QARABAĞ ADƏTLƏRİ YAŞAYIR
Azərbaycan xalqının adət-ənənələri bölgələrdə mövcud olan bəzi fərqli cəhətlər nəzərə alınmaqla eynidir. Xalqımıza məxsus qədim tarixə malik adətlər zaman-zaman müəyyən dəyişikliklərə uğrasa da onların əsas mahiyyət və xüsusiyyətləri bu gün də yaşamaqdadır. Mentalitetimizə uyğun olan adət və ənənələr zaman boyunca həyat tərzimizdə nəsillərə ötürülmüşdür. Əlbəttə, ictimai davranış qaydası kimi yaranan adət və ənənələr insanların maddi və mənəvi həyatını ata-baba ruhunun ifadəsi kimi özündə təcəssüm etdirmişdir. Məsələn, qonşuluq, dostluq, qonaqpərvərlik, qarşılıqlı yardım, kömək, əməksevərlik, yaşlılara hörmət kimi adətlərə hörmət etmək tarixən müqəddəs olmuş, həyat vərdişimizə çevrilmişdir. “Qonaqsız ev uğursuz olar”, “Hər şeyin təzəsi, dostun köhnəsi”, “Qonşunu iki inəkli istə ki, özün də bir inəkli olasan”, “El gücü, sel gücü”, “Birlik harada, dirilik orada”, “İnsanın əli dəyən yerlər qızıla dönər”, “Böyüyə hörmət kiçiklərin borcudu”...
Qarabağ camaatının qərinələr, əsrlər boyunca əsas məşğuliyyəti maldarlıq, əkinçilik olmuşdur. Buna görə də onlarda təbiət hadisələrilə bağlı çölçülük adətləri formalaşmışdır: “Dağaköçmə”, “Köç günü”, “Seyrə çıxmaq”, “Şum bayramı”nı buna misal çəkmək olar. Bu adətlər azərbaycanlıların arasında həmişə yaşamışdır. “Ata-baba günü”, yəni, ata-baba ruhuna ehtiram adəti də hər zaman mövcud olmuşdur.
Qədim azərbaycanlılar ruhların yaşadığına, mənsub olduqları el-oba, ailə ilə “əlaqə” saxladığına etiqad edirdilər. Onların inamına görə bu ruhlar hər il martın 15-25-i arasında evlərinə gəlir. “Ata-baba günü” mərasimi sonralar öz məzmununu bir qədər dəyişmişdir. Belə ki, Novruz ərəfəsi məzar üstə gedib, dünyasını dəyişənləri yad edir, bunlar yeni nəslin köhnə nəslə ehtiramı, onları unutmadığının ifadəsi kimi bu gün yaşamaqdadır. Novruzda həmçinin qohum-qonşulara, qocalara pay aparırlar.
Məlumdur ki, söz sənəti inciləri də Qarabağın zəngin təbiəti, füsunkar gözəlliyi ilə ideal ahəng təşkil edir. Vətənindən, elindən ayrı düşmüş Ağabəyim ağa Cavanşirin söylədiyi bu bayatı da onun Şuşa nisgili ilə yaşadığının möhtəşəm ifadəsidir:
Əzizinəm Qarabağ,
Şəki, Şirvan Qarabağ!
Tehran cənnətə dönsə,
Yaddan çıxmaz Qarabağ!
VII əsrdə Azərbaycanda İslam dininin qəbul edilməsi ilə Qarabağda milli ideologiya kimi mövcud olan dini birlik parçalandı. Qarabağın düzən zonası və əsas hissəsi İslam dinini qəbul etdi. Yalnız Dağlıq bölgələrdə yaşayan əhali xristian dini ideologiyasını davam etdirmişdi. 1836-cı ildə Rusiya çarı I Nikolayın fərmanı ilə alban mənəvi birliyinin dayağı olan Alban kilsəsi sənədləri ilə birgə ləğv edilir. Bununla da orada albanlar erməniləşməyə qarşı mənəvi-ideoloji mübarizə imkanlarını itirdilər. Bu hadisələr də qarabağlıların sonrakı həyat tərzlərinə, adətlərinə təsirsiz ötüşmədi.
Mənbələrdən XIX əsrdə Qarabağ bölgəsində övladı olmayan qadınların vənglərə, Alban məbədlərinə getmələri də məlumdur. Bu, yerli əhalinin İslam dinini qəbul etməsindən əvvəl alban-xristian dini ibadətgahlarına getmələri ənənəsinin qalıqları idi.
