QƏRB VƏ
ŞƏRQ MƏDƏNİYYƏTLƏRİ
SİSTEMİNDƏ XRİSTİAN VƏ İSLAM
MÜNASİBƏTLƏRİ
(əvvəli 26 yanvar tarixli sayımızda)
O,
özünün “Sivilizasiyalar tarix məhkəməsi
qarşısında” və digər əsərlərində
yer üzündə 37 tarixi sivilizasiyanın olduğunu
söyləmişdir. S.Hantiqton da
xristian-islam münasibətlərindən danışarkən
“İslam dünyası və Qərb” əsərində qeyd
etmişdir ki, bu qarşıdurmanın səbəbini həmin
iki dinin, iki böyük sivilizasiyanın və onu təşkil
edən ünsürlərin mahiyyətində axtarmaq
lazımdır. Bu səbəbləri təkcə bu iki
din arasında deyil, onların oxşar cəhətləri ilə
şərtlənmiş başqa sivilizasiyalarda da axtarmaq
lazımdır. Bu ziddiyyətlər Orta əsrlərdə Qərb-Şərq
dünyagörüşləri arasında daha da kəskinləşmişdir.
Dünyanın və insanın yaranması, insan və təbiət,
insanın dünyada yeri və mövqeyi kimi məsələlərdə
bu fərqlər özünü daha qabarıq göstərir.
Məhz min illərdir bəşəriyyət bu rəngarəng
mədəniyyətlər arasında, bu iki mədəni
qütb arasında vurnuxmaqdadır. Bunlar əsasən Şərq
və Qərb mədəniyyəti qütbləridir. Lakin
artıq çoxdan təsdiq edilmişdir ki, dünya mədəniyyətinin
ilkin mənbəyi, dünya sivilizasiyasının
başlanğıcı Şərq olmuşdur. Lakin Avropa mərkəzçiliyi
çox vaxt bu fikri qəbul etməmiş, onu tərsinə
yozmuşdır. Bu sahədə Hegel xüsusilə fərqlənmişdir.
O, deyirdi: “Şərq fikrini fəlsəfə tarixindən
çıxarmaq lazımdır”. Hegelin bu fikri Şərq mədəniyyətini
inkar etmək, Şərq xalqlarının min illərlə əldə
etdiyi mədəni nailiyyətlərinin bir növ üstünə
xətt çəkmək idi. O, həmçinin
Şərqdə azadlığın mövcud olmasına da mənfi
münasibət bəsləyərək deyirdi ki, Şərq
bilir ki, bir nəfər azaddır, yunan və Roma
dünyası bilir ki, bəziləri azaddır, alman
dünyası bilir ki, hamı azaddır. Bununla
Hegel dünya tarixini biri-birinə zidd olaraq Şərq
dünyasına, Roma dünyasına, alman dünyasına
bölür və son olaraq alman dünyasını tam azad, ən
yüksək dünya adlandıraraq onu Qərb-xristian
dünyasının zirvəsi hesab edirdi. Bununla
da o, Şərq dünyasını qətiyyən başa
düşmək istəməyərək hər vasitə ilə
Qərb sivilizasiyasını Şərq sivilizasiyasından
üstün tutmağa çalışırdı. O, öz
fikrini davam etdirərək daha sonra deyirdi ki, Şərqin
“mağara adamı” təfəkkür sahəsində heç
bir irəliləyişə malik ola bilməmişdir. Qərb tədqiqatçıları da Hegelin
ardınca onun fikrinə şərik çıxaraq göstərirdilər
ki, ancaq yunan mədəniyyəti Avropanın əqli
inkişafının başlanğıcı olmaqla
yanaşı, qədim dünya tarixində xristianlıq Şərqdən
fərqli daha üstün olmuşdur. Lakin qeyd etmək
lazımdır ki, sonrakı illərdə də avromərkəzçilik
Qərb mədəniyyətinə üstünlük verməklə
Şərqin qədimliyini və universallığını
inkar etməkdə davam etmişdir. Bu bir həqiqətdir ki,
Şərq xalqlarının mədəniyyəti müsəlman
dünyasını tədriclə, lakin əsaslı şəkildə
daha da zənginləşdirmişdir. Tarixi tərəqqinin
müəyyən mərhələlərində din real olaraq
konkret tarixi dövrün tələblərinə uyğun
olaraq ümumbəşəri dəyərlərdən və mənəviyyat
normalarından müxtəlif formalarda istifadə etmişdir.
