Görkəmli Azərbaycan ərəbşünası
professor Malik Mahmudov
Azərbaycan ərəbşünasları
içərisində ən parlaq simalardan biri professor Mahmudov
Malik Rüstəm oğlu bu il 70 yaşını qeyd etməli
idi. Sədd heyf ki, o, yaradıcılığının
çiçəkləndiyi bir dövrdə, 1991-ci ildə qəflətən
dünyasını dəyişdi.
Malik müəllim
1938-ci ildə Ordubad şəhərində fəhlə ailəsində
doğulmuş, erkən yaşlarında atasını
itirmişdir. 1957-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin şərqşünaslıq fakültəsində
yeni açılmış ərəb şöbəsinə
daxil olmuşdur. Burada müasir dövrdə ərəbşünaslığın
banisi, sonralar ali və orta məktəblər
üçün 30-dan çox dərslik yazmış,
görkəmli alim və pedaqoq, əməkdar elm xadimi,
professor Ələsgər Məmmədov ərəb dilini tədris
edirdi. Malik müəllim təcrübə keçmək
üçün Bağdad Universitetinə göndərilən
ilk iki tələbədən biri olmuşdur. Qeyd etmək
lazımdır ki, ərəb şöbəsinin 1962-ci il
birinci məzunları arasından Malik müəllimdən
başqa ölkəmizdə ərəb ədəbiyyatı
üzrə ilk qadın elmlər doktoru, ölkəmizin
hüdudlarından kənarda da şöhrət tapmış
professor Aida İmanquliyeva, AMEA-nın müxbir üzvü, fəlsəfə
elmləri doktoru Zakir Məmmədov, dosent Malik Qarayev kimi
tanınmış şərqşünaslar
çıxmışlar.
İraqdan
qayıtdıqdan sonra Malik müəllim Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Şərqşünaslıq İnstitutuna
kiçik elmi işçi kimi qəbul olunmuşdur. O, ərəb
ədəbiyyatında şərh janrının banilərindən
sayılan, Bağdaddakı məşhur "Nizamiyyə"
Universitetinin aparıcı müəllimlərindən dahi Azərbaycan
alimi Xətib Təbrizinin (1030-1109) həyat və
yaradıcılığını dərindən
araşdıraraq, 1967-ci ildə bu mövzuda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmiş, həmin vaxtdan 1972-ci ilədək
şərqşünaslıq institutunda ərəb ədəbiyyatı
şöbəsinin müdiri işləmişdir.
1972-ci ildə Bakı
Dövlət Universiteti şərqşünaslıq fakültəsinin
yaxın şərq xalqları ədəbiyyatı
kafedrasına baş müəllim kimi dəvət olunmuş,
1975-ci ildə doktorluq dissertasiyasını müdafiə edərək,
professor, kafedra müdiri vəzifəsinə qədər
yüksəlmişdir.
Professor M.Mahmudovun Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığına göstərdiyi
xidmətlər əvəzsizdir. O, dünya şərqşünaslığında
ilk dəfə olaraq, VII-XII əsrlərdə
yaşamış ərəbdilli azərbaycanlı ədib və
şairlərin həyat və
yaradıcılığını hərtərəfli tədqiq
etmiş, bununla da mədəniyyət tariximizdə az öyrənilmiş
bir sahəni öz dəyərli əsərləri ilə zənginləşdirmişdir.
Onun orta əsrlərin görkəmli filoloqu haqqında tədqiqatları
"Xətib Təbrizinin həyat və
yaradıcılığı" (1972) və "Piyada...Təbrizdən
Şama qədər" (1982) kitablarında öz əksini
tapmışdır. O, Xətib Təbrizinin dövrümüzədək
gəlib çatmış əsərlərini dəqiqliyi ilə
təhlil edərək, onu IX-X əsrlərdə meydana gəlmiş
şərh janrının böyük nümayəndələri
Əbu Bəkr əs-Suli (öl.946), İbn Cinni (932-1002), Əbu
Hilal əl-Əsgəri (öl.1005), Əbülhəsən
ibn İsmayıl (öl.1066), Abdullah ibn Əhməd Səmani
(öl.1082), əl-Mərzuqi (öl.1030) və başqaları
ilə müqayisə nəticəsində belə bir
düzgün qənaətə gəlmişdir ki, Xətib Təbrizi
özündən əvvəlki alimlərdən fərqli
olaraq, "əsərləri həm dilçilik, həm də
ədəbiyyatşünaslıq, həm tarixi, - ictimai
mühitlə, həm fəlsəfə, həm etnoqrafiya, həm
də folklorla bağlı şəkildə tədqiq edən
ilk şərhçi idi". Müəllif bu iki kitabında
alimin ədəbi-tənqidi görüşlərini və
yaradıcılığının əsas xüsusiyyətlərini
təfsilatı ilə vermişdir.
