Qlobal maliyyə böhranının özəllikləri
və Azərbaycan
Bəşəriyyətin
ən yüksək nailiyyətlərindən biri pulun kəşfidir.
Cəmiyyətin elə bir sahəsi yoxdur ki, orada pul
"münasibətlərin qurulması" vasitəsi kimi
çıxış etməsin. İqtisadi inkişaf tsiklindən
asılı olaraq pulun çoxluğu və
qıtlığı eyni dərəcədə ümumi axara
proqressiv və ya reqressiv təsir göstərir.
Hazırda baş verən
qlobal maliyyə sistemi böhranının üç tərkib
hissəsi vardır: 1) ABŞ borc öhdəlikləri
piramidasının qurulması; 2) maliyyə əməliyyatlarının
virtuallaşması və maliyyə bazarının real
sektordan təcrid olunması; 3) indiki istehsal ukladının
iqtisadi artım imkanlarının daralması nəticəsində
maliyyə kapitalının dəyərsizləşməsi.
Dünya maliyyə
böhranı ABŞ və digər ölkələrdə pul
qıtlığına gətirib çıxarmışdır.
İpoteka bazarında tədiyyə qabiliyyətinin
aşağı düşməsi 2007-ci ilin yazından
başlayaraq əsas maliyyə bazarlarında möhtəkirliyi
gücləndirmiş və investorları səhm və
daşınmaz əmlakdan əmtəələrə (neftə,
metallara və qızıla) üz tutmağa sövq
etmişdir. Bu tendensiyanın davam etməsi əksər nəhəng
bank və transmilli korporasiyaların bazar
kapitallaşmasını və son nəticədə birja
indekslərini 40-50 faiz aşağı salmışdır. Son
5-6 ay ərzində isə 100 nəhəng şirkət və
bankların itkiləri 3 trilyon dollara çatmışdır.
Möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin 2008-ci ilin
sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına həsr
olunmuş iclasında qeyd etmişdir ki, "dünyanı
bürümüş maliyyə və iqtisadi böhran
böyük çətinliklər gətirmişdir. Müxtəlif
ölkələrdə iqtisadiyyat tənəzzülə
uğrayır, müəssisələr dayanır, işsizlik
artır və ölkələr böyük problemlərlə
üzləşirlər". İndi iqtisadi resessiyadan iqtisadi
depressiyaya keçid baş verir.
Amerikalıların
öz borc öhdəlikləri vasitəsilə qurduqları
maliyyə piramidasının dağılması və maliyyə
möhtəkirliklərinin real sektordan təcrid olunması bir
daha təsdiq edir ki, kimsə tərəfindən alınan borc
özünün xüsusi vəsaitindən çox
olmamalı və mənfəət normasını
artırmağa yardımçı olmalıdır. Borc
kapitalı ilə xüsusi kapital arasında nisbət ikincinin
xeyrinə olmalıdır. Yalnız belə olduqda iqtisadi
subyektin tədiyyə qabiliyyətli olması haqqında fikir
söyləmək olar.
İqtisadi tarixdən bəllidir
ki, böhran həmişə maliyyə möhtəkirlikləri,
maliyyə köpükləri və köhnəlmiş
istehsaldan azad olan maliyyə kapitalının əhəmiyyətli
hissəsinin dəyərdən düşməsi ilə
müşayiət olunur. Bu mərhələ böhrandan
salamat qalmış maliyyə kapitalının yeni
texnologiyalarda həkk olunan zaman qurtarır. Deməli, indiki
dövr həm də yeni texnoloji uklada və yeni iqtisadi
artımın uzunmüddətli fazasına keçiddir. Real
sektora keçən böhran yeni texnoloji ukladın dünya
iqtisadiyyatında tam şəkildə bərqərar
olmasından sonra qurtara bilər. Yeni texnoloji ukladın
formalaşması iqtisadi dövrülük baxımından
3-7 illik müddəti əhatə edə bilər.
