaya
qoyulmamışdır. O dövrdə, bəstəkar Arif Məlikovun
“Məhəbbət əfsanəsi” baleti “Lenin mükafatı”
laureatlığına təqdim edilmişdi. Lakin
bütün dünyanı fəth etmiş bu möhtəşəm
əsər qəbul edilmədi. Guya
Q.Qarayevin “Yeddi gözəl” və A.Məlikovun “Məhəbbət
əfsanəsi” baletlərindən, “Adagio” adlanan musiqi nümunələrindən
oxşarlıq var idi. Halbuki, hər iki
musiqi nümunələri “Humayun” muğamı
intonasiyalarına əsaslanmışdı. Digər tərəfdən “Məhəbbət əfsanəsi”
baleti A.Məlikovun hələ konservatoriyada tələbəlik
illərində, dahi bəstəkarımız Q.Qarayevin sinfində
təhsil aldığı dövrdə, bilavasitə müəlliminin
nəzarəti altında yaranmışdı. Əgər
Q.Qarayev bu əsərdə plagiatlığı görsəydi
ola bilməzdi ki, ona göz yumaydı.
Azərbaycan klassik muğamlarının yalnız
özünəməxsus olan xarakteri vardır. Bir
muğamın daxilində ayrı-ayrı şöbələrlə
bərabər təsniflər, rənglər də ifa olunur.
Beləliklə, hər bir muğamın
xarakterinə uyğun dramaturji məzmun tapılarsa, onda
eşitdiyimiz muğamları opera-muğam şəklinə
salmaq, onlara bir musiqili tamaşa kimi baxmaq olar. Bu gün ifa olunan muğamların ayrı-ayrı
şöbələri arasında məzmun
bağlantısı olmur. Xanəndələr
hər bir şöbələr üçün bir-birilə əlaqəsi
olmayan qəzəllər seçirlər və çox zaman
ifa olunan qəzəl muğam şöbəsinin melodiyasının
xarakterinə uyğun gəlmir. Nəticəsi
isə o olur ki, onsuz da çətin qavranılan bu janr
çox zaman dinləyicilərdə lazımi təəssürat
oyatmır. Lakin muğamlarımızın
hər birinin xarakterinə uyğun dramaturji məzmun
yaradılarsa, onda bu janrın həm qavranılması asanlaşar,
həm də dinləyicilər üçün maraq kəsb
edər.
Bu gün 7 əsas muğamlarımızın film-opera
kimi çəkərək dünya mədəniyyət
arenasına çıxmağımız bir çox cəhətdən
faydalı olar.
Bu fikri aydınlaşdırmaq istərdim.
Mən və Azərbaycan Dövlət Mükafatı
laureatı kinorejissor Rauf Nağıyev keçən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində dahi Azərbaycan
şairlərinin qəzəl və şeirlərindən
“Rast” muğamı üçün dramaturji məzmun
tapdıq, gələcək filmin ssenarisi yaradıldı və
onu “Musiqi dünyası” jurnalında çap etdirdik. O
dövrlər respublikamızda siyasi qalmaqallar hökm
sürürdü. Ona görə də dövlətə
“Rast” film-operasını çəkmək üçün
müraciət etmək qeyri-mümkün idi. Biz bununla əlaqədar
bir sıra iş adamlarına da müraciət etdik. Nəhayət,
bir iş adamı o dövrdə “Rast” film-operasının
reallaşması üçün C.Cabbarlı adına
Kinostudiyaya 100000 (yüz min) rubl pul köçürtdü. O
dövrdə bu çox böyük məbləğ idi. Lakin filmin çəkilişinə başlamaq istənilən
vaxtda rubl 10 dəfə ucuzlaşdı, yəni inflyasiya oldu.
Beləliklə, dünya səviyyəsinə
çıxarıla biləcək “Rast” film-operasının
çəkilişi alınmadı. Halbuki, bu film-opera
çəkilsəydi, Hindistandan tutmuş Misir ölkəsi
arasında olan ölkələr adıçəkilən sənət
əsərini məmnuniyyətlə alacaqdılar və
ölkəmiz bunun satışından milyonlar qazana biləcəkdi.
Ona görə ki, qeyd olunan ölkələrdə
də eyniadlı muğam vardır. Elə
bu gün də bu film-operaya 2 milyon manat pul vəsaiti
ayrılarsa, yenə də dövlətimiz milyonlar qazanmaqla bərabər,
həm də bu əsər “Oskar” mükafatına da layiq
görülə bilər.
Onu da qeyd etmək istərdim ki, “Rast” muğamının
məzmunu elə Azərbaycan xalqının tarixi
keçmişidir. Bizim “Rast” muğam-operası filmi üçün
tapdığımız dramaturji məzmun digər
muğamlarımız üçün də yaradıla bilsəydi
və onlar film-opera kimi çəkilsəydi, görün
dövlət büdcəsinə gəlir daxil ola
bilərdi.
