Milli mətbuatımızın 145 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncam dövlət
başçısının ənənələrə
sadiqlik kursunun müstəsna göstəricisidir
Azərbaycan Mətbuat Şurasının sədri Əflatun Amaşov mətbuat işçilərinin peşə bayramı ərəfəsində “Respublika” qəzetinə müsahibə vermişdir. Həmin müsahibəni oxucularımıza təqdim edirik.
–Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev milli mətbuatımızın 145 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında Sərəncam imzaladı. Bu dövlət sənədinə münasibətinizi bilmək istərdik.
– “Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin “Azərbaycan milli mətbuatının 145 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında” 30 iyun 2020-ci il tarixdə imzaladığı Sərəncam onun mətbuatımızın tarixi missiyasına, mediamızın cəmiyyətdəki roluna verdiyi müstəsna dəyərin növbəti bariz nümunəsi, dövlət başçımızın ənənələrə sadiqlik kursunun müstəsna göstəricisidir. Buna görə cənab İlham Əliyevə dərin təşəkkürümü bildirirəm.
Müstəqillik illərində Azərbaycan milli mətbuatının yubileylərinin keçirilməsi ənənəsinin əsasını ümummilli liderimiz Heydər Əliyev qoyub. Ulu öndər 27 mart 2000-ci il tarixdə “Azərbaycanda milli mətbuatın yaradılmasının 125 illiyi haqqında” Fərman imzalayıb. Mətbuat tariximizin əhatəli və ardıcıl şəkildə təhlil olunduğu həmin sənəd yubileyin təntənəli şəkildə təşkili zərurətini müəyyənləşdirmişdi. Sonrakı illərdə Prezident İlham Əliyevin sərəncamları ilə milli mətbuatımızın 130, 135 və 140 illik yubileyləri dövlət səviyyəsində qeyd edildi.
130 illik yubileylə bağlı 2005-ci ildə imzalanmış Prezident sərəncamının üzərində xüsusi dayanmaq istərdim. Sənəd yubiley ənənəsinin yaşadılacağının ilk təsdiqi idi. Üstəlik dövlət başçımız sevincə sevinc qatdı - həm “Əməkdar jurnalist” fəxri adını bərpa etdi, həm də iyulun 21-də kütləvi informasiya vasitələrinin əməkdaşlarını fəxri adlara, orden və medallara layiq gördü. Həmin gün müstəqillik illərində jurnalistlərin kütləvi şəkildə mükafatlandırılması ilk dəfə idi baş verirdi.
ümumən yubileylər yüzlərlə həmkarımızın dövlət təltiflərinə layiq görülməsi sevincinin təntənəsi, jurnalist əməyinə verilən misilsiz qiymətin nümunəsi kimi yadda qalıb. Prezidentin 145 illiklə bağlı sərəncamının da bu baxımdan əlamətdar hadisəyə çevriləcəyinə əminəm. Eyni zamanda onu da bildirim ki, yubiley sərəncamı keçilmiş yola nəzərdir, milli mətbuatımızın inkişafında mühüm rol oynamış görkəmli şəxsiyyətlərin yada salınması, onların bizə miras qoyduqları irsə sahibliyi gücləndirmək, o irsi yaşatmaq baxımından vacib istinad mənbəyidir. Sənəddə koronavirus pandemiyasının geniş yayıldığı indiki dövrün şərtləri daxilində məsələyə diqqət yetirmək vəzifəsi müəyyənləşir.
Bir daha Azərbaycan mətbuatına, onun tarixi missiyasına verdiyi yüksək dəyərə görə Prezident İlham Əliyevə Azərbaycan Mətbuat Şurasının İdarə Heyətinin üzvləri adından dərin təşəkkürümü bildirirəm.
–145 illik mətbuat Azərbaycan cəmiyyətinə nə verdi, nə qazandırdı? İstərdik, bu barədə söz açaq.
– Ötən 145 ilə nəzər salarkən, özümüz üçün 4 mərhələ müəyyənləşdirə bilərik. 1875-ci idən 1918-ci ilə qədərki dövr, Cümhuriyyət dövrü - 1918-1920-ci illər, 70 il davam edən sovet dövrü və müstəqillik mərhələsi. Təbii ki, qeyd etdiyim bölgünü şərti götürə bilərik. Hərçənd elmi yanaşmalar da bunun üzərindədir. Fikrimi izah etmək üçün bir neçə məqama diqqət yetirməyi vacib sayıram.
