Qazaxıstanın qütb ulduzu - Abay
Qazaxıstan prezidenti
Qasım Jomərd TOKAYEV: “Abay və XXI əsrdə
Qazaxıstan”
Bu il Abay İbrahim oğlu Kunanbayevin anadan
olmasının 175 ili tamam olur. Xalqımızın
böyük oğlunun yubileyini layiqincə qeyd etmək
üçün, hazırlıq işlərini görmək
üçün xüsusi komissiya yaradılıb. Dövlət səviyyəsində beynəlxalq tədbirlərin
keçirilməsi nəzərdə tutulur. Nəzərdə tutulan təbirlər şənlənmək
üçün deyil, bizim geniş miqyasda
tanınmağımız və mənəvi
inkişafımız üçündür. Abay Kunanbayev fikir adamı, şair, maarifpərvər,
yeni milli ədəbiyyatın banisi, tərcüməçi,
bəstəkar kimi ölkəmizin mədəniyyət və ədəbiyyat
tarixində silinməz iz qoyub. Onun şeirlərində
və deyimlərində millətimiz, dövrümüz, həyatımız,
dünyagörüşümüz, xasiyyətimiz, ruhumuz,
dinimiz, mentalitetimiz, dilimiz, təcəlla edərək,
möcüzəli Abay dünyasını yaradıb.
Ötən
il Abayın yaradıcılığına
həsr olunmuş estafetdə mən də bir parça oxudum.
Mən həm də Limeyim adlı məktəblinin
başladığı təşəbbüsü, ölkə
əhəmiyyətli estafeti dəstəkləyib,
iştirakçı oldum. Məktəblilərin
arasında böyük marağa səbəb olan təşəbbüsə
ölkəmizinin vətəndaşları, sonra isə
dünyanın tanınmış şəxsləri
qoşuldu, bu, aylarla davam etdi. Bütün
Qazaxıstan bir neçə ay boyunca yenidən Abay irsini
öyrəndi. Bu münasibət Abayın
xatirəsinə hörmət olmaqla yanaşı, həm də
uşaqların tərbiyəsində effektli vasitədir.
Mən inanıram ki, Abay şeirinin oxusu yubiley
ilində də davam etdiriləcək.
Elbaşı
Nursultan Nazarbayev “Gələcəyə istiqamət: mənəvi
dirçəliş” məqaləsində ictimai şüurun
yenilənməsinin vacibliyini qeyd edir. Milli
özünüdərkin qorunması və ona müasir tələblərə
uyğun adaptasiya olunmaq ümummilli problemdir. Ona görə ki, özünüdərkin
modernizasiyası XXI əsrdə ölkənin
sıçrayışlı inkişafına yol
açır.
Belə hesab edirəm ki, Abayın irsi çox
faydalıdır. Böyük şairin əsərləri
bu gün də aktualdır. Abay ideyası
bizim hər bizimizin mənəvi qidamızdır. Buna görə də onun əsərlərindən
millətin modernləşməsi yönümündə
rasional və faydalı istifadə edilməsi üçün
yenidən öyrənilməlidir.
Bu məqalədə Abayın sözünun möhtəşəmliyini
və ucalığını, Abay sözündən millətimizin
hansı ibrət götürməsinin vacibliyini nəzərə
alaraq, fikirlərimi onun əsərlərindən
çıxardığım nümunələr üzərindən
bölüşmək istəyirəm.
Milli
eyniliyin nümunəsi
Yenilənmə — yeni dəyərləri
götürüb, keçmişi unutmaq deyil. Keçmişimizi
və milli irsimizi qorumaqla bugünkü
inkişafımızı daha sanballı, zəngin bir tərzdə
yönləndirə və nəticələr əldə edə
bilərik. Bu inkişaf mərhələsində
biz Abaydan yan keçməməliyik. Böyük
mütəfəkkir bir əsr yarım əvvəl xalqı
yenidən doğulmağa, doğulub yeni həyata
uyğunlaşmaya səsləyirdi.
Əlbəttə, Nazarbayevin “Dövrlər dəyişsə
də, dünyanın forması dəyişsə də,
xalqımızın Abaya olan sevgisi dəyişməyəcək,
onun əsərlərinin bilinməyən səhifələrini
açaraq yeni sirlərlərinə vaqif olacaqlar. Abay millətinin
yaddaşında əbədi yaşayacaq və əsrlər
boyu yurdunu və millətini zirvələrə
qaldıracaqdır”, - fikirlərini rəhbər tutaraq,
şairin ibrətamiz irsinin əbədi vəsiyyət
olduğuna diqqətlə nəzər yetirəriksə,
xalqının və yurdunun inkişafı və irəli getməsi
üçün cani-dildən
çalışdığının, öyüd və nəsihətlər
etdiyinin fərqinə vararıq.
Abayın əsərlərini oxuyanda görürsən
ki, o hər zaman ölkəsinin irəli getməsi və
çiçəklənməsi ideyasını yüksək
qiymətləndirərək, elm və təhsilin tərəqqinin
əsası olduğunu qeyd edirdi. Abay qazax millətini hər zaman
oxumağa, öyrənməyə
çağırırdı: “Elmin yoxdursa, öyünmə”-deyirdi.
