Azərbaycan energetikasının yeni
dövrü Qarabağ və Şərqi Zəngəzurdan
başlayır
Bu gün 20 oktyabr - Energetiklər Günüdür. Azərbaycan energetikləri
uzun illərdən sonra ilk dəfə olaraq öz peşə
bayramlarını yeni tarixi reallıqda - ölkəmizin ərazi
bütövlüyü şəraitində qeyd edirlər.
Müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin siyasi
iradəsi və Ordumuzun gücü sayəsində
torpaqlarımız işğaldan azad edilib, bu ərazilərimizin
dirçəldilməsi üçün genişmiqyaslı bərpa-quruculuq
işlərinə başlanıb. Azərbaycan Vətən
müharibəsini cəmi 44 gün ərzində tarixi Qələbə
ilə başa çatdırdığı kimi, azad
yurdlarımızı qısa müddətdə yenidən
qurub inkişaf axarına qovuşdurmaq əzmini də
bütün dünyaya nümayiş etdirir. Qələbəmizdən
dərhal sonra Qarabağ və Şərqi Zəngəzur
iqtisadi zonalarında icrasına başlanmış əhatəli
layihələr buna sübutdur.
AZƏRTAC xəbər verir ki, bu barədə
energetika naziri Pərviz Şahbazov deyib.
O bildirib ki, bütün inkişaf proseslərində
olduğu kimi bu ərazilərin bərpası və
inkişafında da enerji amili həlledici rol oynayır.
“Yaşıl” texnologiyaların və "ağıllı''
sistemlərin tətbiqi, regionun enerji təminatı ilə
bağlı strateji hədəflər energetiklərimiz
qarşısında yeni vəzifələr, perspektiv fəaliyyət
planları müəyyənləşdirir.
İşğaldan azad edilmiş ərazilərin
bərpası prosesinin mühüm tərkib hissəsi kimi
enerji infrastrukturunun qurulması və enerji təhlükəsizliyinin
təmin edilməsinə ilk günlərdən xüsusi əhəmiyyət
verilir. Qələbədən dərhal sonra
2020-ci ilin noyabrında yaradılmış Əlaqələndirmə
Qərargahı və onun nəzdindəki İdarələrarası
Mərkəzin İşçi Qruplarından biri məhz
enerji təminatı məsələləri üzrə fəaliyyət
göstərir. Bu ilin sonuna qədər bütün
bölgənin elektrik enerjisi ilə tam təmin edilməsi əsas
hədəf kimi müəyyənləşdirilib. Bu hədəfə uyğun olaraq elektrik enerjisinin istehsal
güclərinin bərpası çərçivəsində
Laçında, Kəlbəcərdə və Suqovuşanda bərpa
edilən 20 MVt gücündə dörd su elektrik
stansiyasından üçü artıq istismara verilib. 8 MVt
gücə malik “Güləbird”, ümumi gücü 7,8 MVt
olan “Suqovuşan-1” və “Suqovuşan-2”
kiçik su elektrik stansiyaları, həmçinin yenidən
tikilən 4,4 MVt gücündə “Kəlbəcər-1”
kiçik SES-dən başqa, hazırda
dağıdılmış vəziyyətdə olan, ümumi
gücü 140 MVt-a qədər olan 33 KSES-in bərpası
istiqamətində də müvafiq qurumlarla birgə
araşdırmalar aparılır.
110 kV-luq elektrik şəbəkənin
qurulması ilə əlaqədar işlər isə
ümumilikdə, 2-si yenidən qurulmaqla 11 yarımstansiya və
onları əlaqələndirən 110 kilovoltluq xətlərin
tikintisini əhatə edir. Şuşa, Kəlbəcər,
Füzuli və Cəbrayılda 110/35/10 kV-luq 5 yarımstansiya
artıq istismara verilib, həmçinin bu
yarımstansiyaların ölkənin ümumi enerji sisteminə
qoşulması üçün elektrik verilişi xətləri
çəkilib. Xüsusilə Kəlbəcərdəki
mürəkkəb relyef və hava şəraitində cəmi
altı ay ərzində yüksək peşəkarlıq və
ağır zəhmət hesabına belə bir
yarımstansiyanın ərsəyə gəlməsi Azərbaycanın
müasir energetika tarixinin əlamətdar hadisələrindəndir.
110/35/10 kV-luq “Qubadlı”, “Zəngilan”,
“Ağdam-1” və “Ağdam-2” yarımstansiyalarının
tikintisi və Daşkəsən yarımstansiyasının
yenidənqurulması ilin sonuna qədər başa
çatdırılacaq, bu yarımstansiyaları ölkənin
enerji sistemi ilə əlaqələndirən xətlərin
çəkilişi isə davam edir. Laçın
rayonunun Qoşasu kəndi ərazisində isə
yarımstansiyanın və əlaqələndirici xətlərin
layihələndirilməsi işləri görülür.
