Ermənilərin yerlə-yeksan etdiyi dini
abidələrdən biri - Papı məscidi
Cəbrayılın özünəməxsus gözəlliyi olan Papı kəndinin yaşı əsrlərlə ölçülür. Kənd həmişə dindar, qonaqpərvər, mərd və qoçaq insanları ilə seçilib. Oradakı qədim məscid bu kəndin uzaq keçmişindən xəbər verir. Təsadüfi deyil ki, sovet hökuməti qurulana qədər bu kənddə neçə-neçə din xadimi olub.
Atəş Verdiyev, Çapar Kazımlı və Şakir Albalıyevın müəllifi olduqları “Cəbrayıl rayonunun toponimləri” ensiklopedik məlumat kitabında Papı sözünün etimologiyası belə izah olunur: “Bizcə, Papı-Bavı eyni kökə və mənaya malik sözlərdir. Qədim mənbələr əsasında müəyyənləşdirdik ki, “bab+pap” Məkkənin müqəddəs qapısının adıdır. Bu söz dini termin səciyyəlidir. Çox güman ki, bu müqəddəsliyi qorumaq, yaşatmaq üçün yerli əhali lap qədim dövrlərdən öz yaşayış məskənlərinə bu adları veriblər.
Cəbrayıl rayonunda xanəgah, məscid, türbə və məqbərələrlə yanaşı, 40-a yaxın ziyarətgah var. Təəssüf ki, bu abidələrin tədqiqi uzun müddət diqqətdən kənarda qalmışdı. Yalnız ötən əsrin 70-ci illərində sistemsiz də olsa, ilkin araşdırmalar başlandı. 1989-cu ildə Mil-Qarabağ arxeoloji ekspedisiyasının tərkibində yeni dəstə yaradıldı və onun qarşısına Azərbaycanın cənub-qərbində yerləşən Cəbrayıl, Zəngilan və Qubadlı rayonlarının ərazisindəki arxeoloji abidələri tədqiq etmək məqsədi qoyuldu. Cəbrayıl rayonunda həyata keçirilən kəşfiyyat-axtarış işləri nəticəsində müxtəlif dövrlərə aid 20-dən çox yaşayış məskəni, kurqan, qala, türbə, orta əsr qəbiristanlığı qeydə alındı, bunlardan bir neçəsində ilkin qazıntılar aparıldı. Tanınmış alim Məşədixanım Nemətova Cəbrayıl rayonunun Şıxlar və Xubyarlı kəndlərində türbələrin üzərindəki kitabələri araşdıraraq onların XIV əsrin əvvəllərində inşa olunduğunu, qoç fiqurları olan köhnə qəbiristanlıqların isə XIV-XV əsrlərə aid olduğunu müəyyənləşdirimişdi.
Cəbrayılın tarixi-mədəni abidələri sırasında Papı kəndinin qədim məscidi xüsusi yer tutur. Bu dini abidə nəsildən-nəslə ötürülmüş canlı tarixdir.
Papı məscidi haqqında tarixi mənbələrdə dolğun məlumata rast gəlmədik. Yalnız məscidin XIX əsrdə tikildiyi bildirilir. Cəbrayıl Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyindən məscidin eskizini, kənd sakinlərindən isə ermənilər tərəfindən viran qoyulmuş məscidin fotolarını əldə edə bildik. Papı məscidi sayılıb-seçilən el ağsaqqalı Hacı İmamverdinin təşəbbüsü ilə kəndin imkanlı adamlarının pulu hesabına inşa olunmuşdu. Birotaqlı ev formasında olan məscidin divarları yerli materiallardan (pud daş) hörülmüşdü. Məscidin azan vermək üçün minbəri də olub. İki qapısı, iki pəncərəsi var idi. Məscid, həm də mədrəsə kimi fəaliyyət göstərib. Sonralar dövlət və partiya orqanlarında müxtəlif vəzifələrdə çalışmış şəxslər ilk təhsillərini bu mədrəsədə almışdılar. Çox təəssüf ki, Papı məscidi erməni qəsbkarları tərəfindən vəhşicəsinə dağıdılıb.