Çünki elmsiz insanın nəyəsə nail
olmasının mümkünsüz olduğunu bilirdi. “Biz elmimizi satıb mal-mülk axtarmamalıyıq”,
-deyən Abay, ölkənin zəngin olmasının yolunu vətəndaşlarının
elmə yiyələnməsində görürdü. Bu
mənada ulu Abayın: “Fayda gəzmə, şərəf gəz,
bir az da bilik öyrən” fikri çox yerinə
düşmüş olur. Onun bu fikirləri bu
gün də aktualdır. Hətta öz
dövründə olduğundan daha aktualdır. Ona görə ki, yaşadığımız XXI əsrdə
elmi biliklərə sahib olmadan yüksəklərə ucalmaq,
irəliyə getmək olmaz. Buna görə
də biz hər şeydən əvvəl təhsil sistemini
modernləşdirməliyik. Əlbəttə, biz bu
problemi aradan qaldırmaq üçün xeyli iş
görmüşük, lakin bizim təhsildə hələ də
boşluqlar vardır. Təhsilin təkmilləşdirilməsinin
yollarını mən seçkiqabağı platformamda və
ötən il avqust ayında keçirilən
konfransda geniş şəkildə
açıqlamışdım.
“Müəllim statusu haqqında” qanunun qəbul edilməsi
bu istiqamətdə görülən ən yaxşı təşəbbüslərdən
biridir. Bu addım təhsilin keyfiyyətinə hesablanıb.
Hər bir cəmiyyətdə müəllimin
xüsusi yeri var. Gələcək nəslin tərbiyəsində
və formalaşmasında müəllim əsas rol oynayır.
Müəllimə hörmət etmək, onun qədrini
bilmək hər birimizin borcudur. Buna görə
də dövlət müəllim peşəsinin statusunu
yaxşılaşdırmalı və onun maneəsiz, rahat,
sağlam işləməsi üçün hər cür
şərait yaratmalıdır.
Abayın xüsusi qeyd etdiyi mətləblərdən
biri dil öyrənmək idi. Şair iyirmi beşinci “Qara söz”də
dil öyrənmənin faydasından danışarkən
deyirdi: “Qarşısındakı millətin nümayəndəsinin
dilini və elmini bilən adam,
özünü həmsöhbəti ilə eyni səviyyəyə
qoya bilər və haqlı olduğu üçün heç
zaman yalvarıb-yaxarmaz”. Demək,
özümüzdən ayrı millətlə eyni səviyyədə
olmaq istəyiriksə, mütləq onun dilini öyrənməliyik.
Hazırkı yeni tarixi məqamda hamımız
ana dilimizin genişlənməsinə, tanınmasına önəm
verməli və dilimizin səviyyəsini yüksəltməliyik.
Bundan başqa, biz ingilis dilini öyrənməyi
də qarşımıza məqsəd qoymalıyıq. Gənclərimiz nə qədər çox dil bilərsə,
o qədər geniş dünyagörüşünə sahib
olacaqlar. Lakin onlar öz ana dilimizi də dərindən
öyrənməyi unutmamalıdırlar. Yetişməkdə
olan nəsil, Abayın dediyi kimi, tam elmli olub, öz dilinə
hörmət edən və bir neçə dildə
danışmağı bacararsa, şübhəsiz ki, o zaman
xalqımıza, millətimizə başucalığı gətirəcəkdir.
Gözümüzün önündə
dünya hər gün deyil, hər saat dəyişir. Bu dəyişikliklər içərisində
yaşadığımız dövr qarşımızda
çağırışlar və yeni tələblər
qoyur. Elm sahəsindəki yeniliklər
insanı hər zaman irəliyə aparır. Biz görürük ki, müasir dünyamızda elm
və düşüncələrin təması ilə
yaşanan bir dövr yetişib. Yeni
dövrün karvanına qoşulub irəliləmək
üçün ilk əvvəl bizim açıq zehnimiz və
sağlam düşüncəmiz olmalıdır. Belə yanaşma mədəniyyətimizin gözəl
nümunələrini yeni üfüqlərə
çıxarmağa imkan verəcək. Dövrün
tələblərinə uyğun olaraq köhnə stereotiplərdən
vaz keçməli, irəliləyişimizə mane olan vərdişlərimizən
əl çəkməliyik. Abay öz dövründə
bu mənzərəyə baxaraq: “Bilmədiyin sözü
danışma, ağıllı adam
boş-boş danışmaz, yalan və qeybət etməz”-deyib,
zəmanəsinin insanlarını dürüst olmağa
çağırırdı.
Elin, yurdun aşığı xalqa müxtəlif mədəniyyətləri
öyrədər. Abay da öz xalqını, elini, yurdunu ağ
günə çıxarmaq üçün yazdı, oxudu. Hətta bu gün bizim bəhs etdiyimiz intellektli millətin
formalaşması tənliyi də bir əsr yarım bundan əvvəl
Abay tərəfindən yazılmışdı. Böyük mütəfəkkir hər gün
xalqını ucaltmaq haqqında düşünürdü.
Ona görə də biz Abayı bir daha dərindən
öyrənməyə önəm veririk. Abayı tanıyan adam özü-özünü tanıyar.
Özü-özünü tanıyan adam ədəblə
oturub-durar, elmə, biliyə üstünlük verib, hər
zaman yeniləşmək istəyər. İntellektli
millət belə yaranır. Ona görə
də, Abayın sözü hər gələn yeni nəslin
yaddaşına dəmir yazı kimi həkk olunmalıdır.