Paylayıcı şəbəkənin
qurulması çərçivəsində Şuşa şəhərində
35/10 kV-luq 4 MVA gücündə “Daşaltı”
yarımstansiyası tikilərək istismara verilib. Xocavənd,
Cəbrayıl və Zəngilan rayonlarında isə 35/10
kV-luq yarımstansiyalarda bərpa işləri aparılıb.
Hazırda Şuşa şəhərində 6 ədəd
35/0,4 kV-luq, Hadrut qəsəbəsində bir ədəd 35/10
kV-luq yarımstansiyaların tikintisi davam etdirilir. Suqovuşan qəsəbəsini
elektrik enerjisi ilə təmin etmək üçün 35
kV-luq xətt çəkilib və 35/10 kV-luq “Suqovuşan”
yarımstansiyası inşa edilərək istismara verilib.
Ümumilikdə, işğaldan azad olunmuş ərazilərdə
300 kilometrə yaxın müxtəlif gərginlikli hava və
kabel xətləri çəkilib, bərpa edilib, xeyli sayda
transformatorlar quraşdırılıb. Həm Qarabağda, həm
Şərqi Zəngəzurda elektrik enerjisi təsərrüfatının
qurulması prosesi intensiv şəkildə davam etdirilir.
Dövlət başçısının ifadə etdiyi kimi,
cəmi 7-8 ay ərzində bu qədər işin
görülməsi bizim gücümüzü göstərir,
əzmkarlığımızı göstərir,
güclü siyasi iradəni göstərir.
Dayanıqlı enerji təminatı
üçün böyük potensiala malik “Xudafərin”,
“Qız Qalası” hidroqovşaqları və su elektrik
stansiyaları layihələrinin icrası da uğurla irəliləyir.
“Xudafərin” və “Qız Qalası” hidroqovşaqlarına aid
bəndlərin tikintisi tamamlanıb. Hazırda hər
iki su elektrik stansiyanın qurğu və
avadanlıqlarının alınıb
quraşdırılması, həmçinin tikintiyə
çəkilmiş xərclərin, dəymiş ziyanın həcminin
hesablanması ilə bağlı müzakirələr davam
etdirilir. Ümumi qoyuluş gücü 200 MVt olan “Xudafərin”
və 80 MVt gücündə “Qız Qalası” su elektrik
stansiyalarının inşasının 2024-cü ilədək
tamamlanması planlaşdırılır. Hələ
Vətən müharibəsi ərəfəsində ərazilərimizin
işğaldan azad olunacağına böyük ümumxalq
inamının rəmzinə çevrilmiş bu layihələrin
reallaşması təkcə Azərbaycana illik 358 milyon kVt·st
elektrik enerjisi istehsalı, mövcud 252 min hektar torpaq sahəsi
üzrə suvarmanın yaxşılaşdırılması
və 12 min hektar yeni əkin sahələrinin
suvarılması imkanı yaradacaq.
Strateji hədəflər isə daha
böyükdür və regionun gələcəyi ilə
bağlı dövlətimizin başçısının aydın,
uzunmüddətli dayanıqlı inkişafa əsaslanan
baxışlarını əks etdirir. Qarabağ və Şərqi
Zəngəzurun “Yaşıl Enerji Zonası” elan edilməsi
qlobal çağırışlara və müasir inkişaf
tendensiyalarına uyğun strateji yanaşmanın məhsuludur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev çıxışlarında dəfələrlə
bu ərazilərin enerji təminatında bərpa olunan enerji mənbələrindən
maksimum istifadə ediləcəyi, ekoloji təmiz, səmərəli
innovativ texnologiyaların tətbiq olunacağı barədə
qəti mövqeyini ifadə edib: “Azad edilmiş
ərazilər yaşıl enerji zonası olacaq. Əminəm
ki, Azərbaycan transformasiyanın nadir təcrübəsini
nümayiş etdirərək, Lüksemburqun ərazisindən
dörd dəfə böyük olan
dağıdılmış ərazini yüksək
yaşayış standartlarına malik firavanlıq məkanına
çevirəcək.”
Bu məqsədlə Yaponiyanın TEPSCO şirkəti
cəlb edilməklə “Yaşıl Enerji Zonası” nın
yaradılması üzrə müfəssəl Konsepsiya
hazırlanıb. Baş Plan isə tərtib olunmaqdadır.
Layihə çərçivəsində ərazilərin
inkişafı və məskunlaşma variantları üzrə
müxtəlif enerji tələbatı və təchizatı
ssenarilərinə baxılıb. Eyni zamanda, bu
bölgələrdə hidro, günəş, külək,
biokütlə, geotermal və digər bərpa olunan enerji
potensialının öyrənilməsi, mövcud resurslardan
istifadə etməklə külək və günəş
enerji stansiyalarının və həmçinin su anbarlarında,
kiçik çaylarda su elektrik stansiyalarının
tikilməsi istiqamətində davamlı araşdırmalar
aparılır. Bu bölgələr 7200 meqavat günəş,
2000 meqavat külək enerjisi potensialına malikdir. Ölkəmizin
daxili su ehtiyatlarının isə təxminən 25 faizi, yəni
illik 2 milyard 560 milyon kubmetri bu ərazilərdə
formalaşır. Günəş enerjisi potensialı
Füzuli, Cəbrayıl, Zəngilan və Qubadlıda, külək
enerjisi potensialı isə Laçın və Kəlbəcərin
dağlıq ərazilərində müşahidə olunur.
