FRANSA
QƏHRƏMANI: “ARMED MİŞEL” SƏNƏDLİ
POVESTİ HAQQINDA TƏƏSSÜRAT
Tarixi sevmək və bilmək vacibdir. Zaman-zaman,
xüsusilə Vətənin taleyüklü problemlərlə
qarşı-qarşıya dayandığı, müstəqilliyinə
təhdidlə üzləşdiyi ən böhranlı
dövrlərində onun ayrı-ayrı parlaq səhifələrinin
xatırlanaraq aktuallaşdırılması xalqda mənlik
şüurunu, milli duyğuları dirçəltməklə
ona fiziki və mənəvi varlığını qorumaqda
yenilməz qüvvət verir. Və tarix
sadəcə bir-birini sonsuz olaraq əvəz edən
epoxaların qiyamlar, inqilablar, müharibələr, azadlıq
hərəkatları və i.a kimi bitib-tükənməyən
hadisələrindən ibarət deyil, həm də bu hadisələri
özündə fokusdakı kimi cəmləyib idarə edən,
təsir göstərən və məna verən şəxsiyyətlərdir.
Onların arasında əllərində silah Vətən
üçün, millət üçün, bəşər
üçün canından-qanından keçməyə
hazır, mübarizə örnəkləri ilə
yurddaşlarında özlərinə inam, güvən yaradan,
şücaətə ruhlandıran qəhrəmanlar da
çoxdur. Azərbaycanın qədim Şəki
torpağında dünyaya gəlib boya-başa çatsa da,
taleyin hökmü ilə II Dünya müharibəsinin
qanlı döyüşlərdən, işgəncəli əsirlikdən
keçən əzablı yollarında Fransaya gedib
çıxan, antifaşist Müqavimət hərəkatına
qoşulub rəşadət göstərən Əhmədiyyə
Cəbrayılov belə unudulmaz qəhrəmanlardandır. İgid döyüşçünün 100 illiyinin
qeyd edilməsi haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidenti
İlham Əliyevin Sərəncamında (11 avqust 2020) bu məqam
xüsusi olaraq qeyd edilir: “Xalqımızın qəhrəmanlıq
ənənələrini Azərbaycanın hüdudlarından
uzaqlarda layiqincə yaşatmış Əhmədiyyə Cəbrayılovun
igidlikləri işğal altındakı
torpaqlarımızı hər an azad etməyə qadir olan Azərbaycan
Ordusunun mətin əsgəri üçün fədakarlığın
parlaq rəmzi, hünər və cəsarətin bariz nümunəsidir”.
Bəli, nümunədə tərbiyə etmək,
yol göstərmək xüsusiyyəti var. İnsanlar,
xüsusilə gənclər öz qəhrəmanlarını
tanımalıdırlar.
Əslində Əhmədiyyə Cəbrayılov adı
mənə uşaqlıqdan tanışdı və hətta
ilk dəfə eşidəndə Əhmədiyyə (yəni
Əhməd deyil) ismi az-qala keçmiş partizanın
“fransız adı” (Armed Mişel) qədər mənə qəribə
görünmüşdü. Məsələ
burasındadır ki, atam - publisist, yazıçı, Əməkdar
jurnalist Əşrəf Hacıyev (1932-2001) “Azərbaycan gəncləri”
qəzetində işlədiyi zaman onun haqqında bir məqalə
yazmışdı. Təfsilatları
unutsam da, atamın bu insanla görüşdüyü,
qeyri-adi macəralı, məşəqqətli həyatından,
Fransa torpağında göstərdiyi misilsiz igidliklərdən
danışdığı xatirimə gəlir. Evdəki söhbətlərdən
anlamışdım ki, bu məqalə oxucularda o vaxt
böyük reaksiya doğurmuş və ümumiyyətlə
nə isə mühüm bir hadisə olmuşdu.