Məişətində yaşanan adətləri isə təxminən aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar: qonaqpərvərlik, çörəyə hörmət, ailədə keçirilən bayram və ənənələr, məhərrəmlik, orucluq, Qurban bayramının eldə-ailədə icra edilməsi. Ailə bayramları ailə adətlərinin tərkib hissəsidir. Onların bir qismi ailə daxilində, müəyyən qismi də həm ictimai bayramlar kimi qeyd olunur.
Milli Məclisin 27 oktyabr 1992-ci il tarixli “Azərbaycan Respublikasının bayramları haqqında” Qanuna əsasən Orucluq, Qurban, Novruz və s. bayramlar dövlət səviyyəsində qeyd olunur.
Milli bayramlar və tarixi günlər, həmçinin beynəlxalq bayramlar və tarixi günlərin xalq arasında əsaslı sayılanları ailə səviyyəsində də qeyd olunur. Məsələn, Milli bayramlar sırasında Novruz bayramı, Orucluq, Qurban bayramını göstərmək olar. Beynəlxalq bayramlar və tarixi günlərdən isə Yeni il bayramı, Beynəlxalq Qadınlar günü, Faşizm üzərində Qələbə günü, digər tarixi, təqvim peşə günlərini də qeyd etmək lazımdır.
Azərbaycanda İslam dininin və müsəlmançılığın təsiri ilə yaranmış bir sıra mərasimlər, məsələn, məhərrəmlik də ailələrdə icra olunur.
Orucluq və Qurban bayramının tarixi qədimdir. Sovetlər
dövründə də Azərbaycanın hər yerində
Qurban bayramı günü keçirilirdi. Qoyun, inək kəsilir, camaat arasında paylanır və
bu mərasim “qurbanlıq” adlanırdı.
Azərbaycanlıların məişətində qeyd
olunmuş xalq bayramları ənənəvi şəkildə
və təntənə ilə keçirilir. Bu baxımdan
Novruz bayramının xalq arasında xüsusi yeri vardır.
Bununla yanaşı, əsrlər boyu “Qadınlar bayramı”,
“Gül-çiçək bayramı”, “Məhsul və peşə
bayramları” da həyatımıza daxil olmuşdur.
Adətlərə riayət olunması ictimai rəyə
əsaslanır. Adətlərin bir neçə nəslin
həyatı müddətində yaşamasının səbəbi
də onların uzunömürlü olmasından irəli gəlir
və tez-tez təkrar edilməsinə əsaslanır. Ənənələr də qanunlar kimi zaman-zaman
yaranır, vaxt ötdükcə yeniləri ilə əvəz
olunur. Elə ənənələr də
olur ki, klassik nümunələr kimi yaşayır, həmişə
insanların həyat tərzində özünü göstərir.
Ənənələr bəzən konkret bir mərhələni,
dövrü də özündə əks etdirir. Tarixi mənbələrdən və etnoqrafik
materiallardan aydın olur ki, Azərbaycanın xalq bayramları
da qədim bir tarixə malikdir.
Azərbaycanda daha geniş şöhrət tapmış
bahar fəslinin başlanmasını xəbər verən
çərşənbələr, Novruz bavramının qeyd
olunmasıdır. Səbirsizliklə yazın gəlməsini
gözləyən, xalq, bir neçə həftə əvvəl
Novruz bayramına hazırlıq görməyə
başlayırdı. Çərşənbə
axşamları və martın 21-də (köhnə təqvimlə
martın 9-da) el şənlikləri, əyləncələr keçirirdi.
“Yaz bayramı” adı ilə Novruzun qeyd olunması
haqqında ilk yazılı məlumat e.ə. 505-ci ildən məlumdur. Novruz
bayramında analar səməni bişirir, “Səməni saxla məni,
ildə göyərdərəm səni” - deyərək,
xonçalarda bahar, yaşıllıq rəmzi olan səməninin
yanında şam yandırırlar.
Novruz bayramı qabağı, axır çərşənbədə
uşaqlar yumurta döyüşdürürlər. Qoy yeni baharda
hər şey təmiz olsun deyərək evlərdə, həyət-bacalarda
yır-yığış edilir, adamlar təzə paltarda
küçəyə çıxır, yasda olan ailələri
yasdan çıxarır, küsülülər
barışır.
