Nəriman Nərimanov bu gün də bizimlədir
Nəriman Nərimanovun bədii yaradıcılığı ilə ictimai və siyasi fəaliyyəti arasında üzvi bağlılıq vardır. Onun ömrünün mühüm hissəsi qəlbən inandığı və həyatının başlıca vəzifəsi sayaraq müqəddəs amala çevirdiyi xalq işi uğrunda ardıcıl mübarizələrdə keçmişdir, - deyən dövlət başçısı cənab İlham Əliyev bildirib ki, siyasi çarpışmaların daha da gərginləşdirdiyi son dərəcə mürəkkəb şəraitə baxmayaraq, Nəriman Nərimanov milli maraqları daim üstün tutan rəhbər kimi taleyüklü problemlərə münasibətdə xalqımızın mənafeyini imkanlarının ən son həddinədək müdafiə etmişdir: “O, keçmişimizin mədəni sərvətlərinin mühafizəsinə, ana dilinin saflığı məsələlərinə xüsusi diqqət yetirmiş, elmin, maarifin və mədəniyyətin inkişafı yolunda var qüvvəsi ilə çalışmış, dövrün milli məfkurə daşıyıcısı olan şəxsiyyətlərinə ehtiram və qayğı ilə yanaşmışdır”.
Bu gün XX yüzillikdə Azərbaycanın ictimai-siyasi fikri və ədəbiyyatı tarixində görkəmli rol oynayan Nəriman Nərimanovun anadan olmasının 151-ci ildönümü tamam olur. Bu münasibətlə Nəriman Nərimanovun həyat və fəaliyyətinin yorulmaz tədqiqatçısı “Respublika” qəzetinin sabiq baş redaktoru, filologiya elmləri doktoru, professor Teymur ƏhmƏdovun sağlığında qələmə aldığı bir məqaləni oxuculara təqdim edirik.
Redaksiyadan.
Yanvarın ilk günləri havalar soyuq keçsə də, seyrək buludlar arxasından boylanan günəşin parlaq şəfəqləri Bakının səmaya boylanan yaraşıqlı, qeyri-adi mənzərəsini nura qərq edir. Nəriman Nərimanovun əzəmətli tunc heykəli sanki arzuların gerçəkliyinə heyrətlə baxır... Xalqın böyük oğlu ömrü boyu bu həqiqət uğrunda oddan-alovdan keçmiş, mübarizə aparmış, şəhid olmuşdur.
Nəriman Nərimanov 1870-ci il aprelin 14-də Cənubi Qafqazın qədim mədəniyyət mərkəzlərindən biri olan Tiflis şəhərində anadan olmuşdur.
Və ömrünü müsəlman Şərqinin azadlığı uğrunda mübarizəyə həsr etmişdir.
O, XX əsrin birinci yarısında, bütün məzlum Şərq ölkələrinə nümunə ola biləcək Müstəqil Sovet Azərbaycanı qurmaq niyyətində idi. V.İ.Lenindən sonra İ.V.Stalinin hakimiyyətə gəlməsi dövlətin siyasi kursunda dəyişikliyə ciddi təsir göstərdi. Xalqların birliyi, həmrəyliyi, hüquq bəyannaməsi və s. haqqında qəbul olunmuş qərarlar kağız üzərində qaldı.
N.Nərimanov oğlu Nəcəfə məktubunda ölkədə baş verən hərc-mərclik, özbaşınalıq yarandığından şikayətlənirdi.
N.Nərimanovun nəzərdə tutduğu böyük missiyanı həyata keçirməyə imkan vermədilər. Ölümündən sonra Sovetlər Birliyində 70 il N.Nərimanovu doğma xalqına unutdurmağa çalışdılar.
***
Azərbaycan KP MK-nın I katibi Heydər Əliyev öz çıxışlarında söylədiyi fikirləri xatırlatmaq istərdim:
“1970-ci ildə Nərimanovun anadan olmasının 100 illik ildönümünü qeyd etmək lazım idi. Lakin millətçi ermənilər Sov.İKP MK-ya məktublar yazaraq Nərimanovun bir millətçi olduğunu, bir çox xətalar elədiyini və 100 illik yubileyinin keçirilməsinin gərəksiz olduğunu söyləyirdilər. Nərimanovun heykəlini ucaldarkən nə əziyyətlər çəkdik”.