Odur ki, sərəncamla əlaqədar axşam televiziyada
gedən Əhmədiyyə Cəbrayılova həsr edilən
verilişi ikiqat maraqla izlədim. Dəvət edilmiş
tarixçi-alim, deputatlar onun bioqrafiyasından ayrı-ayrı
faktları yada salırdılar, elə dialoqa yön verən
aparıcı özü də onlardan az məlumatlı
görünmürdü. Onlar Fransa prezidenti general Şarl de
Qollun Moskva səfəri (1966) ərəfəsində SSRİ
rəsmilərinə prezidentin onu qarşılayanlar
arasında Armed Mişeli görmək arzusunun bildirilməsinin
Kremldə necə böyük çaşqınlıq, təlaş
yaratması, Armed Mişelin Şəkinin Oxud kəndində
yaşayan Əhmədiyyə Cəbrayılov olduğunu
çətinliklə müəyyənləşdirib, Moskvaya
gətirildiyindən həvəs və həyəcanla
danışırdılar. Deyilənlərdən, elə sonra tanış olduğum internet
materiallarındakı kimi, belə bəlli olurdu ki, həmin
vaxtadək etibarsız sayılan, yaşadığı yerdən
kənara çıxmasına qadağa qoyulan Əhmədiyyə
Cəbrayılov məhz 1966-cı ildə de Qolla, yəni
müharibə illərindən tanıdığı
fransız müqavimətinin lideri ilə
görüşündən sonra anidən ölkədə
tanınmış və insanların sevimlisinə
çevrilmişdi.
Atamın “Biblioqrafik göstərici”sində (“Avropa”,
2018) yuxarıda bəhs etdiyim məqaləni tapdım, “Kavaler
Armed Mişel” başlığı altında 1964-cü ildə
“Azərbaycan gəncləri” qəzetinin 4 sayında (20, 22, 25,
27 noyabr, ¹139-143) ardıcıl olaraq dərc edilmişdi. Maraqlı idi
ki, o, de Qollun Moskva səfərindən xeyli əvvəl
işıq üzü görmüşdü. Arxivindəki qovluqdan məqalənin saralmış qəzet
kəsiklərini də çıxarıb oxudum. Müəllifin redaksiya adından yazdığı
qısa girişdən artıq məlum olurdu ki, ölkə,
heç də indi düşünüldüyü kimi,
Əhmədiyyə Cəbrayılovun varlığından xəbərsiz
deyilmiş. Burada “alman faşizmi üzərində qələbədən
20 ilə yaxın bir vaxt keçməsinə” baxmayaraq,
döyüşçülərimizin cəbhələrdə
göstərdikləri şücaətinin
unudulmadığı, hətta “hər il onların əfsanələrə
sığmayan igidlikləri barədə yeni-yeni faktlar”
aşkara çıxarıldığı, eyni zamanda sovet əsgərlərinin,
o cümlədən azərbaycanlı
döyüşçülərin qəhrəmanlıqlarının
Avropa xalqlarının xatirəsində də
yaşadığı qeyd edilir. Fransız
müqavimət hərəkatında fəal iştirak edib,
“Fransanın yüksək hökumət mükafatlarına
layiq görülmüş” Əhmədiyyə Cəbrayılovun
həyatı “solmaz qəhrəmanlıq nümunəsi” kimi səciyyələndirilir.
Qəzet ölkənin hər yerindən qəhrəmanın həyatı
ilə maraqlanan gənclərdən - müxtəlif peşə
sahibləri, əsgər və zabitlərdən Nuxa (indi Şəki)
şəhəri yaxınlığındakı Oxud kəndinə,
kolxozda baş aqronom işləyən Ə.Cəbrayılova
ünvanlanmış çoxlu məktublar gəldiyini xəbər
verir və onlardan bəzilərindən sətirlərlə
tanış edir. Xarkov vilayətinin İzyum rayonunun Qusarovka
stansiyasındakı 8-ci “a” sinif şagirdləri Nina Qerqel və
Nadya Taqanın: “Qəzet məqaləsindən xəbər
tutduq ki, siz bizim həmyerlimizsiniz, çünki doğma
İzyumşina uğrunda qan axıtmısınız...”
sözləri məni xüsusilə mütəəssir etdi...
