Avtomobil yolları iqtisadi tərəqqinin açarıdır
Əsədov Məhərrəm
Soltan oğlu 1950-ci ildə Qubadlı rayonunun Xələc kəndində anadan olmuşdur. 1972-ci ildə Azərbaycan Politexnik İnstitutunun Nəqliyyat fakültəsini bitirmiş
və təyinatla Bakı şəhərində
yerləşən Nazirlər
Soveti yanında Baş Şose Yolları İdarəsində
əmək fəaliyyətinə
başlamışdır. Sonralar
"Azəryollayihə" institutunda müxtəlif vəzifələrdə çalışmışdır.
2005-ci ildən Azərbaycan
Avtomobil Yolları Dövlət Agentliyi texniki idarəsinin rəisi vəzifəsində
çalışmışdır. Əmək fəaliyyəti
dövründə 200-dən çox layihə və 18-dən çox səmərəli təklifin
müəllifidir. Beynəlxalq
Nəqliyyat Akademiyasının
akademikidir. Hazırda Azərbaycan Avtomobil Yolları Dövlət Agentliyinin "Azəryolelmitədqiqatlayihə"
insititutunda mühəndis
vəzifəsində çalışır.
Ümummilli lider
Heydər Əliyevin
"Yol iqtisadiyyat, mədəniyyət, bir sözlə, həyat deməkdir" müdrik fikri ölkəmizin yol təsərrüfatının
inkişafına nə
qədər böyük
önəm verdiyinin bir daha əyani
sübutudur. Həyat təcrübəsi göstərir
ki, ölkə iqtisadiyyatının inkişafı
hərəkət sürəti
ilə düz mütənasibdir. Bu səbəbdən, insanların
həyatın bütün
çətinliklərini dərk
etməyə başladıqları
zamanlardan etibarən sürətli hərəkəti
təmin etmək onların ən böyük arzusu olmuşdur. Qədim dövrlərdə və orta əsrlərdə insanların biri-biri ilə xəbərləşməsi,
sevincini və ya kədərini bölüşməsi, həmçinin
ölkələr və
şəhərlər arasında
əhəmiyyətli məlumatların
gecikdirmədən, vaxtında
çatdırılması məqsədilə xüsusi
təlim və qayğı görmüş
atlara sahib olan çaparlardan istifadə edilirdi. Atlardan eyni zamanda
yükdaşımalarda arabalara
qoşqu vasitəsi kimi və müharibə
zamanı xüsusi hərbi hissələrin tərkibində də istifadə edilirdi. Əvvəl arabaya bir, sonra isə
böyük sürət
üçün iki və daha çox
at qoşulurdu. Bu, insanların qısa vaxt ərzində daha artıq yük daşımaq arzusundan irəli gəlirdi. Ancaq təbii və canlı qüvvələrdən istifadə
edərək böyük
sürət əldə
etmək onları qane etmədi. İnsanlar mexaniki üsullarla böyük sürət əldə etmək üçün müvafiq tədqiqatlar aparmağa başladılar.
XIX əsrin sonunda
insanların daha sürətli hərəkətə
və böyük həcmdə yük daşınmasına olan ehtiyacı ödəmək
üçün ilk nəqliyyat vasitələri
- avtomobillər meydana
gəldi. Böyük
sürətə malik
bu avtomobillərin gücü "At" gücü ilə ölçülməsi qəbul
edildi. İlk avtomobillər çox böyük sürətə
malik deyildilər. Bu, insanların böyük sürətlə
hərəkət etmək
arzusunu təmin etmədi. Beləliklə,
illər sonra isə bu arzu
avtomobillərin modernləşdirilməsini
zəruri etdi. Belə ki, artıq
müasir avtomobillərin
sürəti saatda 280
kilometr, yükgötürmə
qabiliyyəti isə
70-80 tona çatdırıldı.