Novruz əcdadlarımızın
əski bayramlarından olmuş, insana həyat verən
dörd ünsürün: Suyun, Odun, Yelin (havanın),
Torpağın isinməsi, dirilməsi istəyi ilə
bağlı yaranmışdır. Novruzun
başlanmasına dörd həftə qalmış həmin
dörd ünsürlə bağlı xalq özünün
yaratdığı adət, ənənə, etiqad və ayinləri
icra edir.
Novruz bayramı bütövlükdə xalqın həyat
tərzi ilə bağlı olduğundan xalqımızın
Novruzla səsləşən musiqisi, rəqsləri,
mahnıları, şənlikləri də
yaranmışdır. Şənliklərdə bayatılar səslənir,
mahnı oxunur və deyişmələrlə yanaşı,
müxtəlif rəqslər, güləş, dirədöymə
və onlarla başqa əyləncələr icra edilir. El arasında axırıncı çərşənbə
kiçik, 21-i axşamı isə böyük bayram
adlanır. Kənd camaatı bütün çərşənbələrdə
və bayram günü həyətlərdə
qaladığı tonqalın üstündən hoppanır, şar (lopa) atırlar. Axır
çərşənbə axşamı kimin mətləbi
varsa ürəyində arzu tutur, qapı pusmağa gedir.
İl təhvil olana yaxın şamları
yandırır, qız-gəlinlər barmaqlarına xına
yaxırlar. Xalq inamına görə “şam-od” insana, heyvana
xeyir gətirir, onları xəstəliklərdən
qurtarır.
Ailə məişətində
ənənəvi olaraq davam edən uşaqların pay
alması mərhələsi - “baca-baca”, “papaqatdı”,
“qurşaqatdı” adlanır. “Dan atmaq”, “çilə
çıxartmaq”, “aş bişdi” mərasimləri də qeyd
olunur. Bu mərhələdə
axşamçağı qızlar rəfiqələrdən
birinin evinə yığışırlar. Tədarük üçün hamı sovqat gətirir,
onlar plov bişirir, birgə şam edir, yelləncək qurub
yellənirlər. Bəzən də evlərə xanəndələr
dəvət olunur, bayram süfrəsi arxasında axşamdan səhərə
qədər birgə şənlənir, kim
dözməyib yatarsa, onu yorğan-döşəyə tikir və
gülüş doğuran məsxərəyə qoyurlar.
Bayram axşamı bayram süfrəsi
açılır, axşam və sübh çağı
tonqal yandırılır. Adamlar gecə saat 12-dən
sonra və səhər tezdən çay kənarına gedir,
ürəklərində arzu tuturlar. Əl-üzlərini
yuyur, yüngülləşirlər.
Xalqımızın
birliyinin ifadəsi olan və nəsildən-nəslə
ötürülən ənənələr, tarixi hadisə və
bayramları (28 may, Konstitusiya günü,
Müstəqillik günü, Qurtuluş günü, Gül
bayramı, digər peşə və təqvim bayramları)
mütəşəkkilliklə qeyd olunur.
Sovetlər
dönəmindən qeyd olunan “Müəllim günü”, “Tibb
işçisi günü”, “Energetik günü”, “Maldar
günü”, “İnşaatçı günü”,
“Sağıcı günü” və s. kimi bayramlar bu gün də
öz əhəmiyyətini itirməyib.
Göründüyü kimi, Azərbaycan xalqının
adət-ənənələrinin saxlanılması, gənc nəslin
bu ruhda tərbiyə olunması ilə yanaşı yeni yaranan
adətlərə də riayət olunur.
Qarabağ bölgəsinin qədim və zəngin toy adətləri
də Azərbaycanın digər ərazilərinin toy adətlərini
xatırladır. Lakin bu mahalda bəzi xarakteriklik
xüsusiyyətlər də nəzərə çarpır.
