Ömürnaməyə bələdçilik
Bu kitab niyə, nə
üçün, kim üçün yazılıb. Memuar ədəbiyyat,
bir qayda olaraq, ömrün payız çağında qələmə
alınır. Ancaq mən sizləri əmin etmək istəyirəm
ki, neçə illərdən bəri dost-tanışlar
ömür yolum haqqında həqiqətləri yazmağa təşviq
və vadar etsələr də, hələ bədii təxəyyülə
nöqtə qoyub asan yolla getmək -gördüklərimi,
eşitdiklərimi, bildiklərimi yazmaq fikrindən uzaq
qaçırdım. Bunun iki səbəbi var idi. Birinci o idi
ki, sovet dövründə başıma gələnləri
olduğu kimi açıb danışmaq mümkün
olmayacaqdı, həm də açıb
danışacağım əhvalatlar mənim sirrxəzinəmdi,
onları bəyan etməklə oxucunun bədii
yazılarımın gerçəkliyinə inamını
qıra bilərdim. Bu isə əzizinə qəsd etmək dərəcəsində
cinayət olardı. İkincisi, ölüm qaraltısı məni
basmalıydı ki, anlayım: bu sirlər xəzinəsini
özümlə qəbrə aparmaq naxələflik olar, tələş.
Bizim qəribə
taleyimiz var.
Ömrün belə bir
çağı gəlib çatdı ki, yazılarımda
oxucudan gizlətdiklərimi deməklə mən nəinki
öz yaradıcılığımın təzadlarına
açar vermiş olaram, həm də az qala, yaşıdı
olduğum əsrin qəribəliklərinə şahidlik edərəm
və ümumiyyətlə, mənim nəslimin bədbəxtlikləri
və xoşbəxtlikləri haqqında həqiqəti bilmək
istəyən cavanlarımıza kiçik bir cığır
açaram.
Və bu
axırıncı niyyət yazını memuar çərçivəsindən
çıxarsa da, əminəm ki, düşuncələrimi
çəkinmədən qələmə almaqla, hətta
onların mütləq gerçəklik kimi qavranmasına
ehtimalım olmasa da, opponentlərimə həqiqəti
mübahisələrdə dərk etmək imkanı verə
bilərəm. Mən əsrin taleyini yaşamışam, onun
uğurları da, uğursuzluqları da mənimdir. Mənim
kimi çoxlarını zəmanələr özunə
"kölə" eləyib. Ancaq bu cür "köləlik"
üçün peşmançılıq çəkmirəm,
ona görə ki, heç bir çətinlik
qarşısında təbiətimi, əqidəmi dəyişməmişəm,
mütiləşməmişəm. Ən başlıcası
xalis qanlı azərbaycanlı kimi özümü qoruyub
saxlamışam, kommunist kimi ilk növbədə Azərbaycan
vətəndaşı olmuşam. Əsil-nəcabətimin dəyərləri
mənə milli və dini əqidə dönməzliyi, səbatı
verib. Sarsılmaz inamım və iradəm hər zaman mənə
diqtə edib ki, qulluq etdiyin məslək heç vəchlə
sənin insanlığını əlindən
almamalıdır.
Hətta
gözümü açanda bəy, o dünyaya
yığışmaq ərəfəsində kommunist
olmuş olsam da, başqa cür, yaxşı yaşama naminə
üçüncü bir silkə girə bilməmişəm,
yerim-yurdum məlumdur, onu necə dəyişim, əslim-nəcabətim
bəlli ondan necə imtina edim; əxlaqım-ədəbim də
yol vermir ki, özümə arxa çevirim. Bu dediklərimi
bir qədər əhatəli şərh etməli oluram. Əlbəttə,
yazıçının memuar yazması təəccüb də
doğura bilər. Əgər o, həyatda
acılı-şirinli müşahidə elədiklərini,
anladıqlarını, həyəcanlandıqlarını bədii
əsərlərində qələmə almayıbsa, memuar
onun kimliyini, çətin ki, hissiyyatla təqdim edə bilsin.
Ömurnamə qələmimə əylənclik edən bir də
o idi ki, mənim yurdum - Qarabağ düşmən əsarətindədir.
