Rasim Qaraca
ƏLİBABA BACI
hekayə
Bu hekayə bizim
uşaqlığımızın əyləncəsi, incə
yerişli, nazik səsli, qadın ədalı Əlibaba
Bacı haqqındadır. Köhnə
fotoşəkillərdə olduğu kimi, tutqun, dumanlı izləri
qalıb xatirimdə. Bir zamanlar bizim ata evimizdə, daha
doğrusu, evimizin arxasındakı balaca daxmada kirayədə
qalan, anamın uzaq qohumu Əlibaba bacı– bundan artıq daha nələr
var? – demək olar ki heç nə. Hekayəlik
deyil onun həyatı, ölüm xəbərini belə təbəssümlə
qarşılayacağınız bir adam ki
haqqında yazılacaq heç nə, demək olar ki, heç
nə yoxdur.
Günlərin
bir günü, Əlibabanın ölümündən 25 il sonra arvadı Nənəgülün
ölüm xəbərini eşidəndə Əlibaba
bacının o məzlum çöhrəsi canlanır
gözlərimin önündə. Ani bir yada salma, sanki o
özü də xəyalımda duruş gətirməkdə
maraqlı deyil, bir an görünüb
öz rahat məkanına, keçmişin qaranlıq zülmətinə
geri qayıdacaq. Unuduldu-unudulacaq kimi olan
adını bir neçə dəfə təkrarlayıram, bu
adın gerçəkdən onun olduğunu dilimin ucunda
yoxlayırmış kimi. Ata evimizin həyətindəki
üzüm çardağının altında, çay
süfrəsi arxasında oturduğumuz ev əhlindən kimsə
bu adın çəkilməsiylə canlanıb ortaya
düşən Əlibaba bacı haqqında bir-iki
sönük xatirə danışır, 25 il əvvəl
ölüb getmiş bu adamın portret cizgiləri samavar
buğunun havada cızdığı ani rəsmlər kimi
görünüb yox olur, amma bəzi cizgilər də
marağıma səbəb olur, yaddaşımda tutub
saxlayıram, daha sonra bu yaddaşa yenidən qayıdıram,
bu cizgiləri tamamlamaq ötrü onu tanıyanlardan nələrisə
soruşuram və haqqında yazmağı qərara alıram.
Günlər, həftələr, aylar
keçir, tikan kimi beynimə ilişib qalmış bu addan
birdəfəlik qurtulmanın ən qısa yolunun elə bu
hekayəni yazmaq olduğunu anlayıram. Uşaqlığımızın
ən böyük əyləncəsi Əlibaba bacını
birdəfəlik unutmaq ən yaxşısıdır.
Tək bir oğlu varmış, Qarabağ
savaşında həlak olub və Əlibaba oğlunun xiffətinə
dözməyərək hadisədən sonra cəmi bir ay
yaşayıb.
Yox, təsirli olan bu deyil, minlərlə bu
cür insan ölür, hətta daha betər ölümlər
var. O an mənim üçün təsirli olan insanın belə
səssizcə ölüb getməsi və
unudulmasıydımı? Bu da deyil. Həyatı
boyunca necə tənha, gərəksiz olmuşdusa, ölərkən
də eləcə asan unudulmuşdu, hərçənd, son
anında göz yaşı bacıları haqqını
vermişdi, səs-səsə verib ağlamışdılar
bu cinsi bəlli olmayan zatı: “...burda bir yetim
ölmüş, göy kişnər bulut ağlar”. Bax, bu
yetim kəlməsi! Onun haqqında
danışılanlardan çıxartdığım bu
gerçək sanki ayan oldu mənə, film kimi gördüm
bütün həyatını, bir insanın necə əbədi
yetim olmasını.