Həsən bəy Zərdabi 1875-ci ildə “Əkinçi” qəzetinin nəşri ilə milli mətbuatımızın əsasını qoydu. Çar Rusiyasının müstəmləkə ucqarı sayılan Azərbaycan üçün bu hadisə çox böyük həm mənəvi, həm də siyasi əhəmiyyətə malikdir. Əlbəttə, o dövrdə qəzet çapını zəruriləşdirən təbii səbəblər var idi. Əhalinin informasiya alma ehtiyacı hansısa formada ödənilməliydi. Deyək ki, iqtisadi amillər öz sözünü deyirdi. Amma hər bir halda çar hökuməti qəzet çapı miqyasının böyüklüyünü yaxına buraxmazdı. İstəməzdi ki, mətbuat belə desək, siyasi rəngli olsun. Həsən bəy “Əkinçi”ni məhz bu cür məhdudiyyətlər şəraitində ərsəyə gətirdi, iki il böyük çətinliklər bahasına yaşatdı. Qəzet daha çox məişət məsələlərinə köklənmiş olsa da, problemlərin qoyuluşu ümumi arealı genişləndirirdi, oxucuları düşündürürdü, maraq yaranırdı və bunu çarizm görürdü. Nəticə etibarilə nəşrin fəaliyyəti dayandırıldı.
Ancaq “Əkinçi” bir məktəb oldu. Bu məktəb XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərindəki qəzet bumuna yol açdı. “Əkinçi”nin məişət müstəvisində gündəmə gətirdiyi məsələlər dövrün xarakterinə uyğun siyasi çalarlar qazandı. Həmin illərdə meydana atılmış qəzet və jurnallar məhz bu rolu oynadılar. Tədricən milli mənlik şüuru, milli özünüdərk motivləri ön plana çıxdı.
Əlbəttə, çar Rusiyasının
dağılması labüd proses idi. Bu süqutun bizə verəcəyi
siyasi dividend var idi. Ancaq toplum olaraq o dividenddən
faydalanmağa hazır idikmi? Dividendin
böyüklüyünü dərk edirdikmi?..
Hesab edirəm ki, “Əkinçi”dən 1918-ci il
müstəqilliyinə qədərki mətbuat cəmiyyəti
hazırlaya bildi. Təxminən yarım əsrə
yaxın zaman keçdi. Bu, əslində
sürətli keçid idi. Nəzərə
alaq ki, Azərbaycan 1813-cü ilin Gülüstan, 1828-ci ilin
Türkmənçay müqavilələri ilə ikiyə
bölünmüşdü, işğal olunmuşdu, üstəlik
ona qədərki xanlıqlar dövrü hamar keçməmişdi.
Dövlətçilik ənənələri
itirilmişdi və 1875-ci ildən sonrakı cəmi 43 ilin
içərisində cəmiyyətin dövlətçilik
ruhuna köklənməsi sıradan məsələ deyildi.
“Əkinçi”,
“Ziya”, “Ziyayi-Qafqaziyyə”, “Kəşkül”, “Şərqi-rus”,
“Kaspi”, “Molla Nəsrəddin” və digər nəşrlər
təfəkkür tərzi baxımından aşağı səviyyədə
olan, mövhumata meyilli azərbaycanlını dövlət
quracaq potensiala gətirdi. Bu, həqiqətən çətin,
hətta deyərdim, məşəqqətli proses idi. Sabirin təbirincə desək, övladını
oxutdurmaq istəməyən azərbaycanlı dövlət
qururdu. Təsəvvür edirsinizmi, Cəlil
Məmmədquluzadənin Novruzəlisinin müstəqil
dövləti oldu? Hesab edirəm ki, “Əkinçi”
ənənələrindən qidalanmış mətbu nəşrlərin
fəaliyyəti novruzəlilərin çox olduğu cəmiyyəti
dövlət qurmağın mümkünlüyünə
inandırdı, onları tarixi fürsət üçün
hazırladı. Bu, son dərəcə
mühüm missiya idi.
1918-1920-ci illər mətbuatı əsasən yeni
yaranmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
bayraqdarı kimi çıxış etdi. Bu
dövrün mətbuatı ideya və məzmun cəhətdən
daha zəngin oldu. Təbii ki, say göstəricisi
də önəmlidir. Həmin illərdə
ölkədə yüzə yaxın qəzet və jurnal
çıxırdı. Əlbəttə,
mətbuatda çox ciddi qütbləşmə də var idi.
Tarixşünaslığımızda milli mətbuatla
yanaşı, bolşevik, eser-menşevik və erməni-daşnak
mətbuatının adı çəkilir. Hər bir halda birincilərin üstün mövqe
tutduqları və ictimai rəydə daha çox qəbul
edildikləri məlumdur. Onlar gənc
dövlətin ideya-siyasi platformasının qurulmasında fəal
iştirak etdilər.
