Heydər Əliyev və Azərbaycanın milli təhlükəsizlik siyasəti: əsas məqsədi, vəzifələri və icra mexanizmləri

 

XX əsrin sonunda müstəqillik əldə etməsi Azərbaycanın həm  dövlət quruluşunda  əsaslı dəyişikliklərin həyata keçirilməsini, yeni sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi münasibətlərin formalaşmasını şərtləndirdi, həm də ona, davamlı olaraq, öz təhlükəsizliyinin qayğısına qalmaq kimi daimi bir məsuliyyət bəxş etdi. Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyasının qəbul olunmasından öncə Milli Məclis tərəfindən 2004-cü ildə  "Milli təhlükəsizlik haqqında" Qanun qəbul olunmuş və respublika Prezidentinin 2004-cü il 29 iyun tarixli Sərəncamı ilə təsdiq olunmuşdur. Bu qanun özündə Azərbaycan xalqının ümummillı lideri, müstəqil Azərbaycan dövlətinin banisi Heydər Əliyevin milli təhlükəsizlk təliminin və siyasətinin əsas prinsiplərini,  məqsəd və vəzifələrini əks etdirmiş və gələcək MTK-nın yaradılmasını şərtləndirmişdir.

Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyası ölkənin milli təhlükəsizlik  siyasətinin həyata keçirilməsində uzunmüddətli strateji vəzifə və prioritetləri özündə əks etdirən konseptual sənəd hesab olunur. Konsepsiya Azərbaycan Prezidentinin 2007-ci il  23 may tarixli Sərəncamı ilə təsdiq olunmuş və fəaliyyət üçün əsas götürülmüşdür.       Girişdən, dörd bölmədən və yekun müddəalardan ibarət olan MTK  XXI əsrdə ölkənin milli maraqların təmin olunması ilə bağlı  hakimiyyət strukturlarının bəzi fəaliyyət istiqamətlərini  müəyyən edilir    milli təhlükəsizlik sahəsində dövlət siyasətinin normativ-hüquqi bazasını təkmilləşdirilir.

Təhlükəsizlik siyasətinin  əsas məqsəd və vəzifələri

Azərbaycan dövlət müstəqilliyinin, ərazi bütövlüyünün, konstitusiya quruluşunun, vətəndaşlarının hüquqlarının, cəmiyyətinin milli və vətəndaş birliyinin, ölkənin sabit inkişafının tələb etdiyi  ən ümdə dövləti vəzifələr və onların təminatı yolları, mövcud milli resursların bu işə səfərbər edilməsi proqramı və bəhs olunan sahədə məsuliyyətli dövlət idarəçilinin yaradılması onun milli təhlükəsizlik siyasətinin ən ali məqsədini təşkil edir.     

Mürəkkəb geosiyasi məkanda yerləşən Azərbaycan Respublikası müstəqilliyə qovuşduğu andan  hüquqi və dünyəvi  dövlət, demokratik cəmiyyət və siyasi plüralizm yolunu öz inkişafının və konstitusiya quruluşunun əsası elan edərək, bölgə ölkələri ilə sülh və mehriban qonşuluq şəraitində, dünyanın qabaqcıl siyasi, iqtisadi və təhlükəsizlik sistemləri ilə bərabərhüquqlu əməkdaşlıq etmək və bu strukturlara inteqrasiya olunmaq xətti yürüdür.

Azərbaycan hesab edir ki, XXI əsrdə beynəlxalq münasibətlərin tənzimlənməsinin və münaqişələrin həllinin  koordinasiya mərkəzi BMT olmalıdır. Odur ki, beynəlxalq aləmdə baş verən  siyasi və iqtisadi dəyişikliklərə məqsədyönlü şəkildə adaptasiya  olunması məqsədilə, BMT-də rasional islahatların aparılmasını ölkəmiz daim dəstəkləməlidir.  Azərbaycan  bir çox  nüfuzlu beynəlxalq və regional təşkilatların üzvü kimi  dünyanın aparıcı dövlətləri ilə münasibətləri inkişaf etdirir, dünya iqtisadiyyatına və siyasətinə sürətlə inteqrasiya olunur, Cənubi Qafqaz regionu ilə bağlı  beynəlxalq münasibətlərin arxitekturasının formalaşmasına həlledici təsir göstərir.  Eyni zamanda, ölkəmiz həm milli, həm də beynəlxalq təhlükəsizliyin təmin olunması üçün bərabərhüquqlu   qarşılıqlı  hörmət  faydalı əməkdaşlıq prinsiplərinə əsaslanan sabit dünya nizamının mövcud olmasına çalışır.