Əgər biz bu mənəviyyat normalarından dini kənarlaşdırsaq
və təcrid etsək, həmin dövrün mədəniyyəti
və mənəvi həyatı çox sönük,
cılız görünərdi. Bütün hallarda xalq iradəsi
və fəaliyyətinin məhsulu olan mədəniyyətlərdə
dini olanla milli olan, həm də dini olanla dünyəvi olan
bir-biri ilə çox sıx surətdə
çulğalanmışdır. Bu baxımdan İslam
bütün müsəlmanların dini olsa da, ayrı-ayrı
xalqların özünü tanımasında və milli
şüurun formalaşmasında mühüm rol
oynamışdır. Bu isə onu göstərir
ki, müsəlman dini və mədəniyyəti bir
dövrün məhsulu olmayıb, bütövlükdə
Şərq xalqlarının yüksək dərəcədə
inkişaf etmiş mədəniyyətlərinin sintezindən
ibarətdir. Lakin bu da bir reallıqdır ki, bu mədəniyyətlər
arasında ümumi cəhətlərlə yanaşı, fərqli
cəhətlər də mövcud olmuş və onlar bu və
ya digər formada indi də davam edir. Bu, hər
şeydən əvvəl, Qərb rasionalizmi və Şərq
əxlaqi-etik prinsiplərin dəyişməzliyi ilə
bağlıdır. Şərq insanı bu prinsipləri dəyişməz
əbədi normalar kimi qəbul edərək
yaşatmağı özlərinin mənəviyyat norması
kimi qəbul edərək onlara Şərq anlamına
uyğun olaraq əməl etmişdir. Qərbin normal həyat modeli
isə orta əsr xristian Avropasında
formalaşmışdır. Bu isə Qərb
insanının birləşməsinə, onlar arasında yeni
münasibətlər yaradılmasına imkan vermiş, Avropa
sivilizasiyasının daha dayanıqlı dini məzmun
almasına şərait yaratmışdır. Müsəlman
Şərqində isə bu proses Qərbdən fərqli
getmiş, daha möhkəm maddi və mənəvi dayaqlara
söykənmişdir. Bunu Qərb mütəfəkkirləri
özləri də dönə-dönə qeyd edərək
göstərmişlər ki, rasional Qərb emosional Şərqdən
doğan işıqlı nurdan daha yaxşı faydalanaraq
varlıqlarını dərk edərək öz yaşam tərzini
qaydaya sala bilmişdir. Bütün bunlar
bir daha göstərir ki, Qədim Şərq, həqiqətən,
dünya mədəniyyətinin başlanğıcı
olmuş, Qərb isə ondan bəhrələnərək
öz elm və mədəniyyətini yarada bilmişdir. İslamın müsəlman Şərqində
sürətli yayımı isə çox möhkəm
dayaqları olan antik mifi, dini-mənəvi ənənələrə
son qoyaraq Avropanın taleyində əsaslı dəyişikliklərə
səbəb olmuşdur. Yeri gəlmişkən,
onu da göstərək ki, həmin antik ənənələr
məhz qədim Romada alman tayfalarının hücumuna davam gətirərək
öz mövcudluğunu qoruya bilmişdir. Bütün
bunlarla yanaşı, unikal, güclü, humanist bir din olan islam digər dinlərlə də
yaxınlıq etməklə böyük bir yüksəliş
yolu keçərək getdikcə tərəfdaşlarını
daha da artıra bilmişdir. Bütün bunlar isə
bütövlükdə qoca Şərqin qədimliyi və
universallığını bir daha sübut edir.
