Qondarma erməni
soyqırımına aparan yol
Real tarixi faktlar bu
saxtakarlığı tam ifşa edir
“Erməni
məsələsi” Osmanlı imperiyasını
bölüşdürmək məqsədilə Qərb
dövlətləri tərəfindən gündəliyə gətirilən
“Şərq məsələsi”nin tərkib
hissəsi olaraq XIX əsrin ikinci yarısında Avropa dövlətləri
tərəfindən ortaya atılmış, 3 mart 1878-ci il
tarixli San-Stefano müqaviləsində və 13 iyun 1878-ci il
tarixli Berlin Konqresində rəsmiləşdirilmişdir. Türkiyədə ermənilərin
yaşadıqları vilayətlərdə islahatlar
aparılmasını təsbit edən bu qərarlar, əslində
maraqlı dövlətlərə Türkiyənin daxili
işlərinə qarışmaq və erməniləri
silahlı üsyanlara təhrik etmək məqsədini
daşıyırdı. Bir-birinin
ardınca erməni siyasi partiyaları yaranmış,
onların silahlı dəstələri meydana
çıxmışdı. XIX əsrin
90-cı illərindən etibarən Türkiyədə ermənilərin
kompakt yaşadıqları ərazilərdə aramsız
silahlı üsyanlar baş qaldırmışdı.
XX əsrin əvvəllərində Yaxın Şərqdə
öz nüfuz dairəsini genişləndirmək uğrunda
böyük dövlətlər arasında mübarizə kəskinləşmişdi. Bu regionda
İngiltərənin, Fransanın, Rusiyanın, ABŞ-ın,
Almaniyanın xüsusi maraqları var idi. Almaniya
ilə müttəfiq kimi çıxış edən
Türkiyənin vəziyyəti Birinci Dünya müharibəsinın
əvvəllərindən etibarən
ağırlaşmışdı. Rusiyanın
boğazlara və İstanbula (Konstantinopola) yiyələnmək
uğrunda mübarizəsi yenidən baş
qaldırmışdı və “Şərq məsələsini”
öz xeyrinə həll etmək istəyirdi. 1913-cü ildə Rusiya da “məzlum ermənilərin”
müdafiəsi uğrunda açıq çıxış
edərək Türkiyənin şərq vilayətlərində
islahatlar keçirilməsi tələbini irəli
sürmüşdü. Türkiyə hökuməti
1914-cü il yanvarın 26-da islahatlar
haqqında saziş imzalamağa məcbur olmuşdu. Həmin
sazişə görə, ermənilərə xarici dövlətlərin,
birinci növbədə Rusiyanın nəzarəti altında
idarəetmə, dil, hərbi mükəlləfiyyət və
s. sahələrdə geniş muxtariyyət verilirdi. Rus-türk müharibəsindən faydalanaraq ermənilər
Şərqi Anadolunun 6 vilayətində “Ermənistan” dövləti
yaratmaq istəyirdilər.
1914-cü
ilin sonunda Qafqazda tərkibində 10 min silahlını birləşdirən
dörd könüllü erməni drujinası
yaradılmışdı və onların Şərqi Anadoluya
hücumundan ruhlanan Türkiyə erməniləri “Qərbi Ermənistanı”
azad edib müstəqil dövlət qurmaq fürsətini əldən
verməmək üçün hər yerdə silahlı
basqınlar edərək türkləri məhv etməyə
başlamışdılar. Aparılan
araşdırmalar nəticəsində həmin bölgədəki
müsəlman kəndlərində yüzlərlə toplu məzarlıqlar
aşkar edilmişdir. Maraqlıdır ki,
Şərqi Anadoluda ermənilər yaşamış kəndlərdə
bir dənə də olsun ermənilərə aid toplu məzarlığın
izinə rast gəlinməmişdir. Bunları
o zaman erməni iddialarının doğruluğunu sübut etmək
üçün ABŞ prezidentinin tapşırığı
ilə Şərqi Anadoluya göndərilən general Harbordun
başçılıq etdiyi missiya da təsbit etmişdi.
Türkiyə hökuməti ermənilərin türk
ordusuna arxadan zərbəsinin qarşısını almaq məqsədilə
məcburiyyət qarşısında qalıb müharibə
rayonundan erməniləri ölkənin içərilərinə
köçürmək haqqında qərar qəbul
etmişdi. Hər
cür hazırlıqdan sonra, mühafizə dəstələrinin
müşayiəti ilə 1915-ci il
mayın 28-də köçürmə işlərinə
başlanılmışdı. Köçürmə
şərtləri o dövrün imkanlarına görə ədalətli
idi və hərb bölgəsindən kənarda yaşayan ermənilərə
şamil edilməmişdi. Bu, o demək idi
ki, Osmanlı dövləti mülki erməni əhalisinə
qarşı ədalətlə davranmış, əslində
onları qorumuşdu.
