Azərbaycan dinamik
inkişafa nail olub
“2010-cu ildə kənd təsərrüfatının
dövlət tərəfindən dəstəklənməsi,
subsidiyaların və dotasiyaların verilməsi davam etdiriləcəkdir
”
- Ziyad müəllim, 2010-cu ilin dövlət büdcəsinə
dəyişiklik edilməsi hansı zərurətdən
yarandı?
- İl ərzində dünya və ölkə iqtisadiyyatında baş verən hadisələrin təsiri nəticəsində dövlət büdcəsinə yenidən baxılması zərurətə çevrildi. "Azərbaycan Respublikasının 2010-cu il dövlət büdcəsi haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununa dəyişikliklər edilməsi barədə" Azərbaycan Respublikasının Qanun layihəsi Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 109-cu maddəsinin 2-ci bəndi və "Büdcə sistemi haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun 20.2-ci maddəsinə uyğun olaraq Azərbaycan Respublikası Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən Milli Məclisə təqdim edilmişdir.
2008-ci ilin ikinci yarısından etibarən bütün dünyanı cənginə almış maliyyə-iqtisadi böhranı 2010-cu ilin ilk 4 ayı ərzində müəyyən qədər səngimişdir. Dünya iqtisadiyyatında artım meyilləri sezilməyə başlanmışdır. Bütün bunların nəticəsidir ki, dünya bazarında neftin orta qiyməti 75,5 ABŞ dolları olmuşdur. Bildiyimiz kimi, Azərbaycan Respublikasının dövlət büdcəsi haqqında qanun layihəsi qəbul olunarkən neftin qiyməti 45 dollar götürülmüşdü. Bütün bunları nəzərə alaraq, reallıq tələb edir ki, dövlət büdcəsi üzrə qəbul olunmuş proqnoz göstəricilərinə yenidən baxılsın. Dünya bazarında neftin qiymətinə müxtəlif amillər təsir göstərirlər. Mütəxəssislər neftin qiymətinin 65-70 dollar olacağını proqnozlaşdırırlar. Belə proqnozlar bizə də imkan verir ki, dövlət büdcəsində neftin qiymətini 60 dollar götürək. Eyni zamanda, belə bir proqnoz Dövlət Neft Fondu gəlirlərinin 2,7 milyard manat artımı deməkdir. Məhz bunun nəticəsində 2010-cu il dövlət büdcəsinə edilmiş dəyişikliklərdə büdcənin mədaxil hissəsinin 1490,0 milyon manat artırılması nəzərdə tutulmuşdur.
Neftin qiymətinin qalxması təkcə Dövlət Neft Fondunun gəlirlərinin artımı deyil, həm də bir sıra vergi daxilolmaları (hüquqi şəxslərin mənfəət vergisi, fiziki şəxslərin gəlir vergisi, əlavə dəyər vergisi) üzrə çoxalmaya səbəb olacaqdır. Ona görə də, yeni proqnoz göstəricilərində gəlirlərin artımının 1,0 milyard manatı Dövlət Neft Fondunun üzərinə düşürsə, 490,0 milyon manatı isə Vergilər Nazirliyinin xətti ilə təmin olunacaqdır. (Azərbaycan Beynəlxalq Əməliyyat Şirkəti üzrə 320,0 milyon manat mənfəət vergisi, Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Şirkəti üzrə 120,0 milyon manat, 50,0 milyon manat əlavə dəyər vergisi).
-Büdcədəki azalma iqtisadiyyatın inkişafında problemlər
yaradacaqmı?