Orta əsrlərin
nüfuzlu filoloqu İbn Quteybə (828-889) özünün
"Əş-şir va-ş-şuara" adlı məşhur
kitabında yazır: "Mədinədə məvalilərdən
(yəni islamı qəbul etmiş qeyri-ərəblərdən)
elə bir şair yoxdur ki, o, əslən Azərbaycandan
olmasın".
Professor M.Mahmudov "Ərəbcə
yazmış azərbaycanlı şair və ədiblər
(VII-XII əsrlər)" adlı kitabında məhz həmin
məvaliləri dəqiqliklə izləmiş,
çox-saylı təzkirələri ələk-vələk
edərək, adda-budda qeydləri ustalıqla sistemləşdirmiş,
ədəbiyyat tariximizin qaranlıq qalmış guşəsi
barədə sanballı bir tədqiqat işi
yaratmışdır. O, Azərbaycanın Ərdəbil,
Marağa, Təbriz, Səlmas, Urmiyə, Miyanəc, Bərdə,
Dərbənd, Beyləqan, Şamaxı, Bərdic, Xoy,
Bakı, Gəncə və s. kimi şəhərlərindən
çıxmış Harun ibn Ruh Bərdici (öl.914), Əbu
Bəkr Məhəmməd Urməvi Azərbaycani (öl.1142),
Osman Musəddəd Dərbəndi (öl.XI əsrin əvvəlləri),
Əbu Nəcib Urməvi (öl.1042), Məhəmməd ibn Əbdüləziz
Bərdəi (969-1032), Əbu Əli Bərdəi (öl.951),
Yaqub ibn Musa Ərdəbili (öl.991), Hüseyn ibn Abdullah Urməvi
(öl.1011), Məhəmməd ibn Bakuveyh Bakuvi (öl.1029),
Musa ibn İmran Səlmasi (öl.990), Məhəmməd ibn
Abdullah Maraği (öl.1194), İsmayıl ibn Əli Gəncəvi
(öl.1191) və onlarla digər ilahiyyat alimləri,
tanınmış şəxsləri haqqında mümkün
olan bütün məlumatları toplamışdır.
M.Mahmudov VII-XII əsrlərdə
yaranmış ərəbdilli Azərbaycan ədəbiyyatını
araşdırmaq üçün nəinki orta əsrlər ərəb
filoloqlarının təzkirə və antologiyalarına, həmçinin
tarixi-coğrafi mənbələrə də müraciət
etmişdir. Alim müasir tədqiqatları da nəzərdən
qaçırmamış, mövzu ilə əlaqədar onlara
obyektiv münasibətini bildirmişdir. Məhz belə bir gərgin
əməyin sayəsində o, VIII əsrdə ərəb
şovinizminə qarşı vüsət tapmış
şüubiyyə hərəkatının banilərindən
sayılan İsmayıl ibn Yəsar, şeirləri ilə
şöhrət qazanmış Musa Şəhavat, Əbu-I-Abbas
əl-Əma (öl.757), Mənsur Təbrizi (XI əsr), Xətibi
Urməvi (XI əsr), Hüseyn Təbrizi (XI əsr), Əli Təbrizi
(XI əsr), Xəttat Nizami Təbrizi (XI əsr), İskafı
Zəncani, qüdrətli filosof Şihabəddin Suhrəvərdi
(ÖI.1191), böyük ədib Eyn əl-Quzat (öl.1131) və
dövrünün mövcud olan elm sahələrini hərtərəfli
mənimsəmiş mahir alim Yusif ibn Tahir əl-Xuveyyinin
(öl.1154) həyat və irsini daha geniş şəkildə
işıqlandırmışdır. M.Mahmudov dərin elmi tədqiqatları
nəticəsində sübut etmişdir ki, "VII-XII əsrlərdə
ərəbcə yazıb-yaratmış azərbaycanlı
şair və ədiblərin yaradıcılığı
klassik Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında
və formalaşmasında mühüm rol
oynamışdır. Ərəb dilində yaranmış Azərbaycan
ədəbiyyatı orta əsrlərin ümummüsəlman mədəniyyətinin
ayrılmaz tərkib hissəsi olmaqla yanaşı,
xalqımızın ədəbi-bədii təfəkkürünün
məhsulu kimi milli səciyyədən də məhrum deyildir".
