Şərqin ilk demokratik dövləti - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
“Müsəlman Şərqində ilk demokratik cümhuriyyətin məhz Azərbaycan torpağında yaranması xalqımızın o dövrdə və o illər ərəfəsində - XIX əsrin sonunda və XX əsrin əvvəllərində milli müstəqillik, azadlıq duyğuları ilə yaşaması ilə bağlıdır. O illərdə xalqımızın qabaqcıl şəxsiyyətləri, mütəfəkkir adamları, ziyalıları xalqımızda milli azadlıq, milli müstəqillik duyğularını gücləndirmiş, milli dirçəliş, milli oyanış əhval-ruhiyyəsi yaymış və bunların hamısı məntiqi olaraq Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasına gətirib çıxarmışdır. Biz ilk Demokratik Cümhuriyyətin yaranması gününü əziz tutaraq, onu Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi günü - Respublika Günü elan etmişik və bu, bizim milli bayramımızdır”.
Heydər ƏLİYEV,
Ümummilli lider.
28 May — Respublika Günü - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin əsasının qoyulduğu gündür. Əsrlərlə azadlıq və müstəqillik arzusu ilə yaşayan Azərbaycan xalqı düz 103 il əvvəl bu işıqlı may günündə arzusuna qovuşdu. Şərqdə ilk dəfə azad, demokratik, dünyəvi dəyərlərə söykənən müstəqil bir respublikanın yarandığı dünyaya bəyan edildi. Xalqımız 1918-ci il mayın 28-də Şərqin ilk demokratik respublikasının təməlini qoydu. Həmin gün Azərbaycan Milli Şurasının iclasında İstiqlal Bəyannaməsi qəbul edildi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurulması XX əsrdə xalqımızın həyatında yeni bir mərhələ, tarixi hadisə oldu. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti xalqımızın siyasi şüur səviyyəsinin, intellektual və mədəni potensialının, yüksək istedad və qabiliyyətinin göstəricisi idi. Müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ölkəmizin çoxəsrlik sosial-iqtisadi, ictimai-siyasi və mədəni inkişafının, xalqımızın milli oyanışı və dirçəlişi proseslərinin məntiqi nəticəsi kimi meydana çıxmışdır. 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycanın istiqlaliyyətinin elan edilməsində, Xalq Cümhuriyyətinin təşəkkül tapmasında və fəaliyyət göstərməsində Cümhuriyyətə rəhbərlik etmiş şəxslərin - Əlimərdan bəy Topçubaşovun, Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin, Fətəli xan Xoyskinin, Həsən bəy Ağayevin, Nəsib bəy Yusifbəylinin, Səməd bəy Mehmandarovun, Əliağa Şıxlinski və başqalarının böyük xidmətləri olmuşdur. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Avropanın demokratik dəyərləri ilə Şərq mədəniyyətinin xüsusiyyətlərini üzvi şəkildə birləşdirən yeni dövlət və cəmiyyət nümunəsi idi. Cəmi 23 ay fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq, ilk respublika dövründə həyata keçirilən tədbirlər müstəqil dövlətçiliyimizin əsaslarının yaradılması və gələcək inkişaf yolunun müəyyənləşdirilməsi baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb etdi. Demokratik hüquq və azadlıqların bərqərar olması, etnik və dini mənsubiyyətdən asılı olmayaraq, bütün vətəndaşların bərabər hüquqlarının tanınması, hətta bir çox Avropa ölkəsindən daha əvvəl qadınlara seçki hüququnun verilməsi, Azərbaycan dilinin dövlət dili elan edilməsi, təhsil və mədəniyyətin inkişafına xüsusi diqqət göstərilməsi, nizami milli ordunun, təhlükəsizlik strukturlarının qurulması və sair işlər Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin yürütdüyü siyasətin miqyasını, mahiyyət və mənasını əyani şəkildə səciyyələndirir.
