Görkəmli filosof alim
Akademik Heydər
Hüseynov – 100
XX əsr Azərbaycan mədəniyyətinin
yetirdiyi ən böyük simalardan biri-42 yaşında faciəli
surətdə dünyasını dəyişmiş akademik
Heydər Hüseynovdur.
Heydər Hacı Nəcəf
oğlu Hüseynov 1908-ci il aprel ayının 3-də İrəvanın
Təpəbaşı məhəlləsində anadan
olmuşdur. Onlar əsil-nəsillikcə bu torpaqdan idi.
Böyük filosofun atası Hacı Nəcəf Kərbəlayı
Hacı Hüseyn oğlu da 1867-ci ildə İrəvan şəhərində
dünyaya göz açmışdı. Onun həyat
yoldaşı Məşədi Gülsüm xanım çox
ağıllı, mərifətli, geniş
dünyagörüşə malik qadın idi. O, həyat
yoldaşı Hacı Nəcəflə bir sıra Şərq
ölkələrində, xüsusilə dini mərkəzlərdə
olmuşdu. Bu dövrdə İrəvan özünün qaynar
çağlarını keçirirdi. Şəhərdə
Mirzə Hüseyn Ağa, Fars Abbas adı ilə tanınan
Abbas Məmmədzadə kimi alimlər, İ.Muğanlinski, C.Məmmədzadə,
H.Nərimanbəyov kimi pedaqoqlar, Mir Abbas və Mir Bağır
Mirbabayev qardaşları, Mirzə Cabbar bəy Qazıyev,
Ağa xan Erivanski, Mir Cəfər Mir Bağır oğlu,
İsmayıl bəy Şəfibəyov kimi elmin, mədəniyyətin
qədrini bilən işıqlı dövlət xadimləri
yaşayırdı.
Hacı Nəcəfin
Hacı Ələsgər adlı yeganə qardaşı da
İrəvanda Təpəbaşı məhəlləsində
özünə ocaq qurmuşdu. İkimərtəbəli evləri
vardı.
Hacı Nəcəf
çox erkən 1909-cu ildə vəfat edir və ailənin
bütün ağırlığı Gülsüm
xanımın üstünə düşür.
1918-ci ilə qədər
bu ailə İrəvanda yaşayır. Ermənilərin milli
ixtilaf törətməsi nəticəsində ailənin
böyük oğlu Yusif öldürüldükdən sonra,
ailəliklə bir il Batumi və Stavropolda qalıb, nəhayət
1920-ci ildə Bakıya köçürlər. O, Bakıda 18
nömrəli məktəbdə təhsilini davam etdirir. 1931-ci
ildə Azərbaycan Ensiklopediyası Nəşriyyatı Komitəsində
elmi işçi (1936), orda elmi katib (1937) işləyir. 1938-ci
ildə H.Hüseynov Ensiklopediya və Lüğətlər
İnstitutunun direktoru təyin edilir. Onun "M.F.Axundovun fəlsəfi
görüşləri" kitabı çapdan
çıxır.
1939-cu il alim
üçün daha uğurlu olur. O, həmin ildə Tbilisi
Dövlət Universitetinin Elmi Şurasında M.F.Axundovun fəlsəfi
irsinə həsr etdiyi dissertasiyanı müdafiə edərək
fəlsəfə elmləri namizədi alimlik dərəcəsini
alır. "Dialektik materializm", "Dialektika və
metafizika", "Rusca-Azərbaycanca lüğət"
kitabları nəşr olunur. Həm də dialektik və tarixi
materializm kafedrasının dosenti seçilir.
H.Hüseynov 1940-cı
ildə "Şərəf nişanı" ordeninə layiq
görülür. SSRİ EA Azərbaycan Filialının sədr
müavini, 1944-cü ildən isə sədri olur. Həmin ildə
fəlsəfə elmləri doktoru elmi adını alan görkəmli
filosof, bir il sonra Azərbaycan EA Akademiyasının ilk həqiqi
üzvlərindən biri idi. Bu illərdə məhsuldar alimin
"Axundovun fəlsəfi baxışları" (1942),
"Vətənpərvər şair Səməd
Vurğun" (1942), "Azərbaycan ziyalıları Vətən
müharibəsi günlərində" (1944), "Ədəbi
qeydlər" (1945) və digər kitabları nəşr
edilir. O, həm də "Müxtəsər Azərbaycan ədəbiyyatı"
tarixinin (l-ll c, 1943-44) redaktorlarından biri idi.
