Azərbaycan qloballaşma dövründə
Akademik Ramiz Mehdiyevin cəmiyyətimizin ictimai-siyasi
prespektivinə dair futuroloji baxışlarının bəzi
aspektləri haqqında düşüncələri
Keçən əsrin
son on ili dünya kapitalist sisteminin sosialist düşərgəsi
üzərində qələbəsi fonunda "postbəşəri
gələcəyə", "tarixin sonuna" şahidlik
etdi. Sovetlər Birliyinin dağılmasından sonrakı
dövrü istər demokratik qloballaşma, istərsə də
kapitalizmin qloballaşması kimi qəbul etməyimizdən asılı
olmayaraq, mübaliğəsiz şəkildə
qloballaşmaya bəşəri qayıdış dövrü
kimi dəyərləndirmək olar. Tarix boyu
qloballaşmanın, ümumbəşəri inteqrasiyanın
müxtəlif nümunələri bu və ya digər şəkildə
özünü göstərmişdir. Dünya dinlərinin,
sivilizasiyaların mövcudluğu qloballaşmanın müxtəlif
zamanlarda bəşəri meyil olmasının sübutudur.
Ayn-ayrı fikir adamlarının, o cümlədən orta əsr
Azərbaycan mütəfəkkirləri Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında dünyəviliyə
çağırış, Əvhədi Marağayinin
"Cami-cəm " əsərində Cəmşidin camı
belə meyillərin ədəbi nümunələri kimi dəyərləndirilə
bilər. Hər bir tarixi dövrdə gündəliyə gələn
qloballaşma meyli bu və ya digər şəkildə
metropoliya niyyətini və siyasətini daxili mahiyyətində
heç də az gizlətmir. Dünya kapitalist sistemi öz rəqibinin
süqutundan sonra alternativsizlik şəraitində
bütün məkanlarda "metastaz " ömrünü
yaşamağa başladı. Belə bir şərait bir
çox analitiklərin səhv və sadəlövh
proqnozlarını tirajlamasına səbəb oldu. Onlar yenə
də dialektikanı müəyyən zaman kəsiyində
qapayan Hegel, marksistlər kimi "finalizm " nəzəriyyəsinin
təəssübkeşi kimi çıxış edir, tarixin
sonunun yetişdiyi qənaətinə gəlirdilər. 1989-cu
il ABŞ politoloqu və təcrübəli sabiq dövlət
adamı Frensis Fukuyama "Tarixin sonu " əsərində
"liberalizmi sosializmin süqutundan sonra alternativsiz bəşəri
ideologiya" kimi dəyərləndirdi. Çox keçmədən
isə F.Fukuyama "Tarix yenidənmi başlayır?!",
"ABŞ modelinin süqutu" adlı əsərlərini
yazaraq, müasir dünyanın qeyri-sabit, qeyri-müəyyən
reallığında adekvat inkişaf modeli
axtarışını fövqəlvəzifə sayır.
Dünya dövlətlərinin
inkişafı üçün adekvat model böhranı
yaşadığı bir vaxtda Azərbaycan dövlətçiliyinin
xilaskarı, ulu öndər Heydər Əliyev siyasi məktəbinin
layiqli nümayəndəsi, görkəmli dövlət xadimi,
xarizmatik siyasətçi, nəzəriyyə ilə təcrübəni
peşəkarlıqla əlaqələndirən praktik filosof,
akademik R.Mehdiyev belə qənaətə gəlir ki, istər
dünyada, istərsə də Azərbaycanda postsosialist
dövrdə baş verən proseslərin düzgün qiymətləndirilməsi
üçün onların "sürət" simvolu
formatında təhlili obyektiv reallığı dərk etməyə
imkan verir. Dəyişən reallığın adekvat dərk
edilməsi üçün zəruri olan yeni metodik novasiya -
yaşanılan və gələcək "zamanın
simvolu" rakursundan baş verənləri təhliletmə
modelini təklif edən akademik "sürət",
"dinamika" əsri olan XXI əsri belə səciyyələndirir:
" əgər XX əsrdə böyük dövlətlər
kiçik dövlətləri udurdusa, XXI əsrdə
"sürətli" dövlətlər asta templi dövlətləri
həzm edəcəkdir".
