Azərbaycan təhsilinin Bolonya prosesinə daxil
olmasının reallığa çevrilməsi
Tutduğu vəzifəsindən,
rütbəsindən və s. asılı olmayaraq Azərbaycanın
Bolonya prosesinə qoşulması münasibətindən
açıq-aydın görünür: bir qrup adamların
köhnəpərəst (yeniləşə bilmədikləri)
olduqları, bir qrupu Bolonya prosesinin tarixini, məqsədini, məzmununu
və s. dərindən öyrənmədən xülyalarla
danışanlar, bir qrupu üçün isə bu proses
günü-gündən adiləşir və asanlaşır.
17 dekabr 2008-ci il və
07 yanvar 2009-cu il tarixdə İctimai Televiziya kanalında
"Açıq dərs" verilişində
aparıcının Bolonya prosesi ilə bağlı qoyduğu
sualların bir çoxu yetərli səviyyədə
cavablandırılmadı. Milli Məclis 30 dekabr 2008-ci ildə
"Təhsil haqqında" qanun layihəsini ikinci
oxunuşda qəbul etdi. Bolonya bəyannaməsinin təməlinə
qoyulmuş prinsiplərin Azərbaycan tərəfindən
reallaşmasına dair mühüm tədbirlərdən biri
"Təhsil haqqında" qanunun qəbulu oldu. Bu qanunda həm
məsafədən (distant) təhsil, həm də ali təhsilin
üç pillədən (bakalavriat-magistratura-doktorantura) ibarət
olduğu öz əksini tapdı. Avropanın fəlsəfə
elmləri doktoru dərəcəsi ilə Azərbaycanın
elmlər namizədi və elmlər doktoru (həm də MDB
ölkələri və s.) arasındakı çoxlu sayda
aydın olmayan və ziddiyyətli məqamların
araşdırılması zərurəti
yarandığından, yuxarıda göstərilənlərə
aydınlıq gətirmək və həm də Azərbaycanın
Bolonya prosesinə daxil olmasının görüntü yox,
reallığa çevrildiyini göstərmək
üçün bu məqalənin yazılmasına cəhd
etdim.
Bolonya prosesi mövzusu
ölkənin 2005-ci ilin mayında Bolonya prosesinə
qoşulması ilə bağlı olaraq Azərbaycan
üçün aktuallıq kəsb etdi. Azərbaycanın
elmi pedaqoji ictimaiyyətinin həm nəzəri yanaşmalara,
həm də ali (universitet) təhsilin nəzərdə tutulan
yeni sxeminin qərarlaşmasına reaksiyasını müxtəlif
vektorlu adlandırmaq olar. Bu mövzuya dair dərc edilən
yazıların sürətli axını demək olar ki, əhalinin
bütün təbəqələrinə çatırdı,
lakin müəllimlər mühitində bu prosesə tam
aydın münasibətin mövcudluğunu söyləmək
görünür artıq vaxtıdır. Aparılmış
sorğulardan aydın olur ki, hətta 2005-ci ildə Bolonya Bəyannaməsinin
imzalanmasından sonra da (bu günə kimi) Bolonya prosesi
haqqında biliklərin səviyyəsi son dərəcə
aşağıdır. Məhz buna görə də Bolonya
prosesinin başlıca prinsiplərini və onun Azərbaycanda
inkişaf trayektoriyasını nəzərə almaqla Azərbaycanın
Bolonya prosesinə daxil olmasını, bu daxilolmanın
görüntü yaratması deyil, reallaşmasının bəzi
faktorlarını göstərək.
