Azərbaycanda təhsilin
inkişafı dövlət siyasətinin əsas
prioritetlərindən biridir
Azərbaycan Respublikası təhsil
nazirinin müavini İsgəndər İsgəndərovun
yap.org. az-a
müsahibəsi
- İsgəndər
müəllim, bildiyimiz kimi, son illər digər
sahələrdə olduğu kimi, təhsil sahəsində
də inkişaf, yeniliklər müşahidə edilir. Bu
baxımdan, təhsilə dövlət qayğısı
haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin uzaqgörən siyasəti və
genişmiqyaslı islahatçı fəaliyyəti,
müstəsna təşkilatçılığı
sayəsində son illərdə qazanılmış nailiyyətlər,
birmənalı şəkildə, Ulu Öndər Heydər
Əliyevin dövlətçilik ideyalarına sadiqliyinin parlaq
təcəssümü olmaqla hər bir Azərbaycan
vətəndaşının qəlbində milli iftixar və
ölkəmizin işıqlı gələcəyinə
dərin inam hisslərini daha da gücləndirmişdir.
Danılmaz faktdır ki, qısa müddət ərzində,
Azərbaycanın bütün sahələrdə
sürətli inkişafı ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyevin yeni idarəetmə modeli sayəsində
mümkün olmuşdur. Təsadüfi deyildir ki,
dünyanın nüfuzlu ekspertləri və
iqtisadçıları Azərbaycanın dinamik
inkişafının səbəblərini də məhz
İlham Əliyevin proqramlarla idarəetmə modelinin
nəticəsi kimi qiymətləndirirlər. Təhsil
xərclərinin ilbəil artması Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
təhsili dövlət siyasətinin əsas
prioritetlərindən biri hesab etməsi ilə birbaşa
bağlıdır. Möhtərəm Prezident vurğulayıb
ki, "Biz maddi dəyərlərimizi, iqtisadi
potensialımızı insan kapitalına
çevirməliyik". Bu mənada, "təhsil
əsri" elan edilən XXI əsrdə yüksək
intellektə malik insan kapitalının formalaşması
və güclü iqtisadiyyatın qurulmasında təhsilin
rolu heç vaxt indiki qədər aktual olmamışdır.
Son
illərdə təhsil xərclərinin artmasının
əsasında da həmin konseptual müddəalar dayanır.
Təhsilə ayrılan büdcə 2003-cü illə
müqayisədə 5 dəfədən çox artaraq 2008-ci
ildə 1,1 milyard manata çatmış, 2009-cu ildə
isə 1,3 milyard manat təşkil etmişdir. Dövlət
başçısı tərəfindən son illərdə
təhsil sahəsində 150-dən çox sərəncam
imzalanmışdır. Təhsil tariximizdə,
ilk dəfə olaraq, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
sərəncamlarına əsasən, "Ən yaxşı
ümumtəhsil məktəbi və ən yaxşı müəllim
mükafatlarının təsis edilməsi haqqında" 4
sentyabr 2007-ci il tarixli Sərəncamı imzalanmış, 2008
və 2009-cu illərdə "Ən yaxşı
ümumtəhsil məktəbi" və
"Ən yaxşı müəllim"
müsabiqələri keçirilmiş, həmin
illərdə "Ən yaxşı ümumtəhsil
məktəbi" müsabiqəsinin qalibi olmuş 50
məktəbin hər birinə 10000 manat, "Ən
yaxşı müəllim" müsabiqəsinin qalibi
olmuş 100 müəllimin hər birinə 5 000 manat
məbləğində birdəfəlik pul
mükafatı verilmişdir. Bu müsabiqə məktəb
və müəllimlər arasında sağlam rəqabəti,
innovativ fəaliyyəti gücləndirməklə təhsilin
keyfiyyətinin yüksəlməsinə müsbət təsir
göstərmişdir.
Azərbaycanda təhsilə, təhsil
işçilərinə diqqət və qayğının
parlaq təzahürüdür ki, son illərdə elm və
təhsilin inkişafındakı xidmətlərinə
görə 1000-dən çox təhsil işçisi
yüksək dövlət təltiflərinə, fəxri
adlara və fərdi təqaüdlərə layiq
görülmüşdür. Yalnız 2009-cu ildə təltif
edilən təhsil işçiləri 312 nəfər
olmuşdur.
- Hazırda təhsil sektorunun
ayrı-ayrı sahələri üzrə çoxsaylı
inkişaf proqramları həyata keçirilməkdədir.