AXC-nin süqutundan sonrakı sovet dövrü Azərbaycan
mətbuatının fəaliyyəti partiya maraqlarına xidmət
etmiş olsa da, bu, heç də o demək deyildi ki, o, ənənələrdən
uzaqlaşıb. Əksinə, 70 illik müddətdə
biz Azərbaycan mədəniyyətini, məişətini,
folklorunu, tarixini yaşadan, çətinliklərə
baxmayaraq ayaqda qalmağı bacaran mətbu nümunələri
gördük. Mahiyyətcə onlar əsrin
əvvəllərindəki sələflərinin
missiyasını təkrarladılar. Bu
missiya da xalqı müstəqilliyə inandırmağa
köklənmişdi.
Prosesin hələ 70-ci illərdən
başladığını söyləyə bilərik. O zaman Azərbaycana rəhbərlik
etmiş ulu öndər Heydər Əliyev mətbuat səhifələrində
çıxışları ilə populyarlaşmış
yaradıcılıq adamlarını bürokratik təzyiqlərdən
və təqiblərdən qoruyurdu. Beləliklə, 1991-ci il müstəqilliyinin ideoloji əsasları
hazırlanırdı. Əsas isə dediyim kimi,
milliliyə söykənirdi.
Ötən əsrin 80-ci illərinin sonu, 90-cı illərinin
əvvəllərində biz sırf siyasi yönümlü təqdimatları
da gördük. Bu təqdimatlarda reallıqlarımız əks
olunurdu. Dünya ictimaiyyəti Azərbaycan
həqiqətlərinə maraq göstərirdi. Beləcə, mətbuatımız peşəkarlığın
fədakarlıqla çulğalaşdığı bir zaman kəsiyini
yaşayırdı. Doğrudan da fəxarət
duyulmalı mərhələ idi. Həmin
mərhələnin canlı şahidlərindən,
iştirakçılarından olduğum üçün
qürurluyam.
Nəhayət, müstəqillik dövrü mətbuatımız. Hesab edirəm
ki, bu, özündən əvvəlki mərhələlərdən
əsaslı şəkildə fərqlənən dinamik mərhələdir.
Müstəqilliyin qorunub saxlanması və
möhkəmləndirilməsi istiqamətindəki ideoloji fəaliyyət
xüsusi vurğulanmalıdır. Sonra
medianın ictimai institut kimi özünü təsdiqləməsini
qeyd etməliyəm. Bu baxımdan
senzuranın ləğvindən, medianın qanunvericilik
bazasının formalaşmasından tutmuş kütləvi
informasiya vasitələrinin fəaliyyətinin cəmiyyət
və dövlət üçün vacib sahələrə
yönəlməsinə, o cümlədən internet
medianın yaranmasınadək bir çox məqamlardan söz
açmaq mümkündür.
Müstəqillik illərində mətbuat ictimai həyatın
katalizatoru, idarəçiliyin ayrılmaz seqmenti kimi
çıxış edir. Əslində prinsip
etibarilə dünyanın bütün ölkələrində
vəziyyət belədir. Azərbaycanın
özəlliyi isə bundadır ki, media daha çox cəmiyyət
ruhludur, ənənələrə bağlıdır və ən
əsası daha millidir. Bu isə ilk
növbədə dövlət idarəçiliyindəki
prinsipiallığın və qətiyyətin nəticəsiydi.
Ümummilli lider Heydər Əliyev, eləcə
də onun layiqli davamçısı Prezident İlham Əliyev
məsələyə fundamental yanaşdı.
Söz, məlumat və ifadə azadlığını
gənc dövlətin başlıca atributu və konstitusyon əsası
elan edən Heydər Əliyev Azərbaycan mətbuatına
senzurasızlıq mühitini bəxş etdi. Bu, ümumən
tariximizdə bir ilk idi. Beləcə, azad
söz və plüralizm üçün həmin vaxtadək
görünməmiş meydan yarandı. Cənab
İlham Əliyev isə bu meydanı daha da genişləndirdi.
Söz və ifadə azadlığını dərinləşdirmək
yolu tutmuş dövlət başçımız həm media
qanunvericiliyinin təkmilləşməsinə, həm
medianın cəmiyyət maraqlarının təminatı
üçün səfərbərliyinə, həm də
jurnalist əməyinin stimullaşdırılmasına diqqət
yetirdi.
Əlbəttə, problemlərimiz, həyata keçirməli
olduğumuz işlər çoxdur. Amma ümumiləşdirmə
aparsaq, görərik ki, mətbuatımız ötən 145
ildə mahiyyət etibarilə milli ruhun
daşıyıcısı kimi çıxış etdi.