Sənət öyrənməyin insana faydasını
yaxşı bilən şair xalqının
övladlarını müxtəlif sənət və peşə
öyrənməyə səsləyirdi. Hətta bu
gün bizim görmək istədiyimiz “intellektual millət
modeli” fikrinin də Abaydan başlanmasını desək,
yanılmarıq. O, uzaqgörən fikirləri ilə
millətinin yeni üfüqlərə çatmasını
arzulayırdı. Buna görə də biz var
gücümüzlə Abayı dərindən tanımağa
borcluyuq. Abayı tanıyan insan
özünü tanıyacaq. İnsanın
özü ozünü tanıması və daim öyrənməsi,
elmə və biliyə yiyələnməsi onun yetkinləşməsidir.
Abay hər bir qazax uşağını vətənpərvər
görmək istəyirdi. Abayın əsərləri
əsl vətənpərvərlik məktəbidir, torpağa,
ölkəyə və xalqa məhəbbət öyrədir.
Buna görə də vətəndaşlarımızın
bilikli olmasını istəyiriksə, o zaman Abayı oxumaqdan,
əzbərləməkdən yorulmamalıyıq. Biz ölkəmizi, millətimizi Abay kimi sevməliyik.
Uca şair millətin
çatışmazlıqlarını çox sərt bir dildə
qələmə almaqla, qazax xalqını və millətini
irəliyə aparmaq məqsədi güdürdü. Abayın zəngin əsərləri və irsi qazax
xalqının yeni dövrdə formalaşmasına xidmət
edir. Şairin əsərlərindəki
düşüncə və fikirlər hər bir gəncin, hər
bir vətəndaşın millətinə, ölkəsinə,
torpağına bağlılıq və vətənpərvərlik
sevgisi aşılayır. Buna görə də
müdrik Abayın əsərlərinin mahiyyətini gənc nəslə
aşılamaqla, onlar üçün ruhi qida mənbəyinə
çevirə bilsək, bu millətin yeniləşməsi
yolunda vacib addımlardan biri olacaq.
Abay əsərlərini oxuyan gənc nəsil, milli
yüksəlişə gedən yolu tanıyacaq. Abayın əsərləri
insana bu gücü və ruhu verməyə qadirdir.
Dövlətin
daxili maraqları
Biz suveren dövlətik. Müstəqil dövlət
kimi inkişaf edib yüksəlməyimiz üçün ən
əvvəl dövlətçiliyimizi möhkəmləndirməliyik.
Buna görə də ölkənin hər bir vətəndaşı
qanuna riayət etməli və cəmiyyətin tələblərinə
uyğun yaşamağı özünə borc bilməlidir.
Əgər xalq iqtidara hörmət bəsləməzsə,
bu, bizim dövlətçiliyimizə böyük zərbə
vurar. Buna görə də vətəndşlara, əsasən
də gənclərə dövlətə hörmətlə
yanaşmanın vacibliyi təbliğ olunmalıdır. Bu məqamda da Abayın əsərlərinə nəzər
salmaq lazım gəlir.
Böyük şair əsərlərində millətin
maraqlarını önə çəkərək, onları
birliyə səslədi. Abay ədalətli bir cəmiyyətin
qurulması düşüncəsini ortaya qoydu. Elə buna görə də Abayın fikirləri XXI
əsrdəki Qazaxıstan üçün, xalqın bərabərliyi
və birliyi üçün qurduğumuz cəmiyyətlə
uzlaşır. Mütəfəkkir
Abayın yanaşmaları sivil dövlət prinsipləri ilə
uyğunluq təşkil edir. Yalnız
qanunun üstün, idarəetmənin şəffaf olduğu,
ictimai fikrin nəzərə alındığı, vətəndaşların
dövlət qulluğunda fəal fəaliyyəti nəzərə
çarpan bir cəmiyyətdə ədalətdən danışmaq
olar.
Mənim “Xalqın səsini dinləyən dövlət”
adlı konsepsiyamda söz açdığım ədalətli
cəmiyyəti necə qurmağın yollarından bəhs
edilir. İqtidar və cəmiyyət arasındakı birlik
dialoqu dövlətə olan etibarı artıracaq. Hökümət üzvləri, nazilər və
hakimlər, dövlət məsələlərini həll edərkən
həm də vətəndaşların arzu və istəklərini
nəzərə almalıdırlar.
Bu ideya da Abayın arzuladığı ədalətli
dövlətin əsasıdır. Böyük şairin
“Böyük məclis dağıldı, aləmə səs
yayıldı” kəlamında daböyük hikmət
vardır. Şairin bu beyti öz
dövründə ölkəni idarə edənlərdən məmnun
olmadığını göstərir. “Nə
özü bir iş görər, hamıya ağzın əyər”,
- deyə bilən yurddaşlarımızın sayının
artmaması üçün hakimiyyət hər zaman xalqın
səsini dinləməyi bacarmalıdır. Cəmiyyətdə
olan mövcud problemlərin həlli üçün
İctimai Etibar Milli Şurasını yaratdıq. İctimai Şuranın işinin səmərəli
olması üçün tez-tez üzvlərlə
görüş keçirib, necə işləmələri
ilə maraqlanıram.
Abayın əsərlərində meritokratiya - öz
arşını ilə ölçmək məsələlərinə
də ciddi önəm verilir. Şair insanı vəzifəsinə,
şanına görə deyil, işi, gördüyü əməli
ilə dəyərləndirir. Böyük
şair, qazax gənclərinə yol göstərərək,
həm də onlara bələdçilik edir. Hazırda Qazaxıstanda siyasi yenilənmə sürətlə
davam edir. Elbaşının məsləhəti
və dəstəyi ilə rəhbərliyə gənclər
gətirilir. Buna baxmayaraq, ölkəmizdə
köklü siyasi dəyişikliyə ehtiyac duyulduğu barədə
fikirlər də tez-tez gündəmə gəlir. Lakin bu mövzuda milli razılığa gəlmək,
dövlətin imkanlarını olduğu kimi dəyərləndirmək
və üzərimizə götürdüyümüz məsuliyyəti
hiss etmək gərəkdir. “Dəyişək”
- deyə populist şuarlarla qışqıranlar, ölkəmizin
gələcəyini də düşünməlidirlər.