Mənim uşaqlığımın Əlibabasıyla
zarafat etmək, danışdırıb gülmək
xoşumuza gəlirdi. Başına çalma bağlayan, qadın tumanı kimi
uzun ətəkli, qolları çırmalı pencək geyinən
bu adamın zəif damarını tutmuşduq, qəzəb
hissinin olmadığını çözmüşdük,
başına oyun açsaq da bizə acıqlanmayacaqdı,
qapacağından qorxduğun, dostlaşandan sonra əlini
ağzının içinə soxsan belə halını
pozmayan sədaqətli it kimi, onun da qəzəb hissindən məhrum
olduğunu öz uşaq zəkamızla ayırd etmişdik. Deyəsən elə onunku da ancaq uşaqlarla
yaxşı tuturdu. Başqa heç kimlə.
Adətən, tənha insanlar belə
uşaqcanlı olur. Küçə
qapısında oturub tum çırtlayar, gəlib gedənlərə
baxardı. Onu daha çox yoldan keçən
məhəllə arvadlarıyla, qız-gəlinlə
danışıb mırt vuran, qeybət eləyən görərdin,
əgər yoldan keçən kişilərdən biri uzaqdan
ona səslənsə, “Əlibaba bacı, nətəhərsən?”
desə heç nə olmamış kimi, “sağ ol filankəs
qardaş, kefin yaxşı olsun” deyər, yoldan keçən
adamın onu doladığına aldırmaz, bundan kin-küdurət
bağlamazdı.
Şəhərdə tutuna bilməmişdi Əlibaba. SMU-2 adlı
inşaat idarəsində fəhləlik edirdi. Arıq, zəif
adamdı, ağır işlər onluq deyildi... İlk aylarda Nənəgül
də yanındaydı,dildən pəltək
bu qadını nədənsə heç xatırlamıram,
yaddaşımda uzun tumanlı qara bir kölgə kimi
qalıb. Təxmin edirəm, Nənəgülü
sevib evlənməmişdi, əmisinin evdə qalmış,
özündən dörd yaş böyük qızını
məcbur vermişdilər ona. Yəqin ki
elə Əlibabanın da həyatında Nənəgül
uzun tumanlı qara bir kölgə kimiydi. Bu
nə həyat idi yaşayırdı Əlibaba? – yəqin ki beyninin dərin qatlarında daim
oyanırdı bu əbədi cavabsız sual. Zamanın,
çətin illərin girdabına
düşmüşdü, bu girdabın ölçüləri
haqqında heç bir təsəvvürü yox idi, baxar-kor
kimi bir şey idi, bəlkə də islaholunmaz nikbinliyinin səbəbi
heç nəyi dərk etməməsindəydi.
Sonra Nənəgülü kəndə göndərmişdi. Bir müddət
tək yaşadı. Biz, bacı qardaşlar Əlibabanın neft
lampasıyla işıqlanan balaca otağının pəncərəsindən
içəri boylanardıq, bizi görən kimi bayıra
çıxacağını, bizimlə oynayacağını
bilirdik. Ancaq çox zaman yorğun
olardı, üzünü divara çevirib yatardı. Yaddaşımda da elə bu cür qalıb
Əlibaba, üzünü divara çevirərək
yatmış vəziyyətdə.
Saqqallı uşaq idi, bizimlə yeddişüşə,
topaldıqaç, küləbasdırma, gizlənqaç
oynardı. Bəzi oyunları da bizə o öyrətmişdi.
Amma böyüklərlə söhbəti
tutmazdı. Yəqin ki elə bu səbəbdən
inşaat idarəsində duruş gətirmədi, təsəvvür
etmək çətin deyil, fəhlələrin şit
zarafatlarına dözə bilmədi, işdən
ayrılıb yenidən kəndə qayıtdı. El-camaat arasında dolanmaq daha asan idi,
ağlaşmabaşı demək elə özü də bir sənət
idi.
Hə, özünəməxsus bir sənəti vardı
Əlibabanın, yaxşı ağlaşmabaşı deyərdi. Yasın
yaraşığı ağlaşmadır deyirlər, ancaq
yaxşı bayatı çağırıb, yeri gələndə
ölünün adına görə
özündən bayatı qondarıb avazla oxuyaraq ürəkləri
sızıldatmağı hər adam bacarmaz. Bir
nəfər – ağlaşmabaşı deyən mərkəzdə
olur, yanıqlı səslə bayatı
çağırır, - xüsusi kədərli melodiyası
olur bu cür bayatı çağırmaların, - qalanları
da ona qoşulub bayatını təkrar edir və kollektiv
ağlaşma mərasimi bu şəkildə gerçəkləşdirilirdi.
