İlmələrin
nəğməsi
İncə
naxışların, zərif ilmələrin nəğməsini
dinləmək istəyirsinizsə, yolunuzu Dəvəçidəki
"Pirəbədil" xalça fabrikindən salın.
Əvvəllər kiçik bir
sexdən ibarət olub artel adlanan bu müəssisə indi
rayonun iri sənaye obyektlərindəndir.
Müsahibim fabrikin direktoru Məleykə Xəlilovadır.
Bu qədim el sənətinin mahir bilicilərindən olan
Məleykə xanım uzun müddətdir ki, bu sənət
ocağına bacarıqla rəhbərlik edir. Məleykə
xanım deyir:
1953-54-cü illərdə
Dəvəçi qəsəbəsində yeni
xalçaçılıq emalatxanası yaradıldı, kəndlərdə
isə 50-80 nəfərlik sexlər açıldı.
1954-cü ildə
xalça ustaları hazırlamaq üçün ikiillik
kurslar açıldı. Qubada açılan bu kurslarda dəvəçili
qızlar da təhsil alır, bu qədim el sənətinin sirlərinə
yiyələnirdilər. Qeyd edək ki, belə kurslar ilk dəfə
Azərbaycanda elə Quba şəhərində
açılmışdı. 1933-cü ildə
yaradılmış bu təhsil kombinatı Azərbaycanın
xalça sənəti tarixində mühüm hadisə idi.
Quba təhsil kombinatının 1935-ci ildə ikiillik,
1936-cı ildə isə birillik buraxılışları
olmuşdu.
Xalçaçılıq
fabriki deyəndə, ilk növbədə sənət
ocağını düşünürük. "Pirəbədil"
xalça fabriki də sözün əsl mənasında, sənət
ocağını xatırladır.
Fabrik münasib, ikimərtəbəli,
işıqlı bir binada yerləşir.
Xalqımızın əsrlərdən
bəri nənələrdən nəvələrə
ötürülərək qoruyub saxladığı bu qədim
el sənətimiz, məhz "Azərxalça"
Elm-istehsalat Birliyinin hesabına bugünkü səviyyədə
qorunub saxlanmış və inkişaf etdirilmişdir.
Bu müəssisədə
toxunan xalçalar əsasən dünya bazarına
çıxarılır və alıcılar tərəfindən
həm də yüksək qiymətləndirilir. Fabrik dövlət
sifarişinə bir qayda olaraq artıqlaması ilə əməl
edir.
"ÇİÇİ",
"PİRƏBƏDİL" DİLLƏR ƏZBƏRİ..."
Bu sərlövhə
unudulmaz şairimiz Hüseyn Arifin şeirinin misrasıdır.
Bəli, "Pirəbədil"
xalçasının adı, şöhrəti şeirlərdə
də tərənnüm olunub.
Pirəbədil
çeşnisi öz koloriti, yüksək zərifliyi, ornament
detallarının zərgər dəqiqliyilə işlənməsi,
şəkillərin incəliyi ilə şöhrət
qazanıb. Burada ən populyar motivlər
üslublaşdırılmış qoç buynuzları və
nəbati naxışlardır. Xalçanın orta hissəsində
"buynuz" motivindən geniş istifadə edilir. İlk
baxışda adama elə gəlir ki, xalçadakı ornamentlər
müxtəlif səciyyə daşıyır. Lakin xalça
ilə yaxından tanışlıq zamanı belə qənaətə
gəlirsən ki, kompozisiyadakı bütün bəzək
ünsürləri vahid bir ideyaya xidmət edir. Burada el sənətkarları
təbiət və əşyalar haqqında öz təsəvvürlərini
ilmələrin dili ilə ümumiləşdirmişlər.
"Pirəbədil" xalçasında bu yerlərin
çölünün, çəməninin,
dağlarının rəngi, zəngin bitki və heyvanat aləmi,
mavi səması naxışların dili ilə öz əksini
tapıb. El sənətkarlarının toxuduğu bu
çeşnidə heç vaxt bir xalça digərini təkrar
etməyib, hər bir sənətkar ümumi mənzərədən
savayı ona öz təxəyyülünün məhsulu olan
yeni bir naxış vurub. Bu da sənətkarın öz
işinə yaradıcı münasibətin bariz nümunəsidir.
"Pirəbədil"
xalçasının rəng və naxış xəzinəsi
kimi kompozisiya dünyası da zəngin və mənalıdır.
