Milli kinomuzun ənənələri
yaşadılır
Azərbaycan—daşların, qayaların, abidələrin, min illərin xatirə yaddaşı. Tarix unudulmur, zaman-zaman onun səhifəsini birər-birər çevirir, bu məmləkətin uğurları ilə yanaşı, ağrı-acılarından, ölçüyəgəlməz faciələrindən xəbər tutursan. Bir şey açıq-aydın bəllidir: müxtəlif xarici ölkələrin basqılarına, xüsusən də erməni vandallarının vəhşiliklərinə qarşı ölüm-dirim mübarizəsində xalqımız həmişə dəyanətlə duruş gətirmiş, çoxsaylı itkilər olsa da əyilməmiş, sınmamışdır. Millətin tale karvanı dayanmadan irəliləmiş, dünya çapında şərəfli bir mövqedə yer alaraq özünün ikinci intibah zirvəsinə-XX əsrə gəlib çatmışdır. Ötən yüzilliklərdə olduğu kimi, bu yüzillikdə də, elə sonra da xalqımız bəşər mədəniyyətinə, onun tarixi salnaməsinə dəyərlər vermiş, dünya elminə, ədəbiyyatına, incəsənətinə töhfə olan dahi şəxsiyyətləri ilə səciyyəvi olmuşdur. Milli kinomuzun yaranması da bu dövrün payına düşür...
Ümumiyyətlə, dünya kinosunun yaranması XIX əsrə təsadüf edir. Belə ki, 1895-ci il martın 22-də Parisdə Lui-Lümyer qardaşlarının bəşər tarixində ilk dəfə eksperiment kimi filmlərini nümayiş etdirməsi ilə kino sənətinin əsası qoyuldu. XIX əsrin bu son ixtirası bütün dünyaya səs saldı. Lümyer qardaşlarının ixtira etdikləri aparatın işləmək qaydasını öyrənməyə maraq artdı, çəkilişlər aparmaq üçün həmin aparatlar dünyanın hər yerinə göndərildi. Beləliklə də, kinooperator peşəsi yarandı.
Operatorlar film çəkməklə
yanaşı, kinolentlərin nümayişi
ilə də məşğul olurdular ki, bu da
filmlərin prokatı sisteminin
yaranmasına təsir edirdi. İlk dövrlərdə ayrıca kinoteatrlar mövcud
olmadığına görə Lümyer
qardaşlarının filmləri imkan olan hər yerdə—bağlarda, parklarda,
kafe, restoran, sirk və hətta yarmarkalarda
da nümayiş etdirilirdi...
Bəs, Azərbaycanda ilk kinonun yaranması hansı dövrə təsadüf edir? Onu qeyd edək ki, bu sualla bağlı mübahisələr uzun illər səngiməyib. Tanınmış kinoşünas Aydın Kazımzadə araşdırmalar sayəsində əldə etdiyi faktlara əsasən Azərbaycan kinosunun yaranış tarixini dəqiq müəyyənləşdirə bilmişdir. Onun gəldiyi nəticəyə görə bəlli olmuşdur ki, fransızlardan sonra Şərq aləmində, o cümlədən Zaqafqaziya respublikaları arasında Azərbaycan kino yaradılması sahəsində birinci məmləkətdir.
Ümumiyyətlə, kino Zaqafqaziya respublikaları içərisində
ilk dəfə Azərbaycana gəlmiş,
1896-cı ilin ortalarından Bakıda xarici filmlərin nümayişinə
başlanılmışdır. 1898-ci ilin may ayında
isə ilk kino çəkilişinə start verilmişdir.
Bununla əlaqədar
“Kaspi” qəzeti “Sinematoqraf” sərlövhəli
xəbərdə yazırdı
ki, kişi
gimnaziyasının çıxışı
zamanı cənab Aleksandr Mişon tərəfindən bir neçə an sinematoqrafa
çəkilmişdir. Cənab Mişon
lentə alınmış
xronikanı bu ilin yayında nümayiş etdirməyə
hazırlaşır. Toplanan vəsait
isə koloniyanın xeyrinə sərf olunacaqdır.