Bu dövr H.Hüseynov
yaradıcılığının ən yüksək zirvəsi
M.Mirbabayev və Ə.Orucovla birlikdə tərtib etdiyi o zamana
qədər keçmiş SSRİ-də ən möhtəşəm
lüğət 4 cildlik "Rusca-Azərbaycanca tam lüğət"
(1940-46) kitabıdır. Hələ lüğətin 4-cü
cildi çapdan çıxmamış 1943-cü ildə
akademik İ.M.Meşşaninov onu "rus milli lüğətləri
içərisində ən böyüyü"
adlandırır və Azərbaycan alimlərinin əməyini
yüksək qiymətləndirir.
1948-ci ildə “Rusca-Azərbaycanca
lüğətin”in müəllifləri akademik H.Hüseynov,
Akademiyanın Dil İnstitutunun direktoru M.Mirbabayev, institutun
lüğət və terminologiya şöbəsinin müdiri
Ə.Orucov Stalin mükafatına layiq görülürlər.
1948-ci il may
ayının 31-də Akademiyanın iclas salonunda
mükafatların verilməsi münasibətilə mitinq
keçirilir. Mitinqi giriş sözü ilə açan
Akademiyanın prezidenti Y.Məmmədəliyev Stalin
mükafatını Azərbaycan elminə verilən qiymət
kimi dəyərləndirir. Bir sıra alimlər-iqtisadçı
H.Dadaşov, tarixçi V.Leviatov, Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun o zamankı direktoru M. Arif laureatları təbrik
edirlər. Laureatlar adından akademik H.Hüseynov cavab nitqi
söyləyir. Azərbaycan EA-nın o vaxtkı akademik-katibi Ə.Yaqubov
və filologiya elmləri doktoru M.Şirəliyev isə
"Bakinski raboçi" qəzetinin 1 iyun 1948-ci il tarixli
nömrəsində "Azərbaycan filoloqlarının qiymətli
işi" adlı məqaləsində laureatları təbrik
etməklə yanaşı, həm də lüğətin nə
qədər böyük zəhmətlə başa gəldiyindən
söhbət açır. Məqalədən aydın olur ki,
250 çap vərəqinə yaxın, 100 min sözdən
ibarət olan bu fundamental iş 1937-ci ildən
başlanılmış, 1946-cı ildə sona
çatdırılmışdır. Mükafatın
alınması münasibətilə müxtəlif yerlərdən
və elm adamlarından teleqramlar alınmışdı.
Onlardan birini xüsusilə qeyd etmək yerinə düşər:
"Bakı, Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyası,
H.Hüseynova. - Sizi elmi işinizin yüksək qiymət-ləndirilməsi
münasibətilə təbrik edirəm, sizə yeni-yeni
müvəffəqiyyətlər arzulayıram.
SSRİ Elmlər
Akademiyasının prezidenti, akademik VAVİLOV".
Bu təbrik
H.Hüseynovun elm aləmindəki nüfuzunu təsdiq edirdi. Əlbəttə,
40-cı illərdə Azərbaycanda bu qədər gənc ikən
belə tutarlı mövqe qazanmaq heç də asan iş
deyildi. Çünki həmin dövrdə respublikanın elm və
mədəni aləmində M.Topçubaşov, Y.Məmmədəliyev,
Ü.Hacıbəyov, Səməd Vurğun kimi dünya
şöhrətli şəxslər fəaliyyət göstərirdilər.
Şübhəsiz ki, H.Hüseynov son dərəcə fitri
istedadı və hədsiz zəhmətkeşliyi sayəsində
bu məşhur korifeylərin arasında özünə yer
tapmışdır. Bu yorulmaz alim uzun illər dörd
böyük vəzifə aparmışdı. O, həm Azərbaycan
SSR EA-nın vitse-prezidenti, həm akademiyanın ictimai elmlər
şöbəsinin müdiri, həm ADU-nun fəlsəfə
kafedrasının müdiri, həm də Azərbaycan Partiya
Tarixi İnstitutunun direktoru və bununla yanaşı, Azərbaycan
SSR Ali Sovetinin və Bakı şəhər Zəhmətkeş
Deputatları Sovetinin deputatı idi. H.Hüseynov 1946-cı ildə
"Nizaminin ictimai görüşləri", 1950-ci ildə
"Görkəmli Azərbaycan alimi A.Bakıxanov" və
"Azərbaycanda XIX əsr ictimai və fəlsəfi fikir
tarixindən" kitablarını nəşr etdirir.