Müsəlman Şərqində ilk respublika - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti 1918-ci il mayın 28-də Tiflisdə Azərbaycan Milli Şurası Azərbaycanın müstəqilliyi haqqında “İstiqlal bəyannaməsi”ni qəbul etdi. Bu hüquqi və siyasi sənəddə müstəqil Azərbaycan dövlətinin yarandığı bəyan edildi, onun hakimiyyətinin şamil olunduğu ərazinin hüdudları müəyyənləşdirildi, həmçinin dövlətin əsas fəaliyyət prinsipləri öz əksini tapdı. Bu sənəd Azərbaycan millətinin millət-mədəniyyət statusundan tamamilə başqa siyasi-hüquqi və mənəvi-psixoloji statusa - millət-dövlət statusuna qədəm qoyduğunu göstərdi. Mayın 30-da Azərbaycanın öz müstəqilliyini elan etməsi barədə dünyanın əsas siyasi mərkəzlərinə radio-teleqrafla məlumat verildi. “İstiqlal bəyannaməsi”ni qəbul edən Milli Şura Azərbaycan hökumətini təşkil etməyi bitərəf Fətəli xan Xoyskiyə tapşırdı. Cənubi Qafqazın özünü müstəqil elan etmiş üç dövləti - Azərbaycan, Gürcüstan və Ermənistanın nümayəndələri Batumda Osmanlı dövləti ilə danışıqlar apararaq iyunun 4-də ayrı-ayrılıqda müqavilə imzaladılar. Müqaviləni Azərbaycan tərəfindən Milli Şuranın sədri M.Ə.Rəsulzadə və xarici işlər naziri M.Hacınski imzaladılar. Müqavilənin şərtləri Ermənistan və Gürcüstan üçün çox ağır idi, Azərbaycanla Osmanlı dövləti arasında isə “daimi sülh və dostluq münasibətləri”ni bərqərar edirdi. Nəhayət, 1920-ci il yanvarın 11-də Parisdə Müttəfiq Dövlətlərin Ali Şurası Azərbaycanın istiqlaliyyətinin de-fakto tanınması haqqında yekdilliklə qərar qəbul etdi. Yanvarın 14-də bu xəbər Azərbaycana çatdırıldı və parlament onu təntənəli şəkildə qeyd etdi. Bu hadisə münasibətilə ümumi amnistiya elan edildi. Yanvarın 19-da Azərbaycanın və Gürcüstanın rəsmi nümayəndələri Paris Sülh Konfransı Ali Şurasının iclasına dəvət edildilər. Antanta Cənubi Qafqazın yeni dövlətlərini tanımaqla onları xarici təcavüzdən qorumaq üçün öz üzərinə öhdəliklər götürdü. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin dövlət quruluşu parlamentli respublika idi. Yeni yaranmış dövlət öz fəaliyyəti dövründə “türkləşmək, islamlaşmaq və müasirləşmək” ideyası uğrunda mübarizə aparırdı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin mübahisəsiz ərazisi 97,3 min kvadratkilometr idi. Gürcüstanla 8,7 min kvadratkilometr, Ermənistanla isə 7,9 min kvadratkilometr həmsərhəd ərazi Azərbaycan hökuməti tərəfindən mübahisəli torpaq sayılırdı. Azərbaycanın əhalisi 2 milyon 862 min nəfər idi ki, onun 70 faizini müsəlmanlar təşkil edirdi. 1920-ci ilin aprelində Denikinin qoşunlarını məğlub edən XI ordu Azərbaycan sərhədlərinə yaxınlaşdı. Həmin günlərdə A.Mikoyan başda olmaqla, Bakı bolşevikləri Azərbaycan xalqı adından XI ordunu Azərbaycana dəvət etdilər. Qabaqcadan razılaşdırılmış plana görə, ordu Bakıda bolşevik qiyamının başlanmasından 1-2 gün sonra Azərbaycana soxulmalı idi. Bununla da dünya ictimaiyyətində belə bir rəy yaradılacaqdı ki, Azərbaycan hökuməti xarici hərbi müdaxilənin deyil, daxili qiyamın qurbanı olmuşdur. Lakin Bakıda qiyam başlanmamış - aprelin 26-dan 27-nə keçən gecə XI ordu hissələri Azərbaycan ərazisinə daxil olub Bakıya doğru irəliləməyə başladılar. Sərhəd qüvvələrindən ibarət azsaylı Azərbaycan ordu hissələri düşmənə müqavimət göstərə bilmədi və 28 apreldə Şərqdə ilk müstəqil dövlət olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti süqut etdi.