Ermənilər
hər il aprelin 24-nü “soyqırımı günü” kimi
qeyd edərək iddia edirlər ki, guya həmin dövrdə
türklər 1,5 milyon ermənini
qırmışlar. Əslində isə həmin
gün sadəcə olaraq İstanbulda və digər şəhərlərdə
türklərə qarşı xəyanət edən erməni
təşkilatlarının təcili olaraq bağlanması,
onların rəhbərlərinin həbs edilməsi və sənədlərin
ələ keçirilməsi haqqında daxili işlər
naziri Tələt paşa əmr imzalamışdı. Bundan sonra 2345 erməni xəyanətə görə
həbs edilmişdi. Maraqlı
orasıdır ki, bu əmrin veriləcəyindən əvvəlcə
xəbər tutan Eçmiədzin katolikosu aprelin 22-də
ABŞ prezidentinə teleqram vurmuşdu ki, erməniləri
“türk fanatizminin özbaşınalığından xilas
etsin.” Həmin teleqram aprelin 24-də, yəni
əmr imzalanan günü artıq ABŞ prezidentinə
çatdırılmışdı.
Əslində,
ermənilər aprelin 24-nü ona görə
“soyqırımı günü” kimi qeyd edirlər ki,
yuxarıda qeyd etdiyimiz köç haqqında qərardan sonra
onların “Ermənistan” dövlətini yaratmaq istədikləri
6 vilayətdə (Ərzurum, Van, Bitlis, Xarput, Diyarbəkir,
Sivas) onsuz da azlıq təşkil edən ermənilərin
sayı minimuma enmiş, bununla da onların dövlət
yaratmaq iddiaları puç olmuşdu.
Əgər 1915-ci ildə Osmanlı Türkiyəsində
ermənilərə qarşı soyqırımı törədilmiş
olsaydı, məntiqlə, həmin ərazilərdə ermənilərin
kökü kəsilmiş olmalıydı. Lakin istər I Dünya
müharibəsi dövründə Şərqi Anadolunun
işğalı zamanı, istərsə də 1917-ci il inqilabından sonra rus qoşunlarının
geri çəkilməsindən istifadə edən ermənilər
Şərqi Anadoluda və Cənubi Qafqazda türk-müsəlman
əhaliyə qarşı əsl soyqırımı törətmişlər.
Avstriya tədqiqatçısı professor Erix Fayql Balkanlardan
tutmuş, Qafqaz və Şərqi Anadolu daxil olmaqla
böyük bir coğrafi məkanda 1915-1918-ci illərdə
erməni yaraqlılarının 2,5 milyon müsəlmanı
qətlə yetirdiyini göstərir.
Sovet
hökuməti 1917-ci il dekabrın 29-da
“Türkiyə Ermənistanı” haqqında dekret qəbul
etmişdir. Əgər ermənilər Türkiyədə
“soyqırımına” məruz qalmış olsaydılar və
yaxud həmin ərazilərdən təmizlənsəydilər,
onda belə dekret verməyə heç ehtiyac belə
qalmazdı. Bu dekret Türkiyə ərazisində
erməni dövləti yaratmaq üçün ermənilərin
iştahasını daha da artırmışdı. Ermənilər 1918-20-ci illərdə fasilələrlə
Ərzurumdan tutmuş, Qars vilayətinədək böyük
bir ərazidə türklərə qarşı soyqırımı
həyata keçirmişdilər. Məcburiyyət
qarşısında qalan türk ordusu iki ildə - 1918-ci və
1920-ci illərdə həmin əraziləri erməni
silahlı qüvvələrindən təmizləmişdi.
1921-ci ildə Qars müqaviləsinin imzalanmasından
sonra Türkiyə ilə Ermənistan arasında mehriban
qonşuluq münasibətləri yaranmışdı. Həmin
vaxtlarda rəsmi İrəvan Türkiyəyə qarşı
hər hansı iddia irəli sürməmişdi. 1965-ci ildən etibarən “soyqırımı”
iddiası erməni lobbisinin və Türkiyəyə
qarşı təzyiq göstərmək, onu nədəsə
güzəştə getməyə vadar etmək istəyən
dövlətlər tərəfindən vaxtaşırı
olaraq qabardılır.
Bəs
Türkiyədə ümumilikdə
nə qədər
erməni yaşamışdır?
1914-cü
ildə Tiflisdə dərc olunan “İmperator Rus Coğrafiya Cəmiyyətinin
Qafqaz bölməsinin xəbərləri” seriyasının
XXII cildinin 2-ci buraxılışı toplusunda A.Arakelyanın
22 may 1913-cü ildə adıçəkilən cəmiyyətin
ümumi yığıncağında etdiyi məruzəsinin mətni
çap olunub. Məruzə belə adlanır: “Kiçik
Asiyanın erməni əhalisinin statistikası”. A. Arakelyan
yazır ki, o, həmin məqaləni yazarkən Türkiyə,
Avropa və erməni mənbələri vasitəsilə Asiya
Türkiyəsində, xüsusən də islahatlar
keçirilməsi tələb olunan 6 vilayətdə ermənilərin
sayını müəyyən etməyi qarşısına məqsəd
qoymuşdur.
Müəllif əvvəlcə 1878-ci ildə erməni
patriarxlığı tərəfindən Berlin konqresinə
ermənilərin sayı barədə təqdim edilən və
yuxarıda qeyd olunan statistik rəqəmləri sadalayır. Sonra o, 1892-1894-cü illərdə
Vital Cuinetin Parisdə dərc edilən dörd cildlik “Sarı
kitab”ından ermənilərin sayı barədə statistik rəqəmləri
təqdim edir. 12 il Türkiyədə ermənilərin
yaşadıqları ərazilərdə ekspedisiya aparan V.
