“Ən böyük
Niyazi, ondan böük yox”
...Bəziləri
deyirdilər ki, Niyazi həddən ziyadə ötkəm,
ağır təbiətli, çox tələbkardır. Tamamilə doğrudur. Fikrimcə,
“krallar” zatən elə belə də olmalıdırlar. Fəqət onu yaxşı tanıyanlar əla
bilirdilər ki, Niyazi eyni zamanda uşaq təbiətli, ürəyi
nazik insan idi. Xeyirxah və mərhəmət
sahibi kimi çoxunu “ayağa qaldırmışdı”.
Onun mənzili, hərgah belə demək caizsə, “musiqi
akademiyası” olan tədris ocağını
xatırladırdı. Universitet idi. Burada
Niyazinin “dərsini” keçən hər kəs sonradan sənətin
uca zirvəsinə qalxmış, dünya şöhrəti
qazanmışdır. Lütfiyar İmanov,
Müslüm Maqomayev, Fərhad Bədəlbəyli, Fidan və
Xuraman Qasımova bacıları. Hamısını
sadalamağa hacət yox...
Niyazinin
son iş yeri Filarmoniya idi. Filarmoniyanın sol
qanadında incəsənət muzeyinə bitişik binada
redaksiyamız yerləşirdi. Bəzi hallarda maestro
işini tamamlayan kimi bir az “nəfəs dərmək”
üçün redaksiyaya – mənim yanıma gəlirdi. İstəyindən agah idim; odur ki, dərhal bir
fincan isti türk qəhvəsi, bir stəkan bumbuz soyuq su və
50 qramlıq qədəhdə konyak hazır olurdu. Niyazi söhbət edir, olub keçənləri yada
salır, zarafatından da qalmırdı. Sadəcə
onu görməkdən, dinləməkdən ruhi qida
alırdım.
Danışırdı, gülməli yerində qəhqəhə
çəkirdi. Onun bu şirin qəhqəhəsi mənə
də sirayət edirdi.
Deyirdi: “Bir
vaxt Bakı musiqi nəşriyyatı Pyotr Çaykovskinin
IV-V-VI simfoniyalarının notunu çapdan
buraxmışdı. Moskvada idim. Həmkarlardan biri haradansa əldə elədiyi həmin
çap nüsxələrindən bəzisini mənə
göstərdi, bunlarda xeyli qüsurun, səhvin olduğunu, nəşrin
yararsızlığını deyib gileyləndi. Zarafatla
dedim ki, Pyotr İliç Çaykovskinin adından nəşriyyata
bir məktub yazıb kimdirsə î savadsız redaktora
etirazınızı bildirin. Musiqişünaslardan
biri elə belə də edir. Məktub
Bakıda nəşriyyatın həmin əməkdaşının
əlinə keçir. Î da Moskvaya Bəstəkarlar İttifaqına – çoxdan
vəfat etmiş (ancaq bundan tam xəbərsiz olduğundan)
dahi bəstəkara ünvanlanmış cavab məktubunda
yazıb:
“Hörmətli Pyotr İliç! Nəşriyyatımız
tərəfindən buraxılmış notun
çapındakı qüsurlar barədə iradlarınız
doğrudur. Gələcək nəşrlərdə
yığılmış nüsxəni mütləq
çapdan öncə sizə göndərəcəyik...”. Bəli, belə-belə işlər...
...Niyazi Həcər
xanımla 51 il ömür sürdü. Mən deyərdim ki, Niyazinin dünya şöhrəti
qazanmasında Həcər xanımın xüsusi xidməti
danılmazdır. Hər ikisinin bir-birini
böyük məhəbbətlə sevdikləri də məlumdur.
Sonralar Həcər xanım öz xatirəsində bu barədə
yazacaqdır: “Bizim özümüzə məxsus sevgi
dastanımız vardı.
Bir dəfə necə oldusa o, lüzumsuz olaraq xətrimə
dəydi. Mən də qərara aldım ki, axşam onun konsertinə
getməyim. Qoy tək yollansın. Dinib-danışmırdım. Ona
bir fincan qəhvə içirtdim. Çünki
konsertdən öncə o, yeməzdi. Ütülənmiş
konsert paltarını və frakını gətirdim. Geyindi. Sakitcə bildirdim: “Konsertə
özün get, mən bir az xəstəhalam...”.
Dərhal
özündən çıxdı: "Deməli belə,
getmirsən, hə?... Onda qoy
konserti təxirə salsınlar. Mən də
getməyəcəyəm”. Î saat da frakını,
ayaqqabılarını çıxardı. Mənə də
bu lazım idi. Təzədən onun
könlünü aldım, yola gətirdim. Tezcə geyindim. Heç nə olmamış
kimi qoluna girdim və birlikdə konsertə getdik...”.