-Xeyr, bu dəyişikliklər dövlət büdcəsinin parametrlərində azalmaya imkan vermir. Əksinə biz 2010-cu ilin dövlət büdcəsinə, yuxarıda qeyd edildiyi kimi, 1,5 milyard manata yaxın vəsait əlavə etmişik. Qeyd etmək istəyirəm ki, dünya iqtisadiyyatında baş verən çox ağır proseslərə baxmayaraq, Azərbaycan iqtisadiyyatı yenə də liderliyini qoruyub saxlamış və böhrana münasibətdə dayanıqlılıq göstərmişdir. 2009-cu ildə ÜDM-in real artım tempi 2008-ci illə müqayisədə 9,3%, onun adambaşına düşən həcmi isə 7,9% artmışdır. Müqayisə üçün onu qeyd etmək olar ki, ÜDM-in artımı Fransada -2,2%, Böyük Britaniyada -4,9%, Almaniya və İtaliyada -5,0%, MDB ölkələrindən Rusiyada -7,9%, bir çox göstəricilərinə görə keçmiş SSRİ respublikaları arasında öndə gedən Estoniyada -14,1%, Ermənistanda -14,4% olmuşdur. Neft ixrac edən ölkələrdə, məsələn, Səudiyyə Ərəbistanında ÜDM artımı cəmi 0,1%, İranda 1,8%, Norveçdə -1,5%, ABŞ-da -2,4%, Venesuelada isə -3,3% olmuşdur. Bütün bunlar reallıqdır və onlarla hesablaşmamaq olmaz.
Milli Məclisdə 2009-cu il dövlət büdcəsi təsdiq edilərkən, 1 barel neftin qiyməti 70 dollar müəyyən edilmişdi. Amma dünya bazarında neftin qiyməti sürətlə aşağı düşməkdə davam edirdi. Nəticədə 2009-cu ildə neftin orta illik qiyməti 62,1 dollar oldu. Təbii ki, bu ölkənin valyuta ehtiyatlarına, ticarət dövriyyəsinə mənfi təsir etdi. Yəni hər iki amil çox ciddidir və əksər neft ixrac edən ölkələr, eləcə də, başqaları bu mərhələni çox ağır keçirdilər. Bundan əlavə, ölkədən borc öhdəlikləri ilə bağlı xeyli pul vəsaiti çıxdı. Amma cənab Prezidentin bu istiqamətdə gördüyü tədbirlər: qeyri-neft sektorunun inkişafı, infrastruktur layihələrinin reallaşması, sahibkarlığa dövlət dəstəyinin artması iqtisadiyyatın dinamikliyinin pozulmasının qarşısını aldı. Ölkə iqtisadiyyatında büdcənin rolu dünya maliyyə böhranı şəraitində də, bir çox ölkələrdə olduğu kimi, azalmadı, əksinə, çoxaldı. Əhalinin pul gəlirlərinin artması və onun inflyasiyanın artmasından bir neçə dəfə üstün olması təmin edildi (pul gəlirləri 8,0%, inflyasiya 1,5%). Məsələn, 2009-cu ildə dövlət büdcəsinin ÜDM-də xüsusi çəkisi 2008-ci illə müqayisədə 3,1% artaraq, 29,9%-ni təşkil etdi. 2009-cu il üçün nəzərdə tutulmuş əsas strateji məqsədlərə nail olundu. Görülmüş qabaqlayıcı tədbirlər nəticəsində 2008-ci illə müqayisədə əhalinin banklardakı əmanətləri 22,7%, yuxarıda qeyd etdiyim kimi pul gəlirləri 8,0%, adambaşına düşən gəlirləri isə 6,7% artmışdır. Bütün bu sadaladıqlarımı eynilə 2010-cu il üçün də şamil etmək olar. Reallıq göstərir ki, Azərbaycan iqtisadiyyatı üçün heç bir problem yaranmadan 2010-cu il dövlət büdcəsi üzrə nəzərdə tutduğumuz məqsədlər yerinə yetiriləcəkdir.
-2010-cu il üçün dövlət büdcəsi təsdiq
edilən zaman investisiya
tutumlu bəzi layihələrin
icrasının təxirə salınmasının məqsədəuyğunluğu
bildirilirdi. Bu halda, "Regionların sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət Proqramı"nın tam icrası nə dərəcədə real görünə bilər?