Ümumiyyətlə,
bəşər sivilizasiyası tarixində dinlərin hər
birinin özlərinə xas inkişaf və fəaliyyət
yolu olmaqla yanaşı, onlar arasında, xüsusən xristian
və islam arasında yaxınlıq,
qarşılıqlı anlaşma, birgə fəaliyyət,
dialoq halları da az olmamışdır. Onlar
müxtəlif dini etiqatlara və rituallara sahib olsalar da,
qarşılaşdıqları mürəkkəb problemləri
birlikdə həll edə bilmişlər.
Görkəmli
ərəb mütəfəkkiri Əl-Həsən bin Təlali
demişdir: “Biz dini dözümsüzlüyə yol verməməliyik.
Məlumatın azad mübadiləsini təmin edərək
dünyaya, öz müqəddəs kitablarımıza, digər
dinlərin müqəddəs kitablarına yeni gözlə
baxaraq, bizi ayıran cəhətləri aradan götürməli,
bizi birləşdirən cəhətləri ümumiləşdirməliyik”
(Sivilizasiya pered sudom istorii, s. 105, 2001). Çox
yerində deyilmişdir. Bu fikir mədəniyyətləri
və dinləri biri-birinə qarşı qoyanlara bir növ dərsdir.
Mədəniyyətlər
və dinlərarası əməkdaşlıq və dialoqda
digər dinlərdən fərqli olaraq islam
dininin xüsusi yeri və rolu vardır. İslam
geniş və əhatəli dünyagörüşü
olmaqla həyatın bütün sahələrində, o
cümlədən, qlobal təbiət və cəmiyyət
hadisələrinə münasibətdə öz yeri və
mövqeyi olmaqla yanaşı, digər dinlər arasında
xüsusilə fərqlənir. Onun qlobal
hadisələrə özünəməxsus münasibəti
müəyyən əxlaqi prinsiplər və dəyərlər
üzərində qurulmuşdur. Qlobal təbiət
və cəmiyyət hadisələri, onların baş verməsi
və qarşısının alınması yolları haqda
Quranda, hədislərdə, ilahiyyatçı alimlərin əsərlərində
bir sıra faydalı fikirlər vardır. Quranda
təbiət və sosial fəlakətlərin baş verməsi
səbəbləri bizim vərdiş etdiyimiz müasir elmi əsaslarla
deyil, Quranın yarandığı ictimai və mədəni
şəraitə uyğun olaraq əks olunmuşdur.
Dözümlülük, xeyirxahlıq, tolerantlıq
islamın mahiyyətini təşkil edir. Tolerantlıq
islamın əsas müddəaları və təlimi ilə səslənən
ümumi mənəvi prinsiplərə əsaslanır. İslama görə, tolerantlıq müxtəlif
inanclı insanlar arasında bir növ körpüdür.
Allah buyurur: “Ey insanlar! Biz sizi bir kişi və
bir qadından yaratdıq. Sonra bir-birinizi
tanıyasız deyə, sizi xalqlara və qəbilələrə
ayırdıq”. Qurani Kərimdə deyilir: “Biz həm
özümüzə nazil olana (Qurana), həm də sizə
nazil olana (Tövrata və İncilə) inandıq” (26, 49).
Quran
müsəlmanların təkcə müqəddəs
kitabı deyil, həm də islam mədəniyyətinin
ən qiymətli abidəsidir. Quran müsəlmanların
inam və iman mənbəyidir. Dünya mədəniyyətinin
ən möhtəşəm abidələrindən olan Qurani Kərim
müsəlmanlığın hüquqi-mənəvi
dayağı olmaqla yanaşı, həm də çox
mühüm bir əbədi-tarixi salnamədir. Quranda dindarların ailə-məişət həyatı,
davranış normaları hərtərəfli şəkildə
öz əksini tapmışdır. Onda
insanların həyat tərzinə, onların keçmişinə,
gələcəyinə dair çox qiymətli müddəalar
vardır.