Regionun Tərtərçay, Bazarçay, Həkəriçay
kimi əsas çayları və digər kiçik
çayları böyük hidro enerji potensialına malikdir. Həmçinin
ilkin təhlillərə əsasən Kəlbəcərdə
günlük 3093 kubmetr, Şuşada isə günlük 412
kubmetr termal su ehtiyatlarının mövcud olması ehtimal
edilir.
Zəngin enerji potensialı və “yaşıl
enerji” ilə bağlı yüksək məram daim yeni imkanlar
axtarışında olan investorlar, xüsusilə də fəaliyyətlərində
bərpa olunan enerjini prioritet sayan enerji şirkətləri
üçün çox gözəl fürsətdir.
Qarabağ və Şərqi Zəngəzurda bir sıra
böyük layihələrin məhz xarici investisiya
hesabına həyata keçirilməsi əsas prioritetlərdəndir.
Bu aspektdə, Zəngilan/Cəbrayıl rayonlarının ərazisində
240 meqavatlıq Günəş Elektrik Stansiyası layihəsinin
reallaşdırılması üzrə BP ilə əldə
edilmiş razılaşma digər şirkətlər
üçün də mühüm mesajdır. Hazırda
bu stansiyanın inşasının texniki-iqtisadi aspektləri və
ölkə şəbəkəsinə inteqrasiyasından irəli
gələn məsələlər müzakirə edilir.
İllik təxminən 500 milyon kVt·st elektrik enerjisinin
istehsalı proqnozlaşdırılan bu layihə üzrə
torpaq sahəsinin müəyyənləşdirilməsi,
topoqrafik tədqiqatlar, şəbəkəyə
qoşulma imkanlarının öyrənilməsi,
hidrometeoroloji təhlillər və ətraf mühitə təsirin
qiymətləndirilməsi istiqamətində də müvafiq
işlər görülür.
“Yaşıl Enerji Zonası”nın
yaradılmasına töhfə verəcək digər bir layihə
Laçın yaxud Kəlbəcər ərazisində 100 MVt-dək
gücdə külək elektrik stansiyasının tikilməsi
perspektividir. Bu layihə üzrə müəyyən
edilmiş ərazilərin məlumatları əsasında
hazırlanmış “Məlumat sorğusu” sənədi
potensial investorlara artıq təqdim edilib. Hazırda “Məlumat
sorğusu” mərhələsi üzrə işlər davam
etdirilir.
Ümumən, “Yaşıl Enerji
Zonası”nın yaradılması yalnız enerjinin bərpa
olunan enerji mənbələrindən əldə
olunmasını deyil, həm də onun ötürülməsi,
paylanılması və istehlakında ən effektli və
“ağıllı” sistemlərdən istifadə edilməsi,
kiçik həcmli bərpa olunan enerji həllərinə,
enerji səmərəliliyinə önəm verilməsi,
hidrogen istehsalı, ekoloji təmiz nəqliyyat vasitələrindən
istifadənin təşviqi, məşğulluq və yerli
resurslardan istifadənin artırılması kimi
çoxşaxəli məsələləri əhatə edir.
“Yaşıl Enerji Zonası”
üzrə nailiyyətlər “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi
inkişafa dair Milli Prioritetlər”dən biri olan “Təmiz ətraf
mühit və “yaşıl artım” ölkəsi” prioriteti
üzrə energetika sahəsində qarşıya qoyulmuş hədəflərə
də öz töhfəsini verəcək. Belə ki,
“Yaşıl enerji məkanı” növbəti onillikdə
ölkəmizin Milli Prioritetləri və 2021‒2025-ci illərdə
sosial-iqtisadi inkişaf Strategiyasının əsas məqsədlərindən
biridir. Bu isə həm də iqlim dəyişikliyi
probleminə qarşı qlobal səylərə milli səviyyədə
dəstəyi təmin edəcək bərpa olunan enerji mənbələrinin
inkişafı, enerji səmərəliliyi, hidrogen
istehsalı, ekoloji təmiz nəqliyyat vasitələrindən
və digər “yaşıl texnologiyalar”dan istifadənin
genişləndirilməsi, enerji sisteminin çevikliyinin
artırılması və investisiyaların cəlbi məqsədilə
qanunverici və tənzimləyici mühitin təkmilləşdirilməsi
kimi kompleks tədbirlərin görülməsini şərtləndirir.