1970-1972-ci illərdə Moskvaya göndərilən şikayət məktubları əsasında Moskvadan Bakıya yüzlərlə sorğu məktubları göndərilirdi. Akademik Cəmil Quliyev gecə-gündüz arxivlərdən sənədləri axtarıb tapır, dərhal Heydər Əliyevə təqdim edirdi. Hər gün Moskvaya Kremlə cavab məktubları göndərilirdi.
Heydər Əliyev yazırdı: Brejnev və Suslovla bu barədə söhbət etdik, amma onlara Nərimanovla əlaqədar yanlış məlumat çatdırılmışdı. O zaman Azərbaycan Sov.İKP MK-nın Birinci katibi Heydər Əliyev, həm də Sov.İKP Siyasi Bürosunun üzvlüyünə namizəd seçilmişdi. Ona görə də Sov.İKP Mərkəzi Komitənin ən məxfi sənədləri arasında Sov.İKP(b) Partiyası Siyasi Bürosunun 1923-cü il 15 noyabr tarixli iclasının “ən məxfi” qrifli qərarını tapıb üzə çıxarmışdı. Yaroslavskinin rəhbərliyi ilə Bakıya göndərilmiş yoxlama komissiyasının nəticələri və Nərimanovun ərizəsi əsasında Siyasi büro qərar çıxarmışdı: 1) münaqişə bitmiş hesab olunsun; 2) Nərimanov yoldaş Mərkəzi Komitənin etibarını bütünlüklə qazanmışdır və Nərimanov yoldaşdan xahiş olunsun ki, istefa ərizəsini geri götürsün.
Bu mənəvi əzab-əziyyət, sarsıntı iki il çəkdi. Heydər Əliyev xalqın mənəvi köməyi ilə dirəniş göstərdi. Çox mübarizə apardı, iki il çarpışa-çarpışa istədiyinə nail oldu, Mərkəzi Komitənin Siyasi Bürosunda Nərimanovun anadan olmasının 100 illiyi yubileyinin 1972-ci ildə keçirilməsi qərara alındı.
1972-ci ildə Heydər Əliyev Nərimanovun heykəlinin açılışında çıxışında demişdir: “Nəriman Nərimanov bu gün də bizimlədir. O özünün nəhəng qaməti ilə burada, qocaman Xəzərin dalğaları üzərində bütün dünyaya yayılan Bakıda ucalır və tanınmaz dərəcədə dəyişilmiş respublikamızın düzlərinə elə bil iftixarla nəzər salır, xalqın səadəti uğrunda çarpışmış mərd mübarizlə görüşə gəlmiş zəhmətkeşlərin çoxmillətli dəstələrini diqqətlə gözdən keçirir”.
Heydər Əliyev Rusiyada Nərimanovun adının əbədiləşdirilməsinə xüsusi diqqət yetirmişdir. Həştərxan vilayətində Nərimanov şəhərində Nərimanovun heykəli ucaldılmışdır. Ulyanovsk şəhərində Nərimanov prospektində (1977-ci ilin dekabrında) Nərimanov abidəsinin açılışında izdihamlı mitinqdə Heydər Əliyev çıxış etmişdir. Həmin il Bakıda Nərimanovun xatirə muzeyi açılmışdır.
Heydər Əliyevin misilsiz xidmətlərindən biri də Sovet hakimiyyəti dövründə, millətçi - təmayülçü kimi əsası olmayan böhtanla kimliyi xalqdan gizlədilən, unudulmağa məhkum edilən Nəriman Nərimanova əbədiyaşar, mənəvi ölməzlik verdi, xalqa qaytardı, tariximizdə boşluğu bərqərar etdi.
Beləliklə, vətənini, xalqını, tarixini sevən millətin qeyrətli vətəndaşları Heydər Əliyevin dahiyanə xidmətini minnətdarlıqla yad edir.