XİX əsrin sonunda
XX əsrin astanasında
Fransada yaradılmış
kino çox qısa müddət ərzində özünə
yaşamaq hüququ qazandı, Azərbaycan isə bütün Şərq aləmində
ilk kinonun əsasını
qoymaqla bir daha bəşər mədəniyyəti tarixində
özünəməxsus yer
tutdu.
Azərbaycan kinosunda 30-cu illərdə
üç böyük
hadisə baş verdi: kinomuza
səs gəldi, kinematoqrafçılarımız ilk dəfə animasiya kinosunu yaratdılar və bunun ardınca
isə respublikamızda
dublyaj işini təşkil etdilər.
Azərbaycan hökumətinin tapşırığı
ilə “Azərkino” 1931-ci
ilin yanvarından səsli filmlərin istehsalına başlamalı
idi, lakin maliyyə çətinlikləri
buna imkan vermədi. Bu işi 1931-ci il iyulun
28-də istifadəyə verilən
“Forum” kinoteatrı icra
etməyə başladı.
Belə ki, Sankt-Peterburqdan dəvət olunmuş səs operatoru M.Murovun rəhbərliyi altında ilk səsli filmlər burada çəkilirdi. Beləliklə, 1935-ci ildə istehsal olunan “Mavi dənizin
sahilində” kinokomediyası
kino tariximizə ilk səsli bədii film kimi daxil edildi.
Filmin çəkilişində Azərbaycan
studiyasının nümayəndələri
də iştirak edirdi.
Animasiya filmlərinin istehsalı ilə bağlı tarix isə ayrı-ayrı mənbələrdə
müxtəlif şəkildə
göstərilir. “Azərbaycan Sovet Ensiklopediyası”nda yazılır: “Azərbaycanda
ilk multiplikasiya filmi
1936-cı ildə çəkilmişdir.
Azərbaycan SSR-də multiplikasiya
kinosunun müntəzəm
istehsalına 1968-ci ildən
başlanmışdır”. “Rassvet Azerbaydjanskoqo
sovetskoqo iskusstva” toplusunda isə göstərilir ki, “1 hissəli “Abbasın bədbəxtliyi” qrafik filmi 1935-ci ildə yaradılmışdır”. “Ensiklopediçeskiy kinoslovar”
(Moskva) kitabında bu tarixin 1969-cu il olduğu
qeyd edilir.
Bakı kinostudiyasında 3-cü böyük
hadisə dublyaj işinin təşkili ilə bağlı idi. 30-cu illərin ortalarında “Lenfilm” kinostudiyasında istehsal olunan “Çapayev” bədii filminin Azərbaycan dilində səsləndirilməsi ilə
dublyaj işinin əsası qoyuldu.
Kinomuzun sonrakı inkişaf yolu da daşlı-kəsəkli
olmuş, kinematoqrafçılarımız
sənət naminə
xeyli əzab-əziyyət
çəkmişdilər. Böyük Vətən
müharibəsi başa
çatdıqdan sonra
Azərbaycan kinematoqrafçılarının
ilk böyük işi
“Fətəli xan” filmi oldu.
Sovet dövründə
hər hansı bir film və ya başqa bir
əsər senzuranın
sənətkarlar qarşısında
qoyduğu tələblər
çərçivəsindən kənara çıxırdısa,
o filmə və ya digər əsərə
qadağalar qoyulurdu. “Fətəli xan” bədii filmi həmin taleyi yaşadı. Belə ki,
filmdən sovet dövləti üçün
sərfəli olmayan epizodlar əvvəlcədən
kəsilib atıldı.
Sonralar “Dəli Kür” və “Axırıncı aşırım” bədii
filmlərinin də aqibəti belə oldu.
Azərbaycan kinosu 1970-1980-ci illərin birinci yarısında intibah dövrünü yaşayır, kinematoqrafçıların
yaratdıqları filmlər
milli-mənəvi dəyərlərin
təbliğində, milli
şüurun formalaşmasında
və gənc nəslin tərbiyəsində
mühüm rol oynayırdı. Bu illərdə
110 bədii, 500 sənədli
və elmi-kütləvi,
eləcə də 44 cizgi filmi istehsal
edildi.
