YEL
ÇƏRŞƏNBƏSİ
İlaxır çərşənbələrin üçüncüsü olan Yel çərşənbəsinə xalq arasında “Külək oyadan çərşənbə”, “Badi-çərşənbə”, “Nəfəs çərşənbə”, “Küləkli çərşənbə”, Muğan zonasının bir sıra kəndlərində isə “Heydər çərşənbə” də deyirlər. Yel - külək insanların həyatında böyük əhəmiyyət daşıyır. Taxılın döyülməsi - xırman zamanı sovrulma prosesində yel həlledici rola malikdir. Su hövzələri kənarında yaşayan və gəmiçiliklə, balıqçılıqla məşğul olan xalqlarda da küləyin lazımi istiqamətdə əsməsindən çox şey asılı idi. Yel dəyirmanlarını hərəkətə gətirən də külək idi. Bitkilərin, meyvə ağaclarının çiçəklərinin tozlandırılması da külək vasitəsilə həyata keçirilir və məhsulun necə olacağı məhz ondan asılıdır. Odur ki, insanlar Yelin arxasında müəyyən bir qüvvənin olduğuna inanmış, onu antropomorflaşdırmış, yəni şəxsləndirmiş, insan cildində təsəvvür etmiş, Tanrı səviyyəsinə qaldırmışlar. Onunla öz istəklərinə uyğun manipulyasiya etməkdən ötrü müəyyən mərasimlər keçirməyi, şərəfinə nəğmələr oxumağı lazım bilmişlər. Küləyə bu cür münasibət yalnız bizim əcdadlarımıza deyil, demək olar ki, bütün xalqlara aiddir. Məsələn, yəhudi mifik düşüncəsində əsas tanrı olan Yəhva və Elahim məhz küləyə çevrilərək bir anda bütün dünyanı dolaşır. Yunan mifologiyasına müraciət etsək, daha zəngin bir fantaziyanın şahidi olarıq. Mifə görə küləklər allahı Eol mis divarla əhatə olunmuş, sahillərində sıldırım qayalar ucalan bir adada ailəsi ilə birgə xoşbəxt həyat sürürmüş. Odissey öz yoldaşları ilə Eolun adasında bir ay qonaq qalır, ondan böyük hörmət görür, ona öz macəralarından söhbət açır. Nəhayət, Odissey ondan evə qayıtmaq üçün icazə istəyir. Eol razılaşır və Odisseyə ağzı gümüş kəndirlə büzülmüş böyük tuluq verir. O, qərb küləyi olan Zefiri azad buraxaraq digər 3 küləyi həmin tuluğun içində həbs etmişdi. Zefir Odisseyin gəmisini evinə doğru istiqamətləndirməli idi. Lakin ölkəsinə çathaçatda allahlar Odisseyi yuxuya verirlər. Yoldaşları isə tuluğun içində qızıl, gümüş olduğunu düşünərək onu açırlar. Bunun nəticəsində dənizdə tufan qalxır və gəmini yenidən Eolun adasına doğru aparır. Odissey Eoldan bir daha ona kömək göstərməsini xahiş edir. Lakin Eol qəzəblənərək cavab verir ki, allahların nifrət və təqib etdiyi bir şəxsə yardım göstərməyəcəkdir. O, Odisseyi qovur.
Qeyd etməliyik ki, yunan mifologiyasında 4 cür külək ayırd edilir. Bunlardan birincisi Qərb küləyi olan Zefirdir. Onun atası Titan Astrey (ulduzlu səma), anası isə Səhər şəfəqi ilahəsi Eosdur.
İkincisi Şimal küləyi olan Boreydir. O, qanadlı, uzun
saçlı və saqqallı təsvir edilir. Məskəni
zülmət və soyuğun hökm sürdüyü
Frakiyadır. Çox vaxt ayğır - erkək
at şəklində təsəvvür olunur. Üçüncüsü Cənub küləyi
Notdur. O da saqqallı və qanadlıdır. Zefir, Borey və
Not eyni valideynlərin
övladlarıdır, yəni qardaşdırlar. Dördüncüsü Şərq küləyi
Evrdir. Onun mənşəyi məlum
deyildir və antropomorfik özəllikləri yoxdur.
Əgər rus nağıllarına diqqət yetirsək,
görərik ki, bəzən qəhrəman şər
qüvvələr tərəfindən
qaçırılmış sevgilisinin, yaxud
axtardığı ölkənin yerini küləkdən xəbər
alır, onunla soraqlaşır.