Cuinet Şərqi Anadolunun 6 vilayətində 666.435, digər ərazilərdə
isə 448.576 erməninin, yəni Kiçik Asiyada cəmi
1.115.011 erməninin yaşadığını təsbit
etmişdir.
A.
Arakelyan yazır ki, alman missioneri İohann Lepsiusun 1913-cü
ildə “Der Christliche Orient” jurnalında dərc etdirdiyi məqaləsində
isə Asiya Türkiyəsində yaşayan ermənilərin
sayı 1.181.066 nəfər göstərilmişdir. Nəhayət, A. Arakelyan yenidən erməni mənbələrinə
müraciət edir. O, göstərir ki, 1912-ci ildə
Balkanlarda müharibənin başlanması yenidən erməni
məsələsini gündəliyə gətirmişdir. Türkiyə tərəfi bir daha erməni əhalisinin
sayının islahatlar aparmaq üçün yetərli
olmadığını iddia etmişdir. Bundan
sonra Türkiyədəki erməni patriarxı
(xatırladırıq ki, ermənilər bir qayda olaraq həm
də kilsələrdə siyahıya alınırdılar) ermənilərin
sayı barədə daha dəqiq statistika təqdim
etmişdir. Həmin statistikaya görə,
6 vilayətdə ermənilərin ümumi sayı 1.018.000 nəfər
olmuşdur. O cümlədən, Ərzurum vilayətində
215 min, Vanda 185 min, Bitlisdə 180 min, Xarputda 168 min, Diyarbəkirdə
105 min, Sivasda 165 min erməni yaşamışdır.
Məqalə
müəllifi qeyd edir ki, 6 vilayətdə yaşayan ermənilərin
sayının üzərinə Kilikiyada (yəni Adana və Hələb
vilayətlərində), habelə, İstanbulda və digər
yerlərdə yaşayan ermənilərin sayı gəlinərsə,
onda Türkiyə imperiyasında ermənilərin sayı
böyük ehtimalla 1,5 milyona çata bilər.
Əslində, rəsmi Türkiyə statistikası bu rəqəmin
də xeyli dərəcədə erməni patriarxı tərəfindən
şişirdilmiş olduğunu sübut etmişdir. Bununla belə, yekun qənaət
belədir ki, Birinci Dünya müharibəsi ərəfəsində
Osmanlı Türkiyəsində təqribən 1,3
milyon erməni yaşamışdır.
Erməni tarixçiləri göstərirlər ki,
Birinci Dünya müharibəsi dövründə Türkiyəyə
hücum edən rus ordusunun tərkibində 150 min erməni var
idi. Türkiyənin içərilərində
yaşayan ermənilər gizli silahlı dəstələr təşkil
edərək, arxadan türk ordusuna zərbələr endirir, təxribatlar
törədirdilər.
Ermənilərin
itkilərinin sayını Türkiyə ərazisində
müharibəyədək yaşayan 1,3
milyon erməninin sayından xarici ölkələrə
mühacirət edən ermənilərin sayını
çıxmaqla müəyyən etmək olar. Statistik məlumatlara
görə, müharibə ərəfəsində və ondan
sonra xarici ölkələrə mühacirət edən ermənilərin
sayı aşağıdakı kimidir: Rusiyaya (o cümlədən
Cənubi Qafqaza) 420 min, Fransaya 35 min, Kanadaya 1244, ABŞ-a 34136,
Yunanıstana 42200, Bolqarıstana 15 min, Kiprə 2500, digər
Avropa ölkələrinə təqribən 50 min erməni
köçmüşdür. Erməni tədqiqatçısı
Riçard Hovannisyana görə, müharibədən sonra
Suriyada 100 min, Livanda 50 min, İordaniyada 10 min, Misirdə 40 min,
İraqda 25 min, İranda 50 min erməni mühaciri qeydə
alınmışdır. Bütün bu rəqəmləri
üst-üstə gəldikdə 875 min nəfər edir.
Bu rəqəmin üzərinə Türkiyədə
qalan 123 min erməninin sayını əlavə etsək, cəmisi
998 min nəfər edir. Deməli, 1,3
milyon ermənidən təqribən 1 milyonu sağ
qalmışdır.
Türk
Tarix Qurumunun keçmiş başqanı Yusif Halacoğlu
Osmanlı arxivlərinə istinadən belə nəticəyə
gəlmişdir ki, ermənilərin köçürülməsi
zamanı hücumlara məruz qalaraq öldürülən ermənilərin
sayı təqribən 8,5 min nəfər
olmuşdur. Qalan ermənilər döyüş
cəbhələrində əllərində silah türklərə
qarşı vuruşarkən öldürülmüşlər.
Deməli,
1,5 milyon erməninin Türkiyədə
“soyqırımına” məruz qoyulması iddiası cəfəngiyatdan
başqa bir şey deyil. Ümumiyyətlə,
Birinci Dünya müharibəsi dövründə Türkiyədə
ermənilərin “soyqırımına” məruz qoyulmaları
barədə həmin dövr erməni müəllifləri hər
hansı fikir söyləməmişlər.
“Erməni soyqırımı” ideyasının müəllifləri
kimlərdir?
