Ölüm haqqında bədii-fəlsəfi
esse...
Bir dəfn mərasimində iştirak etdim. Yaxın tanışımın atası rəhmətə getmişdi. Hava bərk soyuq idi. Səhər çimmişdim. Qalın geyinməyimə baxmayaraq, qorxdum soyuq dəyər. Üzr istəyirəm, xəstələnəndə baxıb eləyən olmur, əziyyət çəkirəm. Adamın zəhləsi tökülür. Subay adamın xəstələnməsi çox axmaq hadisədi. (uşaqlar üçün)
İstəmədim bir yerdə dayanam. Hərəkət etmək, gəzmək lazım idi. Adamlardan aralandım. Dedim gəlmişkən bir az qəbiristanlıqda dolaşım. Bir əhvalatı xatırladım. Kimisə dəfn edirmişlər. Hava da bərk soyuq imiş. Möhkəm Bakı küləyi əsirmiş. O vaxtlar Bakıda çox bərk külək əsirdi. Yaşlı adamlar xatırlayırlar. Köhnə filmlərdəki kadrlardan da bunu görə bilərsiniz. Deyilənə görə toz-duman ətrafı bürüyürmüş. Balaca daşlar göydə uçurmuş. O qədər güclü külək əsirdi ki, evlərin zəngləri öz-özünə çalınırdı.
Balaca uşaq idim. Xalamgilə getmişdim. Bərk külək əsirdi. Həyət qapısının zəngi çalındı. Ayağa qalxdım ki, gedəm qapını açam, evdəkilər hamısı gülə-gülə bir ağızdan dedilər:
- Otur yerində. Heç kim yoxdu. Küləkdi zəngi basan...
O vaxtlar külək əsəndə
adamların yeriməyinə əməlli-başlı mane
olurmuş, adamları ora-bura yıxırmış. Yıxmaq
bir tərəfə, yıxmaqla iş bitsəydi nə
vardı ki... Külək adamları yerə yıxıb təpikləyirdi.
Xüsusən cəbhə-müsavat hakimiyyəti dövründə
külək adamlara olmazın zülm verirdi. İmkan vermirdi
adamlar həyatlarını yaşasınlar. Elə bərk
külək əsirdi ki, adamın burnundan girib qulaqlarından
çıxırdı. O vaxt külək nə qədər
adamın qulağını yararsız hala saldı.
Yazıqlar hələ də düz-əməlli eşidə
bilmirlər. Getsin o günlər, bir daha geri qayıtmasın.
Küləyin əlindən adamlar nəinki gecələr,
heç gündüzlər də evdən bayıra
çıxa bilmirdilər. Allaha şükür, ölkəmizdə
aparılan tikinti-quruculuq-abadlıq işləri, yeni
binaların inşası küləyin qarşısını
aldı. Külək ram edildi. Xüsusən
SOCAR-ın yeni ofisi və “Alov” qüllələrinin tikilməsi
küləyin belini qırdı. Yeni stadionun tikintisi isə
küləyə elə bir öldürücü zərbə
vurdu ki, çətin bir də özünə gələ
bilsin. Şükür ki, daha əvvəlki kimi külək
adamlara əziyyət verə bilmir... Aktyor
Eldəniz Zeynalov da dəfn mərasimində iştirak
edirmiş. Soyuq, bir tərəfdən də klassik
yazıçıların dilində desəm, ülgüc kimi
kəsən Bakı küləyi dəfndə iştirak edən
adamları çox bərk narahat edirmiş. Molla da elə hey
söhbəti uzadırmış. Axırda Eldəniz
Zeynalov dözmür. Mollaya deyir ki, molla, imkan varsa duanın "zimni"
variantını oxu. Bu əhvalatı xatırladım. Sağa-sola, arxaya-qabağa baxıb
yüngülvarı gülümsədim. Daha
sonra başqa bir əhvalatı xatırladım. Bir nəfərin papağını
oğurlayırlar. Adam gəlir oturur qəbiristanlıqda
və deyir: “Hara getsə də axırda bura gələcək”.