Bütün bu istiqamətlər üzrə hədəflərimiz
ölkəmizin enerji transformasiyası prosesinə enerji təhlükəsizliyi,
iqtisadi inkişaf və ətraf mühitin qorunması
arasında balansı təmin etməklə daxil olmasına
imkan yaradır. Dünyada yüksək siyasi və maliyyə dəstəyi
ilə müşayiət olunan və texnologiyaların sürətli
inkişafı ilə təşviq edilən “yaşıl
enerji”yə keçid prosesində bərpa olunan enerji mənbələrinin
mövqeyi güclənir. Nüfuzlu beynəlxalq enerji təşkilatlarının
qiymətləndirmələrinə görə, ötən il
dünyada bərpa olunan enerji mənbələrinin payı
elektrik enerjisinin qoyuluş gücündə 36,5 faizə,
elektrik enerjisinin istehsalında isə 29 faizə yüksəlib.
Beynəlxalq Enerji Agentliyi dünyanın enerji
sisteminin “xalis sıfır” emissiyalar cığırı ilə
irəliləyəcəyi təqdirdə, 2050-ci ildə
elektrik enerjisi istehsalının, təxminən 90 faizinin bərpa
olunan enerji mənbələrinin payına düşəcəyini,
bu göstəricinin 70 faizinin isə yalnız külək
və günəş enerji mənbələrindən əldə
ediləcəyini proqnozlaşdırır. Avropa
və Asiyada hazırkı enerji böhranları bərpa olunan
enerji mənbələrinin
dayanıqlılığının hələ yüksək
olmadığını qabartsa da, ümumi tendensiya, xüsusilə
də atmosferə atılan istixana qazları
emissiyalarının azaldılmasında əsas həll aləti
kimi bərpa olunan enerji mənbələrinə
üstünlük verilməsi göstərir ki,
dünyanın gələcək enerji mənzərəsini əsasən
yaşıl texnologiyalar, həmçinin enerji səmərəliliyi
müəyyənləşdirəcək.
Bu aspektdə, bərpa olunan enerji
mənbələrindən istifadənin genişləndirilməsi,
energetika sisteminin səmərəliliyinin artırılması
və liberal bazar modelinə keçilməsi Azərbaycanın
müasir enerji siyasətinin qlobal trendlərə uğun
prioritetləri və energetika sektorunda islahatların
başlıca məqsədləridir. Hədəfimiz
ölkəmizin ümumi enerji istehsalı gücündə bərpa
olunan enerjinin payını hazırkı 17,3 faizdən 2025-ci
ildə 24 faizə, 2030-cu ildə isə 30 faizə
çatdırmaqdır. Bu məqsədlə növbəti
onillikdə quraşdırılması planlaşdırılan
1500 MVt-lıq yeni istehsal güclərinin 470 meqavatını
“ACWA Power” və “Masdar” kimi tərəfdaşlarımızla
artıq reallaşdırırıq. Hər iki layihə
üzrə müəyyənləşdirilmiş ərazilərdə
ölçü-müşahidə, topoqrafiya işləri,
mühəndis-geoloji, həmçinin ətraf mühitə və
sosial təsirlərin qiymətləndirilməsi ilə
bağlı tədqiqatlar başa çatdırılıb. Bununla yanaşı, İqtisadiyyat Nazirliyi, “Azərenerji”
ASC və aidiyyəti qurumlarla birlikdə elektrik stansiyalarının
investorlar tərəfindən inşasına başlanması
üçün əlaqəli məsələlər üzrə
işlər davam etdirilir. Ümumi investisiya dəyəri 500
milyon dollar olan bu layihələrin reallaşması nəticəsində
ildə 1,5 milyard kVt·st elektrik enerjisinin istehsalı, 330 milyon
kubmetrdən çox təbii qaza qənaət edilməsi, 600
min tondan çox karbon emissiyasının
qarşısının alınması və yeni iş yerlərinin
yaradılması gözlənilir.
Bərpa olunan enerji sahəsinin nəzərəçarpacaq
inkişafı üçün investisiyaların cəlbi
davamlı bir proses olmalıdır. Bu məqsədlə
pilot layihələrdən əlavə özəl sektorun və
xarici investorların iştirakı ilə yeni güclərin
potensial ərazilərdə birbaşa cəlbetmə və hərraclar
vasitəsilə reallaşdırılması nəzərdə
tutulur. 2021-ci ildə qəbul edilmiş “Elektrik enerjisi istehsalında
bərpa olunan enerji mənbələrindən
istifadə haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununa
uyğun olaraq “Bərpa olunan enerji mənbələrinin ərazisində
elektrik enerjisi istehsalçısının seçilməsi
qaydaları” və “Bərpa olunan enerji mənbələri
üzrə informasiya sisteminin Əsasnaməsi”nin layihələri
hazırlanıb. Bu çərçivədə ölkənin
bərpa olunan enerji mənbələri potensialının
atlası işləniləcək və müvafiq hüquqi
aktların qəbulundan sonra atlasa daxil edilmiş ərazilər
investorlara təklif ediləcək. Hərracların
keçirilməsi üçün müvafiq sənədlər
və müqavilə layihələri artıq hazırdır.
