NƏRİMAN
NƏRİMANOV - 150
(əvvəli 16, 18, 19, 20, 22, 23, 25, 28, 29 fevral, 1 və 3 mart tarixli saylarımızda)
2. İnqilabi mübarizəyə çağırış. İran milli azadlıq hərəkatına qardaşlıq köməyi. N.Nərimanov İran sosial-demokrat partiyasının - “İctimaiyun-amiyun”un yaradıcısı kimi “Nicat” maarif cəmiyyətində. “Üxüvvət” tələbə gənclər təşkilatı ilə əlaqəsi. Qafqaz Müsəlman Müəllimlərinin I Qurultayının təsis komissiyasına sədrlik etməsi və ictimai tələbləri. “İrşad” və “Həyat” qəzeti redaksiyalarında. Məlum olduğu kimi, Zaqafqaziyadan tutmuş Peterburqadək Rusiya imperiyasına İranın şimal əyalətlərindən hər il yüz minlərlə mövsümçü fəhlə iş axtarmağa gəlirdi; səfalət və yoxsulluq onları doğma vətənindən, isti ocağından didərgin salırdı. Bakı neft mədənlərində 20 min iranlı fəhlə ağır şəraitdə yaşayır, günəmuzd işləyirdi. Onların acı taleyi Abdulla Şaiqin “Məktub yetişmədi” (1908) hekayəsində, Qurban surətində bədii əksini tapmışdır.
C.Məmmədquluzadə 1905-ci ildə “Kavkazski raboçi listok” qəzetində çap etdirdiyi “Binəsiblər” və “Xeyir-dua” publisist məqalələrində iranlı fəhlələrin ictimai faciəsini daha kəskin açıb göstərmişdi. O “Binəsiblər”də yazırdı: “Cırım-cındırda, ac, yorğun”, dilənçilərə oxşayan “son dərəcə yazıq” görkəmli bu “qonaq”ların fikrini çəkən, qayğısına qalan yoxdur. Onları heç kəs sevmir. “İran xəzinəsi boşdur”. Heç yerdə iş tapa bilməyən İran fəhlələri “öz vətənini, arvadını və uşaqlarını qoyub qaçır. O qaçır; çünki onun arvadı və uşaqları acdırlar. O bizə gəlir ki, çörək qazansın və bu çörəklə arvad və uşaqlarını saxlasın. O, ayaqyalın, piyada min verst yol gəlirkən, “...elə bilir ki, bizdə onu sevəcəklər, bizdə ona zülm edib incitməyəcəklər, onun zəhməti qiymətləndiriləcəkdir. ...O elə bilir ki, bir tikə çörək qazanandan sonra sağ-salamat öz vətəninə qayıdacaq və tikə çörəyi öz ac ailəsinə aparacaqdır. İran fəhləsi bu xoş ümidlə bizə gəlir!!!”.
“Xeyir-dua” məqaləsində C.Məmmədquluzadə İran fəhlələrinin öz vətənlərinə ümidsiz halda əliboş, üst-başı cırım-cındırlı, çirkli görkəmdə geri qayıtmalarını ürəkağrısı ilə təsvir edir: “Ey İranın yazıq övladları!.. Taleyiniz olduqca acıdır... Siz nəinki burada öz ailələriniz üçün çörək qazanmadınız, hətta öz qohumlarınızı da burada itirdiniz”.
Demokrat yazıçı “yazıq İran fəhlələrinin” halını ürək yanğısı ilə yada salır, sonra tövsiyə edir ki, “bir şeyi də unutmayın: öz vətəninizə qayıdandan sonra özünüz kimi cırım-cındırlı, ac və məzlum əməkçi xalqı öz başınıza toplayın... Əgər onlar İran zalımları, xanları, ağaları, mollaları, dövlətliləri, şahzadələri və sairələri tərəfindən onların boynuna salınmış boyunduruqdan azad olmaq istəsələr, əgər onlar öz insan hüququnu müdafiə etmək və azadə nəfəs almaq istəsələr, o zaman onların Rusiyadakı yoldaşları, yadigar olaraq onlara öz bayrağını və bu bayraqda yazılmış müqəddəs şüarını verərlər. Qoy məzlum, bədbəxt İran zəhmətkeş xalqı bu şüarı oxusun”
“Bütün ölkələrin proletarları, birləşin!”
Qoy oxusunlar və birləşsinlər!”.