Həmin proqramlar hansı sahələri əhatə edir?
- Məhz
dövlət başçısının təhsilə
diqqət və qayğısının nəticəsidir ki,
təhsil tariximizdə, ilk dəfə olaraq, 16
inkişafyönümlü Dövlət Proqramı təsdiq
olunmuş və uğurla həyata keçirilməkdədir. Təhsilin ayrı-ayrı sahələrinin
inkişafı üzrə real vəziyyətin təhlili
əsasında hazırlanıb təsdiq edilmiş bu
proqramların reallaşdırılması
nəticəsində təhsil infrastrukturunun müasir
tələblərə uyğun qurulması, təhsilin
məzmununun yeniləşdirilməsi, yeni dərslik
siyasətinin reallaşdırılması,
təhsil alanların nailiyyətlərinin
qiymətləndirilməsi üzrə yeni model və
mexanizmlərin tətbiqi, əmək bazarının
tələbatına uyğun kadr hazırlığı və
təminatının yaxşılaşdırılması,
təhsil müəssisələrinin informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları ilə təmin edilməsi və təhsil sisteminin informasiyalaşdırılması,
məktəbəqədər, texniki-peşə, ali təhsil,
xaricdə təhsil, istedadlı uşaqların
inkişafı, xüsusi qayğıya ehtiyacı olan
uşaqların təhsilinin təşkili, de-institutlaşdırma
və digər bu kimi sahələrdə əhəmiyyətli
nailiyyətlər əldə olunmuşdur.
Son 20 ildə heç bir məktəbəqədər
təhsil müəssisəsi tikilmədiyi halda, son 2 ildə,
ilk dəfə olaraq, ölkə üzrə 28 yeni uşaq
bağçası tikilib istifadəyə verilmiş, 31
məktəbəqədər təhsil müəssisəsi
əsaslı təmir edilmiş, müasir avadanlıqlarla
təchiz olunmuşdur. Həyata keçirilən
tədbirlər nəticəsində Bakı
şəhərində bağçalara cəlb olunmuş
uşaqların sayı 6 min nəfər artmış,
təhsilin bu pilləsi üzrə əhatə
səviyyəsi 26 faizi ötmüşdür.
Müstəqillik tariximizdə, ilk dəfə olaraq, uşaq
bağçaları üçün müasir
tələblər səviyyəsində 137 adda təlim vəsaitləri
hazırlanıb müəssisələrə
çatdırılmışdır.
Məktəbəqədər təhsil
sahəsində Azərbaycan Respublikasında
məktəbəqədər təhsilin
yeniləşdirilməsi Proqramında (2007-2010-cu illər)
nəzərdə tutulmuş tədbirlərin icrasının
davam etdirilməsi, monitorinq və qiymətləndirmə
sisteminin yaradılması, beşyaşlıların
məktəbə hazırlığının
genişləndirilməsi, maddi-texniki və tədris
bazanın möhkəmləndirilməsi istiqamətində
tədbirlərin davam etdirilməsi həyata keçiriləcək
əsas tədbirlər kimi
müəyyənləşdirilmişdir.
Son
illərdə Azərbaycanda 450 min şagird yerlik 2000-dək
yeni məktəb binası tikilərək istifadəyə
verilmişdir. Məktəblərin
infrastrukturunun yeniləşdirilməsi sahəsində
Heydər Əliyev Fondunun müstəsna xidmətləri
olmuş, fondun təşəbbüsü ilə 300-ə
yaxın yeni məktəb, uşaq bağçası, uşaq
evi, internat məktəbi binası tikilib istifadəyə
verilmiş, əsaslı təmir və bərpa olunmuş,
müasir avadanlıqlarla təchiz edilmişdir.
450-dən çox məktəb əsaslı təmir
edilmiş, müasir avadanlıqlarla təchiz olunmuşdur. 708
məktəb və 10 rayon təhsil şöbəsi müasir
avadanlıqlarla təchiz edilmişdir. Azərbaycanda
müstəqillik illərində, ilk dəfə olaraq, 119
məktəb müasir kimya və fizika laboratoriyaları
ilə təmin edilmişdir. 600 məktəbin, o
cümlədən, Bakı şəhərinin 301
ümumtəhsil məktəbinin istilik sistemi əsaslı
təmir və bərpa olunmuşdur.