Hamının bildiyi kimi, populizm heç bir cəmiyyətə
xeyir gətirməyib. Dünyanın
müxtəlif guşələrində dəqiq strategiyası
olmayan və sadə şuarlarla hakimiyyətə gəlmək
istəyən qruplar hər zaman olub. Belə insanlar
haqqında Abay deyirdi: “Yalan deyib aldadar, Sonra da yolda qoyar”. Belə yanaşmalar istənilən ölkəni
sarsıdan və milli birliyi zəiflədən təhlükəli
bir oyundur. Abayın dediyi kimi, lovğalanmaq,
başqasını alçaldıb, özünü ucada
görmək, dava etmək bizə heç yaraşmaz.
Dünyada və ölkəmizdə baş verən hadisələri
təmkinlə təhlil edib, qətiyyətlə irəliləməliyik. Biz əlimizdə
olan bütün imkanlardan yararlanaraq keçmişimizlə bu
günümüz ararsındakı bağları qorumalı,
alın tərimizlə, qanımızla
qazandığımız, qurduğumuz dövlətimizin mənafeyini
düşünməliyik. Yalnız belə
bir siyasət yeritməklə bütün strateji hədəflərimizə
çata bilər və Qazaxıstanı lider dövlətlər
sırasına yüksəldə bilərik.
YENİLİYİN
YANINDA
Yeni Qazaxıstanın özünün yeni cəmiyyətini
quracağı şübhəsizdir. Bu məqsədə
çatmaq üçün biz millətimizin dəyərini və
qiymətini artıraraq, xalqımızın rəqabət
qabiliyyətini inkişaf etdirməyə üstünlük
verməliyik. Bundan əlavə, cəmiyyətin
inkişafına mane olan, birliyimizə, həmrəyliyimizə
xələl gətirən hər cür mənfi xüsusiyyətlərimizdən
yaxa qurtarmalıyıq. Dünyanın bir
çox tanınmışları bu gün klassik kapitalizmin gətirdiyi
böhrana şübhə ilə yanaşırlar. Çünki dünyada varlı ilə kasıb,
alimlə cahil, şəhərlə kənd arasındakı məsafə
çoxalıb. Zaman hər gün bu
prosesdəki məsafəni artırmaqdadır. Ticarət maraqları üstünlük təşkil
etdiyindən, elm başqa səmtə yönəldildi, əfsuslar
olsun ki, insanlar çox vaxt ancaq şəxsi maraqları
üçün məsuliyyət daşımağa
başladılar. Şəhərlər sürətlə
böyüdükcə, kiçik yaşayış məntəqələri
inkişafdan qaldı. Alimlərin fikrincə,
bütün bunlara səbəb isə sosial ədalətsizlikdir.
Sosial ədaləti və ya məsuliyyəti necə
bərpa etmək olar? Əlbəttə, bu asan iş
deyil. Bu çətin sualın çözümünü
Abayın “Bütöv adam” fəlsəfəsindəki
fikirlərindən yararlanaraq həll etmək daha doğrudur.
“Bütöv adam” sözü ingiliscəyə
“A man of integrity” kimi tərcümə edilir. “Bütöv adam” çox bilikli, özünə güvənən,
yaxşılıq edib haraya çatan bir insan obrazıdır.
Bu gün hər yerdə axtardığımız
belə bir insanı Abay, hələ on doqquzuncu əsrdə
yaratmışdı. İnsanın həyatı
müxtəlif hadisələrlə dolu olanda o yaşayır.
Həyatında hadisələr baş verməyən
insan cəmiyyətdən uzaqlaşacaqdır. İnsanların arasındakı münasibətlər
onların qarşılıqlı məsuliyyətini
yaradır. İnsanlar münasibətlərində
öz şəxsi mənafelərini güdməyə
çalışanda isə əks tərəfin mövqeyi dəyişir
və hər kəs öz eqosunu ortaya qoyur. İnsanlar
arasındakı belə münasibətləri görən
Abay: “Ağlını, əməlini və qəlbini bir elə.
O zaman ətrafındakılardan fərqlənəcəksən”,
- deyərək insanın parlaq zəkasından və hünərindən
başqa, həm də mərhəmətli bir qəlbə
sahib olmasının mühümlüyünü
vurğulayır. Bu leytmotiv bütün dövrlərdə
qazax xalqının fəlsəfəsi olub.
Belə yüksək milli və mənəvi dəyəri
olan xalqımız özü ağır gündə
yaşayanda belə, başqa xalqın nümayəndələrinə
qollarını açıb, bağrına basıb, isinməyə
ocaq verib. Özü evində yeməyə bir parça
çörək tapmayanda, sonuncu tikəsini qonşusu ilə
bölüb. Yıxılanın əlindən
tutub və ona dayaq olub. Adət-ənənlərimizdə
və məişətimizdə hər zaman böyüyə
hörmət, kiçiyə məhəbbət ön plana
çəkilib. Bu milli-mənəvi dəyərlərini
nəsildən-nəslə ötürərək, millət
kimi yaşamağa, var gücüylə yaşatmağa davam
edib. Biz Abayın “Bütöv adam” fəlsəfəsini
də yenidən öyrənməliyik. “Bütöv adam” fəlsəfəsi əslində həyatımızın
hər sahəsini-dövlət idarəetməsi və təhsil
sistemi, ticarət və ailə institutlarının fəaliyyət
sahəsini əhatə etməlidir. Abay
yaradıcılığının əsas mövzularından
biri də kimisə kürəyindən vurmaq kimi bir rəzilliyə
qarşı mübarizədir. Şair
yazdığı əsərlərində insanı əyləncə
düşgünü olmamağa, ayıq olmağa, vurulmamaq
üçün dürüst yaşamağa, işləyib
öz zəhməti ilə dolanmağa dəvət edir. Belə davranış sərgiləyərsə, ətrafındakı
insanlara yük olacağını, insanların həyatında
psixoloji sıxıntılar yaradacağını izah edir.