Bunu gülmək üçün yazmadım. Gülməli
heç nə yoxdu bu əhvalatda. Sadə
və qısa bir əhvalat olsa da, özündə acı bir
həqiqəti daşıyır. Qəbiristanlıq
sonuncu dayanacaqdı. Hara getsən də, axırda
bura gəlirsən. Bertran Rassel demişkən,
adamlar ölümdən qorxaraq dinə və allaha inanmağa
məcbur olurlar. Doğrudan da ölüm
köhnə şey olsa da, hər kəs üçün
yenidi. Bu imtahandan üzüağ
çıxmaq, özünü itirməmək, biabır
olmamaq asan deyil. Peyğəmbər
olmasına baxmayaraq, bu imtahan hətta İsa peyğəmbəri
də qorxudurdu. "Ey Atam, mümkündürsə, qoy
bu kasa Məndən yan keçsin. Amma Mənim
yox, Sənin iradən olsun" duası oxuyub imtahandan
üzüağ çıxmaq üçün güc istəyirdi.
Çarmıxa çəkiləndə
yalvarsaydı, ağlayıb aman istəsəydi,
biabırçılıq olardı. Qınamalı
deyil, ölüm adlı imtahandan üzüağ
çıxmaq üçün nəyəsə
sığınmağa məcbur olursan. O öz
içində xilas olacağına inanırdı. Ona görə dilindən “Ata, niyə məni tərk
etdin” kəlməsi çıxdı. Ola
bilsin dini nöqteyi-nəzərdən bu yanaşma
kökündən səhvdir, lakin ədəbiyyat bizə belə
ərkyana münasibət göstərməyə icazə
verir.
Qəbiristanlıqda gəzə-gəzə qəbirlərin
üstündəki yazıları, adları, sentimental
şeirləri, bəlağətli cümlələri oxuyuram. Doğum və
ölüm tarixini bildirən rəqəmlərə baxıram.
Moppasanın “Ölü” adlı bir qəddar
hekayəsi var. Bir nəfərin arvadı ölür. Adam dərdə dözə bilmir. Gedir qəbiristanlığa. Orda,
yəni qəbiristanlıqda da bir-iki hadisə baş verir.
Yazıb söhbəti uzatmıram.
Axtarıb tapıb oxusanız, hekayədə yazılan əhvalatla
daha əhatəli tanış
olarsınız. Qaranlıq düşür.
Gecə ölülər qəbirlərdən qalxaraq
başdaşılarına yazılmış sözləri
silirlər və həqiqətdə kim və
necə adam olduqlarını başdaşına yazırlar. Məsələn,
başdaşına yazılmışdı: “Burada 51
yaşında ölən Jan Olivan dəfn edilib. O,
yaxınlarını sevən, xeyirxah, təmiz adam
idi. Hamının sevimlisi kimi dünyadan
köçdü”. Ölü özü də
qəbrinə yazılmış sözləri oxuyur.
Sonra o, iti bir daş götürür və inadla
yazını qazıyıb təmizləyir, bu sözləri
yazır: “Burada 51 yaşında ölən Jan Olivan dəfn
edilib. O, qəddarlığı ilə atasını qəbirə
sürüklədi, var-dövlətə sahib çıxmaq
üçün arvadına əziyyət verdi,
uşaqlarını incitdi, qonşularını aldatdı, hər
fürsətdə oğurluq etdi və hamının nifrətini
qazanaraq öldü”. Hekayənin qəhrəmanı
bu mənzərəni görəndə onu maraq
götürür. Görəsən bəs
dünyalar qədər sevdiyi arvadının
başdaşına nə yazılıb?! Görür ki,
arvadının başdaşına bu sözlər
yazılıb: “Bir dəfə sevgilisinə xəyanət etmək
üçün evdən çıxanda yağışa
düşüb, sətəlcəm olub və ölüb”.
Doğurdan da belə bir hadisə baş versə aləm
qarışar.
Ölülər ayağa qalxıb başdaşılarına
yazılan bəlağətli sözləri, sentimental şeirləri
silsələr və ora əslində necə adam
olduqlarını yazsalar indi gəl bunu həzm et, görüm
necə həzm edirsən...
