Uğurlu
inkişafın zəmini güclü dövlət, peşəkar
hökumət
Bir
çox postsosialist ölkələrində demokratik tranzitin təcrübəsi
bir daha sübut etdi ki, “öncə güclü dövlət,
sonra iqtisadiyyat” prinsipinin pozulması birmənalı olaraq
gözlənilən mənfi nəticələrə yol
açır. Bu
şəraitdə ya siyasi rejimlərin aşınması, ya
da iqtisadiyyatın dağılması və əhalinin əsas
hissəsinin yoxsullaşması müşahidə olunur. Sirr
deyil ki, dövlət qulluğunun institusional zəifliyi ölkələrin
inkişafını əngəlləyən başlıca
amildir. Müstəqilliyinə
qovuşmasından 30 ilə yaxın zaman keçən Azərbaycanda
1993-cü ildən ulu öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə reallaşdırılan uğur strategiyasının qayəsi
dövlət qulluğunu ölkənin davamlı sosial, siyasi,
iqtisadi inkişafının ən vacib elementinə çevirməkdi.
Bunun üçün ilk növbədə səmərəli
dövlət idarəçiliyi sisteminə malik güclü
dövlətin qurulması və müasir dövlət
qulluqçuları ordusunun yaradılması məqsədi
müəyyənləşdirilmişdi və bu istiqamətdə
önəmli addımlar atıldı. Ölkədə dövlət
qulluğu aparatının modernləşməsi dövlətin
rolunun transformasiyası ilə sıx bağlı idi.
Hazırda cənab Prezident
İlham Əliyevin yürütdüyü siyasi kursun prioriteti
Azərbaycan Respublikasının dünya dövlətləri
arasında rəqabətədavamlı, effektiv və stabil
inkişaf sahəsində layiqli yer tutmağı, kəmiyyət
deyil, keyfiyyətə əsaslanan iqtisadi yüksəlişə
nail olmağı və vətəndaşlar üçün yüksək
həyat standartları təmin etməsidir. Bu hədəfə
çatmaq üçün köklü tədbirlər
görülüb və ilk növbədə cəmiyyətin
başlıca ideyası - intellektə əsaslanan millətin
formalaşdırılması ideyasının gerçəkləşdirilmə
mexanizmləri işə salınıb. Prezident İlham
Əliyev Azərbaycanda hakimiyyətin həm simasını dəyişməyə,
eyni zamanda sistemi müasir standartlara uyğun
çalışmağa müvəffəq olmaqla yanaşı,
yeni siyasi dəyişim mədəniyyətinin əsasını
qoyub. Azərbaycan hazırda dünya reytinqlərində layiqli
yer tutub, iqtisadiyyatda pozitiv dinamika qorunur, cəmiyyətdə
milli birlik ruhu yüksəkdir.
XXI yüzillikdə heç
şübhəsiz ki, gələcəyin açarı bilik və
texnologiyalar, dövlətin başlıca vəzifəsi isə
biliyə və texnologiyalara əsaslanan startegiyanın işlənib
reallaşdırılmasıdır. Ölkə Prezidenti
İlham Əliyevin böyük səmərəliliklə
gerçəkləşdirdiyi dövlət idarəçilik strategiyasının təməlində də məhz
elm, texnologiyalar, elmi-intellektual insan potensialının
formalaşdırılması dayanır. İctimai həyatın
bütün sahələrində inkişaf templəri diqqətləri
üzərinə çəkən, sözün həqiqi mənasında
innovativ tərəqqi sərgiləyən Azərbaycan Respublikasının heç şübhəsiz
ən böyük uğuru düzgün seçilmiş,
dünyaya örnək ola biləcək iki liderinin bir-birini əvəzləməsi
ilə yanaşı, həmçinin bu gün məntiqli, bir
çox hallarda zamanını qabaqlayan genişspektrli
islahatların nəticəsi olaraq formalaşdırılmış
dövlət qulluğu sistemidir. O sistem ki, təkcə
hesabat vermir, eyni zamanda inkişaf siyasəti və onun məqsədlərinə,
öz fəaliyyətinin nəticələrinə görə
məsuliyyət və cavabdehlik daşıyır. Ölkədə
dövlət qulluğu sistemində başlıca yeniliklərdən
biri köhnə rekrutinq metodlarından yüksək
peşəkarlığa malik mütəxəssis və rəhbərlərin
