Heydər Əliyev:
İncəsənət mənim bütün
həyatımdan keçib
“İncəsənət
mənim bütün həyatımdan keçib” - deyirdi ulu
öndər. O, teatra, rəssamlığa, bədii
qiraətə də eyni dərəcədə maraq
göstərirdi. Uşaqlıqda olan bu maraq onu sonralar da tərk
etmədi, dövlət rəhbəri olduğu
dövrlərdə incəsənətimizin inkişafına
çalışdı, onun qayğısına qaldı.
Heydər Əliyevin
ümumiyyətlə müəllim sarıdan bəxti
gətirmişdi. Naxçıvan beynəlmiləl orta
məktəbində, pedaqoji texnikumda da onu öz fənnini
sevən müəllimlər əhatə edirdi. O, ömrünün
sonuna qədər müəllimlərini hörmətlə
xatırlayırdı.
İbrahim
Həmzəyev nə məktəbdə, nə də texnikumda
işləmişdi, Naxçıvan teatrının aktyoru,
həmçinin şəhər pionerlər evində dram
dərnəyinin rəhbəri idi. Azərbaycanın Xalq artisti
Zəroş Həmzəyeva gələcək həyat
yoldaşı İbrahim Həmzəyevlə Heydər
Əliyevin ilk görüşünü belə
xatırlayırdı: “Biz o zamanlar üçün qeyri-adi olan
beynəlmiləl məktəbdə oxuyurduq. Burada Muxtar
respublikanın şəhər və kəndlərindən
istedadlı uşaqlar təhsil alırdı. Bu cür internatlar
Azərbaycanda çox sonralar yaranmağa başladı. Biz
məktəbdə səylə oxuyur, bədii ədəbiyyata
üstünlük verir, Nizamidən tutmuş o vaxtlar
təzə-təzə məşhurlaşmağa başlayan
gənc şairlər S.Vurğunun, S.Rüstəmin
şeirlərini əzbər bilirdik.
İncəsənətlə maraqlanır, təbiəti sevir,
Azərbaycanın, öz diyarımızın tarixini
öyrənirdik.
Heydər
şəksiz lider idi, hər şeyi bizdən yaxşı bilir,
hamıdan yaxşı oxuyurdu. Bir dəfə o,
məktəbə atasının 30-cu illərdə
dəmiryolçulara verilən uniformasında gəldi. Bu, çox yaddaqalan idi. Uşaqlardan kimsə:
“Sən ki, əsl generalsan!”— dedi. Elə o vaxtdan biz onu
adı ilə deyil, “general” deyə çağırmağa başladıq.
Heydər bu ləqəbi,
sanki nə vaxtsa general olacağına
inanaraq qəbul edirdi.
Şagirdlərin estetik təhsilinin
yüksəldilməsi üçün
müəllimlərin zəmanəti
ilə onlar pionerlər evində müxtəlif dərnəklərdə
məşğul olurdular. Elə İbrahim Həmzəyevin
diqqətini də bizim “general” burada çəkdi. Həmin gün
Heydər yoldaşından
musiqi alətini götürməməsi səbəbindən
məşğələyə gələ bilmədiyi üçün çox pərişan idi (biz musiqi ansamblında birlikdə məşğul
olurduq).
Məşğələyə tələsən İbrahim
Həmzəyev pərt
vəziyyətdə dayanan
oğlana gözü sataşanda ayaq saxladı: “Oğlum, burada nə edirsən, niyə belə həyəcanlısan?”
- deyə soruşdu. Heydər Əliyev vəziyyəti başa saldı: “Onda gəl mənim
dərnəyimə gedək,
fikirləşirəm ki,
sənə maraqlı
olacaq...” - dedi.
Məgər, qarşısında şəhərin
ən tanınmış
aktyorunun dayandığını
bildiyi halda, onun təklifini qəbul etməyə bilərdimi? İbrahim Həmzəyev
isə bir andaca onun xarici
görkəmini dəyərləndirdi:
gözəl, cazibədar
sima, ucaboy, cingiltili səs, aydın diksiya. Onun tamaşalarının
qəhrəmanları üçün
lazım olan hər şey... Bir-birini yarı sözdən başa düşən, mənəvi yaxınlıq
hiss edən bu iki insan arasında
müəllim-şagird münasibəti
elə ilk məşğələdən
müəyyənləşdi.
Vaxtilə jurnalist
Svetlana Mirzəyevaya verdiyi
müsahibələrin birində
ulu öndər Heydər Əliyev özünün teatra olan marağından danışarkən onun həyatında xüsusi rol oynayan müəllimi
haqqında demişdi:
“1937-ci ildə hamının
bir-birini yaxşı tanıdığı şəhərdə
yeni bir insan peyda oldu.
