XIX yuxu
Atam Muxtar
kişi bu gün yuxuma öz atası Məşədi
Abbasla gəlmişdi. Dedim, ay ata, babamın qəbri İrəvanda,
sənin qəbrin isə Naxçıvandadır. Necə olub ki, tapışıb,
görüşmüsünüz?
Dedi ki,
oğul, bizim tarixi düşmənlərimiz olan ermənilər
İrəvanda müsəlman qəbristanlığını,
məsçidləri, dini ocaqları alt-üst ediblər. Babanın ruhu isə uçub gəldi
Naxçıvana. İndi o, mənimlə
bir yerdədir.
Həm də
dedi ki, sənin “Reytinq” qəzetində dərc olunan
yuxularını birgə oxuyuruq:
- Baban mənə
dedi ki, gedək, nəvəmlə görüşək, ona
bir neçə məsləhətim var.
Babam birinci olaraq Şəhidlər Xiyabanına getməyi
və orada uyuyan türk əsgərlərinin məzarını
ziyarət etməyi xahiş etdi. Mən, ağdamlı dostum zərgər
İsmayıla dedim ki, gözəl bir gül çələngi
hazırlasın, birgə Şəhidlər Xiyabanına gedək.
Mən, daha hörmətli olsun deyə, əmimin nəvəsi
Elçin Kələntərliyə zəng vurdum ki, anan
Emanın babası Bakıya gəlib. Gəl, maşınla
birgə gedək Şəhidlər Xiyabanına.
O isə
dedi ki, Ramiq, dünən arvad qohumları ilə o qədər
“vurmuşam” ki, hələ də “paxmel”dən özümə
gələ bilmirəm. Allah qoysa, sonra
görüşərik.
Zəng etdim bibim nəvəsi Natiq müəllimə. Dedim, Natiq, anan Kimanın
babası Məşədi Abbas bəy gəlibdir. Gəl, görüş, həm də onunla birlikdə
gedək Şəhidlər Xiyabanına.
Natiq
çox əsəbi halda dilləndi:
- Necə
olur ki, Türkiyədən gələn milyonçu qohumumuz
İsrafil ağanı bizdən gizlədirsən, aparıb Lənkəran
qəbristanlığında yad qəbrləri göstərib,
qohumlarımızın hamısının
öldüyünü ona deyirsən, onun da gətirdiyi
qızıl-ziynət əşyalarının dalına
keçirsən, indisə Nuh əyyamından qalmış
anamın babası ilə məni görüşdürmək
istəyirsən? Bu gün institutda elmi müdafiə
olacaq, mən bəstəkar Oqtay Rəcəbovla orada
iştirak etməliyəm.
Naəlac qalıb Natiqin qardaşı bərbər Namiqə
zəng çaldım. O da and-aman elədi ki, arvadı Gülnarənin
qardaşı Moskvadan gələcək, heç onu da gedib
qarşılaya bilməyəcəyək. Çünki
“yağlı” bir ərəb “klenti” var, onun saçını
qırxmalıdır.
Daha sonra əmi qızı Pəroş xanıma zəng
vurdum. Dedim
ki, ananın babası Məşədi Abbas bəy gəlibdir,
gül-çiçək almışam, gəl, birlikdə
gedək Şəhidlər Xiyabanına.
Pəroş
dedi ki, vallah, bu gün müğənni Elnarə Abdullayeva yas
mərasimi aparacaq, sən də bilirsən ki mən onun
vurğunuyam, dünya dağılsa da, gələ bilmərəm.
Yaxşı olar, Rəna əmiqızıya zəng
edəsən.
Rəna xanım ilə söhbətimiz isə lap
qanımı qaraltdı. Dedi ki, ay Ramiq əmioğlu, sənin bu oyaq yuxuların
camaatı zinhara gətirib:
- A
kişi, ölkənin 8 himnini yazmısan, Ulu Öndərimiz
Heydər Əliyevin göstərişi ilə, “Dünya Azərbaycanlılarının
Birlik nəğməsi”nin (Bəstəkar: N. Məmmədov),
Azərbaycan jurnalistlərinin himninin müəllifi sənsən
(Bəstəkar: E. Mansurov), “Avropa oyunları”, “Bakı
İslam Oyunları” (Bəstəkar: S. Fərəcov),
“Bakı-Tbilisi-Ceyhan”, Uşaq filarmoniyasının himnini (Bəstəkar:
Lalə Cəfərova) də sən yazmısan. Get, rəhbərlikdən
xahiş elə, səni xaricə müalicəyə göndərsinlər,
həm canın qurtarsın, həm də biz qohumları
sevindir. Ya da ki, Şahbuz rayonunun Keçili kəndində,
Molla Əlinin yanına get, cinlərlə söhbət edib səni
bu xəstəliyə düçar edən “Daş
yuxular”ın müəllifi Əkrəb Naibyanı it
küçüyünün sidiyi ilə bir də
murdarlasın, bəlkə səni bu bəladan o qurtara.