həm də sistem daxilində yetişdirilməsi siyasətinə
keçidlə bağlıdır. Bütün bu
uğurların, qazanılmış nailiyyətlərin
davamlı olması isə eyni zamanda yeni idarəetmə
paradiqmasına malik, müasir reallıqlara cavab verən
kadrların, ilk növbədə dövlət
qulluqçularının yetişdirilməsinə
bağlıdır. Bu günün dövlət
qulluqçuları idarəetmədə köklü dəyişikliklərə
hazır olmalı, bir çox hallarda dəyişiklikləri
qabaqlamalı, ölkədə gerçəkləşdirilən
“uğurlu strategiyanın” lokomotivi rolunda çıxış
etməlidirlər. Bunun üçün öyrənmək,
təhsil səviyyəsini artırmaq, düşünmək,
fikirləşmək, əmək vərdişlərini təkmilləşdirmək,
sosial məsuliyyəti və nəticə etibarilə şəxsiyyətin
və bütövlükdə ölkənin rəqabət
qabiliyyətini gücləndirmək lazımdır. Bu günün dövlət qulluqçusu yüksək
səviyyəli peşəkar olmaqla yanaşı, həm də
həmhüdud sahələrdə müəyyən biliklərə
yiyələnmiş, geniş dünyagörüşü və
mədəniyyətə, həmçinin milli, eləcə də
qlobal miqyasda sosial məsuliyyət hissinə malik bir
şəxsdir. Kreativlik, innovasiyalara meyillilik kimi keyfiyyətlər
də önəmlidir. Düzgün aparılan kadr siyasəti
həm də bir növ ölkənin strateji
ehtiyatlarının idarə edilməsi deməkdir. XXI əsrin əvvəli bütün dünyada
insanın təşkilatda roluna və əhəmiyyətinə
dair mövqeyi ilə fərqlənən konsepsiya və nəzəriyyələrin
müxtəlifliyi ilə xarakterizə olunur. İstənilən
təşkilatın idarə olunması müxtəlif sistemlərin
qarşılıqlı təsirini nəzərdə
tutur. Bu sistemlərin arasında ən fəalı,
qabaqcılı, digərlərini hərəkətə gətirəni
dövlət qulluğu heyətinin fəaliyyətini idarəetmə
sistemidir. Bazar münasibətlərinə keçən
müasir Azərbaycan üçün bir çox sosial sahələrin
islahatlaşdırılmasının nəzəri və
metodoloji əsaslarının axtarışı səciyyəvidir.
Nəticə etibarı ilə paradoksal vəziyyət
yaranıb: bir tərəfdən, heyətin idarə edilməsinə
elmi biliklər sistemi kimi nəzəri baxışların
müxtəlifliyi mövcuddur, digər tərəfdən,
dövlət təşkilatlarında karyera artımını
və heyətin inkişafını idarəetmə
sisteminin təkamül prosesini açıqlayan metodologiya və
nəzəriyyə yoxdur.
Bu gerçəkliklərin fonunda
Azərbaycanda inkişafda olan inzibati islahatlaşdırma
zamanı dövlət aparatının strukturu və
funksiyaları optimallaşdırılıb, dövlət
hakimiyyəti orqanlarının kadr potensialının peşəkar
səviyyədə inkişafının idarəetmə səmərəliliyinin
artırılması təmin olunub. Dövlət
idarəçiliyinin və mülki dövlət
qulluqçularının peşəkar təliminin davamlı
və ziddiyətsiz normativ-hüquqi bazasının
yaradılması prosesi uğurla davam etdirilir. Ölkədə
bütövlükdə dövlət idarəçiliyi,
özəlliklə də dövlət qulluğunun səmərəli
inkişafında dövlət
qulluqçularının islahatlar prosesində iştirakı,
kadr ehtiyatı ilə səmərəli iş mexanizmlərinin
formalaşması, dövlət qulluqçularının fasiləsiz
təhsil mexanizmlərinin konkretləşdirilməsi, motivasiya
səviyyəsinin yüksəldilməsi və fərqli
motivasiya mexanizmlərinin tətbiqi, vahid vakansiyalar bazasının formalaşdırılması, dövlət
qulluğu sahəsində vətəndaş-ictimaiyyət nəzarəti
metod və formalarının gələcək
inkişafına dəstək, peşəkar vərdişlərin
toplanması və ötürülməsi texnologiyası kimi
mentorluq sisteminin inkişafına hesablanmış tədbirlər,