İstənilən
sivilizasiyanın, ictimai-iqtisadi quruluşun uğursuz sonluğu
həmin cəmiyyətlərdə estafeti keçid
dövrünə qədər ilk növbədə qeyri-müəyyənliyə
verir. Məlum həqiqətdir ki, həmin cəmiyyətlərə
fərqli istiqamətlərdən müxtəlif təbiətli
çağırışlar gəlir. Bu cəmiyyətlərin
sözü gedən tarixi şəraitdəki vəziyyətlərini
böyük fikir adamı A.Toynbinin
"çağırışa cavab" formatı ilə
başa düşmək çətin deyildir. Məhz belə
bir tarixi mərhələ həmin cəmiyyətlərin
intellektual elitasını ayıq olmağa, ictimai
çaşqınlığı aradan qaldırmağa,
"çağırışa cavab" verərkən,
adekvat strategiya müəyyənləşdirməyi tələb
edir. Bu intellektual azlıq yaşadığı cəmiyyətə
postsosialist dövrdə çağırışın iki
istiqamətdən gəldiyinin fərqində olmalıdır:
1. Rəqibi üzərində qələbə qazanmış
kapitalist Qərb Şərqə "humanitar müdaxilə"
pərdəsi altında yürüş edir və onu modern
metropoliya zolağına daxil olmağa məcbur edir. 2.
Ümumbəşəri meyil olan demosun hakimiyyətinə,
açıq, vətəndaş cəmiyyətinə,
hüquqi dövlətə nail olmaq. Nə qədər
arzuedilməz olsa da, müasir dövrdə birinci istiqamət
güclüdür və həqiqi demokratik dalğa
qarşısında heç də zəif bənd kimi
çıxış etmir. Buna görə də mövcud
reallıq cəmiyyəti siyasi sayıqlığa, Avropadan, Qərb
dünyasından ünvanına gələn "tənqidlərin
əsl mahiyyətini dərk etməyə dəvət edir.
Keçid dövrünün siyasi-fəlsəfi təhlili,
qloballaşma, modernləşdirmə prosesinin tədqiqi sahəsində
diqqətçəkən uğur sahibi akademik R.Mehdiyevin son
illərdəki əsərləri Azərbaycan sosiumuna və
bütövlükdə tranzit dövrü cəmiyyətlərinə
yol göstəricisi, reallıqları adekvat dərketmə
vasitəsi kimi böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Onun "XXI əsrdə milli dövlətçilik",
"Azərbaycan - qloballaşma dövrünün tələbləri",
"Demokratiya yolunda: irs haqqında düşüncələr",
"Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti", "Yeni siyasət:
inkişafa doğru", "Modernləşmə xətti yenə
də gündəlikdədir" və s. əsərləri
postsosialist dövrdə qlobal dəyişikliklərin mahiyyət
və istiqamətlərinin təhlilinə, milli demokratik
tranzit və onun qarşılaşdığı problemlərin
elmi tədqiqinə, habelə Azərbaycan cəmiyyətinin
ictimai-siyasi perspektivlərinin futuroloji mənzərəsini
yaratmağa yönəlmiş çox ciddi elmi
araşdırmalardır. Uzun illər idarəetmə təcrübəsi,
apardığı tədqiqatlar akademiki XXI əsrdə bəşəriyyətin
inkişaf strategiyasını məhz qloballaşmanın
müəyyən etməsi qənaətinə gətirir. O,
tarixi-müqayisəli təhlil metodu işığında belə
bir cəsarətli fikir söyləyir ki, dünya tarixində
bəşəriyyət bütün dünya məkanının
sabit və təhlükəsiz inkişafını təmin
etməli olan ümumi siyasi və iqtisadi məkan
yaradılmasına könüllü surətdə cəhd etmək
üçün ümumi məqsədə çatmağa hələ
heç vaxt indiki kimi yönəlməmişdir. Təməlini
XIX əsrdən götürən və hazırda davam edən
bu inteqrasiya prosesinin tarixi analoqu olmadığı qənaətinə
gələn filosof həmin prosesin müsbət və mənfi
cəhətlərinə ölçülüb-biçilməklə,
kompleks şəkildə yanaşmanın zəruriliyini
vurğulayır. Belə ki, o, Azərbaycan sosiumuna xitabən cəmiyyətimizə
ünvanlanan tənqidin harada real nöqsanlara əsaslandığını,
harada geosiyasi, geoiqtisadi təzyiq xarakterli olduğunu
anlamağın zəruriliyini qeyd edir. "Demokratiya monosentrik
siyasi ideyaları qəbul etmir" qənaətinə gələn
akademik R.Mehdiyev qloballaşma, qərbləşmə
çağırışına ölkəmizin cavabı necə
olmalıdır sualına cavab verərkən analoji müqayisə
prizmasından yanaşaraq, Yaponiya intellektuallarının
modernləşmə konsepsiyasının kökləndiyi
"Qərb texnologiyaları, yapon ruhu" fəlsəfəsinin
təqdir olunmasını məqsədəuyğun sayır.