-Burada qeyri-adi bir məsələ
yoxdur. Hər bir ölkə
nəzərdə tutulmuş
investisiya tutumlu layihələri reallaşdırmaq
prosesində bir daha təhlillər aparır. İqtisadiyyatda, nəinki daxili,
xarici amillərin təsiri nəticəsində
gözlənilməz proseslər
baş verir. Bəli, dünya iqtisadiyyatında təlatümlü hallar baş verməmişdən
əvvəl, bir çox ölkələrdə
olduğu kimi, bizdə də çoxsaylı layihələrin
reallaşması nəzərdə
tutulmuşdu. Sonrakı hadisələr
hökuməti bu layihələrə yenidən
baxmağa vadar etdi, vacib layihələr
önə çəkildi.
Ona görə də, 2010-cu ilin büdcəsində bu amil diqqətlə
təhlil edildi. Hətta müəyyən layihələrin
o ərəfədə kənara
qoyulması şəraitində
belə regionlarda dinamik inkişaf davam edirdi. İndi şərait dəyişib.
Ona görə kənara qoyulmuş layihələrə
yenidən baxılır.
Yəni regionların inkişaf proqramı sürətlə
davam edir. Elə götürək kənd təsərrüfatını.
2010-cu ildə kənd təsərrüfatının dövlət
tərəfindən dəstəklənməsi,
subsidiyaların və
dotasiyaların verilməsi
davam etdiriləcəkdir. Hökumət Prezident İlham Əliyevin göstərişlərini
əsas tutaraq, təsərrüfatlara maliyyə-kredit,
lizinq xidmətinin yaxşılaşdırılması istiqamətində konkret işlər görəcəkdir.
Əlbəttə, aqrar sektora
dövlət qayğısı
bundan sonra da artırılmalı,
ilk növbədə, yerli
istehsalın inkişafı
üçün mövcud
olan imkanlar araşdırılmalı, sahibkarlara
mane olan əngəllər
aradan qaldırılmalı,
ölkənin ərzaq
təhlükəsizliyi ilə
bağlı proqramın
yerinə yetirilməsi
istiqamətində işlər
daha genişləndirilməlidir.
Dövlət başçısı hesab edir ki,
bu sahəyə dövlət qayğısı
daha intensiv şəkil almalı və mövcud problemlər öz həllini tapmalıdır. 2009-cu ilin dövlət büdcəsində
sahibkarlığın inkişafı
ilə bağlı xərclərin maliyyələşdirilməsi
məqsədi ilə Sahibkarlığa Kömək
Milli Fonduna (SKMF) 74,1 milyon manat
vəsait ayrılmış
və tam istifadə olunmuşdur. Ümumiyyətlə,
dövlət büdcəsindən
2002-2009-cu illərdə SKMF-yə 364,2 milyon
manat vəsait ayrılmışdır. Qaytarılmış
kredit vəsaitləri
və faizləri nəzərə almaqla,
2009-cu ilin sonuna SKMF-nin kredit portfelinin
həcmi 465,2 milyon manata çatmışdır
(cəmi 9450 investisiya
layihəsi, o cümlədən,
2009-cu ildə 2101 layihə).
SKMF-ə 2010-cu il dövlət büdcəsində ayrılması
nəzərdə tutulan
vəsaitlər üzrə
gözlənilən icra
səviyyəsini, habelə,
son 7 ildə müvəkkil
kredit təşkilatları
tərəfindən SKMF-nin
vəsaitindən istifadə
olunmuş məbləğləri
nəzərə almaqla,
2010-cu ilin sonuna fondun kredit portfelinin
təqribən 570,0-580,0 milyon
manata çatacağını
proqnozlaşdırmaq olar.
Bütün bunlar isə, heç şübhəsiz ki,
"Regionların sosial-iqtisadi
inkişafı Dövlət
Proqramı"nın müvəffəqiyyətlə icrası üçün
əsasdır.
- Ziyad müəllim,
büdcə dəyişikliyinin
inflyasiyanın faiz göstəricisinə nə
kimi müsbət və ya mənfi
təsiri olacaq?