"Respublika" qəzetində
dərc olunmuş məqaləsində professor Əvəz
Bayramov haqlı olaraq neoliberal inkişaf modeli fəsadlarının
qlobal maliyyə böhranına səbəb olmasını
göstərir. Fikrimizcə, neoliberal inkişaf modelinə
alternativ kimi milli proteksionizmin çıxması da səhv
olardı.
Bizə azad dünya
iqtisadiyyatı şəraitində böhran və
münaqişə potensialını tənzimləyə biləcək
geniş konseptli siyasət lazımdır. Artıq Avropanın
siyasi partiyaları və digər ölkələrin ictimaiyyəti
iri maliyyə axınlarına "Tobin vergisi"nin (vergi
növü Nobel mükafarı laureatı Ceyms Tobinin şərəfinə
adlandırılmışdır və dünya
iqtisadiyyatında aparılan bütün valyuta əməliyyatlarından
müəyyən miqdarda faiz tutulmasını nəzərdə
tutur) tətbiq olunmasını tələb edirlər. Qeyd
olunan verginin tətbiqini proqram xarakterli işlərin
görülməsinin birinci addımı kimi də dəyərləndirmək
olar.
İndiki iqtisadi
böhran neoliberal modelə söykənən dünya maliyyə
sistemi paradiqmasının dəyişməsinə gətirib
çıxara bilər. Hazırda maliyyə bazarlarında
müxtəlif riskli əməliyyatlar etməklə tez mənfəət
qazanma vərdişi özünün son səviyyəsinə
çatmışdır. Məhz buna görə dünya
maliyyə sistemi paradiqmasının dəyişməsi çətin
və ağrılı olacaqdır. Təkcə onu nəzərə
almaq lazımdır ki, son 20 ildə ABŞ-da korporativ gəlirlərin
yarısından çoxu maliyyə sektorundan əldə
olunmuş və kapitalın əsas kütləsi fond
bazarında cəmləşmişdir (dünyada bu kapitalın
real sektora sərmayə etmək üçün, demək
olar ki, yer qalmamışdır). Lakin nəzərə almaq
lazımdır ki, səhmlərin arxasında dayanaqlı biznes
durduqda onlarla uğurlu alver etmək olar. Bazar başa
düşdükdə ki, səhmlərin arxasında
şişirdilmiş rəqəmlərdir və ya heç nə
dayanmır, onda səhmlərin qiymətdən düşməsi
baş verir. Enmələr təkrarlandıqca ölkələrin,
şirkətlərin və vətəndaşların illərlə
yığdığı valyuta ehtiyatları və digər sərvətləri
qısa zaman kəsiyində dəyərdən
düşür. Fikrimizcə, vəziyyətdən
çıxış üçün yeni maliyyə sistemində
maliyyə—real sektora xidmət göstərməklə qazanc gətirməyi
bacarmalıdır.
Amerika dövlətinin və
20 əsas ölkənin qəbul etdikləri antiböhran tədbirlər
paketi dünya maliyyə bazarına əlavə pul vəsaitlərinin
axıdılmasını və iri bankların
apardıqları əməliyyatlara nəzarətin gücləndirilməsini
nəzərdə tutur. Artıq əksər dövlətlər
tərəfindən banklara və nəhəng istehsal şirkətlərinə
edilən maliyyə yardımı 2 trilyon dolları
keçmişdir. Pulun iqtisadiyyata sürətlə
axıdılması üçün bütün siyirtmələr
açılmışdır. Edilmiş maliyyə
yardımları maliyyə və real sektorda müflisləşmə
və iflasların zəncirvari reaksiya almasının,
işsizliyin artmasının və ayrı-ayrı ölkələrdə
sosial partlayışların qarşısının
alınmasına yönəlmişdir.
Əksər dövlətlər
tərəfindən maliyyə böhranına tez bir zamanda
reaksiya verilməsi dünyada iqtisadi kollapsın
qarşısını almışdır. Maliyyə və
real sektora maliyyə yardımlarının edilməsi
"boşalmış su hövzəsinə suyun
tökülməsinə" bənzəyir və
ayrı-ayrı iqtisadi subyektlərə bu hövzədə
üzməyə bərabər imkanlar yaradır.