Ancaq bu sürət də insanları qane etmədi. Onlar qısa yolla və böyük sürətlə uçaraq
getmək arzusuna düşdülər. Bu arzular onları təyyarə ixtira etməyə gətirib çıxardı. Sürətli
hərəkət arzusu
yenə bəs etmədi, onlar tədqiqat apararaq kosmik sürətlə hərəkət edən aparatlar və peyklər ixtira etdilər. Bu tədqiqatların aparılması
və müasir avtomobillərin, aparatların,
peyklərin ixtirası
inkişaf etmiş qüdrətli ölkələrə
məxsusdur. Hər bir ölkə öz iqtisadiyyatını
yüksəltmək üçün
yüksək sürət
və ağır yükləri buraxma hədlərinə malik olan nəqliyyat vasitələrinin hərəkətinin
təhlükəsizliyini təmin
edən avtomobil yollarına malik olmalıdır.
Buradan məlum
olur ki, sürət cəmiyyətin
inkişafının əsas
meyarıdır. Bəli,
sürət zamanla tərs mütənasibdir,
ancaq iqtisadi inkişafla düz mütənasibdir. Nəqliyyat
vasitələrinin sürətlə
hərəkəti nəticəsində
yol-nəqliyyat hadisələrinin
sayının artmasına
baxmayaraq, insanlar qorxmur və onların sürətli hərəkət arzusu heç vaxt sönməyəcəkdir. Bu
isə insanlarda zamanı qabaqlamaq, az vaxtda daha
çox səmərəli
iş görmək və yüksək iqtisadi inkişafa nail olmaq istəyindən
irəli gəlir.
Cəmiyyətin yaradıcılıq
eşqi inkişaf etdikcə və iqtisadiyyat gücləndikcə,
nəqliyyat vasitələrinin
sayı da durmadan artmağa başlayır. İnkişaf
etmiş ölkələrdə
hər iki-üç
adama bir avtomobil düşür. Nəqliyyat vasitələrinin
artması mövcud avtomobil yollarının yenidən qurulmasına, hərəkət zolaqlarının
sayının artmasına
və yeni yolların tikilməsinə
səbəb olur. Bu vəziyyətdə avtomobil yollarında (lazımi sayda) nəqliyyatın keçməsini
təmin etmək üçün hərəkət
sürətinin artırılması
vacib şərtdir.
Belə ki, avtomobil yollarında yolun buraxma qabiliyyəti
nəqliyyat vasitəsinin
sürəti ilə düz mütənasibdir. Sürət amili yolun vəziyyətindən,
nəqliyyat vasitəsindən
və sürücüdən
asılıdır. Avropa
ölkələrində magistral
avtomobil yollarında sürət: Danimarkada - saatda 110 kilometr, Fransa, İtaliya və Avstriyada - 130 km/saat olmasına
qanunla icazə verilir. Ümumi istifadədə olan avtomobil yollarında isə Almaniyada, Avstraliyada, Portuqaliyada 100 km/saat, Yunanıstanda 110 km/saat, İspaniya,
Fransa və İtaliyada 90 km/saat sürət qanunla icazə veriləndir.
Ümumi istifadədə
olan avtomobil yollarında nəqliyyat vasitələrinin sürətlərinin
az olması nəticəsində ölkə
iqtisadiyyatına hiss olunan dərəcədə
ziyan dəyir.
Respublikamızda sosial-iqtisadi
həyatın sürətli
inkişafı nəqliyyat
vasitələrinin sayının
ciddi artımına səbəb olmuşdur. Bu artım ölkəmizin
böyük şəhərlərinin
yollarında və küçələrində sıxlıq
və tıxaclar yaradaraq özünü daha çox hiss etdirir. Bu
hal ölkəmizin paytaxtı Bakı şəhərində özünü
daha qabarıq göstərir.
Bakının inkişaf
tarixi Azərbaycan xalqının qiymətli sərvətlərindən olan
neftlə sıx bağlıdır. Qədim
Bakı vaxtilə ticarət və neft istehsalı mərkəzlərindən olub.
Neft istehsalı və onun ətraf
ərazilərə yayılmasının
tarixi qədim Babil İmperiyası dövrünə qədər
gedib çıxır.
Strateji əhəmiyyətli
neft ilk dəfə Abşeron yarımadasında kəşf
və hasil edilmişdir. Neftin sənaye məqsədilə
istehsalı üçün
ilk mexaniki qurğu 1847-ci ildə Bakıda hazırlanmışdır.
Neftin çıxarılması
və daşınması
üçün 1900-cü illərdə Rusiya İmperiyasının böyük
limanlarından olan Bakı da səmərəli
fəaliyyət göstərmişdir.