Beləliklə, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hökuməti 18 gün Tiflis şəhərində, təxminən 3 ay Gəncə şəhərində, 19 aydan bir az artıq isə Bakı şəhərində fəaliyyət göstərmişdir. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Milli İslam Şurası, Nazirlər Şurası Tiflis, Gəncə və Bakıda fəaliyyət göstərdiyi dövrdə 642-dən artıq hüquqi akt qəbul etmişdir. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Müvəqqəti hökuməti Gəncədən Bakı şəhərinə köçdükdən sonra isə parlamentin təşkili işinə başlanmışdır. Parlament 17 aylıq fəaliyyəti dövründə 145 iclas keçirmişdir. Bu müddətdə 270-dən artıq qanun layihəsi müzakirəyə çıxarılmış, onlardan 230-a yaxını təsdiq edilmişdir. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Nazirlər Şurası hətta, bir sıra hallarda məhkəmə aidiyyəti barədə də qərar qəbul edirdi.
1918-ci il may ayının 28-də Azərbayc
anın
istiqlaliyyətinin elan edilməsi xalqımızın tarixində
və taleyində çox mühüm siyasi hadisə idi. Azərbaycan Demokratik Respublikasının elan edilməsi
milli tariximiz üçün çox əhəmiyyətlidir.
Hər şeydən əvvəl ona görə
ki, millətimizin şərəfi xilas edildi və
böyük bir təhlükədən qurtulduq. O zaman
Rusiyada baş vermiş inqilablar imperiyanı
dağıtmışdı. Belə bir şəraitdə
ya öz müstəqilliyini elan edib milli dövlətini
yaratmalı, ya da hansısa dövlətin müstəmləkəsinə
çevrilməli idik. Yeganə yol Azərbaycan
Demokratik Respublikasının elan edilməsi idi. Beləliklə,
Azərbaycan Demokratik Respublikası bütün Şərqdə,
islam və türk dünyasında ilk
demokratik respublika oldu. XIX əsrin əvvəllərində
itirilmiş milli dövlətçiliyin bərpası
faktı millətin taleyində mühüm hadisə kimi təqdirəlayiq
idi. Milli dövlətçiliyin bərpası
kimi yaradılmış ADR qısa vaxtda öz parlamenti,
hökuməti, ordusu və pul vahidi olan demokratik respublikaya
çevrildi. Tarixi faktlar da təsdiqləyir
ki, Azərbaycan Demokratik Respublikası bu dövrdə
yaranmış milli respublikalar içərisində ən
demokratik dövlət idi. Azərbaycanda
yaşayan bütün xalqlar və bütün siyasi partiyalar
parlamentdə təmsil olunurdu. Digər tərəfdən
ADR ənənəvi tarixi ərazilərimizə sahib
durmuşdu. Eyni zamanda Azərbaycanın
milli sərvətlərindən xalqımızın mənafeyinə
uyğun istifadə edilirdi.
ADR-in
müstəqilliyinin elan olunmasından 23 ay sonra - 1920-ci ilin
aprelində xarici təcavüz nəticəsində beynəlxalq
münasibətlərə və beynəlxalq hüquqa zidd
olaraq dünya ölkələri tərəfindən
tanınmış suveren dövlət - Azərbaycan Demokratik
Respublikası zorla, silah gücünə devrildi. Hakimiyyət bolşeviklər tərəfindən qəsb
edildi.
Bəli,
bu gün Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranmasından
103 il keçir. Bir əsr ərzində
ölkəmiz və xalqımız keşməkeşli
ömür yaşadı, ancaq qırılmadı. Həqiqətən
də xalqımız bir daha hürriyyət və azadlıq
eşqini XX əsrin sonunda, yəni 1991-ci il
oktyabrın 18-də ikinci dəfə öz dövlət
müstəqilliyini elan edəndə dünyaya nümayiş
etdirdi. Lakin bu dəfə də böyük
qurban və itkilər hesabına əldə olunan müstəqilliyimizin
itirilməsi təhlükəsi yarandı, yenə də daxili
başıpozuqluq, xarici müdaxilə, bədnam
qonşularımızın işğalçılıq siyasəti
respublikamızı çətin vəziyyətə saldı.