Əlbəttə, bu həqiqətdir ki, Zaqafqaziyada, xüsusən Bakıda azərbaycanlı, rus, gürcü və erməni fəhlələri ilə bir yerdə, çiyin-çiyinə işləyən iranlı fəhlələr inqilabi hadisələrə biganə qalmamışlar. Onlar burada - inqilabi hadisələr qaynağında Bakı fəhləsinin mübarizələrlə dolu həyatının şahidi olur, necə deyərlər, görüb-götürür, əsl inqilabi mübarizə məktəbi keçirdilər. Beləliklə, Rusiyada onların milli şüuru yüksəlirdi. Onlar vətənə qayıtdıqda özləri ilə inqilabi ideyalar da aparırdılar... Bu ideyalar tarixi, iqtisadi və ictimai cəhətdən Rusiyaya bağlı olan Şimali İran rayonlarında, xüsusən Cənubi Azərbaycanda daha əlverişli zəmin üzərinə düşərək sürətlə artmağa başlayırdı.
İranın şimal əyalətlərində tez-tez kükrəyən çıxışlarını mütəşəkkil, kütləvi inqilabi hərəkat səviyyəsinə çatdırmaq, “alışqan maddə” ilə bütün İranı alovlandırmaq üçün gizli Mücahidlər təşkilatı yaradıldı.
Rusiya inqilabi hadisələrinin güclü təsiri altında olan Mücahidlər təşkilatı və onun yerli şöbələri “Hümmət” sosial-demokrat qrupu vasitəsilə Zaqafqaziya bolşevikləri ilə sıx əlaqə saxlayırdı.
Mücahidlər təşkilatı inqilabi-demokratik təşkilat idi. Onun Mərkəzi komitəsi Zaqafqaziya ərazisində yerləşirdi. Çünki İran İctimaiyun-amiyun (Sosial-demokrat - T.Ə.) partiyasının əsası burada qoyulmuşdu; onu RSDFP Bakı komitəsinin və “Hümmət” sosial-demokrat qrupunun xüsusi tapşırığı ilə N.Nərimanov yaratmışdı. N.Nərimanov öz şəxsi vərəqəsində inqilabi hərəkatda iştirakı haqqında yazmışdı: “1905-ci ildə İran sosial-demokrat partiyasını yaratdım”. O, İran İctimaiyun-amiyun partiyasını ehtimal ki, 1905-ci ilin yay aylarında yaratmışdı (Bəzi tədqiqatçılar N.Nərimanovun Odessada Novorossiysk universitetinin tibb fakültəsində oxuduğuna görə 1904-cü ildə və 1905-ci ilin birinci yarısında Bakıda olması fikrini təkzib edir, buna görə də güman edirlər ki, o, İran İctimaiyun-amiyun xalq partiyasının yaradılmasında 1905-ci ilin sentyabrından tez iştirak edə bilməzdi. Əlbəttə, bu yanlış mülahizədir).
N.Nərimanov Bakıda 1905-ci ilin avqust ayınadək gizli inqilabi işlə məşğul olmuşdur. Halbuki o, aprel ayında Odessaya geri qayıtmalı idi. Lakin çar xəfiyyələri onu izləyirdilər. N.Nərimanov ayrı bir yerə - Rusiyanın ucqar ali təhsil ocaqlarından birinə dəyişilmək istəyirdi. Bu, ona İran mücahidləri ilə müntəzəm əlaqə saxlamaq və onlara ciddi kömək etmək üçün də münasib olmalı idi. Belə bir yer isə ancaq Kazan universiteti ola bilərdi. O, yaxın dostlarının məsləhəti ilə Kazan universitetinə dəyişilməyi qərara almışdı. 1905-ci ilin iyun ayında N.Nərimanov Novorossiysk universiteti rektorunun adına göndərdiyi teleqramda yazırdı: “Xahiş edirəm, lütfən mənə məlumat verin görək tələbələrin yuxarı kursa şərti keçirilməsi haqqında nazirliyin yeni sərəncamı mənim universitetdən universitetə keçməyimə mane olmur ki? Narahat etdiyimə görə üzr istəyirəm.
Hörmətlə:
Tibb fakültəsinin VI semestr tələbəsi
Nərimanov.
Ünvanım: Bakı, Qəbiristan küçəsi, ev 27,
N.Nərimanova”.