Yeni ümumtəhsil məktəblərinin tikintisi,
mövcud məktəblər üçün əlavə
korpusların inşası, onların əsaslı təmiri,
müasir avadanlıqlarla təminatı, istilik sisteminin
bərpası, ümumilikdə, infrastrukturun
yeniləşdirilməsi nəticəsində ölkə
üzrə 1 050 000 şagirdin (bütün şagirdlərin
75 faizi) təlim şəraiti yaxşılaşdırılmışdır.
Məktəb tikintisi sahəsində həyata
keçirilən proqramlar nəticəsində son 10 ildə
ikinövbəli məktəblərin faizi 73,3-dən
44,5-ə, ikinci növbədə təhsil alan şagirdlərin
faizi isə 34-dən 21-ə enmişdir.
- Məzmun və
qiymətləndirmə sahəsində hansı yeniliklər
tətbiq edilmişdir?
-
Əlbəttə, aparılan genişmiqyaslı işlər
yalnız təhsil infrastrukturunun yeniləşdirilməsi
ilə bağlı olmamışdır. Bu sahədə
əhəmiyyətli nailiyyətlərin əldə
edilməsi və müasir tələblərə uyğun
şəraitin yaradılması məzmun islahatları
üçün əlverişli zəmin
yaratmışdır. Son illərdə Dünya
Bankının maliyyə yardımı ilə həyata
keçirilən islahatyönümlü tədbirlərin
böyük əksəriyyəti məhz ümumi təhsilin
məzmununun yeniləşdirilməsinə və
mütərəqqi dünya təcrübəsinə
uyğunlaşdırılmasına yönəlmişdir.
Əsas məqsəd şagirdlərin idrak
fəallığını, ümumi inkişafını
ləngidən mövcud "yaddaş
məktəbi"ndən "təfəkkür və düşüncə
məktəbi"nə keçmək və bu əsasda
ümumi təhsilin müasir modelini qurmaqdan ibarətdir.
2008-2009-cu
tədris ilində ümumtəhsil məktəblərinin I
siniflərində tədrisə yeni fənn kurikulumları
və müasir dərsliklərlə başlanmış, bu
proses 2009-2010-cu dərs ilində I və II sinifləri
əhatə etmişdir. Yeni kurikulumların tətbiqi ilə
əlaqədar I siniflərdə işləyən 18
minədək müəllim xüsusi proqram əsasında
öyrədici təlim kurslarından keçirilmiş və
nümunəvi tədris materialları ilə təmin
edilmişlər. Yeni kurikulumun tətbiqi
sahəsində 2010-2011-ci dərs ilində I siniflərdə
dərs deyəcək müəllimlərin treninqlərdən
keçirilməsi, III siniflərdə yeni kurikulumların
tətbiqi üzrə hazırlıq işlərinin
aparılması, rəhbər pedaqoji kadrların (RTŞ
əməkdaşları, metodistlər, məktəb direktorları,
onların müavinləri) kurikulumların
tətbiqi üzrə təlim kurslarına cəlb olunması,
V-XI siniflər üzrə fənn kurikulumlarının
təsdiq olunması qarşıda duran
vəzifələrdəndir.
Yeni
məzmun yeni nəsil dərsliklərin
hazırlanmasını zəruri etmişdir. 2003-2009-cu
illərdə milli-mənəvi dəyərlər
əsasında müasir tələblərə uyğun
məzmunda, ümumilikdə, 35 milyon nüsxə dərslik
çap edilmişdir. Təhsil tariximizdə ilk
dəfə olaraq yeni kurikulum tətbiq edilən I və II
sinflər üçün dərslik komplektləri (şagird
üçün dərslik, iş dəftəri, müəllim
üçün vəsait) hazırlanmış,
Dərslikləri Qiymətləndirmə Şurası
tərəfindən qiymətləndirilib müsbət rəy
alındıqdan sonra çap edilmişdir.
Dərslik siyasəti sahəsində 2010-2011-ci
dərs ilinə ümumilikdə 111 adda, o cümlədən,
I siniflər üçün 14 adda, III siniflər
üçün kurikulum əsasında 40 adda dərslik və
müəllim üçün vəsaitin hazırlanması
və Dərslikləri Qiymətləndirmə Şurası
tərəfindən qiymətləndirildikdən sonra
çap etdirilməsi, VI, VIII-XI siniflər üçün 57
adda dərsliklərin nəşri üzrə
tədbirlərin həyata keçirilməsi
nəzərdə tutulmuşdur.