Xalçanın ümumi mənzərəsi öz simmetrik dəqiqliyi,
naxışlarının düzülüşü cəhətdən
də fərqlənir. Ölçüsü adətən 2,5
x 1,5 metr olan xalçalar beş barmağı olan güldən
ibarətdir. Hər barmağın arasında iki dəfə
bir çit gülü yə üzbəüz iki
qırxdırnaq salınır. Ümumiyyətlə,
xalçada beş qırxdırnaq salınır. Xalça
midəxil, iki qızılgül, bir əyri, iki cadi və bir
böyük zəncirlə haşiyələnir. "Pirəbədil"
xalçası özünə məxsus orijinal kompozisiyası,
rəmzi mənası, bəzək ünsürləri və rənglərin
koloriti ilə də göz oxşayır.
Pirəbədil kəndində,
həm də "Herat Pirəbədil" çeşnili
xalçalar toxunub. El arasında bəzən buna "Urusiyyət"
də deyirlər. Bunun da maraqlı bir tarixçəsi var.
1913-cü ildə rus imperiyasının paytaxtı Peterburqda
müxtəlif sənətkarlıq nümunələrindən
ibarət sərgi təşkil edilir. Sərgidən əvvəl Peterburqdan parça üzərində
çəkilib göndərilmiş eskizi o zaman Pirəbədilin
məşhur ustalarından Münəvvər Əfəndiyevaya
tapşırırlar. Onun toxuduğu xalça Rusiyada
keçirilən müxtəlif sərgi və yarmarkalarda
nümayiş etdirilərək böyük şöhrət
qazandığından sonralar bu çeşninin adı
"Urusiyyət" qalır.
"Herat Pirəbədil"
xalçasının kompozisiyası Əfqanıstanın
Herat şəhərində toxunan çeşninin yerli
interpretasiyasından ibarətdir. Lakin "Herat Pirəbədil"
öz forma və rənglərinin həllinin koloritliyinə
görə Əfqanıstan xalçasından tamam fərqlənir.
Bu xalçalar bitki motivlərinin zənginliyi və rəngarəngliyi
ilə seçilir.
El sənətkarlarımız
toxuduqları xalçalarda nəbati naxışlarından
istifadə etməklə yanaşı, quş və
heyvanların təsviri ilə yaranmış
naxışlardan, həndəsi naxış elementlərindən
də istifadə edərək gözəl sənət
nümunələri yaratmışlar.
TARİXDƏN
YARPAQLAR
1926-cı ildə bir
sıra xalçaçılıq mərkəzlərində,
o cümlədən Qubada ətraf kəndlərdə istehsal
edilmiş müxtəlif çeşnili xalçalardan ibarət
sərgi açıldı. Bu sərgi Zaqafqaziya Dövlət
Ticarət İdarəsi tərəfindən təşkil
edilmişdi. Sərgidə həm bədii, həm də texniki
cəhətdən keyfiyyətli xalça toxuyan ustalar
mükafatlandırıldı.
Sərgidə
nümayiş etdirilən eksponatlar arasında öz klassik
kompozisiyası ilə məhşur olan Pirəbədil kəndində
toxunan xalçalar xüsusilə fərqlənirdi. "Pirəbədil"
xalçaları sərginin birinci, ikinci və
üçüncü mükafatlarına layiq
görüldü.
Qeyd edək ki, sərgidə
nümayiş etdirilən 210 xalçadan yalnız onu
mükafata layiq görülmüşdü.
Sərginin birinci
mükafatına 2,5 x 1,5 metr ölçüdə Zibeydə
Yarməmmədovanın toxuduğu "Pirəbədil"
xalçası layiq görüldü. Xalça bilicisi sənətşünas
V.M.Zummer onu "kəndli rəssam" adlandırdı.
İkinci mükafata da
elə bu kənddə toxunmuş "Herat Pirəbədil"
xalçası layiq görüldü.
Bu sərgidə Pirədəbil
ilə qonşuluqda yerləşən Zeyvə kəndində
toxunan xalçalar da böyük müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirildi.
1929-cu ilin avqust
ayında Moskvada Şərq mədəniyyəti muzeyində
"Azərbaycan xalçası" adlı sərgi
açıldı. Sərgidə cəmi 14 xovlu və xovsuz Azərbaycan
xalçası nümayiş etdirilirdi. Nümayiş etdirilən
14 xalçadan biri də "Pirəbədil"
xalçası idi.
Min il bundan qabaq ərəb
səyyahı Əl-Müqəddəsi
xalçalarımıza öz heyranlığını gizlədə
bilməyərək belə yazmışdı: "Burada
toxunan xalçaların misli-bərabəri yoxdur..."
Tağıyev
A.
Respublika.-
2008.- 4 dekabr.- S.5.