Müstəqillik illərində milli kinomuza xüsusi diqqət göstərilirdi. Ötən əsrin
90-cı illərində məhv
olmaq təhlükəsi
ilə üzləşən
incəsənətimizin bu
vacib sahəsi
1993-cü ildə ulu öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışı ilə
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoydu. 1998-ci il avqustun 19-da qəbul edilmiş “Kinematoqrafiya haqqında” Azərbaycan Respublikası
Qanunu ilə müasir müstəqil respublikada dövlət kinematoqrafiyasının hüquqi
bazası formalaşdırıldı.
1996-cı ildə isə Azərbaycan Dövlət Film Fondunun yaradılması ilə filmlərin qorunması təmin edildi.
Bu gün Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə milli kino sənətinin
inkişafı üçün
mühüm işlər
həyata keçirilir. Dövlət
başçısının “Azərbaycan kino sənətinin inkişaf etdirilməsi haqqında”
2007-ci il 23 fevral və “ Azərbaycan
kinosunun 2008-2018-ci illər
üzrə inkişafına
dair Dövlət Proqramı”nın təsdiq
edilməsi haqqında
2008-ci il 4 avqust tarixli sərəncamları
tarixi əhəmiyyətli
sənədlərdir.
Azərbaycan kinosu müstəqillik dövrünün əsərlərini
yaradır. C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında Qarabağ
mövzusunda filmlər
çəkilib. Onlardan biri
“Fəryad” filmidir.
İki sənədli film-”Müharibə
uşaqları” və
“Biz qayıdacağıq” kinolentləri
Xocalı soyqırımına
həsr olunub. “Dolu”, “Mübarizlik
zirvəsi” və bu kimi digər
filmlərin gənc nəslin vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyə olunmasında rolu əvəzolunmazdır. “Nabat” filmi də
Qarabağ həqiqətlərinin
dünyaya çatdırılması
baxımından dəyərli
ekran əsəridir.
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının istehsalı olan aktual mövzulu filmlər son illər 50-dən çox beynəlxalq film festivalında iştirak edərək yüksək mükafatlara layiq görülüb.
Milli kinomuzdan danışarkən dünyaca məşhur iki bədii filmimizin adını çəkməsək olmaz: “Arşın mal alan”... İndiyədək 136 ölkədə nümayiş etdirilib, 86 dilə tərcümə olunub. 1956-cı ildə kinomuzda daha bir keyfiyyət dəyişikliyi baş verdi-ilk rəngli bədii film olan “O olmasın, bu olsun” filmi çəkildi. Üzeyir bəyin bu komediyasının ekranlaşdırılması da milli kinomuza şöhrət gətirdi. Film indiyədək dünyanın 40-dan çox ölkəsində nümayiş etdirilib.
Vətənpərvərlik mövzusunda çəkilən “Uzaq sahillərdə” bədii filminin də kino tariximizdə öz yeri var.
Bəli, Azərbaycan milli kinosunun öz ənənələri olub. İnanırıq ki, bütün Şərqdə ilk olaraq kino yaradıcılığına başlayan kinematoqrafçılarımız öz ənənəsinə sadiq qalaraq dünya kino tarixinə yeni töhfələr verəcəklər. Qarabağ savaşının, Qarabağ zəfərinin ekran əsərlərində tarixiləşdirilməsinə isə böyük ehtiyac var. Bu mənada kinematoqrafçılarımızın üzərinə böyük məsuliyyət düşür. Gəlin unutmayaq ki, bu gün “Ögey ana”, “Onu bağışlamaq olarmı?”, “Böyük dayaq”, “Axırıncı aşırım”, “Əhməd hardadır?” və s. filmlərə təkrar-təkrar böyük zövqlə baxmağımızın bir səbəbi var: peşəkarlıq, peşəyə, sənətə sevgi ilə yanaşma... Tamaşaçı məhz belə filmlərin sorağındadır.
Zümrüd QURBANQIZI,
Respublika.- 2021.- 3 iyun.- S.10.