N.Nərimanov 1905-ci il avqustun 3-də müsbət cavab
alan kimi, Novorossiysk universitetinin rektoruna teleqram göndərib
Kazan universitetinə dəyişilməsinə
sərəncam verməyi ondan xahiş edir. Bundan on gün sonra isə N.Nərimanovun şəxsi işi Kazan universitetinə göndərilir. Avqustun 23-də rektorluq N.Nərimanovun tibb fakültəsinin beşinci semestrində dərslərə başlamasını
qərara alır.
Həmin
qərarda deyilir ki, N.Nərimanov payız semestrinin “mühazirə haqqını
və professorların
qonorarını” verəndən
sonra universitetə qəbul olunacaqdır.
Lakin avqust ayının ilk günlərində
Odessaya gələn N.Nərimanov şəxsi işinin Kazan universitetinə
göndərilməsindən xəbər tutsa da, prof. Y.N.Şepkinin
və tələbə
dostlarının məsləhəti
ilə ora getmək fikrindən daşınır. Novorossiysk universitetində isə yay sessiyası imtahanları qurtarmaq üzrə idi. N.Nərimanov
imtahanlara buraxılmadığı
üçün onun
III kursda qalmaq təhlükəsi vardı.
Odur ki, Kazana təcili
teleqram vurub öz şəxsi işinin geri göndərilməsini tələb
edir.
1905-ci il avqustun
19-da Kazan universitetinin rektorluğu
N.Nərimanovun sənədlərini
geri göndərdi. Bu vaxta qədər
N.Nərimanov yay sessiya imtahanlarına ciddi hazırlaşmışdı.
İnqilabi hərəkatın qüdrətli
təlatümü, coşqunluğu
N.Nərimanovu daha çox düşündürürdü. O, hadisələrdən
kənarda qalmaq istəmirdi. Kazan universitetinə
dəyişilmək arzusu
da onun xəfiyyələrdən
yayınmaq, geniş inqilabi iş aparmaq niyyəti ilə bağlı idi. Lakin sənədlərin
birinin kənarında
prorektorun “N.Nərimanov
17 noyabr 1903-cü il, 10 avqust 1905-ci il nümayişlərində
iştirak etmişdir”
sözlərini yazması
Kazan universitetinə dəyişilsə
də onu tam şübhə altına alırdı.
N.Nərimanov Odessada şəhərin
mərkəzi küçələrindən
birində (Sofiyevski 8,
mənzil ¹12) ev kirayə etmişdi. Bu mənzil
onun öz üzərində çalışması
və istirahəti üçün münasib
idi. N.Nərimanov mənzilin eyvanında
bəzən saatlarla dayanıb Qara dənizin sahil boyunu, tüstülənən
fabrik və zavodları seyr edərdi. Ona dünən məzlum
və köməyə
ehtiyacı olan kütlə halında görünən fəhlələr
bu gün coşqun dənizin dalğalarından daha qüvvətli, əzəmətli
görünürdü. Tarixi hadisələr ona çox şey pıçıldayırdı. Hər gün geniş küçələrdən
ağır-ağır ötən
insan axını al bayrağa sığınaraq
mətin addımlarla irəliləyir; onun heç bir şeydən qorxusu yoxdur: nə güllədən, nə həbsxanadan, nə ömürlük sürgündən...
Çünki onların al bayraqlarında
“Ya ölüm, ya azadlıq!” sözləri yazılmışdı.
Yüz minlərlə zəhmətkeş
fəhlə azadlıq
idealı uğrunda qartımış mütləqiyyətə
qarşı meydan oxuyurdu. Limanda yanğın, “Potyomkin” gəmisində qiyam, barrikadalar, matrosların gülləyə basılması,
yeni partlayışlar,
tətillər, qurbanlar
və qanlı hadisələr... Odessada inqilab
nəbzinin çox güclü, dayandırıla
bilməyən sürətlə
döyündüyünü göstərirdi.
N.Nərimanov hər gün səhərdən-axşamadək universitetin kitabxanasında,
ya da öz
mənzilində yay imtahanlarına hazırlaşardı. Axşamlar isə
yaxın dostlarının
məclisində gündəlik
hadisələrdən xəbərdar
olardı. Onlar bir
yerə toplaşıb
siyasi ədəbiyyat oxuyar, müzakirə edərdilər. Söhbət bəzən gecə yarıyadək uzanardı.