Əlibaba bacı bu işin ustasıydı,
xüsusi istedadı vardı, qadın məclislərini ondan
yaxşı heç kimsə yola verə bilməzdi. Ölünü urvatlı eləməyi ondan
yaxşı kimsə bacarmazdı. Sinə
vurar, üzünü cırar, yanıqlı bayatılar
çəkərdi, məclis arvadları da ona qoşulub
hönkürtü vurardı.
Hər kənddə, qəsəbədə olur belə
qadın təbiətli kişilər, Əlibaba da onlardan
biriydi. Uşaqlar da, böyüklər də ona “bacı”
deyərdi. Bu adamda qəzəb, kin duyğusu yerli-dibli
yox idi, ən uzağı səndən küsə bilərdi,
o da uzun çəkməzdi, bir də görərdin
özü yaxınlaşdı küsülü olduğu
adama, “yaxşı dovğa bişirmişəm, bir qab verim
iç” dedi. Dovğa söhbəti də elə-belə
deyil, Əlibabanın dovğası adnan idi, öz resepti
vardı və mövsümə görə bu işin
çeşidlərini bilirdi, göyərtini göyərtiyə
qatmazdı, yağlı tərə dovğasıydısa ancaq
yağlı tərə qatardı, çuğundur
yarpağıydısa yalnız çuğundur yarpağı.
Bəzən, kənddə olanda, həyətin
ortasında ocaq qalayıb toy qazanında dovğa bişirərdi.
Böyük taxta çömçəylə
qazanı bıllayır, özü də şömçəylə
birlikdə bıllanırdı. Yetimcanlı
idi, nəcürsə xəbər tutub kəndin bütün
yetimləri həyətə toplaşardı, Əlbaba
bacının dovğasından içib qarınlarını
doyurardılar. Arvadı Nənəgül deyinərdi,
dili qüsurlu, lalapəti idi, nə dediyi
anlaşılmazdı, ancaq narazılığı bəlli
idi: “yetim-yesiri niyə doldurmusan bu həyətə?”. Əlibaba eyninə almazdı arvadının
dediklərini, bir sözü vardı: “ayran ellərdən, tərə
çöllərdən” və yetimlərə baxdıqca
üzündə dərin kədər ifadəsi əmələ
gələrdi, belə anlarda astadan ağlaşma deyərdi. Çünki müharibə dövrünün
uşağıydı o, yetimçilik çəkmişdi,
qarnı ac olmanın nə demək olduğunu bilirdi.
...Çox
zaman keçib, sonuncu dəfə Əlibabanı 30 il bundan əvvəl görmüşəm,
yaddaşımdan silinib gedəcəkdi bu adam, iz qoymadan yoxa
çıxan, keçmişin qaranlığında əriyib
itən başqa insanlar kimi. Nənəgül öldü,
Əlibabadan sonra 25 il yaşadı bu
qadın, deyilənə görə pəltək diliylə son
nəfəsində ərinin adını çəkib:
“Lababa, Lababa”. Əlibaba yada düşdü, rayon
çayxanalarında sonuncu dəfə Əlibabanın adı
ağızlarda dolaşdı, kiminsə siqaretə vurduğu
bir qullab kimi havaya üfürüldü və elə o
siqaretin dumanı kimi cəmi bir dəqiqə havada
asılı qaldı və yaddaşlardan silinərək
öz əsl ölümünə qovuşdu.
(Keçmiş zamanlarda maraqlı adlar qoyublar insanlara –
Əlibaba, Nənəgül, - özümü nağıllar
aləmində hiss edirəm, Əlibabanın surəti
yaddaşımda oyanır, bu məzəli adamı
düşünürəm. Onun haqqında
bildiklərim cəmi bir ovucdur, bu hekayəni doldurmağa yetməz).