- Hökumət,
Maliyyə Nazirliyi, Vergilər Nazirliyi, Dövlət Gömrük
Komitəsi, İqtisadi
İnkişaf Nazirliyi,
Mərkəzi Bank, büdcənin
formalaşması və
icrasında iştirak
edən digər qurumlar dövlət başçısının tapşırıqlarını
əsas tutaraq, dünya maliyyə böhranı şəraitində
qlobal dünya iqtisadiyyatında gedən prosesləri diqqətlə
izləmiş və böhranın ölkə
iqtisadiyyatına təsirini
azaltmaq üçün
qabaqlayıcı tədbirlər
görmüşlər. Milli
Məclis tərəfindən
qəbul olunmuş bir sıra qanunlar,
mövcud qanunlara əlavə və dəyişikliklər ("Dövlət
borcu" haqqında,
"Büdcə sistemi"
haqqında, "Əmanətlərin
sığortalanması" haqqında) səmərəliliyin
artmasına öz müsbət təsirini göstərmişdir. Bütün bunlar
barədə İqtisadi
Siyasət Komitəsinin
iclasında ətraflı
fikir mübadiləsi aparıldı. 2009-cu ildə
dövlət başçısının
təşəbbüsü ilə "Mərkəzi
Bank haqqında Qanun"a
edilən dəyişikliklər,
real sektora məqsədli
kreditlərin verilməsi
mexanizminin təkmilləşdirilməsi,
bir sıra böyük müəssisələrin
maliyyə dəstəyi
almaları, bankın uçot dərəcəsinin
mərhələlərlə aşağı endirilməsi,
ümumiyyətlə, çevik
pul-kredit siyasəti, manatın məzənnəsinin
qorunub saxlanılması
nəticəsində bank sektorunda
sarsıntılar baş
vermədi, xarici öhdəliklərlə bağlı
heç bir problem yaranmadı. Ümumilikdə, bu tədbirlərlə
yanaşı, xərclərin azaldılması son nəticədə
inflyasiya təzyiqlərinin azalması ilə düz mütənasibdir. Məhz həyata keçirilmiş
bu tədbirlərin nəticəsində 2009-cu ildə ölkədə
inflyasiya tempi (1,5%) neft ixrac edən əsas ölkələr
üzrə orta inflyasiya göstəricisindən 3 dəfədən
çox aşağı olmuşdur.
Hesab edirəm ki,
qanunvericilikdə edilmiş müvafiq dəyişikliklər və
hökumətin, Mərkəzi Bankın vaxtında
gördüyü qabaqlayıcı tədbirlər nəticəsində
bu il də inflyasiyanı aşağı səviyyədə
saxlamaq mümkün olacaqdır.
- Ziyad müəllim, yeri gəlmişkən, xüsusi
iqtisadi zonaların yaradılması haqqında qanun qəbul
edilsə də, bu zonaların yaradılması o qədər
də real görünmür. Bunu dünyada hökm sürən
maliyyə böhranı ilə əlaqələndirmək
olarmı?
- Qətiyyən. Bildiyiniz
kimi, xüsusi iqtisadi zonaların yaradılması haqqında
müvafiq Prezident fərmanından sonra qanunvericilik bazası təkmilləşdirilmiş
və yuxarıda qeyd etdiyiniz qanun qəbul olunmuşdur.
Hazırda bu sahədə ciddi iş gedir və kompleks tədbirlər
planı hazırlanmaqdadır. Yəqin ki, yaxın zamanlarda tədbirlər
planı ilə geniş ictimaiyyət tanış olacaqdır.
- Bazarda balans yaratmaq üçün Rəqabət Məcəlləsinin,
nəhayət, qəbuluna ehtiyac olduğunu
düşünmürsünüz ki?
- Tamamilə haqlı
buyurursunuz. Məlumat üçün bildirmək istəyirəm
ki, Rəqabət Məcəlləsi birinci və ikinci
oxunuşlardan artıq keçmişdir. Deyilən iradlar
üzərində işçi qrupu tərəfindən
iş aparılmış və hesab edirəm ki,
üçüncü oxunuş üçün bu ilin
payız sessiyasında qanun layihəsi Milli Məclisin plenar
iclasına çıxarılacaqdır.
Bəxtiyar MƏMMƏDOV
Səs.- 2010.- 1 iyul.- S. 8.