Qlobal maliyyə böhranı: neoliberal inkişaf
paradiqmasının süqutu
Dünyada qloballaşma
prosesi artan sürətlə davam etməkdədir. Bu günə
qədər problemə yanaşma müxtəlifliyi, ifrat kənar
mövqelər arasında hər hansı bir konsensusa gəlinməmiş
və nə vaxtsa bütün tərəfləri qane edə
biləcək "ümumi məxrəcin" əldə
olunacağına bəslənən inam tədricən "əriməkdədir".
Məhz bu aspekti əsas tutaraq, qloballaşmanın fəlsəfəsi,
nəzəri-metodoloji müstəvidə aparılan tədqiqatları
prizmasından müasir böhranın baş vermə səbəblərinin
konseptual mahiyyətini aça biləcək cəhətlərin
üzə çıxarılmasını məqsədəmüvafiq
hesab edirik. Belə ki, sistem olmaq etibarilə qlobal
iqtisadiyyatı silkələyən bu böhranın necə və
niyə başlandığını, yəni onun əsas, eləcə
də üzdə olan səbəblərinin nədən ibarət
olduğunu, gedişi və nələrlə yekunlaşa biləcəyi
haqqında yalnız mövcud empirik faktlara söykənməklə
gerçək xarakterli qənaətə gəlmək
mümkünsüzdür. Hər sübuta yetirilən bilik
elmi bilik olmadığı kimi, empirik səviyyədə
müşahidə edilən faktların
"çılpaq" şəkildə, yəni
düzgünlüyü şübhə doğurmayan nəzəri
"yüksüz" interpretasiyası ən yaxşı
halda yalançı ümumiləşdirmələrlə
yekunlaşa bilər.
Məsələn, məhz
empirik faktlara söykənənlər birmənalı şəkildə
problemin ipoteka böhranından qaynaqlandığını
iddia edirlər. Həqiqətən də, ipoteka böhranı
üzdə olan və çox asanlıqla müşahidə
edilən bir prosesdir. Və deməli, gözlə görünəndir,
ona görə də gerçəkdir və s.
Bizim fikrimizcə, bu tərzli
yanaşma problemi ifrat dərəcədə bəsitləşdirmək,
primitivləşdirmək çərçivəsindən o yana
çıxmır. Eyni zamanda qeyd edilən formada
"sübuta yetirmək" istəyi bir növ
böhranın təbii xassə kəsb etdiyini, adi bir sistem xəstəliyi
anlamına gəldiyini və yekun olaraq mövcud qloballaşma
modelinin doğruluğuna şübhə olmadığı qənaətini
ortalığa qoyur. Bu qənaət inkişaf etmiş ölkələrin
dövlət başçıları (məsələn,
C.Buş) səviyyəsində açıq mətnlə elan
olunmaqdadır.
Qlobal ədalət
müstəvisində "qloballaşma"
kabusu
Elmi fikirdə bu gün
müşahidə edilən ən təhlükəli meyil
gözlənilənin yaxud ola biləcəyi ehtimal edilənin
reallıq kimi qələmə verilməsidir. Hipotetik qiymətləndirmənin
gerçəkliklə (perspektiv anlamda)
bağlılığı yalnız və yalnız ehtimal
xarakterli ola bilər.
Hazırda
dünyanın "İmmun sistemi" çoxtəhlükəli
meyillərin bir-başa təsiri altına
düşmüşdür. Beynəlxalq təhlükəsizlik,
həm bütövlük keyfiyyətinə malik qlobal sistem
olmaq etibarilə, həm də ayrı-ayrı regionlar və
ölkələr bölümündə ifrat dərəcədə
mürəkkəb məzmunlu problemli situasiya ilə
üz-üzədir. Problemin fəlsəfi
ideallaşdırılması və bu prizmadan çıxış
yollarına baxış birmənalı olaraq "realist məktəbin"
(D.Qobson, K.KIauzevitsa, Q.Morqentau, Q.Kissincer) öz mahiyyəti
etibar ilə artıq kifayət qədər "tüklənmiş"
Pareto-optimumundan elə də fərqlənməyən
konseptual yanaşmasına gətirib çıxarır. Sabit
qaydaların, sabit dünya nizamının mövcudluğu
mütləq təhlükəsizliyin qarantı kimi
çıxış etmək keyfiyyətinə malik deyildir.
"Realist məktəbin" məntiqindən
çıxış etsək, onda belə məlum olur ki, bir
ölkənin "mütləq təhlükəsizliyi",
digər bir ölkənin yaxud ölkələr qrupunun nisbi təhlükələrə
məruz qalması şəraitində reallığa
çevrilə bilər. Başqa sözlə, qlobal miqyasda
ölkələrarası qarşılıqlı
asılılığın assimetrikliyi adi gözlə
müşahidə olunmaqdadır. Qlobal assimmetriklik nəyin
paylanması yaxud bölüşdürülməsindən
asılı olmayaraq, kütləvi şəkildə ədalətsizlik
doğurur. Ədalətsizliyin qlobal miqyaslı təzahür
formaları, dünya nizamının quruluş prinsiplərinin
yanlışlığı ucbatından təbiilik xassəsinə
malik empirik nəticələr kimi ortalığa
çıxır.
Qlobal assimmetrlik
gerçək məzmunlu qlobal "bütövləşmənin"
və deməli, "qlobal metasistem" deyilən funksional (bəzilərinə
görə determinləşmiş) yaranışın
reallığa çevrilməsini əngəlləyən
başlıca amildir. "Müxtəlifliklərin
kontiniumu" gerçəkdirmi sualına adekvat cavab
axtarışı sonsuzluğuna qədər uzana bilər.