Bakı şəhəri
sərnişin daşıma
üçün yaradılmış
ilk (1924-cü ildə)
Sovet tramvaylarının
və 1926-cı ildə
isə şəhərdaxili
qatarların vətəni
sayılır.
Şərq və
Qərb memarlığının
möhtəşəm harmoniyası,
həmçinin ilk neft bumunda (1872-1920) inşa edilən binalar bu gün
də Bakıda özünəməxsus ab-hava
yaradır və şəhər arxitekturasına
öz təsirini göstərir. Bakının
ən qədim tarixinin izləri İçərişəhərdədir. Bakı minilliklər ərzində sıx və kompakt infrastrukturu ilə Qala divarları arasında yerləşmişdir.
Burada hazırda 50-dən
artıq tarixi və memarlıq abidəsi qorunub saxlanılır. Bunların
arasında öz misilsiz forması ilə Bakının simvollarından sayılan
12-ci əsr abidəsi
Qız Qalası, Şirvanşahlar Sarayı
(1420-1460) da var. 2000-ci
ildə İçərişəhər
Qala divarları, Qız Qalası və Şirvanşahlar Sarayı UNESCO-nun Ümumdünya İrs Siyahısına daxil edilmişdir.
Sovetlər birliyi
dövründə Bakı
şəhəri bağlı
(qapalı) şəhər
olmuşdur. Bu səbəbdən, yaşayış
binalarının tikintisi
məhdudlaşdırılmışdır.
Nəqliyyat vasitələrinin
sayı az idi. Bu illərdə
mühəndisi kommunikasiyaların
və nəqliyyat infrastruktur obyektlərinin layihələndirilməsi və
tikintisi 2000-ci ilə qədər olan dövr üçün aparılırdı. Bu dövrdə nəqliyyat vasitələrinin illik artım proqnozu 3 faiz nəzərdə tutulmuşdur. Şəhər
əhalisinin də artım tempinə uyğun su, elektrik, qaz təminatı,
həmçinin məişət
tullantılarının daşınması,
kanalizasiya və su xətlərinin texniki göstəriciləri
çox kiçik iqtisadi artıma uyğun icra edilmişdir.
Hazırkı dövrdə
nəqliyyat vasitələrinin
illik artım proqnozu 10-15 faiz və daha çoxdur.
Dövlət Statistka Komitəsinin məlumatına
görə, 2000-ci ildə
Bakı şəhərində
145998 ədəd nəqliyyat
vasitəsi varmış,
ancaq 2021-ci ildə bu rəqəm artaraq 700662 ədəd olmuşdur. Nəqliyyat vasitələrinin orta illik say artımı
26412 ədəd olmuşdur.
Bu zaman 2022-ci ildə nəqliyyat vasitələrinin sayı
təxminən 727074 ədəd
olar.
Bakı şəhərində
2015-ci ildə 2225.8 min
nəfər əhali yaşamış, 2022-ci ildə
isə bu rəqəm (7 il müddətində) artaraq
2303.1 min nəfər olmuşdur. Bu artım (illik orta artım 11 min nəfər) templəri hər il davam edir
və davam edəcəkdir. Əgər
11 min nəfərin 50
faizi şəhərə
yeni gələnlər
olarsa, onların da 25 faizinin nəqliyyat vasitəsinin olmasını ehtimal etsək, 1375 ədəd artım yaratmış olur. Həmçinin, ölkənin digər bölgələrindən (bölgələrdəki
nəqliyyat vasitəsinin
sayı 866081 ədəd
olmuşdur), avtomobillərin
20 faizi paytaxta gələrsə, onda Bakıda 173162 ədəd
avtomobil olması ehtimal olunur. Beləliklə, Bakı şəhərində gün
ərzində toplanan nəqliyyat vasitələrinin
ümumi sayı
N=727074+1375+173162=901611 ədəd olar. Nəqliyyat vasitələrinin ciddi artımı nəticəsində
yol-nəqliyyat hadisələrinin
sayı artmışdır.
Belə ki, Bakı Şəhər Dövlət Yol Polisi İdarəsi
(BŞDYPİ) bildirib ki,
2022-ci ilin üç
ayı ərzində
(yanvar-mart aylarında)
125 yol-nəqliyyat hadisəsi
qeydə alınıb.