***
Nəriman Nərimanov XIX əsrin 90-cı illərində taleyini Azərbaycanın mədəni mərkəzi Bakıya bağladığı ilk günlərdən çoxcəhətli ictimai fəaliyyətə başlamışdı. O, bütün şüurlu həyatını Azərbaycanın səadəti yolunda mübarizəyə həsr etməyə and içmişdi. Nərimanov son nəfəsinə qədər müqəddəs andına sadiq qaldı.
Nərimanovun sözü ilə əməli bir olduğuna görə başı çox bəlalar çəkdi, lakin əyilmədi. Qəlbində xalqına olan böyük məhəbbəti qeyri-bərabər mübarizələrdə ona dayaq oldu. Büllur saflığın təcəssümü, Nəriman Nərimanov təkcə Zaqafqaziyada deyil, bütün Şərq ölkələrində əməkçi müsəlman xalqlarına azadlıq və istiqlaliyyət yolunu göstərdi. “Bəşəriyyətin geri qalmış hissəsinə” - bacardığı qədər kömək etməyi özünə həyat məqsədi seçən Nərimanov realist və inqilabi demokratik ədəbiyyatın yaradıcılarından biri, faciə janrının banisi, gözəl nasir, qüdrətli publisist, teatr xadimi, qayğıkeş müəllim, həkim, mətin inqilabçı, dövlət xadimi olmuşdur. Bu çoxcəhətli fəaliyyəti əsrimizin keşməkeşli ictimai-siyasi hadisələri qaynağında vüsət tapmışdı. Azərbaycan ictimai fikrinin bahadırı Nərimanovun odlu məşəl kimi yanan qəlbinin döyüntüləri bu gün həmişəkindən daha aydın eşidilməkdədir. Xalqın birliyi və suverenliyi, müstəqil Azərbaycanın bütün Şərqə nümunə olması onun ideallarının tacı idi. O, həqiqi beynəlmiləlçi kimi tarixən ayrılmaz tellərlə bağlı xalqların əlaqəsini qarşılıqlı, bərabərhüquqlu əməkdaşlıqda görürdü. Ona görə də birinci növbədə millətin özünü tanımasını, öz hüququnu dərk etməsini başlıca amil hesab edirdi. Nərimanova görə, dilin, məktəbin, mətbuatın və ədəbiyyatın milli məzmunu hürriyyətə bağlıdır. Onsuz heç bir millət özünü tanıyıb hüququnu qoruya bilməz.
Nərimanov məmləkət üçün işləyən hər kəsdən birinci növbədə vətənpərvərlik tələb edirdi. Onun fikrincə, “vətənin qədrini o kimsə bilər ki, vətən ilə ruhani rabitəsi olsun, vətən ilə bir yerdə ağlasın, bir yerdə gülsün”.
“Əziz oğlum, əgər mənim həyatımı öyrənsən, yəqin edərsən ki, hər halda 1925-ci ilədək başqaları üçün yaşamışam...”.
“Mənim əziz Nəcəfim! Hökmranlıq dalınca qaçma, o, adamı korlayır. Bir adama yaxşı bələd olmaq istəyirsənsə, onun bütün daxili aləmini, yaxşı, pis cəhətlərini bilmək istəyirsənsə, həmin adamı bir müddət hakimiyyət başına qoy; o, bütün ləyaqət və nöqsanlarını özü aşkar edəcəkdir. Əgər sən buna, yəni kütləni yalansız və riyasız öz ardınca aparmağa hazır deyilsənsə, ondan imtina etməyin daha yaxşıdır...
Amma kütlə səni qiymətləndirirsə, sənin rəhbərlikdə iştirakını zəruri sayaraq, sənə etibar edirsə və sən də bu etimadın müqabilində ümumi işə həqiqətən fayda gətirə biləcəyinə əminsənsə, imtina etmə. Ancaq bir şərtlə: kütlənin istəyinin məcburiyyət nəticəsi deyil, könüllü olduğunu dərk edirsənsə. Əgər xəyalında zərrə qədər şübhə olsa ki, səni, kim tərəfindən olursa-olsun, zorla seçirlər, yaxşısı budur ki, imtina et. Əks-təqdirdə sən nəinki kütlə arasında, həm də vicdanın qarşısında ləyaqətini itirərsən. Ləyaqətinə görə deyil, məcburiyyət nəticəsində hakimiyyət başında olduğunu hər dəfə dərk edəndə, sən məlum bir vicdan əzabı çəkəcəksən, getdikcə hörmətin nəinki kütlənin, hətta öz gözündən də düşəcək...”.
