“Azərbaycan” qəzetinin səhifələrində -
48-ci yazı
** *
"Mən də fədailərə hədiyyə gətirmişəm"
Bijən çoxdan idi ki, mənim intizarımı çəkirdi. Mən idarəyə gəldikdə mizin üstündə kiçik bir qutu gördüm. Ondan buraya nə üçün gəldiyini soruşdum. Məsum baxışlarını mizin üstündəki qutuya dikib “mən də fədailərə hədiyyə gətirmişəm”, - dedi.
Daxilində olan pulların var-yoxu 88 riyal iki abbasıdan ibarət idi, hədiyyə komissiyasına gətirmişdi. Onların hamısı on şahılıq idi. Onları saymaq mənim vaxtımı alırdısa da, çox sevinclə Bijənin verdiyi bütün hesabına yetişdim. Mən bu zaman onu tələsən kimi hiss edirdim. Hesabı qurtarcağın, “Bəs mənə kağız vermirsən?” - deyə üzümə baxdı. O, evlərində atasının verdiyi hədiyyənin qəbzini görüb və onun nə olduğunu soruşur. O da deyir ki, fədailərə pul verib bu kağızı almışam. Bijən dərhal şəraitdən istifadə edərək demişdi ki, qoyarsız, mən də pul verib qəbz alam?
Müsbət cavab eşitdikdən sonra dəxilini açıb və özü dediyi kimi, fədailərə o da hədiyyə gətirmişdi. Bu pak hisslər xalqımızda olan səmimiyyətdən və milli şüurumuzdan böyük nümunələrdirlər.
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 168, 09.04.1946
***
Milli Məclisin ikinci ümumi sessiyasının ikinci ümumi iclasında cənab Pişəvərinin Azərbaycan Milli Hökumətinin gördüyü işlər haqqında verdiyi hesabatından
Mən dəfələrlə mənimlə həmkarlıq edən nazirlərə demişəm ki, biz aptek qurmuruq, idarələrimiz qanunu icra etmək üçündür. Fərmandarlarımız (qubernatorlarımız – S.B.) da gərək qanunun nəzarətçisi və icraçısı olsunlar. Amma layiqincə bunu başa düşən adamlar çox azdır. Çünki köhnələr başa düşmürlər, təzələr də idarə işlərinə bələd deyillər. Ona görə də idarələrdə bəzi yerdə köhnə adamlar və bəzi yerdə təzə adamlar layiqincə məqsədlərimizi icra edə bilmirlər. Bizim ümidimiz budur ki, gələn dövrlərdə bəxşdar (rayon rəhbəri – S.B.) və kətxudaları öz ideyalarımıza uyğun bir şəkildə tərbiyə edib və iş başına qoyacağıq. Bəzi mütərəqqi yerlərdə dövlət işçiləri tərbiyə etmək üçün məktəblər açılr. Lakin indi bu işdən ötrü bizdə çətinliklər çoxdur, buna görədir ki, indi biz inandığımız adamı iş başına qoyuruq. Çox yerlərdə görürsən ki, o işçilər bir para işlərdə nazirə müraciət etmək yerinə firqəyə müraciə edir, ya da ki, firqəyə müraciət etmək yerinə hökumətə müraciət edir.
Təbriz,
5 aprel 1946-cı il.
***
Tarixi
elanlardan
Möhtərəm
cənablara xəbər verilir ki, 5-ci homə (rayon – red.) komitəsi
tərəfindən tamaşaya qoyulacaq “Sevil” pyesinin əvəzinə
cümə axşamı günü, aprel ayının 11-də
axşam saat 5-də “Şir və Xurşid” səhnəsində
dövlət teatrının aktyorlarının iştirakı
ilə “Namus” pyesi oynanılacaqdır.
5-ci homə komitəsinin sədri Qulu Rastqar.
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 167,
08.04.1946
***
Sahir:
"Şahsevənlər və Savalan"
Araz çayı ilə Savalan ətəkləri
arasında əski zamanlardan bəri köçəri
halında Azərbaycan ellərində yaşayan şahsevənlərin
Azərbaycan tarixində mühüm rolları vardır. Şahsevənlər
hələ 17-ci əsrdən əvvəl müxtəlif adlar
daşıyarkən və ayrı-ayrı tayfalara bölünərkən
I Şah Abbas Səfəvi o tayfaları bir yerə toplayıb
“şahı sevən” adı ilə onlardan Qızılbaş
qüdrətini azaltmaq qəsdi ilə böyük və
güclü bir ordu yaratdı. Şahsevən
orduları İran-Osmanlı döyüşlərində
böyük rol oynamışlar. Şahsevən
elləri əsil və qədim Azərbaycan ellərindən
olub qayət çalışqan, zəhmətkeş və cəsur
bir kimsələrdirlər.