Ali təhsil analitiklərinin
əksəriyyəti Bolonya prosesini gözdən keçirərkən
onun iki başlıca nöqtəsini göstərirlər:
Bolonya Universitetinin 900 illiyinin bayram edildiyi günlərdə
Bolonyada "Universitetlərin böyük
xartiyası"nın qəbul edilməsi (1988) və orada
"Avropa ali təhsil zonası" konfransında müvafiq bəyannamənin
qəbul edilməsi (19 iyun 1999-cu il). Bu sahədə
çıxış edənlərin bir çoxu həm də
Bolonya prosesindən əvvəlki dövrün mühüm sənədlərinə
Lissabon konvensiyasını (1997) və Sorbonna Bəyannaməsini
(1998) əlavə edir. "Universitetlərin böyük
xartiyası"nda universitetlərin 4 fundamental fəaliyyət
prinsipi ifadə olunmuşdur. Bu prinsiplərin əsas mənası
aşağıdakılardır:
1. Universitet-elmi-tədqiqatlar
və təhsil vasitəsi ilə cəmiyyətdə mədəniyyətin
yaranmasının, yayılmasının mənəvi və
intellektual baxımdan müstəqil mərkəzidir.
2. Universitetdə tədris
prosesi və elmi-tədqiqat fəaliyyəti bir-birindən
ayrılmazdır.
3. Tədqiqat, təhsil
və hazırlıq azadlığı - universitet həyatının
fundamental prinsipidir. Onlara müəyyənləşmiş
hüdudda həm dövlət, həm də universitetlər tərəfindən
səlahiyyətlər verilməlidir.
4.Avropa universiteti mədəniyyətlərinin
qarşılıqlı təsiri Avropa humanizmi ənənələrinin
qoruyucusudur, bu da onun bu prosesdə hər hansı siyasi və
coğrafi çətinliklərinin aradan
qaldırılmasına cəhd olunmasını nəzərdə
tutur.
Bolonya prosesi Avropada XX əsrin
sonlarından baş vermiş sosial, siyasi, iqtisadi, mədəni
inikasdır. Avropanın Avropa Birliyində birləşməsi,
Avropanın maliyyə məkanını konsolidasiya edən
vahid valyutanın yaradılması, üst-milli idarəetmə
orqanlarının yaradılması, Şengen sazişinin
imzalanması və s. avtomatik olaraq qarşıya vahid təhsil
məkanı haqqında məsələ qoyurdu.
İşçi qüvvəsinin vahid Avropa ərazisində sərbəst
yerdəyişməsini, onun yenidən bölgüsünü
və rasional istifadəsini məhz o təmin etməlidir.
Bütün bunlar bütövlükdə Avropa
iqtisadiyyatının dünya miqyasında rəqabət
qabiliyyətliliyini təmin etməlidir. Deyilənləri nəzərə
alıb qeyd edək ki, Bolonya prosesi müxtəlif iqtisadi,
maliyyə, siyasi, təhsil və s. məkanlarının birləşdirilməsi
və dünya miqyasında rəqabət mübarizəsi vəzifələrini
həll edən Ümumavropa prosesinin bir hissəsidir.
Müxtəlif ölkələrin
universitetlərinin birləşməsi tendensiyasının
üstündən on il keçdikdən sonra "Universitetlərin
böyük xartiyası" Müşahidə
Şurasının yaranmasında özünü göstərdi.
2001-ci ildə Şuranın inaqurasiyası oldu. Mühüm məsələ
ondan ibarət idi ki, bu sənəd Bolonya prosesini, onun meydana
çıxmasını stimullaşdırdı. Məsələn,
Xartiya belə bir fikrlə başa çatır: irəli
sürülən prinsiplərə uyğun olaraq öz
tarixinin ilk dövrlərində olduğu kimi onlar müəllim
və tələbələrin mobilliyini dəstəkləyir
və hesab edirlər ki, statuslar, dərəcələr,
imtahanlar (milli diplomların qorunub saxlanılması şərti
ilə) və təqaüdlərin təyin edilməsi sahəsində
ümumi ekvivalentlik siyasəti onların müasir vəzifələrinin
həyata keçməsinə qarantiya verən başlıca
alət təşkil edir.