Bununla bərabər, xalqımızın nə qədər
aşıq dastanları vardır. Nəyə görə
gürcü kinomotoqraf, erməni mənşəli Paracanov
“Aşıq Qərib” dastanını film kimi çəkərək
özlərini bir daha dünya səviyyəsində göstərə
bildi, biz isə bu fakta baxa-baxa qaldıq? Axı,
avropalılar, amerikalılar, digər dünya xalqları
haradan bilsinlər ki, “Aşıq Qərib” Azərbaycana məxsusdur?!
Gürcülər isə bu filmlə dünya
miqyasında göstərdilər ki, guya onların
xalqının belə gözəl xalq dastanı vardır.
Hələ ki gec deyil, Azərbaycanda da mövcud olan digər
aşıq dastanlarından istifadə edərək yeni ekran əsərləri
yarada bilərik. Göründüyü kimi,
xalqımızın yaratdığı çoxlu sayda əsərlərə
sahib çıxmaq vaxtı artıq çoxdan
çatmışdır. Sahibsiz
qalmış bu incilərə bizim özümüz sahib
çıxmasaq, onlara ətrafımızda göz dikənlər
sahiblənə bilər. Onu da qeyd etmək
istərdim ki, artıq bir sıra erməni musiqi tədqiqatçıları
bizim muğamlarımızla əlaqədar rus və erməni
dillərində (hətta ingilis dilində belə)
dissertasiyalar yazaraq Moskva şəhərində müdafiə
edir, monoqrafiyalar nəşr etdirirlər. Bəs
bizim musiqişünaslar nə ilə məşğuldurlar?
II
Dünya müharibəsi illərində Amerikada yaşayan erməni
rejissoru Mamulyan Ü.Hacıbəylinin “Arşın mal alan” musiqili komediyası əsasında bədii
film çəkməklə əlaqədar Ü.Hacıbəyovun
razılığını almaq üçün ona müraciət
edir. Ü.Hacıbəylinin etirazına baxmayaraq
o, bu filmin çəkilişlərinə başlayır.
O dövrdə keçmiş SSRİ-nin rəhbəri
İ.V.Stalinin bilavasitə köməyilə 1945-ci ildə Azərbaycanda
bu əsər film kimi çəkilir, əsərin müəllifi
və yaradıcı heyətinin bir qrupu “Stalin mükafatı”
laureatlığına layiq görülürlər. Qeyd etmək lazımdır ki, bu film sonradan
bütün dünyada özünə yol açır və
SSRİ-yə milyonlar qazandırır. Deməli,
yaxşı musiqili - muğam operaları yaratmaqla milli sənət
əsərlərimizi bütün dünyaya tanıtmaqla bərabər,
həm də respublikamıza külli miqdarda vəsait gələ
bilər. Bunun üçünsə, bu
istiqamətdə ciddi işlərə başlamaq, həm də
onları reallaşdırmaq sahəsində əməli
işlər görmək lazımdır. Artıq
neçə illərdir ki, xalqımızın qədim
zamanlardan yaratdığı muğamlarımız,
aşıq dastanlarımız və digər mənəvi
incilərimizin məhz bizə məxsus olmasını UNESCO səviyyəsində
Birinci vitse-prezident Mehriban xanım Əliyeva sübut
etmişdir və proses bu gün də davam edir və onun diqqət
mərkəzindədir. Bu prosesə mədəniyyət,
təhsil, elm üzrə mütəxəssislər də
qoşulmalıdırlar. Qeyd olunanların
reallaşmasında təkcə dövlət deyil, milyardlar
qazanan iş adamlarımız da yaxından və
könüllü olaraq iştirak etməlidirlər. Təəssüf
ki, iş adamlarımızın əksəriyyəti
xalq üçün böyük əhəmiyyət kəsb
edən işlərə baş qoşmurlar. Belə bir xalq məsəli
var: “Halva-halva deməklə, ağız şirin olmur!”. Bu məsələ belə bir əlavəmiz
var: “Vətən-Vətən deməklə vətənpərvər
olmurlar!” Onlar öz real fəaliyyətləri ilə
vətənpərvər olduqlarını sübut etməlidirlər.
Əlbəttə, yaxşı olar ki, elmə, təhsilə,
mədəniyyətə maddi köməklik göstərən
iş adamlarına müəyyən vergi güzəştləri
olunsun. Artıq çoxdan belə bir təcrübə
bir sıra qabaqcıl Avropa ölkələrində və
ABŞ-da vardır. Belə olduqda,
iş adamları elm, təhsil və mədəniyyət sahəsinə
maliyyə yardımı etməkdə maraqlı olarlar. Bu
cür əlaqə dövlətimiz, həm də iş
adamları üçün qarşılıqlı sərfəli
ola bilər. Belə
qarşılıqlı işgüzar münasibətlər
zamanı elm, təhsil və mədəniyyət sahələrində
də inkişaf prosesi güclənir, nəticə daha effektli
olur, bundan həm dövlət, həm də iş adamları
qazanc əldə edə bilərlər.