Filosofun fikrincə, demokratik transformasiya ilə Qərbin
geosiyasi təsiri arasında hədd qoymaq lazımdır.
Çünki demokratiya təkcə nümayəndəliyin,
xalq hakimiyyətinin bir forması deyil, onu həyata keçirənlərin
ideya vəzifələrini də nəzərə almaq lazımdır.
XXI əsrdə demokratiya ən qısa müddətdə nəinki
rejimin dəyişilməsinə, hətta gərginliklər
poliqonu yaratmağa qadir ola bilər (İraq, Əfqanıstan,
Kosovo və.s.). O, haqlı olaraq bildirir ki, ölkəmizdə
1993-cü ildən sonra başlayan modernləşmə
ideologiyası daha çox qloballaşma şəraitində
ölkənin strateji inkişaf konsepsiyası missiyasını
yerinə yetirirdi. 1996-cı ildən etibarən isə modernləşmənin
milli ideologiyasının əsasları möhkəmləndi,
bu da öz növbəsində iki əsr ərzində məruz
qaldığımız "müstəmləkə
şüuru" kompleksinin tədricən aradan
çıxmasına təkan verməkdədir. Akademik
R.Mehdiyev xüsusi olaraq vurğulayır ki, yeni minillikdə Azərbaycan
dövlətçiliyinin inkişaf fəlsəfəsini
üç determinantın - milli ideya, şəxsiyyət
amili, milli məqsədyönlülüyün dəstəklənməsi
- təsir dairəsində nəzərdən keçirmək
lazımdır. O, əsas ideoloji paradiqmaların təşəkkülü
tarixinə nəzər salaraq, milli ideya məkanında ehkam və
dəyərlərin konvergensiyasının
mümkünlüyünü nəzərdən keçirərək
belə qənaətə gəlir ki, onlardan hər biri
ümummilli lider Heydər Əliyevin siyasətinin nailiyyətlərindəndir.
Akademik hesab edir ki, sosial proseslərin ən güclü
katalizatoru olan milli ideya ictimai şüurun milli elmi
araşdırmalar hüdudundan kənarda qalmış sahəsidir.
Hərçənd, Azərbaycanın ictimai fikir tarixinə dərindən
bələd olan ümummilli lider Heydər Əliyev ölkəmizin
ən ağır "olum, ya ölüm" dilemması
qarşısında qaldığı bir tarixi dönəmdə
birləşdirici amil kimi azərbaycançılığı
milli ideya olaraq ortaya qoydu və onun alternativsizliyini praktik şəkildə
sübuta yetirdi. Bununla da Heydər Əliyev liberalizmin ideoloqu
Con Stüart Milin " dövlətin ləyaqəti nəticə
etibarilə onu yaradan şəxsiyyətlərin ləyaqətindən
asılıdır" fikrini öz praktik fəaliyyəti ilə
gerçəkləşdirdi. Əslində, bu konsepsiyanın
irəli sürülməsi planetartəfəkkürlü Heydər
Əliyevin həm də modernləşmə
çağırışına "qərb texnologiyaları
- yapon ruhu" aforizmi baxımından yanaşması, milli
özünəməxsusluğumuzu qloballaşmanın mənfi
fəsadlarından qorumaq addımı idi. Çünki istər
həmin dövrdə, istərsə də indi məlum səbəblərə
görə, qloballaşmadan daha çox siyasi-ideoloji, geosiyasi
maraqlar üstünlük təşkil edir. Halbuki,
Amerikanın tanınmış tranzitoloqu V.Bansın təbirincə
desək, "postkommunizim demokratiyaya keçiddən daha
böyük birşeydir. Bu, siyasəti, iqtisadiyyatı və
ictimai həyatı əhatə edən sosiomədəni
transformasiya, inqilabdır". Akademik R.Mehdiyev ümumdünya
təcrübəsindən və ayrı-ayrı
konsepsiyaların təhlilindən çıxış edərək
belə bir qənaətə gəlir ki, ölkədə
demokratikləşmənin, onun ardınca isə liberallaşmanın
ilkin şərtləri aşağıdakı formada gerçəkləşə
bilər: iqtisadi modernləş + mərhələli demokratikləşmə
= vətəndaş cəmiyyətinin
başlanğıcı. O qeyd edir ki, bütövlükdə
vətəndaş cəmiyyəti iqtisadiyyatın modernləşməsi,
ictimai həyatın demokratikləşməsi, milli məkanın
sistemli liberallaşması gerçəkləşdikcə
formalaşacaqdır.
