Kiçik çillə başlayır
İnanclarda, adət-ənənələrdə xalqın özünəməxsus xüsusiyyətləri, həyat və məişəti, qəhrəmanlıqları, gələcəyə böyük inamı, xeyirin şər üzərində qələbəsi öz əksini tapmışdır. Xalq inamından süzülüb gələn çillələrdən ikincisi Kiçik Çillədir. Fevralın əvvəlindən başlayan Kiçik Çillə iyirmi gün ömür sürür.
Böyük Çillənin əksinə olaraq Kiçik Çillə daha sərt təbiətli, amansızdır. Mərasim düşüncəsində insan özünün şərə, pisliyə münasibətinin müəyyən cəhətlərini Kiçik Çillə ilə bağlı poetik düşüncəsində vermişdir. Kiçik Çillə soyuq, şaxta, boran və çovğunla özünü göstərir. Bununla bağlı el məsəlində deyilir: “Bu Kiçik Çillə özünə görə deyil. Kiçik Çillənin soyuğu, təndirə təpər toyuğu. Kiçik Çillə Böyük Çilləyə deyir: -Sənin ömrün məndə olsa, bilirsən neyləyərdim? Toyuqları hində, qadınların əlini un çuvalında, atların qulununu qarnında dondurar, boylu gəlinlərə uşaq saldırardım.
Kiçik Çillə, qan çilə
Kəhər atı qamçıla.
Çatdır bizi bahara,
Halımıza yan, çillə”.
Azərbaycanda lap qədimdən Kiçik Çillə qadınlar bayramı kimi də qeyd edilərdi. Demək olar ki, Novruz bayramı qadınlar bayramının içində yetişib davam edir. Həyat vermək qadının funksiyasıdır. Məhz buna görə də səmənini yalnız qadın yetişdirə bilərdi. Kiçik Çillədə təbiətin gözəllik, məhsuldarlıq simvolu olan qadına sitayiş edilir, anaya, bacıya, həyat yoldaşına, sevdiyi qıza müxtəlif hədiyyələr verilərdi.
Kiçik Çillənin ilk on günlüyünü “Xıdır Nəbi” adlandırırlar və bununla bağlı mərasimlər keçirirlər. Əcdadlarımız Kiçik Çillənin soyuğundan çıxmaq üçün Xızırdan imdad diləyirdilər. Xızır peyğəmbərin şərəfinə mərasim, bayram təşkil etmək, qışın çətinliklərindən onun köməyilə xilas olmaq anlamını verir.
Bəzi bölgələrdə isə Xıdır Nəbi mərasimləri Kiçik Çillənin sonrakı on günlüyündə keçirilir. Məsələn, Naxçıvanın bəzi kəndlərində Xıdır Nəbi bayramı fevralın 14-ü (15-i) Xıdırın anadan olduğu gün də qeyd edilir. Əcdadlarımız bu bayrama on gün qabaqdan hazırlıq görərdilər.
Bu çağın Xıdır Nəbi adlanması Xızır Peyğəmbərlə əlaqəlidir. Onun adının Xızır, Xıdır Nəbi, Xıdır baba və Xıdır Zində olması haqqında fikirlər müxtəlifdir. Tədqiqatlarda Xıdır Nəbi bir şəxsiyyət olaraq “suyun, külək və havanın himayəçisi” kimi təqdim olunur. Folklor nümunələrində, divan ədəbiyyatında, klassik əsərlərdə çıxılmaz vəziyyətə, dara düşən qəhrəmanların köməyinə Boz atlı Xızır Peyğəmbər çatır. “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının “Dirsə xan oğlu Buğacın boyu”nda Xızır Buğacı həyata qaytaran obraz kimi verilib. “Qurani-Kərim”də də adı çəkilən Xızır göy atlı, ölməz peyğəmbər kimi göstərilir. Əfsanələrə görə, bayram başlamamışdan Xıdır Nəbi göy atına minib göyə çıxır. Həmin vaxtdan güclü külək əsməyə başlayır.