İnsanları səbirli olmağa səsləyir. Yaltaqlıq və
kimisə tərifləmək kimi cılız bir xüsusiyyətin
insana şərəf gətirmədiyini yazır.
Abayın şerlərindəki “Usanmadan çalışarsan,
doyar qarnın dilənmədən”, “Qarnı tox, işi yox bir
insan oğlu,
Yolunu azacaq olacaq oğru”- fikirləri əsl ata nəsihətidir. “Özünə
güvən ki, Zəhmətlə ağıl, Qurtarar hər
cürə bəladan səni” - misrası bizim həm də
ata-anamızdan, babalarımızdan eşitdiyimiz öyüdlərdir.
İnsan oğlu Abayın bu günümüzə
vəsiyyət kimi qoyub getdiyi nəsihətlərə əməl
edərsə, işləyib çalışmaqdan yorulmaz, hər
kəsə öz səmərəli əməli ilə
nümunə olar.
Xalqımız zəhmətin nə olduğunu gözəl
bilir. Böyük Vətən müharibəsi illərində
valideynlərimizin çəkdiyi əzab-əziyyətin
böyük bir gücə çevrildiyini də
unutmamışıq. Biz zəhmətin bəhrəsinin
qələbəyə çevrildiyinə o ağır
sınaq illərindən şahidik. Bu gün o illərdə
zəhmət çəkən insanların hər biri dövlət
tərəfindən ən ali mükafatlara
layiq görülüblər. Ən
başlıcası odur ki, sülh və əmin-amanlıq
şəraitində yaşadığımız ölkəmizdə
vətəndaşlarımız halal zəhmətləri ilə
ölkənin iqtisadiyyatına və güclənməsinə
xidmət edirlər.
Abay öz əsərlərində həm də
insanın əməklə, zəhmətlə
ucalmasını gözəl bir duyğu ilə vəsf edir. Alın təri,
zəhməti ilə halal qazananların həyat hekayətlərini
qələmə alaraq, onları nümunə göstərir.
Sahibkarlıqda halallığı və
düzgünlüyü təbliğ edir, yaşayış səviyyəsini
yüksəltmək üçün iş yerləri
açılmasının vacibliyini önə çəkir.
Onuncu “Qara söz”də deyir: “Yorulmadan çalışan,
axtaran oğul, Halal zəhmətilə çox zəngin olur”.
Abay əlində sənəti, peşəsi olan
adamın heç zaman ac qalmayacağını söyləyir.
Otuz üçüncü “Qara söz”də deyildiyi kimi:
“Əlində peşəsi olan ustanın pulu tükənsə
də, varı tükənməz”. Böyük
inamla demək istəyirəm ki, bizim müasir Qazaxıstan
xalqı üçün bu fikirlər heç vaxt öz əhəmiyyətini
itirməyəcək. Buna görə də
biz xarici ölkələrdən alınma xammaldan asılı
olmaq əvəzinə, yurdumuzda bacardığımız qədər
kiçik və orta sahibkarlığa meydan verməliyik.
Dünya
mədəniyyətinin siması
İnkişaf etmiş bütün dövlətlər həm
də özlərinin mədəni irsləri, böyük
şəxsiyyətləri ilə öyünürlər. Onların
arasında siyasətçilər, dövlət xadimləri, sərkərdələr,
şair və yazıçılar, incəsənət və
mədəniyyət xadimləri də vardır. Qazax millətinin də tarixə adı yazılan
böyük şəxsiyyətləri çoxdur. Onların sırasında Abay İbrahim oğlu
Kunanbayevin xüsusi çəkisi var. Biz onu dünyaya layiq
olduğu kimi tanıtmalıyıq. Diplomatik
fəaliyyətim dövründə xarici ölkələrdə
fərqli siyasətçilərlə, hər cür sahənin
mütəxəssislərilə görüşlərim,
müzakirələrim olurdu. Görüşdüyüm
insnalrın əksəriyyəti Qazaxıstanın
iqtisadiyyatı və siyasi durumu haqqında dolğun məlumatlara
malik olsalar da, bizim adət-ənənələrimiz, milli-mədəni
mirasımız haqqında heç bir bilgiyə malik deyildilər.
Ona görə də sual edirəm: “Biz niyə milli kimliyimizi,
mədəniyyətimizi Abayın vasitəsi ilə
tanıtmayaq?”
Ülamə
Abay, qazax torpağında böyüyən və dünyalarca
məşhur, böyük bir mütəfəkkirdir. O,
yaratdığı əsərləri ilə insanlığa
ağlının və beyninin bəhrəsini verib.