Qlobal assimmetriklik insan cəmiyyətinin insan kimi yaşayan cəmiyyət
halına gətirilməsini mümkünsüz etməklə
hər cür fitnə-fəsadın (müharibələr,
konfliktlər və s.) ideal mənbəyi kimi
çıxış edir. Bu gün bəşəriyyətin
tən yarısının - 3.2 milyard insanın insan kimi
yaşamaq imkanının yoxluğu və bu sferada hər
hansı real məzmunlu bir irəliləyişin olmaması
assimmetrikliyin - onun ədalətsizlik komponentinin
doğurduğu acı gerçəklikdir.
Digər tərəfdən
hələ keçid dövrünü yaşayan ölkələr,
o cümlədən Azərbaycan Respublikası qloballaşma
prosesinin əhatə dairəsində olmaqla müəyyən
yanaşma tərzi ortalığa qoymaq məcburiyyətindədirlər.
Qlobal situasiyaya (bəlkə
"oyun qaydalarına") uyğunlaşma zəruriliyi
"kiçik ölkələr" üçün həyati
əhəmiyyət daşıyır. Münasibətlər
sisteminin kökündə dayanan ziddiyyətli yaranış -
"sərhəd" tanımayan real məzmunlu bazar funksional
fəaliyyətin prioritet sahələrini yaxud məcburi
gediş kimi digər sferaları geoiqtisadi məkana
çıxarır və mexaniki olaraq artıq
formalaşmış qlobal "oyun qaydalarının" nəzarətinə
keçir. Əgər göstərilən aspektdə
uyğunsuzluq yaranarsa yaxud mövcuddursa, onda prosesin əks-istiqamətli
gedişi labüdləşir və nəinki labüdləşir,
həmçinin mənfi işarəli effektlə "yüklənərək"
ölkədaxili iqtisadi nizama dağıdıcı təsir
göstərir. Problemin məntiqi strukturu
"uyğunsuzluq" istilahının nizamlı prosesə
çevrilməsinin, yəni fərq ziddiyyət əkslik
mübarizə oxu üzrə getdikcə artan şiddətlilik
dərəcəsinin "hərəkətə" keçməsinin
qarşının alınması zəruriliyini təbii şəkildə
aktuallaşmış problem kimi ortalığa
çıxarır. Ənənəvi metodika
uyğunsuzluğun "fərqə" çevrildiyi anı
birmənalı olaraq problem kimi qəbul edir. Yəni problem
yaradan proses elə ilkin mərhələdə, uyğunsuzluq fərq
çevrilməsində təzahür etməklə
özünün bitkin formasını alır. Şiddətlənmə
dərəcəsinin maksimumu - mübarizə mərhələsinə
çatma ilə ilkin mərhələ arasında elə bir
mahiyyət fərqi yoxdur. Yalnız bu halda, yəni
uyğunsuzluğun maksimumu halında itkilərin (bəzi
hallarda qarşılıqlı itkilər) həcmi artır,
dağıdıcı effekt doğuran hadisələr baş
verir. Başqa sözlə, ilkin və son hədd arasında
(iqtisadi sistemə təsiri nöqteyi-nəzərindən)
meydana çıxan mənfi effekt yalnız kəmiyyətcə
fərqlənir. Bütövlükdə, sistemə təsirin
keyfiyyət ölçüsü hər iki halda
eyniyüklüdür və ölkədaxili iqtisadi proseslərin
nizamlı gedişində müəyyən əngəllər
törədirlər.
İlk baxışdan
iqtisadi prosesin müəyyən mərhələsində
meydana çıxan, başqa sözlə, geoiqtisadi məkanla
bağlı olan və təbiəti etibar ilə institusional
mahiyyət daşıyan problemin məhz "təbiiliyi"
nəzər-diqqəti cəlb edir. Digər ifadə ilə
söhbət həmin "təbiiliyin" metodoloji anlamda
elmin mental-dəyər səviyyəsində dərkinin
problematikliyindən gedir. Həqiqətən də, iqtisadi
münasibətlər sisteminin qaynaqlandığı dəyər-konseptlərin
mahiyyətinə daxil edilmədən yalnız xarici kəsimdə
aktuallaşan uyğunsuzluq qondarmadır, yalançı
aktuallaşmadan başqa bir şey deyildir. Milli qlobal
qarşılaşmada birincidən ikinciyə keçid, yaxud
birincinin ikinciyə "qovuşması" prosesində
uyğunsuzluq meydana çıxırsa, onda həmin məntiqlə
davam etsək, belə alınır ki, "qloballaşma"
dediyimiz şey özü qondarmadır, milli, yaxud millilərdən
qaynaqlanmayan, millilərə mahiyyət və məzmunca
yabançı olan elə kriteriya və prinsiplərə
söykənərək formalaşır ki, onu təbii-tarixi
prosesin məcburi gedişi kimi səciyyələndirmək
olmaz.
Qlobal səviyyədə
qarşılıqlı asılılığın
assimmetrikliyi müxtəlif ölkələrin planetar "oyun
qaydalarına" uyğunlaşmaların müxtəlif
sürətliliyindənmi doğub?
Doğurdanmı, ölkənin
institusional açıqlıq dərəcəsinin
qloballaşan dünyada qərarlaşmış analoji halla fərqliliyi,
yaxud hər iki istiqamətdə prosesin məna tutumunun
üst-üstə düşməməsi qlobal assimmetrikliyin əsas
səbəbidir? Qloballaşma lokallaşma dixatomiyasını
ziddiyyətli vahidlik adlandırmaq olarmı?