Nərimanov Azərbaycanın gələcək xoşbəxtliyi üçün gənc nəslin düzgün, zamanın tələbinə uyğun təlim-tədrisinə diqqət yetirməyi müəllimlərin qarşısında təxirəsalınmaz vəzifə kimi irəli sürürdü. O, müəllim kimi yeni cəmiyyətə qədəm qoyan pedaqoji məktəbin ilk məzunlarına tövsiyələrlə müraciət edir. Onlara bütün çətinliklərə dözərək gənc nəsli zəhmətə alışdırmağa, cəsur, dəyanətli, doğruçul, sədaqətli vətəndaş kimi tərbiyə etməyə çağırırdı. Nəriman Nərimanov Azərbaycanı Şərq üçün bir məktəb səviyyəsində görmək arzusunda idi. O, deyirdi:
“Əziz yoldaşlar! Təzə həyata qədəminizi təbrik edirəm. Vəzifəniz hər nə qədər qayət çətin, ağır, məsuliyyətli bir vəzifədirsə də, bunu da düşünməlisiniz: insanın ruhunu ucaldan bir çox şey varsa, onun ən birincisi zəhmətdir. Mən istərdim, siz gələcək həyatınızda üç məsələyə diqqət edəsiniz:
Sizin tərbiyənizdə olan Azərbaycan balaları gərək zəhmətsevən olsunlar, yəni başqasının yox, öz zəhmətinin qüvvəti ilə ehtiyaclarını rəfedici olsunlar. Bunun üçün balalara təbiəti sevdirmək, onları təbiətin əlamətləri ilə maraqlandırmaq lazım gəlir.
Sizin tərbiyənizdən çıxan cavanlarımız gərək cəsur, cürətli və dəyanətli olsunlar. Yəni, bir parça çörəkdən ötrü ikiüzlülük etməsinlər, filankəsin xoşuna gəlmək üçün “qatığa qara” deməsinlər.
Amandır,
yoldaşlar! Buna yaxşı fikir veriniz. Mənsəbdən
ötrü yalan söyləyən, gündə
vicdanını satan ikiüzlü adamlar -
bizim gələcək kommunaya üzv ola bilməzlər. Ona binaən, uşaqlarla daima əlaqədar olaraq hərəkətinizdə,
sözünüzdə artıq dərəcədə
ehtiyatlı olmalısınız. Çünki
uşaq gördüyünü tez götürər.
Biz
iddiamızdan əl çəkmirik: Azərbaycan Şərq
üçün bir məktəbdir, yəni, Şərq
hazırkı halında qalarsa, biz ona hər cəhətdən
müəllim olacağıq...
Ona binaən dilimizi lüzumsuz, qeyrisinin lisanının təsiri
altında saxlamaq bütün işimizi təxirə salar. Bu səbəblərə
görə dilimizi müstəqil bir şəklə salmaq
üçün ən çox siz müəllimlərə
ümid bağlayıb məktəbi bitirməyinizi yenə də
səmimi-qəlbdən təbrik edirəm”.
XX əsr Azərbaycanın ictimai-siyasi fikir tarixində Nəriman
Nərimanovun xidmətləri danılmazdır. Onun doğma xalqı, vətəni
uğrunda mübarizəsini, ədəbi fəaliyyətini əks
etdirən monoqrafik əsərlər az
yazılmamışdır. Lakin yüz ildən
çox keçməsinə baxmayaraq, N.Nərimanovun
ictimai-siyasi fəaliyyəti barədə subyektiv mülahizə
söyləyənlər tapılır. Bunun
başlıca səbəbi real tarixi hadisələr, hər
hansı ictimai-siyasi xadimin fəaliyyəti tarixilik
baxımından, yəni dövrü, şəraiti dərindən
öyrədilmədiyinə görə baş verir. Əgər araşdırmaçı-alim xüsusi tədqiqat
aparmadan bir problem barədə fikir söyləmək istəyirsə,
mövcud ədəbiyyata, mötəbər sayılan
elmi-monoqrafik əsərlərə müraciət edə bilər.