İlk hərracın Avropa Yenidənqurma və İnkişaf
Bankı (AYİB) tərəfindən seçilmiş məsləhətçi
şirkətin dəstəyi ilə gələn il
keçirilməsi planlaşdırılır.
“Böyükşor” gölündə
isə Asiya İnkişaf Bankının dəstəyi ilə
həyata keçirilən “Üzən günəş panelləri
sisteminin inkişafına dair biliklərin mübadiləsi və
texniki yardım dəstəyi” pilot layihəsi çərçivəsində
100 kVt gücündə üzən günəş
elektrik stansiyasının tikilməsinə
başlanılıb. Stansiyanın növbəti
ilin əvvəlində istismara verilməsi
planlaşdırılır. Ümumilikdə,
“Böyükşor” gölündə 50 MVt gücündə
üzən fotovoltaik stansiya üçün texniki-iqtisadi əsaslandırma,
biznes modellərin seçilməsi və bərpa olunan enerji mənbələri
üzrə tarifin qiymətləndirilməsi hesabatları hazırlanıb.
Bununla yanaşı, gələcəkdə su obyektləri
üzərində iri həcmli layihələrin həyata
keçirilməsi üçün araşdırmalar
aparılır. Bu məqsədlə ölkə üzrə su
hövzələrinin məlumat bazası yaradılıb və
19 su obyektinin enerji potensialı hesablanıb.
Növbəti beş il ərzindəki
planlarımıza SES və KSES-lər üzrə azı 200
MVt-lıq yeni istehsal gücünün yaradılması, həmçinin
aktiv istehlakçılar üzrə şəbəkəyə
qoşulan gücün əlavə 10,000 kVt
artırılması daxildir.
Xəzər dənizinin külək enerjisi
potensialından da istifadə yaşıl enerji kursumuzda
özünə yer alır. Beynəlxalq Maliyyə
Korporasiyası (BMK) ilə əməkdaşlıq çərçivəsində
bu potensialın qiymətləndirilməsi və yol xəritəsinin
hazırlanması üzrə işlər davam edir. İlkin tədqiqatlara
əsasən, Xəzər dənizinin Azərbaycana məxsus
hissəsində külək enerjisinin ümumi texniki
potensialı 157 QVt həcmində qiymətləndirilir. Dənizdə mövcud olan bu potensialdan elektrik
enerjisinin ixracı, həmçinin yaşıl hidrogen
istehsalı ölkə iqtisadiyyatına əlavə dəyər
qazandıracaq perspektivlərdir. Ümumən, enerji keçidi
prosesində həlledici alət kimi qəbul edilən hidrogen
istehsalı və istifadəsi üzrə BMK ilə
yanaşı Böyük Britaniyanın BP, KBR, eləcə
də BƏƏ-nin “Masdar” və Norveçin “Equinor” şirkətləri
ilə təcrübə mübadiləsi aparılır. Beynəlxalq
şirkətlərlə əməkdaşlıq şəraitində
təhlillər nəticəsində ölkəmizdə
hidrogen istehsalı üzrə perspektiv istiqamətlər
müəyyənləşdirilir. Bunlar dənizdə
külək enerjisi layihəsi çərçivəsində
elektroliz qurğularının elektrik enerjisi ilə təchizatını
həyata keçirərək “yaşıl” hidrogenin, dənizdə
təbii qaz istehsalı ilə əlaqədar karbon tutma
texnologiyalarının tətbiqi nəticəsində “mavi”
hidrogenin istehsalını əhatə edir.
Son bir il ərzində bərpa olunan enerji
üzrə qanunverici, tənzimləyici və institusional
mühitin təkmilləşdirilməsi ilə bağlı qəbul
edilən qərarlar irəlidə bu sahədə nəzərəçarpacaq
nailiyyətlərə zəmin yaradır. “Elektrik
enerjisi istehsalında bərpa olunan enerji mənbələrindən
istifadə haqqında” Qanunun qəbulu, Energetika Nazirliyi
yanında Bərpa Olunan Enerji Mənbələri Dövlət
Agentliyinin yaradılması və Agentliyin fəaliyyətinin səmərəlilik,
çeviklik və müasir inkişaf tələbləri əsasında
yenidən təşkili bu qəbildən olan
addımlardır. Agentliyin fəaliyyətinin
ölkəmizdə “yaşıl artıma” töhfə verməyə
köklənməsi, həmçinin yeni qanun xarici
investorların, özəl sektorun və vətəndaşların
bərpa olunan enerji sahəsində iştirakı kimi bir
sıra yenilikləri tənzimləyən ilk normativ-hüquqi
sənəd olaraq bizi “yaşıl enerji” ilə
bağlı hədəflərimizə
yaxınlaşdıracaq. Aktiv istehlakçının
dəstəklənməsi, informasiya sisteminin yaradılması
və bərpa olunan enerji mənbələrindən istehsal
edilmiş elektrik enerjisinin mənbəyinə aid
sertifikatın verilməsi məqsədilə bir sıra alt
qanunvericilik aktlarının qəbulu isə prosesi sürətləndirəcək.