Qərb dövlətləri və Rusiya Osmanlı
İmperiyasını parçalamaq üçün 19-cu əsrin
əvvəllərindən etibarən müxtəlif planlar
cızır, həmin planları həyata keçirmək
üçün yollar axtarırdılar. Osmanlı
hökumətinin daxili işlərinə müdaxilə etmək
üçün ən tutarlı vasitə kimi Türkiyədə
yaşayan xristian azlıqların mənafeyinin “müdafiəsi”
məsələsi qabardılırdı. İmperiya
ərazisində aysorlar, yunanlar, xristian ərəblər
yaşasalar da, erməni azlığı daha çox diqqəti
çəkirdi. Bu, onların xarakterindən
- satqınlığından, şəraitə uyğun olaraq
din və məzhəblərini dəyişmək xislətindən
irəli gəlirdi.
Anadoluya yeridilmiş xristian missionerləri ermənilərin
bu xüsusiyyətlərindən istifadə edərək,
onları himayə etmək adı altında Osmanlı
hökumətinə qarşı silahlı mübarizəyə
hazırlayırdılar. Qriqorian erməniləri fransızlar katolik,
ruslar pravoslav, ingilislər isə protestant kilsəsinin himayəsinə
girməyə çağırırdılar. Kim daha çox pul buraxırdısa, ermənilər
də həmin istiqamətə meyllənirdilər. Amerikalı missionerlər hələ 19-cu əsrin əvvəllərindən
etibarən erməniləri protestant xristiana çevirmək
üçün daha çox vəsait buraxır, məktəblər
açır, millətçilik ideyalarını daha geniş
şəkildə təbliğ edirdilər. 19-cu əsrin sonlarından etibarən missionerlər
protestantlığı qəbul etmiş erməni gənclərinin
Amerikada təhsil almaları və ticarətlə məşğul
olmaları üçün xüsusi şərait
yaradırdılar. ABŞ-da antitürk
kampaniyası ilə məşğul olan erməni
koloniyası beləcə yaradılmışdı. Ermənilərin
1896-cı il üsyanlarından sonra isə
alman və ingilis missiyaları da bölgədə yerləşərək
erməniləri Türkiyə əleyhinə təşviq
edirdilər.
1877-1878-ci
illər Rusiya-Türkiyə müharibəsindən sonra “erməni
məsələsi”nin gündəliyə gəlməsi
və Şərqi Anadoluda ermənilərə muxtariyyət
verilməsi barədə Berlin müqaviləsinin
imzalanmasından sonra erməni silahlı dəstələrinin
təşkil edilməsi, onların üsyana hazırlanması
üçün Rusiya və Avropa dövlətləri gərgin
səy göstərirdilər. “Daşnaksütyun”
və “Hnçak” partiyaları da Anadoluda gizli silahlı dəstələr
təşkil edirdilər.
XIX əsrin sonlarından etibarən Anadoluda bir-birinin
ardınca baş qaldıran erməni üsyanları xarici
ölkələr tərəfindən
qızışdırılır, ermənilər silahla və
pulla təchiz edilirdilər. Belə bir şəraitdə
ermənilərin Anadoluda müstəqil dövlət yaratmaq
niyyətləri ilə Türkiyəni parçalamaq istəyən
böyük dövlətlərin məqsədləri
üst-üstə düşürdü.
Türkiyədə fəaliyyət göstərən
diplomatik nümayəndəliklərin
başçılarına göstəriş verilmişdi ki,
türklərin “qaniçən”, “cəllad” obrazının
yaradılması üçün bütün mümkün
vasitələrdən istifadə etsinlər. Erməni
üsyanlarını alovlandırmaq və türkləri əks
tədbirlər görməyə vadar etmək məqsədilə
kütləvi qırğınlar törədilməsi də həmin
planın tərkib hissəsi idi. Birinci
Dünya müharibəsinin başlanması və Türkiyənin
bu müharibəyə təhrik edilməsi onu parçalamaq
istəyən dövlətlərin əlinə gözəl
fürsət vermişdi. Ermənilər həm
Avropada, həm də Rusiyada türklərə qarşı
vuruşmaq üçün səfərbər edilirdilər.
Erməni mənbələrinin etiraf etdiyinə
görə, təkcə Qafqaz cəbhəsində 150 mindən
artıq erməni rus ordusunun tərkibində vuruşurdu.
Qafqaz canişininin xeyir-duası ilə yaradılan və tərkibində
təqribən 10 min könüllü ermənini birləşdirən
4 silahlı birləşmə isə İrəvan və Cənubi
Azərbaycan istiqamətindən Türkiyənin üzərinə
hücuma keçmişdi. Rus
qoşunlarının irəliləməsindən istifadə
edən ermənilər Şərqi Anadolunun hər yerində
türklərə qarşı kütləvi
qırğınlar törədirdilər. Xarici
mətbuat isə hər yerdə “məzlum xristian ermənilərin”
kütləvi surətdə məhv edilməsi barədə
uydurma məqalələr dərc edirdi.
