Azərbaycan Avropa üçün strateji məkana
çevrilib
39-cu Davos Forumunun yekunları dövlət
başçısı İlham Əliyevin Avropa məkanında
mövqeyi dəstəklənən və rəğbətlə
qarşılanan siyasi lider olduğu bir daha təsdiqləndi
Qloballaşan dünya
iqtisadiyyatının inkişaf prioritetləri daha çox
transmilli şirkətlərin cəmləşdiyi
işgüzar çevrələrdə müəyyənləşdiyindən,
yanvarın 28-dən fevralın 1-dək İsveçrənin
Davos şəhərində keçirilmiş ənənəvi
Ümumdünya İqtisadi Forumunun analitiklər tərəfindən
diqqətlə izlənməsi də təbiidir. 39-cu
toplantının yekunlarının təhlili göstərir
ki, qeyri-rəsmi səciyyə daşıyan Davos müzakirələri
kifayət qədər işgüzar və səmimi atmosferdə
keçməklə beynəlxalq iqtisadi münasibətlər
sisteminin tənzimlənməsi, ciddi siyasi məzmun kəsb edən
qərarların qəbuluna təsirsiz ötüşməyən
qlobal iqtisadi proseslərin nəzarətdə saxlanması,
aparıcı dünya dövlətləri arasında
iqtisadi-ticari əlaqələrin genişləndirilməsi, nəhəng
şirkətlər arasında əlaqələrə
körpü salınması, qarşılıqlı sərmayələrin
təşviqi baxımından çox yaxşı imkanlar
açır.
Davos şəhəri 39
ildir ki, dünya iqtisadiyyatı ilə bağlı aparılan
ciddi müzakirələrə ev sahibliyi edir. Hələ
1970-ci ildə Cenevrə Universitetinin professoru Klaus Şvab
(hazırda qurumun icraçı prezidentidir) Avropa dövlətlərinin
rəhbərlərinin İsveçrənin dağ şəhəri
olan Davosda toplanması təşəbbüsünü irəli
sürür. Bu təşəbbüs əsasında
dünyanın bir çox ölkələrinin
başçıları 1971-ci ilin yanvar ayında qlobal biznes
idarəetmə təcrübələri ilə əlaqədar
məsələləri müzakirə etmək
üçün Davosda toplanırlar. Bu hadisə Klaus
Şvabı Avropa İdarəetmə Forumunu yaratmağa
sövq edir. Təşkilatın Davosdakı illik iclası
iqtisadi gündəliyi müəyyən edən qlobal sammit
hesab olunur. 1977-ci ildən təşkilat ayrı-ayrı
ölkələrin inkişafına yardım etmək
üçün fərdi forumlar təşkil etməyə
başlamışdır. Forum bu yolla bir çox perspektivli
dövlətlərin dünya iqtisadiyyatına sıx
inteqrasiyasına yardım göstərməyə
çalışır. 1987-ci ildən isə qurum
Ümumdünya İqtisadi Forumu adlandırılmış,
1988-ci ildə baş mənzil-qərargahı Davosdan Cenevrəyə
köçürülmüşdür.
Ümumdünya
İqtisadi Forumu BMT-nin İqtisadi və Sosial Şurası
yanında qeyri-hökumət təşkilatı kimi məsləhətçi
statusa malikdir. Ümumdünya İqtisadi Forumu bugünün
özündə də bəşəriyyətin üzləşdiyi
mühüm problemləri müəyyənləşdirməyə
kömək edir və onların müzakirəsi
üçün iqtisadi platforma rolunu oynayır. Müstəqil
fəaliyyət göstərən forumun başlıca vəzifəsi
dünyanın iqtisadi vəziyyətini
yaxşılaşdırmaq üçün biznes və sosial
sahədə əməkdaşlığı təmin etməkdən
ibarətdir.