1950-ci il 12 mart tarixli
"Ədəbiyyat" qəzetində 1949-cu il Ədəbiyyat
və incəsənət üzrə Stalin mükafatı
laureatını alanların siyahısı verilmişdir.
Onların arasında akademik Heydər Hüseynovun da adı
vardır-"Azərbaycanda XIX əsr ictimai və fəlsəfi
fikir tarixindən" əsərinə görə. Qəzetin
həmin nömrəsində bildirilir ki, Stalin mükafatı
verilməsi münasibətilə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında mitinq
keçirilmişdir. Mitinqi açan Əli Vəliyev
deyir:-S.Rüstəmin, Hüseyn Mehdinin, H.Hüseynovun gözəl
əsərlərinə Stalin mükafatı verilməsi bizi
sevindirir.
Rəsul Rzanın
çıxışından: -Qələm
yoldaşlarımızdan üç nəfər ən yaxşı
əsərləri üçün yüksək mükafata
layiq görülmüşdür. Bu şərəfli adı
onlar ağır və yuxusuz yaradıcılıq gecələri
sayəsində əldə etmişlər.
Mitinqdə Mir Cəlal,
C.Məmmədov söz alaraq laureatları təbrik
etmişdir. S.Rüstəm cavab nitqi söyləmişdir. Ancaq
"əsas" mitinq hələ sonra olacaqdı...
Xatırlatmaq yerinə
düşər ki, bu əsər nəşr olunan kimi onun
haqqında məqalələr yazıldı. Bu barədə tədqiqatçı
filosof Şükufə Mirzəyeva yazmışdı:
"Heydər Hüseynovun bu əsəri istər
respublikamızın, istərsə də Moskvanın mətbuat
səhifələrində müzakirə edildi. Tənqidçi
L.N.KIimoviç "Literaturnaya qazeta"nın səhifələrində
öz resenziyası ilə çıxış etdi, professor
A.O.Makovelski və məşhur ədəbiyyatşünas Məmməd
Arif Dadaşzadə müəllifin bu kitabına dərin məzmunlu
bir resenziya yazıb dərc etdirdilər, xalqımızın
böyük və istedadlı şairi Səməd Vurğun
Heydər Hüseynovun bu əsərinin meydana
çıxmasını dərin bir səmimiyyət və
iftixarla təbrik etdi, SSRİ Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü, məşhur türkoloq N.K.Dmitriyev
müəllifin bu əsərinə yüksək qiymət
verdi. (Şükufə Mirzəyeva. Heydər Hüseynov.
Bakı -1957, səh. 18).
Bu sanballı əsərin
əsas üstün cəhətlərindən biri və diqqəti
tez cəlb etmə səbəbi onun rus dilində
yazılması idi.
H.Hüseynov bu
böyük əsərində Azərbaycan xalqının
beş görkəmli simasının- A.A.Bakıxanovun,
M.Ş.Vazehin, M.Kazımbəyin, M.F.Axundovun və H.B.Zərdabinin
yaradıcılığını tədqiqata cəlb
etmişdir. (Qaydar Quseynov. İz istorii obşestvennoy i
filosofskiy mısli v Azerbaydjane XIX v. Akad. A.O.Makovelskiy).
Azərbaycan müstəqillik
qazanana qədər tədqiqatda XIX əsrdən üzübəri
xalqımızın yetirdiyi böyük adamların
hamısı haqqında qorxu hissindənmi, xal qazanmaq naminəmi,
mərkəzin təsirindənmi, nədənsə bir
"aforizm" hökm sürürdü: "Rus ədəbiyyatı,
mədəniyyəti, inqilabı olmasaydı, Bakıxanov,
Axundov, Zərdabi, Məmmədquluzadə, Sabir, Səməd
Vurğun yetişə bilməzdi".
Sual oluna bilər: Bəs
Xətib Təbrizi, Nizami Gəncəvi, Nəsimi, Füzuli
kimi dahilər necə yetişmişdir?
Akademik H.Hüseynov
"Azərbaycanda XIX əsr ictimai və fəlsəfi fikir
tarixindən" əsərində tədqiqat obyekti kimi
götürdüyü mütəfəkkirlərin
yaradıcılığına rus demokrat
yazıçılarının təsirini
açıqlamağa çalışır.