Evlərinin
arxasındakı nar bağında dolaşırmış,
birdən yanına tap deyə bir alma
düşüb, almanı atan kim ola, kim ola, qonşu
qızı Nənəgül. Ay canı yanmış, demək
məni sevirsən, hə. Cavabında ağacdan
al-qırmızı bir nar dərib qonşunun həyətinə
atmış, beləcə biri-birinə aşiq olmuşlar, gecələr
hamı yatandan sonra nar bağında görüşüb
sevişiblər. Sonra qızı oğlana verməyiblər,
oğlan da dönüb quş olub, hər gün alma ağacına qonub oxuyurmuş: “Nənəgül,
Ənəgü”, qız da deyirmiş: “Lababa, babbu”... Burda nağıl sona
çatır. Onların gerçək həyatı
biraz daha acı olub.
Uşaq yaşlarında ata-anasını itirən
Əlibabanı öz doğma əmisi götürüb
saxlayır. Əmdostusu əzazil qadın olub. Pişik balalarını azdırmazmış, bir
torbaya yığıb eləcə basdırarmış.
Bir dəfə Əlibaba sarılıq tutub,
qadın uşağa it poxu yedizdirib, türkəçarə
üsulla müalicə edib. Belə bir
müalicə üsulu olub qədimlərdə, adətən
it pisliyinə bulaşdırılmış əti qovurur və
xəstəyə yedirdirlər, üstündən bir saat
keçəndən sonra kimsə bunu xəstəyə deyir, xəstə
ögüməyə başlayır, bununla da xəstəlikdən
qurtulur. Əlibabanı qapısında
nökər kimi işlədib, su daşıtdırıb,
paltar yuduzdurub, yun diddirib, yemək bişirtdirib. Qız uşağının görəcəyi
bütün işləri Əlibabaya gördürüb.
Böyüyüb yekə kişi olanda da,
Əlibabadan 4 yaş böyük olan Nənəgülü
ona ərə veriblər, iki baş, dörd əl-ayaq eləyiblər.
Əlbaba özü belə deyərmiş: “mənim həyatım
- itin ot yeməyi”.
Əlibabanın adı gələndə üzümə
təbəssüm qonur, içimdə bir rahatlıq
tapıram, dünyada yaxşılıqların daha çox
olduğu hissinə qapılıram. Nə
üçün belə olur, onu tam olaraq bilmirəm. Bəlkə, həqiqətən onun
nağıllardan gəldiyinə inanmışam, ya da elə
bizim öz həyatımız da rəngarəng
olmadığına görə bu adamın qəribəliklərindən
təsəlli tapmışıq. Əlibaba
ağlayanda da biz ona gülmüşük, özü də qəhqəhə
çəkərək, ələ salaraq, pencəyinin ətəyini
dartşdıraraq. Birdən
ağlamağını kəsib o da bizə qoşulub gülərdi
hər zaman. Yeddişüşə oynayanda, oyun
yoldaşımız çatışmayanda ona səslənmişik:
“Əlibaba bacı, gəl bizimlə oyna”, o da həvəslə
gəlib oynayıb. O qıtlıq, yoxsulluq illərində,
mağazada satılan oyuncaqlara baxıb köks ötürəndə,
– “eybi yox, böyüyəndə uşaqlarımıza oyuncaq
alanda özümüz də oynadarıq” – dediyimiz zamanlarda,
Əlibaba bizim evimizin arxasındakı balaca damda kirayədə
qaldığı vaxtlarda, balaca çubuqlara parça
dolayaraq gəlincik ya da aliminium məftildən araba düzəldərdi,
bu da olardı bizim oyuncağımız...
Yaddaşımı qurdalayıb, baxın daha nələr
tapıram.