Haşiyəyə
çıxaraq qeyd edək ki, gerçək elmi əsaslandırma
olmadan yalnız müşahidə əsasında (yəni idrak
prosesi bir proses olmaq etibarilə yekunlaşmadan) hər hansı
bir ölkədə cəmiyyətin idarə edilməsinin
qlobal səviyyəli idarəetmə ilə qırılmaz
bağlılığının mövcudluğunu iddia etmək
ən azı elmi sadəlövhlük təsiri
bağışlayır. Belə bir iddiada bulunanlar tərəflərarası
mahiyyətcə bir istiqamətli xarakter daşıyan
bağlılığı əsaslandırmaq
üçün yazırlar ki: əvvəla, qloballaşma və
ayrı-ayrı ölkələr və sosiumlararası
asılılığı, eləcə də beynəlxalq əlaqələri
bütün sferalar (iqtisadi, informasiya, siyasi, ekoloji və s.)
üzrə kəskin şəkildə gücləndirmişdir.
Bu deyimdə əsas məsələ sosiumlararası
bağlılığın real elmi fakt kimi səciyyələndirilməsidir.
Ayrı-ayrı epizodik
hallar istisna olmaqla əslində belə bir şey yoxdur. Məlumdur
ki, sosiumlararası "ortaq məxrəcin"
tapılması öz mahiyyəti etibarilə qlobal vahidləşmə
arzusunda olanların mərkəzi problemidir və onun hətta
uzaq perspektivdə belə reallaşacağı inamı
mirajdır, xəyala qapılmadır və hər nədirsə,
gerçək olanla heç bir əlaqəsi yoxdur.
İkincisi, həm ayrı-ayrı ölkələr, həm də
qlobal səviyyədə cəmiyyətin təşkilində
baş verən dəyişikliklərin obyektiv təmayüllərinin
ümumiliyi mövcuddur və bu özünü, opponentlərin
fikrincə, qloballaşma lokallaşma dixatomiyasının meydana
çıxmasında göstərir.
Yenə də
yalançı aktuallaşma ilə üz-üzəyik! Belə
ki, əvvəla, təmayüllərin obyektivliyi nə deməkdir-anlaşılmır!
Hansı kriteriya, yaxud ölçü vahidindən istifadə
etməklə bu qənaətə gəlinib? Əgər təmayül
- inkişaf qanunauyğunluğu deyilən şeyin dar çərçivədə
təzahür formalarından yaxud o formaların
"formalaşmasında" iştirak edən elementlərdən
biridirsə, onda onun "subyektiv" olmaqlığı
mümkünsüzdür. Yəni təmayül varsa, o
yalnız obyektiv olaraq mövcud olur və buna görə də
obyektiv təmayül ifadəsi "su yaşdır" ifadəsi
kimi adi tavtalogiyadır. İkincisi, qlokallaşma, yəni
qloballaşma lokallaşma dixatomiyasının, ələlxüsus
lokallaşma ilə bağlı prosesin planetar xarakter kəsb
etdiyini sübuta yetirə biləcək heç bir elmi fakt
yoxdur. Əgər söhbət sırf maddi məzmun
daşıyan, başqa sözlə, ictimai rifahın yalnız
və yalnız maddiyyat ölçüsünün ön
plana çıxarılmasından, neoliberal
"rasionalizmin" yeganə və mütləq dəyər
kimi qlobal səviyyədə qəbul edilməsindən gedirsə,
onda elə belə də yanaşmaq, məhz mahiyyət üzrə
əsas müddəaları ortalığa qoymaq daha
düzgün və ədalətli olardı. Çox qəribədir
ki, problemə yuxarıda təsvir etdiyimiz tərzdə
yanaşma, sanki vahid mərkəzdən idarəolunan proses kimi
kifayət qədər geniş yayılmış və əksər
tədqiqatlarda həqiqət kimi qəbul edilir. Arzuedilənin gerçəklik kimi
ortalığa qoyulmasında neoliberalistlərin əsas hədəflərindən
biri - milli dəyərlər sistemini həm lokal, həm də
qlobal səviyyələrdə "kütləvi"
hücuma məruz qoymaq, onun mahiyyətini (modernləşmə
bayrağı altında) kardinal şəkildə dəyişmək və neoliberal dəyərlərlə
"silahlanmış" individiumu beynəlxalq və milli
müstəvidə əsas aktora çevirmək niyyəti
güdülür.
Aydındır ki, bu
halda super iqtisadi gücə malik olan ölkənin
(ABŞ-ın) dövlət maraqlarının tam şəkildə
təminatı yolundakı bütün maneələr aradan
qalxacaqdır.
Ümumiyyətlə,
problemin bu aspektdə qoyuluşunun özü problematikdir. Belə
çıxır ki, problemin mahiyyəti yaxud adının təsvirində
yanlış aktuallaşma aparılır. Problemin
qoyuluşunun problematikliyi hansısa prizmadan elmətrafı
dairədə "elmi" qoyuluş kimi qəbul edilə bilər.
Amma real elmi-metodoloji yanaşma çərçivəsində
ən yaxşı halda iki problemarası "söz oyunu"
keyfiyyətindən o yana çıxmır.