Niyazi isə
Həcər xanımla bağlı məzəli söhbətlərini
bər-bəzəklə nağıl edirdi:
“Bir dəfə yenə də cinim tutmuşdu. Ağzımdan
nəsə kobud bir ifadə çıxdı. Həcər küsdü. Səhər
durub işə gəlməzdən öncə masa arxasına
keçib yeməyə başladım. Î da adəti üzrə gəlib
mənimlə üzbəüz oturdu. Amma dinib
danışmırdı. Gördüm
süfrəyə xardal və qara istiot da qoyub. Ancaq î qədər
də fərqinə varmadım. Diqqət
verəndə gördüm ki, Həcər xanım əl boyda
çörəyin üstünə xardal yaxdı. Sonra da üstünə qara istiotdan səpdi. Bu əndərəbadi yemək növündən
çaşıb qaldım. Özümü
saxlaya bilmədim. Dedim: “Yaxşı, bu day nooldu?!”. Həcər üzümə baxıb sakitcə
cavab verdi; “Oldu Niyazi”...
Maestro
daha bir məzəli əhvalat söylədi:
“Türkiyədən mötəbər qonaqlarım gəlmişdilər. Evdə onlara
ziyafət verirdim. Dalbadal sağlıqlar
deyirdik. Qonaqlardan biri görür ki, Həcər
xanım boş qədəhi qaldırıb dodaqlarına
aparır, guya ki, sağlıqlara qoşulur.
Qonağımız maraq hissi ilə məndən soruşdu:
“Maestro, Həcər xanım rakı içməzmi?”. Mən də keçdim zarafata: “Bəy əfəndim,
niyə ki, içər. Î yalnız mənim qanımı içər, rakı
yox!”...
Bu məzəli əhvalatları gərək Niyazinin
öz dilindən eşidəsən. Belədə
xüsusilə ləzzət olur.
Bir başqa qeyddə nəzərə
çarpdırmışam ki, əvvəllər dostluq
etmiş dahi sənətkarlar bəzi hallarda sonralar
küsülü olurdular. Təəssüf, min
təəssüf ki, üç musiqi korifeyi – Qara Qarayev,
Niyazi və Fikrət Əmirov ömürlərinin son
çağlarında bir-birlərindən
uzaqlaşmışdılar. Halbuki bir
vaxtlar onların birgə əməkdaşlığının
bəhrəsi kimi Azərbaycan incəsənətində
şedevrlər doğulurdu.
Həcər
xanım deyirdi: “Niyazi ilə Qara küsülü idilər. İndi bunun səbəbini arayıb araşdırmaq
çətindir. Münasibətləri
get-gedə kəskinləşirdi. Niyazinin Qaraya,
Qaranın da Niyaziyə xeyli məktubu vardır. Hamısında da isti bir məhəbbət, ehtiram
duyğusu.
1958-ci ildə “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında “Uzaq
sahillərdə” bədii filmi istehsal olunmuşdu. Filmə
musiqini Qara bəstələmişdi. Ancaq
Qara Qarayevin vacib işi olduğundan musiqinin orkestrlə
yazılışını gecikdirmişdi. Onun Niyaziyə
yazdığı xüsusi bir məktubu bu haqdadır;
“Əziz Niyazi, “Uzaq sahillərdə” üçün
musiqinin yazılışı prosesində heç cür
iştirak etməyə vaxt tapmıram. Səhhətim
imkan vermir. Ancaq rahatsız deyiləm.
Çünki sən varsan. Tapşırmışam
ki, bu işi yalnız Niyazidən başqa kimsə görməsin.
Əziz dostum, sənə inanır və etibar edirəm...
Səni bağrıma basıram və öpürəm.
Sənin
Qara Qarayevin.
28 iyun,
1958...”.
Qaranın
başqa məktubları da beləcə...
Niyazi də Qara Qarayevi böyük şəxsiyyət və
sənətkar kimi çox yüksək dəyərləndirir,
insani keyfiyyətlərini, Azərbaycan və dünya musiqi mədəniyyəti
qarşısında xidmətlərini qəlb genişliyi ilə
təsdiqləyirdi. Kimsə orada-burada söz gəzdirib
onların arasını vururdu. Ürəyim
ağrıyır bundan”.
Niyazi və Fikrət Əmirov arasında da dostluq və
qardaşlıq ruhu hökm sürürdü. Fikrət
Əmirov dəfələrlə mətbuatda qeyd etmişdir ki,
Azərbaycan bəstəkarlarının böyük əksəriyyəti
irihəcmli, monumental simfoniyalarının, balet əsərlərinin
dünya orbitinə çıxmasında ilk növbədə
Niyazi istedadına borcludur.