Əhmədiyyə Cəbrayılov haqqında internetdə
olan çoxsaylı və müxtəlif materialları
araşdırmamın nəticəsi göstərdi ki,
1966-cı ildən sonra barəsində çoxlu məqalə,
povestlər, pyes və s. yazılıb, sənədli filmlər,
xronikalar çəkilsə də, o, həqiqətən
1966-cı ilə qədər də müharibə qəhrəmanı
kimi tanınırdı. Görünür, Ə.Cəbrayılova həsr
edilmiş mətbuatda çıxan ilk yazı jurnalist Nikolay
Paniyev və tarixçi Qaraş Mədətovun məqaləsidir
ki, artıq 1960-cı ildə (27 mart-2 aprel) Moskvada
“İzvestiya” qəzetinin əlavəsi kimi yenicə
çıxmağa başlayan “Nedelya” (“Həftə”) qəzetində
çap edilmişdir. Cəsur
döyüşçünün adına
elə həmin 60-cı ildə “Azərbaycan SSR-in 40 illiyi”
(Bakı, 1960) kitabında da rast gəlirik. Burada, 1943-1945-ci illərdə
Fransa antifaşist müqavimət hərəkatında iki min nəfərə
yaxın azərbaycanlının iştirak etdiyi, onların
arasında Ə.Cəbrayılov, X.Hacıyev, D.Abdullayev,
N.Abdullayev, R.Rzayev, Ə.Möhsümov, M.Məhərrəmov
və b. kimi bir neçə ali fransız hərbi orden və
medalları ilə təltif edilənlərin də olduğu
qeyd edilir. Əhmədiyyə Cəbrayılovun
şəxsi igidliyinə görə paradda əsgərə
generaldan irəlidə getmək kimi hüquq verən yüksək
mükafatla - “Hərbi medal”la təltif edilməsi xüsusi
vurğulanır. 1963-cü il nəşri
olan “Azərbaycan tarixi”ndə Əhmədiyyə Cəbrayılovun
adı yenə Fransa Müqavimət hərəkatında
iştirak edən azərbaycanlı
döyüşçülər cərgəsində çəkilir.
Ə.Cəbrayılov haqqında V.Sokolovun “Starşina-serjant”
jurnalının 1964-cü il 2-ci sayında
yer alan “Ona Moris Torez təşəkkür etmişdir”
başlıqlı kiçik məqalədə isə onun
Fransada partizanlara qoşulub igidliklər göstərdiyi, orden
və medalları barədə məlumat verilirdi. Burada “hazırda doğma rayonunda yaşayan” Əhmədiyyə
Cəbrayılovun Fransa müqavimət hərəkatı
partizanları komitəsinin üzvləri ilə müntəzəm
olaraq məktublaşdığı, həmin veteranlar
arasında çoxlu dostları olduğu barədə qeyd
xüsusilə diqqətimi çəkdi. Bu yazını
“İzvestiya” qəzetinin götürüb yenidən çap
etməsi (23 fevral 1964-cü il)
bütün SSRİ məkanında, o cümlədən Azərbaycanda
cəsur partizanın şəxsiyyətinə böyük
maraq oyatdı. Əşrəf Hacıyevin 1964-cü
ilin noyabrında “Azərbaycan gəncləri”ndə dərc
etdirdiyi oçerk bu marağa cavab olub, oxucuların xahişi
ilə, necə deyərlər, xalqın sifarişi ilə
yazılmışdı. 1965-ci ildə “Bakinski
raboçi” qəzetində “Fransa Azərbaycan qəhrəmanını
xatırlayır” başlıqlı məqalə verilir, Azərnəşrdə
Ə.Əlişanbəylinin “Əhmədiyyə Cəbrayılovun
həyatı haqqında “Döyüş yollarında” adlı
povesti çap edilir. Ola bilsin ki, başqa
yazılar da olmuşdur. Hətta bu
adları çəkilənlər də Ə.Cəbrayılovun
60-cı illərin əvvəllərindən müharibə qəhrəmanı
kimi qəbul edildiyini, sevildiyini anlamaq üçün yetərlidir.
Bu baxımdan bəzi mənbələrdə, o
cümlədən azərbaycanca Vikipediyada guya 1968-ci ildə
onun üzərindən vətən xaini adının
götürülməsi (nə vaxt verilmişdi ki?!)
haqqında məlumatın yanlış olduğu aşkardır.