Xıdır Nəbi bayramının birinci günü torpaq tərif olunar, torpağı isitmək məqsədilə od qalanar, bağlar, əkin yerləri təmizlənərdi. İkinci gün öküzlərin sayı qədər duzsuz kömbə bişirilərdi. Üçüncü gün isə cütçülər, əkinçilər tərif olunardı. Həmin bu üç gündə hava işıqlanmamış cavanlar Xıdır Nəbini axtarışa çıxardılar. Axtarışda olanlar “Xıdırçı” adlanırdı.
Kiçik Çillənin onuncu günü Xıdır Nəbinin gəlişi münasibətilə axşam şər qarışandan sonra uşaqlar, cavanlar bir yerə toplaşar, dəstələnib Xıdır nəğməsi oxuya-oxuya qapıları döyər, Xıdır adına pay yığar, onun şərəfinə təmtəraqlı süfrə açılardı.
Xıdıra xıdır deyərlər,
Xıdırın payını verərlər.
Çatma,
çatma, çatmaya,
Çatma yerə batmaya.
Xıdıra
pay verməyənin
Ayağı yerə çatmaya.
Bu mərasimdə bütün evlərdə
hazırlıq görülər, zəngin süfrələr
açılardı. Hətta kasıbların süfrəsinin
kasad olmaması üçün imkanlılar onlara yardım edərdi.
Onlar inanırdılar ki, əgər kiminsə
süfrəsi zəif, kasad olardısa, Xıdır Nəbi
küsüb gedər, baharın gəlişi gecikərdi.
Xıdır Nəbinin şərəfinə
açılmış süfrəyə qırmızı və
yaşıl rənglənmiş yumurta, qüvvətli yeməklər
və çərəz qoyardılar. Qırmızı
yumurta günəşi, yaşıl rəng isə təbiəti,
yaşıllıqları ifadə edir. Hətta əcdadlarımız
Xıdır Nəbi üçün ayrıca pay da
hazırlayardılar. Bu yemək qovrulmuş
buğdadan, bəzən noxuddan hazırlanardı.
“Xıdır Nəbi”nin sonuncu gecəsində
kirkirədən (əl daşından) keçirilən “qovut
unu”nun üzərinə xüsusi piyə çəkilmiş
və ya uc tərəflərdən pambığa sarınaraq
yağda qızardılmış alma ağaclarının
çubuqlarını şam kimi düzüb
yandırardılar. Bu çubuqları evin
kiçik oğlu toplamalı idi. Hər
çubuq bir niyyət üçün nəzərdə
tutularmış. Səhərə qədər
bu una toxunmazdılar. İnanca görə,
gecə Xıdır Nəbi buradan payını götürərdi.
Belə hesab edirdilər ki, hansı qapıdan öz buğda
payını apararsa, həmin il o evin ruzisi
artardı. Səhəri bütün ailə
üzvləri həmin unu yeyər, ondan qovut
hazırlayardılar. El arasında “Əhəmiyyət verən
yoxdur”, “Qulaq asan yoxdur” anlamında işlədilən
“Ağzına qovut verən yoxdur” ifadəsi də məhz bu mərasimdən
qaynaqlanır.
Qovut hazırlamaq üçün şəkərdən
şərbət düzəldilir, üzərinə gülab əlavə
edilir. Həmin şirə unla
qatışdırılır, kürə halına
salınır. Şirədən başqa,
duru baldan və bəhməzdən də istifadə olunur.
Naxçıvanda Xıdır Nəbi bayramında
maraqlı bir mərasim keçirilir. Belə ki, gəlin
köçmüş qızlara ata evindən, nişanlı
qızlara isə oğlan evindən “Xıdır payı”,
“Xıdır xonçası” aparmaq adəti geniş yayılmışdır.
Xıdır xonçasında yundan toxunmuş
qış geyimləri də olardı.
Xıdır
Nəbi bayramı günü keçirilən “baltakəsmə”,
“bıçaqkəsmə”, “qorxutma” ayinləri də
xalqın inancından doğan maraqlı adətlərdəndir.
Əcdadlarımız inanırdılar ki, bu mərasimləri
icra etdikdən sonra qısır heyvanlar bala verəcək, bar
verməyən ağaclar bəhər gətirəcək,
yumurtlamayan toyuqlar yumurta verəcək, küt düşəcəkdir.