1993-cü ilin may-iyun aylarında hökumət
böhranının son dərəcə kəskinləşməsi
ilə ölkədə vətəndaş müharibəsinin
baş verməsi və müstəqilliyin itirilməsi təhlükəsi
yarananda xalqın təkidi ilə ümummilli lider Heydər
Əliyev ikinci dəfə hakimiyyətə qayıtdı və
Azərbaycan müstəqilliyinin yeni mərhələsinə
qədəm qoydu. Müasir müstəqil Azərbaycan
dövlətinin qurucusu kimi milli dövlətçiliyimizin
ideya əsasını məhz Heydər Əliyev yaradıb.
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər
Əliyevin 1993-cü ilin yayında tarixi xilaskarlıq
missiyasını öz üzərinə götürməsi və
bu missiyanı müdrikliklə reallaşdırması müstəqillik
tariximizin öz dəyərini heç zaman itirməyəcək
səhifələrindən birini təşkil edir. Bir tərəfdən
ölkə daxilində ictimai-siyasi sabitliyin böhran halına
çatması, bir tərəfdən erməni hərbi təcavüzünün
genişlənməsi, digər tərəfdən də Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün qarantı olacaq milli ordu
daxilində özbaşınalıq və parçalanmalar və
digər məqamlar müstəqil dövlət quruculuğunu,
ən başlıcası, müstəqilliyin özünün
qorunmasını çox ciddi çətinliklər
qarşısında qoymuşdu. Belə bir
mürəkkəb şəraitdə böyük siyasi xadim,
müdrik dövlət rəhbəri yorulmaz və səmərəli
fəaliyyəti ilə ölkəni bu vəziyyətdən
çıxardı və Azərbaycanın müstəqilliyini
dönməz və əbədi etdi. Heydər Əliyevin
yenidən ölkə rəhbərliyinə
qayıdışı ilə Azərbaycanın ictimai-siyasi,
sosial, iqtisadi, elmi-mədəni həyatında, beynəlxalq əlaqələrində
əsl dönüş yaranmış, elmi əsaslara, beynəlxalq
norma və prinsiplərə uyğun
dövlət quruculuğu prosesi başlandı. Ulu öndərimizin
yenidən hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycan
iqtisadiyyatının dirçəlməsinə, sənaye
müəssisələrinin bərpasına, yeni istehsalat sahələrinin
formalaşmasına, özəl sektorun inkişafına
güclü təkan verdi. Ölkəmizdə
ictimai-siyasi sabitliyin bərqərar olması və həyata
keçirilən islahatlar xarici investorların respublikamızda
fəaliyyət göstərmələrinə də əlverişli
şərait yaratdı. İmzalanan neft
müqavilələri, reallaşan iqtisadi proqramlar hesabına
Azərbaycan qısa zamanda tərəqqi etdi, gücləndi.
Müstəqillikdən sonra xalqımızın əldə
etdiyi böyük nailiyyətlərdən biri də 1995-ci ildə
referendum yolu ilə qəbul olunan ilk milli
Konstitusiyamızdır. Müasir Azərbaycan dövlətinin
memarı ulu öndər Heydər Əliyevin şəxsi rəhbərliyi
altında hazırlanmış ölkəmizin Əsas Qanunu
beynəlxalq standartlara cavab verən mütərəqqi bir
Konstitusiyadır. Müstəqil dövlətin
həyatında Konstitusiyanın oynadığı rolu yüksək
qiymətləndirən Heydər Əliyev səlahiyyətli tərkibdə
Konstitusiya Komissiyası yaratdı və layihə ulu öndərin
rəhbərliyi ilə geniş ictimaiyyətin müzakirəsinə
verildi. 12 noyabr 1995-ci ildə Azərbaycanda
çoxpartiyalı əsaslarla parlament seçkiləri
keçirildi və eyni vaxtda referendum yolu ilə müstəqil
Azərbaycanın Əsas Qanunu - Konstitusiyası qəbul
olundu.