Ancaq kitabın əvvəlində
qədim dövrlərdən başlayaraq, XIX əsrə qədər
Azərbaycan ədəbiyyat və mədəniyyətinə nəzər
salan müəllif əsaslı surətdə təsdiq edir ki,
bu böyük şəxsiyyətlər Bakıxanov da, Mirzə
Şəfi də, Mirzə Kazım bəy də, Axundov da, Zərdabi
də hər şeydən öncə Şərq mədəniyyətinin
ayrılmaz hissəsi, Azərbaycan mədəniyyəti zəminində
- milli mədəniyyət zəminində yetişmişlər.
Mirzə Kazımbəyin dediyi kimi, Avropa Şərqə o qədər
təsir edə bilməz, ən başlıca, ot öz
kökü üzərində inkişaf etməlidir.
H.Hüseynov V əsrdə
yaşamış məzdəkilərin ictimai-fəlsəfi
fikirlərindən, VII-IX əsrlərdə
yaşayıb-yaratmış Hafiz Əziz oğlu, Əbdül
Əziz Həsən oğlu, Məkki Əhməd oğlu,
Abdulla Əbdülməlik oğlundan, XI əsrfilosofu
"Metafizika", "Gözəllik və xoşbəxtlik",
"Musiqi haqqında" əsərlərin müəllifi Bəhmənyardan
söhbət açaraq, nəhayət XII əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti üzərində dayanır.
Müəllif göstərir
ki, bu dövrdə Azərbaycan xalqı "şairlər
müəllimi" Əbül Üla, şair Xaqani, şairə
Məhsəti xanım, Nizami Gəncəvi, astronom alim Əbdül
Həsən Şirvani kimi böyük simalar yetirmiş,
Bakıda Qız qalası inşa edilmiş, Əcəmi
Naxçıvani Naxçıvanda Atabəy türbəsini
yaratmışdır. Sonrakı dövrlərdə isə,
XIII əsrdə Mahmud Şəbüstəri, XIV əsrdə
Fəzilüllah Nəimi, İmadəddin Nəsimi, XIV əsrin
sonu, XV əsrin əvvəli musiqişünas Əbül Qadir
Marağai, XVI əsrdə Şah İsmayıl Xətai kimi sənətkarlar
Azərbaycan ədəbiyyatının, elminin və mədəniyyətinin
sütunlarını təşkil edirlər.
XIX əsr Azərbaycan fəlsəfi
fikri müəyyən təsirlər olmasına baxmayaraq, əsasən
bu kök üzərində inkişaf etmişdi.
Gərgin zəhmətin
nəticəsilə yanaşı, bu əsər həm də
H.Hüseynovun parlaq istedadının təzahürü idi.
Əsərdə
Bakıxanovun, Mirzə Şəfinin, Mirzə Kazımbəyin,
Axundov və Zərdabinin fəlsəfi və maarifçilik
baxışları təhlil olunmuşdur.
H.Hüseynov Mirzə
Şəfinin XIX əsrin 70-ci illərindən sonra rus dilində
nəşr olunmuş əsərlərini fəlsəfi
baxımdan təhlil etməyə
çalışmışdır.
Kimdir Mirzə Kazım bəy?
H.Hüseynovun əsərini oxuduqca Mirzə Kazım bəyin
böyüklüyü insanı heyrətə gətirir.
Professor Senkovski ilə
rus şərqşünaslığının əsasını
qoymuş, Sədinin "Gülüstan"ını ruscaya,
"Dərbəndnamə"ni ingiliscəyə, öz
yazdığı “Azərbaycan dilinin sərf-nəhvi"ni
alman dilinə tərcümə etmiş, İ.N.Berezin,
V.F.Dittel, N.A.İvanov, K.K.Foyqt kimi rus şərqşünaslarının
yetişməsində xüsusi rolu olan Mirzə Kazım bəyin
ayrı-ayrı dövrlərdə, müxtəlif məcmuələrdə
nəşr olunmuş əsərləri ciddi axtarışlar
nəticəsində üzə çıxarılıb tədqiq
edilmişdir. Akademik H.Hüseynov Mirzə Kazım bəyin əsərlərini
ayrı-ayrılıqda götürüb, onların üzərində
ətraflı dayanıb, təhlil süzgəcindən
keçirib öz münasibətini bildirmişdi. Məsələn
Firdovsi yaradıcılığı üzrə farsların
mifologiyası, bab və babilər və yaxud Şamil hərəkatı
müridizm cərəyanı ilə bağlı fikirləri.