Həqiqətən də,
ilkin şərtlərin problem xarakterli olması, məzmunca
problemin dərkedilməzliyi anlamına gəlir ki, bu halda vəziyyətdən
çıxış yolu kimi hər hansı bir cəhətin,
yaxud formalaşmaqda olan situasiyanın hər hansı bir konkret
münasibətlər məcmusunun
ideallaşdırılması belə "yalançı"
ideallaşma olacaqdır. Bu deyilənlər məsələyə
yanaşmanın metodoloji yozumudur. O ki qaldı məsələnin
real məzmununa, bu sferada tam anlaşılmazlıq hökm
sürür. Axı, məlumdur ki, qlobal səviyyədə
qlobal sosiumun idarəedilməsi problemi deyilən bir problem
yoxdur, yaxud bu gün, eləcə də yaxın gələcəkdə
gündəmə daxil ediləcəyi gözlənilmir.
Eyni zamanda məlumdur ki,
"dünya hökuməti" adlı hansısa fövqəlmilli
qurum da yoxdur. Və qlobal sosiumun idarəolunması ilə, təkrar
edirəm, idarəolunması ilə heç bir beynəlxalq
struktur məşğul olmur. Mövcud beynəlxalq təşkilatların
bir qismi planetar səviyyədə sosiumla bağlı bəzi
problemlərin müzakirəsini (müzakirədən o yana
keçmir) aparırlar və əgər qismət olursa bəzi
hallarda müəyyən qərarlar da ortalığa qoyurlar.
Amma beynəlxalq təşkilatların qərarları bir qayda
olaraq, tövsiyə xarakterli olur, yəni heç bir hüquqi
yük daşımır.
Qətiyyən
unudulmamalıdır ki, nəyin və necə baş verməsindən
asılı olmayaraq, sosium həmişə milli xarakter
daşıyır və bu xassə onun substansiyası kimi
çıxış edir. "Abstrakt sosium" xalis təxəyyül
məhsulu olmaqla heç bir halda reallığa çevrilə
bilməz. Sosiumdaxili baş verən və onun monolitliyini
(bunsuz inkişaf yoxdur) formalaşdiran proses sosial-həmrəylik
sosial əməkdaşlıq milli identiklik oxu üzrə getməklə
heç bir tarixi dönəmdə alayı məzmun
daşımamışdır və bu əslində heç
mümkün də deyildir.
Əslində nə
baş verir? Neoliberal məzmunlu qloballaşma həm planetar, həm
regional, həm də milli səviyyələrdə cəmiyyətin
idarəedilməsi sferasında mövcud olan və yeni yaranan
problemləri ifrat dərəcədə kəskinləşdirməkdədir.
Eyni zamanda , qeyd edilməlidir
ki, semantik yanaşmanın daxili məntiqinə söykənməklə
gəlinən nəticənin həqiqiliyi müəyyən
şübhələrlə qəbul edilə bilər. Belə
ki, əvvəla problemə yanaşmanın metodoloji bazası
müəyyən suallar doğurur. Praqmatik həqiqətin
müəyyənləşdirilməsində semantik
yanaşmadan istifadə nə dərəcədə
doğrudur? Həqiqətin aşkarlanması və əsaslandırılması
kriteriyalarının müxtəlifliyi inkar edilmədiyi təqdirdə
- bu həqiqətən də belədir - hansı əsasla gəlinən
qənaətin gerçək olduğu iddia edilir? İkincisi,
vətəndaş cəmiyyəti heterogen xassəli funksional
yaranış olmaq etibarilə (düzdür, vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu prosesinin müəyyən mərhələsində
determinləşmiş dinamika müşahidə edilir, yaxud
edilə bilər) özündə ifrat dərəcədə
parçalanmış mənafe qruplarının "mənə
məxsus olmalıdır" prinsipi əsasında aparılan
qarşılıqlı rəqabət müstəvisində
göstərdikləri fəaliyyətlərinin məcmusunu
ehtiva edir. Axı, vətəndaş cəmiyyətinin əksər
struktur bölmə və elementlərini özündə birləşdirə
biləcək "ümumi məqsəd" olmur. Və əgər
məqsəd ümumiliyi yoxdursa, "bəlkə də
qaytardılar" prinsipinə güvənmək, ümid etməklə
hansı sinergetik effektdən danışmaq olar? Dövlət
vətəndaş cəmiyyəti tandemi dayanıqlı
inkişafın mühüm amillərindən biridir-yalnız
o halda ki, dövlət-vətəndaş cəmiyyətinin
struktur bölmələri arasında, eləcə də fərd-vətəndaş
cəmiyyəti, fərd-dövlət və nəhayət,
dövlət-vətəndaş cəmiyyəti arasında mənafe
tarazlığını təmin edə bilsin. Başqa
sözlə, vətəndaş cəmiyyətinin, bir sıra
tədqiqatçılar tərəfindən
formalaşdırılmış "ideal simasının"
real məzmun kəsb etməsi birbaşa və bilavasitə
dövlətin "davranış tərzindən"
funksional asılılıqdadır. Başqa sözlə, vətəndaş
cəmiyyətini beynəlxalq və milli səviyyədə
dövlətə bərabər aktor kimi səciyyələndirmək
nəinki yanlışdır, hətta çox ağır nəticələrə
gətirib çıxara bilər.
Həmçinin,
şübhə yoxdur ki, qloballaşma (neoliberal model çərçivəsində)
ayrı-ayrı strukturların
azadlıq dərəcəsi ilə onların planetar səviyyədə
mənafe tarazlığının
formalaşdırılması arasında birbaşa və tərs
mütənasib asılılığın olduğunu üzə
çıxarır.