Şahsevənər köçəri bir həyat
sürdükləri halda hər zaman İran hökuməti
uğrunda hər cür fədakarlıq göstərib və
məmləkətə, xüsusilə Azərbaycana unudulmaz
xidmətlər ediblər. Lakin Rza şah
dövrü Tehran hökuməti bu biçarələri
köçərilikdən qurtarıb “taxta qapı” etmək
(oturaq həyata keçirmək – red.) bəhanəsilə
yoxsulluq və pərişanlığa sövq edərək
onlara çoxlu ziyanlar vurub və onlara olmazın əzab və
əziyyətini dadızdırıblar.
Şahsevənlər qış fəslini Muğan
otlaqlarında keçirib baharın ikinci ayının
ortalarında oradan köçərək yaylağa sarı hərəkət
edərlər və baharın son günlərində ancaq
Savalan ətəklərinə varıb su başlarında,
yaşıl çayırlıqlarda çadır qurarlar.
Şahsevən
elləri çoxlu qoyun, inək, dəvə və az miqdarda keçi bəsləyərlər. Lakin yaylaqları daşlıq olduğuna görə
gamış saxlamazlar. Bu ellərin
başlıca tayfaları Giev, Hacı Xocalı, Hacı
Əlili, Kürəbazlı, Gəbəli və sairədən
ibarətdir. Onlardan bu günə qədər
“taxta qapı” olanlar kəndlərdə yaşar, əkinçilik
və heyvandarlıqla məşğul olarlar. Şahsevənlərin yaylaqları Savalan,
Çaldaq, Ərdəbil ətrafı və Meşkin
civarındadır. Bütün yay günləri
sərin, yaşıl yaylaqlarda obaları qurub yaşarlar və
duru sular içərlər. Dağların
başını ilk dumanlar alarkən və uca yamaclar qar ilə
örtülərkən dağlardan ovaya sarı enər,
Meşkin və Ərdəbil mahalında yeni biçilən
buğda və arpa tarlalarında heyvanlarını otara-otara
yenə də Muğana sarı yollanıb beş
aya qədər orada güzəran edərlər. Savalan da Səhənd kimi bir yanar dağ olub Təbrizin
şimal-şərq tərəfində Sarab ilə Ərdəbil
arasında qərbdən şərqə sarı uzanır.
Belə ki, qərbdə Qaradağ və şərqdə
isə Talış yüksəklikləri ilə birləşir.
Savalan 400 metr yüksəklikdə daimi qarlarla
örtülü təpələrə malikdir və o, Azərbaycanın
ən uca dağlarından sayılır.
Bu dağların sərt və yalçın
yamacları cənuba tərəf və mülayim ətəkləri
də şimala sarı uzanır. Savalana yağan
ağır qarlar heç bir zaman aradan getməyib bir çox
çay, bulaq və kəhrizlər yaradır. Bir tərəfdən Sarabın
almalıqlarını, Meşkinin topraqlarını və
çiçəkli bağlarını, başqa tərəfdən
isə Ərdəbil mahalını suvarır. Təbrizin qərb bağları və zəmiləri
də ondan axan sular vasitəsilə abadlaşır.
Şimalda Əhər suyu və cənubda Təbrizin
şimalından keçən Acıçay Savalandan nəşət
edirlər. Savalan dağlarında müxtəlif kükürd,
mis, dəmir mədənləri və ilıq mədən
suları mövcuddur.
Savalan bir
tərəfdən Qaradağlar və başqa tərəflərdən
Səhənd və Talış dağları ilə əhatə
olunduğuna görə yağış az
olur, buna görə də təbii meşələdən
xalidir. Yalnız onun yamacları aromatik göyərtilər
və çəmənlərlə örtülü olub ətəkərində
isə ucsuz-bucaqsız bağlar, zəmilər, onların
ortasında gözəl abadlıqlar əmələ gəlib.
Təbriz-Əhər yolu Savalanın qərbindən
və Təbriz-Ərdəbil yolu isə onun şərq ətəklərində
“Sayan gədiyi” üzərindən keçir. Savalan Azərbaycanın gözəl bir dağı,
mehriban bir anasıdır. Onun nəfəsilə
bizim ölkəmiz çiçəklənib yaşıl rəngə
boyanar.
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 167,
08.04.1946
***
17-18-ci əsrlərdə
Təbrizdə ədəbiyyat
Təəssüflə qeyd etməliyik ki, Saib Təbrizinin
Azərbaycan dilində yazmış olduğu əsərləri
bütünlüklə bizə gəlib
çatmamışdır. Bu zamana qədər onun:
“Nə
ehtiyac ki, saqi verə şərab sənə
Ki, öz
piyaləsini vermiş aftab sənə”
- beyti ilə başlanan məşhur qəzəli,
Naxçıvaninin kitabçasında verilmiş üç
qəzəli və bir də müləmması bəllidir.