dövlət qulluğunun fəaliyyətində
səmərəliliyin əldə edilməsinin vacib şərti
kimi onun səriştəli idarə edilməsi sisteminin
qurulması, dövlət qulluğu institutunun inkişafı və
təkmilləşdirilməsinə keyfiyyətli ekspert dəstəyinin
təmin olunmasının önəmli rolu var. Yeni
addımlar sırasında Birinci vitse-prezident institutunun təsis
edilməsi və bu yüksək vəzifəyə Heydər
Əliyev Fondunun Prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın təyin
olunması da xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Məhz
onun fəaliyyətinin nəticəsi olaraq ölkəmizdə
dövlət qulluğu təkcə hüquqi və təşkilati
deyil, həm də publik və sosial institut imici qazana bilib. Bu
gün dövlət aparatı qarşısında daha səmərəli,
mobil və vətəndaşlara yönəlik, daim təkmilləşən
instituta çevrilmək kimi bir çağırış
var. Bu institutun başlıca kapitalı insanlardır. Peşəkar
insanların uzunmüddətli karyeralarını dövlət
aparatı ilə bağlamaları üçün dövlət
qulluğu həm “daxildən”, həm də “xaricdən” cəlbedici
iş yerinə çevrilməlidir. Bunun
üçün dövlət qulluğunda yeni
yanaşmaların tətbiqi zəruri tələb kimi
qarşıya qoyulub. İlk öncə dövlət
qulluğunun cəlbedici işgötürən kimi
formalaşması üçün tədbirlər gerçəkləşdirilib,
dövlət qulluqçularının sosial təminatları
ilə bağlı bir çox məsələlər həllini
tapıb. Dövlət qulluğunun cəlbediciliyinin yüksəldilməsi
məqsədilə dövlət aparatının təşkilati
mədəniyyəti daha çevik, proses deyil, nəticəyə
yönəlik və innovativ yanaşmalara açıq duruma gətirilib.
Eyni zamanda yeni çağırışlar
fonunda dövlət qulluqçularının potensialı və
bacarıqlarının inkişafı, həmçinin
dövlət qulluğunda insan resurslarının idarə edilməsinə
yönəlik texnologiyaların tətbiqinə
başlanılıb, meritokratiya prinsiplərinin gücləndirilməsi
prioritet kimi önə çəkilib.
Mülki dövlət
qulluqçularının peşəkar təlimi sisteminin təşkili
inkişaf ehtiyatlarından kadr heyətinin proqnoz
xarakteristikaları əsasında səmərəli istifadə
də vacibdir, bu isə dövlət qulluğunun inkişaf
qanunauyğunluqları və meyillərinin meydana
çıxarılmasını nəzərdə tutur. Dövlət
kadr siyasəti reallaşdırılarkən dövlət
qulluğunda həm müsbət, həm mənfi məqamlar nəzərə
alınaraq islahatlar prosesində bu sahədə təkmilləşdirmə
aparılıb.
Karyera
inkişafını idarəetmə sisteminə elmi yanaşma
sayəsində konseptual müddəaların, məqsədlərin,
vəzifə və funksiyaların təhlilinə yeni
nöqteyi-nəzərdən yanaşılıb, obyektiv
problemlər və inkişaf mənbələri aşkar
edilib. Bu, öz növbəsində, praktiki sahədə
dövlət qulluqçularının müasir karyera
inkişafını idarəetmə sistemlərinin inkişaf
qanunauyğunluqlarını və dövlət qulluğu sahəsində
fəaliyyətin xüsusiyyətlərini nəzərə
alaraq onların optimallaşdırılmasına, işlənib
hazırlanmasına və tətbiqinə yol
açıb. Nəticə etibarilə bu, Azərbaycanın
əksər bölgələrində də sözügedən
sistemin funksiyaları və inkişaf istiqamətləri barədə
müasir təsəvvürlər nəzərə alınaraq
karyeranı idarəetmə sistemlərinin işlənib
hazırlanmasına və tətbiqinə yardımçı
olub. Qeyd edilənlər dövlət qulluğunun
potensialının formalaşması, istifadəsi və
inkişaf etdirilməsinin səmərəliliyinin artmasına
gətirib çıxarıb.