İradə
azadlığı sosial məsuliyyət
cütlüyünün isə həqiqi bir
"cütlük" olmadığı, daha çox arzuedilən
funksional bağlılıq keyfiyyətinə sahibliyi və
ifrat dəyişkən xarakterə malikliyi adi gözlə
müşahidə edilməkdədir. Problemi qəlizləşdirən
əsas məsələ ondan ibarətdir ki, qloballaşma
ictimai sistemin açıqlıq dərəcəsini kəskin
şəkildə genişləndirir və yüksəldir. Bu
prosesə paralel olaraq ayrı-ayrı fəaliyyət
sferalarının (qlobal miqyasda) nataraz yönümlü
inteqral qovuşması baş verir ki, nəticədə
alınan "inteqral bütövlük" daha çox anklav
xarakteri kəsb edir və geridönməzliyi ilə səciyyələnir.
Məsələn, qlobal maliyyə bazarının artıq
ayn-ayrı ölkə yaxud region çərçivəsində
spontan qaydalı əlahiddələşməsi
mümkünsüzdür.
Yaxud
mümkündür, amma çox ağır nəticələrlə
sonuclana bilər. Məhdud zaman çərçivəsində
müvəqqəti olaraq müəyyən əlahiddələşmələr
baş verə bilər. Lakin yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi,
müstəsna hallar bir qayda olaraq dayanıqlı xarakter
daşımır.
Digər tərəfdən,
anklav xarakterli "inteqral bütövlüklərin"
yaranması bütünlükdə bəşəriyyətin
davamlı və sabitqədəmli inkişafı nöqteyi-nəzərində
fəsadlar kompleksi doğurur:
1. Hər
şeydən əvvəl planetar miqyası əhatə edə biləcək "qlobal
ümumilik" daha çox pərakəndəliklərin
süni bütövlüyü
təsirini bağışlayır. Belə ki, maliyyə
sferasını çıxmaq şərti ilə qlobal bütövlük
anlamına gələn ikinci
bir sferanın adının çəkilməsi problematikdir.
2.
Müasir qloballaşma prosesi nəinki "müxtəlifliklərin",
hətta "müxtəlif sürətlilərin" belə
ortaq məxrəcini tapmaqda acizdir.
3.
Qloballaşma (neoliberal bazarla birlikdə) qlobal geniş təkrar
istehsal prosesinin gedişində kəskin "separatizm"
meyilləri doğurmaqda davam edir. Qlobal maliyyə sferası
"özündə şeyə" çevrilməklə
"isti pullar" (həmçinin real mövcud olmayan pullar),
"möhtəkir əməliyyatlar" dalınca
qaçmaqdadır.
Araşdırmalarımız
göstərir ki, qloballaşmanın gətirdiyi naqisliklərin
əsaslı səbəblərdən qaynaqlanmasında istinad
edilən neoliberal bazar modelinin həlledici rolu vardır. Belə
ki, neoliberal bazar modeli:
1. Seçim və manevr imkanlarını ifrat dərəcədə
məhdudlaşdırır. Strateji qərarların qəbulu
prosesi çox dar çərçivəyə
salınır.
2.
Bu model alternativsizlik
keyfiyyətini ortalığa
qoyur ki, nəticədə də milli səviyyədə siyasi
pessimizm qaçılmaz olur.
3.
Dayanıqlı inkişafın başlıca
sütunlarından olan orta təbəqə eroziyaya
uğrayır.
4. Əhalinin
ifrat təbəqələşməsi
və marginallaşması
prosesi sürətlənir və s.
Göründüyü
kimi, qloballaşma prosesi daha çox problem yaradan prosesdir.
Qlobal maliyyə
böhranı...
Beləliklə, qlobal
maliyyə böhranı niyə baş verdi, yaxud gözlənilən
idimi suallarına cavab verməzdən əvvəl çox
maraqlı bir tarixi analogiya aparmaq məqsədəuyğun
olardı.
Belə ki, 1929-cu ildə
ABŞ-dan başlayan (yenə ABŞ ?) qlobal iqtisadi böhranla
müasir maliyyə böhranı arasında çox qəribə
bir oxşarlıq mövcuddur. Məlumdur ki, real məzmunlu
bazarın formalaşdığı dövrdən XX əsrin
30-cu illərinə qədər planetar səviyyəli iqtisadi
proseslər "piramida" quruculuğu formasında
getmişdir. Yəni real sektorun, əsas kapitalın təmərküzləşməsi
və mərkəzləşməsi prosesi formasında o
dövr üçün yeganə düzgün gediş hesab
edilə biləcək bir iqtisadi məcmuluq şəklində
ortaya çıxmışdır. Söhbət "sənaye
inqilabı dövrü" adlandırdığımız
tarixi inkişaf mərhələsində formalaşmış
iqtisadi sistemin əsas dəyişənlərindən gedir. Həmin
dövrdə problemin (inkişaf probleminin) konseptual qoyuluşu
aşağıdakı məntiqi yanaşmaları
özündə ehtiva edirdi:
1. Əsas olan
standartlaşdırılmış kütləvi
istehsaldır.
2. Məhsulun
realizasiyası problem deyil. Təklif spontan şəkildə tələb
doğurur. Yəni marketoloqların ifadə etdiyi kimi
"satıcı bazarı" hökmrandır.
3. Maliyyə-real sektorun
xidmətçisidir və bundan kənarda "fəaliyyət"
göstərə bilməz.