Onun sayəsində milli münasibətlər,
milli dəyərlər sistemi qazandıq, hətta əxlaq və
davranış stereotiplərimiz dəyişdi. Dünyaya fərqli nəzərlərlə
baxmağa başladıq. Bəli, bu gün yer
üzündəki beş mindən
çox xalqın yalnız iki yüzdən
artığının dövləti var. Nə xoş ki, bizim
də var. Nəsillərə miras qalacaq nemətə sahibik.
Bundan böyük qazanc ola bilməz.
–Kifayət
qədər ətraflı və məzmunlu təhlil
apardınız. Sonda problemlərin olduğunu da
vurğuladınız. Problemləri də
145 ilin problemləri kimi xarakterizə etmək
mümkündürmü?
–
Maraqlı yanaşmadır. Əvvəlki
sualınıza cavabda ayrı-ayrı məqamları ötəri
vurğuladım. Ümumən cəmiyyət
necədirsə, mətbuat, media da elədir. Onu cəmiyyətdən ayrı hesab etmək
doğru olmaz. İlk baxışdan
klişeləşmiş baxışlar var - mətbuat cəmiyyətin
güzgüsüdür, hər bir mətbuat onun fəaliyyət
göstərdiyi cəmiyyətə layiqdir və ya cəmiyyət
mətbuata layiqdir. Bəzən bu fikirlər
müxtəlif məsələlərin izahı kontekstində
müəyyən mənada kinayəli səslənir. Amma kinayənin də, xoş sözlərin də hədəfində
və ünvanında dayanan bizlərik.
Ötən əsrin əvvəllərində Axundov,
Topçubaşov, Əli bəy Hüseynzadə, Cəlil Məmmədquluzadə,
Sabir kimi ziyalılarımız olub. Həsən bəy Zərdabi
mənə görə milli ziyalılıq etalonudur, əlçatmaz
zirvədir. Onun həyat və fəaliyyəti
heyrət doğurur. Milli haqq və ədalət
davamıza müstəsna töhfələr vermiş başqa
görkəmli simalarımız da var.
ümumən biz ziyalı cəhətdən kasadlıq çəkmədik.
Yəni bu xalqın ziyalı, millət təəssübü
çəkən şəxsiyyətlər yetişdirmək
potensialı var. Bu, Allahın bizə lütfüdür.
Novruzəlilərin dövləti oldu - fikrini təsadüfən
işlətmədim. Cəlil Məmmədquluzadə
Novruzəli obrazını xalqı aşağılamaq
üçün deyil, maarifləndirmək, yüksəltmək,
zirvələrə daşımaq üçün
yaratmışdı.
İkinci bir cəhət kimi 70 illik sovet hakimiyyəti
dövrünü qeyd etmək istərdim. O dövrün mənfi
stereotipləri hələ sıradan çıxmayıb. Bu baxımdan mətbuatda da, mətbuatın funksiya və
vəzifələrinə yanaşmada da neqativ meyillər
müşahidə olunmaqdadır. Biz bu
sayaq hallardan qurtulmalıyıq. Sual oluna
bilər ki, necə?
Əslində bir çox məsələləri zaman
özü yoluna qoyur, axarına salır. Amma boş
dayanmamalıyıq. Əvvəla, cəmiyyət
üzvlərinin qanunlara münasibətini qaydaya
salmalıyıq. Bu, son dərəcə
vacibdir, qanunları əxlaqımıza
uyğunlaşdırmalıyıq.
Elementar misal çəkim, vaxtilə əksər
sürücülər piyada zolağının üstündə
sərnişinə yol vermirdilər. İndi yol verməyən
tək-tükdür. Buna necə nail olduq? Qanunun
gücü ilə. Yəni qanunun tətbiqi
heç kəsdə sorğu-sual, mübahisə
doğurmadı. Vətəndaşlar
anladılar ki, piyada zolağında piyada varsa, ona yol verilməməsi
cərimədir. Beləcə,
qanunçuluq həm də tərbiyəni
formalaşdırdı. Belə misallar kifayət
qədərdir. Media bunu təbliğ etməlidir.
Yaxud “ASAN xidmət” modelini götürək. Modelin
özü cəmiyyətə yeni münasibətlər gətirdi.
Vətəndaşla dövlət arasında
etimad bağı formalaşdırdı. Hər kəs
anladı ki, “ASAN”da rüşvət verib iş aşırtmaq
mümkün deyil. Xidmətin əməkdaşı
nəyisə tələb edirsə, insanlar qəbul etdi ki, o,
süründürməklə pul qopartmaq məqsədi
güdmür. Görün, “ASAN xidmət”
həyatımızı necə müsbətə doğru dəyişdi.