Təkcə doğulduğu Cəbrayıl torpağında deyil, bütün Qarabağda hörmət-izzət sahibi olan el ağsaqqalı Mirzəli Əliyev Papı məscidinin əsas mollalarından biri olmuşdu. Ömrüboyu halallıq və düzlüyü bayraq edən Mirzəli kişini 73 illik ömründə heç bir çətinlik öz əqidəsindən döndərə bilməmışdi. Bu müdrik insan haqqında Cəbrayıl ziyalılarının dilindən yalnız bu kəlmələri eşitmək olar:
“Mirzəli Əliyev ömrüboyu halal yaşayıb, düz söz danışıb”.
“Molla Mirzəli özü bir universitet idi. İlahiyyat
elmləri öz yerində, dünyəvi elmlərə də
dərindən bələd idi”.
“Mirzəli kişinin məclisində iştirak edən hər
kəs sanki bir həyat dərsi alırdı. Mərasimlərdə
dini hədislərlə yanaşı, Nizamidən, Füzulidən
də danışardı. İnsanların
qəlbini imanla, hikmətlə doldurardı”.
Mirzəli Əliyevin atası Kərbalayı Molla
Mehralı qazının katibi idi, savadlı və gözəl
xətti olub.
O, oğlu Mirzəlini 7 yaşında Gövhər Ağa məscidinin
mədrəsəsində təhsil almaq üçün Şuşa şəhərinə aparır. O
dövrdə Şuşada böyük banklar fəaliyyət
göstərirdi. Şuşa bankirləri xeyriyyə
məqsədilə yaxşı oxuyan uşaqların təhsilinə
kömək edirdilər. Tale Mirzəlinin də
üzünə gülür. 1910-cu ildə
Cəbrayıldan onu və Ağdamdan bir neçə
uşağı təhsil almaq üçün İrana
göndərirlər. Mirzəli Ərdəbil,
Miyanə və Təbriz şəhərlərində orta dini
təhsilini davam etdirir.
Oğlu Həsən
Əliyev deyir: “Atamın təhsilə olan böyük
marağı onu Tehran darülfünuna aparıb
çıxarır. Altı il orada tam təhsil
alır. Darülfünunu müvəffəqiyyətlə
başa vurur və təhsilin ən yüksək dərəcəsi
olan “Mirzə” titulu alır. Atamın əsl
adı Əli olub, elmi dərəcədən sonra ona Mirzəli
adı verilib. Atamın söylədiyinə
görə, darülfünunda dini elmlərlə
yanaşı, Nizami, Firdovsi, Füzuli də tədris edilirdi.
1926-ci ildə atam Cəbrayıl rayonunun Papı
kəndinə qayıdır. Mövcud
siyasi vəziyyəti qiymətləndirərək Azərbaycan
Dövlət Universitetində Filologiya fakültəsinin qiyabi
şöbəsinə daxil olur, eyni zamanda, Ağdam şəhərində
yeni açılmış ikiillik Müəllimlər
İnstitutunda təhsilini davam etdirir. Cəbrayılın
ucqar rayon olduğunu, orada müəllim
çatışmazlığını və Mirzəlinin Azərbaycan
Dövlət Universitetində təhsil aldığını
nəzərə alıb, onu Soltanlı kəndinə dil-ədəbiyyat
müəllimi təyin ediblər. Həqiqətən
də, Cəbrayıl rayonunun Soltanlı kəndində bir
çox alimlərin yetişməsində onun əvəzsiz
rolu olub. Həmin vaxtlar, yəni 1927-1937-ci
illərdə Azərbaycanın ucqar yerlərində işləyən
müəllimlər əsasən orta təhsilli idilər.
Mərhum yazıçı Sabir Əhmədov həmişə
atama öz təşəkkürünü bildirər,
qardaşı - Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Cəmil
Əhmədova dərs dediyini minnətdarlıqla
xatırlayardı. Cəbrayılın yaşlı
ziyalılarına yaxşı məlumdur ki, ovaxtkı Mərkəzi
Komitənin birinci katibi Mircəfər Bağırov rayona gedəndə
atamı savadına görə yanında oturdub sərhəd
zastavasında İran casuslarından götürülən
bütün sənədləri ona tərcümə etdirib.
Mircəfər Bağırov atama yüksək
etimad göstərib, onu dəfələrlə mükafatlandırıb.