Bu hadisələr nəticəsində 52 nəfər
ölüb, 96 nəfər
xəsarət alıb.
Rəqəmlərdən göründüyü
kimi, nəqliyyat vasitələri və əhali artımları Bakı şəhərində küçə
və yolların, həmçinin, su, kanalizasiya və qaz təchizatı sistemlərinin yenidən qurulmasını zəruri
edir. Bu zaman yarana bilən
bina və qurğuların sökülməsi,
yaşıllıqların qırılması
iki milyondan çox əhalisi olan şəhərdə tikinti işlərinin aparılmasının tikinti
qiyməti astronomik rəqəmlərlə ifadə
ediləcəkdir. Digər
tərəfdən, UNESCO-nun
Ümumdünya İrs
Siyahısına daxil edilmiş, Şərq və Qərb memarlığının möhtəşəm
harmoniyası ilə inşa edilən binalar şəhər arxitekturasına öz təsirini göstərir və onlar qorunub
saxlanılmalıdır.
Göstərilənləri nəzərə alaraq təkif edirəm:
a) Bakı şəhərində
tıxacların aradan
qaldırılması üçün
aşağıda adları
gedən avtomobil yollarının tikilməsini
təklif edirəm:
- Bilgəh - Novxanı
- Saray - M-1 (Bakı - Quba - Rusiya federasiyası
ilə dövlət sərhədi avtomobil yolunun VAZ dairəsindən
keçməklə) - M-4 Bakı
- Şamaxı - Yevlax
avtomobil yoluna birləşmə) dairəvi
avtomobil yolunun tikintisi icra olunmalıdır;
- Ziya Bünyadov
prospektinin Böyükşor
gölündən keçməklə
dairəvi yola birləşmə;
H.Z.Tağıyev - Sahil
avtomobil yolunun dörd zolağa genişləndirilməsi;
- Neftçilər prospektində
və ona bitişik küçələrdə
sıxlığın azaldılması
üçün kiçik
tutumlu gəmilərlə
sərnişin daşımanın
həyata keçirilməsi.
b) Bakı şəhərində
tıxacların aradan
qaldırılması üçün
aşağıdakı yüngülləşdirmə
işlərinin aparılmasını
təklif edirəm:
- Dörd və
ya beş nazirliyin və ya baş idarənin
müxtəlif rayon mərkəzlərinə köçürülməsi;
- Dörd və
ya beş ali təhsil institutunun müxtəlif rayon mərkəzlərinə
köçürülməsi.
c) Bakı şəhərində
tıxacların aradan
qaldırılması üçün
aşağıdakı tikinti
işlərinin dayandırılmasını
təklif edirəm:
- Bakı şəhərində
yaşayış binalarının
tikintisi dayandırılmalıdır
(Qaradağ rayonunun qərb hissəsi və Bakı şəhərində qəzalı
binalar istisna olunmaqla).
Bu gün ölkəmizdə yol infrastrukturu dünya standartlarına uyğun uğurla həyata keçirilir. Azərbaycan
Prezidenti, Müzəffər
Ali Baş Komandan İlham Əliyevin uğurlu daxili və xarici siyasəti sayəsində qazanılan
nailiyyətlərin sırasında
yol infrastrukturunun inkişafı ən önəmli sahələrdəndir.
Ölkə başçısı
avtomobil yollarının
və yol qurğularının açılışı
ilə bağlı çoxsaylı mərasimlərdə
iştirak edərək
mütəmadi olaraq bu sahənin daha da inkişafı
üçün öz
dəyərli tapşırıq
və tövsiyələrini
vermişdir.
Dövlət tərəfindən
mütəmadi nümayiş
etdirilən qayğı
və diqqət biz yol işçilərini
yol infrastrukturunun inkişafı istiqamətində
yeni-yeni uğurlar qazanmağa ruhlandırır.
İşğaldan azad
edilən Qarabağ iqtisadi bölgəsində
zəfər yolunun və Laçın şəhərinin alternativ
avtomobil yolunun vaxtından əvvəl və keyfiyyətlə tikilərək istifadəyə
verilməsi dediklərimizin
əyani göstəricisidir.
Məhərrəm
ƏSƏDOV
Respublika.-
2023.- 20 iyul.- S.9.