Bu müsibəti kənara qoyub, öz dərd-sərimizdən
necə söz açım?! Ancaq babaların ruhu güclü
çıxdı, şəcərəmizlə bağlı
topladığımız materiallar, günbəgün məni
ömürnaməni yazmağa vadarlandırırdı.
Qızım Nigar xanım (nəşriyyatın direktoru) təsisçisi
olduğum "Elm və həyat" nəşriyyatında fəaliyyətimdə
fasilə verib, şəcərə tariximizi yazmağın zəruriliyini
mənə aşıladı. Oğlum Ceyhun kitabın
çapının mümkünlüyunə məndə inam
yaratdı.
İş
otağımda ofisdə divardan
asılmış Əsilzadəlik Şəhadətnaməsi
qiymətli bəxşişdi nəslimizə. Ancaq
başqalarını demirəm, öz cavan qohum-əqrabam da
bunun mənasını dərk etmirdi. Əsil-nəcabət fəzilətini
nəzərə çatdırmaq on illərlə qəbahət
sayılırdı... Nəslin ən yaşlı nümayəndəsi,
qələm sahibi olan şəxs bunu açıqlamağa
borcluydu.
Başımıza gələn
qəziyyələrdən, əhvalatlardan yazmaq niyyətim
uşaqlıq dövründən ağlıma gəlmişdi.
Bakıda oxuyanda "Gündəlik" yazırdım. Bunlara
təhlil-şərh verməklə yaşadığım
acı günlərin mənzərəsini daha səhih yaratmaq
olardı. Və yaxşı ki nə onda, nə də səksəninci
illərdə buna əməl etməyə vaxtım və
mümkünatım olmamışdı.
Əslində bəyliklə
bağlı öz başıma gələn müsibətləri
yazmışdım: "Mən kiməm? Dost ya düşmən?!".
Yazıya dahi Füzulinin qitəsindən bu misraları epiqraf
seçmişdim:
Fəğan
ki, dustumu düşmənimdən etmən fərq,
Kəmali-cəhl
ilə ovqat sərf olur məhü sal
Bu ovqatda on illərlə
yaşamalı olmuşdum.
İndi üç yüzillik şəcərə
tariximizlə
Şəcərəmizin
kimliyini, nəslimizə xas ülvi keyfiyyətləri
dost-düşmən anlamından araşdırıb,
kağıza köçürmək üçün
çox iş görmək lazım gəldi. Və
yaxşı ki nəslimizdən axtarışlara maraqla
qoşulanlar tapıldı. Qardaşım oğlu, humanitar təhsil
almış bəysevər Gəray Dövlət Arxivinə
müraciət etdi, dayım oğlu mühəndis Camal vaxt eləyib
ailə arxivlərini araşdırdı, kitabxanaları gəzdi,
nəslin yaşlı nümayəndələrinin xatirələrini
birər-birər topladıq.
Yeri gəlmişkən,
bütün bu araşdırmalarda bizə ürəkdən
havadarlıq və kömək edən Azərbaycan Dövlət
Tarix Arxivinin direktoru A.N.Axundov, aparıcı arxivarius A.Ə.Məmmədov
cənablarına, istedadlı publisist-tədqiqatçı,
"Soy" dərgisinin baş redaktoru Ənvər
Çingizoğluna ailəmizin dərin təşəkkürünü,
minnətdarlığımızı bildirirəm. Memuar yazmaq
lüzumunu zaman-zaman mənə xatırladan, bunun vacibliyi ilə
məni təsirləndirə bilən
yazıçı-publisist dostlarım: Nahid Hacızadəyə
və Firuz Mustafaya təşəkkür edirəm. Lakin arzu
bir başqa, əməl bir başqadır.
Qələmi əylənc
edən, saxlayan səbəblər də az deyildi. Birinci elə
oyudu ki, Qarabağ nisgili qara daş olub ürəyimdən
asılmışdı, bunu kənara qoyub tarixi dərd-sərimizdən
kitab yazmaq asan deyildi. Bu arada qarabağlı qızın yurd
sevgisi və eşq fədakarlığı haqqında bir əfsanə-povest
yazdım: "Sehrli məhəbbət və gözəl
ölüm". Bundan sonra bir qədər təskinlik
tapdım. Və gündə altı-yeddi saat masa arxasında
oturmalı oldum.