Kiçik Çillənin son iki çərşənbəsi
Novruzun gəldiyini xəbər verir. İlk çərşənbədə
yazın gəlişini hiss etməyi xalqımız
“yalançı çərşənbə”
adlandırmışdır. İkinci çərşənbə
isə “Xəbərçi çərşənbə”
adlanır ki, bu da baharın ilkin əlamətləri ilə
Novruzdan xəbər verir.
Xıdır Nəbi bayramı əkinçilik və
maldarlıq dövründən keçirilir. Bu bayram, demək
olar ki, cüzi fərqlərlə bütün türk xalqlarında
qeyd edilir. Əsasən, Qarabağ,
Naxçıvan, Gəncə-Qazax bölgəsində,
Türkiyənin Qars və Ərdahan ərazisində yüksək
səviyyədə keçirilir.
Xalqın Xızır peyğəmbərə
inamından qaynaqlanan “Xızır Zində babaya and olsun”,
“Xızıra and olsun”... kimi andlar, “Xızır payını
versin”, “Xızır köməyinə çatsın”,
“Xızır səni yolda qoymasın...” kimi dualar folklor
nümunələrimizdəndir. Rəvayətə
görə, tut ağacını Xızır peyğəmbər
ehsanlıq üçün əkib. Etiqada
görə, tut ağacını qurumamış kəsmək
olmaz. Siyəzəndəki Beşbarmaq
dağının Xıdır Zində pirinin ziyarətgaha
çevrilməsi, insanların ora gedərək kömək
istəmələri də xalqın Xızır peyğəmbərə
olan inancından doğur.
Yazıçı və şairlərimizin
yaradıcılığında da kiçik çillənin vəsfinə
həsr olunmuş bədii nümunələrə rast gəlmək
olur.
Sözümüzün bu məqamında Əhməd
Cavadın “Çillələr” şeirini xatırlamaq yerinə
düşür:
Qabağı
yazdır Çillənin,
Ömrü azdır Çillənin.
Yer
bürünür ağ qara,
Təslim olur bahara.
Kiçik
Çillə özünü yetirir...
Almara
NƏBİYEVA,
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru.
KİÇİK
ÇİLLƏ BAŞLAYIR
İnanclarda,
adət-ənənələrdə xalqın özünəməxsus
xüsusiyyətləri, həyat və məişəti, qəhrəmanlıqları,
gələcəyə böyük inamı, xeyirin şər
üzərində qələbəsi öz əksini
tapmışdır. Xalq inamından süzülüb gələn
çillələrdən ikincisi Kiçik Çillədir.
Fevralın əvvəlindən başlayan Kiçik Çillə
iyirmi gün ömür sürür.
Böyük
Çillənin əksinə olaraq Kiçik Çillə
daha sərt təbiətli, amansızdır. Mərasim
düşüncəsində insan özünün şərə,
pisliyə münasibətinin müəyyən cəhətlərini
Kiçik Çillə ilə bağlı poetik düşüncəsində
vermişdir. Kiçik Çillə soyuq, şaxta, boran və
çovğunla özünü göstərir. Bununla
bağlı el məsəlində deyilir: “Bu Kiçik
Çillə özünə görə deyil. Kiçik
Çillənin soyuğu, təndirə təpər
toyuğu. Kiçik Çillə Böyük Çilləyə
deyir: -Sənin ömrün məndə olsa, bilirsən neyləyərdim?
Toyuqları hində, qadınların əlini un
çuvalında, atların qulununu qarnında dondurar, boylu gəlinlərə
uşaq saldırardım.
Kiçik
Çillə, qan çilə
Kəhər
atı qamçıla.
Çatdır
bizi bahara,
Halımıza
yan, çillə”.
Azərbaycanda
lap qədimdən Kiçik Çillə qadınlar
bayramı kimi də qeyd edilərdi. Demək olar ki, Novruz
bayramı qadınlar bayramının içində yetişib
davam edir. Həyat vermək qadının funksiyasıdır. Məhz
buna görə də səmənini yalnız qadın
yetişdirə bilərdi. Kiçik Çillədə təbiətin
gözəllik, məhsuldarlıq simvolu olan qadına
sitayiş edilir, anaya, bacıya, həyat yoldaşına,
sevdiyi qıza müxtəlif hədiyyələr verilərdi.