Azərbaycanla
Ümumdünya İqtisadi Forumu arasında uzun müddətdir
ki, qurulmuş əməkdaşlıq əlaqələri ildən-ilə
inkişaf etdirilir. Respublikamızın yüksək vəzifəli
dövlət məmurları, müxtəlif sahələr
üzrə ekspertləri, elmi və özəl dairələrin
nümayəndələri forum tərəfindən təşkil
edilən qlobal miqyaslı tədbirlərdə müntəzəm
olaraq iştirak edirlər. Forumun beynəlxalq terrorizmlə
mübarizədə həmrəylik əlaməti kimi 2002-ci
ildə Davosda deyil, ABŞ-ın Nyu-York şəhərində
keçirilmiş illik toplantısında ümummilli lider Heydər
Əliyev iştirak etmiş, dərin məzmunlu nitqində
qlobal və regional məsələlərlə bağlı
fikirlərini açıqlamışdır.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev hələ 2008-ci ildə keçirilən
forumda çıxış edərək müasir
qloballaşma dövründə dünya iqtisadiyyatının
inkişaf tendensiyaları ilə bağlı qənaətlərini
açıqlamış, habelə qlobal iqtisadi inteqrasiya
proseslərində respublikamızın müstəsna yeri və
rolundan söz açmışdır. Prezident İlham Əliyev
diskussiya xarakterli çıxışında ölkəmizdə
gedən iqtisadi inkişafdan, aparılan islahatlardan, enerji layihələri
və energetika sahəsində görülən işlərdən
söz açmışdır. Eyni zamanda müasir
qloballaşma dövründə dünya iqtisadiyyatının
inkişaf tendensiyaları ilə bağlı fikirlərini
bildirmiş, qlobal iqtisadi inteqrasiya proseslərində
respublikamızın müstəsna yeri və rolundan
danışmışdır. Dövlət
başçısı forum iştirakçılarının
ölkəmizin enerji potensialı, Avropanın enerji təhlükəsizliyındəki
rolu və digər mühüm məsələlərlə
bağlı suallarını da ətraflı
cavablandırmışdır. Regionun əsas neft-qaz
ixracatçısına çevrilmiş respublikamızın
Avropanın enerji təhlükəsizliyi sahəsində
gördüyü işlər yüksək qiymətləndirilmiş,
bunların perspektiv inkişafa hesablanmış mühüm
addım olduğu qeyd edilmişdir. Bir neçə Avropa
dövlətinin iştirakı ilə gerçəkləşdiriləcək,
dəyəri 5 milyard avro təşkil edən NABUKKO layihəsinin
önəmi xüsusi diqqətə çəkilmişdir.
Əgər ötən
ilki forumda cəmi 27 hökumət və dövlət
başçısı iştirak etmişdisə, 39-cu forumda
43 dövlət rəhbərinin iştirakı həm də
qlobal maliyyə böhranı ilə şərtlənmişdir.
Forumda dünya iqtisadi və maliyyə böhranını
doğuran səbəblər müzakirə olunmuş, habelə
enerji təhlükəsizliyi məsələsi ətrafında
geniş diskussiyalar aparılmışdır. Davos Forumuna bir
qayda olaraq iqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş və
yaxud özünün iqtisadi yüksəliş mərhələsini
yaşayan, qlobal iqtisadi-siyasi proseslərə nüfuz
imkanları ilə seçilən, beynəlxalq iqtisadi
münasibətlər sistemində mühüm rol oynayan
dövlətlər dəvət alırlar. Bu seçimdə
toplantıya qatılaraq yeni iqtisadi əməkdaşlıq
imkanları, münbit və etibarlı biznes mühiti axtaran
şirkətlərin maraqları da həlledici rol oynayır.
Bu baxımdan Davos Forumunda Azərbaycana olan hədsiz maraq da
tamamilə təbiidir. Bütün sahələrdə sürətlə
inkişaf edən, ümumi daxili məhsul istehsalına görə
dünyada lider dövlətə çevrilən, sosial-infrastruktur
baxımından yeniləşən, liberal biznes və sərmayə
mühiti ilə seçilən Azərbaycan hər il
Ümumdünya iqtisadi Forumuna dəvət alır.
İsveçrənin
Davos şəhərində keçirilən Ümumdünya
İqtisadi Forumunun gedişi Azərbaycanın regionda həlledici
rola və imkanlara malik olduğunu bir daha təsdiqləməklə
yanaşı, ölkəyə uğurla rəhbərlik edən
İlham Əliyevin Avropa siyasətində seçilən
liderlərdən birinə çevrildiyini təsdiqləyir.