Mən üç zəmanənin
sakini olmuşam. Bunlar xan-bəylik, sosializm və sonda kapitalizm
yönümlü İstiqlal dövrüdür. Mülkədar
qurumunu ucundan-qırağından xatırlayıram. Hərçənd,
o vaxt sovetlər bərqərar idi. Mənim 4-5 yaşım
olardı, bəy atamın nahaq ölümdən canını
qurtarmaq üçün İrana mühacirliyi bəy güzəranımıza
biryolluq son qoymuşdu. Ədil bəyin - ucunun harada
döndüyü görünməyən qoyun sürüləri,
kişnərtisi qurdları üşəndirən at
ilxısı, dərəni ağzınacan dolduran dəvə
karvanı, neçə qaramal naxırı, Haramı
düzündə qışlağı, Ermənistanda - Salvart
yaylağı, kəndimizdəki bağ-bağatlı
torpağı, ev mülkü - bütün var-yoxu əlimizdən
alındı, o güzərandan mənə acı və
xumarlı xatirələr qaldı: bir damla fərəh, bir dərya
kədər!
Adım məktəb
jurnalına düşməmiş siyasət dəftərinə
salındı. Atam yaşlı övladlarının
adını çəkməkdən ehtiyatlanaraq, İrandan məktubları
ancaq mənim adıma göndərirdi. Bununla da taleyimin
qırx düyünü başladı - "düşmən
Ədil bəyin oğlu!" Bu, hərzaman - birinci sinifdə
oxuyanda, ali təhsil alanda, iş yerlərində də
başıma qaxınc oldu, gözümə qaranlıqlar
çökdürdü. Sonralar kənardan baxanlar "Azərbaycan
gənclərinin, respublika radiosunun, “Azərbaycanfilm”in, “Azənəşr”in,
“Kommunist”in... başçısı olanda, Moskvada, Bakıda
romanlarım çap ediləndə ünvanıma bəxtəvərlik
oxudular... İçimdəysə sakitləşməyən
qasırğa uğuldayırdı, atamla bağlı!
Ancaq ətrafdakıları,
hətta övladlarımı da bu fırtınalı həyatdan
kənarda saxlamağa çalışırdım. Onlar
çəkdiyimiz zillətlər barədə bir qədər
Ziba nənələrindən, bacılarımdan-Şükufədən,
Məleykədən eşidiblər. Axı dərdi
bölüşmək səxavət sayılmır. Xoş
ovqat isə ürəkləri isidir.
Məni tanıyanlar
yaxşı bilirlər ki, pul-mal, vəzifə, şöhrət
düşkünü olmamışam. Ömürnaməni
oxuyanda təəccüblənməsinlər ki, bəs onda niyə
Azərbaycanın görkəmli şəxsiyyətlərinin
mənə bağışladıqları kitablara
yazdıqları qiymətli kəlamların bu kitaba
salınmasına icazə vermişəm. Özümü
urvatlı, sayqılı göstərmək üçün
deyil, o insanlar həyatıma xeyirxahlıq bərəkəti
veriblər. Onları ömürnamədə anmaq borcumdur.
Və bu gümandayam ki,
növbəti kitabda, indi imkan eləyib haqlarında
danışa bilmədiyim böyüklər və kiçiklər
haqqında xatirələrimi və mühakimələrimi sizlərlə
bölüşərəm və həyatımı mənalandıran
səfərlər - Amerika, Avropa, Asiya, Afrika ölkələrinə
səyahətlərim barədə dünyanı gəzə-gəzə
topladıqlarımdan (bunları qələmə alarkən
gördüklərimin bir qismini görməməzliyə
vurmalı olmuşdum) indiyədək demədiklərimi sizlərə
çatdıraram. Bu təqdirdə ömürnaməni
tamamlanmış hesab etmək olar.
Ömrüm boyu məni
kölgə kimi girləmiş təqiblər özümə
görə deyildi, keçmişimə görəydi. Və təəccüblü
odur ki, mən də övladlarıma belə bir
ağrını ötürməli olmuşam. Demək,
xoşbəxtlik irsən keçməsə də, qeyri-bəxtəvərlik
hüceyrələri daha davamlı olurmuş, övladlara da
sirayət edirmiş...
