Göyçə aşıq sənəti
milli mədəniyyətimizin incisidir
Dədə Qorqud qəhrəmanlarını sevgiyə,
mübarizəyə səsləyən qopuz-saz min illərdir
ki, bu torpaqlarda səslənir, ozanlar, aşıqlar xalq ruhunu
oxşayan nəğmələr qoşurlar. Aşıq sənəti
nə qədər sadə, xəlqi olsa da, özündə
olduqca zəngin, mürəkkəb ifaçılıq mədəniyyətini
birləşdirir. Azərbaycan professional musiqisinin banisi
Üzeyir Hacıbəyov aşıq sənətini yüksək
qiymətləndirir, müasir musiqinin yüksəlişində
başlıca mənbələrdən biri olaraq
görürdü. Aşıq sənəti həm Azərbaycan
xalq ədəbiyatının, mədəniyyətinin qədim
tarixə və zəngin ənənələrə malik
qollarından biridir. Aşıq yaradıcılığı
xalqımızın mədəniyyətini dərin türk
köklərinə bağlayır. Zəngin mədəni
irsimizin tərkib hissəsi olan aşıq sənətinin təbliği
həm xalqımızın mənəvi təkamülünə,
həm də dünya mədəniyyətinin bu sənət
inciləri ilə zənginləşməsinə xidmət
edir.
Tarix boyu başı olmazın bəlalarını çəkən
Qərbi Azərbaycanın Göyçə mahalı əzəldən
saz-söz diyarı, aşıq sənətinin beşiyi kimi
tanınıb. Zaman-zaman min cür bəlalar, müsibətlər
çəksə də, düşmən hiyləsinə,
düşmən xəyanətinə mərdliklə sinə gərib,
keçmişini, dilini, milli mənsubiyyətini, folklorunu cəsarətlə,
qoruyub və günümüzə çatdırıb.
Mayası sazla-sözlə yoğrulan ulu diyar bütün
keşməkeşlərə baxmayaraq, öz sənət
dünyasını ləyaqətlə yaşadıb,
ayrıca Göyçə aşıq məktəbi kimi
formalaşmasına nail olub. Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının
ən zəngin, qədim qollarından biri olan aşıq sənəti
müəyyən inkişaf xüsusiyyətləri etibarilə
regional səciyyə daşıyıb və bölgələrə
ayrılıb. Bu baxımdan, bu sənətin inkişafında
Göyçə aşıq məktəbinin xüsusi yeri
var.
Qədim tarixə malik Göyçə ədəbi
mühitini araşdırıcılar şərti olaraq
üç dövrə bölürlər. Göyçə ədəbi
mühitinin birinci dövrü XV-XVIII yüzillikləri əhatə
edir. XIX əsrdə özünün ən güclü
inkişaf mərhələsini yaşayan Ağ Aşıq,
Qızılvəngli Aşıq Alı, Dədə Ələsgər
kimi qüdrətli sənətkarları ilə şöhrətlənib
tanınan Göyçə aşıq mühitinin kökləri əslində,
çox-çox uzaqlara gedib çıxır. Aparılan
araşdırmalardan məlum olur ki, XV-XVIII yüzilliklər
arası Göyçədə Ozan Heydər, Ozan Cəlil,
Ozan İbrahim, Miskin Abdal, Dərdli Nəsib, Qul Mahmud kimi
şair-aşıqlar yaşayıb yaratmışlar. Bu ulu sənətkarlar
haqqında ilkin məlumat mətbuatda dərc olunmuşdur. Ozan
sənətinin inkişafında, aşıq sənətinin
formalaşmasında ictimai-siyasi xadim Basarkeçərin
Sarıyaqub kəndindən olan Miskin Abdalın xüsusi yeri
var.
Göyçə ədəbi mühitinin ikinci
dövrü XIX-XX yüzillikləri, daha dəqiq desək, XIX əsrin
əvvəllərindən XX əsrin 20-ci illərinədək
olan dövrü əhatə edir. Bu dövrdə yaranan
dastanlar, tarixi səpkili hekayələr, "Aşıq
Alının Türkiyə səfəri", "Aşıq
Hüseynin Naxçıvan səfəri" və
başqaları məzmununa görə tutarlı sənət
nümunələri sayıla bilər.
Bu dövrdə sənət meydanına gələn
Ağ Aşıq, Aşıq Alı, Dədə Ələsgər,
Aşıq Musa, Alçalı Məhərrəm, Aşıq
Nəcəf, Aşıq Əsəd kimi saz-söz sərrafları
aşıq yaradıcılığını qiymətli,
poetik incilərlə daha da zənginləşdirmişlər.