Söhbət yalnız dövlət idarəçiliyindəki,
vətəndaşlara xidmətdəki səmərəlilikdən
getmir. Yenə də deyirəm, yeni
baxış, yeni yanaşma, əxlaq formalaşdı.
Yəni sözüm ondadır ki, biz dediyiniz 145 illik mənfi
stereotiplərin bir çoxunu qıra bilmişik. Əlbəttə,
başqa neqativ cəhətlər də var ki, onların aradan
qaldırılması mütləqdir.
–Yəqin
razılaşarsınız ki, mənfi sterotiplərin bir
çoxu da sırf mediamızın özü ilə
bağlıdır. Bu barədə fikirlərinizi bilmək
maraqlı olardı...
–
Doğru qeyd etdiniz. Biz ilk növbədə
özümüzə baxmalıyıq, nəyisə düzəltmək,
yoluna qoymaq istəyiriksə, özümüzdən
başlamalıyıq. Bilirsiniz ki, Azərbaycan
Mətbuat Şurası yarandığı gündən
mediamızdakı neqativ hallara qarşı mübarizə
aparmaqdadır. Bəzən iradlar və tənqidlər
eşidirik ki, ölkədə işinə məsuliyyətsiz
yanaşan, peşəsinə laqeyd münasibət göstərən
ancaq jurnalistlərdirmi? Bəli, həkimlər,
müəllimlər, hüquq-mühafizə orqanlarının
və sair sahələrin təmsilçiləri var ki,
tutduqları vəzifənin məsuliyyətini istənilən
səviyyədə dərk etmirlər. Media
buna qarşı da mübarizə aparmalıdır. Ancaq biz gərək nümunəvi davranaq ki, deməyə
sözümüz olsun, cəmiyyətdən dəstək alaq.
Əgər jurnalist işində təmizdirsə,
onun vəzifəsinə məsuliyyətsiz yanaşan məmurlar
barədə deyəcək sözü çoxdur.
Digər məqam isə mediamızın ahənginə təsir
göstərən problemlərin mövcudluğudur. Mətbuat
Şurasında bu barədə kifayət qədər
müzakirələr gedib. Problemlər nədən
ibarədir? İlk növbədə,
medianın bazar münasibətlərində təmsilçiliyinin
artması lazımdır, o, ölkə iqtisadiyyatının tərkib
hissəsinə çevrilməlidir. Bunun tənzimlənməsi
reklam mühitinə yenidən baxılmasını zəruriləşdirir.
Biz bir neçə il öncə təklif
etmişdik ki, dövlət elan və reklamlarının
KİV-lərdə bölüşdürülməsinə
dair Türkiyə təcrübəsindən bəhrələnək.
Bunu müvafiq qanunvericiliyə dəyişikliklərlə
də reallaşdırmaq mümkündür.
ümumən media sahəsində səliqə-sahman
yaranmalıdır. Prinsipial məqam ondadır
ki, media işi hər kəs üçün əlçatan
olmalıdır, ancaq bu əlçatanlıq təsadüfi
adamlar üçün meydan tanımamalıdır.
KİV-lərin
təkrar qeydiyyatına ehtiyac var. Hazırda 5 mindən
artıq KİV Azərbaycan Respublikasının Ədliyyə
Nazirliyində dövlət reyestrinə alınıb ki,
onların əksəriyyəti ya fəaliyyət göstərmir,
ya da nəzərdə tutulduğu kimi iş intensivliyinə
malik deyil. Adi qəzetçilik normalarını
gözləməyənlərin sayı yüzlərlədir.
İnternet media günümüzün
reallığıdır. Hazırda ictimai rəy
əsasən internet üzərindən yayımlanan KİV-lər
vasitəsilə formalaşır. Ancaq bu məkanın
ciddi tənzimlənməsinə ehtiyac duyulur. Söhbət qadağaların tətbiqindən
getmir. Sahəyə sistemli
yanaşılmalıdır ki, həyata keçiriləcək
qanuni prosedur qadağa, məhdudiyyət kimi
anlaşılmasın. Məsələn, internet
medianın hüquqi statusunun müəyyənləşdirilməsi...
İllərdir bundan danışırıq.
Milli Məclisin deputatı olarkən parlamentdəki
çıxışlarımın xeyli hissəsi bununla
bağlı olub.
İnternet medianın KİV olaraq hüquqi statusunun
qeyri-müəyyən qalması onların fəaliyyətinin
hüquqi baxımdan mübahisələndirilməsində
problemlər yaradır. Məlumdur ki, bu tip media orqanları
qeydiyyatdan məhdud məsuliyyətli cəmiyyət kimi
keçirlər. Yəni hüquqi
baxımdan KİV sayılmırlar. Belə
olan halda necə deyə bilərik ki, onların təqdim etdikləri
məhsul cəmiyyətə hesablanıb? Tutalım
kimlərsə MMC kimi qeydiyyatdan keçmiş hüquqi şəxsin
saytını yaradır, orada kimlərisə təhqir edir,
böhtan atır. Təhqir və böhtan
hüquqi baxımdan o zaman təhqir və böhtan
sayılır ki, onun yayılma arealı kütləvi olsun.