Nə isə, gördüm qohumlardan heç biri
analarının babası Məşədi Abbas bəylə
görüşmək istəyində deyillər. Babam pərt olmasın deyə,
Zərgər İsmayılın qulağına dedim ki, get “Topaz”a, ordakılara de, şair xahiş
edir ki, babamla gedək Şəhidlər Xiyabanına. Oradan çıxandan sonra pitiyə qonaq edəcəyəm,
yanında da “ceyran südü”. İsmayıl gəlib
dedi ki, camaat saat 4-də itlərin qaçışını
gözləyir. Deyirlər ki, şair getməzdən
əvvəl pitini alacaqsa, yeyib gedək.
Mən naəlac
qalıb dedim ki, gəlsinlər, ancaq arağı “Sirab”
butulkasında içsinlər, babamın müsəlmanlığı
murdarlanmasın.
Nə isə,
operada işləyən Əli, Arif, Talıb, Azad, çox
danışan Elşən və bığı hamını
narahat edən Nadir kişi gəldilər. Mən onları beşmərtəbənin
yanındakı pitixanaya gətirdim. Məclis
çox uzandı, “Topaz” dostlarım haraya gedəcəklərini
unutdular, hərdən adımı da unudub gah Randik, gah Rafiq,
gah da Rufiq deyə sağlığıma içdilər.
Ağızları söz tuta bilmirdi. Mən vəziyyətdən çıxmaq
üçün hərəsinə bir taksi tutub evlərinə
yola saldım. Babam bunlara baxıb mənə dedi ki,
oğul, bu dostlarına hər gün üzərrik sal, qoy səni
tək buraxmasınlar.
Nəhayət, babam, mən və bir də Zərgər
İsmayıl Şəhidlər Xiyabanına gəldik. Babam dua oxuyub,
gül-çiçəkləri türk əsgərlərinin
abidəsi önünə qoydu. Babam məsləhət
gördü ki, gedək evə, 1918-ci ildə İrəvanda
baş verən hadisələri sizə danışım.
Babam Məşədi Abbas bəy İrəvanda çox
hörmətli bəylərdən biri olmuşdur. O, Fransada iqtisadiyyat təhsili
aldığından ömrünün son illərinə qədər
hər il ora gəzməyə gedirdi.
Velosipedi ilk dəfə Fransadan İrəvana da babam gətirmişdir. Rus və fars
dillərində də təmiz danışırdı. Qardaşı Əbdül isə Londonda oxumuşdur.
O, İrəvanda bütün vəkillərin rəhbəri
idi.
Babam İrəvanda ən varlı adamlardan biri idi. Onun şəhərin
18 küçəsində səngə (çörək)
dükanı var idi. O, həm də qardaşı ilə
birlikdə İrəvan şəhərini qəndlə təmin
edirdi. Odessadan gətirilən qənd gəmisi
Batumiyə boşalırdı və oradan İrəvana
daşınırdı.
Babamın çayın kənarında 10 hektardan
artıq dəlmə bağı da var idi. Atam deyirdi ki,
mart ayında 200-dən artıq fəhlə həmin bağda
budama, calaq, təmizlik işləri aparırdı.
Bağda dünyanın bütün meyvələrindən
var idi. İrəvana xilasa gələn türk qarnizonunun əsgərləri
o bağda kefə baxırdılar. Qarnizonun
rəhbəri Cəlaləddin paşa şam yeməyini bizdə
- atamla birgə yeyərdi. Yeməkdən
sonra mürəbbəli çay süfrəsi
açılardı. 12 adda qəzet və
jurnallar oxunardı. Atam deyirdi ki, hətta
Hindistandan ingilis dilində jurnallar da alırdıq.
Bir
gün məclisin şirin yerində dayımın qızı
Zəhra qaça-qaça gələrək atamdan muştuluq
istədi: “Əbdül əmimin oğlu oldu”,-
dedikdə, atam cibindən bir qızıl onluq
çıxarıb Zəhraya verdi. Cəlaləddin paşa isə
əmr etdi ki, uşağı görmək üçün
çölə çıxarın! Körpəni
parçaya büküb bayıra çıxardılar. Uşaq tir-tir əsirdi. Cəlaləddin
paşa bir əlini uşağın kürəyinə qoyub,
bir əli ilə ayaqlarından yapışıb eyvanın
qabağına gətirib söylədi:
- Ey cocuq,
bu gündən mən öz ismimi sənə pay edirəm.
Böyü, ucal, sən də paşa ol, xalqını
özün qoru, özün xilas et!
Bir
neçə gündən sonra Cəlaləddin paşa atama
söylədi ki, İstanbul əldən gedir, biz geri
qayıtmalıyıq:
- Biz
şəhərdən çıxandan sonra dağlarda, dərələrdə
gizlənən ermənilər sizə hücum edəcəklər.
Nə məsləhət
görürsünüz, sizi hara köçürək?
Atamın dayıları Qarsa köçməyi məsləhət
bildilər. Babam Məşədi Abbas bəy isə
İranın Mərənd şəhərini seçdi. Çünki babamın Mərənd şəhərində
Qanlı Məşədi İsmayıl adlı dostu var idi.