Bu bölgədə toylara əvvəlcə el
arasında “təhlivçi” adı ilə tanınan şəxs
dəvət olunur. Toya da adamları o dəvət
edir. XX əsrin 60-70-ci illərinə qədər
Ağcabədi rayonunun bəzi kəndlərində gəlini
oğlan evinə gətirərkən qara zurna çalanlar evin
damına çıxıb zurna çalır va
hamı toyun həmin gün harada olacağını bilir. Qız üçün “süd pulunun” verilməsi hələ
də qalmaqdadır. Toylarda adətən
qıza cehiz olaraq yorğan-döşək, yataq dəsti,
qab-qacaq və başqa məişət əşyaları
verirlər. Toylarda “nəmər” (pul)
yığılardı. Qız toyunun xərcini
oğlan evi çəkirdi. Bu xərc pul və
ya ərzaq formasında ödənilirdi. Bu
adət indi də qalmaqdadır.
Bərdədə
toy günü ev sahibləri mağarda bəyin
qarşısında oynamaqla toyu açıq elan edir, sonra gəlini
gətirməyə gedirlər. Orada belə bir adət də
var: oğlan evində gəlini otaqdan çıxaranda pilləkənin
bütün pillələrində boşqab qoyurlar və gəlin
boşqabları ayağı ilə sındırıb,
qalxır. Toyun axırında bəyin
dostları “papaq-papaq” oyunu oynayırlar. Oyun belədir: Bəy
ortada oynayanda başına papaq qoyulur. Papağı kim birinci götürsə, deməli o, birinci
evlənməlidir. Sonra papaq yenə də bəyin
başına qoyulur və bu təkrar olunur. Bəy oturandan sonra papağı birinci götürən
öz başına qoyur, sonra oyunda qalib gələnlər
arasında mübarizə gedir. Oyunda bəyin
10-15 nəfər dostları da iştirak edir.
Füzuli rayonunda gəlin evdən çıxarkən
üzərlik yandırırlar. Gəlin bəy evinə
bərəkət üçün çörək, nəzər
qaytarmaq üçün qoyun ayağı və çıraq
aparır. Bunları yengə
götürür. Gəlin bəy evinə
aparılarkən qarşısına güzgü tutur və
şamları yandırırlar, başına konfet, qənd
tökürlər. Rayonun kəndlərində
XX əsrin 20-30-cu illərdə ənənəvi olaraq gəlini
at belində aparırdılar. Gəlinə
çəhrayı, yaxud qırmızı rəngdə tuman,
kofta, üstündən qırmızı kəmər,
saçaqlı, məxməri bəzəkli arxalıq geyindirir,
onu aparan atı da bəzəyirdilər.
Müasir dövrdə də bu rayonda əksər toylarda
toyun sonunda bəylə-gəlini oynadırlar. “Bəy tərifi”
başlanır. Toyun axırında bəylə
gəlinə çoxlu pul verirlər, həmçinin pulu
onların başına səpirlər, fişəng atır,
qığılcımlar yandırır, süni
yağış kimi su tökürlər. “Bəy
oturma” mərasimində xanəndə muğamat oxuyur və bəylə
gəlinin qohum-əqrəbasından xələt istəyir.
Füzuli rayonunda qız toyunu “toybaşı”
adlandırılan qadın idarə edir. Oynayaraq
istədiyindən xalat alır, ağacının başına
bağlayır və həmin şəxsin havasını
çaldırır. Oğlan toyunda toy
mağarı ilə yemək mağarı ayrı olur. Bəyin sağdışı və
soldışının biri subay, digəri isə evli olur.
Burada gəlini bəzəyəndən sonra əlini
öz başına qoyurlar. Deyirlər ki, gəlin
süd pulu istəyir. Bu pul isə anaya
çatır. Toy günü oğlan evinə
gedən qızlar təzə ayaqqabısının altına
adlarını yazırlar. Adətə
görə hansı ad tez getsə, o qız da tez ərə
gedir.
Azərbaycanın
Laçın, Ağcabədi və bir sıra başqa
rayonlarında ənənəvi toy mərasimi zamanı “Gərdək
qaçırmaq” oyunu keçirilir. Belə ki,
toy günü cavan və yaşlı adamlar at belində
qız evinə gəlirlər. Qız
evinin nümayəndəsi gərdəyi mümkün qədər
öz qohum və tanışlarına verməyə
çalışır ki, oğlan evindən xələt
alsın. Oyunçu gərdəyi əlində
yuxarı qaldıraraq at üstündə qız evindən
oğlan evinə tərəf qaçır. Digər oyunçular da atlarını çaparaq gərdəyi
alıb oğlan evinə birinci çatmaq uğrunda mübarizə
aparırlar.