Ümumiyyətlə,
müxtəlif mənbə və xatirələri müqayisəli
şəkildə araşdıraraq belə qənaətə gəlmişəm
ki, Əhmədiyyə Cəbrayılovun müharibədən
15 il sonra yada düşməsi, ona münasibətin müsbətə
doğru dəyişməyə başlaması SSRİ Nazirlər
Sovetinin sədri N.Xruşşovun Fransaya rəsmi səfəri
(1960-cı ilin 23 mart-3 aprel) öncəsi iki ölkənin
dostluğunu, yaxınlığını göstərən
tarixi bağların axtarışı ilə əlaqədar
olmuşdur. Elə həmin il de Qollun Müqavimət hərəkatının
qəhrəmanı kimi Əhmədiyyə Cəbrayılovun
adına 4 milyon frank köçürməsi, onun isə
mükafatdan imtina edib, elə həmin Xruşşovun məsləhəti
ilə bu məbləği Sülh Fonduna keçirməsi də
yəqin ki öz rolunu oynamışdı.
Beləliklə,
Əşrəf Hacıyevin “Kavaler Armed Mişel”
başlıqlı yazısı Azərbaycan oxucusunu öz ana
dilində Əhmədiyyə Cəbrayılov şəxsiyyəti,
onun döyüş yolu ilə ətraflı şəkildə
tanış edən ilk əsərlərdəndir,
bəlkə də birincidir. Bədii-sənədli
nəsrin, bədii publisistikanın gözəl nümunələrindən
olub portret-oçerk janrında qələmə
alınmışdır. Bu yazını
oxuyanda Qorkinin oçerki “hekayə ilə tədqiqat
arasında nə isə ortada duran bir şey” hesab etdiyi
yadıma düşdü. Əslində
oçerk də hekayədir, o fərqlə ki, uydurma
personajlardan, hadisələrdən deyil, real insanlardan və
gerçəkdə baş verənlərdən söhbət
açır. Oçerk faktlara istinad etməklə
analitik, idraki səciyyə daşıyır, lakin elmi-tarixi tədqiqatdakı
kimi, sırf elmi, dəlil-sübut dili ilə
danışmır, burada hadisələrin bütöv mənzərəsi
əyani, parlaq obrazlarda və obrazlı bədii dildə
canlandırılır. Bir sözlə,
oçerkə sənədlilik, faktikliyin bədii təxəyyüllə
üzvi şəkildə sintezi xasdır. Portret
oçerkdə isə hətta, bəzi alimlərin fikrinə
görə, bədii metod sənəddən daha önəmlidir.
Əşrəf
Hacıyev həmişə olduğu kimi, yazı yazmazdan qabaq
material toplamış, Əhmədiyyə Cəbrayılov ilə
görüşüb xatirələrini dinləmiş, tanış olduğu sənədləri,
müvafiq ədəbiyyatı ciddi
araşdırmışdı. Bütün bunlar,
doğurduqları emosiya-duyğular, mənəvi ovqatla birləşərək,
ona xəyalında hadisələrin cərəyan etdiyi zaman və
məkan gerçəkliyinin bütöv mənzərəsini,
tarixi fonu təsəvvür etməyə, bu fonda
qəhrəmanının psixologiyasına, mənəvi
iç dünyasına nüfuz etməyə kömək
etmişdir. Sonra isə bədii ədəbiyyatın
arsenalında olan təsvir vasitələri, ədəbi
texnikalardan istifadə etməklə təxəyyülündə
yaratdığını kağız üzərinə
köçürüb maddiləşdirmişdir. Burada
müəllifin mövqeyi material seçimi və oçerkin
kompozisiyasında, Əhmədiyyənin taleyində önəmli
rol oynamış insanların (madam Janna, kapitan Bessen, kapitan
Delplanq, partizan dostları Roje, Pavel) portretlərinə
ştrixlərdə, fəlsəfi-publisistik mühakimələrindəki
dəyərləndirmədə, emosional çalarlı
leksikası və ifadəli üslubiyyatında təzahür
edir. Bu məqamlar öz növbəsində əsərin
təkcə bilgi-məlumat verməklə qalmayıb, həm də
bədii-estetik əhəmiyyətini şərtləndirir.