Abayın poetik gücünü və əsərlərinin
dərin köklərini araşdıran, irsini tədqiq edən
alimlərimiz onun qazax folkloru, Şərqin və Qərbin
söz dahilərindən, rus ədəbiyyatından, tarixi əsərlərdən
necə bəhrələndiyini yaxşı bilirlər. Filosof
Abayın dini baxışlarının da xüsusi yeri
vardır. Allaha böyük inamı olan Abay deyir: “Allah
özü haqdır, sözü də haqdır. Haqdan gələn yalan olmaz”. Onun
yaradan və yaradılış haqqında fikirlərini
oxuyanda bir daha anlayırsan ki, ədib Şərq və Qərb
filosoflarının əsərlərinə dərindən bələd
olub. “Qara Soz”ün 37-ci kəlməsində
Allah haqqında fikirlərini çox aydın ifadə edib.
Abayın mənəvi dünyasını dəyərləndirən
ilahiyyatçı filosoflar onun əsərlərindəki
“kamil müsəlman” haqqında yazdıqlarına diqqət
çəkirlər. Müridimizin qələmində obrazı yaranan “kamil
müsəlman” təkcə qazaxlar üçün deyil, həm
də bütün dünya müsəlmanları
üçün ən ali din xadimidir. Bu mənada islami bilik və dəyərlər
mövzusunda da sözü olan Abay, hakim olan Abayın dini
dünyagörüşləri böyük müstəvidə
müzakirəyə çıxarıla bilər. Bu mənada vurğulamaq istəyirəm ki, Abay həm
də dinimizin bilicisi kimi şərəflənə biləcək
bir şəxsiyyətdir. Paytaxtımızda
beynəlxalq səviyyədə “Ənənəvi dinlər və
dini liderlərin görüşü”nə həsr olunmuş
konfranslar, yığıncaqlar keçirilir. Bizim həyata keçirdiyimiz bu tədbirlərin
özündə belə Abayın arzuları arasında bir
bağlılıq vardır.
Şairin bütün yaradıcılığı boyu
insanın mənəvi dünyasını qorumağın əsas
olması fikirləri hər birimizi düşündürməlidir. M.Auvezov “Abay
yolu” romanında Abay obrazı ilə dünya ədəbiyyatında
onun yerini təsdiqləyib. Bu kitab Abayı
tanımağın, öyrənməyin çox sadə
yoludur. Əsl Abayı, şair Abayı
tanımaq üçün onun şeirlərinin və qara
sözlərinin içərisində olan mənaları, mətləbləri
və düşüncələri ortaya qoymaq lazımdır.
Onun əsərləri dünyanın işlək
dillərində əsl mənası saxlanmaq şərti ilə
çox nəfis formada tərcümə edilməlidir. Hazırda biz bunu “bacardıq” - deyə bilmərik.
Onu tərcümə edən şəxsin
sözdən anlayışı olmalıdır. Bizim Abayın yaradıcılığını
araşdıran elm adamlarımız, dilçilərimiz və
bu mövzu ilə maraqlanan vətəndaşlarımız
öz tövhələrini əsirgəməməlidirlər.
Elbaşı Nursultan Nazarbayev: “Abay qazax xalqının mənəvi
xəzinəsinə böyük töhfələr vermiş
müdrik filosof olmaqla yanaşı, Qazaxıstanın
milliliyinin qorunması yolunda parlaq zəhməti olan şəxsiyyətdir”,
- deyir. Həqiqətən də, böyük
mütəfəkkirin əsərləri təkcə
qazaxların deyil, bütünlükdə insanlığın
mənəviyyatını zənginləşdirir. Çünki Abayın əsərlərinin məzmununu
oxuduqca anlayırsan ki, bu əsərlər mənəvi dəyərlər
mənbəyidir. Onun qara sözləri,
eyni zamanda, dünya söz xəzinəsini zənginləşdirir.
Abayın ibrətamiz sözləri, kəlamları
şifahi xalq ədəbiyyatında, xalqın
yaddaşında, məişətində işlənərək
“Qara söz” kitabı kimi ədəbiyyatda xüsusi janra
çevrilib. Abay bizə miras qoyub getdiyi
qara sözləri ilə insanlara ortaq bir miras hədiyyə etməklə
yanaşı, həm də mənəviyyatın
ucalığının doğru yolunu cızaraq, uzaq hədəfləri
göstərir. Onun nəsihətlərinin
təməlində mədəniyyət və
yaxşılıq, insani dəyərlər və təhsil
dayanır.
Müdrik Abayın əsərlərinə bənzər
bir nümunə axtarsaq, o zaman fikrimizə fransız mütəfəkkiri
Monte gəlir.
Monte əsərlərində əsasən
öz obrazını yaratmaqla, həm də insanın təbiətinə
diqqət yetirir. Abayın qara sözlərinin
missiyası isə insanı düşünməyə vadar
edir. Düşünüb danışmaq, kişi
kimi yaşamaq, qarşıya qoyduğu hədəfi prinsipə
çevirməkdir. “Qara söz”ü oxuduqca,
sözlərinin necə böyük sehrə malik olduğunu
görürsən. Abayı dünya mədəniyyətində
nə qədər geniş tanıda bilsək, millətimizin
nüfuzu da bir o qədər artacaqdır. Bugünkü
qloballaşma və informasiya texnologiyaları əsrində
Abayın sözləri hər kəsi düşündürməlidir.