Mirzə Kazım bəyin atası Qasım kişi Sibirə
sürgün olunmuşdu. Ancaq Kazana çatarkən Kazım bəyin
ciddi xəstələnməsi, təsadüfən bu ailəyə
"uzadılan xeyirxah əllər" Sibir
sürgününü Kazanla əvəz edir. Kazan isə Mirzə
Kazım bəyin elmi inkişafına, tanınmasına və
bir sıra qüvvətli əsərləri yaratmasına imkan
verir.
Demək lazımdır
ki, H.Hüseynov Həsən bəy Zərdabinin "Əkinçi"
qəzetində getmiş məqalələrini izləmiş,
bəzilərindən daha geniş bəhs etmişdir.
İndi isə
"başıbəlalı" "Azərbaycanda XIX əsr
ictimai və fəlsəfi fikir tarixindən" əsərinin
və onun müəllifinin taleyinə qayıdaq. Çox təəccüblüdür
ki, 1950-ci il martın 12-də çıxan "Ədəbiyyat"
qəzetində Azərbaycandan Stalin mükafatı alanların
hamısının şəkli verilmişdi. S.Rüstəmin,
H.Mehdinin, Bülbülün, C.Cahangirovun, L.Kərimovun,
N.Axundovun, K.Kazımzadənin, C.Əhmədovun,
G.Mustafayevanın, S.Əhədovun. Yalnız Heydər
Hüseynovdan başqa. Bəlkə də bu, müəllifin və
mükafatın gələcək taleyinin yaxşı olmayacağına
bir işarə idi. 1950-ci il iyul ayının 14-15-də
Bakı ziyalılarının yığıncağı
keçirilir. Mükafatın verildiyi vaxtdan 4 ay keçirdi...
Bu müddət ərzində
SSRİ Nazirlər Sovetinin qərarı ilə Stalin
mükafatı H.Hüseynovdan geri alınmışdı.
Keçən 4 ay ərzində bu böyük alim
ülgüc ilə hər iki biləklərində
damarlarını (venalarını) kəsmişdi. Təsadüf
bu dəfə onu xilas etmişdi... Akademik H.Hüseynovun elmi
katibi işləmiş ədəbiyyatşünas İmran
Seyidovun söhbətindən:
Bir gün H.Hüseynov
tezdən MELİ-yə (Marks-Engels-Lenin institutu) gəlir və
direktorun stolunda müavini E.Tokarjevskini görür. O bildirir
ki, tezdən zəng edib ona direktorun yerində əyləşməyi
tapşırıblar. Son zamanlar işə əsəbi gələn
H.Hüseynov oradan Akademiyadakı kabinetinə qayıdıb
qapını içəridən bağladı.
Bir azdan katibə gəldi
ki, içəridən bir bağırtılı səs gəldi,
eşitmədin? Cavab verdim ki, yox. Qapıya
yaxınlaşdıq. Kabinetdən xorultunu xatırladan sanki bir
kar səs kəsilib qurtarmaqda idi... Xoşbəxtlikdən
ehtiyat açar katibədə idi. Cəld qapını
açdım. H.Hüseynovun gözləri yumulmuşdu, ancaq hər
iki biləyindən qan axırdı... Yanaşı stolun
üstündə qana bulaşmış ülgüc vardı.
Gözlərini açıb, əli ilə ona
toxunmamağı işarə etdi". (İmran Seyidov-Kak eto
bılo. "Vışka" qəzeti, 4 mart 1989).
Dəhşətli vəziyyətlərdən
biri odur ki, həmin an kabinetə nə qədər adam, o
cümlədən Akademiyanın sonrakı prezidenti M.Əliyev
də gəlsə, heç kəs cürət edib
H.Hüseynova kömək əlini uzada bilmir. Yalnız MK-ya zəng
edib, oradan razılıq alınandan sonra yaxınlıqda olan
"Leçkomissiya"ya (indiki Urologiya İnstitutuna)
götürülüb ona yardım edilir.
1950-ci il 14 iyul. Bakı
ziyalılarının yığıncağı...
H.Hüseynovun "Azərbaycanda
XIX əsr ictimai və fəlsəfi fikir tarixindən"
kitabı respublikada tarix, fəlsəfə sahəsində vəziyyətin
əsla yaxşı olmadığını göstərir.