Əks halda, tarixi hadisələrə müxalif
təfəkkürlə birtərəfli, subyektiv yanaşmaqla
yanlış yola düşə bilər.
Azərbaycanın
tarixi müsibətindən xəbərsiz olan, 1920-ci illərdə
baş verən hadisələrin mahiyyətini bilməyənlər
XI Qırmızı Ordunun Azərbaycanı işğal etməsinə,
Azərbaycan neftinin Rusiyaya daşınmasına, rus ordusunun Azərbaycanda
yerləşdirilməsinə, məscidlərin
bağlanmasına, repressiya dövründə sürgünlərə,
“fikir, sənət adamlarının sürgün və qətliamlarına”,
sovet rejimi dövründə baş verən bütün
neqativ hadisələrə görə Nəriman Nərimanovu
ittiham edir, onu suçlayır.
Bu, təəssüf
doğurur...
Populist cızma-qara yazılarla subyektiv fikirlərini təbliğ
edərək tarixi həqiqəti unutdurmaq olmaz. Belələri Nəriman Nərimanovun
“Ucqarlarda inqilabımızın tarixinə dair”, “V.İ.Leninə
məktub”, “Oğlum Nəcəfə məktub”, “Qarabağ məsələsinə
dair sənədlər” tarixi materialları ilə tanış
olsaydı, iftira və böhtan danışmazdı. Bu tarixi sənədlər müəllim,
yazıçı, publisist, ictimai-siyasi xadim Nəriman Nərimanovu
Azərbaycan xalqının qeyrətli, təəssübkeş
fədakar oğlu kimi səciyyələndirir. Onun vətən, xalq taleyi uğrunda təkbaşına
ölüm-dirim mübarizəsi aparmasını, pərvanə
kimi özünü atəşə atdığını
sübut edir.
Burada,
“Qarabağın taleyi” ilə əlaqədar bir hadisəni
xatırlatmaq istəyirəm: 1921-ci il iyulun 4-də RKP MK Qafqaz
bürosu plenumunda Stalin, Orconikidze, Maxaradze, Nərimanov,
Myasnikov, Kirov, Nazarapetyan, Oraxelaşvili və Fiqatner Qarabağ
məsələsini müzakirə edirlər. Dağlıq
Qarabağı Ermənistan SSR-in tərkibinə daxil etmək
qərara alınır. Nəriman Nərimanov bu
qərara etiraz edir, “Azərbaycan üçün Qarabağ məsələsinin
zəruriliyini nəzərə alaraq onu RKP MK-nın qəti qərarına
keçirilməsini” təkid edir. Bununla da
kifayətlənməyib Leninə zəng vuraraq qəti
etirazını bildirir.
Ertəsi gün, 5 iyul 1921-ci ildə Qafqaz bürosu
plenumu həmin tərkibdə toplaşaraq Qarabağ haqqında
qərara yenidən baxmalı olur. Nəticədə Dağlıq
Qarabağın Azərbaycan SSR-in hüdudlarında
saxlanması qərara alınır (bax: Nəriman Nərimanov.
“Məktublar və Qarabağ məsələsinə
dair sənədlər”. B., 2002, səh.
88-92).
Nəriman Nərimanov Mərkəzi Komitəyə
göndərdiyi “Ucqarlarda inqilabımızın tarixinə
dair” məxfi məktubunda ermənilərin Dağlıq
Qarabağdan əl çəkmədiklərini ciddi tənqid
edir. O,
İ.V.Stalinə açıq-aşkar yazır: “Azərbaycanda
daşnak siyasəti tam gücü ilə həyata
keçirilir”. “Dağlıq Qarabağ
Mirzoyanın güclü təsiri altında Muxtar Vilayət
elan edilmişdir. Mənim vaxtımda bu mümkün
olmamışdı...”. “Mirzoyan erməni
daşnak müəllimlərinin köməyi ilə zəmin
hazırladı və məsələni Zaqafqaziya Diyar Komitəsində
keçirdi... Mənim zərrə qədər
də şübhəm yoxdur ki, Serqo və Stalinin simasında
AKP MK biz türklərə etibar etmir və Azərbaycanın
taleyini erməni daşnaklarına tapşırır” (orada, səh.