Dünyanın hər yerində elm və təhsil sahəsində
yeniliklər, inqilablar edən və bütün bəşəriyyətə
ortaq dəyərlər gətirən şəxsiyyətlər
olub və olacaq. Çin deyəndə Lao Tsi və
Konfutsi, Rusiya deyəndə Dostoyevski və Tolstoy, Fransa deyəndə
Volter və Russo kimi şəxsiyyətləri
xatırlayırıq. Eləcə də
“Qazaxıstan” - deyəndə xaricilərin “Abay” deyə biləcəyi
bir təbliğatı öhdəmizə götürüb onu
məşhurlaşdırmalıyıq. Digər
millətlərin “Qazaxlar Abayın mənsub olduğu millətdir,
xalqdır” deməkləri bizə şərəf gətirəcək.
Abayı nə qədər tərif etsək, ona
yaraşır. Onun həyatı və
özündən sonra xəzinə kimi qalan gözəl əsərləri
təkcə qazax xalqı üçün deyil, bütün
dünya üçün nümunədir. Abayın
insanlar və cəmiyyət, elm və təhsil, din və adət-ənənə,
təbiət və ətraf mühit, dövlət və idarəetmə,
dil və dini münasibətlər barədə
düşüncələri əsrlərdən sonra da öz
dəyərini itirmir. Çünki şairdən
miras qalan əsərləri bütün insanlıq
üçün mənəvi qidadır. Qazaxıstan
dövlət kimi, ölkə kimi var olduqca, Abayın adı da
ucalacaqdır. Onun tükənməyən
yaradıcılığının məhsulu olan ata sözləri,
qara sözləri mənəvi dəyərlərimiz saysaq,
müasir dünyada ölkəmizin nüfuzu artmaqda davam edəcək.
Ona görə də hər şeydən əvvəl,
Abayı xalqımızın bir dəyəri kimi üzə
çıxarıb və onu layiq olduğu kimi
tanıtmalıyıq. Böyük mədəni
irsə malik olan ölkələrin hər biri qazaxların
milli kimliyini, mədəniyyətini və ədəbiyyatını,
mənəvi dəyərlərini bu yurdun, torpağın
dünyaya bəxş etdiyi şəxsiyyətlərin adı
ilə dəyərləndirəcəklər. Buna görə Abayı müasir Qazaxıstan
markası kimi dünyaya geniş tanıtmaq lazımdır.
Bu, gənc nəsilimizin də müqəddəs
borcudur.
Abay adına keçirəcəyimiz tədbirlər
bizə nə verəcək?
Biz milli şüurumuzu yenidən canlandırmaq və rəqabətədavamlı
bir ölkə qurmaq və ona sahib olmaq istəyiriksə,
Abayın əsərlərini diqqətlə oxumalıyıq. Onun əsərləri
bu gün yazılıbmış kimi, cəmiyyətdəki
müxtəlif hadisələrə və proseslərə
birbaşa təsir edir. Bu əsərləri
nəzərdən keçirəndə bir daha əmin olursan
ki, şair təkcə öz dövrünün deyil, bu
günümüzün də həqiqətlərini qələmə
alıb. Abay vətənimizin qütb
ulduzudur.
“Hər qazaxın evində bir domra olmalıdır”-
sloqanı indi hər birimizin sahibləndiyimiz dəyərdir. Bundan başqa
hər bir qazaxın evində Abayın kitabları və Muxtar
Auvezovun “Abay yolu” romanının olması da şərtdir.
Gələcək nəsillər Abayın yolunu
davam etdirməlidir. Bizim məqsədimiz həm
də böyük şairin xəyallarını və
arzularını həyata keçirməkdir.
Bu il Abayın anadan olmasının 175 illiyi
münasibəti ilə 500 müxtəlif adlı tədbirlər
keçirəcəyik. Bu mötəbər tədbirlərin
içərisində UNESCO ilə birlikdə təşkil edəcəyimiz
“Abay mirası və dünya mənəviyyatı” adlı beynəlxlaq
elmi-praktik konfrans da vardır. Bu ilin oktyabr
ayında isə ölkəmizdə “Abay və mənəvi
dirçəliş məsələləri” mövzusunda beynəlxalq
konfrans keçiriləcəkdir. Bu beynəlxalq
səviyyəli tədbirlərdə Abay şəxsiyyəti və
irsi dünyanın tanınmış alimləri,
yazıçıları tərəfindən ətraflı
araşdırılacaq və onun əsərlərində
göstərilən faydalı məsləhətlərin XXI əsr
Qazaxıstanında tətbiqi yolları müəyyən
olunacaqdır. Əhəmiyyətli layihələrdən
biri də böyük mütəfəkkirin əsərlərinin
10 dilə tərcümə olunması və nəşridir.
Abayın əsərləri külliyyat şəklində
ingilis, ərəb, yapon, ispan, italyan, çin, alman, rus,
türk və fransız dillərinə tərcümə ediləcək.
Şairin həyat və
yaradıcılığına həsr olunan, qazaxın qədim
mədəniyyətini və adət-ənənələrini əks
etdirən sənədli “Abay” filmi və teleserialı çəkiləcək.
Şairin yubiley ilində incəsənət
adamlarının iştirakı ilə ölkəmizdə və
beynəlxalq aləmdə teatr və musiqi festivalları
keçiriləcək. Abay ilinə həsr olunmuş
mükafatlar təsis ediləcək. Ədəbiyyat və
incəsənət sahəsində yazılmış əsərlər
“Abay Dövlət Mükafatı”na təqdim
olunacaq.
Həyatı və yaradıcılığı xarici
ölkələrdə də işıqlandırılacaq. Qazaxıstan
Respublikasının Rusiya, Fransa, Böyük Britaniyadakı və
digər ölkələrdəki Qazaxıstan səfirliklərində
“Abay mərkəzi” açılacaq. Bu mədəni
tədbirlər üçün ayrılan vəsaitlər təyinatı
ilə, israfa yol verilmədən xərclənməlidir.
