Sözə könül
verəndə...
İnsanı tanımaq bu dünyada insanlıq qarşısında duran bəlkə də ən çətin məsələlərdən biridir. Buna bəzən illər lazım gəlir, bəzən də, adi bir hərəkət, söylənilən bir fikir səni bu çətinlikdən qurtarır. Bax, onda illər boyu min cildə bürünən, min cür don geyinən birisinin əsl simasını görəndə yanıldığının, bu illərdə odla oyun oynadığının fərqinə varanda həyata yenidən gəlmək, hər şeyi sıfırdan başlamaq istəyirsən. Yaxud da yaxşı mənada kəşf etdiyin birisi ilə yaxın ünsiyyətdə ola bilmədiyin üçün yalnız təəssüflənirsən.
Redaksiyanın əvvəllər müntəzəm şəkildə hər həftənin sonunda keçirilən həftəlik qəzetlərin müzakirələrində sərt, tənqidi çıxışları ilə tanıdığım Kamal İbadovu 2010-cu ilin oktyabrında başqa bir ampluada gördüm. Yenicə çap olunan “Sən adlı ünvan” adlı şeirlər toplusu onu çoxlarına, elə mənim özümə də şair kimi təqdim edirdi. O zaman bəziləri kimi: “...deyəsən, bu kişinin şairliyi də varmış” - deyə düşünmüşdüm. Təxminən 10 il sonra: “Yerlə-Göy arasında olanları duya bilən şair Kamal Alışoğlundan” avtoqraf ilə mənə hədiyyə etdiyi “Əllərimdə tale yazım” kitabında müəllif Allahverdi Eminovun təqdimatında Kamal müəllimin söz, sənət adamı obrazı canlandırılırdı: “...Bir istedadın məhsulu olan hekayələrin, povestin, dramın, şeirin, poemanın müəllifi mənim israrımda sənətkardır!” Bax, bu kitabla tanışlıqdan sonra mən də nəsə yazmaq, arxada qoyduğu 71 illik bir ömür kitabını vərəqləmək istədim, özünə söyləmədən...
Nədən başlayım?... Bəlkə “ilk dəfə nə vaxt şeir yazmağa başladınız?” sualından... Mənə elə gəlir ki, böyüklərin nağıllarını dinləyəndə doğma ana dilinin şirinliyini duymuş, sevmiş, bayatıların, laylaların axıcılığı, səslərin uyuşumu, ahəngi onu özünə çəkmiş və bir gün özü də yazmağın dadına varmış, sözə könül vermişdi...
Onun daxili vulkanı hələ 5 yaşında ikən oyanmışdı, hər təkanında uyumlu-duyumlu, hələ o qədər də rəndələnməmiş misralar düzülmüşdü yan-yana. Özünə şair demək insandan cəsarət, məsuliyyət istər, hə, bir də təvazökarlıq. Kamal müəllimin dediklərindən: “Mənim üçün poeziya həyat həqiqətlərini, həyata olan baxışı, içində yaşadığımız dünyanın, xalqla olan münasibətimi, keçmişə və bu günə baxışımı müxtəlif forma və məzmunda əks etdirdiyim reallıqdır. Şair ilk şeirini anasının bətnində yazır, yəni doğulanda şair doğulur. Mən ilk şeirimi anam xəstə olanda yazmışdım 4-5 yaşımda:
Xəstəsən, sağalarsan,
Mənə şirni alarsan.
Mənə evcik qurarsan
Tez sağal, tez sağal nənə...
Biz anaya nənə
deyirdik. Amma təəssüf ki, nənəm sağalmadı. Sonralar
həmin 4 misra mənə “Ana həsrəti”
adlı şeiri yazdırdı...”
Bəlkə də dünyada heç bir şeylə ovunmayan, yerini heç bir şeyin doldura bilmədiyi ana itgisindən sonra böyümüş,
ciddiləşmiş və
ilk baxışda sərt
təsir bağışlayan
bir adama dönmüşdü. Elə o vaxtdan
içinə atdığı
acıları bölüşmək
üçün məqam
gözləmiş, sonra
könlünü şeirə
açmış, könül
mülkünün söz
xəzinəsi qaynayan
süd kimi çağlayan gənc yazar zəmanəsinin hər üzünü bacardığı qədərincə
qələmə almış,
kədərini damla-damla
əritməyə cəhd
göstərmişdi. Kənd həyatından bir qədər uzaq düşsə də, uşaqlıqda içinə yağdığı
torpaq, vətən sevgisi azalmamışdı...