Məlumdur ki, ABŞ-da
istehlak həmişə yüksək olmuşdur. Dünya məcmu
milli məhsulun 20 faizdən çoxunu istehsal etdiyi halda,
ABŞ dünya məcmu milli məhsulunun 40 faizə qədərini
istehlak edir. Sual oluna bilər, yaranan fərq nə ilə
örtülür? Cavab aydındır—dolların emissiyası
hesabına. Dolların emissiyası isə təbii olaraq maliyyə
bazarlarında dolların inflyasiyasına rəvac verir.
Dolların inflyasiyası bütün dünyanı dollarla
nominallaşmış qiymətli kağızları
satmağa və avro, yuan və iyena ilə
nominallaşmış qiymətli kağızları almağa
vadar edir.
Digər tərəfdən,
dünyadakı məcmu tələbin 40 faiz Amerikaya məxsus
olması mahiyyət etibarilə başqa mühüm məsələni
ortaya qoyur. Bu boyda iri həcmli bazarı qoruyub saxlamaq dünya
ölkələrinə sərfəlidir, ya yox? Əlbəttə,
sərfəlidir.
Yaponiya, Çin, Avropa və
xammal istehsal edən dövlətlər məhsullarını
təklif etdikləri bu bazarı qorumağa məhkumdurlar.
İndiki vəziyyətdə Amerika bazarını əvəzləyəcək
başqa bir iri həcmli bazar yoxdur və yaxın perspektivdə
heç arzuolunan da deyil. Buna görə bu bazarı müdafiə
etmək digər ölkələr üçün həyati
vəzifə borcudur. Amerikada formalaşan tələbi indiki vəziyyətdə
saxlamaq üçün və öz istehsallarını
stimullaşdırmaq üçün xammal istehsal edən
dövlətlər (əsasən neft istehsal edən ölkələr),
Çin, Avropa ölkələri , Yaponiya, Rusiya və Hindistan
ABŞ-a borc verməlidirlər və verirlər də. Amerika
dövlətinin borc öhdəliklərinin önəmli hissəsi
Yaponiyaya (585 milyard dollar), Çinə (580 milyard dollar) və
neft istehsal edən dövlətlərə məxsusdur. Onlar
indiki maliyyə böhranı zamanı Amerikaya borc verməsələr,
əvvəl verdikləri kreditlərin qaytarılması
şübhə altında olar (faizlərdən söhbət
belə getmir). Qapalı dairə alınır: dünya Amerika
borc öhdəlikləri piramidasının girovuna
çevrilmişdir.
Zənnimizcə, bu
piramidanı dağıtmaq və 13 trilyon dollar ABŞ dövlət
borcunu qaytarmaq üçün biz yaxın zamanda dolların
devalvasiyasının şahidi olacağıq:
ucuzlaşmış borcu Amerika üçün qaytarmaq daha
asan olacaqdır. Artıq Amerikanın öz maliyyə problemlərini
başqa ölkələrin çiyninə atmaqla həll etmə
kursunun rüşeymləri görünür. Başqa cür
ola da bilməz: ABŞ indiki zamanda dolların hegimon rolundan
istifadə etməklə öz milli maraqlarını qoruyur.
Qeyd etmək lazımdır ki, Amerika dövlətinin qəbul
etdiyi antiböhran paketinin maliyyələşməsinə
istifadə etdikləri pul vəsaitini məhz institusional
investorlar kimi çıxış edən ölkələr,
xarici banklar, investisiya fondları təqaüd və
sığorta şirkətləri Amerikanın borc öhdəliklərini
almaqla verirlər. Dolların
ucuzlaşması, uçot
dərəcəsinin aşağı salınması ilə aparılan ucuz kredit siyasəti, kommersiya banklarının ehtiyat
normalarının aşağı salınması və bankların fəaliyyətinə
nəzarətin gücləndirilməsi
Amerika iqtisadiyyatına öz
bəhrəsini qısa zaman kəsiyində (9 ay-1 il ərzində) göstərəcəkdir.
Ucuzlaşmış
ABŞ mallarının ixrac potensialının artması
iqtisadiyyatın dirçəlməsinə zəmin yaradır.