75). Nəriman Nərimanov Dağlıq
Qarabağın ermənilik və xristian təəssübkeşlər
qaragüruhu tərəfindən Ermənistana birləşdirilməsinə
imkan vermədi. O vaxt belə bir cəsarəti ancaq xalq,
vətən yolunda ölümdən qorxmayan böyük bir
şəxsiyyət edə bilərdi.
Xatırlatdığım bu məsələ Nəriman
Nərimanovun mübarizəsi və mövqeyi barədə
aydın təsəvvür yaradır. Tarixi həqiqət hər
cür yalan və iftiranı rədd edir.
Azərbaycan xalqının böyük oğlu, XX əsrin
görkəmli ictimai-siyasi və dövlət xadimi, ədib və
həkim Nəriman Nərimanovun büllur, saf şəxsiyyətinə
heç kəs kölgə sala bilməz. O, əbədiyaşardır.
Milli dəyərlərimizin
hamisi Heydər Əliyev öz
çıxışlarının birində demişdir:
“Şəxsiyyətləri itirmək olmaz. Bizdən
ötrü Mirzə Fətəli Axundov da, Əhməd bəy
Ağayev də, Məmməd Əmin Rəsulzadə də
böyük şəxsiyyətlərdir. Nəriman
Nərimanov da. Ancaq son zamanlar Nəriman Nərimanovdan
başlayaraq Azərbaycanda bütün siyasi xadimləri Azərbaycana
düşmən olmaları barədə deyilən fikirlərlə
heç cür razılaşmaq olmaz.
...Nəriman Nərimanov öz dövrünün,
yaşadığı mühitin çərçivəsində
böyümüş görkəmli simadır, böyük
siyasi xadimdir.
Amma onu da bilin ki, Nəriman Nərimanov müstəqil demokratik
dövlətin xadimlərinin hamısını qoruyub saxlayan
adamlardan olmuşdur... Tarixi təhrif etmək
olmaz. Tarixi təhrif edənlər xalqa xəyanət
edir. Onu çaşdırırlar. Buna son qoymaq lazımdır. Gələcəkdə
buna yol vermək olmaz...
Nəriman
Nərimanov elm, mədəniyyət xadimi kimi Azərbaycan
tarixində olan bir adamdırsa, böyük bir ədəbi irs qoyub gedibsə, belə etmək olarmı? Şübhəsiz ki, belə hallara yol verilməməlidir”.
***
Nəriman Nərimanov şərəfli, ibrətamiz
ömür yolu keçmişdir. O, bütün həyatı boyu
ürəyini məşələ çevirib bəşər
övladının məsud, əmin-aman, müstəqil
yaşaması uğrunda mübarizə aparmışdır.
Nəriman Nərimanov Tiflis ruhani məktəbində
ibtidai təhsil almışdır (1879-1885). Zaqafqaziya
(Qori) Müəllimlər Seminariyasında təhsilini davam
etdirmişdir (1885-1890). Tiflis quberniyası
Borçalı qəzasının Qızılhacılı kəndində
pedaqoji fəaliyyətə başlamışdır (1890-1891).
Bakıda Pobedonostsevin şəxsi progimnaziyasında (sonra
imperator III Aleksandr adına Bakı kişi
gimnaziyasında) müəllim, müfəttiş işləmişdir.
İlk xalq qiraətxanası açmışdır
(1894). “Nadanlıq” (1894), “Şamdan bəy”
(1895), “Nadir şah” (1899) pyeslərini, “Bahadır və Sona”
(1896-1908) romanını nəşr etdirmişdir. Eyni zamanda “Tərcüman”, “Kaspi” qəzetlərində
ilk məqalələrini dərc etdirir. Bu dövrdə
N.V.Qoqolun “Müfəttiş” komediyasını doğma dilə
çevirir (1892), məktəblilər üçün dərsliklər
tərtib edir: “Türk Azərbaycan dilinin müxtəsər sərf
nəhvi”. “Müsəlmanlar üçün
müəllimsiz rus dilini öyrənməkdən ötrü
asan kitabça”. Müəllimsiz türk
dilini öyrətməkdən ötrü ruslar
üçün asan kitabça” (1891-1900). Müəllim və aktyor kimi tanınır (1891-
1902). Odessa şəhərində
Novorossiya İmperator Universitetinin tibb fakültəsində təhsil
alır (1902-1908). Burjua-demokratik inqilabi
hadisələri ilə əlaqədar universitet müvəqqəti
bağlandığı vaxtlar (1905-ci ilin payızından
1906-cı ilin sonlarınadək) Bakıda “Hümmət” təşkilatına
daxil olur. “Nicat” maarif cəmiyyətində
teatr və konsert tamaşaları, ədəbi dərnəklər
təşkil edir. İran sosial-demokrat təşkilatının
yaradıcılarından biri kimi, ictimai-siyasi və publisistik fəaliyyəti
ilə İran inqilabına kömək edir.