Gəlinləri buyurduğunu yerinə
yetirmədiyi üçün
12 vərəqli bir dəftərdə yazdıqlarını
odun sobasında yandıranda analığın
ümidinə qalan Kamalın uşaqlıq şeirləri də yox olub getmişdi.
Sonralar isə cavabsız sevgisi bu acıya bir
az da
acı qatmış, bu dərd həm
də ona yazmağa qol-qanad vermişdi. Körpəliyindən
ağrılarla yaşamış,
lakin heç zaman şikayətlənməmiş,
hər şeyin yaxşı tərəfini
görməyə çalışmış:
Saat əqrəbi tək fırlanan zaman,
Sənin
düzlüyünə göz
dikir insan,
əqidəsilə düşünmüş,
yaşamışdı.
Çoxları kimi ilk təhsilini kənd məktəbində
almış, sonralar ana dili və
ədəbiyyatı üzrə
təhsil alması, özünü bu sahədə təkmilləşdirməsi
onu ədəbiyyat dünyasına bir qədər də bağlamışdı. Təyinatla 1980-1983-cü illərdə Cəbrayıl
rayonunun Qazanzəmi kəndində müəllim
işləyən Kamal
müəllimin burada yaşadıqları onu nəsr sahəsində də özünü sınamağa zəmin olmuşdu. İlk yazdığı “Qayğı” əsl həyat hekayəti idi. Sonralar “Sürəkçi”, “Qocalığın
son günü”, “Son sığınacaq”,
“Dəli Mürsəl”,
“Göz yaşlarıma
dönən qar” və s... hekayələri
də ədəbi mühitdə rəğbətlə
qarşılanmışdı. Ona qol-qanad verənlər də, o qanadı qıranlar da tapıldı. Bax, belə təzad və əksliklərin vəhdətində bir gün: “Və nəhayət başa düşdüm ki, yazıçı olmaq istəyirsənə (fərqi
yoxdur, şair) ilk növbədə özün
olmalısan, daxilən
özün olmalısan,
hiss etməlisən ki,
sən şair, yazıçı doğulmusan.
İstər kənddə doğulasan,
istərsə də şəhərdə. Əsas odur
ki, müşahidə
etmək qabiliyyətin
olsun” - qənaətinə
gəldi.
Sözə yaxınlaşması, kəlmələrlə ünsiyyəti,
ondan ustalıqla yararlanmaq bacarığı
Kamal müəllimin bədii nümunələrini
daha oxunaqlı edir: “Təbii ki, qanadları sındırılmış qartalın
sonradan pərvazlanıb
uçması mümkün
deyil. Uçsa da, çox
uzağa uça bilmir” - deyən Kamal Alışoğlunun ilham pərisi ölmədi, haqsızlıqlara
qarşı daha barışmaz, mübariz oldu. Şeirlərində həyatın hər
üzü var, ictimai-siyasi, sosial həyat, ağrı, əzab və s. Bunu duymaq çətin
deyil. Yaşadığı
həyatın keçmişini,
bu gününü və gələcəyini
isə onun məhəbbət şeirlərində
daha aydın görürük:
Sonuncu vaqon da itir
gözümdən,
Hələ eşidirəm onun səsini.
O gedir, getdikcə qaytarır mənə,
Sənsiz
günlərimin faciəsini...
Kamal müəllimin maraqlı bir fikri var:
“Mənə elə gəlir ki, ilk dəfə əlinə qələm alıb “şeir” yazan elə sevgi şeirləri ilə yazmağa başlayır, sonralar ya məhəbbət
dəlisi olur, ya şeir dəlisi,
ya da hər
ikisindən əli üzülür...” deyir.