Güman edirəm ki, ulu
nəslimizin yetirmələri, bütün gəncliyimiz bu
tikanlı çəpəri tapdalayıb keçəcək,
yeni zəmanənin fövqünə qalxa biləcəklər.
Mənim şəxsi
faciəm, habelə yazıçı xoşbəxtliyim onda
olub ki, bəy oğlu olmağım başıma min bir
müsibət gətirdiyindən həyəcanlanan qələmdən
yapışaraq ürəyimi boşaltmışam. Təsəvvür
eləyin: Partiya və dövlət - sinfi mənsubiyyətimə
görə mənə düşmən gözülə
baxıb həmişə ehtiyatlanıb; şərqşünaslıq
ali təhsilimdən uzaqlaşdırıb, redaksiyada məsul vəzifədən
kənarlaşdırıblar, ancaq nəyə görə isə
(xalqıma, dövlətə, peşəmə sədaqətimə
görə) yenə irəli çəkiblər. Bu,
altmış il davam edib. Sonra da... 90-cı illərdən
başlayaraq kommunist partiyasının
hökmranlığı dövründə yuxarılara
yaxın olduğuma görə başlanan təqib... davam etdi.
Cəbhəçilər məni düşmən obrazı
kimi qaralamışdılar, yenilər isə rəsmi
orqanlarda, televiziyada çıxışlarıma qadağa
qoydular. Cəmiyyətdən kənarlaşdırma cəhdlərinə
məruz qaldım.
Bunları da demək
lazımdı. Ömrümün çoxunu sovet qurumunda
yaşamış, onu bəyənib qəbul etmiş, onun naminə
təbliğat aparmış adam kimi də, o dövrdə həmin
quruluşun naqisliyindən irəli gələn iqtisadi-ictimai-mənəvi
şikəstlikləri görüb yazılarımda,
başçılıq etdiyim nəşrlərdə
yanğı ilə demiş vətəndaş qələm
sahibi kimi də, Azərbaycanın İstiqlal gününü
görmək səadətinə qovuşmuş sadə bir azərbaycanlı
kimi də mənalı həyat sürdüyümü etiraf
edirəm. Yaşamağa dəyərmiş!
Görürsünüz, necə qəribə ömür
yaşamışam: "düşmənimə" dost
olmuşam, "dostum" isə mənə düşmən
gözü ilə baxıb...
Səksən
yaşına dolmuşam, bu da var ki, ömür uzunluğundan
çox da feyziyab-məmnun deyiləm. Son iyirmi ili
yaşamasaydım, heç olmazsa, bundan əvvəlki illər
ərzində qazandıqlarımı itirməzdim. Bilirsiniz nəydi
o qazanclar? O zaman mənim aləmimdə insanların
hamısı gözəldi: təbiət ancaq rəngarəng,
dilrüba mənzərələrdən ibarətdi; cəmiyyətdə
ədalət arzusuna qovuşmaq inamı vardı.
Və bunları mən
yüksək həvəslə yazılarıma
salmışdım. İndi o inamı və inancı ancaq
babalarımızın ruhu qaytara bilər bizlərə.
Sizə təqdim olunan
ömürnamədə təhkiyələr məhz bu mətləb
ətrafında dövr edir ki, şəcərəmiz zəmanələrin
çətin-müşkül sınağından
çıxa bilib. Cəmiyyətdə öz nəcib
mövqeyimizi saxlamağımız -xalis qanla, müqəddəs,
halal ana südüylə nəsildən-nəslə
ötürulən dəyərlərə görə
mümkün olmuşdur. Bizləri insaniyyət müstəvisində
sabitqədəm, dəyanətli etmiş insanlara əbədi
borcumuz var.
Yüz il əvvəl
babam, böyük bir mahalda islam şəriəti məsələlərinin
həllində hökm sahibi olan Qazı Mirzə Əli Axundzadənin
mövhumat girdabında boğulan xalqı elmə-maarifə, əsl
insan olmağa çağırmasına dahi Cəlil Məmmədquluzadənin
öz iti qələmiylə dəstək verməsi bizlərə
qiymətli bəxşişdir və hər birimizi bu əqidəyə
daim sədaqətli olmağa vadar edir.
Əlibəyov C.
Respublika.- 2008.- 29 noyabr.- S.6.