Türklər
iki vaqon ayırıb, bir vaqona babamın qohum-əqrəbasını,
digər vaqona isə qiymətli ev əşyalarını
yığdılar. Həmin vaqonlar
Tiflis-Bakı-Culfa xətti ilə Culfaya gəldi. Orada 30-dan artıq inək arabası gələn qonaqların
yolunu gözləyirdi. Vaqona iki türk əsgəri
rəhbərlik edirdi.
Babamgil 1925-ci ilədək Mərənddə qalıblar
və orada atamgil, əmilərim farsca oxuyublar. Ermənistanda Sovet hökuməti
qurulandan sonra babam Leninə məktub yazaraq, ailəmizin
qaçqın yaşamağını bildirmiş və
xahiş etmişdir ki, onlara öz ata-baba yurduna
qayıtmağa icazə versin. Leninin vəfatına bir ay
qalmış Sovet hökuməti babamgilin İrəvana
qayıtmasına icazə verdi. Bütün var-dövlətinin əlindən
çıxdığını görən babam 56
yaşında ürək tutmasından vəfat etdi.
1980-cı
ildə atam mənə dedi ki, oğlum, ata evi yuxuma girib. Bir
vaxt tap, məni İrəvana apar. Mən şənbə
günü dostum və kirvəm Rza Abbasovla birgə atamı və
onun yaxın dostu Ənvər Vəzirovu İrəvan şəhərinə
apardım. “Sevan” restoranında farer balığı
yeyəndən sonra atamgilin şəhərin məkəzində
- Opera və Balet teatrının yanında yerləşən
Çaykovski küçəsi, 7 nömrəli evə gəldik.
Ev iki mərtəbəliydi, indi o evdə ən
azı 10 ailə yaşayır.
Biz o həyətə
girəndə qoca bir kişi ağacın
dibində əyləşmişdi. Atam erməni
dilində bu kişiylə salamlaşıb, hal-əhval tutdu.
Ondan soruşdu ki, neçənci ildən bu həyətdə
yaşayırsınız? Həmin kişi
dedi ki, 1928-ci ildən. Atam soruşdu ki, bu evin sahibi kim olub? Həmin qoca Əfşan
adlı türk qadınının bu evin sahibəsi
olduğunu bildirdi. Sonra atam soruşdu ki,
onun övladlarını xatırlayırsanmı? Həmin qoca atamın və əmilərim Yusif və
İbrahimin adını çəkdi. Atam
özünün Muxtar olduğunu kişiyə bildirdi. Həmin
kişi ayağa qalxıb atamı
qucaqladı və ucadan səslənərək, bütün
camaatı həyətə yığdı. Dedi ki, bu evin
sahibinin oğlu gəlib.
Həyətdə gözəl süfrə bəzəndi. Atamın ermənicə
təmiz danışmağı onlara xoş təsir
bağışlayırdı.
Həmin ev 1890-cı ildə tikilmişdi. Erməni uşaqları “Ənnaqıbekov”
sözünü daşla vurub qırsalar da, yenə də
kölgəsindən “Ənnaqıbekov” oxunurdu.
Vaxtilə
atam Naxçıvan teatrının tikintisi üçün
Ermənistan Dövlət Plan Komitəsinə gələndə,
həmin komitənin sədri atamı erməni bilib
demişdir:
- Siz erməniləri
Naxçıvanda necə yola verirlər?
Atam isə
“paxıl millət elə bizik”,- deyə,
özünü erməni kimi təqdim etmişdir.
Atam daş məsələsini həll edəndən
sonra ezamiyyət vərəqəsinə möhür vurdurmadan
Naxçıvana qayıtmışdır. Bunun üstündən 5-10 il keçəndən sonra Nazirlər Sovetinin
ümumi şöbəsinin müdiri Şəfiqə
xanım İrəvana gedəndə atam ezamiyyət vərəqəsini
ona verərək demişdir:
- Şəfiqə xanım, bu ezamiyyət vərəqəsini aparın İrəvanda Plan Komitəsinə, qoy, sədr möhürləsin, sonra gəlib mənə danışarsan.
Şəfiqə xanım sədrlə görüşəndə, o təəccüblə Şəfiqə xanımdan soruşub:
- Axı, bura bir erməni yoldaş gəlmişdir.
Şəfiqə xanım isə atamın əsl irəvanlı olduğunu ona bildirmişdir.
Babam məni
kənara çəkib dedi:
- Oğul, eşitmişəm Türkiyənin prezidenti Ərdoğana iki mahnı yazmısan. Çox gözəl iş görmüsən, lakin onunla görüşməli olsan deyərsən ki, Türkiyədə neçə min erməni yaşayırsa, Türkiyənin sinəsində o sayda zəhərli ilan yatıb. Böyük Atatürk demişdir: Türkün türkdən başqa dostu yoxdur!
Ramiq MUXTAR
Şair-dramaturq,
Prezident təqaüdçüsü
Reytinq.- 2019.- 26 yanvar.- S.11.