Bu isə o deməkdir
ki, o, özü də yaradıcılığa
sevgi şeiri ilə başlamış və şair olmaq fikri qərarlaşanda:
“öz üslubunu yaratmış, öz tematikasını axtarıb
tapmış və baş obrazı insandır, ona xas xarakter-cizgilərdir. Poeziyaya müqabil obrazlı təfəkkür,
bədii uydurma, həyatın ümumiləşdirilmiş
ponoramı...” Allahverdi Eminovun
“Əllərimdə tale yazım”
adlı kitabından götürülmüş bu
sətirlər müəllifin
fikirləridir və düşünürəm ki,
Kamal müəllimin bədii yaradıcılıq
dünyasına baş
vuran hər kəs bu fikirlərlə
razılaşmalı olur.
“Bəzən daşlı-kəsəkli, dar,
çətin yolla gedəndə arzu edirsən ki, kaş bu çətin
yoldan sonra qarşına gözəl,
əsrarəngiz, ucu-bucağı
görünməyən bir
düzənlik çıxa,
oxay deyib dərindən nəfəs
alasan, gözlərin uzandıqca-uzanan çəmənliklərə
baxa. Bax, o zaman həm
hisslərin, həm də ağlın diktəsi ilə, şeirə sığmayan
duyğuların genişliyindən
yazmaq istəyirsən.
Bu, nəsr yoludur.
Geniş
və rəvan. Burada bədii publisistika da geniş diapazona
malikdir”. Kamal müəllimin
bu fikirlərinin məntiqi sonluğunu düşünürəm. Deyəsən, demək istəyir
ki, nə yazırsansa yaz, amma ürəkdən yaz, bax, onda
hər misra, hər kəlmə “arı pətəyindən
süzülən bal, şirin,
şəkər, şərbət
olur.” Bəlkə
elə buna görədir ki, “qələmə aldığı
mövzunun oduyla, alovuyla alışmaq, oxucunu heyrətləndirmək”
bacarığını poetik
vəhydən də üstün bilir: “... indiki dövrdə oxucunu şeirlə, sözlə heyrətləndirmək
çox çətin
məsələdir. Bu gün
insanları heyrətləndirən
başqa məsələlər
var. İndi “heyrət,
ey büt!” dövrü arxada qalıb. Şairi heyrətləndirən söz, fikir, deyim başqaları üçün çox adi görünür...” - deyir.
Tanınmış tədqiqatçı Cəfər
Xəndan yazırdı
ki, yeni söz demək o qədər də asan deyil. Yüz illərdən
bəri formalaşan sənət dünyasına
baxdıqda insana elə gəlir ki, hər şey
yazılmış, her şey
söylənilmişdir. Lakin sənət dünyasına
baş vurduqca əl dəyməmiş, ələ keçməsi
çox çətin
olan nə qədər möcüzələr
görürsən. Əsl məsələ
bu xəzinənin yolunu bilmək, onun açarını ələ keçirməkdir.
Zənnimcə, yaradıcılığı, sözü
ruhunun qidası bilən Kamal Alışoğlu sənət,
söz xəzinəsinin
yolunu çoxdan tapıb. Kim bilir, bəlkə tale yazılı
əlləri bu xəzinənin açarını
da ələ keçirib, onu da sıx-sıx tuta bilib.
Qeyd etdik ki, Kamal müəllim
söz, sənət adamı, çörəyi
sözdən çıxan
yaradıcıdır. Məqsədim heç də onun yaradıcılığına
dəyər, qiymət
vermək deyildi.
Deyirlər, hər bir sənət adamı yaratdıqlarında özünü
əks etdirir. Bu mənada onun
xarakterik cizgilərini
də söz dünyasında tapmağa
çalışdım. Tapa bildim, ya yox,
onu deyə bilmərəm. Onu deyə bilərəm ki, əllərindəki
tale yazısı nə
qədər acı, kədərli olsa da orada xoşbəxtliyə
də azacıq da olsa yer
var. “Yerlə-Göy arasında
olanları duya bilmək” hər kəsə, hər şairə nəsib olmur, axı... Məncə,
ömrün müdriklik
çağını yaşamaq
da xoşbəxtlikdir,
nə qədər qayğılı olsa belə.
Zümrüd QURBANQIZI
Respublika.- 2020.- 20 sentyabr.- S.7.