RSDFİ məramnaməsini Azərbaycan dilində tərcümə
edir. Qafqaz
müsəlman müəllimlərinin I qurultayının təşkili
və keçirilməsində ciddi çalışır
(1906, 15 avqust) “Həyat”, “İrşad” qəzetlərində
“Nər”, “Arı bəy” imzaları ilə felyeton, məqalələrini
çap etdirir siyasi-publisist və ədəbi tənqidi. Novorossiysk İmperator Universitetinin tibb fakültəsini
bitirdikdən sonra Bakı şəhərində müalicəxana
açmaq istəsə də icazə verilmir (1908). İran inqilabçılarına yaxından kömək
məqsədi ilə Tiflisə gedib orada işə düzəlmək
istəyir (1909). Təqib olunduğundan həmin
ilin mart ayının 1-də həbs olunur (1909, sentyabr).
İlk gündən burada həkimlik etməyə “Xolera-Vəba”,
“Çixotka-vərəm”, “Aləmi-nisvan”, “Tibb və
İslam”, “Əyyaşlıq” mövzularında mülahizələr
oxuması onu xalq həkimi kimi tanıdır. “Bürhani-tərəqqi”,
“İdel”, “Prikaspiyski kray” qəzeti redaksiyaları ilə
sıx əlaqə saxlayır, elmi-publisistik məqalələrlə
çıxış edir. “Ümumrusiya vərəmə
qarşı mübarizə cəmiyyəti” Həştərxan
şöbəsinin üzvü kimi “Ağçiçək”
həmrəylik mərasiminin təşkili və keçirilməsində
fəal çalışır.
İnqilabçı-demokrat tatar şairi Qabdulla Tukayla şəxsən
tanış olur (1911). Professor
İ.İ.Meçnikovu “Şurayi-islam” cəmiyyətinin
ziyalıları adından təbrik edir, onun vərəmə
qarşı mübarizəsində köməkliyini əsirgəmir.
Həştərxan Xalq Universitetinin sədri
seçilir (1912-1913). Sürgündən
sonra Bakıya qayıdıb şəhərdə xəstəxana
müdiri vəzifəsinə işə düzəlir. İctimai və ədəbi fəaliyyətini
gücləndirir. Bədii əsərlərini
yenidən nəşr etdirir. Dövri mətbuatda
ədəbi-publisistik məzmunlu məqalələrlə
çıxış edir. “Xalq evi” cəmiyyəti
idarə heyətinin üzvü, “Qənaət” kooperativi idarə
heyətinin sədri seçilir. Gizli
inqilabi fəaliyyətini leqal ictimai fəaliyyətlə əlaqələndirir.
Fəhlələrin Rusiya imperiyası hakimiyyətinə
qarşı mübarizəyə hazırlanmasında ciddi
işlər görür. “İqbal”, “Bəsirət”,
“Açıq söz” və s. qəzetlərdə “Arı bəy”,
“Nər”, “Doktor N.Nərimanov” imzaları ilə tibbə dair
elmi-kütləvi məqalələr, ədəbi-tənqidi və
ictimai-siyasi publisist əsərlərini çap etdirir
(1913-1916). “Tənqid gecələri” ədəbi
dərnəyi təsis edir. Bu məclisdə
yeni çıxan əsərlər müzakirə olunur (1914)
Bolşevik “Hümmət” təşkilatı komitəsinin sədri
və RSDF (b) II Bakı komitəsinin üzvi seçilir.