Elə ilk andaca hamıda maraq oyatmışdı: böyük
də, kiçik də bu yaraşıqlı,
əyninə kip oturan
kostyum, qar kimi ağ
köynək, ideal bağlanmış
qalstuk, üstündə
şəhər tozundan
əsər-əlamət olmayan
parıldayan ayaqqabı
geyinmiş kişiyə
heyranlıqla tamaşa
edirdi. O, teatra naxçıvanlıların əsas
istirahət yeri olan şəhər bağından keçib gedirdi. Ləngərli yerişi hətta
tamaşanı xatırladırdı.
Ötənlər ayaq saxlayıb
ona baxırdılar, naxçıvanlılar onun
aktyor olduğunu, burada teatrda işləmək üçün
gəldiyini bilirdilər.
Təbii ki, İbrahim Həmzəyev mənimlə
danışanda çox
sevindim, onun dərnəyində məşğul
olmaq üçün
təklifi alanda, düşünmədən razılaşdım. İbrahim müəllim
Stanislavski sistemi haqqında
mühazirə oxuyur, aktyorun hansı keyfiyyətlərə malik
olması barədə
danışır, deyirdi:
“Aktyor psixoloq olmalıdır...”. O öz şagirdlərini teatra dəvət edir, onlar üçün
mürəkkəb etüdlər
qurur, səhnədə
sərbəst çalışmağı
öyrədirdi. Bir sözlə,
buranı ciddi bir studiya, məktəb,
bəlkə də nitq, səhnə fəaliyyətini elmi cəhətdən tez bir zamanda mənimsəməyə
kömək edən teatr universiteti adlandırmaq olardı.
Tale onu başqa bir səmtə aparıb çıxarsa da, səhnə, ilk təqdimatlar, aktyorların
ağır əməyi
- Heydər Əliyevin
şəxsiyyətinin formalaşmasında
böyük rol oynamışdı. İncəsənət onun zövqünü,
ətraf mühitə,
insanlara münasibətini
müəyyənləşdirmişdi.
O, Naxçıvan diyarının
sərt gözəlliyini,
təbiətini sevir, qədim memarlıq abidələrinin harmoniyasından
zövq alır, xalq musiqisini dinləyir, xalçalarımızın
ornamentlərinin sehrini,
sirrini öyrənirdi.
İncəsənətə sevgi onu ömrü boyu tərk etmədi, bu sahənin adamlarına hörmətlə
yanaşdı, onları
özünə dost bildi,
sənətlə bağlı
mübahisələr apardı,
əməklərinə böyük
dəyər verdi.
“Yaratdıqları ilə
XX əsri məşhurlaşdıran”
rəssam Səttar Bəhlulzadə, istər görkəmli xalça ustası Kamil Əliyev, istərsə də rəssam Elmira Şahtaxtinski, istərsə
də Niyazi, Rəşid olsun... Təsəvvür edirsinizmi, işinin
çoxluğuna, vaxtının
azlığına baxmayaraq,
müntəzəm şəkildə
filarmoniyada təşkil
olunan konsertlərə
gedirdi. Bu haqda o,
özü maraqla danışırdı: “Mən
Sovet Azərbaycanının
rəhbəri işlədiyim
dövrdə filarmoniyaya
gedirdim: simfonik musiqini sevirəm. Orada Niyazi və digər dirijorlar çıxış edirdilər.
Baxıram ki, bizim rəhbər işçilərdən
heç kəs yoxdur konsertdə. Əlbəttə, tamaşaçı
həmişə olurdu,
çünki Bakıda
simfonik musiqiyə xüsusi münasibət
var. Onda, mən elan etdim ki,
hər cümə günü axşam saat 7-də filarmoniyaya gəlib simfonik musiqini dinləmək lazımdır...”
Bəli, Heydər Əliyevin
bu təşəbbüsündən
sonra rəhbər işçilər buna adət etdilər, əvvəlki kimi heç kəsi buna məcbur etməyə ehtiyac qalmadı.
Heydər Əliyevin Rəşid
Behbudovla münasibətləri
də qibtədoğuracaq
səviyyədə idi. “Nadir insan, nadir şəxsiyyət”
adlandırdığı Rəşid
Behbudovun çəkildiyi
və onu dünyada məşhur edən “Arşın mal alan” filminə
o dövrdə 15-20 dəfə
baxan rekordçular arasında gənc Heydər Əliyev də vardı: “O zaman filmlər az idi və
uzun müddət nümayiş etdirilirdi. “Arşın mal alan”nın
xüsusi cazibə qüvvəsi vardı, baxdıqca, baxmaq istəyirdin. Mən onun baş qəhrəmanını çox
sevirdim. Necə də
sevməyəsən. Rəşid
Behbudov öz oyunu, ifası ilə nə qədər sevinc bəxş edirdi... Biz onunla uzun
illər yaxın olmuşuq”-deyirdi sonralar, ulu öndər.