Dövlət başçısının qızğın
müzakirə və debatlarla yadda qalan forum çərçivəsində
keçirilən bütün mühüm tədbirlərə
dəvət alması, əsas məruzəçilərdən
biri kimi region və Avropa miqyasında baş verən proseslərə
münasibətini açıqlaması onun yüksək
diplomatik keyfiyyətlərini nümayiş etdirir. Azərbaycan
Prezidentinin diskussiya xarakterli debatlarda qlobal məsələlərlə
bağlı ortaya qoyduğu praqmatik, qətiyyətli və
müdrik yanaşma dünyanın işgüzar və siyasi
dairələrinin respublikamıza marağının yüksəldilməsi
baxımından da təqdirəlayiqdir. Davos müzakirələri
Cənubi Qafqazda sülh, sabitlik və qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlıq təşəbbüsü
ilə çıxış edən Prezident İlham Əliyevin
müasir təfəkkürlü, rasional düşüncəli
lider olduğunu, onun regionda yeritdiyi siyasətin Avropa geosiyasi
arealında rəğbətlə
qarşılandığını göstərir.
Üç gün davam
edən Davos Forumunda enerji təhlükəsizliyi ilə
bağlı aparılan əsas müzakirələrdə Azərbaycanın
bu sahədəki müstəsna rolunun xüsusi önə
çəkilməsi də Prezident İlham Əliyevin bu sahədə
yeritdiyi uğurlu siyasətə əsaslanır. İstər
Macarıstanın paytaxtı Budapeşt şəhərində
Nabukko layihəsi ilə bağlı keçirilən enerji
sammitində, istərsə də bundan dərhal sonra baş
tutan Davos Forumunda bir daha təsdiqləndi ki, bəzi Qərb
dövlətləri Xəzər hövzəsinə
çıxış imkanı əldə etmək və neft
idxalında alternativ imkanlar qazanmaqla birqütblü enerji
asılılığından azad olmaq niyyətindədirlər.
Bu prosesdə əsas söz sahiblərindən biri də enerji
sahəsində sivil əməkdaşlığın
genişləndirilməsi tərəfdarı kimi
çıxış edən, zəngin karbohidrogen
ehtiyatlarını hansısa dövlətə qarşı
siyasi alətə çevirməyən Azərbaycandır.
Şərqlə Qərbi
birləşdirən neft, qaz və nəqliyyat-kommunikasiya layihələrinin
mərkəzinə çevrilmiş Azərbaycan bu gün nəinki
problemlərinin həllinə çalışır, eyni
zamanda Avrasiya məkanında subregional inteqrasiyanın, enerji təhlükəsizliyinin
mühüm təminatçısı qismində çıxış
edir. Aparıcı Qərb dövlətləri Azərbaycanın
iştirakı olmadan Xəzər hövzəsi regionunda hər
hansı transmilli layihənin gerçəkləşdirilməsini
mümkünsüz sayır, respublikamızın mövqeyi ilə
hesablaşırlar. Avropanın xam neft və təbii qazla təminatında
əsas söz sahiblərindən birinə çevrilməkdə
olan respublikamızın bu coğrafi arealda cərəyan edən
siyasi proseslərə də təsir imkanları getdikcə
artır. Prezident İlham Əliyevin dəfələrlə bəyan
etdiyi kimi, Azərbaycanın iştirakı olmadan regionda
heç bir layihə gerçəkləşə bilməz.
Davos Forumunda "Enerji
Outlook-2009" mövzusunda, eləcə də
"Böyük oyun təkrarlanır" devizi altında
keçirilən xüsusi iclasda iştirak edən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev bir sıra regional və beynəlxalq
məsələlərə dair, habelə enerji təhlükəsizliyi
ilə bağlı sualları cavablandırmış,
respublikamızın neft-qaz kəmərlərinin şaxələndirilməsi
sahəsində yeritdiyi siyasətdən söz
açmışdır. Dövlət
başçısının xüsusi
vurğuladığı kimi, Azərbaycan enerji təhlükəsizliyi
sahəsində həm istehsalçı, həm də istehlakçı
dövlətlərin münasibətlərinin
qarşılıqlı anlaşmaya və sivil, bərabərhüquqlu
əməkdaşlığa əsaslanmasının tərəfdarıdır.