Respublika rəhbərinin
fikrincə, kitabdakı "nöqsan" və
"qüsurlar" nədən ibarət idi? Fikrə
aydınlıq gətirmək üçün məruzədən
bəzi parçalara müraciət etmək yerinə
düşər. "H.Hüseynovun kitabı Marksizm
nöqteyi-nəzərindən yazılmamışdır,
burada Azərbaycan ictimai fikir tarixinin
işıqlandırılmasında kobud siyasi və nəzəri
səhvlər vardır.
H.Hüseynov Azərbaycanın
ayrı-ayrı mütəfəkkirlərinin bu və ya digər
idealist, mürtəce fikirlərini öz kitabında verərkən
bunları marksizm-leninizm nöqteyi-nəzərindən təhlil
etmir, onları tənqid etmir, həmin fikirlərə şərik
olur, onları təbliğ edir.
Misal üçün,
Bakıxanovu götürək. Onun böyük tarixçi
olduğu şübhəsizdir... Lakin eyni zamanda qeyd etməmək
olmaz ki, Bakıxanov idealistdir, ömrünün axırına
qədər mömin müsəlman olaraq qalmışdır.
Hüseynov isə materialist kimi qələmə verir.
Bakıxanov demokrat deyildir. Hüseynov isə onu feodalizmə və
çarizmə qarşı mübariz kimi qələmə
verir. Həqiqətdə Bakıxanov bəy və xanların
imtiyazlarını müdafiə edirdi.
H.Hüseynov professor Mirzə
Kazım bəyi idealizə edərək, onu çarizmin əleyhdarı
kimi qələmə verir. Halbuki Kazım bəy qatı
monarxist idi.
Müridizmə və
Şamil hərəkatına düzgün qiymət vermək
üçün bilmək lazımdır ki, müridizm milli cərəyandır,
İslamın ən mürtəce və ən qaba təzahürüdür...
Əldə olunan sənədlər
göstərir ki, Şamil Türkiyənin Tiflisdəki konsulu
Seyid Mühəmməd Əmin bəy vasitəsilə də
Türkiyə hökumətilə əlaqə
saxlayırmış...
H.Hüseynovun "Azərbaycanda XIX əsr ictimai
və fəlsəfi fikir tarixindən" kitabından irəli
sürdüyü baxışlara gəldikdə isə
bunları burjua millətçiliyi təzahüründən
başqa bir şey hesab etmək olmaz". ("Ədəbiyyat"
qəzeti, 1950, 18 iyul).
Zaman keçdi,
"marksizm" də, "burjua millətçiliyi"
sözü də öz dəyərini itirdi, Bakıxanov, Mirzə
Kazım bəy, Şamil isə özlərinin layiqli yerlərini
tutdu. Müridizmə gəlincə, tək bir faktı nəzərə
çarpdırmaq lazım gəlir ki, Mir Yaqub
özünün 1933-cü ildə Parisdə nəşr
etdirdiyi "Qafqaz problemi" əsərində müridizmdən
danışaraq onu İslamın ən mütərəqqi cərəyanı
kimi dəyərləndirir.
Xatırlatmaq yerinə
düşər ki, akademik H.Hüseynovun bu kitabına müsbət
rəy vermiş və resenziya yazmış Mirzə
İbrahimov, M.A.Dadaşzadə, Mehdi Hüseyn də məruzədə
"diqqətdən" yayınmamışdı:
"Hüseynovun nöqsanlı və zərərli
kitabına müsbət qiymət və resenziya vermiş bəzi
Azərbaycan yazıçılarının və elmi
işçilərinin: Mirzə İbrahimov, M.A.Dadaşzadə
və Mehdi Hüseynovun tutduqları mövqe də burjua millətçiliyi
təzahürüdür".
Kitabın redaktoru,
akademik A.O.Makovelski isə "öz elmi mövqeyindən və
vəzifəsindən suiistifadə edərək ictimaiyyətimizdə
yanlış fikir oyatmışdır".
Bütün bunlardan
sonra məruzəçi mükafatın alınmasında
başlıca "günahkar"ın üzərinə
qayıdır: "H.Hüseynovun kitabı barəsində
SSRİ Sovet Yazıçıları İttifaqının
tutduğu mövqeyə də göz yummaq olmaz. SSRİ Sovet
Yazıçıları İttifaqı bu kitabın məzmunu
və elmi dəyərini aydınlaşdırmadan həmin
kitabı Stalin mükafatına təqdim etmişdir. Yeri gəlmişkən
demək lazımdır ki, bu kitabın Yazıçılar
İttifaqının işinə bilavasitə dəxli yoxdur
("Ədəbiyyat" qəzeti, 18 iyul, 1950).