Saib Təbrizi də dövrünün başqa şairləri
kimi Fizulidən ilham almışdır. Fizulinin:
“Könlüm
açılır zülfi-pərişanını görcək
Nitqim
tutulur qönçeyi-xəndanını görcək”
beyti ilə
başlanan qəzəlinə Saib Təbrizi nəzirə yazaraq:
“Eldən
çıxaram zülfi-pərişanını görcək
İşdən
gedərəm sərvü xuramanını görcək”
- demişdir.
Saib Təbirzinin
əsərləri fars ədəbiyyatına
da təsir etmişdir. Onun:
“Aşiq
qanını vəsməli qaşın nihan içər,
Cövhərli
tiğ qınara peyvəstə qan içər”
- beyti ilə başlanan qəzəlinə Raqim təxəllüslü
bir şair farsca nəzirə yazmışdır. Məsələn:
“Xun-e
aşeq ra çu ab an ləl-e meyqun mixorəd
Ab ra netəvan
çenin xordən ke u xun mixorəd”
(Aşiqin
qanını o, narın suyu kimi içir,
Suyu elə
içə bilməz ki, qanı içir)
Son zamanlarda Azərbaycan alimləri Saib Təbrizi
haqqında daha geniş tədqiqat apararaq onun Azərbaycan
dilində yazılmış bir neçə qəzəlini dərc
etmişlər. Bu cəhətdən Həmid
Araslının fəaliyətini xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. O, Leninqradda Şərqşünaslıq
İnstitutunun əlyazmaları şöbəsindən
götürərək Saibin Azərbaycan dilində
yazdığı dörd qəzəlini Azərbaycan məcəlləsinin
3-4-cü nömrəsində dərc etdirmişdir.
17-ci əsr şairlərindən danışarkən
Şah Səfi və Şah Abbas haqqında qəsidələr
yazan Məsihiadlı bir şairi də qeyd etməliyik. Onun “Vərqa
və Gülşa” adlı dastanı Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində məşhurdur. Bundan başqa
şairin “Dane və dam”, “Zənbur və əsəl” adlı əsərlərinin
olduğunu da qeyd edirlər. O, yalnız dastanlar deyil,
rübai şerlər də yazmışdır. Yalnız
şair üç dastanı ilə fəxr edərək
demişdir: “Həqqa ki, mənim bu üç kitabım
rövşəndir. Onlardan aftabım “Vərqa və
Gülşa”, “Dane və dam”, “Zənbur və əsəl”
üçüncüyə nam”.
Məsihinin məşhur əsəri olan “Vərqa və
Gülşa” Fizulinin “Leyli və Məcnun” əsərinin təsiri
altında yazılmışdır. “Vərqa və Gülşa”nın 1640-cı miladi ilində
yazılmış bir əlyazması nüsxəsi Britaniya
muzeyində saxlanılmaqdadır.
Beləliklə, 17-ci əsrdə tərəqqi edən
Azərbaycan ədəbiyyatı bir tərəfdən
yazılı, digər tərəfdən də şifahi ədəbiyyat
sahəsində görkəmli əsərlərin
yaranmasına səbəb olmuşdur. Xüsusən
aşıq ədəbiyyatının inkişafı
üçün geniş imkan yaranmışdır. Şeirdə təzə məzmun, təzə şəkil
nəzərə çarpırdı. Daha
doğrusu, Azərbaycan ədəbiyyatında yeni bir dövr
yaranırdı. Milli şeirin
inkişafı ilə səciyyələnən bu dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində Vaqif dövrü adlanır.
Molla Pənah Vaqif 18-ci əsr ədəbiyyatımızı
tamamilə yeni bir yol ilə inkişaf etdirirdi ki, Təbriz və
onun ətrafında yaranan təzə ədəbiyyat da buna səs
verirdi. Qaradağlı Aşıq Əlinin Vaqifə
yazdığı aşağıdakı qoşma dediklərimizə
canlı şahiddir:
Bu
gövhər sözlərin, ey alicənab
Tamam
aşiqlərin səminə gəlmiş
Fəsahətdə, bəlağətdə sənin tək
İnanma ki, ruyi-zəminə gəlmiş.
Bu əsrdə şairlərin xanısan,
Müdərrisə bərabərsən, yəni sən
Elmin mədənisən, gövhər kabısan
Eşidənlər sözün dəminə gəlmiş.
(Qurtarmadı).
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 167, 08.04.1946
***
Əski əlifbadan transliterasiya və farsca məqalələri
tərcümə edən: AMEA akad. Z.Bünyadov
adına Şərqşünaslıq İnstitutunun
"İran tarixi və iqtisadiyyatı" şöbəsinin
elmi işçisi Saleh Dostəliyev, yazıları elmi redaktə
edən, şərhlər verən, anlaşıqlı dildə
təqdim edən eyniadlı institutun "Cənubi Azərbaycan"
şöbəsinin elmi əməkdaşı Səməd
Bayramzadə.
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 6 sentyabr.-
S.14.