Respublikamız dünya neft bazarındakı xüsusi çəkisinin
aşağı olmasına rəğmən, qiymətlərin
tənzimlənməsi məsələsində
istehsalçı dövlətlərlə həmrəylik
nümayiş etdirir. "Biz də müxtəlif vasitələrlə
qiymətin tarazlaşdırılmasına və enerji təhlükəsizliyində
öz rolumuzu oynamağa çalışırıq. Hər
iki məsələ bir-biri ilə əlaqəlidir və
vacibdir. 5-6 il bundan əvvəl enerji təhlükəsizliyi məsələləri
heç müzakirə edilmirdi. İndi isə bu, nəinki
istehlakçılar, o cümlədən hasilatçılar
üçün böyük bir problemə çevrilibdir.
Hasilatçı ölkə kimi Azərbaycan öz enerji təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi üçün dünya bazarlarına
müxtəlif çıxış marşrutlarının
olmasında maraqlıdır. Hesab edirəm ki, neft hasil edən
ölkələrin birgə səyləri, eləcə də
enerji siyasətinin bütün iştirakçıları
hasilatçılar, tranzit ölkələr və
istehlakçılar arasında qarşılıqlı
anlaşma hamımız üçün daha yaxşı
şərait yaradacaqdır"-deyə dövlət
başçısı vurğulamışdır.
Forumda Nabukko layihəsi
ilə bağlı aparılan müzakirələr zamanı
Azərbaycanın bu qaz kəmərinin reallaşmasında
potensial istehsalçı və tranzit imkanlara malik dövlətlərdən
biri olduğu xüsusi vurğulanmışdır. Dövlət
başçısı İlham Əliyev bu məsələ
ilə bağlı suala cavabında demişdir ki, Azərbaycan
potensial bazarlara çıxış imkanları əldə
etməyə çalışır. Hazırda respublikamız
karbohidrogen ehtiyatlarının nəqlini 7 neft və qaz kəməri
ilə həyata keçirməklə, qonşu Türkiyə
və Gürcüstana, o cümlədən Yunanıstana qaz
ixrac edir. İtaliya və Bolqarıstan da Azərbaycanın
mavi yanacağını idxal etmək niyyətini bəyan
etmişdir. Nabukko layihəsinin gerçəkləşməsi
isə Avropanın bir çox dövlətlərinin üzləşdiyi
enerji təhlükəsizliyi probleminin kompleks həlli,
alternativ enerji təchizatı şəbəkəsinin
formalaşdırılması baxımından vacib əhəmiyyət
kəsb edir. Bu baxımdan İlham Əliyev Nabukko layihəsinə
kommersiya maraqları prizmasından yanaşılmasını
da düzgün saymamış, onun enerji təhlükəsizliyi
fonunda strateji əhəmiyyətinə diqqət çəkmişdir:
"Biz neftin qiyməti təxminən 30 dollar olan vaxtda
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərini tikdik. O zaman Azərbaycanın
gündəlik neft hasilatı 200 min barelə bərabər
idi. Biz gündəlik həcmi 1 milyon barrel olan boru kəmərinə
sərmayə qoymağa başladıq. Bu səbəbdən
hesab edirəm ki, Nabukko ölkələri və bu layihəni
dəstəkləyən təşkilatlar daha cəsarətli
olmalı, onlar bu layihəyə təkcə gəlir mənbəyi
kimi baxmalı deyillər. Bu, enerji təhlükəsizliyidir.
Enerji təhlükəsizliyi ümumi təhlükəsizliyə
və uzunmüddətli müstəqilliyə aparır. Bu səbəbdən,
hesab edirəm ki, daha güclü siyasi iradə, daha aydın
maliyyə dəstəyi olmalıdır. Azərbaycan kimi
ölkələr həm tranzit, həm də təchizatçı
ölkə rolunu oynayaraq bu layihəyə dəstək vermək
üçün əlindən gələni etməyə
hazırdır".