Belə hallara yol verən şəxs məhkəmədə
asanlıqla tutduğu əməli dana bilər.
Yəni manipulyasiya etməsi mümkündür
və hüquq da prinsipcə onun tərəfində olacaq.
O anlamda ki, təhqir və böhtanın
yayıldığı areal hüquqi baxımdan KİV deyil. Deməli, KİV olması lazımdır. Bunun üçün isə meyarlar müəyyənləşməlidir.
Giriş sayı, unikal İP və sair ilk
baxışdan texniki təsir bağışlayan məsələlərə
diqqət yetirilməsi mütləqdir. Rusiyanın
və dünyanın bir sıra ölkələrinin təcrübəsində
hətta bloqların informasiyanı kütləvi yayma
potensialı qanunla tənzimlənir. Eləcə
də digər məsələlər. Düşünürəm
ki, biz bu yolu getməliyik. Doğrudur, son
illər qanunlarımızda aparılmış dəyişikliklərlə
internetin hüquqi münasibətlər sistemində təmsilçiliyi
güclənib. Bu, müsbət haldır.
Ancaq məsələ yalnız ümumi xarakter
daşıyır.
Həyata keçirilməsi vacib olan işlərdən
biri də KİV-lərin vahid elektron bankının
formalaşdırılmasıdır. Biz dəqiq bilməliyik
ki, ölkədə KİV-lərin və jurnalistlərin
sayı nə qədərdir. İndi
müxtəlif rəqəmlərlə rastlaşırıq.
60-70 min arası jurnalistin olduğu qənaəti
var. Təbii ki, onların böyük qismi peşədən
sui-istifadə edənlərdir. Baxın,
koronavirus pandemiyası ilə əlaqədar Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabineti yanında Operativ Qərargah
fəaliyyətinə icazə verilən sahələr içərisində
KİV-ləri də qeyd edir. Ancaq sonradan məlum
olur ki, karantin postlarında jurnalist vəsiqəsi göstərib
keçənlərin sayı çoxdur. Belədə
xüsusi yanaşma zərurəti meydana çıxır.
Digər tərəfdən, elələri var ki, biz onun
jurnalist olduğuna şübhə etmirik. Ancaq
baxırsan ki, əmək müqaviləsi yoxdur. Yaxşı halda mülki hüquqi müqavilə ilə
işləyir. Yəni fiziki şəxs
kimi VÖEN-i var və əmək münasibətlərini də
ona əsasən qurur. Dünya təcrübəsində
belə jurnalist fəaliyyətinə frilanser deyilir. Ancaq bizdə frilanserlik hüquqi münasibətlərə
daxil deyil. Buna da diqqət yetirmək
lazımdır.
Bölgə mediasının inkişafı prioritet məsələdir. Dünyanın
bir çox ölkələrində yerli qəzetlər ciddi
informasiya mənbəyi kimi qəbul olunurlar. Bizdə də vaxtilə belə bir ənənə
var idi. Azərbaycanın ictimai fikrində
qəbul edilən dəyərli şəxsiyyətlərin,
ziyalıların bir çoxu ilk addımlarını məhz
mənsub olduqları bölgələrin mətbuat
orqanlarındakı yazıları ilə atıb. Biz bu ənənəni yaşatmalıyıq. Sırf bölgə mediasına yönələn
proqramlar icra olunmalıdır. Əlavə
olaraq bunu da deyim - işğal altında olan rayonlarımız
var və yaxşı olardı ki, həmin rayonların mətbuat
orqanlarının fəaliyyəti bütövlükdə
dövlət tərəfindən maliyyələşsin.
Başqa bir məqam jurnalist təhsili ilə
bağlıdır. Burada iki cəhət var. Həm jurnalistika
sahəsində ixtisaslaşmanın dərinləşməsi,
həm də ümumən jurnalist təhsilinin strukturunun yenilənməsi.
Hər ikisi həyati əhəmiyyətlidir.
Qlobal informasiya əsrində yaşayırıq. İnformasiya
həm qurucu, həm də dağıdıcı mahiyyətə
malikdir. Belə olan halda bizim bir dövlət
olaraq müdafiəmiz hansı səviyyədədir? Doğrudur, Azərbaycanda milli təhlükəsizliyin
qorunması ilə bağlı qanunvericilik mövcuddur. İnformasiya təhlükəsizliyi onun tərkib
hissəsidir. Ancaq fikrimcə, sahəyə
xüsusi yanaşılmalıdır. İnformasiya
təhlükəsizliyi ayrıca nəzərdən
keçirilməlidir.