Kiçik
Çillənin ilk on günlüyünü “Xıdır Nəbi”
adlandırırlar və bununla bağlı mərasimlər
keçirirlər. Əcdadlarımız Kiçik Çillənin
soyuğundan çıxmaq üçün Xızırdan
imdad diləyirdilər. Xızır peyğəmbərin şərəfinə
mərasim, bayram təşkil etmək, qışın çətinliklərindən
onun köməyilə xilas olmaq anlamını verir.
Bəzi
bölgələrdə isə Xıdır Nəbi mərasimləri
Kiçik Çillənin sonrakı on günlüyündə
keçirilir. Məsələn, Naxçıvanın bəzi
kəndlərində Xıdır Nəbi bayramı fevralın
14-ü (15-i) Xıdırın anadan olduğu gün də
qeyd edilir. Əcdadlarımız bu bayrama on gün qabaqdan
hazırlıq görərdilər.
Bu
çağın Xıdır Nəbi adlanması Xızır
Peyğəmbərlə əlaqəlidir. Onun adının
Xızır, Xıdır Nəbi, Xıdır baba və
Xıdır Zində olması haqqında fikirlər müxtəlifdir.
Tədqiqatlarda Xıdır Nəbi bir şəxsiyyət
olaraq “suyun, külək və havanın himayəçisi”
kimi təqdim olunur. Folklor nümunələrində, divan ədəbiyyatında,
klassik əsərlərdə çıxılmaz vəziyyətə,
dara düşən qəhrəmanların köməyinə
Boz atlı Xızır Peyğəmbər çatır.
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının “Dirsə xan oğlu
Buğacın boyu”nda Xızır Buğacı həyata
qaytaran obraz kimi verilib. “Qurani-Kərim”də də adı
çəkilən Xızır göy atlı, ölməz
peyğəmbər kimi göstərilir. Əfsanələrə
görə, bayram başlamamışdan Xıdır Nəbi
göy atına minib göyə çıxır. Həmin
vaxtdan güclü külək əsməyə
başlayır.
Xıdır
Nəbi bayramının birinci günü torpaq tərif olunar,
torpağı isitmək məqsədilə od qalanar,
bağlar, əkin yerləri təmizlənərdi. İkinci
gün öküzlərin sayı qədər duzsuz kömbə
bişirilərdi. Üçüncü gün isə
cütçülər, əkinçilər tərif
olunardı. Həmin bu üç gündə hava
işıqlanmamış cavanlar Xıdır Nəbini
axtarışa çıxardılar. Axtarışda olanlar
“Xıdırçı” adlanırdı.
Kiçik
Çillənin onuncu günü Xıdır Nəbinin gəlişi
münasibətilə axşam şər qarışandan sonra
uşaqlar, cavanlar bir yerə toplaşar, dəstələnib
Xıdır nəğməsi oxuya-oxuya qapıları döyər,
Xıdır adına pay yığar, onun şərəfinə
təmtəraqlı süfrə açılardı.
Xıdıra
xıdır deyərlər,
Xıdırın
payını verərlər.
Çatma,
çatma, çatmaya,
Çatma
yerə batmaya.
Xıdıra
pay verməyənin
Ayağı
yerə çatmaya.
Bu mərasimdə
bütün evlərdə hazırlıq görülər, zəngin
süfrələr açılardı. Hətta
kasıbların süfrəsinin kasad olmaması
üçün imkanlılar onlara yardım edərdi. Onlar
inanırdılar ki, əgər kiminsə süfrəsi zəif,
kasad olardısa, Xıdır Nəbi küsüb gedər,
baharın gəlişi gecikərdi.
Xıdır
Nəbinin şərəfinə açılmış
süfrəyə qırmızı və yaşıl rənglənmiş
yumurta, qüvvətli yeməklər və çərəz
qoyardılar. Qırmızı yumurta günəşi,
yaşıl rəng isə təbiəti,
yaşıllıqları ifadə edir. Hətta əcdadlarımız
Xıdır Nəbi üçün ayrıca pay da
hazırlayardılar. Bu yemək qovrulmuş buğdadan, bəzən
noxuddan hazırlanardı. “Xıdır Nəbi”nin sonuncu gecəsində
kirkirədən (əl daşından) keçirilən “qovut
unu”nun üzərinə xüsusi piyə çəkilmiş
və ya uc tərəflərdən pambığa sarınaraq
yağda qızardılmış alma ağaclarının
çubuqlarını şam kimi düzüb
yandırardılar. Bu çubuqları evin kiçik oğlu
toplamalı idi. Hər çubuq bir niyyət üçün
nəzərdə tutularmış. Səhərə qədər
bu una toxunmazdılar. İnanca görə, gecə
Xıdır Nəbi buradan payını götürərdi.