Sonralar həmin ziyalılar atamdan soruşanda ki, Mirzə, necə oldu o, səni
həbs etdi? Atam deyirmiş ki, elə bu
dostluğa görə o, məni güllələtmədi.
Ruhani təhsilli ziyalıların 1937-ci ildə bir sinif
kimi ləğv edilməsi prosesi atamdan da yan keçməyib və
repressiya olunub.
“Xalq düşməni” damğası vurularaq
Qazaxıstanın Qaraqanda vilayətinə sürgün edilib.
Cəbhəyə göndərilməsi
üçün Stalinə dəfələrlə məktub
yazıb. Cavabında isə bildirilib ki,
“xalq düşməni”nə Vətəni etibar etmək olmaz.
Sürgündən qayıdan “xalq düşmənləri”
qanuna görə sərhəddən 100 kilometr aralıda
yaşaya bilərdilər. Atam da köhnə tələbə
yoldaşlarının Ağdamdan olduğunu nəzərə
alıb, buranı özünə yurd yeri seçir. Həqiqətən
də, onu tanıyan həmin şəxslər Ağdamda
böyük nüfuz sahibləri idi və onlar atamı
Ağdam camaatına savadlı bir adam kimi
tanıdıblar. 1947-ci ildən 1953-cü ilə
qədər o, Ağdam ikillik Müəllimlər
İnstitutunda təsərrüfat işlərində
çalışıb”.
Stalinin ölümündən sonra ilk bəraət verilən
ziyalılardan biri Mirzəli Əliyev olub. O vaxt Ağdam Rayon Maarif
Şöbəsinin müdiri işləmiş Mamed Həsənov
onun maarif naziri Mehdi Mehdizadə ilə
görüşünü belə xatırlayır: “Eşitdim
ki, maarif naziri Mehdi Mehdizadə Ağdama gəlir. Rayon partiya komitəsindən, icraiyyə komitəsindən
məlumat aldım ki, heç bir siyasi tədbir yoxdur. Yəqin etdim ki, maarifdə hər hansı bir məsələ
ilə əlaqədar gəlir və çox həyəcanlı
idim. Mehdi Mehdizadənin çox prinsipial
insan olduğunu nəinki mən, bütün respublika bilirdi.
O, mənə bütün təhsil işçiləri və
məktəb direktorlarının iştirakı ilə iclas təşkil
etməyi tapşırdı. Eyni zamanda, rayonun rəhbər
orqanları da həmin iclasda iştirak edirdilər.
O, Mirzəli
müəllimi tribunaya, öz yanına dəvət edərək
dedi: “Mən bir maarif naziri kimi respublikada bu cür savadlı
bir ziyalının olması ilə fəxr edirəm. Özümə borc bildim ki, onu sizə şəxsən
özüm təqdim edim”. Mehdi Mehdizadə
həmin şurada Mirzəli müəllimi Ağdam gecə məktəbinə
müəllim təyin etdi və onunla həmişə əlaqə
saxladı”.
Həsən Əliyevin dediyinə görə, universitetdə
Mirzəlinin müəllimi olmuş Həmid Araslı
Əlyazmalar İnstitutuna rəhbərlik edəndə dəfələrlə
onu instituta baş mütəxəssis kimi dəvət
etmişdi.
Mirzəli Əliyev ora getməsə də, Həmid Araslı
məktub, telefon vasitəsilə, hətta adam
göndərməklə heç kimin oxuya bilmədiyi əlyazmaların
oxunmasını ondan xahiş etmişdi.
Ağdamın
böyük ziyalılarından biri, 3 nömrəli orta məktəbin
direktoru Surxay Qurbanov Mirzəli Əliyevin savadına yüksək
dəyər verib, onu direktoru olduğu məktəbə dəvət
edib və ömürlərinin sonuna qədər dost olublar.
Mirzəli bəraət aldıqdan sonra Şeyxülislam
tərəfindən dəfələrlə Ağdam məscidinə
axundluq təklifi alıb. O, heç bir vaxt dünya malına
aldanmayıb və övladlarının gələcəyini nəzərə
alaraq bu təklifi qəbul etməyib.