M.Mahmudov ərəb ədəbiyyatının
klassikləri haqqında da bir sıra məqalələr dərc
etdirmişdir. Onlardan ənənəyə qayıdış cərəyanının
baniləri Əbu Təmmam (804-846), Buhturi (821-897),
şair-filosof Əbul-Əla əl-Məərri (973-1057) və
başqaları ilə bağlı elmi əsərlərində
digər şərqşünasların dediklərini təkrarlamamış,
həmişə yeni söz söyləmək
bacarığını nümayiş etdirmişdir. Ümumiyyətlə,
alim iti zəkası, bəlağətli, səlis dili ilə fərqlənirdi.
O, hansı mövzuya müraciət edirdisə, dayanmadan,
düzəliş aparmadan bir neçə səhifə
yazmağa qadir idi.
Professor M.Mahmudov
"Klassik Azərbaycan ədəbiyyatı" toplusunun və
“Azərbaycan sovet ensiklopediyası”nın həmmüəlliflərindən
biridir. Bir sıra əsərləri İran və Türkiyədə
nəşr olunmuşdur. Onun yetirdiyi neçə-neçə
alimlər bu gün ərəb ədəbiyyatı sahəsində
çalışırlar.
Şərqşünaslıq
fakültəsində pedaqoji fəaliyyətə
başladıqdan sonra alimin yeni xüsusiyyətləri üzə
çıxdı. Yaxşı hafizəsi olan Malik müəllim
mühazirələrini şifahi şəkildə aparar,
imtahan zamanı tələbələrin bilik səviyyəsini
obyektiv qiymətləndirərdi. Onun vəfatından sonra
yetirmələrindən biri olan professor Aida Qasımova alimin
mühazirələrini toplayıb, "Klassik ərəb ədəbiyyatı"
(2001) dərsliyini nəşr etdirdi.
Elmi
araşdırmalarında çox ciddi tədqiqatçı
kimi səciyyələnən, professor M.Mahmudov məişətdə,
ətrafdakılara qarşı münasibətdə həddən
ziyadə səmimi bir insan idi. Əliaçıqlığı
və qonaqpərvərliyi ilə adamı heyran qoyurdu. Tez-tez
evində təşkil etdiyi məclislərdə süfrəsi
Ordubad torpağının yetişdirdiyi məhsullarla,
dadlı-ləzzətli təamlarla bol olardı. Ailəsində
qayğıkeş ər və ata kimi
tanınmışdı.
Malik müəllim həm
də çox gözəl şahmat və nərd
oynayırdı. Bir çatışmazlığı var idi
ki, özünə arxayın olduğundan təsadüfən
uduzanda əsəbiləşirdi.
Professor M.Mahmudov gələcək
üçün çox ideyalar
planlaşdırmışdı. Lakin vaxtsız əcəl
onların həyata keçməsinə mane oldu. Biz
dostları bununla təsəlli tapırıq ki, nisbətən
qısa ömrü zamanı yaratdıqları onun
adını Azərbaycan ərəbşünaslığı
tarixində əbədiləşdirmişdir.
Məmmədəliyev V.
Əzizov E.
Respublika.- 2008.- 19 dekabr.- S.5.