Aydındır ki, qeyd
etdiyimiz yanaşma geniş təkrar istehsal prosesinin
tamlığını, bütövlüyünü pozmaqla
inkişafın sistemli xarakterinə ciddi zərbə vurur və
kəskin fəsadların meydana çıxmasına yol
açırdı. Məhz buna görə də 1929-33-cü
illər ərzində "piramida" quruculuğu prosesi
özünün fiziki sərhədlərinə çatmaqla
ömrünü başa vurdu. Məhz o böhrandan sonra
dünya yanlış yolda olduğunu, yalnız real sektora
“güvənməklə” və əsas diqqəti onun üzərində
cəmləməklə inkişafın nizamlı gedişinə
nail ola bilməyəcəyini başa düşdü və
yenidən sistemlilik problemi ön plana
çıxarıldı. Lakin ifrat kənar elmi mövqelərin
mübarizəsi kimi yadda qalan bu tarixi inkişaf mərhələsində
də qlobal miqyası əhatə edə biləcək, bir
növ "ümumi resept" məzmunlu yanaşma tərzi
ortalığa qoyulmamışdır. 1980-ci illərdən
etibarən dünyanı yeni düzənə
"sürükləyən" son dərəcə təhlükəli
meyil və təmayüllər meydana çıxmağa
başladı. Bütövlükdə bəşəri təhlükə
doğuran meyillər sırasında geniş təkrar istehsal
prosesinin sistemliliyi və tamlılığının yenidən
pozulması əlahiddə yer tutur. Bu mənada müasir
dünya 1929-33-cü illərin "piramidasının"
astar üzü ilə qarşılaşmışdır.
Maliyyə
sferasının əlahiddələşməsi,
"özündə şeyə" çevrilməsi, real
sektorla birbaşa bağlılığı olmayan
güclü pul axınlarının meydana
çıxması, törəmə maliyyə
bazarlarının görünməmiş yüksəlişi
neoliberal modellə qloballaşmaya doğru gedən dünya
iqtisadiyyatında tamamilə yeni, əvvəlki dövrlərdən
mahiyyətcə fərqlənən "oyun
qaydalarının" formalaşmasına gətirib
çıxardı. Artıq 2001-ci ildən dünya yeni
düzənə qədəm qoydu. Başqa sözlə, son 20
illik (1980-2001) dövr geniş təkrar istehsal prosesinin kəskin
disproporsiyalarının, kəskin fəsadların meydana
çıxdığı dövr kimi səciyyələndirilə
bilər.
Əslində problemin
qoyuluşu çox sadədir. "İqtisadi proses"
dediyimiz şey (maliyyə də iqtisadi prosesdir) diskretdir. Fasiləsizdir.
İqtisadi proses heç vaxt, nə əvvəlki dövrlərdə,
nə də indi ayrı-ayrı indilərdən,
ayrı-ayrı keçmişlərdən və
ayrı-ayrı gələcəklərdən ibarət
olmayıb. Keçmiş, indi və gələcək həm
funksional, həm determinoloji baxımdan vəhdətdə olub.
Elə buradaca qeyd etmək lazımdır ki, iqtisadi zaman fiziki
zamanla heç vaxt üst-üstə düşməyib.
İqtisadi prosesin tsiklik xarakteri var. Bu gün başlanan
prosesin hansı effekt verəcəyini bir ildən sonra qiymətləndirəcəyik
deyimi abstraksiyadan başqa bir şey deyildir. Yalnız tsikl
başa çatdıqdan sonra məlum olacaq ki, başlanan
prosesin real effekti hansı həcmdə olub. Tsikl başa
çatmamış bu fikri yürütmək mümkün
deyildir.
Beləliklə, qlobal
maliyyə böhranının başvermə səbəblərini
aşağıdakı kimi sıralamaq mümkündür.
1.
Geniş təkrar istehsal prosesinin həm qlobal, həm
də ayrı-ayrı "həlledici səsə malik"
ölkə və regionlarda sistemliliyi, tamlığı və
bütövlüyünün pozulması (Maliyyənin əlahiddələşməsi
nəticəsində).
2.
Törəmə maliyyə bazarlarının sürətli yüksəlişi; real olmayan pulun qlobal dövriyyəsinin
ifrat dərəcədə artımı. Belə ki,
bütövlükdə qlobal məcmu məhsul 60 trilyon dollara
yaxın həcmdə olduğu halda, törəmə maliyyə
alətləri (başqa sözlə, real şəkildə
mövcud olmayan pul) 120
trilyon dollara çatmışdır.
3.
İqtisadi sistemin neoliberal model çərçivəsində
fəaliyyəti. Bu amilin həm mahiyyətə, həm də
böhranın sürətlə yayılmasına birbaşa
aidiyyəti vardır.
Belə ki, əvvəldə
də qeyd etdiyimiz kimi, neoliberal bazar modeli, əvvəla,
seçim və manevr imkanlarını əhəmiyyətli dərəcədə
məhdudlaşdırır ki, bu da yekun etibar ilə ölkə
hökumətinə real xarici təhlükə
qarşısında tam gücü ilə fəaliyyət
göstərməyə imkan vermir. Başqa sözlə, milli
iqtisadi sərhədlərin və daxili münasibətlər
kompleksinin məhdudiyyətsizlik, tam şəffaflıq və
açıqlıq keyfiyyətinə sahiblənməsi, qlobal
səviyyədə qeyd edilən proseslərin vahidlik
mövqeyindən unifikasiyası hökumətin fəaliyyət
sferasını (tənzimləmə nöqteyi-nəzərindən)
çox dar çərçivəyə salır.