Universitetlərin
"Böyük xartiyası"nın qəbulundan sonrakı
on il ərzində ümumavropa təhsil məkanı
ideyası aydın şəkildə formalaşdı və bu
öz əksini "Avropa Ali təhsil sisteminin
arxitekturasının harmonikləşdirilməsi haqqında
birgə bəyannamə" adlı sənəddə öz əksini
tapdı. 25 may 1998-ci ildə Parisdə (Fransa) Böyük
Britaniya, Fransa, İtaliya, Almaniyanı təmsil edən
dörd nazirin birgə bəyannaməsi qəbul edilmişdir.
Bu sənədin başlıca məqamları: Avropanın
"Biliklər Avropası"na çevrilməsinə və
"tələbələrin diplomlarının xaricdə
tanınmasına, mobilliyinin asanlaşdırılmasına, həm
də onların işədüzəlmə imkanlarının
genişləndirilməsinə" yönəlmiş
ümumi təhsil sisteminin yaradılmasının zəruri
olduğunun elan edilməsi idi. Bu bəyannamədə iki
başlıca cəhət: dərəcəyə qədər
və dərəcədən sonrakı formasının
elementləri qeyd edilmiş, həm də bu sistemdə yeniliyə,
çevikliyə nail olunması üçün semestrlərdən
və kreditlərdən istifadə haqqında fikir söylənmişdir.
Bəyannamədə dərəcədən sonrakı ikinci
pillə olan magistratura və nəhayət doktorantura
proqramları nəzərdə tutulurdu. Ali təhsilin birinci dərəcəyə
qədərki səviyyəsi isə bu sənəddə
öz adını hələ əldə etməmişdi.
“Avropa ali təhsil zonası” yaradılmasının
konturları belə idi, burada bəyannaməni imzalamış
nazirlərin fikrincə, milli maraqlar və ümumi maraqlar
Avropanın, onun tələbələrinin və daha geniş
mənada vətəndaşlarının faydası naminə
qarşılıqlı təsir göstərər və
bir-birlərini gücləndirə bilərlər. Nazirlər
bu zaman Avropa Birliyi iştirakçılarını, həm də
digər ölkələri onlara qoşulmağa
çağırdılar. Qeyd edək ki, bəyannamədə
Avropa ali təhsil sisteminin unifikasiyasından deyil, harmonikləşdirilməsindən
söhbət gedirdi.
“Avropa ali təhsil
zonası”nın qurulması ideyasının inkişafında
növbəti mühüm addım Avropanın 29 ölkəsinin
ali təhsilə cavabdeh olan nazirlərinin 1999-cu ilin iyununda
Bolonyada keçirilən görüşü oldu, nəticədə
onların Bolonya bəyannaməsi (konvensiyası) adını
almış birgə bəyanatı meydana çıxdı.
Orada "Avropa ali təhsil zonası"
yaradılmasının təməl məqsədlərinin (prinsiplərinin)
müəyyənləşdiyi öz əksini tapdı. Bu
prinsiplərin arasında bunlar da var idi: 1. Hamı tərəfindən
qəbul edilmiş və müqayisə edilə bilən dərəcələr
sisteminin təsdiqlənməsi. 2. İki əsas tədris mərhələsinə-dərəcəyə
qədərki və dərəcədən sonrakı ali təhsil
sisteminin tətbiqi. 3. Tələbələrin mobilliyinə rəvac
verilməsinə uyğun üsul olaraq ECTS (Avropa
qarşılıqlı zaçot kreditlər sistemi) tipli
kreditlər sisteminin yaradılması. 4. Tələbələrin,
müəllimlərin, tədqiqatçıların və
inzibati işçilərin mobilliyinə rəvac verilməsi.
5. Təhsilin keyfiyyətinin təmin edilməsində Avropa əməkdaşlığına
rəvac verilməsi. 6. Ali təhsilin inkişafına Avropa
yanaşmasının dəstəklənməsi.