Əşrəf
Hacıyev burada “həddi-hüdudu” olmayan, “vəba xəstəliyi
kimi qorxunc və murdar” faşist qəddarlığı səhnələrini,
faşist əsarətinin dəhşətlərini təsvir
edib, “Məgər insan şərəfini və ləyaqətini
ayaqlar altına atmaqdan zövq duyan insan sayıla bilərmi?”
deyə ritorik sualı ilə faşizmin əsl mahiyyətini
göstərir. Əsirlikdən qaçıb,
makilərə, yəni fransız partizanlarına qoşulan,
faşistlərə qan udduran Əhmədiyyə Cəbrayılovun
timsalında “bəşərə qarşı nifrət toxumu
səpən faşizmin kökünü kəsmək istəyən
namuslu insanların mübarizəsi”ndən danışır.
Oçerkin vətənpərvərlik, qəhrəmanlıq
və humanizm pafosu məhz bu ideyadan doğur. Müəllif
qəhrəmanının əsirlik həyatından,
başçılıq etdiyi partizan əməliyyatlarından
seçdiyi (almanların şərq cəbhəsinə hərbi
sursat daşıyan vaqonlarını məhv etmək
üçün Taybe ilə Bordonu birləşdirən dəmiryol
xəttinin, Monmarsanda silah anbarının partladılması,
Montabandan Almaniyaya həbs düşərgələrinə
aparılan ailələrin xilas edilməsi) lövhələr,
ayrı-ayrı detallar vasitəsilə onun yaşamaq eşqi və
əzablara dözüm, cəsarət və təvazökarlıq,
igidlik və fəhm, düşmənə qəzəb və
dosta sevgi, sədaqət, düşdüyü durumu adekvat qiymətləndirmək
qabiliyyəti və riskdən qorxmaması kimi müsbət mənəvi
keyfiyyətlərinə işıq salır. Oçerkdəki
peyzajlar partizanlara verilən tapşırıqların çətin,
təhlükəli olduğunu nəzərə
çarpdırmaq, xarakterləri açmaq üçün fon yaratmağa kömək edir. Məsələn,
partizanlar körpünü partlatmağa getdikləri
axşamın təsvirindəki kimi: “Çisək şiddətli
yağışa çevrilir, elə yağır ki, tut ucundan
göyə qalx. Səma guruldayır. Şimşək odlu qılıncını
sıyırıb göyü doğrayır. Hər yanı nura boyayan ani işıqda
başını şinelin içinə çəkmiş
alman soldatı kölgə kimi görünür. Sanki yağış onu qovur, hey o tərəf-bu tərəfə
qaçır. Soldatın üzü o tərəfə
dönən kimi iki qaraltı relslərin üzərindən
aşır”.
Əhmədiyyə Cəbrayılovun portreti tam
olmazdı, əgər onda Vətən sevgisi və həsrəti
əksini tapmasaydı. Bu məqamı qabarıq vermək
üçün yazıçı assosiasiyalardan istifadə
edir. Vətəndən uzaqlarda
rastlaşdığı müxtəlif predmetlər, mənzərələr,
hadisələr Əhmədiyyəyə kəndini, evini, ailəsini
xatırladır. Budur, əsirlikdədir, işlədiyi
hərbi xəstəxananın həyətindəki
şabalıd ağacının altında halsız uzanıb
gözlərini yummuşdur: “Amma bu ağac... Şabalıd
ağacı... Qəribə şirin bir röya... Meşəyə
şabalıd yığmağa getmişdilər, üstü
qırmızı mərcanlarla dolu ağac da vardı,
zoğal ağacı...” Qundaq zərbəsi onu xəyallardan
ayırır və o, yuxusunu anlayır: “şabalıd
ağacı da, zoğal da onun uşaqlığı, kəndləridir.
Dağlar qoynundakı Oxud kəndi. Ancaq o,
bu yerləri bir daha görməyəcək...”