Yaradıcı ustad aşıqlarla yanaşı, bu dövrdə
öz şeirləri ilə söz xəzinəmizin zənginləşməsinə
çalışan istedadlı el şairləri də xalq
arasında böyük şöhrət qazanmışdır.
Bunlardan Daşkəndli Məmmədhüseynin,
Şişqayalı Aydının şeirləri dillər əzbəri
olmuşdur.
XIX-XX əsr Göyçə saz-söz
dünyasında özünəməxsus dəst-xətti olan
Alməmməd nəslinin yetirmələrindən Aşıq
Ələsgərin atası Alməmməd, kiçik
qardaşı Çoban Məhəmməd, oğlu Bəşir,
ortancıl oğlu şair Əbdüləzim, Aşıq
Qurban, Aşıq Talıb, Aşıq Nəcəf, Növrəs
İman, Aşıq Musa, İsmixan Didərgin, Aşıq
Haqverdi Ələsgər ocağının istedadlı
nümayəndələrindən sayılırlar.
XIX əsrdə Göyçə aşıq sənətinin
yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoymasında Xəstə Bayraməlinin, aşıq-şair Bəhman
Qarayevin, Həsən Xəyallının, Ələkbər Həsənlinin,
Əbülfətin xidmətləri danılmazdır.
Çağdaş sənət dünyamızın
inkişafında ulu Göyçənin
şair-aşıqlarından Murad Niyazi, İmran Həsənov,
Alqayıt Xəlilov, Haqverdi, Qəmgin Fəzi,
dastançı Əli Qurban, Pənah, Suriyyə, Molla
Əmirxan, Zəki İslam, Səməd Abbasov,
Şişqayalı Əbülfəz, Yusif Bayramov, Məcnun
Göyçəli, Həsən Kazımov, İbrahim Qurbanov,
Tərlan Göyçəli, Gülrüba Namiq Göyçəli
haqqında iftixarla danışmaq olar. Artıq 35 ildir ki,
göyçəlilər Qərbi Azərbaycanın digər
sakinləri kimi, erməni xəyanəti ucbatından ata-baba
yurdlarından qovulmuşlar. Göyçə aşıq məktəbinin
davamçıları vətən həsrəti çəkə-çəkə
yaradıcılıqlarını davam etdirir, şeirlər
qoşur, kövrək misralarda göyçəli günlər
muncuq-muncuq düzülür, şeirlərdə doğma yurda
qayıdışlar öz əksini tapır...
Göyçə aşıq məktəbinin
davamçıları bu gün onlarcadır. Artıq neçə
illərdir ki, ustad aşıq, Əməkdar mədəniyyət
işçisi göyçəli Aşıq Fətulla
Alıyev Gəncə şəhərində öz şəxsi
təşəbbüsü ilə "Göyçə
aşıq məktəbi" yaratmışdır. Ozan
yerişli, dədə duruşlu Aşıq Fətulla
aşıq sənətini gənclərə ustalıqla
öyrədir, onlarda sədəfli saza məhəbbət
yaradır.
Zəngin musiqi və söz repertuarına, teatral keyfiyyətlərə
malik olan Göyçə aşıq məktəbinin yetirmələri
sazın möcüzəsi ilə dünyanı ayağa
qaldırırlar. Onlar el məclislərində bir daha
sübut edirlər ki, saz türk dünyasının, türk
mənəviyyatının rəmzlərindən biridir.
Göyçənin insanları sehrləyən,
onların qəlbinə yol tapan, sədəfli sazı
ustalıqla dilə gətirən el aşıqlarından
Əməkdar mədəniyyət işçisi Göyçə
saz, folklor qrupunun rəhbəri Bəhmən Kazımov, Rəfiqə
Göyçəli, Aşıq Firudin İskəndərov,
Familə Göyçəli, Xanlar Xəlilov, Ələddin
Musaoğlu və başqaları haqqında iftixarla
danışmaq olar. Yəqin ki, günlərin birində
onların sinəsindəki telli saz Göyçədə,
Göyçə gölünün nəğməli sahillərində
dilə gələcəkdir...
Ozan-aşıq sənəti dərin
tarixi köklərə malik olan möhtəşəm bir mədəniyyətdir.
Göyçə aşıq məktəbi milli-mənəvi
varlığımızın, ədəbi-estetik fikrimizin,
musiqi mədəniyyətimizin, folklorumuzun formalaşması və
inkişafında əsrlərdən-əsrlərə, nəsillərdən-nəsillərə
ötürülməsində müstəsna rol
oynayacaqdır. XIX əsrin müdrik ozanı göyçəli
Aşıq Ələsgərin saz-söz sənətindən
el aşıqları, şairlər ilham alacaq, bəhrələnəcəklər...
Qədir ASLAN
Respublika.-
2023.- 9 iyul.- S.6.