Azərbaycanda gedən
siyasi proseslər göstərir ki, dövlət müstəqilliyi
əldə olunduqdan sonra demokratik transformasiya milli inkişaf
strategiyasının prioritetinə çevrilmişdir. Bir
sıra postsovet dövlətlərində analoji tranzit "rəngli"
klientalist ssenarilərə çevrildiyi halda, Azərbaycanda
demokratik tranzit təkamül yolu ilə inkişaf, suverenlik və
özünütəminetmə prinsiplərinə əsaslanır.
Demokratiyanın XXI əsrin əsas ideoloji silahına - nəinki
mövcud rejimləri dəyişdirməyə, tranzitlər və
transformasiyalar doğurmağa, həm də yer kürəsinin
istənilən nöqtəsinə hərbi müdaxiləni
"legitimləşdirməyə" qadir olan silaha
çevrildiyi bir şəraitdə ölkəmizdə
demokratiyanın qeyd olunan vəziyyəti ancaq təqdir oluna bilər.
İndi Azərbaycan inkişafın elə bir səviyyəsinə
gəlib çatmışdır ki, onun sosiumu təcrid
olunmuş, avtarkiyaya əsaslanan cəmiyyətin ideoloji konseptlərinə
fəal müqavimət göstərmək
iqtidarındadır. Ancaq akademik R.Mehdiyev real və virtual
dünyanın ideologiyasının necəliyindən
asılı olmayaraq, milli fəaliyyət fəlsəfəsinin,
dövlətçilik ideyası, milli sosiomədəni
obrazın dəyəri və azərbaycanlı “Mən”inin
arxetipi kimi azərbaycançılığın həmişə
Azərbaycanın yeni nəslinin mənəvi-əxlaqi, sosiomədəni
obrazının əsası olmasının həyati zəruriliyini
vurğulayır.
Əlbəttə,
arzuolunan demokratiyaya çatmaq üçün istər beynəlxalq
səviyyədə, istərsə də bu yolu keçmiş
tranzit dövlətlərdə hələ çox maneələr
aradan qaldırılmalıdır. Bunun üçün isə
"azadlıq və demokratiyanın mayakı" olan hər
hansı bir dövlətin demokratik dövlətlər
zolağının sərhədlərini genişləndirməsi
üçün canfəşanlığına ehtiyac
qalmır. Yalnız cəmiyyətlərin sağlam dialoqu bu
yolda ən uğurlu vasitə ola bilər. Hərçənd,
böyükfikir adamı Blez Paskalın təbirincə desək,
"gücsüz ədalət köməksiz, ədalətsiz
güc isə müstəbiddir". Akademik R.Mehdiyev
"demokratik dalğanın" qlobal yürüşündən
bəhs edərkən milli özunəməxsusluğun
qorunmasına xüsusi diqqət ayırmağı zəruri
sayır.
Bütövlükdə,
R.Mehdiyevin postsosialist dönəmdə baş verən hadisələrdən
bəhs edən əsərlərində əsas məqam Azərbaycan
sosiumunu baş verən hadisələrin əsl mahiyyətindən
agah etmək, qlobal transformasiya şəraitində milli
tranzitin konsepsiyasını təqdim etmək, habelə
dövlətlərin qüdrətinin daha çox onların zəka
mühitinin formalaşması ilə
ölçüldüyü müasir dövrdə ölkəmiz
üçün taleyüklü məsələlərin həllində
"milli yaradıcı azlıq", gənclik
qarşısında duran vəzifələr və məsuliyyət
məsələləridir. Reallıq göstərir ki,
akademikin əsərləri tranzit dövrünə xas olan
ictimai çaşqınlığın aradan
qaldırılmasında yaradıcı azlığın səfərbər
edilməsinə təsirsiz qalmamışdır. Bunun bariz
nümunəsini akademik R.Mehdiyevin dövri mətbuatda dərc
olunan hər bir geniş məqaləsinə elmi ictimaiyyətin
ciddi reaksiyası, xüsusilə 2008-ci ildə çapdan
çıxmış "Yeni siyasət: inkişafa
doğru" kitabında onunla həmrəylik nümayiş
etdirən elmi ictimaiyyətin, ziyalıların rəylərində
görmək çətin deyildir.
İnanırıq ki,
dünyamiqyaslı siyasi xadim Heydər Əliyev irsinə
yaxından bələd olan akademik R.Mehdiyevin zamanın ruhundan
irəli gələn əsərləri ölkəmizdə
hüquqi dövlət, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunda, habelə cəmiyyətimizin ictimai-siyasi
perspektivlərinin futuroloji konsepsiyasının
yaradılmasında bundan sonra da şərəfli
missiyasını yerinə yetirəcəkdir.
Şəfiyev
Ü.
Respublika.-
2008.- 7 dekabr.- S.5.