Quran müsəlmanlığın dini-fəlsəfi, mənəvi-etik
baxışlar sistemidir. Ümumbəşəri dəyərləri
ifadə edən bir sıra fikir və ideyalar burada dini forma və
normalarda özünəməxsus əks olunmuşdur. Məhz buna görə müxtəlif dinlərə
məxsus olan müqəddəs kitablara hörmətlə
yanaşılması ta qədim zamanlardan mövcud olmuşdur.
İnsan nəslinin birliyi ideyası tarixilik
baxımından ilk dəfə olaraq məhz ilahi-mifoloji formada
əks olunmuşdur.
İslam dini azadfikirlilik və humanizm, sülh və əmin-amanlıq
dinidir.
Müxtəlif xristian və yəhudi icmaları islam dünyasında öz
dünyalarını yaratmışlar. İslam
dünyasında başqa dindən olanlara qarşı peşə
və yaşam fərqləri yoxdur. Buna əyani
misal olaraq IX əsrdə Xilafətin paytaxtı olan Bağdadda
xristian icmasının başında saray həkimi olan xristian
dururdu. Yəhudi icmasının
başında isə saray bankiri yəhudi dururdu (6/43).
Adam Mets yazırdı: “Müsəlman imperiyasında adamı ən
çox mat qoyan başqalarından olan məmurların
çoxluğudur. Müsəlmanlar hətta bu məmurlara
tabe olurdular, din bir növ müxtəlif əqidəli
insanları birləşdirən, barışdıran mənəviyyatdır”.
XI əsrdə xəlifə Harun-ər Rəşidin
hakimiyyəti dövründə Bağdad mədəniyyətin
mərkəzinə çevrilmişdi. Harun-ər
Rəşid haqqında dövrün görkəmli mütəfəkkirləri
çox maraqlı fikirlər söyləyirdilər ki, onun əzəməti
istedad sahiblərini daim maqnit kimi özünə çəkirdi.
Onun ətrafında şairlər, fəqihlər,
həkimlər, dilçilər, sənətkarlar
toplanmışdır. Y.Risler
yazırdı ki, tarixdə belə şey olmamışdır
ki, Harun-ər Rəşidin dövründə olduğu kimi,
bu qədər görkəmli alimlər və sənətkarlar
toplanmış olsun. Çünki onun
dövrü inkişaf etmiş mədəniyyət
dövrü idi. Bütün bunlar islam
dinini digər dinlərdən, dini-mənəvi ənənələrdən
köklü surətdə fərqləndirən cəhətlərdir.
Ümumiyyətlə, din milli-mənəvi dəyərlər
sistemidir. Lakin dinlər öz
aralarındakı fərqə baxmayaraq onların
hamısının əsasını tək Allaha inam və
etiqad təşkil edir. Daimi və əbədi
dünya hesab etdikləri ruhani dünya hər şeyin hər
şeydə ilahi harmoniyasının təcəssümüdür.
Dində əsas məqsəd insan ruhunun xilas
edilməsinin təmin edilməsidir. Sosial-mədəni
tərəqqidə din nəzəri bilik sahələrinə
nisbətən daha mürəkkəb və daha rəngarəng
mənəvi hadisədir. O, insanların mənəvi-etik,
hissi-emosional həyatına daxil olaraq onları daha da zənginləşdirir,
bir növ onlara yaşam və mənəvi oyanma stimulu verir.
Din mədəniyyətin, mədəni tərəqqinin mühüm
tərəflərindən biri olmaqla yanaşı, həm də
gerçəkliyi özünəxas olan spesifik şəkildə
dərk etmək vasitəsidir. İnsanlığın
ilkin dövrlərində, hətta sonralar da dini etiqad və təsəvvürlər
sadəlövh şəkildə olsa da, dünyanın
qavranılması, dərk edilməsinə xidmət etmiş,
onu maraqlandıran suallara cavab axtarmışdır.