“Hümmət” bolşevik qəzetinin “El həyatı”
jurnalının baş redaktoru olur (1917-1918). Şəhər dumasına və Müəssislər
məclisinə namizəd göstərilir (1917) Bakı Xalq
Komissarları Sovetinin tərkibində şəhər təsərrüfatı
komissarı kimi çalışır (1918). Bakı qəza kəndli deputatları Sovetinin I
qurultayının təşkilatçılarından biri kimi
tanınır. Ağır xəstələndiyinə
görə 1918-ci ilin iyun ayında Həştərxanda Tinaki
palçıq müalicəxanasında müalicə olunur.
Çox çəkmir ki, Həştərxanda
ictimai-siyasi fəaliyyətini davam etdirir. Burada
Həştərxan vilayətinin müsəlman işləri
üzrə hərbi-siyasi komissarlığın səhiyyə
şöbəsinə rəhbər, Həştərxan
quberniya maarif şöbəsinin müdiri, Zaqafqaziya müsəlmanlarının
işləri üzrə komissar vəzifələrində
çalışır. Moskvaya
çağırılır. RSFSR Xalq
Xarici İşlər Komissarlığı Yaxın Şərq
şöbəsinin müdiri, həm də Xalq Milli İşlər
komissarının müavini təyin olunur. Xalq Milli İşlər Komissarlığı
Kollegiyasının üzvü kimi ona Zaqafqaziya müsəlmanlarının
işləri üzrə komissar vəzifəsi həvalə
edilmişdir. Azərbaycanda Sovet hakimiyyətinin
qələbəsi ərəfəsində Azərbaycan
İnqilab Komitəsinin, sonra isə Azərbaycan SSR XKS-nin sədri
seçildi (1920, 7 aprel). Şərq
xalqlarının birinci qurultayının hazırlanması və
keçirilməsində fəal iştirak etmişdir (1920,
sentyabr). “Şərq xalqlarının təbliğat
və fəaliyyət Şurası” tərkibinə
seçilmişdir. Zaqafqaziya Federasiyası
İttifaq Sovetinin sədrlərindən biri olmuşdur. RK (b) XII-XIII qurultaylarında MK üzvlüyünə
namizəd seçilmişdir. İtaliyada,
Beynəlxalq Genuya konfransında sovet nümayəndə heyətinin
tərkibində olmuşdur (1922). SSRİ
MİK sədri seçilmişdir (1922, dekabr). Ölkə daxilində ən mühüm dekret, qərar
və müraciətnamələrin, eləcə də xarici
siyasət tədbirlərinin hazırlanmasında və həyata
keçirilməsində fəal
çalışmışdır. Şərqşünaslıq
Elmi Cəmiyyətində və onun “Novıy Vostok”
jurnalında əməkdaşlıq etmişdir.
1925-ci il martın 19-da Moskvada qəflətən
ürək tutmasından vəfat etmiş, martın 23-də
orada Kreml divarları qarşısında dəfn olunmuşdur.
N.Nərimanovun
Moskvada, Bakıda, Həştərxanda, Ulyanovskdə, Marneulidə,
keçmiş SSRİ-nin digər şəhər və
rayonlarında adına küçə,
meydan, məktəb və s. qoyulmuş, Bakıda və bir
sıra yerlərdə abidəsi ucaldılmışdır. Moskvada yaşadığı binada qranitdən
barelyef portreti təsvir olunan xatirə lövhəsi, Tbilisidə
və Bakıda xatirə muzeyi açılmışdır.
Onun haqqında bədii və sənədli filmlər
çəkilmiş, ədəbi musiqi, rəssamlıq əsərləri
yaradılmışdır.
Nəriman Nərimanovun həyat salnaməsi -
onun ictimai-siyasi və dövlət xadimi, ədib, müəllim,
həkim kimi çoxcəhətli fəaliyyəti haqqında
təsəvvür yaradır. Onun titanik zəhmətinin istiqaməti
ömrünü sərf etdiyi idealı bəşərin əzəli
Şərq xalqlarını əsarətdən xilas etmək,
istiqlal yoluna, xoşbəxtliyə qovuşdurmaq olmuşdur.
Respublika.- 2021.- 14 aprel.- S.9.