İkincisi,
alternativsizlik aspektinin ifrat qabarması yekun olaraq siyasi pessimizmə
gətirib çıxarır. Başqa sözlə, təhlükəsizlik
problemi ilə bağlı olan məsələlərin
ayrıca götürülmüş bir ölkə
miqyasında həllinin real bazası (qlobal səviyyədə
unifikasiya olduğuna görə) olmur və s.
Məlumdur ki,
neoliberalizmin əsas inkişaf etdiyi, dərin kök
atdığı məkan ABŞ-dır. Bu gün dünyada
baş verən proseslərin incələnməsi də
açıq-aydın şəkildə göstərir ki,
ABŞ iqtisadiyyatı bir sıra sırf siyasi liberalizm səciyyəsi
daşıyan elementlər və komponentlərlə
çulğalanmışdır. Başqa deyimlə ifadə
etsək, bu o deməkdir ki, iqtisadi sistemə yabancı elementlər
daxil edilmişdir. Neoliberal yanaşmanın planetar səviyyədə
geniş yayılması (yaxud, məqsədli şəkildə
yayılması) elə bir münasibətlər sistemini sərgiləyib
ki, artıq ABŞ iqtisadiyyatı dünya
iqtisadiyyatının ağırlıq mərkəzinə,
qlobal dəyişikliklərin real bazasına
çevrilmişdir. Məhz buna görə də, ABŞ
iqtisadiyyatında baş verən proseslərin
bütövlükdə planetar səviyyədə
yayılması qaçılmazdır və sözün
mütləq mənasında onun qarşısının
alınması mümkün deyildir.
Beləliklə qlobal
maliyyə böhranının sürətlə
yayılmasının kökündə dayanan əsas səbəb
ABŞ-ın geniş təkrar istehsal prosesinin milli
bütövlüyünün pozulmasıdır. Milli iqtisadi təhlükəsizlik
nöqteyi-nəzərindən mühüm əhəmiyyət
kəsb edən "milli bütövlük" konseptinin
inkarı, zənnimizcə, ABŞ-ın dövlət siyasətinin
əsas elementlərindən biri olmaqla, ABŞ-ın əgər
belə demək caizdirsə, "qloballaşmasına",
planetdə baş verən hər şeyin ona aidiyyəti
olmasına və s. xidmət edir. Başqa sözlə,
ABŞ-ın geniş təkrar istehsal prosesi tamlıq,
bütövlük halında mövcud deyildir və bu gün
müşahidə etdiyimiz və "qlobal bütövləşmə"
adlandırdığımız proses sistemlilik prizmasından
elmi abstraksiya çərçivəsindən kənara
çıxmır. "Qlobal bütövləşmə"
dediyimiz şey yalnız maliyyə sferasını (gerçək
funksional mahiyyət daşıma nöqteyi-nəzərindən)
əhatə edir. Məlumdur ki, digər sistemyaradan istiqamət
- yaxud sfera - xarici ticarət dünya səviyyəsində
böhran yaradan səbəblər sırasında çox
nadir hallarda çıxış edə bilər. Maliyyə
sferasından inteqrasiya olunaraq qlobal bütövləşmə
yaradan dünya anklav xarakterli inteqrasiya birliyinə doğru
gedir. Bu anklav xarakterli bütövlükdür.
Yəni dünya ölkələrinin
nə iqtisadi sistemləri, iqtisadiyyatları, nə də
geniş təkrar istehsal prosesinin əksər fazaları deyil,
yalnız maliyyə sferası birləşmə əzmindədir
və birləşir.
... və Azərbaycan
Qlobal müstəvidə
formalaşacaq yaxud formalaşan "nəinsə"
sistemliliyinin yoxluğu şəraitində problemli situasiyalar,
böhranlı situasiyalar qaçılmazdır. Bütün
bu deyilənlərin fonunda qlobal maliyyə böhranının
Azərbaycan iqtisadiyyatına birbaşa təsiri
mümkündürmü sualına cavab birmənalıdır:
Xeyr! Birbaşa təsirin mümkünsüzlüyünü
şərtləndirən əsas amilləri
aşağıdaki kimi ifadə etmək olar:
1.
Ölkənin iqtisadiyyatının açıqlıq dərəcəsini
müasir situasiyanın daxili təbiətindən
çıxış etməklə optimal saymaq olar. Belə ki, funksional
açıqlığın kifayət qədər geniş
diapazonu əhatə etməsinə baxmayaraq, institutsional açıqlıq (maliyyə,
valyuta rejimləri və
s.) sferasında məhdudiyyət şərtləri kifayət qədər
güclüdür.Yəni, qeyd edilən sfera xarici təhlükəyə
münasibətdə "qoruyucu mexanizm" kimi
çıxış etmək iqtidarındadır.
2.
Ölkədə iqtisadi subyektlərin, o cümlədən
bankların bazar
kapitallaşması səviyyəsi
hələ rüşeym formasındadır. Fond bazarı hələ
ki formalaşma mərhələsindədir.
3.
Xarici borclanma kritik səviyyədən xeyli
aşağıdır. Belə ki, Azərbaycan
banklarının xarici mənbələrdən cəlb etdikləri
vəsait cəmi 2 milyard dollardır ki, bunun da ümumvəsaitlərdə
xüsusi çəkisi 18 faizə yaxındır. Müqayisə
üçün deyək ki, Qazaxıstanda müvafiq göstərici
78 faizə təşkil edir. Aydındır ki, 18 milyard dollar həcmində
valyuta ehtiyatları olan bir ölkə üçün qeyd
edilən rəqəm kifayət qədər kiçikdir.