ümumən sadaladığım bütün məsələlərin
həlli günümüzün tələbidir. Hesab edirəm ki, bunlara ölkədə həyata
keçirilən islahatların media seqmenti olaraq ciddi
yanaşılmalıdır. Mətbuat
Şurasının mövcud istiqamətdə konkret təklifləri
var.
–Son
zamanlar Azərbaycanda indiyədək aparılmış media
siyasətinin yanlışlığına dair müəyyən
fikirlər dolaşmaqdadır. Mövcud vəziyyətdə
rəhbərlik etdiyiniz qurumun da adı çəkilir. Bununla bağlı nə deyə bilərsiniz?
– Məsələyə
mütləq mənada yanlışlıq kimi qiymət vermək
istəməzdim. Problemlərin müəyyən
qismini sadaladım. Bir çoxlarını
medianın özünə xas problemlər kimi təsnifatlandırdım.
Ancaq gəlin razılaşaq ki, onların aradan
qaldırıldığı durumun bərqərar olması
yalnız medianın özündən asılı proses deyil. Buna görə vurğuladım ki, ölkədə
bütün sahələrdə aparılan islahatlarda media
seqmenti də əsas götürülməlidir. Yəni media özü nə qədər müstəqil
institut kimi çıxış etsə də, onun fəaliyyət
intensivliyinin təminatında digər amillərin rol
oynadığı nəzərə alınmalıdır.
Biz vaxtilə KİV-lərin siyasiləşməsinə
qarşı mübarizə aparırdıq. Bu gün siyasiləşmə demək olar ki, yox səviyyəsindədir.
Ancaq deyirik ki, media iqtisadi cəhətdən
özünü maliyyələşdirməyi
bacarmalıdır. Gəlin, görək
bunun üçün zəruri olan şərait nə dərəcə
münbitdir. İslahatlardan söz
açırıqsa, buna da xüsusi diqqət yetirilməlidir.
Mətbuat Şurasına gəldikdə isə, Şura
Azərbaycan dövlətinin media siyasətinin həyata
keçirilməsinə daim dəstək verib. Dövlət
qurumun medianın özünütənzimləməsi
funksiyasını məqbul qiymətləndirib. Yəni dövlət qəbul edib ki, KİV-lərdə
peşəkarlıqla bağlı mübahisəli məqamlar
Mətbuat Şurası müstəvisində həllini
tapmalıdır. Bu qənaət ona görə
formalaşıb ki, dövlət medianın müstəqilliyini
dəstəkləyib, ona hər hansı kənar müdaxilənin
yolverilməzliyi prinsipi üzərində dayanıb. İndi də belədir.
Mətbuat Şurası dövlətimizin media ilə
bağlı müəyyənləşdirdiyi strateji xəttin
öz üzərinə düşən qisminin icrasında
problemlər yaşayırsa, demək doğru olmaz ki, bu,
yanlışlığın nəticəsidir. Çünki
biz indiyədək problemləri özümüz də
açıqlamışıq. Onları
görmüşük. Məsələn,
Şuranın hüquqi statusunun dəyişdirilməsini
götürək. İndiki halda MŞ
ictimai təşkilatdır. Yəni
hüquqi baxımdan digər ictimai təşkilatlarla eyni
statusdadır. Halbuki, Şuradan gözləntilər
böyükdür. Media ictimaiyyəti arzu
edir ki, MŞ-nin səlahiyyətləri artırılsın,
indiki kimi ictimai qınaq və məzəmmətlə məhdudlaşmasın.
Sırf ictimai qınaq tədbirlərində
Şuranın hər hansı yanlışlığa yol
verdiyini düşünmürəm. İndiyədək
KİV-lərlə bağlı qərarlarımız ədalətli
olub.
Əlbəttə, MŞ-nin ünvanına irad və tənqidlər
yalnız son zamanlarda səslənmir. Onları hər zaman səmimiyyətlə
qəbul etmiş, anlayışla
qarşılamışıq. Çalışmışıq
ki, ciddi yanaşaq, fəaliyyətimizdə nəzərə
alaq və mümkün qədər nəzərə
almışıq.
Mətbuat Şurasının sədrinin qapısı hər
bir qələm sahibinin üzünə açıq olub. Fərq
qoymamışıq ki, jurnalist hansı maraqlardan
çıxış edir. Hər kəsin maraq və mənafelərinin
ola bilmə reallığını
düşünmüşük. Təbii
qarşılamışıq. Jurnalistika ilə
bağlı elə bir məsələ olmayıb ki, Şura
ona reaksiya verməsin. Elə bir problem
olmayıb ki, onu müvafiq dövlət qurumlarının diqqətinə
çatdırıb, aradan qaldırmağa cəhd göstərməsin.