Ulu öndərin strateji siyasi kursunu layiqincə davam etdirən
Prezident İlham Əliyevin fəaliyyəti dünyanın
tanınmış ictimai-siyasi xadimləri tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir. Möhtərəm Prezidentimizin
bütün fəaliyyəti Azərbaycanın dünya birliyinə
inteqrasiyasına, ölkəmizin mövqelərinin daha da
möhkəmləndirilməsinə, əhalinin həyat səviyyəsinin
yüksəlməsinə, Milli Ordunun qüdrətlənməsinə,
ərazi bütövlüyümüzün təmin
olunmasına, yeni iş yerlərinin açılmasına
istiqamətlənib. Azərbaycan Prezidenti öz məntiqli
diplomatik fəaliyyəti ilə Avropa inteqrasiyasına öz
sadiqliyini nümayiş etdirir, münaqişələrin beynəlxalq
hüququn norma və prinsipləri əsasında
həllini yeganə variant hesab etməklə sülh tərəfdarı
olduğunu bəyan edir. Ölkəmiz
dünyanın superdövlətləri ABŞ və Rusiya ilə
və eləcə də regiondakı qonşu dövlətlərlə,
həmçinin MDB üzrə tərəfdaşlarla
qarşılıqlı şəkildə tamamlanan əlaqələrini
möhkəmləndirməkdə davam edir.
Azərbaycan Respublikası Silahlı Qüvvələrinin maddi-texniki bazasının yeniləşdirilməsi, hərbçilərin döyüş əhval-ruhiyyəsinin yüksəldilməsi, etibarlı hərbi-sənaye kompleksinin yaradılmasına böyük önəm verilir. Bu gün Cənubi Qafqazda ən güclü, ən qüdrətli ordu Azərbaycandadır. Bunu Azərbaycan əyani şəkildə sübut etdi.
Bu gün xalqımız 44 günlük müharibənin qələbə sevincini yaşayır. Ötən il sentyabrın 27-də Ermənistanın təxribatlarına cavab olaraq şanlı ordumuzun başladığı əks-hücum əməliyyatı nəticəsində otuz ilə yaxın müddətdə işğalda olan torpaqlarımız azad edildi. Prezident, Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi altında Azərbaycan Silahlı Qüvvələrinin əsgər və zabit heyəti böyük şücaətlər göstərərək düşmən ordusunu darmadağın etdi. Azərbaycan əsgəri erməniləri kapitulyasiya bəyanatını imzalatdırıb qarşısında diz çökdürdü. Bu gün Azərbaycan öz suverenliyini, ərazi bütövlüyünü tam təmin edib.
Müstəqillik hər birimiz üçün milli-mənəvi sərvətdir. Bu sərvəti qoruyub saxlamaq, gələcək nəsillərə ötürmək vətəndaşlıq borcumuzdur. Möhtərəm Prezidentimiz bununla əlaqədar demişdir: “Bu gün Azərbaycan dinamik inkişaf edən, öz ehtiyaclarını özü ödəyən müasir ölkədir. Bizim siyasətimiz çox açıqdır, aydındır. Güclü iqtisadi təməl üzərində müasir siyasi sistemin formalaşdırılması, dövlətçiliyin əsaslarının möhkəmləndirilməsi, azərbaycançılıq ideologiyasının gücləndirilməsi məsələləri bizim üçün prioritet məsələlərdir... Biz müstəqilliyi bərpa etmişik, qoruyub saxlaya bilmişik. Bu gün müstəqilliyi möhkəmləndiririk. Müstəqillik bizim üçün ən böyük sərvətdir, ən böyük nemətdir, ən böyük dəyərdir”.
Ruhiyyə ƏSGƏROVA,
Sumqayıt Apelyasiya
Məhkəməsinin hakimi.
Respublika.- 2021.- 26 may.- S.8.