İstedadlı uşaqlarla iş sahəsində
respublikanın 8 bölgəsində (Sumqayıt, Gəncə,
Mingəçevir, Şirvan şəhərləri,
Şəki, Lənkəran, Quba, Ağdaş rayonları)
liseylərin yaradılması, Bakı şəhərində
Beynəlxalq Mendeleyev olimpiadasının keçirilməsi,
fənlər üzrə istedadlı şagirdlərin
müəyyənləşdirilməsi məqsədilə
seçim tədbirlərinin təşkili
məsələləri üzrə tədbirlər həyata
keçiriləcəkdir. Dünya və
beynəlxalq fənn olimpiadalarında Azərbaycan
məktəbliləri 11 qızıl, 28 gümüş, 60
bürünc olmaqla, ümumilikdə, 99 medal qazanmışlar.
Əhalisinin sayının az olmasına baxmayaraq, medalların
sayına görə, Azərbaycan dünya ölkələri
arasında ilk onluqda yerini qoruyub saxlamışdır.
2009-cu ildə Təhsil Nazirliyi sistemində
fəaliyyət göstərən uşaq-gənclər idman
məktəblərinin yetirmələri respublika birinciliyi,
çempionat və digər yarışlarda 287 qızıl,
194 gümüş, 1181 bürünc olmaqla, ümumilikdə,
1662 medal, Avropa, dünya birinciliyi və çempionatlarında
və digər beynəlxalq yarışlarda 57
qızıl, 51 gümüş, 60 bürünc olmaqla,
ümumilikdə, 168 medal qazanmışlar.
- Müasir dövrdə təhsil
prosesini İKT-siz təsəvvür etmək mümkün
deyildir. Bu sahədə hansı addımlar
atılmışdır?
- Təhsilin
informasiyalaşdırılması sahəsində
əhəmiyyətli nailiyyətlər əldə
edilmişdir. Dövlət proqramları
çərçivəsində ölkənin
ümumtəhsil məktəbləri İKT ilə təmin
edilmiş, hər 20 şagirdə bir kompüter nisbəti
təmin olunmuşdur. Halbuki 2004-cü ildə
hər 1063 şagirdə bir kompüter düşürdü.
500 təhsil müəssisəsi Azərbaycan Təhsil
Şəbəkəsinə (İntranet) və İnternet şəbəkəsinə
qoşulmuş, inzibati, pedaqoji və texniki heyət
əhatə olunmaqla 40 min nəfər müvafiq
treninqlərdən keçərək İKT
bacarıqlarına yiyələnmişdir. Təhsil
tariximizdə, ilk dəfə olaraq, fənlər üzrə
elektron tədris resursları hazırlanıb
məktəblərə verilmiş, 20 məktəbdə
"elektron məktəb" layihəsi həyata keçirilməyə
başlanmışdır. I-X siniflər üçün
"İnformatika" dərslikləri hazırlanmış,
bütün siniflərdə informatikanın tədrisinə
başlanmışdır.
Təhsillə bağlı məlumat və
resursların toplanması, onların təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi məqsədilə Məlumat və Resurs
Mərkəzi, ictimaiyyəti təhsil sahəsindəki
yeniliklərlə operativ məlumatlandırmaq və elektron
tədris resurslarından istifadəni təmin etmək
məqsədilə Milli Təhsil Portalı, təhsil
sahəsində çevik idarəetmə sisteminin
yaradılması məqsədilə Milli Təhsil Məlumat
Bazası yaradılmışdır.
Bir
şagirdə bir kompüter konsepsiyasının
reallaşdırılması məqsədilə İntel
şirkəti ilə birlikdə 400 şagirdə noutbuklar
verilmişdir. "Xalq kompüteri" layihəsi
çərçivəsində isə 5000 müəllim
kompüterlə təmin olunmuşdur.
Təhsilin informasiyalaşdırılması
sahəsində Azərbaycan Təhsil
Şəbəkəsinə (İntranet) və İnternet
şəbəkəsinə əlavə 500 təhsil
müəssisəsinin qoşulması və onların
yüksək sürətli internetə
çıxışının təmin edilməsi, 25 min
nəfər pedaqoji, 4 min nəfər inzibati-idarəetmə
və 500 nəfər texniki heyətin İKT
üzrə treninqlərdən keçirilməsi, "bir
müəllim-bir kompüter", "bir şagird - bir
kompüter" layihəsinin əhatə dairəsinin
genişləndirilməsi, "Elektron məktəb"
layihəsinə əlavə məktəblərin cəlb
edilməsi əsas perspektivlər kimi
müəyyənləşdirilmişdir.
Səs.- 2010.- 30 aprel.- S. 10.