Kimlər üçünsə sərfəli
olduğundan bu üç böyük sənətkarın əlaqələrini
qırmaq istəyinə çatmışlar və
yanğı ilə deməliyik ki; hər
üçünün bir-birilə küsülü qalması
ömürlərinin son anlarınadək davam etmişdir. Qəribədir,
bu nəhənglər – Qara Qarayev, Niyazi və Fikrət
Əmirov sanki ayrılığa dözümsüzlük
göstərərək qısa zaman kəsiyində bir-birinin
ardınca dünyadan köçdülər. Ötən əsrin 80-ci illərinin lap əvvəllərində
hər üçü bizləri dalbadal tərk etdi. Ancaq elə ömür yaşadılar ki, əsrə
bərabər oldu”.
• Niyazinin
Həcəri barədə əlavə qeydlər
Onların övladı yox idi. Ona görə də
belə razılığa gəldilər ki, yaxın
qohumlarının cocuğunu övladlığa
götürsünlər. Uşağın
adı Ceyhun idi və Fransada mühacirətdə
yaşayıb elə oradaca vəfat etmiş doğma əmisinin
adını daşıdığına görə bu
uşağı Niyazi daha çox sevir və əzizləyirdi.
Həcər xanım balacaya ana mehri ilə
bağlanmışdı.
Ancaq Ceyhun ərköyün böyüyürdü. Küçədə
çox olur, evə gec gəlir, arzuolunmaz uşaqlarla dostluq
edir, xoşagəlməz əməllərə baş
qatırdı. Niyazinin vəfatından
sonra Ceyhunun əl-qolu daha da açıldı. Zavallı Həcər xanım sinninin bu ahıl
çağında ona münasibətdə acizlik, qətiyyətsizlik
göstərirdi. Narkotik maddələrə qurşanan,
iynə vurub nəşələnən Ceyhun Həcər
xanımın pensiya pulunu belə son qəpiyinəcən əlindən
qoparıb alaraq, izafi yerlərə xərcləyir, evdə nə
qab-qacaq, əntiqə şey vardısa aparıb satır, əvəzinə
axşamlarını içki məclislərində
keçirirdi. Bir gün də evə gəlib Həcər
xanımı məcbur edir ki, ona pul tapıb versin. Mümkün olmur. “Qeyzlənən”
Ceyhun Həcər xanımı əzabla, vəhşicəsinə
öldürür, mənzildə olan-qalan əşyaları
da götürüb aradan çıxır.
Dahi Niyazinin yadigarı gözəl Həcər
xanımın ömrü beləcə faciəli və dəhşətli
sonluqla bitir.
Vallah adam qoruyub qalır. Günahsız,
təmiz və ləyaqətli ömür yaşayan bu
xanım-xatın qadının qəddarlıqla qətlini
doğrudanmı tale yazısı saymalıyıq?!
Düşünməyə
dəyər...
***
İctimaiyyətə məlumdur ki, bolşeviklər
burada hakimiyyəti ələ aldıqdan sonra Hacıbəylilər
nəslinin bir qismi pərən-pərən olmuş, bir qismi
isə amansız təqiblərə məruz
qalmışdır. Üzeyir Hacıbəylinin başına
açılan oyunları yada salanda adamı dəhşət
bürüyür. Saşa Oqaneraşvili, Mustafa Quliyev,
Tağı Şahbazi Simurq mətbuatda bu dahi insanın
ünvanına nələr yazmamışlar!..
Nə isə,
keçmiş ola. Nə
gözəl ki, Üzeyir bəy və onun Bakıda qalan
yaxınları 30-cu illərinin fiziki repressiyarından salamat
qurtulmuşlar.
Üzeyir bəyin qardaşı, çox böyük vətənpərvər
el oğlu, istedadlı publisist, işıqlı ziyalı
Ceyhun bəy Hacıbəyli Fransada yaşadığı
çağlarda bolşevik hökmranlığı ilə
mücadiləsini ömrünün sonunadək əzmlə
davam etdirmişdir. Belə olan təqdirdə təbii ki,
Fransada məskunlaşan Hacıbəylilərlə
Bakıdakı Hacıbəylilər arasında əlaqələrdən
söhbət gedə bilməzdi.
Fəqət Sovet qruruluşunun “başkəsənlərinin”
diqqətindən yayınaraq Parisdəki yaxınları ilə
əlaqəyə girmək naminə Niyazi misilsiz fədakarlıq
və cəsarət nümunəsi göstərdi. Və nəhayət
doğmaca əmisi və əmisi oğlu, habelə onların
övladları ilə qovuşmaq xoşbəxtliyinə nail
oldu. Məhz onun israrlı fəaliyyəti
və çalışmaları sayəsində emiqrant həyatı
yaşayan Hacıbəylilərin bir qismi nəhayət ki,
tarixi vətənə – Azərbaycana səfər edə bildi.