Onların ümumi cəhətləri
çox idi. Rəşid Behbudovu çəkən cəhətlərdən biri
Heydər Əliyevin ifaçılıq məharəti
idi. Bu, təkrarolunmaz
müğənni özünün
xatirələrində deyirdi:
“Bilsəniz, o, necə
oxuyurdu, peşəkarlıq
məktəbi keçmiş
müğənni idi ki... Bir dəfə
Dzerjinski adına
klubdan konsertdən çıxanda məni öz evlərinə dəvət etdilər. Dəhşətə gəldim,
Heydər Əliyev mənim bütün repertuarımı ifa etdi, Zərifə xanım isə onu müşayiət edirdi...”.
Müslüm Maqomayev incəsənətin
gözəl bilicisi olan Heydər Əliyevin diqqətini gənc yaşlarından cəlb etmişdi. 60-cı illərdə hələ DTK-nın əməkdaşı olduğu
vaxtlarda dövlət tədbirlərində iştirak
edən Müslümü
gözdən qoymur, maraqlanır, uğurlarına
sevinirdi. Sonralar ulu öndər deyirdi: “1969-cu ildə Azərbaycana rəhbərlik
etməyə başlayandan
sonra incəsənətimizin
bütün nümayəndələrinə,
xüsusən də Müslüm Maqomayevə böyük diqqət göstərirdim. O, gənc
idi, elə etmək lazım idi ki, nəyi
bacarırdısa, Tanrının
ona bəxş etdiyi bütün qabiliyyətini düzgün
istiqamətləndirə bilsin.
Bizim şəxsi dostluğumuzu
da elə bu şərtləndirirdi.
Fikirləşirəm ki, bu, Azərbaycan incəsənətinin,
Azərbaycan mədəniyyətinin
xeyrinə idi”.
Heydər Əliyev Müslüm
Maqomayevin “Azərbaycan” mahnısı
haqqında da sevgi
ilə danışırdı. Deyirdi ki, onu Müslüm
yaratdı və uzun illər
dünyanın harasında oldusa, orada oxudu. Müslümün
ifasında bu mahnı insana
güclü təsir
bağışlayır. Bu mahnı
ilə Müslüm öz
doğma diyarına sadiqliyini,
hisslərini nümayiş etdirir,
Azərbaycanı daha da
məşhurlaşdırır. Təkcə bu
mahnıya görə o, bir
müğənni-ifaçı, həm də bəstəkar kimi yüksək qiymətə layiqdir.
Əlbəttə, bu, onun
yaratdığı gözəl mahnılardan yalnız biridir.
Xalçaçı rəssam Kamil Əliyevin portret xalçalar yaratmağa
başladığı gündən bir arzusu vardı: Heydər Əliyevin portretini yaratmaq... Kamil Əliyev bu
barədə deyirdi: “Məni Heydər
Əliyevin hərbi geyimdə görkəmi çox
cəzb edirdi. O, bu
formanı çox az-az
geyinirdi. Əsasən dövlət
tədbirlərində rastlaşırdıq. Mən onu daim izləyir, özüm üçün
maraqlı məqamlar seçib yadda saxlayırdım. Fikrimdə qəti idim. Bu əsər
yaranmalıydı. Yarandı da!”
Bəli, Heydər Əliyevin xalça üzərində portreti
Kamil Əliyevin yaratdığı ən
gözəl əsərlərdən biri idi. Rəssam onun Prezident olduğu
dövrdə ikinci dəfə də portretini yaratmalı oldu.
Heydər Əliyev hər iki sənət
əsərini, ümumiyyətlə Kamil
Əliyevin yaradıcılığını yüksək
qiymətləndirirdi: “Onun
yaratdığı portretlər özünün
orijinallığı, monumentallığı və
yüksək texniki stilinə görə
fərqlənir...”.
Heydər Əliyev ölkəyə
rəhbərliyinin bütün
dövrlərində Azərbaycan incəsənətinin
görkəmli nümayəndələrinin əldə
etdikləri nailiyyətlərin yorulmaz
təbliğatçısı oldu və
həmin dövr Azərbaycan
incəsənətinin əsrəbərabər bir dövrü kimi tarixə yazıldı.
Zümrüd QURBANQIZI
Respublika.- 2021.- 9 may.- S.9.