Qəbiristanlıqda
qəbirlərin arasında gəzə-gəzə
başdaşılarındakı sözləri, şeirləri
oxuyuram, rəsmlərə baxıram və
düşünürəm: Bu adamlar bir vaxtlar doğulanda
valideynləri seviniblər. Çağa, bəbə,
uşaq olublar. Ağlayıblar. Gülüblər. Acanda yemək
yeyiblər. Yəqin ki, onlara təzə
paltar alanda şadlanıblar. Məktəbə
gediblər. Qorxublar. Seviblər.
Əziyyət çəkiblər. Döyüblər. Döyülüblər.
Rusdillilər demişkən, "mı bıli, nas bili...". Evləniblər. Ərə gediblər. Düzdü
bütün bu proseslər, bütün bu yazılanlar
hamının başına gəlməyib. Bir ay. Üç ay, altı ay.
Beş il, on il, on beş il yaşayıb
evlənmədən, ərə getmədən ölənlər
də olur. Biz ümumi həyatdan
danışırıq. İndi isə bu
adamlar çürüyərək bir ovuc torpağa
çevriliblər. Torpağa
qarışıblar. Onlardan qalan yalnız
söhbətlərdir. Yaxşı və
pis əməlləridir. Birini pis insan kimi
xatırlayırıq. Birini yaxşı
insan kimi.
Qəbiristanlıqda bəzi qəbirlərin
başdaşı sağa-sola əyilib. Bəzi qəbirlər
o qədər köhnəlib ki, torpağa qarışıb.
Bəzi qəbirlər təzədi. Qəbirlər də köhnələrə və təzələrə,
kasıblara və varlılara bölünüb. Qəbiristanlıqda
gəzə-gəzə düşünürəm: Əgər
hamı öləcəksə, əgər ölüm bizə
şah damarından da yaxındırsa, əgər ölüm
qaşla gözün arasındadırsa, onda bu intriqalar,
mal-mülk üstündə davalar, torpaq davaları nəyə
gərəkdir? Niyə insanlar bir-birlərini
didirlər? Kim özüylə o
dünyaya nə aparacaq? Süleymana qalmayan
dünya kimə qalacaq? Nə
aparacağıq bu dünyadan? Uzağı
iki metr kəfən. O da qismət ola,
ya olmaya. Bəs o zaman niyə bir-birimizi didirik?
Niyə incidirik? Niyə adam
kimi yaşaya bilmirik? Niyə bir insan soyuqdan
donduğu halda başqası paltarının
çoxluğundan əziyyət çəkir? Bilmir hansı paltarını geyinsin. Bir insan çörəyə möhtac olduğu
halda başqası qızılın, brilyantın
çoxluğundan əziyyət çəkir? Yığır.
Yığır. Yığır... Gözü doymur ki, doymur. Paylaşmaq
olmazmı? Olar. Özün
də rahat olarsan, başqaları da rahat olar. Ümumiyyətlə, niyə biz bu aydın suallardan
qorxuruq? Bəyəm bu haqda yazanda
danışanda mövzuya ciddilik, təmtəraq gətirmək
üçün mütləq Kamyudan, Sartrdan sitat gətirməliyik?
Mütləq bir hədis danışıb
adamları cəhənnəmlə qorxudub, cənnətlə
şirnikləşdirməliyik? Axı hər
şey çox sadədi. Adamlar
ölürlər və dirilər, bir vaxtlar etdikləri pis hərəkətə
görə onlara “bağışla, səhv etmişəm,
bilməmişəm” deyə bilmirlər. Belə
bir imkan yoxdu. Bu imkanın olmaması bizə
əziyyət verir.
Bəs nə etməli? Çıxış
yolu varmı? Özümüzə necə
təsəlli verək? Dərdimizi necə
yüngülləşdirək? Çıxış
yolu var. Demokratiyada çarə tükənməzdir. Onlara edə bilmədiklərimizi başqalarına
etməliyik. Bəli, bəzən
keçmişdə törədilən günahlar adamları
müqəddəsliyə aparır.