Azərbaycanın son illər
uğurla həyata keçirdiyi enerji diplomatiyası
bütövlükdə regionun davamlı və sabit
inkişafına xidmət edir. Bu siyasət həm də
bütövlükdə Avropa regionunda qarşılıqlı
anlaşmaya və etimada əsaslanan əməkdaşlıq
mühitinin formalaşdırılmasına yönəlmişdir.
Respublikamız malik olduğu enerji ehtiyatlarının nəqlində
spekulyativ yanaşmalara yol verməməklə yanaşı,
qiymətlərin süni şəkildə şişirdilməsi,
bu məsələdən siyasi təzyiq və təhdid vasitəsi
kimi istifadə olunması cəhdlərini qəbul etmir.
"Şübhəsiz ki, biz öz enerji ehtiyatlarımıza
ilk növbədə milli maraqlar və davamlı inkişaf
nöqteyi-nəzərindən baxırıq. Eyni zamanda, biz bu
ehtiyatlardan əməkdaşlığı daha da gücləndirmək
və bu sahədə bizdən asılı olan
dostlarımıza və ölkələrə dəstək məqsədi
ilə istifadə etməyə çalışırıq.
Bu halda o ölkələr nəzərdə tutulur ki,
hazırda onlar qazın bazar qiymətləri ilə ayaqlaşa bilmir. Biz
realist olmalıyıq. Bu səbəbdən də ədalətli
qiymət və uzunmüddətli maraqlar arasında
tarazlığı tapmaq çox vacibdir. Düşünürəm
ki, bu yaxınlarda baş verənlərin müxtəlif səbəbləri
ola bilər. Lakin əsas fərq yanaşmadadır. Əgər
siz öz enerji ehtiyatlarınız vasitəsilə daha
çox şey əldə etməyə və ya ərazinizdən
istifadə edərək, daha ucuz qiymət əldə etməyə
çalışırsınızsa, onda bu cür böhranlar
qaçılmazdır"-deyən dövlət
başçısı İlham Əliyev əlavə
etmişdir ki, enerji ehtiyatlarından münaqişə və
ya ayrı-seçkilik aləti kimi deyil, dostluq aləti kimi
istifadə olunmalıdır.
Davos Forumu çərçivəsində
dövlət başçısının Azərbaycan-Ermənistan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı nümayiş etdirdiyi qətiyyətli mövqe isə
təcavüzkar tərəfin ifşası baxımından əhəmiyyətlidir.
Prezident İlham Əliyev demişdir ki, Azərbaycan Cənubi
Qafqazda sürətlə inkişaf edən dövlətlərə
çevrildiyi halda, Ermənistan özünü regionda həyata
keçirilən strateji əhəmiyyətli layihələrdən
kənarda saxlayır, beləliklə, gələcək inkişafını
sual altında qoyur. Təcavüzkar dövlət regionda daha
geniş əməkdaşlıq imkanlarına mane olmağa
çalışır. Halbuki münaqişənin həllinin
uzanmasına, region dövlətləri ilə münasibətlərin
gərginliyinə görə ən böyük zərbə məhz
Ermənistana dəyib. Azərbaycan Türkiyə və
Gürcüstanla müxtəlif iqtisadi layihələr həyata
keçirməklə, Ermənistanı faktiki olaraq
üç strateji müttəfiqin əhatəsində təcrid
vəziyyətində yaşamaq gerçəkliyi ilə
üz-üzə qoyub. Region dövlətləri sıx şəkildə
iqtisadi inteqrasiya proseslərində fəal iştirak etsələr
də, Ermənistan faktiki olaraq bu imkandan məhrum olub,
davamlı inkişaf perspektivini itirərək xarici
borcların və yardımların ümidinə qalıb.