Göründüyü
kimi, bu gün, eləcə də gələn il ərzində
qlobal maliyyə böhranının Azərbaycana birbaşa təsirindən
danışmağın yeri yoxdur. Amma, eyni zamanda, prosesin davam
edəcəyinə də heç bir şübhə yoxdur.
Böhran dərinləşməkdədir.
Onun dayandığı andan etibarən durğunluq
dövrü başlayacaq və bir müddət davam edəcəkdir.
Bu prosesin gedişi, zatən belədir. Birmənalı şəkildə
böhranın qarşısını almaq yaxud böhranlı
prosesi saxlamaq, ondan qorunmaq və ya onu hansısa çərçivəyə
salmaq mümkünsüzdür. Bununla belə, bizim
vurğuladığımız əsas məsələ ondan
ibarətdir ki, dünya yeni iqtisadi nizama keçməli,
mövcud nəzəri yanaşmaların metodoloji bazası
kardinal şəkildə dəyişməlidir.
Yaranmış
situasiyanın daxili məntiqi açıq-aydın şəkildə
göstərir ki, neoliberalizm özünün "fiziki" məhvinə
yaxınlaşmaqdadır. Neoliberalizm-kəmiyyətcə
ölçülə bilən və bütövlükdə
maddi mahiyyət daşıyan "iqtisadi proses" dediyimiz məcmuluğun
tənzimlənməsində, məqsədyönlü istiqamətlənməsində
uzunmüddətli dövr ərzində prioritet mövqedə
dayana bilməz. Bu yanaşmanın mahiyyətcə dəyişməsinə,
sistemliliyin təminatına maneə törədən hər
şeyin aradan qaldırılmasına böyük ehtiyac
yaranmışdır. Əks-təqdirdə, yəni qeyd edilən
aspektdə dəyişikliklər aparılmasa, yenə həmin
qaydanın prioritetliyi saxlanılsa, onda zaman-zaman bu problemlər
yaranmaqda və destruktiv sosial-iqtisadi nəticələr
doğurmaqda davam edəcəkdir. 10-15 il ərzində inkişaf
etmiş ölkələr əldə etdikləri sərvəti
bir il ərzində itirəcəklər. Sonra yenidən həmin
qazanma prosesi başlayacaq və yenidən itirəcəklər
və beləliklə, yekun olaraq qlobal səviyyədə
davamlı, dayanıqlı inkişaf dediyimiz şey əlçatmaz
arzuya, xəyala, xülyaya çevriləcəkdir. Ona görə
də, bu günkü iqtisadi proseslərin tənzimlənməsi
və idarə edilməsində neoliberal "xalislikdən",
neoliberal "təmizlikdən" uzaqlaşmaq
lazımdır. Eyni zamanda, o da aydındır ki, neoliberalizm
real bazarın substansiyasıdır. Onsuz bazar yoxdur. Amma
sırf neoliberal modelli bazarı "özbaşına"
qoyanda, o antidemokratik quruma çevrilir, təmərküzləşir,
mərkəzləşir və fiaskoya uğrayır, yəni
"intihar" edir. "Azad bazar" deyilən şey yoxdur,
olmayıb və olmayacaq da. Həmçinin ayrı-ayrı
ölkələrin milli mənafeləri arasında
tarazlığa nail olunması, qlobal səviyyəli ədalətsizliyin
aradan qaldırılması neoliberal yanaşma çərçivəsində,
ona söykənməklə ortalığa gələ bilən,
formalaşa bilən, potensial vəziyyətdən gerçəkliyə
transfer edə bilən bir yanaşma deyildir.
Beləliklə, biz
müstəqil bir dövlət olmaq etibar ilə xarici təhlükələrdən
qorunma mexanizminin daha da təkmilləşdirilməsi istiqamətində
fəaliyyətimizi davam etdirmək əzmindəyik. Aydın məsələdir
ki, qısa bir vaxt intervalında, yaxud birdən-birə tam monolit
xassəli iqtisadi sistem formalaşdırmaq
mümkünsüzdür. Hələ heç bir dövlət
qeyd edilən yekuna qısa zaman kəsiyində nail ola bilməyibdir.
Bunu təbii qarşılamaq lazımdır.
Onun müəyyən
bir zamana ehtiyacı var və hadisədən-hadisəyə təkmilləşmələrlə
gedir. Əgər böhran olmasa idi, bizim bu istiqamətdə
düşünməyimizə də heç ehtiyac
qalmayacaqdır. Böhran varsa, ondan qorunmağın orta və
uzun müddətli perspektivləri də var.
Beləliklə,
qlobal maliyyə böhranından, illah da uzun müddət davam edəcəyi təqdirdə, "mütləq"
qorunma imkanı yoxdur. Əsas məqsəd daha az itkilərlə bu böhrandan "yaxa"
qurtarmaqdır.
Zənnimizcə,
böhrandan minimum itkilərlə çıxışın
yeganə yolu milli iqtisadi sistemin "xalis" neoliberal
yanaşmadan müəyyən "məsafədə"
dayanması zəruriliyindən keçir. Məhdudiyyət
şərtləri, milli iqtisadi sərhədlərimizin
qorunması kriteriyaları və prinsipləri ümummilli mənafelərin
mahiyyəti ilə çulğalaşmalı və ondan, onun
prioritetliyinin dönməzliyindən qaynaqlanmalıdır.
Bayramov Əvəz
Respublika.- 2009.- 15 yanvar.- S. 5.