Çıxış yolu bacardıqca yaxşı adam olmaq, bacardıqca
yaxşılıq etməyə
çalışmaqdı. Hamımız öləcəyik.
Hamımız çürüyüb bir ovuc
torpağa çevriləcəyik. Bəs əgər
hamımız torpağa qayıdacağıqsa bu
dava-dalaşlar, intriqalar nəyə lazımdı? İncitməsək, döyməsək,
oğurlamasaq, aldatmasaq, xatirələrdə yaxşı bir
insan kimi qalsaq daha yaxşı olmazmı?
Üç ay qəbiristanlıqda yaşamışam. Üç
ayda bu kimi suallar məni çox düşündürüb.
Ölüm haqqında çox yazılıb.
Hədsiz dərəcədə çox
yazılıb. Ölüm ədəbiyyatda
ən çox işlənilən mövzulardan biridi.
Nekrasov da yazıb bu haqda: “Ah ilham pərisi, mən tabut
qarşısındayam”, - misralarını yazıb. Şekspir
də yazıb, Taqor da yazıb, Qorki də yazıb... Hərənin öz yanaşması var. Amma bir əsər
var ki, ölüm haqqında yazılmış bütün əsərlərdən
seçilir. Bu Tolstoyun “İvan İliçin
ölümü" əsəridir. Söhbəti
uzatmayaq. Şedevrdir. Ölüm
haqqında ondan güclü əsər tanımıram.
Əsəri oxuyanda adam istər-istəməz
düşünür. Görəsən Tolstoy
bu əsəri yazanda neçə dəfə
ölüb-dirilib?!
... Başımda bu kimi suallar və düşüncələr
dolaşdığım bir vaxtda qəflətən qəbirlərin
arasından qarşıma uzunsaçlı bir qız
çıxdı. Bu qəfil
rastlaşmadan hər ikimiz duruxduq. Sözün açığı nə
gizlədim, qız elə qəfil qarşıma
çıxdı ki, bir az da qorxan-fason
oldum. Adamın ağlına min fikir gəlir.
Sonra qız özünə gəlib
uzaqlaşdı. Mən isə siqaret
yandırdım. Tək-tənha nə
işi var qız xeylağının qəbiristanlıqda? Bu qarda, bu soyuqda.
İki variant ağlıma gəldi. Ola bilsin sevgilisi dünyadan nakam köçüb,
qız da gəlib onun qəbri üstünə
ağlamağa. Kimdi belə bir hörmətin
yiyəsi? Görəsən elə bir kişi
varmı ki, onun ölümü sevgilisini bu dərəcədə
yandırsın? Bu qarda, bu soyuqda qəbir
üstünə gətirdib ahu-zar etməyə göz
yaşı axıtmağa vadar etsin? Birinci variant
ağlabatan variant deyil. Tutaq ki, lap belə bir kişi var, bəs ümumiyyətlə bu
hörməti dəyərləndirən, başa düşən,
el dilində desək, belə bir ponyatkalı qadın
varmı? Camaat üçün,
görüntü üçün ağlamasın. Həqiqətən ağlasın. Qəbiristanlıqda
klipə çəkilməsin... Həm
də qız ağlayan-sızlayan qıza oxşamırdı.
Gözünə çəkdiyi qara yerində idi. Gözləri
qızarıb eləməmişdi.
İkinci variant budur ki, bildiyiniz kimi falçılar və
cadugərlər çox vaxt cadunu qəbiristanlıqda
basdırmağı tapşırırlar. Yəqin
qız ya ərə getmək istəyir, ya da başqa bu kimi
bir niyyəti varmış. Deyib qarlı havadı, qəbiristanlıqda
bu havada heç kim olmaz. Gedim
imkan varkən cadunu sakitcə basdırım. Həqiqətən də çox həyəcanlı
görünürdü. İkinci variant daha
ağlabatandı... (“Reytinq” qəzeti)
Baycan Seymur
Reytinq.- 2015.- 18
yanvar.- S.7.