Bütün bu sənədlərdə
dəyişikliklərin həyata keçirilməsində
aparıcı rol universitetlərin üzərinə
düşürdü. Göstərilən sənədlərin
sonuncusunda artıq ikipilləli təhsil sisteminin birinci mərhələsinin
hazırlıq dövrü də (üç il) müəyyən
edildi, lakin birinci mərhələnin başa
çatmasında alınan dərəcənin adı hələ
də konkretləşdirilmirdi. Bəyannamədə göstərilirdi
ki, birinci mərhələdən sonra verilən ixtisas dərəcəsinə
müvafiq olaraq Avropa əmək bazarında tələbat
duyulmalıdır. Yəni ilk dəfə dövlət səviyyəsində
vahid təhsil məkanının yaradılması çərçivəsində
belə bir ali təhsil sisteminin bazarın tələbatına
verdiyi təhsil dərəcələrinin uyğunluğu
haqqında məsələ qoyulmuşdu. Həmçinin dərəcələrin
müqayisəliliyini diploma əlavənin tətbiq edilməsi
vasitəsilə təmin etmək təklif olunurdu. Sonuncu isə
işədüzəlmə imkanını və dünyada
Avropa təhsil sisteminin rəqabət qabiliyyətliliyinin təmin
olunması idi.
Bolonya bəyannaməsi,
Avropa ölkələrinin "Avropa ali təhsil
zonası" yaradılması ideyası ətrafında
konsolidasiyası prosesinin bünövrəsinə
çevrildi, milli ali təhsil sisteminin Avropa ali təhsil
sisteminə arxitekturasını harmonikləşdirməyə
imkan verən strukturlaşdırmanı həyata keçirməli
olan başlıca prinsipləri müəyyənləşdirirdi.
Hansı ki, bu mərhələyə irəli sürülmüş prinsiplərin konkret
şəkildə tamamlanmış mərhələsi kimi
baxmaq olar. Bu prinsipləri çox vaxt Bolonya prosesinin alt
prinsipi adlandırırlar.
Azərbaycan bu dövrlərdə
Bolonya prosesinə qoşulmadı. 2005-ci ilə qədər
olan dövrü Azərbaycan üçün fikrimizcə,
Avropa ali təhsil məkanına daxilolma prosesində gizli olan
dövr saymaq olar. Rusiya, Ukrayna və həm də Azərbaycanda
Bolonya prosesinin məqsəd və prinsiplərinə uyğun
tədris prosesinin struktur baxımdan təşkilinin müxtəlif
tərkib hissələri sınaqdan keçirilirdi. Məsələn,
Azərbaycan müstəqillik əldə etdiyi dövrdən
TEMPUS Proqramı çərçivəsində Almaniya ali məktəbləri
arasında əməkdaşlıq həyata keçirir.
1993/94-cü ildən ikipilləli təhsil sistemi tətbiq
olunmuş və bunun nəticəsi olaraq magistr
hazırlığı təcrübəsi
qazanılmışdır. Bu kimi işlər rəvac verdi: 19 may 2005-ci il tarixində
Norveçin Berqen şəhərində keçirilən konfransda
Azərbaycan Bolonya prosesinə
qoşuldu və bu prosesin həqiqi üzvü seçildi.
Bolonya prosesi kontekstində
Avropa ölkələrində ali təhsil sisteminin struktur
islahatları, 2008-ci ilə qədər onun əsas sənədlərinin
qəbuluna uyğun təfsilatlı analizi xronoloji qaydada
M.C.Mahmudovun "Bolonya prosesi və Azərbaycan" adlı
monoqrafiyasında verilmişdir. Müəllif tərəfindən
Rusiya və Ukraynanın Bolonya prosesinə daxil olması
işində təcrübəsini və Azərbaycan ali təhsilinin
Bolonya prosesinin tələblərinə uyğun olaraq
aparılan islahatların istiqamətini işıqlandıran
bir sıra məsələlər təhlil olunmuşdur.