“Erməni
soyqırımı”nın həyata vəsiqə
almasında o dövrdə Türkiyədə fəaliyyət
göstərən diplomatların və xristian missionerlərinin
müstəsna “xidmətləri” olmuşdur. “Erməni
soyqırımı” (hərçənd ki,
“soyqırımı” (yaxud “genosid”) beynəlxalq hüquq termini
kimi 1944-cü ildən işlənir. Hitler
rejiminin yəhudilərə qarşı törətdiyi
kütləvi qırğınlar soyqırımı adlandırılmışdır)
kimi bu gün bəşəriyyətə təqdim olunan “erməni
qırğınları” ideyasının xaç atası
1913-1916-cı illərdə ABŞ-ın Türkiyədə səfiri
olmuş Henri Morqentau (1856-1946) sayılır. Osmanlı
İmperiyasının parçalanmasında maraqlı olan
ABŞ-ın prezidenti Vudro Vilson H. Morqentaunu səfir təyin
edərkən demişdi: “Tezliklə ondan əsər-əlamət
qalmayacaq ki, onu Türkiyə adlandırmaq mümkün olsun”. İstanbula gələn kimi, H. Morqentau erməni
liderləri və komitəçiləri ilə əlaqə
qurur, onları silahlı mübarizə aparmağa şirnikləndirir.
O, erməni komitəçilərindən Arşak
Şmavonyanı özünün birinci köməkçisi və
tərcüməçisi, Hakop Andonyanı isə katib təyin
etmişdi. H. Morqentau ABŞ-ın Türkiyədəki
konsulluqlarının, xristian missionerlərinin, erməni komitələrinin
uydurduqları yalanları və dərc etdirdikləri
böhtanların bir nüsxəsini Vaşinqtona göndərirdi.
O, yalan məlumatları ilə ABŞ-ı müharibəyə
cəlb etmək məqsədi güdürdü. ABŞ-a qayıtdıqdan sonra o, həmin uydurma sənədlər
əsasında “Səfir Morqentaunun xatirələri”
kitabını dərc etdirir. Həmin
kitabda o, 600 mindən 1 milyonadək erməninin məhv
edildiyini iddia etmişdir. Həmin dövrdə
Türkiyə Teleqraf Agentliyinin müdirinin erməni olması
nəzərə alınsa, ermənilərin və onların
havadarlarının yalan məlumatlarla dünya ictimaiyyətini
necə asanlıqla aldada bildiklərini təsəvvür etmək
olar.
Məşhur ingilis tarixçisi Arnold Toynbi (1889-1975) də
uydurma soyqırımın ideya müəlliflərindən
hesab olunur. 1916-cı ilin fevralında A.Toynbi Lord Bricin
razılığı ilə onun adından dünyanın
müxtəlif ölkələrin və bütün erməni
komitələrinə müraciət edir ki, ona antitürk məzmunlu
məlumatlar təqdim etsinlər. Mənbələri
göstərilmədən A.Toynbinin ünvanına həddindən
artıq məlumatlar göndərilmişdi. 1916-cı
ilin may ayında A. Toynbi məktubla Lord Bricə müraciət
edərək “erməni sənədləri”nin
çapına nəşriyyatdan icazə
aldığını bildirir və ondan xahiş edir ki. Həmin sənədlərin onun lordun özü tərəfindən
incələndiyini və şübhə
doğurmadıqlarını nəşriyyata bildirsin.
Beləliklə, ermənilərin və ermənipərəst
mənbələrin yoxlanılmamış məlumatları əsasında
İngiltərə hökumətinin adından ilk “Mavi kitab” -
“Ermənilərə qarşı vəhşiliklər,
xalqın məhv edilməsi” adı ilə nəşr edilir. Maraqlıdır
ki, A.Toynbinin sağlığında bir daha təkrar çap
olunmayan həmin “Mavi kitab”ı ABŞ-dakı erməni nəşriyyatı
müəllifin ölümündən sonra bir sıra saxta sənədlərlə
“zənginləşdirərək” çap etməklə ona
yeni süni nəfəs vermişlər.
“Erməni
soyqırımı”nın digər
xaç atası İohann Lepsius (1858-1926) sayılır. Alman protestantı, şərqşünas İ.
Lepsius missioner kimi Şərqi Anadolunu gəzib
dolaşmış, 1896-cı ildə “Ermənistan və
Avropa” kitabını dərc etdirmişdir. O, 1914-cü
ildə Berlində “Alman-Erməni Cəmiyyəti”ni yaratmışdır. Cəmiyyətin
məqsədi Şərqi Anadoluda Almaniyanın təsirini
artırmaqdan ibarət olmuşdur. İ. Lepsius 1916-cı
ildə “Türkiyədəki erməni xalqı haqqında
hesabat” kitabını əlyazma şəklində çap
etdirir və missionerlərə göndərir. Onun
1919-cu ildə “Almaniya və Ermənistan” kitabı dərc
edilir. İ. Lepsius 1921-ci ildə Berlində Tələt
paşanın qətli ilə bağlı keçirilən məhkəmə
prosesində şahid qismində çıxış
etmişdir. İ. Lepsiusun 46 cildlik şəxsi
arxivi 1998-ci ildə İrəvana gətirilib və hazırda
“Soyqırımı Muzey-İnstitut”da nümayiş etdirilir. Həmin muzeydə İ. Lepsiusun xatirəsinə
xüsusi guşə düzəldilmişdir.
Uydurma “erməni soyqırımının müəlliflərindən
biri də ingilis Ceyms Braysdır (1838-1922). İxtisasca
hüquqşünas olan C. Brays Lordlar Palatasının
üzvü və İngilis-Erməni Cəmiyyətinin sədri
olmuşdur. O, 1876-cı ildə Qafqaza səyahət
etmişdir. 1877-ci ildə Londonda “Transqafqaz və
Ararat” kitabını dərc etdirmişdir. 1916-cı ildə
isə yenə orada 626 səhifəlik “Osmanlı
İmperiyasında ermənilərə münasibət”
kitabını “sənədlər toplusu” kimi dərc
etdirmişdir. Kitaba xristian missionerlərinin,
xristian dövlətlərinin diplomatik nümayəndələrinin
uydurduqları “kütləvi erməni
qırğınları” barədə saxta sənədlər
daxil edilmişdir.