Bunun reallığa çevrilməsi isə Amerika şirkətlərinin
mənfəətlə işləməsini, korporativ qiymətli
kağızların bazar məzənnəsinin, əsas birja
indekslərinin və dövlət büdcə gəlirlərinin
artmasını, büdcə kəsirinin aşağı
salınmasına və alınmış dövlət
borclarına xidmət etməni yüksəldir.
İqtisadi aktivliyin
artması əsas yanacaq daşıyıcılarının
qiymətinin artmasına müsbət təsir göstərəcəkdir.
Neftin qiymətinin artmasında Amerika dövləti özü
maraqlı olmalıdır. Bir tərəfdən, Amerikanın
borc öhdəliklərinin əsas alıcıları neft
ixrac edən ölkələrdir. Amerikaya kredit vermək
üçün isə bu dövlətlər neftdən kifayət
qədər gəlir əldə etməlidirlər. Digər tərəfdən,
ABŞ özünün neft sahəsində ixtisaslaşan
transmilli şirkətlərini çətin maliyyə vəziyyətindən
çıxarmalıdır.
Qlobal maliyyə
böhranı beynəlxalq valyuta sisteminə də təsirsiz
ötüşməmişdir. Son dövrlərdə
ayrı-ayrı mütəxəssis və siyasi xadimlər tərəfindən
dolları əvəzləyə biləcək
"amero"dan, qızıl standartdan, regional valyutalardan
danışırlar. Yenidən "Brettonvud" valyuta sisteminə
qayıtmaq da olar. Əlbəttə, müxtəlif gözlənilməyən
səbəblər üzündən bu və ya digər ssenari
baş verə bilər. Amma təxirəsalınmaz tədbirlərin
ilk nəticələri onu göstərir ki, puldan müasir silah kimi ABŞ
dövləti gözəl istifadə edə bilir.
Zənnimizcə,
beynəlxalq səviyyədə tələbi
böyük olan Amerika iqtisadiyyatının saxlanılmasına
və dirçəlməsinə yönələn siyasət
dollara digər valyutalarla rəqabət
aparmaqda üstünlük verir. Biz yaxın perspektivdə
dolların digər əsas valyutaları beynəlxalq bazardan sıxışdırıb
çıxarmasının və çoxlu sayda zəif milli iqtisadiyyatların
dollarlaşmasının şahidi olacağıq.
Qlobal maliyyə
böhranının dar çərçivədə mənzərəsi
budur. Azərbaycan da dünyanın bir hissəsi olduğundan
bu böhrandan yan keçə bilməz. Pul
qıtlığı bizdə də deflyasiyanın
yaranması ilə müşahidə olunur.
Deflyasiya
nəticəsində
iqtisadiyyatın əksər sahələrində
rentabellik səviyyəsi
aşağı düşdüyündən sahibkar gəliri və ayrı-ayrı işgüzar təşkilatlardan
tutulan vergilərin həcmi
aşağı düşəcəkdir. Bunun
qarşısını almaq üçün ölkədə
mövcud olan kredit dərəcələri rentabellik səviyyəsinə uyğun və ya aşağı olmalıdır. Dövriyyədəki
pulun ucuz olması üçün Milli Bank tərəfindən
müəyyən olunan yenidən maliyyələşmə dərəcəsi
endirilməlidir. Digər
tərəfdən, vergi dərəcələrinin də aşağı
salınmasına baxılmalıdır. Ucuz kredit siyasəti
kommersiya banklarının likvidliyini
artırmaqla iqtisadi aktivliyin artmasına rəvac verəcəkdir.
Şübhəsiz, iqtisadi
artım inflyasiya ilə müşayiət olunur—bu iqtisadi
aksiomdur. Deflyasiyanı inflyasiya əvəz etdikdən sonra
bahalı pul siyasətinə keçmək olar.
Yerli
kommersiya banklarının xarici bank və digər
kredit təşkilatlarından aldıqları borclar onların
aktivlərinin çox az hissəsini təşkil etməlidir.