İ.Seyidov yazır ki,
monoqrafiya nəşr olunanda H.Hüseynov onu dostlarına və
yaxın adamlarına göndərdi. O cümlədən
monoqrafiya SSRİ Yazıçılar İttifaqının o
zamankı sədri Aleksandr Fadeyevə göndərilmişdi.
Kitab Fadeyevin xoşuna gəlmiş
və o da öz təşəbbüsü ilə
kitabı Stalin mükafatına təqdim etmişdir.
Kitabın Azərbaycandan
deyil, başqa yerdən Stalin mükafatına təqdim edilməsi,
görünür, birinci katibə bərk təsir etmişdi.
Ancaq digər amillər də az rol oynamırdı. Məsələn,
M.C.Bağırov çıxışlarının birində
demişdir ki, akademik H.Hüseynov ideologiya üzrə
MK-nın hazır katibidir. Bu sözlər o zaman MK-da həmin
vəzifəni tutan işçini bərk narahat etmişdi.
İndi fürsəti fövtə vermək
olmazdı-"H.Hüseynov o qədər "qudurmuş",
"azğınlaşmış" ki, heç kimi
saymayıb, əsəri başqa yerdən mükafata təqdim
etmişdir (Bax. İ.Seyidov. Göstərilən məqaləsi).
H.Hüseynovdan danışarkən onun 1989-cu il aprelin 3-də
Akademiyada keçirilən 80 illik yubiley sessiyasını da
xatırlatmaq yerinə düşər: "Sessiyada akademiklərdən
F.Köçərli, bu gün dünyalarını dəyişmiş
akademiklər Ə.Sumbatzadə, M.C.Cəfərov, M.Şirəliyev,
H.Abdullayev, Akademiyanın müxbir üzvü mərhum
A.Zamanov, mərhum professor A.Dadaşzadə, ədəbiyyatşünas
İ.Seyidov və alimin qızı Sara Hüseynova
çıxış etdilər".
Natiqlərin məruzə
və çıxışlarında vətənpərvər
alimin yüksək keyfiyyətləri və Azərbaycan elminin
inkişafı üçün göstərdiyi xidmətlərdən
söhbət açılırdı. "Dörd
mühüm vəzifə daşıyan akademik H.Hüseynov
üçünün maaşından imtina etmiş, yalnız
birinin maaşını alırdı. Son 8 ildə o heç
bir məzuniyyətə çıxmamış, fasiləsiz
surətdə daim iş başında olmuşdur.
Akademiyanın vitse-prezidenti kimi Rusiyanın müxtəlif
şəhərlərindən fizika laboratoriyaları
üçün avadanlıq gətirtdirirdi. Tamamilə
unudulmuş "rus artilleriyasının allahı", məşhur
general Əliağa Şıxlinskinin xatirələrini yazıya
almaq üçün makinaçı göndərmiş,
özü də gəlib ona tez-tez baş çəkərək
qayğı göstərmişdir. Jurnalist-yazıçı
Ş.Nəzirlinin "Azərbaycan generalları"
kitabında bu barədə ətraflı məlumat
verilmişdir. Xatırlatmaq lazımdır ki, H.Hüseynovun
özü də 1944-45-ci illərdə "Əliağa
Şıxlinski" əsərini yazmışdı.
Sessiyadakı bəzi
çıxışlara yenidən qayıtmaq lazım gəlir.
Tədqiqatçı alim A.Zamanov: "Biz bir neçə
yoldaşla H.Hüseynovu 2-ci dəfə Stalin mükafatı
alması münasibətilə təbrikə gedəndə, o
da öz təşəkkürünü bildirib dedi:-Hələ
çox səs-küyə salmayın, görək sonu nə
olur".
Son o qədər də
çox çəkmədi. 41 yaşında iki dəfə
yüksək Stalin mükafatını almış görkəmli
filosofun həyatı təhlükə qarşısında
qaldı.
Akademiyanın
keçmiş prezidenti akademik H.Abdullayevin
çıxışından: "Respublikanın
keçmiş birinci katibinin qəzəbinə səbəb o
idi ki, nə üçün mən dura-dura əsəri
Fadeyev, Kraçkovski Stalin mükafatına təqdim etsinlər.