Bu il qəbul edilmiş daha bir
qanun - “Enerji resurslarından səmərəli istifadə və
enerji effektivliyi haqqında” Qanun müasir inkişafın tələbi
kimi səmərəliliyin energetika sektoru daxil olmaqla
iqtisadiyyatın müxtəlif istiqamətlərinə və
ev təsərrüfatlarına müsbət təsirinə yol
açacaq. 2022-ci il iyulun 1-dən qüvvədə olacaq bu
qanundan irəli gələn normativ hüquqi aktların beynəlxalq
təcrübə əsasında hazırlanmasına
başlanılıb. Həmçinin sahələr üzrə
yol xəritələrinin hazırlanması istiqamətində
müvafiq tədbirlər görülür.
Bərpa olunan enerji mənbələrindən
istifadə ilə birgə enerji resurslarına qənaət
atmosferə atılan tullantıların azaldılmasında əsas
vasitələrdən biri hesab olunur. BMT-nin İqlim Dəyişmələri
üzrə Çərçivə Konvensiyasına təqdim
edilmiş “Azərbaycan üzrə 4-cü milli məlumatlar” sənədinə
əsasən, 2016-cı ildə Azərbaycan 1990-cı illə
müqayisədə tullantıların 31,6 faiz azalmasına
nail olub. Bununla belə, bu müddətdə enerji sektorumuzda
istilik effekti yaradan qazların emissiyaları azalaraq 48 milyon tona
düşsə də, emissiyaların ümumi həcmində
energetika sektorunun (nəqliyyat da daxil olmaqla) payı təxminən
70 faiz təşkil edir. Son on ildə 1 kVt·st elektrik enerjisinin
buraxılışına sərf edilən şərti
yanacağın miqdarının 318 qramdan 263 qrama qədər
azalması mühüm irəliləyişdir. Lakin
qarşıdakı illərdə bu göstəricinin daha da
aşağı salınması, enerji təchizatı və
enerji istehlakı sahələrində enerjiyə yüksək
səviyyədə qənaət edilməsi,
ötürücü və paylayıcı sistemlərdə
itkilərin müvafiq olaraq 2 faiz və 8 faizədək azaldılması
kimi hədəflər müəyyənləşdirilib.
Bu məqsədlə enerji səmərəliliyini təmin edəcək
enerji auditinin aparılması, enerji effektivliyi xidmətlərinin
tətbiqi, etiketləmə, binaların
pasportlaşdırılması, idarəetmə
standartlarının, müvafiq fondun yaradılması nəzərdə
tutulur. Həmçinin səmərəli yeni
stansiyaların tikintisi çərçivəsində
gücü 550 MVt-a qədər olan yeni müasir tipli, həmdövrəli
qaz-turbin elektrik stansiyasının xarici investisiya hesabına
inşası planlaşdırılır. İndiyə qədər
10-dan artıq şirkətdən təklif alınıb
və hazırda layihə ilə bağlı təkliflərə
baxılır. Həm bu tədbirlər, habelə yaşıl
texnologiyaların, enerji saxlanc sistemlərinin, karbon tutulması
texnologiyalarının tətbiqi ilə bağlı planlar səmərəliliyə
və energetika sektorunda yaranan karbon emissiyalarının
azalmasına şərait yaradacaqdır. Eyni zamanda, 2030-cu ilə
qədər nəzərdə tutulan 1500 MVt gücündə
BOEM layihələrinin istifadəyə verilməsi də əlavə
olaraq ildə 1,5 mln. tondan çox emissiyaların atmosferə
atılmasının qarşısını alacaqdır. Bundan
əlavə, illik 190 mln. kVt·st elektrik enerjisi istehsalı
gözlənilən 36 MVt gücündə “Ordubad” SES-in
tikilib istismara verilməsi də enerji ilə yanaşı
ekoloji təhlükəsizliyə töhfə verəcək.
Ümumiyyətlə, beynəlxalq
təcrübə göstərir ki, ətraf mühitə vurulan
zərərin minimuma endirilməsində və enerji
resurslarından səmərəli istifadə edilməsində
daha yüksək nəticələr enerji
istehsalçıları və istehlakçıları
arasında münasibətlərin mütərəqqi bazar
prinsipləri əsasında tənzimlənməsi ilə
mümkün olar. Bu baxımdan dövlətimizin
başçısının müəyyən etdiyi islahatlar
kursunda elektroenergetika sahəsində liberal bazar münasibətlərinin
formalaşdırılması xüsusi yer tutur. Bu
tapşırığın icrası məqsədilə
liberal bazar modelinə mərhələli keçidlə
bağlı təkliflər, “Elektroenergetika haqqında” Qanunun
yeni layihəsi hazırlanıb. İslahatlar çərçivəsində
hazırlanmış “Energetika haqqında”, “Qaz təchizatı
haqqında” Qanun layihələri üzərində də
işlər başa çatdırılıb. Bu qanunların qəbulu müvafiq sahələrdə
topdansatış və pərakəndə satış bazarlarının
formalaşdırılmasına, istehsal, təchizat,
ötürülmə və paylanmada təkmilləşdirilmiş
institusional mühitin və mütərəqqi idarəetmə
sistemlərinin tətbiqinə, özəl investisiyaların cəlbinə,
istehsal xərclərinin azaldılmasına və xidmətin
keyfiyyətinin yüksəldilməsinə münbit şərait
yaradacaq. Burada başlıca hədəf isə dövlətin
maliyyə yükünün azaldılması və
subsidiyaların mərhələli şəkildə aradan
qaldırılmasıdır.