Yəni prinsip etibarilə fəaliyyətimiz,
işimiz göz qabağında, şəffaf olub.
–Əflatun
müəllim, milli mətbuatımızın yubileyləri həm
də ötən beş ilin hesabatı
kimi dəyərləndirilə bilər. Problemlərdən
kifayət qədər söz açdınız, mənzərəni
aydınlaşdırdınız. Sizcə, ötən 5 ili mediamızın inkişafı
baxımından necə qiymətləndirmək olar?
– Əlbəttə, Azərbaycan mediası bütün
çətinliklərinə baxmayaraq, inkişafdadır. Yeniliyə can atmaq onun təbiətindən
irəli gələn mahiyyətdir. Bunun
üçün şərait də önəmli faktordur.
Azərbaycan demokratik ölkədir. Burada söz və ifadə azadlığı
yüksək səviyyədə təmin olunub. Media da bu şəraitdən yararlanır.
Düşünürəm ki, ötən 5 ildə
mediamız ictimai münasibətlər sistemində
özünə daha çox yer tapmağa müvəffəq
olub. O, ictimai
rəyə təsir göstərən amil kimi
özünü təsdiqləyib, ona cəmiyyətin inamı
artıb.
Biz son zamanlar islahatların necə geniş vüsət
aldığını görürük. İslahatlar
sistemlidir, şəffaflığa söykənir, qayəsində
vətəndaş məmnunluğunu təmin etmək
dayanır. Proses sosial innovasiyaların tətbiqini, idarəetmədə
keyfiyyət dəyişikliklərini rəhbər tutur. Onu da vurğulayım ki, islahatların səmərəliliyinin
artırılması üçün ictimai nəzarət son
dərəcə vacib faktordur. Buna görə
də media hərəkətverici qüvvə kimi
çıxış etməlidir.
ümumiləşdirmə aparsaq, deyə bilərik ki, işini
günün tələbləri çərçivəsində
quran KİV-lərimiz son 5 ildə fəaliyyət intensivliyi
qazanıblar. Artıq Azərbaycan mediası
Qafqazla bağlı istinad mənbəyi kimi dünyada qəbul
edilir. Bu, son dərəcə böyük
uğurdur.
üzərində xüsusi dayanılmalı əsas məqamlardan biri də
medianın dövlət idarəçiliyindəki yeri və
rolunun artmasıdır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev bildirir
ki, jurnalistlər mənim köməkçilərimdir. Bu, kifayət qədər ciddi mesajdır. Yəni bu o deməkdir ki, dövlət öz
işini həm də mediadan aldığı siqnallara əsasən
qurur. Fikrimcə, belə yanaşma son 5 ildə
xeyli güclənib.
–Əflatun müəllim, qarşıdan milli mətbuatımızın 145 illiyi gəlir. Qeyd etdik ki, cənab Prezident də bu yubileyin təntənəli keçirilməsi ilə bağlı sərəncam imzalayıb. Mediaya açıqlamanızda bildirmisiniz ki, Şura sərəncamdan irəli gələn vəzifələrin icrasına hazırdır. 145 illiklə bağlı planlarınız nədən ibarətdir?
– Əlbəttə, koronavirus
pandemiyasının doğurduğu şərtlər var. Prezident sərəncamında
da bu vurğulanır. Biz onlayn rejimdə KİV-lərin
ümumrespublika konfransını keçirməyi
planlaşdırırıq. Eyni zamanda sərəncam
jurnalist birlikləri və redaksiyalar üzərinə dövlət
təltiflərinə layiq olan namizədlərin müəyyənləşdirilməsi
vəzifəsini qoyur. Biz də öz səlahiyyətlərimiz
daxilində prosesə dəstək verəcəyik. Çalışacağıq ki,
ömrünü-gününü jurnalist peşəsinə sərf
etmiş, onun məziyyətlərinə qatlaşmış qələm
sahiblərinin əməyinin dövlət səviyyəsində
qiymətləndirilməsinə öz töhfəmizi verək.
Bir daha bildirim ki, mövcud istiqamətdə
üzərimizə düşən işləri görməyə
hazırıq.
–Müsahibəyə
görə sağ olun. Bundan sonrakı fəaliyyətinizdə
sizə uğurlar arzulayırıq.
Müsahibəni apardı:
Zümrüd ABDULLAYEVA
Respublika.- 2020.- 4 iyul.- S.6.