Belə hesab edirdilər ki, hansı qapıdan öz buğda
payını apararsa, həmin il o evin ruzisi artardı. Səhəri
bütün ailə üzvləri həmin unu yeyər, ondan
qovut hazırlayardılar. El arasında “Əhəmiyyət verən
yoxdur”, “Qulaq asan yoxdur” anlamında işlədilən
“Ağzına qovut verən yoxdur” ifadəsi də məhz bu mərasimdən
qaynaqlanır.
Qovut
hazırlamaq üçün şəkərdən şərbət
düzəldilir, üzərinə gülab əlavə edilir.
Həmin şirə unla qatışdırılır, kürə
halına salınır. Şirədən başqa, duru baldan və
bəhməzdən də istifadə olunur.
Naxçıvanda
Xıdır Nəbi bayramında maraqlı bir mərasim
keçirilir. Belə ki, gəlin köçmüş
qızlara ata evindən, nişanlı qızlara isə
oğlan evindən “Xıdır payı”, “Xıdır
xonçası” aparmaq adəti geniş yayılmışdır.
Xıdır xonçasında yundan toxunmuş qış
geyimləri də olardı.
Xıdır
Nəbi bayramı günü keçirilən “baltakəsmə”,
“bıçaqkəsmə”, “qorxutma” ayinləri də
xalqın inancından doğan maraqlı adətlərdəndir.
Əcdadlarımız inanırdılar ki, bu mərasimləri
icra etdikdən sonra qısır heyvanlar bala verəcək, bar
verməyən ağaclar bəhər gətirəcək,
yumurtlamayan toyuqlar yumurta verəcək, küt düşəcəkdir.
Kiçik
Çillənin son iki çərşənbəsi Novruzun gəldiyini
xəbər verir. İlk çərşənbədə
yazın gəlişini hiss etməyi xalqımız
“yalançı çərşənbə”
adlandırmışdır. İkinci çərşənbə
isə “Xəbərçi çərşənbə” adlanır
ki, bu da baharın ilkin əlamətləri ilə Novruzdan xəbər
verir.
Xıdır
Nəbi bayramı əkinçilik və maldarlıq
dövründən keçirilir. Bu bayram, demək olar ki,
cüzi fərqlərlə bütün türk xalqlarında
qeyd edilir. Əsasən, Qarabağ, Naxçıvan, Gəncə-Qazax
bölgəsində, Türkiyənin Qars və Ərdahan ərazisində
yüksək səviyyədə keçirilir.
Xalqın
Xızır peyğəmbərə inamından qaynaqlanan
“Xızır Zində babaya and olsun”, “Xızıra and olsun”...
kimi andlar, “Xızır payını versin”, “Xızır
köməyinə çatsın”, “Xızır səni yolda
qoymasın...” kimi dualar folklor nümunələrimizdəndir.
Rəvayətə görə, tut ağacını
Xızır peyğəmbər ehsanlıq üçün əkib.
Etiqada görə, tut ağacını qurumamış kəsmək
olmaz. Siyəzəndəki Beşbarmaq dağının
Xıdır Zində pirinin ziyarətgaha çevrilməsi,
insanların ora gedərək kömək istəmələri
də xalqın Xızır peyğəmbərə olan
inancından doğur.
Yazıçı
və şairlərimizin yaradıcılığında da
kiçik çillənin vəsfinə həsr olunmuş bədii
nümunələrə rast gəlmək olur.
Sözümüzün bu məqamında Əhməd
Cavadın “Çillələr” şeirini xatırlamaq yerinə
düşür:
Qabağı
yazdır Çillənin,
Ömrü
azdır Çillənin.
Yer
bürünür ağ qara,
Təslim
olur bahara.
Kiçik
Çillə özünü yetirir...
Almara
NƏBİYEVA,
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru.
Respublika.- 2020.- 31 yanvar.- S.6.