"Azərbaycanda XIX əsr
ictimai və fəlsəfi fikir tarixindən" kitabına
Gürcüstan SSR EA-nın prezidenti akademik N.Muxselişvili,
tanınmış alimlər N.Dmitriyev, X.Bakradze,
Q.Xaçapuridze və digər görkəmli şəxsiyyətlər
yüksək qiymət verdikləri halda, Bakıda onu "top
atəşinə" tuturdular. Əsər haqqında görkəmli
alimlərin fikirləri:
Məşhur şərqşünas
akademik İ.Kraçkovski: "Mən sizin bu əsərinizlə
daha çox maraqlanıram, mənim bu marağım yalnız əsərinizin
əsas mövzusuna görə deyil, həm də ona görədir
ki, burada bizim XIX əsr şərqşünaslıq tariximizin
bir çox məsələləri qeyd edilmişdir. 16
sentyabr, 1949".
Estoniya SSR Elmlər Akademiyasının
prezidenti akademik X.X.Kruus: "Sizin tədqiqatınızla hələ
müfəssəl tanış olmadan da mən belə bir qənaətə
gəldim ki, bu tədqiqatınızın SSRİ
xalqlarının və o cümlədən, eston
xalqının ictimai fikir tarixi üçün böyük əhəmiyyəti
vardır. 10 sentyabr, 1949".
Bəli, 1950-ci il iyulun
14-də Bakı ziyalılarının
yığıncağında kitab "top atəşinə"
tutulur. H.Hüseynov da bu iclasda iştirak etmək istəyir,
ancaq onu qapıdan buraxmırlar. Göstəriş belə idi.
İşi quran adamlar isə zalda H.Hüseynovu
axtarırdılar.
Bir cəhəti
xüsusi qeyd etmək lazım gəlir. Birinci katibin məruzəsi
ətrafında çıxışlar olur.
M.Topçubaşovdan başqa bütün natiqlər
M.C.Bağırovun ifadəsini işlədərək-"bu zərərli"
kitabı tənqid edirlər. Hətta bir az əvvəl-"bir
institutun görə bilmədiyi işi H.Hüseynov tək
görmüşdür"-deyənlər də. Kitabın rəyçilərindən
biri M.Arif isə "türk casusu"-deyə təhqir edilərək
kürsüdən yarımçıq
düşürülür.
O dövrün bir
çox, hətta ən güclü ədibləri belə mətbuat
səhifələrində H.Hüseynovun əsəri ilə
bağlı "fikirlərini" söyləyirlər.
Onların müəyyən hissəsini başa düşmək
olardı. Zaman olduqca mürəkkəb, dəhşətli və
qorxulu idi. Əgər uzun illər SSRİ EA-nın Azərbaycan
filialına başçılıq etmiş, respublikanın
ilk akademiklərindən biri, Ali Sovetin deputatı, ilk dəfə
Stalin mükafatı laureatı, Akademiyanın vitse-prezidenti
H.Hüseynov birdən-birə bu dərəcədə
sıxışdırılıb təhqir olunurdusa, digərlərinin
həyatdan silinməsi adi bir hal idi. Xatırlatmaq
lazımdır ki, bu böyük alim "Şərəf
nişanı", "Qırmızı Əmək
Bayrağı", digər orden və medallarla da təltif
edilmişdi. Ancaq heç nə ona kömək etmirdi və edə
bilmədi də.
Yeri gəlmişkən
qeyd etmək istərdik ki, Azərbaycan Dövlət Universiteti
və Tibb İnstitutunun rektoru, Azərbaycan KP MK-nın katibi,
səhiyyə naziri, Dağıstan KP MK-nın birinci katibi, Nazirlər
Soveti sədrinin müavini işləmiş Əziz Əliyev
kimi görkəmli bir şəxsiyyət də bu dövrlərdə
Sabunçudakı Caparidze adına xəstəxanaya sıravi
həkim təyin olunmuşdu. Onun bütün keçmiş
xidmətləri, sanki unudulmuşdu.
Bir sözlə, necə
deyərlər, amansız dövr idi. Araşdırma zamanı
mənə aydın oldu ki, həmin vaxt susmaq da asan
deyilmiş. Təqib və təhqirlərə dözməyən
H.Hüseynov 1950-ci il avqustun 15-də intihar etdi.
Zeynalov Ə.
Respublika.-
2008.- 16 dekabr.- 4-5.