İslahatlar prosesinin strateji məqsədləri
sırasında enerji sektorunda tənzimləmə məsələlərində
dayanıqlılığın və effektivliyin təmin edilməsi
də mühüm yer tutur. Bu aspektdə
Energetika Nazirliyinin tabeliyində publik hüquqi şəxs
statuslu Enerji Məsələlərini Tənzimləmə
Agentliyinin tənzimləyici funksiyalarının daha effektiv
şəkildə yerinə yetirməsi üçün
“Energetika və kommunal xidmətlər sahələrində tənzimləyici
haqqında” Qanunun qəbulu zəruri şərtlərdəndir.
Qanun layihəsi aidiyyəti qurumlarla
razılaşdırılaraq baxılmaq üçün təqdim
edilib.
Agentlik dörd il ərzində
elektrik və istilik enerjisi, həmçinin qaz təchizatı
sahələrində dövlət, istehlakçılar və
tənzimlənən subyektlər arasında maraqlar
balansının, hər bir istehlakçıya münasibətdə
müasir yanaşmanın təmin edilməsinə, obyektivlik,
şəffaflıq və hesabatlılıq kimi prinsiplərə
əsaslanan fəaliyyətə nail olub. Hazırda EMTA-nın
Bakı, Gəncə, Sumqayıt, Lənkəran, Şirvan,
Mingəçevir, Şəki, Tovuz, Xaçmaz, Kürdəmir
və İmişlidə 11 filialı fəaliyyət göstərir.
Bu ildən Agentliyin fəaliyyət dairəsi işğaldan
azad edilmiş əraziləri də əhatə edir. Belə
ki, Gəncə, Mingəçevir və İmişli
filialları müvafiq olaraq Kəlbəcər, Ağdam,
Şuşa, Füzuli, Cəbrayıl, Xocavənd, Xocalı, Zəngilan,
Qubadlı və Laçın üzrə də fəaliyyətə
məsuldur.
Bu il Agentlik tərəfindən
“Elektrik enerjisinin istehsalı və ötürülməsi
üzrə tələblər Toplusu”, “Mübahisə və
şikayətlərin həllinə dair Tövsiyələr”,
“Tənzimləyici üçün hesabatvermə prosedurunun
layihəsi və formaları”, “İnvestisiya
planlaşdırılmasının layihəsi, onun təsdiqi və
monitorinqi Qaydaları”, həmçinin fərqli
xüsusiyyətlərə malik müxtəlif monitorinq obyektləri
üzrə 11 monitorinq qaydasından ibarət “Elektrik enerjisi
bazarına monitorinq Qaydaları”nın layihələri
hazırlanıb.
Ötən dövr ərzində
sahibkarlıq obyektlərinin elektrik təchizatı şəbəkəsinə
qoşulma proseslərinin daha da sadələşdirilməsi
üçün “ASAN xidmət” və “ASAN Kommunal” mərkəzlərində,
həmçinin Xaçmaz “KOB evi” və Yevlax “KOB evi”ndə fəaliyyət
göstərən Texniki Şuraların sayı 19-a
çatdırılıb. Gücü 150 kVt-a qədər olan
elektrik qurğularının şəbəkəyə elektron
müraciət əsasında qoşulması təmin edilib. Həmçinin
istehlakçıların hüquqlarının qorunması,
elektrik və istilik enerjisi, təbii qazla təchizat və digər
məsələlərlə bağlı 5000-dən çox
müraciət Agentlik tərəfindən
cavablandırılıb.
Beləliklə, dövlət
müstəqilliyinin bərpasının 30-cu
ildönümünü böyük tarixi nəticələrlə
qeyd edən Azərbaycanın enerji siyasətində
bütün təsirlərə qarşı kifayət qədər
dayanıqlı enerji sisteminin təmin olunması əsas xətt
kimi qorunur. Hazırda ölkəmizin ümumi elektrik
enerjisi istehsalı gücü 7538,4 MVt təşkil edir ki, bu
da ötən illə müqayisədə 21,9 MVt və ya 0,3
faiz artım deməkdir. Elektroenergetika sistemində
ümumi gücü 6237,7 MVt olan 18 istilik elektrik stansiyası,
ümumi gücü 1150,9 MVt olan 25 su elektrik stansiyası, 37
MVt gücündə bərk məişət
tullantıları elektrik stansiyası, 63,3 MVt gücündə
4 külək elektrik stansiyası, ümumi gücü 42 MVt
olan 8 günəş elektrik stansiyası və ümumi
gücü 7,4 MVt olan 3 hibrid (günəş, külək və
bioqaz) elektrik stansiyası fəaliyyət göstərir. Su
elektrik stansiyaları daxil olmaqla bərpa olunan enerji mənbələri
üzrə elektrik stansiyalarının gücü 1300,7
MVt-dır ki, bu da ümumi gücün təxminən 17,3
faizini təşkil edir.