Sovetlər birliyi dağılandan sonra biz təhsil
sistemindən danışarkən Avropa təhsil sisteminə
üstünlük verməyə başladıq. Lakin bu gün
Böyük Britaniya (İngiltərə) kimi yüksək
inkişaf etmiş bir ölkə qərara gəlib ki, köhnə
“Sovet təhsil sisteminə” keçsin. Onlar
bu qərara heç də təsadüfən gəlməmişlər.
Onlar dünya təhsil sistemlərini təhlil edərkən
gördülər ki, ilk kosmosa ayaq basan, ora “Layka”nı, Y.Qaqarini göndərən,
açıq kosmosa çıxan rus alimləri oldular. Onlar
böyük akademik Kurçatovun gördüyü işləri
araşdırdılar, gördülər ki, ABŞ II Dünya
müharibəsinin sonunda Alman alimlərinin atom bombasını
yaradan bütün qrupu Amerikaya apardıqdan sonra “atom
bombası” yaratdı və onu 1945-ci ildə Yaponiyanın
Xirosima və Naqasaki adasında sınaqdan keçirdilər. Məhz bundan sonra Yaponiya təslim oldu. Lakin rus elmi bu silahı öz alimlərinin beyinlərinin
gücünə yaratdı. Artıq bu
gün ruslar ölkədən getmiş bütün riyaziyyat,
kimya, fizika elmləri üzrə mütəxəssisləri
dövlət səviyyəsində geri
çağırmağa başlamışdır. Təəssüflər olsun ki, bu gün biz
respublikamız üçün müsbət effekt verə bilməyən
“Boloniya” sisteminin ətəyindən bərk-bərk
tutmuşuq.
Bu gün ABŞ-da dünyanın ən böyük
teleskopunun aparıcı mühəndislərindən biri,
Rusiyada istehsal edilən C - 300, C - 400 raket konstruktorların rəhbəri,
Almaniyada nüvə enerjisi sahəsində məşğul
olan dünya şöhrətli alimlərdən biri milliyyətcə
azərbaycanlıdırlar. Bu kimi azərbaycanlı
ağıllı başların sayı dünya miqyasında
heç də az deyildir. Onları
bir yerə yığmaq, onlar üçün xüsusi
konstruktor büroları yaratmaq artıq
dövrümüzün tələblərindən biridir.
Onlar Azərbaycanda təhsil və elmi dərəcələr
almışlar. Məncə,
çalışmaq lazımdır ki, belə alimləri itirməyək.
Onların bilikləri, beyni, düşüncə,
ixtira və təfəkkürü dünya elmi və
texnikasına gərəkli olması ilə yanaşı, həm
də Azərbaycan elminin, texnikasının inkişafına
olduqca lazımdır. Bu gün Azərbaycana
dünya miqyasında olmuş elmi-nəzəri kəşfləri
həyata keçirə bilən, yeni-yeni müasir texnologiyalar
yarada bilən istedadlı insanlar, mütəxəssislər
lazımdır.
Sovetlər dövründə Bakı şəhərində paytaxtımıza gözəllik verən tramvaylar və trolleybuslar var idi və bu minik vasitələrindən milyonlarla sərnişinlər istifadə edirdilər. Qeyd etmək lazımdır ki, inkişaf etmiş Avropa ölkələrinin böyük şəhərlərində bu minik vasitələrindən müasir dövrümüzdə də istifadə edirlər. Müstəqillik əldə etdiyimiz bir vaxtda düşünmək olardı ki, bu sahə bir qədər də inkişaf etdiriləcək, lakin kiminsə düşünülməmiş qərarı əsasında bu nəqliyyat vasitələri ləğv olundu, tramvaylar, trolleybuslar, dəmir relsləri dəyər-dəyməzinə xarici ölkələrə satıldı. Axı bu nəqliyyat vasitələri Bakı şəhərinin ekologiyasını təmiz saxlamaqla bərabər, həm də böyük gəlir mənbəyi idi. Ulu öndərimizin I dəfə hakimiyyətə gəldiyi illərdə Azərbaycanda “Kondensioner” zavodu tikilib fəaliyyətə başladı. Bunun nəticəsində çoxlu sayda iş yerləri açıldı, orada işləyən fəhlələrə, mütəxəssislərə dövlət hesabına evlər verildi, onlar yüksək maaşla təmin olundular. Təəssüf olsun ki, 1990-cı illərin əvvəllərində çox əhəmiyyətli və gəlir gətirən bu zavod da ləğv olundu, onun əmlakı xarici ölkələrə satıldı. Bu gün xalqımız xaricdən gətirilmiş çox bahalı kondensionerlər almaq məcburiyyətindədirlər.
Məncə, əlimizdə olanları qorumaq, onları ağılla inkişaf etdirərək yüksək gəlirlər əldə etmək mümkündür.
Oqtay RƏCƏBOV,
bəstəkar, “Rusiya Pedaqoji və Sosioloji Elmlər Akademiyası”nın
həqiqi
üzvü, professor, pedaqoji elmlər doktoru,
Prezident təqaüdçüsü, Əməkdar müəllim,
Əməkdar incəsənət xadimi.
Respublika.- 2020.- 9 fevral.- S.3.