İndi isə Bolonya
prosesinə qoşulmaqda bir çox ziddiyyətli və
hazırda həlli mümkün olmayan bəzi problemlər
haqqında informasiyaları qeyd edək. Hansı ki, ölkəmizdə
bu informasiyalar təhsil ictimayyəti və başqaları tərəfindən
mübahisələrə səbəb olur. Məhz buna görə
də birinci addımda həyata keçirilən
üçpilləli təhsil sistemi "bakalavriat-magistratura-doktorantura" ilə Avropa
üçpilləli təhsil sistemi arasındakı yaranan sədlər
və ziddiyyətləri şərh edək.
Təhsil sisteminin Bolonya
prosesi çərçivəsində təcəssümünü
tapmış yeni paradiqması daha bir problem doğurmuşdur,
yəni fəlsəfə
doktoru dərəcəsi verməklə Azərbaycan
üçün onun mahiyyəti müvafiq olaraq nə dərəcədə
zəruridir sualı meydana çıxır. Həm də
Avropada vahid təhsil məkanının yaradılması
ölkədə elmi kadrların attestasiya sistemindən fərqli
sistemə söykənməyinin meydana çıxmasına səbəb
olur, bu isə Bolonya prosesinin katalizatoru kimi başa
düşülür. Xatırladaq ki, məhz Berlin sammitində
(2003) qəbul edilmiş qərara əsasən Bolonya prosesində
bu sıraya üçüncü olaraq doktorantura pilləsi əlavə edilmişdi. Yəni
sammit ali təhsilin daha bir əsas üçüncü pilləsinin
həyata keçməsini təsdiq etdi. Təhsil prosesinin yeni
bir şaquli strukturu meydana çıxdı, bu isə onun
formallaşdırılmış zirvəsi olan fəlsəfə doktoru dərəcəsi idi. Məhz
bu zaman ali təhsilli kadrlara dərəcələr verilməsi
probleminin zahiri və daxili mahiyyətləri arasında fərq
ortaya çıxır. Hətta aydındır ki, hər bir
ölkədə elmi-tədqiqat prosesi
iştirakçılarının sonrakı
diferensiallaşması üçün meyarlar mövcud
olmalıdır. Bolonya prosesi haqqında 12 fevral 2005-ci ildə
Brüsseldə tərtib olunmuş memorandumda göstərilir
ki, sonuncu elm dərəcəsinə irəliləmək
üçün vahid forma olaraq doktoranturanın tanınması
irəli sürülür. Doktorantura pilləsi elmi tədqiqatlara
əsaslanan digər peşə karyerasının zəruri
fazası olduğundan, namizəd tərəfindən
doktoranturaya irəli sürülən şəxslər
istedadlı olmalıdır. Əgər bu fikri əsas olaraq qəbul
etsək, onda razılaşmaq lazımdır: Avropada belə
bir anlayış mövcuddur, lakin doktorantura pilləsini
yekunlaşdıran fəlsəfə
doktoru dərəcəsi (PhD) tədqiqat karyerasında
son hədd deyildir. Onda belə bir sual qarşıya
çıxır, xarici ölkələrdə alimin bir tədqiqatçı
olaraq ən yüksək pilləsinin tanınmasının
sonrakı mərhələsi hansı dərəcədir. Qeyd
edək ki, həm Avropa, həm də ABŞ aliminin elmi dərəcəsinin
(ixtisas pilləsinin) formalaşdırılmasında fəlsəfə
doktoru dərəcəsi yekun dərəcə kimi mütləqləşmir.
Müdafiə Mahmudov,
MMC EİM-in direktoru
(davamı növbəti saylarımızda)
Respublika.- 2009.- 24 yanvar.- S. 4.