Laçın rayonunun Ərikli kəndində toylarda
masabəyiyə padşah deyirdilər. Xonça
dağıtmaq adəti toylarda xüsusi yer tuturdu. Belə ki, xonça düzəldir, xonçaya qiymət
qoyur, üstünü örtürdülər. Xonçanın örtüyünü açan
şəxs xonçadakıları paylayır, xonça
boşqabını isə sındırırdı. Toylarda sağdış qardaşlıq
adlanırdı. Qardaşlıq gəlinə
paltar, qızıl, qoyun, mal gətirirdi. Öz
növbəsində qardaşlığa at
bağışlayırdılar. Toya dəvət
olunanları at ilə çağırışçı
çağırırdı. Gəlini
oğlan toyunun axırında aparardılar. Gəlini gətirəndə bəy qonşuda gizlənirdi.
Sonra məşəl yandırar, musiqinin
müşayiəti ilə bəyi gətirər və bəy
tərifi olardı.
Gəlin üç gün gərdəyin arxasında
otururdu. Qayınata gəlinə at, mal bağışlayar və
gəlin üzə çıxardı.
Azərbaycanın hər yerində olduğu kimi, Qarabağda da toy mərasimləri zamanı, xüsusilə də toy günlərində qarşılıqlı yardım formalarından biri kimi, toy evinə qohum-əqrəbanın ərzaq, qoç-qoyun gətirməsi ənənəsi vardı. Azərbaycanın bir çox bölgələrində “diz dayağı”, “toy payı” adlanan bu ənənə Qarabağda da icra olunurdu. Eyni zamanda qədim Azərbaycan toylarında “bəydurma”, “bəyoturma”, “bəylik taxtı”, “bəybaşı” adlanan bəyin sağdış-soldışla mağara gətirilməsi ənənəsi də Qarabağda mövcud idi. Bu mərasim zamanı Qarabağ toylarında gənclər arasında “Xan-xan”, “Xan-vəzir”, “Maral oyunu” kimi xalq-meydan tamaşaları geniş yayılmışdı.
Qədimdə Azərbaycanda, o cümlədən Qarabağda “Hümmət toyu” deyilən bir adət varmış. Kənd ağsaqqalı yoxsul, yetim bir gəncin toyunu təşkil edir və kənd camaatını bu toya dəvət edirdi. Toya gələnlər də imkanları müqabilində yeni yaranan ailəyə lazım olan əşyadan, ərzaqdan “toy payı” gətirirdi. Bu tip toylara indi də qismən rast gəlinir. Lakin toyu oğlanın qohumlarından biri təşkil edir. Zəngin irsə malik olan Qarabağ bölgəsinin toy mərasimlərində ənənəvi, lokal ənənələr indi də qalmaqdadır.
Azərbaycanın tərkib hissəsi olan Dağlıq Qarabağ və ətrafdakı ərazilərinin 20%-nin 30 ilə yaxın bir müddətdə təcavüzkar ermənilərin nəzarətində olması bu ərazidə yaşayan əhalinin məcburi köçkün vəziyyətində yaşamaları onların yaşayış tərzinə, adət-ənənələrinə təsir göstərmişdir.
2020-ci il sentyabrın 27-də Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sədrliyi ilə Təhlükəsizlik Şurasının iclası keçirildi. Prezident Ermənistan silahlı qüvvələrinin Azərbaycana qarşı növbəti hərbi təxribat törətdiklərini bəyan etdi. Beləliklə, 44 gün davam edən İkinci Qarabağ müharibəsi Azərbaycan Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə xalqın birliyi, ordumuzun qüdrəti nəticəsində Azərbaycan dövləti qalib gəldi.
Bu gün Qarabağın işğaldan azad edilmiş torpaqlarında Azərbaycan dövlətinin rəşadəti, səyi nəticəsində dağıdılmış şəhərlər, kəndlər yenidən tikiləcək, o yerlər yenə də çal-çağırlı olacaq, Qarabağ öz doğma sakinlərini yenidən qoynuna alacaq. Bağlar, bağçalar, tarlalar yenə də əvvəlki növrağına qayıdacaq.
Nərgiz QULİYEVA,
AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun baş elmi işçisi,
tarix
üzrə elmlər doktoru, professor.
Respublika.- 2021.- 4 mart.- S.6.