Başqa bir önəmli məsələdən də
yan keçmək olmaz. Xalq şairi Nigar xanım Rəfibəylinin
ata nəslindən olanlar da misilsiz qəddarlıqla məhv
edildilər. Rəfibəylilərin çox az bir qismi ölümdən can qurtarıb
müxtəlif ad və soyadlarla başqa-başqa ölkələrə
səpələndilər. Bunlardan biri də
Nigar xanımın qardaşı Kamil idi ki, qardaş Türkiyədə
məskunlaşmışdı. Fəqət
kimsəyə bu barədə bildirmək olmazdı. Zavallı Nigar xanım intizarla xoş bir xəbərin
sorağı ilə yaşayırdı. Tanınmış
publisist, akademik Rafael Hüseynovun Rəfibəylilərə həsr
edilmiş kitablarında bu barədə geniş
araşdırma ilə qarşılaşırıq.
Mətləbdən uzaq düşməyək. Söhbət
Niyazidən gedir. Və Rafael Hüseynovun “Rəfibəylilər”
kitabının 362-ci səhifəsinə nəzər salaq:
“... 1965-ci ilin dekabrında bir axşam maestro Niyazi Nigar Rəfibəylinin
həyat yoldaşı Rəsul Rzaya zəng çalır: “Rəsul,
Türkiyədəydim, Bakıya dünən
qayıtmışam. Vacib sözüm var. İstəyirəm sizə gəlim...”.
Gəlir və bir məktub gətirir. Kamildən
yox. Onun oğlundan. Adını
eşitməyib, üzünü görmədikləri
Aydından.
“Sevgili xalacığım! (Türkiyə türkcəsində
“bibi”yə: “xala” deyirlər – R.H.). Şu anda qələmi
əlimə alıb sizə yazmaq üzrə bəyaz
kağızın üstünə qoyunca necə bir halət-ruhiyyə
içində olduğumu təxmin edirsiniz. Bu, tanımadan sevilən və sayılan, özlənən
bir insana xitab olacaq.
Bu gün Niyazi bəylə görüşdüm. Təəssüf
ki, yarım saat sonra İstanbuldan ayrılır. Bu məktubu bir neçə dəqiqə içərisində
yazmaq məcburiyyətindəyəm. Sizin
haqda ilk məlumatı Məlih Cevdət Anday bəydən
aldım. Onu Azərbaycan səfərindən
qayıdandan sonra gördüm.
Atam Elarığ vilayətində bir xəstəxananın
baş həkimidir. Anam Ruqiyyə bacılarının təhsili
üçün İstanbulda bulunmaqda və bir xəstəxanada
işləməkdədir.
Mən fransız litseyini bitirib iqtisadiyyat üzrə təhsil
aldım. İndilik jurnalistlik edirəm. İki
bacım litseydə oxuyur. Evlənmişəm.
Beş aylıq bir oğlum var. İsmini Ayxan
qoydum. Məlih bəy vasitəsilə Anar
və yeznəmi qiyabi tanıdım. Kiçik
qızınızın da şokoladı çox sevdiyini Niyazi
bəydən öyrəndim. İrəlidə
daha müfəssəl görüşmək ümidilə
sizlərə fotolarımızı göndərirəm.
Sizlərdən də fotolarınızı
gözləyir, sizə və yeznəmə sevgi və
sayğılarımı sunur, qardaşlarımın gözlərindən
öpür, təkrar bütün Arranlar naminə
hamınızı qucaqlayıram.
6.XII.1965.
İstanbul”.
***
Beləliklə
də Niyazinin Rəsul Rza və Nigar xanım Rəfibəyli
ailəsinə çatdırdığı bu “sehrli” məktub
misilsiz sevincə səbəb oldu, 45 illik acı intizara birdəfəlik
son qoydu...
Hər dəfə Niyazi ilə qarşılaşanda Nigar xanım böyük minnətdarlıqla bildirirdi: “Maestro, o məktubla da ömrümüzü uzatdın. Tanrı Sizin də ömrünüzü uzatsın”...
***
Bir mənbədə oxumuşdum... “XX yüzildə, xüsusən bitən əsrin ikinci yarısında Azərbaycanın rəmzlərindən biri olmuş maestro Niyazini hər kəs gördüyü kimi, şəxsiyyətinə və sənətinə öz heyranlığı, öz sevgisi çərçivəsində təsvir etməyə çalışıb”.
Bu deyilənlərlə tam razıyam. Mən də “öz heyranlığım və sevgim çərçivəsində” Niyazi barədə qısaca da olsa söz deməyə çalışdım...
Fazil
RƏHMANZADƏ
Reytinq.- 2019.- 26 yanvar.- S.15.