Səriştəli kadr
çatışmazlığı təhlükəsi
müasir elmi bilik, bacarıq və qabiliyyətlərə
malik olan və praktiki fəaliyyətində dövlətin məqsəd
və funksiyalarının həyata keçirilməsi üzrə
peşəkar hazırlıq keçən dövlət
qulluqçuları korpusunun yaradılması problemini ön plana
çıxardı. Belə bir mürəkkəb vəzifənin
həlli səmərəli dövlət qulluqçusunun
hazırlığı, yenidən hazırlığı və
ixtisasının artırılması sistemi olmadan
qeyri-mümkündür. Bu cür sistemin işinin qurulması
və təşkili - çətin və uzunmüddətlidir,
lakin çox mühüm və zəruridir. Deməli, bu
istiqamət dövlət kadr siyasətində prioritet təşkil
etməlidir. Yeni sistem ictimai proseslərin
dövlət tərəfindən idarə olunmasının səmərəliliyinin
artırılmasının, mülki cəmiyyətin bərqərar
olmasının və hüquqi dövlətin formalaşdırılmasının
yollarından biri olmalıdır. Azərbaycanın bu sahədə
örnəyi təqdirəlayiqdir.
Yeniləşmiş
dövlət aparatı perspektivdə tamamilə yeni şəraitdə
işləyəcək. Transparent və hesabatlı dövlətin
yaradılması dövlət qərarlarının
simulyasiyası, nəticə etibarilə qanunların “dəyərsiz
kağıza” çevrilməsi təcrübəsini istisna edəcək.
Vətəndaşların dövlət qərarlarının
hazırlanması və reallaşdırılması prosesində
birbaşa iştirakı cəmiyyətin
sosiallaşdırılması və mədəniyyət səviyyəsinin
əvəzolunmaz vasitəsinə çevrilib. Qəbul
edilən Dövlət proqramları, idarəetmə qəaralarının
səmərəliliyinin anlaşılan qiymətləndirmə
kriteriyalarının işlənməsi, həmçinin
siyasi və idarəçilərin ölkənin
inkişafına töhfələri cəmiyyətdə və
dövlət aparatında tam yeni mənəvi və
işgüzar atmosferi təmin edib.
Müştəriyə
yönəliklilik, peşəkarlıq, cavabdehlik,
açıqlıq və əlçatanlıq məmurların
əsas prinsipləri olmalıdır. Dövlət orqanları
ilə əhali arasında effektiv interaktiv əlaqə,
ictimaiyyətlə davamlı dialoq rəhbərliyin
bütün sosial sahələrin ehtiyac və fikirlərinə
fəal və adekvat reaksiyası, operativ qərarların qəbuluna
imkan verib.
Qeyd olunanlar ilk növbədə
Azərbaycan təhsil elitasının bir parçası olan,
eyni zamanda həm gələcəyin menecerlərinin
hazırlığı, həm də dövlət siyasətinə
dair təkliflərin işlənib hazırlanması, dövlət
idarəçiliyinin informasiya təminatı və sair missiya
həyata keçirən
Azərrbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının elmi-tədqiqat fəaliyyətini
müasir məcrada milli inkişaf vəzifələrinə
uyğunlaşdırmasını zəruri edir. Bu
arada bir fakta nəzər salmaq yerinə düşür:
hazırda G 7 ölkələri və Azərbaycanda əhalinin
orta yaş göstəricilərinin müqayisəli təhlili
ölkəmizdə insan potensialının inkişafı
baxımından bizə üstün tarixi imkanlar
qazandırır. Məsələ burasındadır ki,
Azərbaycanda bu göstərici Almaniya, Böyük Britaniya,
Yaponiya və Fransa kimi dünyanın demoqrafik baxımdan
“qocalmaqda” olan aparıcı dövlətlərinin göstəricisindən
üstündür. Göründüyü kimi, Azərbaycanın
“innovativ sıçrayışı” üçün zəmin
hazırlayacaq gənc insan potensialı var. Və
bu potensialın indiki kimi düzgün dəyərləndirilməsi
və yönləndirilməsi Prezident İlham Əliyevin əminliklə
vurğuladığı kimi, Azərbaycanın təkcə
2020-ci ildə deyil, ondan sonrakı illərdə də
güclü dövlət kimi adını tarixə yazdırmasına
imkan verəcək.
Ziyafət
HƏBİBOVA,
Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının
şöbə müdiri, siyasi elmlər
doktoru, professor,
Yusif
AĞAYEV,
Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının
kafedra müdiri, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent.
Respublika. - 2020.- 23 iyun.- S.5.