Respublikada generasiya gücünün
artırılması ilə yanaşı, elektrik enerjisi şəbəkəsində
də nailiyyətlər əldə edilib. Belə ki,
hazırda ümumi gücü 25 min 680,5 MVA olan 110-500 kV-luq 218
yarımstansiya istismardadır.
Ötən il ölkəmizin elektrik enerjisinin
istehsalı və ixracı ilə bağlı göstəricilərində
azalmanı bu il artım dinamikası əvəz edib. Belə ki, 2020-ci ildə ölkədə elektrik
enerjisinin istehsalı 25,8 milyard kVt·st, ixracı 1,15 milyard.
kVt·st, idxal isə 136,5 milyon kVt·st təşkil edib. 2019-cu illə
müqayisədə elektrik enerjisinin istehsalı 275,9 milyon
kVt·st, ixrac 340,2 milyon kVt·st , idxal isə 0,4 milyon kVt·st
azalıb. Əksinə elektrik enerjisinin istehlakı ötən
il 328 milyon kVt·st artaraq təxminən 22 milyard kVt·st olub.
Bu ilin 9 ayı ərzində ötən ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə 6,2 faiz
artımla, təxminən, 20,7 milyard kVt·st elektrik enerjisi
istehsal edilib. Bu dövrdə
120,4 milyon kVt·st elektrik enerjisi idxal, 1 milyard
30,3 milyon kVt·st elektrik enerjisi isə ixrac edilib. Ötən
ilin eyni dövrünə nisbətən ixrac 189 milyon kVt·st
artıb. Gürcüstana 544,9 milyon
kVt·st, İrana 250,4 milyon kVt·st, Türkiyəyə 163,6 milyon
kVt·st, Rusiyaya isə 71,4 milyon kVt·st elektrik enerjisi ixrac edilib.
İdxalın həcmi Rusiyadan 70,9 milyon
kVt·st, İrandan 24,9 milyon kVt·st, Gürcüstandan 24,6 milyon
kVt·st olub.
İlin sonuna və qarşıdakı illərdə
elektrik enerjisinə tələbatın və istehsalın həcmləri
ilə bağlı dinamikada əhəmiyyətli dərəcədə
artım gözlənilir. Belə ki, bu il 4,8
faiz artımla 27,1 milyard kVt·st, 2022-ci ildə 27,5 milyard kVt·st, 2023-cü
ildə 27,8 milyard kVt·st, 2024-cü ildə 28 milyard kVt·st,
2025-ci ildə isə 28,3 milyard kVt·st elektrik enerjisinin
istehsalı proqnozlaşdırılır. Elektrik enerjisini
istehlakının isə bu il 4,5 faiz artaraq
23 milyard kVt·st, gələn il 23,5 milyard kVt·st, 2023-cü ildə
23,9 milyard kVt·st, 2024-cü ildə 24 milyard kVt·st və 2025-ci
ildə isə 24,3 milyard kVt·st olacağı
proqnozlaşdırılır.
Görülən çoxşaxəli tədbirlər
ölkəmizin daxili tələbatını tam ödəməklə
bərabər, elektrik enerjisi üzrə ixracatçı
ölkə mövqeyini qoruyub saxlamağa imkan verir. 2021-ci il və növbəti
illərdə ixrac göstəricisinin 1,3
milyard kVt·st-a çatacağı gözlənilir.
Bütün bunlar xalqımızın ümummilli lideri
Heydər Əliyevin müəyyən etdiyi strateji inkişaf
kursu, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin həyata keçirdiyi məqsədyönlü
siyasətin uğurları sayəsində bu gün tarixinin ən
qüdrətli dövrünü yaşayan ölkəmizin
energetika sektorunda əldə etdiyi nəticələrin
yalnız müəyyən bir hissəsidir. Azərbaycan
energetikləri qlobal inkişaf dəyişikliklərinə
uyğunlaşmaqla, istehsal portfelində şaxələnmə
və səmərəli idarəetməyə nail olmaqla bu xəttin
bundan sonra da davam etdirilməsi missiyasını şərəflə
yerinə yetirəcək, müasir və güclü Azərbaycanın
gələcəyinin daim işıqlı olmasına fədakar
əməkləri ilə töhfə verəcəklər.
Pərviz Şahbazov
Respublika.- 2021.- 21 oktyabr.- S.5-6