Armin Teofil Veqner (1886-1978) də uydurma “erməni
soyqırımının” həyata vəsiqə almasında
xüsusi rol oynamışdır. Alman publisisti, şair
və fotoqrafı kimi tanınan A. Veqner 1915-1916-cı illərdə
Mesapotamiyada sanitar zabiti kimi xidmət etmişdir. O,
Türkiyədə erməni qırğınlarının
şahidi olduğunu iddia etmişdir. Ermənilərin
türklərə qarşı törətdikləri
qırğınlara aid fotoları da “erməni
soyqırımı” kimi qələmə vermişdir. O,
çəkdiyi şəkillərin diapozitivlərini
nümayiş etdirərək Almaniyanın böyük şəhərlərində
“mühazirələr” oxumuşdur. Onun
“Qayıtmayan yollar”, “Armeniada”, “Erməni anaları” oçerkləri
çap olunmuşdur. A.Veqner Tələt
paşanın qatili Soğomon Teyleryanın məhkəməsində
müdafiəçi kimi çıxış etmiş və
məhkəmənin kitab halında dərc edilən
stenoqramına ön söz yazmışdır. O, 1927 və
1967-ci illərdə Ermənistanda olmuşdur. Onun adına İrəvanda küçə
vardır. “Soyqırımı Muzey-İnstitut”da
A.Veqnerin qəbirindən götürülmüş torpaq
nümayiş etdirilir.
“Erməni
soyqırımı”na yaşıl
işıq yandıran müəlliflərdən biri də
avstriyalı Frans Verfeldir (1890-1945). O, erməni katoliklərinin
təsiri altında olmuşdur. Onun imzası ilə
saxta sənədlər əsasında 1934-cü ildə
işıq üzü görən “Musa dağda 40 gün”
romanı bir çox dillərə tərcümə
edilmişdir. Qəribəsi odur ki, həmin
kitabı 1999-cu ildə Hakan Sarakul adlı erməni 4 min
nüsxə ilə İstanbulda türk dilində dərc
etdirmişdir. 2000-ci ildə isə tərcüməçinin
iştirakı ilə İrəvanda həmin kitabın təqdimat
mərasimi keçirilmişdi.
Diqqəti çəkən odur ki, vaxtilə “erməni
soyqırımı ideyasına “xaç atalığı” edən
xristian müəlliflərinin törəmələri bu
gün də erməni lobbisinin diqqət mərkəzindədirlər. Məsələn,
H. Morqentaunun nəvəsi üçüncü Henri Morqentau
Kembric Universitetində çıxış edərək
Türkiyəni Almaniyadan nümunə götürməyə
(Almaniyanın yəhudi xolokostunu tanımasını nəzərdə
tuturdu) çağırmışdır. İ. Lepsiusun
və A.Veqnerin törəmələri də 24 aprel ərəfəsində
İrəvanda “Soyqırımı Muzey-İnstitut”a baş
çəkirlər.
Yuxarıda adları sadalanan müəlliflərin saxta əsərləri
erməni tədqiqatçılarının istinad mənbəyidir
və erməni lobbisinin köməyi ilə tərcümə
edilib dünyaya yayılır. Bütün bunlarla
yanaşı, “erməni soyqırımı”na “xaç
atalığı” edən xristian müəlliflərinin də
əsl niyyətləri, onların ermənilərdən alət
kimi istifadə etmələri barədə tutarlı əsərlər
yazılır.
Niyə 1923?
İrəvan
və erməni lobbisi 2015-ci ildə uydurma “erməni
soyqırımı”nın 100 illiyini
dünya miqyasında qeyd etmək üçün güclərini
səfərbər etmişdilər. Lakin uydurma
“soyqırımın” konkret olaraq hansı tarixdə baş
verdiyini irəli sürmək barədə erməni elmi dairələrində
hələ də yekdil rəy yoxdur. XX əsrin
60-cı illərinin ortalarında ermənilərin “1915-ci il
soyqırımı” kimi dövriyyəyə buraxdıqları
tezis sonradan dəfələrlə yeni biçimdə ortaya
atılıb. Bu mövzuya aid istər erməni müəlliflərinin,
istərsə də ermənilərin sifarişi ilə
yazılan kitablarda “erməni soyqırımı”nın müxtəlif modifikasiyalarına rast gəlmək
olar.
1991-ci ildə
Ermənistan müstəqillik əldə etdikdən sonra
“soyqırımı ideoloqları” fikirləşdilər ki,
müasir Türkiyə dövlətindən təzminat qoparmaq
və ərazi iddiası irəli sürmək
üçün “soyqırımı” illərini müasir
Türkiyə Cümhuriyyətinin yaranmasınadək uzatmaq
lazımdır. Məhz bundan sonra “1915-1923-cü
illərdə ermənilərə qarşı
soyqırımı” ideyası dövriyyəyə
buraxılmışdır.