Lap balacalaıq illərimə gedib çıxıram, məndən
iki yaş kiçik olan bacımla dalaşırıq, əyişirik,
biri-birimizə ən iynəli sözlər deyirik,
saçları pırpız olduğuna görə
adını Anjela Devis qoymuşam, - bu qaradərili amerikalı
publisist sovetlərdə çox məşhur idi, tez-tez
televizorda göstərirdilər, - bacımın yaralı
yerini tapmışam, onu bu adla çağıranda gözləri
dolur, ağlamsınır. Çox keçmədən mən
də öz payımı alıram, bir gün yenə ona Anjela
Devis deyəndə cavabı alnımın ortasına
yapışdırır: “Sən də Əlibabasan!”. Gerçəkdən təsirli
olmuşdu. Kimə kimə, amma Əlibabaya
bənzədilməyi heç istəməzdim. Bənzərliyimiz
yox idi, fəqət söz mənə toxunmuşdu, yəqin
incimiş olduğumu gizlədə bilməmişəm ki hər
dəfə ona Anjela Devis deyəndə “Əlibaba bacı,
Əlibaba bacı” cavabını alıram, məcburən
artıq onu bu adla çağırmağı tərgidirəm...
Həə, kirt yadımdan
çıxmışdı, Anjella Devis söhbətini
xatırlayınca həyatımın ölmüş, yoxa
çıxmış daha bir anını dirildirəm. Mənim
başqa adım da olub axı, - “Ayı balası Conni”, - 6
yaşımda 4-5 ay bu adla çağırılmışam,
bu adı mənə Əlibaba bacı vermişdi, - uşaqlar
üçün nəşr edilmiş şəkilli kitabı
adı belə idi, bir dəfə əlimdə
görmüşdü kitabı, “sən özün də elə
ayı balası Conniyə oxşayırsan” demişdi, və
adım qalmışdı Ayı Balası Conni...
Rus hərbi hissələri hələ Azərbaycanı
tərk etməyən illərdə, Kür çayından
bir rus əsgərinin meyitini tapıblar. Müsəlman
olmadığına görə mollalar yaxın durmayıb,
ancaq Əlibaba bacı belə şeylərə baxan deyildi,
hökumət adamları gələnə kimi özünü
yetirib, meyitin üstündə ağı deyib, kənd
arvadları da ona qoşulub ağlaşıblar. Hökumət adamları mərasimin
qurtarmasını gözləyib, ağlaşma kəsiləndən
sonra meyiti təhvil alıblar. Öz
oğlu əsgərlikdəymiş, Qarabağ cəbhəsində
vuruşurmuş. Belə deyirlər. Oğlu Fazil əsgər gedən gündən yuxu
yatmayıb Əlibaba, yeməkdən kəsilib, xiffət onu əldən
salıb. Oğlunun həsrətini ata kimi
deyil, bir ana kimi çəkib. Yüksək
bir yerə çıxıb havanı qoxlayırmış,
küləklər oğlunun qoxusunu gətirir deyə. Fazilin ölüm xəbəri gələn gündən
Əlibabanın nıxtı batıb, vağ kimi ortalıqda gəzirmiş.
Öz oğlunun yasında vay-şivən
qopartmayıb, ağlaşmabaşı deyə bilməyib,
yaxasını cırmayıb, üzünə dırnaq
atmayıb. Eləcə lal-mat dayanıb
baxıb, göz yaşları öz-özünə axıb
yanaqları boyunca.
Mənə elə gəlir, orada, o yas yerində olsam,
Əlibabanın pencəyini dartışdırsam,
dönüb baxacaq və gülümsəyəcəkdi. Belə bir
insan idi o, həmin anda yanında onu uşaqlıq oyunlarına
səsləyəcək biri olsaydı bəlkə də
yasdan, tasadan çıxardı. Ancaq belə
olmayıb, kimsə Əlibaba bacıya gedək
yeddişüşə oynayaq deməyib, üzü bir daha
gülməyib. Cəmi bir ay sonra qara torpaq
onu çəkib aparıb özünün əbədi
sükunətinə.
Reytinq.- 2018.- 18 avqust.- S.11.