Milli Bankın İdarə
Heyətinin sədri E.Rüstəmovun sözlərinə görə, 2009-cu ildə kommersiya bankları xarici
kreditlər üzrə 1,5 milyard dollar ödəməlidirlər. Bütünlüklə
isə yerli banklar 2,5 milyard
dollar xarici borclar
(onların məcmu öhdəliklərinin 25 faizi qədər) cəlb etmişlər.
Kommersiya banklarının likvidliyini
artırmaq üçün dövlət maliyyə
yardımları siyasətini davam etdirməlidir. Artıq 2008-ci ilin sonlarında dövlət tərəfindən kommersiya banklarına 400 milyon manat
yardım göstərilmişdir.
Sözsüz ki, cari ildə
də bu siyasəti davam etdirmək üçün daha çox dövlət vəsaiti tələb ediləcəkdir. Bununla
bərabər kommersiya banklarının ehtiyat normaları
aşağı salınmalıdır. Dövlət maliyyə yardımlarının
müəyyən hissəsinin
birbaşa iri biznes strukturlarına göstərilməsi məsələsi
gündəmdə olmalıdır.
İndiki
böhran şəraitində qızılın qiyməti günü-gündən
artır. Gözləmə
mövqeyində olan iri
investorlar bütün dünyada qızıla
üstünlük verirlər. Zənnimizcə, Azərbaycan da
valyuta ehtiyatlarının əhəmiyyətli hissəsini
bu metalın alınmasına xərcləməlidir.
Elə vəziyyət yarana bilər
ki, bir neçə qızıl unsiyasına indi qiymətdə
olan daşınan və
daşınmaz əmlak almaq
olar.
Azərbaycan valyuta
ehtiyatlarının müəyyən
hissəsini həmişə
dəyərdə olan, uzun müddət keyfiyyət parametrlərini
saxlayan və iqtisadi artım dövründə
bahalaşan sənaye mənşəli xammalların—volframın, molibdenin, xromun, sinkin, qalayın,
misin, civənin, osminin, kompazit
materialların, paslanmayan
polad lövhələrin və s. alınmasına sərf
etməlidir. Alınmış xammalların bir qismini ölkə
ərazisində anbarlaşdırmaq lazımdır. Qısa
zamanda qiymət bahalaşandan sonra bu xammalları xarici bazarlarda yaymaq və ölkənin maliyyə ehtiyatlarını
qorumaq mümkündür.
Yerli
istehsalçıları
stimullaşdırmaq üçün
manatın devalvasiyası
qaçılmazdır. Amma bu tədbir qlobal maliyyə
böhranından asılı olaraq 1-2 il ərzində aparılmalıdır.
Dünya
maliyyə böhranı Rusiyanı, Ukraynanı
və digər qonşu ölkələri
ağuşuna aldığından bu ölkələrdə işləyən Azərbaycan vətəndaşlarının
bir hissəsinin ölkəyə qayıtması danılmazdır. Onların məşğulluq
məsələsini həll etmək üçün özləri ilə gətirdikləri
pul vəsaitinin kiçik biznesdə və fermer təsərrüfatlarının
yaradılmasına sərf
olunması ücün təxirəsalınmaz təşkilati və iqtisadi
tədbirlərin görülməsi
də mühüm əhəmiyyət
kəsb edərdi.
Maliyyə
böhranının fəsadlarını azaltmaq ücün
ölkədə kommersiya banklarının bir-birilə və
istehsal şirkətləri ilə qovuşması və udulması prosesinə start verilməlidir. Ölkədə
5-7 iri kommersiya bankına dövlət tərəfindən
himayə edilməli və ölkə ərazisində onların filialları
yaradılmalıdır. Bankların iri maliyyə-sənaye qruplarında və holdinqlərdə birləşməsinin
həvəsləndirilməsi və
bunların maliyyə-təsərrüfat fəaliyyətinə dövlət
tərəfindən nəzarətin
gücləndirilməsinin də böyük rolu var.
Heydər HƏSƏNOV,
Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universitetinin dosenti,
iqtisad elmləri namizədi.
Respublika.- 2009.- 15 fevral.- S. 5.