Yaxud o, pay-piyada İzyumdan Lvova sürülən “mədəsi
boş, susuzluqdan dili ağzına yapışmış əsirlərin”
arasındadır. Yenə xatirələr onu çəkib
doğma yerlərə aparır. “O, uşaqlıqdan
piyadaçılığa öyrəşmişdi. Texnikumda oxuyanda hər gün kənddən şəhərə
gedib-gələrdi. Sular daşıb
çaylardan keçən cığırın iz-tozunu itirəndə,
o, birinci Kiş çayından təzə cığır
salardı. Axşamüstü dərsdən qayıdanda
bunun işlək cığıra çevrildiyini görüb
sevinərdi...” Oçerkin başqa bir yerində
Əhmədiyyə Fransadakı dağları Oxud
dağlarına bənzədib, özünə təskinlik
verir. “Lakin vətən buralardan çox
uzaqdadır. Ona elə gəlir ki, səmada
sayrışan ulduzlar Qafqaz dağlarının ətəklərində
sayrışır, parlaq şüalar oradan axıb gəlir
ki, onun ürəyini ümidlə doldursun... “ Və
bu ümid sonda gerçəyə çevrilir, elə
oçerk də “bizim azərbaycanlı balasının” vətənə
dönməsi ilə bitir.
Oçerkdə başqa ədəbiyyatlarda rast gəlmədiyim xatirə xarakterli epizodlar, mühüm detallar vardır ki, zənnimcə, Ə.Cəbrayılovun bioqrafiyasının bəzi məqamlarına aydınlıq gətirməkdə faydalı ola bilər. İdeyasına gəlincə o, insan, azadlıq, mübarizə, Vətən anlayışlarının qarşılıqlı əlaqəsində təzahür edir. Məlumdur ki, azadlıq çoxmənalı anlayışdır və ona hansı bucaqdan (fəlsəfi, hüquqi, əxlaqi, iqtisadi, məişət və s.) baxılmasından asılı olaraq verilən tərifləri də - dərk olunmuş zərurətdən tutmuş özbaşınalığa qədər - az deyil. Əşrəf Hacıyev isə yazır: “Azadlıq namuslu olmaq hüququdur. Bəli, namuslu insan gərək necə olursa-olsun, namusunu qorusun”. Məhz bu fikir-müddəa oçerkin konsepsiyasının əsasında durur. Yazıçının Əhmədiyyə Cəbrayılovdan “çəkdiyi” portret insanın heysiyyatını alçaldıb təhqir edən, “Mən”ini əzib tapdalayan mühitdə, ən faciəvi, çıxılmaz situasiyalarda belə əzab və işgəncələrə sinə gərib öz namusunu, şərəfini, ləyaqətini qoruya bilən, şəraiti üstələyən qalib İnsanın, “doğma torpağının və faşist köləliyində əzab çəkən insanların intiqamını alan”, Vətənini sevən və qarşısında borcunu yerinə yetirən sadə və təvazökar, həm də məğrur və igid xalq qəhrəmanının portretidir.
P.S. Son illər düşmənlərimiz, ermənipərəst rus vikipediyaçılarının timsalında Əhmədiyyə Cəbrayılovun şöhrətini, əslində, atamın təbiri ilə desək, “bizim azərbaycanlı balası” olduğunu həzm edə bilməməkdə çox irəli gedərək, onun hətta, nə qədər qəribə görünsə də, bir kabus, mif olduğunu sübut etməyə qalxışmışlar. Fransız siyasətçisi və hərb tarixçisi Pyer Malinovski müsahibələrindən birində Əhmədiyyə Cəbrayılov haqqında məqalənin rus Vikipediyasından çıxaranların həqiqəti silmək istəyini “sadəcə idiotizm”, yəni əbləhlik adlandırmışdır. Lakin bu şüurlu “idiotizm”in çirkin qərəzini nəzərə alsaq, onun adını əbləhfəriblik (klassik ədəbiyyatımızda işlədilən “əbləhfərib” sözü “axmaq aldadan” mənasındadır) də qoymaq olar. Çünki ağlı və qəlbi olan hər kəs onların “canfəşanlığının” canı və qanı bahasına dünyanı faşizm əsarətindən qurtaran döyüşçülərin xatirəsinə təhqir, hörmətsizlik və böyük insafsızlıq olduğunu görür və anlayır. Həm də düşmənlər qoy unutmasınlar ki, qəhrəmanının arxasında qədirbilən xalqı durmuş, durur və duracaqdır.
Arzu HACIYEVA,
AMEA Fəlsəfə və Sosiologiya
İnstitutunun şöbə müdiri, fəlsəfə elmləri
doktoru.
Respublika.- 2020.- 1 oktyabr.- S.11.