Qarabağ
avantürasının ideoloqlarından biri, on minlərlə
günahsız insanın qırılmasının baiskarlarından
olan Zori Balayan 2004-cü il aprelin 8-də “Qolos Armeniya” qəzetindəki
məqaləsində yazırdı ki, 1915-ci ildə ermənilərin
“soyqırımına” məruz qaldığını söyləmək
türklərin dəyirmanına su tökmək kimi bir
şeydir. O, “erməni soyqırımı”nı
inkar edən tədqiqatçılardan birinin arqumentini misal gətirir:
“Ermənilər 1915-ci il “soyqırmı”nın
tanınması məsələsini qaldırırlar. Kimə
məlum deyil ki, 1915-ci il Birinci Dünya
müharibəsinin şiddətli dövrüdür və
Türkiyə Rusiyaya qarşı müharibə aparır. Kimə məlum deyil ki, Türkiyədə
yaşayan ermənilər həmişə Rusiyanın tərəfini
saxlayırmışlar. Əgər
Türkiyə müharibə dövrünün qanunlarına əsasən
“erməni elementlərini” müharibə meydanından
köçürmək məcburiyyətində qalıbsa,
hansı soyqırımdan söhbət gedə bilər? Bəli, orada qəddarlıq olmuşdur. Lakin hər bir müharibədə olduğu kimi”.
Qaniçən Z. Balayan 24 aprel “soyqırımı
günü”ndə heç bir qırğın törədilmədiyini
etiraf edir. Z.
Balayan 22 noyabr 1988-ci ildə Ermənistan SSR Ali Sovetinin qəbul
etdiyi qanunun “1915-ci ildə Osmanlı imperiyasında ermənilərin
soyqırımı haqqında” adlandırılmasından da
narazıdır. Z. Balayan Ermənistan parlamentinə
tövsiyə edir ki, həmin qanunun adında dəyişiklik
edilərək “1893-1923-cü illərdə Osmanlı
İmperiyasında və Şərqi Ermənistanda ermənilərin
soyqırımı haqqında Ermənistan
Respublikasının qanun”u kimi yeni redaksiyada müzakirəyə
çıxarsın.
Uydurma erməni soyqırımının tarixinin
1923-cü ilədək uzadılmasında məqsəd
müasir Türkiyə Cümhuriyyətini suçlamağa
hüquqi əsas əldə etməkdən, maddi təzminat
qoparmağa nail olmaqdan, ona qarşı ərazi iddiası irəli
sürməkdən ibarətdir.
Vaxt gələcək, Ermənistan parlamenti
soyqırımı iddiasını təkcə 1915-ci ilə
bağlamaqdan imtina edəcək və onun müddətini
1923-cü ilədək uzatmaq haqqında qərar qəbul edəcək.
Ermənilər
müzakirələrdən
nə
vaxtadək qaçacaqlar?
Rəsmi Türkiyənin mövqeyi belədir ki, “erməni
soyqırımı” ideyası bir araşdırma mövzusu
kimi siyasətçilərin deyil, tarixçilərin
müzakirə predmetidir. Türkiyə dəfələrlə bəyan
edib ki, Osmanlı dövrünün arxivləri xarici ölkələrin,
o cümlədən də erməni tarixçilərinin
üzünə açıqdır. Lakin
erməni tarixçiləri istinad etdikləri “sənədlərin”
saxta olmasının sübut olunacağından qorxaraq
Türkiyə arxivlərinə üz tutmurlar. Tərəfsiz xarici tədqiqatçılar isə
Türkiyə arxivlərində tədqiqat apardıqdan sonra
“erməni soyqırımı” iddiasının uydurma olması
qənaətinə gəlmişlər və bu səpkidə
artıq onlarla kitab dərc edilmişdir.
Son illərdə Türkiyənin xarici ölkələrdəki
səfirliklərinin təşəbbüsü ilə erməni
və türk tarixçilərinin ayrı-ayrı elm mərkəzlərində
görüşləri təşkil edilib. Erməni və
türk tarixçilərini bir araya gətirmək
üçün 2003-cü ilin dekabrında Vyana Universitetinin təşəbbüsü
ilə Türk-Erməni Platforması (TEP) təşkil
edilmişdi. Əldə edilən ilkin razılaşmaya
görə, TEP-ə göndərilən arxiv materiallarının
və digər sənədlərin müzakirəsinə
Türkiyə tərəfindən Türk Tarix Qurumunun
başqanı professor Yusuf Halacoğlu və doktor İnanc
Atılcan, Ermənistan tərəfindən isə İrəvandakı
“Soyqırımı Muzey-İnstitut”un direktoru professor Lavrenti
Barseğyan qatılmalı idilər. Türk və
erməni tarixçiləri əllərində olan sənədləri
əvvəlcə TEP-ə göndərəcək, o da öz
növbəsində Türkiyədən göndərilən sənədləri
Ermənistan Elmlər Akademiyasına, Ermənistandan göndərilən
sənədləri isə Türk Tarix Qurumuna göndərəcəkdi.
2004-cü il iyulun 16-da erməni və
türk tarixçiləri Vyanada görüşərək
arxiv sənədlərini mübadilə etmişdilər. Lakin sonra ermənilər Vyana görüşünə
qatılmaqdan imtina etmişdilər. Erməni
tarixçiləri masanın üzərinə qoyulan sənədləri
araşdırmaqdan boyun qaçırmışdılar. Çünki bilirdilər ki, tarixdə olmayan
faktı sübut etmək olmayacaq. Ona
görə də, türk tarixçilərini
“soyqırımın” deyil, guya olmuş hadisə kimi, onun nəticəsini
müzakirə etməyə çağırırdılar.