Müsəlmanlarla qeyri-müsəlmanlar arasında tarixən dinc yaşam mühiti mövcud olmuş, bu mühitdən onlar daim faydalanmışlar. Lakin tədriclə genişlənən bu ünsiyyət mühiti qarşılıqlı anlaşma şəraitində davam edərək onların hər birinin bir-birinə marağını artırmış, son olaraq hər iki din arasında mənəvi yaxınlığın yaranmasına səbəb olmuşdur. Bütün bunlar bir daha onu göstərir ki, islamla xristianlıq arasındakı münasibətlər heç də təsadüfi, keçici olmamış, əksinə, müəyyən zəminə, tarixi kökə malik olmuşdur. Lakin bunu da qeyd edək ki, hazırda bu sahədə problemlər hələ də qalmaqdadır, belə ki, islam dünyası ilə dialoqun əhəmiyyəti və aktuallığı hələ də Avropada tam dərk edilməmiş, müəyyən çətinliklər yaratmışdır. İslam-xristian münasibətləri bu çətinliklərə baxmayaraq, hər cür maneəni aradan qaldıraraq davam etmiş, indi də davam edir. Lakin bu iki din arasında bütün çətinliklərin aradan qalxdığını söyləmək olmaz. Bu çətinlikləri yaradan və onu var gücü ilə təbliğ edən radikal qüvvələr hələ də belə boş, mənasız hədyanlar söyləyirlər ki, guya islam bu dialoqa, yaxınlaşmaya hazır deyil, Şərq dünyası öz yerində sayaraq hələ də ləng inkişaf edir. Lakin onlar sadə bir həqiqəti qəbul etmək istəmirlər ki, konkret şəraitdən və yaşam tərzindən asılı olaraq Şərq və Qərb dünyasının inkişaf dinamikası eyni deyil, onlar arasında müəyyən fərqlər vardır. Lakin buna baxmayaraq, onlar arasında yaxınlaşma, qarşılıqlı anlaşma davam edir, öz nətcəsini verir. Bu prosesin qarşısını heç cür almaq mümkün deyil, bu, obyektivlikdən doğan hadisədir və zamanın tələbidir.
Müasir qloballaşma şəraitində bəşəriyyətin bütün sahələrdə onun ümumplanetar vəhdəti və birliyi genişlənir, gələcək perspektivini müəyyən edən bir növ ümumu sistem yaranır. Bu sistemdə Şərq və Qərb mədəniyyətlərin arasında qanunauyğun olaraq dövrün tələblərinə uyğun yaxınlaşma və dialoq prosesi daha da sürətlənir və genişlənir. Bu isə istisnasız olaraq islam dünyasında xristian amilinin, xristian dünyasında isə islam amilinin daha da güclənməsinə səbəb olur. Bunu da unutmayaq ki, müasir dünyada islam mədəniyyətinin xristian dünyasına necə böyük təsiri artıq bir reallıqdır, həqiqətdir.
Bütövlükdə dünya mədəniyyəti, konkret olaraq islam mədəniyyəti bəşəriyyətin sosial-mədəni tarixi və inkişafı ilə bilavasitə bağlı olan mənəvi-etik, elmi-fəlsəfi ideya və baxışları özündə birləşdirən tam, vahid mədəniyyətdir. Məhz bu baxımdan bəşər mədəniyyətinin inkişafında xüsusi bir mərhələ təşkil edən islam dinini, onun tarixi rolunu araşdırıb öyrənmədən insanlıq dünya mədəniyyətindən sanki bir növ təcrid olunmuş olardı.
Əlipaşa ƏLİYEV,
fəlsəfə üzrə elmlər doktoru,
professor.
Respublika.- 2020.- 28 yanvar.- S.5.