Üstəlik, işğalçı dövlətin xarici
borcları getdikcə artır, sosial-iqtisadi tənəzzülün
qarşısının alınmaması, əhalinin sosial vəziyyəti
ağır olaraq qalır. Rusiyaya olan borclarını ödəmək
iqtidarında olmayan Ermənistan bu ölkənin forpostuna
çevrilərək bütün strateji əhəmiyyətli
müəssisələrini itirir. "Əfsuslar ki, bu illər
ərzində danışıqlar münaqişənin həllinə
gətirib çıxarmayıbdır. Bu proses nə sülhlə,
nə də beynəlxalq səviyyədə
tanınmış Azərbaycan torpaqlarının azad
olunması ilə nəticələnibdir. Təbii ki, belə
bir şəraitdə istər enerji, istərsə də nəqletmə
sahəsində heç bir əməkdaşlıqdan söhbət
gedə bilməz. Əgər xəritəyə baxsanız
görərsiniz ki, karbohidrogen ehtiyatlarının Qərbə
çıxarılmasının ən qısa yolu Ermənistan
ərazisindən keçir. Lakin bu, yalnız xəritədə
belədir. Amma torpağın üzərində dayananda
görürsünüz ki, əslində bu, uzun yolla gedir. Nə
qədər ki bizim torpaqlarımız işğal
altındadır, bu əməkdaşlıq mümkün
deyildir. Hesab edirəm ki, bizim mövqeyimiz başa
düşüləndir"-deyə dövlət
başçısı İlham Əliyev forumda
vurğulamışdır.
Dövlət
başçısının Davosda görüş
keçirdiyi nüfuzlu biznes adamlarının əsasən
müasir informasiya texnologiyaları və kommunikasiyaları
üzrə ixtisaslaşan transmilli şirkətlərin rəhbərləri
olması da qətiyyən təsadüfi deyildir. Prezident
İlham Əliyevin son illər xüsusi diqqət yetirdiyi sahələrdən
biri də məhz Azərbaycanda rabitə və informasiya
texnologiyalarının sürətli yüksəlişinin təmin
edilməsi, respublikamızın bu sahədə də əlverişli
tranzit ölkəsinə və regional mərkəzə
çevrilməsidir. Prezident seçildikdən sonra ilk xarici səfərinə
BMT-nin mandatı altında Cenevrədə təşkil
edilmiş İnformasiya Cəmiyyəti üzrə Dünya
Sammitində iştirakla başlayan İlham Əliyev dəfələrlə
vurğulamışdır ki, sosial-iqtisadi inkişafın,
sivil dünya dəyərlərinin, insan hüquqlarının
etibarlı təminatı və demokratikləşmə
prosesinin başlıca şərtlərindən biri də məhz
müasir informasiya texnologiyalarının tətbiqindən
başlanır. Azərbaycanın Cənubi Qafqaz bölgəsində
bu sahədə liderlik etməsi də real zəminə əsaslanır.
Azərbaycan Prezidenti XXI əsrdə informasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının inkişafını Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişafında prioritet sahə elan etmişdir.
Azərbaycan neftdən əldə etdiyi gəlirlərin
qeyri-neft sektoruna, o cümlədən yüksək
texnologiyaların, kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqinə
yönəltməyi son dərəcə vacib sayır.
Ümumiyyətlə,
Davos Forumu müzakirə olunan məsələlərin
aktuallığına və miqyasına görə Azərbaycan
üçün əhəmiyyətli sayılır. Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin forum zamanı keçirdiyi
görüşlər dünyanın bir sıra dövlətlərinin
və aparıcı şirkətlərinin rəhbərlərinin
ölkəmizin iqtisadi potensialı ilə daha yaxından
tanış olması, investisiya imkanlarını, habelə əməkdaşlığın
yeni forma və metodlarını nəzərdən keçirməsi
baxımından maraq doğurur. Forumun yekunları ilə
bağlı ən ümumi qənaət isə ondan ibarətdir
ki, respublikamızın dünyanın nəhəng şirkətləri
üçün investisiya cəlbediciliyi ildən-ilə
artmaqdadır.
Elşad ABDULLAYEV,
Azərbaycan Beynəlxalq
Universitetinin rektoru,
hüquq elmləri doktoru,
professor.
Respublika.- 2009.- 6 fevral.- S. 1-2.