Dini mənbələr və səmavi kitablar da külək
haqqında müəyyən informasiya verir. Məhəmməd
peyğəmbər salavatullah buyurub ki, “külək Allahın
qullarına bir nemətidir. Bəzən rəhmət,
bəzən də əzab gətirir. Külək
əsdiyi zaman ona söyməyin, onun xeyrini istəyin, şərindən
də Allaha sığının”. Başqa
sözlə, külək Allahın əmrindədir.
Quranın “Əhqat” (“Qumsal təpələr”) surəsinin
24-cü ayəsində küləyin dağıdıcı
gücü ilə bağlı bir əhvalata işarə
edilir. Bir zaman Allaha şərik qoşan Ad qövmü
(tayfası) varmış. Allah Hud peyğəmbəri
göndərdi ki, onları düz yola
çağırsın. Lakin bu
alınmayanda Allah Ad qövmünün üzərinə
“sarsar” deyilən məhvedici bir rüzgar göndərdi.
7 gecə və 8 gün davam edən bu soyuq
qasırğa həmin tayfanı yer üzündən sildi.
İslam dinində 4 böyük mələkdən biri
olan Mikayıla təbiət hadisələrini -
yağışın yağmasını, küləyin əsməsini,
yaşıllığın bitməsini idarə etmək Allah
tərəfindən vəzifə kimi buyrulmuşdur.
Beləliklə, külək barədə mifoloji və
dini mənbələrdə olan fikirlərdən sonra elmin bu
sahədə mövqeyini öyrənmək də maraqlı olardı. Əvvəla,
külək havanın üfüqi istiqamətdə hərəkətinə
deyilir. Əgər külək
olmasaydı, təsəvvür edin ki, isti yerlər həmişə
isti, soyuq yerlər isə daim soyuq olardı. Elmdə daimi, mövsümi hakim külək
anlayışları mövcuddur. Şimal, Cənub,
Şərq, Qərb deyə cəhətlərin adı ilə
adlandırılan küləklərin yerli adları da
vardır: Ağ yel, qara yel, Xəzri, Gilavar.
Xalqımızın əski etiqadlarına görə Ağ
yel ağ libasda, Qara yel qara libasda, Xəzri
göy libasda, Gilavar isə qırmızı libasda təsəvvür
edilir.
Burada rənglər müəyyən semantik yük - məna
daşıyır. Hesab edilir ki, Yel çərşənbəsində
qara nəhrdə yatmış 4 cür külək oyanıb
yer üzünə çıxır. Gün
ərzində külək bir neçə dəfə dəyişir.
Bu isə Yelin özünün təmizlənməsi
kimi yozulur. Çərşənbədə
oyanan külək əvvəlki həftələrdə
oyanmış suyu və odu hərəkətə gətirir,
yazın gəlişindən xəbər verir. Yellə bağlı mərasimlər yalnız Novruz ərəfəsində
deyil, insanın ona ehtiyacı olan hər bir məqamda
keçirilə bilərdi. Bu baxımdan
taxıl döyülən zaman keçirilən Yel baba mərasimi
də kökü etibarı ilə Yel tanrısına etiqadla və
deməli, həm də Novruzla bağlıdır.
Zəngin ana dilimizdə külək
anlayışını ifadə edən bir çox sözlər
var. Lakin onlar kiçik məna çalarları ilə
bir-birindən seçilir. Məsələn, səmum
- səhralarda əsən çox şiddətli, isti və
quru küləkdir, nəsim - yüngül yeldir, səba -
şimal-şərqdən əsən yüngül və lətif
mehdir. Rüzgar, boğanaq və s. kəlmələr də
külək anlayışını ifadə edir.
Yel çərşənbəsində külək
ağacların qol-budağını o tərəf, bu tərəfə
yellədərək, onları qış yuxusundan oyadır,
puçurlarını, tumurcuqlarını açır,
buludları ora-bura qovaraq bir-birilə toqquşdurub ilıq yaz
yağışları yağdırır.
Dini rəvayətə görə, Yel - Hava Allahın
insanı yaradarkən onun cisminə üfürdüyü nəfəsini,
yəni insanın ruhunu təcəssüm etdirir. Əcdadlarımızın
təsəvvüründə “ruh-can” insan bədənini
quş cildində tərk edir. Hava-səma can
quşlarının - ata-baba ruhlarının əbədi məskənidir.