İşlədiyi
məktəblərdə dil-ədəbiyyat müəllimləri
Firdovsi, Nizami, Füzuli yaradıcılığındakı ərəb,
fars sözlərinin sətiraltı mənalarını
ondan soruşardılar.
Bağbanlar məktəbinin direktoru işləmiş
Eldar müəllim söyləyir ki, Şuşada Xurşidbanu
Natəvanın ev-muzeyində əlyazmaları oxumaq
üçün Bakıdan alimlər gəlmişdi. Mirzəli
müəllimi tanıdığımdan həmin
yazıları oxumağı ondan xahiş etdim. O, əlyazmaları
uca səslə oxuyub izah etdi. Alimlər onun dərin
savadına heyran olduqlarını gizlətmədilər.
Mirzəli Əliyev ömrünün son vaxtlarında
Ağdam şəhər 3 nömrəli orta məktəbində
kitabxana müdiri işlədi.
Cəbrayıl rayonunun el ağsaqqalı Köçəri
Babayev rayonda vəfat edən tanınmış adamların
hüzrünə gələndə öz
sürücüsü Cəmil kişini Ağdama göndərib
Mirzəlini gətizdirirdi.
Ağdamda da Mirzəli məclislərdə elmi-dini
söhbətlər aparanda ab-hava başqa cür olurdu. Ağdam
camaatı onun xətrini çox istəyirdi. Bu gün də onun haqqında gözəl xatirələr
yaddaşlarda yaşayır.
Mirzəli
Əliyev 1976-cı il mayın 8-də vəfat
edib. Ağdamın Qarağacı qəbiristanlığında
dəfn olunub. Qızı Tamara tibb işçisi işləyib,
oğlu Fikrət Əliyev uzun müddət Azərbaycan
Respublikası Xarici Əlaqələr İdarəsində
şöbə müdiri, SSRİ-nin Misir, İran, Suriya və
Nigeriyadakı səfirliklərində aparıcı mütəxəssis,
Azərbaycan Respublikası Xalq Nəzarəti Komitəsində
müfəttiş, gənclik illərində isə Neft
Daşlarında komsomol komitəsinin birinci katibi işləyib.
Digər oğlu Sabir Əliyev Kənd Təsərrüfatı
İnstitutunu bitirib, alim-zootexnikdir, qızı Elmira Azərbaycan
Tibb Universitetini bitirib, həkim işləyib. Oğlu Həsən Əliyev uzun müddət Ağdam
Rayon Partiya Komitəsində çalışıb, Bakı
Ali Partiya Məktəbini bitirib. 1991-ci ildə
Ağdam Rayon İcra Hakimiyyətində işləyib. Hazırda Ağdam Rayon İcra Hakimiyyətinin
Abşeron rayonu üzrə səlahiyyətli nümayəndəsidir,
Bakı Dövlət Universitetinin müəllimidir.
Qismətə
bax... Mirzəli Əliyev 1903-cü ildə Cəbrayıl
rayonunun Papı kəndində Kərbalayı Molla
Mehralının ocağında dünyaya göz
açmışdı. Papı məscidi
də Kərbalayı Molla Mehralının həyətində
tikilmişdi. Sovetlər dövründə
Mirzəli Qazaxıstan çöllərinə sürgün olunur,
Papı məscidi də fəaliyyətini dayandırır, bir
müddət anbar, sonra da mağaza kimi istifadə olunur.
Mirzəli
Əliyevin Ağdamdakı qəbri və Papı məscidi 27 il erməni əsarətində qaldı. İkisi də 27 ildən sonra erməni əsirliyindən
qurtardı. Buna tale oxşarlığı
da demək olar.
Mirzəli Əliyevin doğulub boya-başa
çatdığı doğma Qarabağ indi düşmən
tapdağından azaddır. Ömrüboyu
halallıqla yaşamış el ağsaqqalı Mirzəli
Əliyevin narahat ruhu bu gün şaddır və bizi doğma
torpaqlara səsləyir. İnanırıq
ki, müqəddəs ocaqlarımız, məscidlərimiz
tezliklə doğmalarının isti nəfəsi ilə
qızınacaq.
Elçin Kamal,
yazıçı-publisist.
Respublika.- 2021.- 3 mart.- S.4.