Vyana görüşlərinə erməni
tarixçilərinin getməmələri bir daha sübut etdi
ki, onlar ifşa olunacaqlarından qorxurlar.
2009-cu il
oktyabrın 10-da Türkiyə və Ermənistanın xarici
işlər nazirləri İsveçrənin Sürix şəhərində
“Diplomatik münasibətlərin təsis olunması protokolu” və
“İkitərəfli əlaqələrin inkişaf etdirilməsi
protokolu”nu imzalamışdılar. Protokola əsasən
erməni, türk, İsveçrə və digər beynəlxalq
ekspertlərin iştirakı ilə tarixi sənədlərin
və arxivlərin qərəzsiz elmi tədqiqi yolu ilə
problemlərin dəqiqləşdirilməsi üçün
komissiya yaradılmalı idi. ABŞ-dakı “Hay Dad” təşkilatının
rəhbəri Kiro Manoyan tarixi sənədlərin
araşdırılması üçün komissiya
yaradılmasına razılıq verilməsini
“soyqırımı” iddiasının tanınmasına
qarşı çıxan qüvvələrin əlinə
fürsət verdiyini bildirmişdi.
Lakin ermənilər nə birgə komissiya
yaradılmasına razı olurlar, nə də “soyqırım”
iddasından əl çəkirlər. Çünki
ifşa olunacaqlarından qorxurlar. Ermənilərin
ifşa olunmaları onunla nəticələnəcək ki, rəsmi
İrəvanın xarici siyasətinin əsas istiqamətinə
çevrilmiş uydurma “erməni soyqırımı”nın ayrı-ayrı dövlətlər tərəfindən
tanınması prosesinə son qoyulacaq. Ermənistan
Türkiyəyə qarşı ərazi və təzminat
iddiasından əl çəkmək məcburiyyətində
qalacaq. Nəticədə ermənilərin
saxta və həyasız millət olduqları bütün
dünyaya bəlli olacaq.
Bu gün erməni rəsmləri iddia edirlər ki, guya beynəlxalq aləmin “aksiom kimi” qəbul etdiyi “erməni soyqırımı”nın hər hansı müzakirəyə ehtiyacı yoxdur və Türkiyə tərəfi özündə iradə tapıb bu “cinayəti” etiraf etməli və onun nəticələrinə qatlaşmalıdır.
Ermənilər 2015-ci ildə uydurma soyqırımının 100 illiyi tədbirlərinin gözlədiklərindən qat-qat aşağı səviyyədə qeyd edilməsinin şahidi oldular. İrəvanda keçirilən mərasimlərə dəvət edilən əksər xarici dövlətlərinin birinci şəxsləri ya qatılmadılar, ya da ikinci, üçüncü dərəcəli rəsmiləri göndərdilər. Yalnız uydurma soyqırımı iddiasından Türkiyəyə qarşı təzyiq vasitəsi kimi istifadə edən dövlətlərin rəsmiləri mərasimlərə qatılmışdılar.
Gözlər ABŞ prezidentinə dikilib
Hazırda 30 ölkə və ABŞ-ın 50 ştatından 49-u (Missisipi ştatından başqa) “soyqırımı” iddialarını qanunvericilik orqanı səviyyəsində qəbul etmişdir. Uydurma erməni soyqırımını həmçinin Avropa Şurası, Avropa Parlamenti və Ümumdünya Kilsələr Şurası da tanımışdır. Hər il aprelin 24-ü ərəfəsi rəsmi Ermənistan və ABŞ-dakı erməni lobbisi bu ölkənin prezidentinin erməni xalqına ənənəvi müraciətində “soyqırımı” ifadəsini işlətməsi üçün dəri-qabıqdan çıxırlar. 2019-cu il oktyabrın 29-da - yəni Türkiyə Cümhuriyyətinin qurulduğu gün ABŞ Konqresinin Nümayəndələr palatası 1915-1922-ci illərdə Osmanlı imperiyasında ermənilərin “soyqırımına” uğradılması haqqında qətnamə qəbul etmişdir. Lakin ABŞ-ın sabiq prezidenti Donald Tramp özündən əvvəlki prezidentlərin yolu ilə gedərək, 2020-ci ildə “böyük qırğın” ifadəsini işlətdi. Ümid ABŞ-ın yeni prezidenti Co Baydenə qalıb. Türkiyənin xarici işlər naziri Mövlud Çavuşoğlu ABŞ prezidentinin “soyqırımı” ifadəsini işlədəcəyi təqdirdə Türkiyə-Amerika münasibətlərinə xələl gələcəyini və bu ifadənin Türkiyəyə qarşı hüquqi təsiri olmayacağını bildirib.
Türkiyənin yüz il öncə baş verməyən bir cinayəti bu gün öz üzərinə götürməsi absurddur. Lakin reallıq odur ki, Türkiyə dövləti ermənipərəst dövlətlərin və ikili standartlarla çıxış edən beynəlxalq qurumların qərəzli mövqeləri ilə hələ uzun illər üzləşməyə məhkumdur.
Nazim
MUSTAFA,
Prezident
Kitabxanasının şöbə müdiri,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru.
Respublika.- 2021.- 24 aprel.- S.5:6.