Şərqi Qazaxıstanın Akşokı deyilən
bölgəsində Kunanbay Öskenbay sülaləsinə məxsus
olan məzarlıq bərpa ediləcək.
Bundan
başqa, Abay İbrahim oğlu Kunanbayevi daha geniş aləmdə
tanıtmaq üçün Hökumət komissiyası
aşağıda nəzərdə tutulan tədbirləri
keçirməlidir:
Semey vilayəti ölkəmizin müqəddəs
diyarlarından biridir. Məmləkətimizin mənəvi dəyərlərinin
daşıyıcısı olan Semey şəhərini tarixi
diyar kimi qeydə almalıyıq. Bu torpaq
dünyaya Abay Kunanbayev, Şakərim və Muxtar Auvezov kimi
böyük dühaları bəxş edib. Buna görə də tədbirlər öncəsi
Semey şəhərinin sosial-iqtisadi inikşafı ön plana
çəkilməlidir, tarixi və mədəni abidələri
Abayın ruhuna hörmət əlaməti olaraq bərpa
olunmalıdır. Hökumətə bu
işləri görmək üçün qərarlar qəbul
etməyi tapşırıram.
Müqəddəs məkan sayılan məşhur Jidebay
muzey kompleksi yüksək səviyyədə
abadlaşdırılıb, ulu şairin ruhuna hörmət əlaməti
olaraq təmir edilib, ziyarətçilərin üzünə
açılmalıdır.
Yubiley ilində müqəddəs məkanlardan biri sayılan “Jidebay-Borlı” dövlət tarixi mədəni və ədəbi memorial qoruq-muzeyində elmi-tanıtım konfransları təşkil edilməlidir.
Jidebayda “Abay mirası” adlı mərkəz tikilməlidir.
1918-ci ildə Semey şəhərində Muxtar Auvezov və Jusupbek Aymautov tərəfindən işıq üzü görən, 1992-ci ildə yenidən çap edilən “Abay” jurnalı dövlət himayəsinə alınmalıdır.
Bu yubiley ilində keçiriləcək tədbirlər Abaya olan sonsuz sevgimiz və hörmətimizin ifadəsidir. Ona görə də bütün Qazaxıstan xalqını bu tədbirlərdə fəal iştirak etməyə dəvət edirəm.
***
Biz yaxşı bilirik ki, Abayın 175 illik yubileyini qeyd etməklə ölkəmizin adına-sanına şərəf gətirəcəyik, ictimai şüuru yeniləməklə yanaşı, bu tədbirlər bizim yeni əsrdə sürətli inkişafımıza da kömək edəcək.
Yubiley tədbirlərini keçirməkdə məqsəd xalqımızın böyük oğluna olan minnətdarlığını ifadə etməkdir. Biz çətin bir Abay imtahanı qarşısındayıq.
Elbaşının başladığı, elin dəstək olduğu bir çox işləri uğurla başa vurmuşuq. Biz dünyanın 50 ən inkişaf etmiş ölkələri arasında olmağı hədəf götürdük. Bu məqsədimizə vaxtından əvvəl çatdıq.
Biz dünyanın aparıcı otuz ölkəsi arasında olmağı hədəf seçdik, bu məqsədə də çatacağıq. Abayın irsi bu məqsədə çatmağımıza yardımçı olacaq. İndi isə bir məqamda diqqətli olmağımız vacibdir: “Biz Abayın köməyindən nə qazandıq, Abayı lazımınca analaya bildikmi?”
Bu gün bütün imkanlarımızdan istifadə edib, bu böyük dühanın yubileyini yüksək səviyyədə və şərəflə qeyd etməyi qarşımıza məqsəd qoymalıyıq. Hər bir vətəndaşımızın yubiley ilində yurdumuzun üzünü ağ etmək üçün çalışmasını arzu edirik. Hər bir vətəndaşı bir sual düşndürməlidir: Abay bizdən nə istəyirdi? Abay xalqının hansı uğuruna sevinərdi? Onu sevindirə biləcək bir iş görə bildikmi? Abayı qazax xalqının hansı xüsusiyyətləri üzürdü? Onun bəyənmədiyi, tənqid etdiyi əməllərdən çəkinə bildikmi? Özgələri deyə bilmərik, şairin dediyi beş layiqli işi görüb, beş düşməni özümüzdən uzaqlaşdıra bildikmi? - böyük fəlsəfi fikirlərin mahiyyətinə varsaq, demək biz Abaydan çox şey öyrənib, faydalı ola bilərik.
Abayın xəzinəsi bizim xalq kimi birləşməyimizə, ölkə kimi inkişaf etməyimizə zəmin yaradan müqəddəs bir dəyərdir.
Millət olaraq həyatımızın hər sahəsində Abayın verdiyi ibrətamiz nəsihətlərə uyğun olaraq hərəkət edəriksə və yazdıqlarını həyata keçirə biləriksə, dünyadakı nüfuzumuzun artmasına şübhə etməyək.
Abayın arzuları, xalqın arzularıdır. Xalqın xəyalını və bizə etibar edilən əmanəti qorumaq üçün əlimizdən gələn heç nəyi əsirgəməyəcəyik. Abayın nəsihət və vəsiyyətləri müasir Qazaxıstanı XXI əsrədə yüksəklərə aparacaq.
Qazax dilindən tərcümə
etdi:
Aida Eyvazlı.
Respublika.- 2020.- 28 yanvar.- S.3.