Qiymətli tədqiqat əsəri
Azərbaycan dilinin
bazası istənilən elmi sahənin ən çətin və
mürəkkəb anlayışlarını ifadə etmək
qüdrətinə malikdir. Bir tərəfdən ona görə
ki, Azərbaycan dili statik deyil, daim zamanla ayaqlaşır,
içindən cilalanmaqla yeni dilçilik elementlərilə əvəzlənərək
zənginləşir, digər tərəfdən isə
qrammatik, orfoqrafik və stilistik norma və qaydalarının
möhkəm olmasına baxmayaraq, sosial-siyasi inkişaf prosesində
mövcud prinsiplərdən ağıllı kənara
çıxmalarla yeni üslub şəkilləri yaradır.
Məlumdur ki, qrammatika
müstəqil elm sahəsi kimi iki istiqamətdə - morfologiya (nitq hissələri) və sintaksis
(cümlə üzvləri) - tədqiq olunur. Bu fikrin
davamı kimi qeyd edək ki, bədii dilimizin sintaksis üslub
vasitələrinin müəyyən məsələləri
dilçi-alimlər tərəfindən tədqiq edilsə də,
ondakı üslub rəngarəngliyi tam və sistemli şəkildə
araşdırılmalıdır. Aytən Bəylərovanın
AMEA Nəsimi adına Dilçilik İnstitutu Elmi
Şurasının qərarı ilə nəşrə
hazırlanmış "Bədii dildə üslubi
fiqurlar" monoqrafiyası bu problemə həsr olunmuşdur. Məqsəd
Azərbaycan bədii dilinin sintaksis bazasında bədii təqdimatı
ilə seçilən üslub formalarını müəyyənləşdirmək,
sistemləşdirmək, bədii dilçilikdə yerini və
əhəmiyyətini aydınlaşdırmaqdır.
A.Bəylərova
mövzunun həlli prosesində tanınmış tədqiqatçıların
yaradıcılığına müraciət etmiş, yeri gəldikcə
həm yerli, həm də əcnəbi dilçi-alimlərlə
elmi fikir mübadiləsi aparmışdır.
Müəllif
toxunduğu mövzunu genişliyi ilə açaraq onu, demək
olar ki, tam əhatə etmişdir. Kitabda bədii dildə
sintaktik-üslub vasitələrinin elmi izahı verilmiş,
üslub şəkilləri quruluş-forma cəhətdən
qruplaşdırılaraq, onların necə, hansı formada
işlənmə yolları müəyyənləşdirilmişdir.
Bədii dildəki üslub şəkillərinin ədəbi
dildəki digər funksiya-quruluş imkanları ilə
müqayisədə oxşar-fərqli cəhətləri
araşdıran A.Bəylərova görkəmli söz
ustalarımızın bədii irsindəki sintaksis və
leksika zəngliyinin sadalanan məsələlərlə
bağlılığından, bütün bunların isə
birbaşa yaradıcılıq prosesinə təsir etməsindən
də geniş və ətraflı söhbət açmışdır.
Monoqrafiyanın birinci fəsli
"Cümlə konstruksiyalarında üslubi hadisələr"
adlanır. Burada cümlə quruluşunda qənaət
prinsipinə əsaslanaraq, mənaya görə asanlıqla
düşən (əsasən, xəbər nitq hissəsinin), əvəzində
isə nitqə dinamiklik və lakoniklik gətirən "ellipsis" üslub
fiqurundan, onun yarımçıq cümlədən fərqli-oxşar
cəhətlərini göstərməklə dilimizin texniki
imkanlarından, mütləq təsdiq
və mütləq inkar söz vahidləri ilə ritorik
sual cümlələrinin yaradılması yollarından
söhbət açılır, məzmunca cavab tələb
etməyən və cavabı özündən doğan
cümlə quruluşları isə "ritorik sual" üslubunun müstəqil
şəkli kimi təqdim olunur.
Müəllifin "təcəssüm" üslubi
təsvir vasitəsində"... həm canlandırmanı, həm
şəxsləndirməni, həm də nitqləndirməni
birləşdirir" deyən dilçi-alimlərlə həmfikir
olması da müsbət elmi mövqedir.
A.Bəylərova
cümlədə fikri qüvvətləndirmək
üçün ziddiyyətli anlamları müqayisə
formasında bir-birinə qarşı qoymaqla
yaradıcılıq üçün çox vacib "antiteza" üslub
şəklinin formalaşması fikrini də maraqlı faktlarla
təsbitləşdirir.
Monoqrafiyanın ən
iri ikinci fəsli ("Sintaktik vahidlərdə təkrir və
paralelizm") iki yarımfəsildən və on üç
bölümdən ibarətdir. Burada həm leksik, həm də
sintaktik vahidlərlə ifadə olunan, bədii dildə ahəngdarlıq,
ritm yaradan təkrirlər və onların bu vaxtadək təqdim
olunmamış növləri araşdırılır,
cümlədə təkrir növlərinin yeri və
funksiyaları həm klassik, həm də müasir ədəbiyyat
nümunələri əsasında təhlilə cəlb
edilir.
Dilimizin tarixi
inkişafını izləmək baxımından
monoqrafiyanın "Sintaktik paralelizm" yarımfəsli
müəyyən maraq doğurur.
K.Vəliyevlə elmi həmrəylik, "Kitabi-Dədə
Qorqud", folklor materialları və onların dil ənənələrinə
söykənən müasir poetik nümunələrlə
türk və Azərbaycan bədii dillərindəki mövcud
paralellərin müştərək planda araşdırılması
bu baxımdan təqdirəlayiqdir.
Kitabın son -
üçüncü fəslində ("Xitabın üslubi
mövqeyi") qrammatik cəhətdən cümlə üzvləri
ilə bağlı olmayan söz birləşmələrinin,
həmçinin xitabların məntiqi cəhətdən,
xüsusilə də intonasiya vasitəsilə cümləyə
bağlılığının bədii
yaradıcılıqda müxtəlif üslub çalarları yaratmaq üsulu kimi verilməsini
müəllifin uğuru hesab etmək mümkündür.
Bütün bunlarla
yanaşı, ayrıca qeyd etmək istərdik ki, kitabda
sintaktik-üslub şəkilləri haqqında elmi ədəbiyyatdakı
məlum fikirlərin böyük qisminə münasibət
bildirməsi faktını monoqrafiyanın məziyyətlərindən
hesab etmək olar. Çünki bu element fikrimizcə,
monoqrafiyanın elmi əhatə dairəsini artıran cəhətlərdəndir.
A.Bəylərovanın
"Bədii dildə üslubi fiqurlar" monoqrafiyası
öz tədqiqat obyekti baxımından diqqətçəkən
əsərdir.
Məsudə İSLAMZADƏ,
filologiya elmləri
namizədi.
Respublika.- 2009.- 9 yanvar.- S. 6.