Tələbələr çox vaxt Sadova küçəsindəki
5/b nömrəli evə
- B.V.Şteynberqin “İdealka”
kafe-yeməkxanasına toplaşardılar. Burada siyasi
söhbətlər, mübahisələr,
gizli yığıncaqlar
keçirilirdi. Çar polisinin
ciddi nəzarətinə,
axtarışlarına baxmayaraq,
“İdealka” inqilabçı
tələbələrin gizli
görüş yeri kimi çox etibarlı idi.
Odessada hərbi
vəziyyət elan olunmuşdu. Qərib payız axşamları şəhərin küçələrində
süvari polis və kazak keşikçi
dəstələrindən başqa
kimsə görünməzdi.
Onlar axşamdan səhərədək
vurnuxur, gizli yığıncaqların yerini
tapmağa çalışırdılar.
Lakin hər yerdə sakitlik hakim idi. Bu, fırtına ərəfəsi
çökən üzüntülü,
ağır sakitliyi xatırladırdı. Havadan
barıt qoxusu gəlirdi...
Oktyabrın 11-də Odessa
fəhlələrinin inqilabi
hərəkatı dəniz
kimi təlatümə
gəldi. Fırtına başlandı. Odessa dəmir yolu
fəhlələrinin nümayişə
çıxması fabriklərdə,
zavodlarda və gəmi tərsanələrində
yüz minlərlə
fəhlənin tətili
üçün siqnal
oldu. RSDFP Odessa təşkilatı hər
yerdə gizli vərəqə və bəyannamələr yayır,
zəhmətkeş kütlələri
birliyə, mütəşəkkil
mübarizəyə çağırırdı.
Odessada bütün xalq çar monarxiyasını
devirmək əzmi ilə ayağa qalxmışdı. Oktyabrın 14-də inqilabi əhvali-ruhiyyəli
məktəbli gənclər,
gimnazistlər və tələbələr həmrəylik
tətili elan etdilər.
Ümumxalq nümayişləri süvari polis və kazak cəza
dəstələri ilə
üz-üzə gəlir,
amansız döyüşlər
başlanırdı. Fəhlələr küçələrdə və
meydançalarda barrikadalar
düzəldir, tikanlı
məftillə hasar çəkir, qırmızı
bayraq ucaldırdılar.
Bu döyüşlərdə
yüzlərlə fəhlələr
qəhrəmancasına həlak
olur, ancaq geri çəkilmirdilər.
Oktyabrın 17-də çar
manifest - “konstitusiya” verməyə
məcbur oldu. II Nikolay bu yolla Rusiya imperiyasını
titrədən fəhlə
hərəkatını yatırtmaq,
sonra riyakarlıqla boğmaq istəyirdi.
Oktyabrın 18-də çar xəfiyyələri - quldurlar,
oğrular və talançılar Odessada kütləvi qırğınlar
təşkil etdilər.
Yəhudi qırğını üç gün çəkdi. Bu bədnam
üç gün ərzində yüzlərlə
adam qanına
qəltan oldu. Çar hökuməti azğın
qaragüruhçulara geniş
meydan vermişdi.
Hər yerdə bədbəxt hadisə baş verirdi. Novorossiysk imperator universitetinin tələbələri
şəhərin küçələrində
və klinikalarda yaralılara təcili yardım göstərirdilər.
Fəhlə özünümüdafiə dəstələri
və drujinaları qaragüruhçuların əl-qol
açmasına imkan vermirdi. Onlar küçələrdə, meydançalarda və həyətlərdə keşik
çəkir, əmin-amanlıq
yaradırdılar. Bu ağır günlərdə
inqilabçı tələbə
və fəhlələr
onlarla ən yaxşı döyüşçünü,
mərd mübarizi itirdilər. Lakin oktyabr
hadisələri fəhlələrin
mütəşəkkil olmasını,
həmrəyliyini və
döyüş qüdrətini
nümayiş etdirdi.
Böyük tarixi-inqilabi hadisələrin
qaynağında siyasi
xadim kimi yetkinləşən N.Nərimanov
ilk gizli inqilabi fəaliyyəti dövründə
Marks, Engels, Lenin və Plexanov
kimi fəhlə hərəkatının görkəmli
korifeylərinin əsərləri
ilə yaxından tanış olur, beləliklə, inqilabi hadisələrin mahiyyətini düzgün
qiymətləndirməyə başlayırdı. Onun müsəlman
tələbə gənclərinin
xahişi ilə Odessada oxuduğu mühazirənin referatı
bu baxımdan qiymətlidir.
(davamı növbəti saylarımızda)
Respublika.- 2020.- 5 mart.- S.6.