Nağıl və dastanlarımızda ruh-can
göyərçin şəklində təsvir edilir. Təsadüfi deyildir ki, el-oba içində göyərçin
toxunulmaz və müqəddəs quş sayılır, onu
öldürmək ən böyük günah, əti isə
yasaqdır. Yel çərşənbəsində
quşbazlar qışdan sonra ilk dəfə qısa müddətə
də olsa, quşxanaları açıb göyərçinləri
səmaya qaldırırlar.
Adətən Yel çərşənbəsində
bazarlarda qəfəslərdə çöldən, meşədən
ovlanmış quşlar satılırdı. Günahlarını
yumaq, savab qazanmaq istəyənlər bu quşları satın
alıb çöl-çəmənə çıxır,
qəfəsi açıb quşları sərbəst
buraxırdılar. Bu zaman belə sözlər deyərdilər:
“azad-bezat, məni cənnətdə gözət”. Bundan başqa, gözlə görülməyən, əllə
tutulmayan yelin varlığını bizə hiss etdirən
vasitədən, əşyalardan biri də çərpələngdir.
Yel çərşənbəsində insanlar
kağızdan çərpələng hazırlayıb
damların və ya təpələrin başından
uçurmuşlar. Bu çərpələnglərin
üzərinə Tanrıya şikayət məktubu və ya
xahişnamələr yerləşdirənlər də
tapılırdı. Bəzən hər məhəllə
yığışıb bir darvaza boyda çərpələng
hazırlayardı. Hərdən səmada
ipləri bir-birinə dolaşmış çərpələnglərin
sanki savaşı baş verirdi və əhali böyük
maraqla bunu seyr edirdi.
Yel çərşənbəsində külək əsmədikdə
onu çağırmaq məqsədilə də çərpələngdən
istifadə edilirdi. Meydançanın ortasında
basdırılmış insan boyunda bir dirəyə çərpələng
asır, onun sağ-solunda dayanan 4-5 oğlan xüsusi yelpiklərlə
çərpələngi azacıq da olsa hərəkətə
gətirməyə çalışır və oxuyurdular.
“Yel babam, yelli babam, elim-obam batdı, gəl,
çərpələngim yatdı, gəl”. Bu zaman kiçik oğlan uşaqları tütək,
fıştırıq, sümsü kimi nəfəs alətlərini
üfürərək onları səsləndirməklə
yeli oyatmağa cəhd göstərirdilər. İnsanlar yel dəyirmanlarının pərlərini
əlvan parça, gümüşü kağız
zolaqları, güzgü qıraqları ilə bəzəyib
hərlədərək çərşənbə
günündə onun ətrafında çalıb-oxuyurdular.
Dənizkənarı ərazilərdə
yaşayanlar yelkənli qayıqlarla gəzintiyə
çıxardılar.
Yel çərşənbəsində icra olunan mərasimlərdən
biri də küfdibidir. Burada əsasən gənclər
iştirak edərdilər. Yaşlı meyvə
ağacından yelləncək asıb onu həmişəyaşıl
bitkilərin yarpaqları, gül-çiçək və rəngli
qaytanlarla bəzəyərdilər.
Məlumdur ki, küləyin bitkiləri tozlandırmaq, yəni
mayalandırıb məhsul-bar verməsini təmin etmək
kimi mühüm xüsusiyyəti vardır. Rəvayətə görə,
Yel çərşənbəsində yer üzünə təşrif
gətirmiş müqəddəs Xızır qardaşı Nəbiyə
bir qırmızı alma verib
tapşırır ki, almanı yeyib uzunömürlü olsun,
onun tumlarını əsən küləklərə
paylayıb bütün yer üzünə səpələsin.
Alma ağacının dünyanın hər
yerinə yayılması bununla izah edilir. Etiqada görə,
cənnət meyvəsi sayılan alma
dünyaya nə qədər çox yayılarsa, insanlar
arasında eşq-məhəbbət o qədər geniş
vüsət alar. Əbəs yerə deyildir ki,
folklorumuzda - nağıl və dastanlarımızda övlad həsrəti
çəkən yaşı keçmiş cütlüklər
Xızırın və ya dərvişin verdiyi
qırmızı almanı bölüb yeməklə
arzularına çatırlar. Odur ki,
çərşənbə axşamı cavanlar
qırmızı almalardan yeyib onların 10 toxumunu
yastıqlarının altına qoyaraq yatırlar. Deyilənə görə, bu yolla yuxuda gələcək
qismətini - nişanlısını görmək
mümkündür.
Almara
NƏBİYEVA,
Bakı
Dövlət Universiteti,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru.
Respublika.- 2020.- 11 mart.- S.6.