 

Milli təhlükəsizliyin əsasları

 

Azərbaycanın milli təhlükəsizliyinin əsasını dövlətin müstəqilliyinin, suverenliyinin, ərazi bütövlüyünün, konstitusiya quruluşunun, milli maraqlarının,  vətəndaşlarının hüquq və mənafelərinin daxili və xarici təhdidlərdən qorunması və təmin edilməsi təşkil edir.

 Milli təhlükəsizliyin əsas obyektlərinə vətəndaş- onun hüquq və azadlıqları,  cəmiyyət- onun maddi və mənəvi dəyərləri,  dövlət- onun müstəqilliyi, suverenliyi,   konstitusiya quruluşu    ərazi bütövlüyü daxildir.

 Milli təhlükəsizliyin əsas subyektlərinə isə  insanların, cəmiyyətin və dövlətin təhlükəsizliyi maraqlarının və tələbatlarının təmin edilməsi məqsədilə yaradılmış dövlət hakimiyyəti orqanları və diğər təhlükəsizlik institutlarını aid edilir.

 

Təhlükəsizlik mühiti və beynəlxalq imic

 

Hər bir ölkənin milli təhlükəsizlik siyasətinin effektivliyi və uğuru ölkənin təhlükəsizlik mühiti və beynəlxalq imicindən asılıdır. Dövlətin suverenliyi, ərazi bütövlüyü, sərhədlərinin toxunulmazlığı, milli maraqlarının təminatı, davamlı inkişafı, vətəndaşlarının sosial-siyasi hüquqlarının və rifah halının təmin olunması və milli-mənəvi dəyərlərinin qorunmasına təsir edən əsas amillər məhz təhlükəsizlik mühiti və beynəlxalq imicdir.

Azərbaycan müstəqil bir dövlət olaraq beynəlxalq hüququn subyekti kimi,  müasir dünyanın bir hissəsidir;  BMT,  ATƏT, Avropa Şurası, İKT, MDB, GUAM, EKO, TDB və s. kimi  böyük və kiçik beynəlxalq, regional təşkilatların  üzvüdür. Siyasi,  sosial-mədəni baxımdan nüfuzlu beynəlxalq strukturlara hərtərəfli inteqrasiya xətti yürüdür, çoxsaylı beynəlxalq konvensiyalara qoşulmuşdur. Bütün bunlar həm onun təhlükəsizlik mühitinə, həm də beynəlxalq imicinin müəyyənləşməsinə bilavasitə təsir göstərir.

Azərbaycan mühüm coğrafi və geosiyasi önəmi olan bir regionda yerləşir. Onun tutduğu geosiyasi, geoiqtisadi və geostrateji mövqe, yürütdüyü daxili və xarici siyasət  dünyanın və regionun aparıcı dövlətlərinin maraqlarına toxunur və onların diqqətindən kənarda qalmır. Bu reallıq həm bölgənin, həm də ölkənin daxili təhlükəsizlik mühitinə birbaşa təsir göstərir. ABŞ və Qərbi Avropanın böyük ölkələri, regionun Rusiya, Çin, Türkiyə, İran kimi böyük dövlətləri və b. geosiyasi oyunçular Cənubi Qafqazda, Orta Asiya və bütövlükdə Avrasiyada öz maraqları çərçivəsində fəal geosiyasət reallaşdırır ki, bu da Azərbaycanın həm regional, həm də beynəlxalq maraqlarından yan keçmir.

Azərbaycanın hərbi-geostrateji durumu, bu sahədə yürütdüyü siyasət və atdığı addımlar həm Qərbin, xüsusilə, ABŞ, AB və NATO-nun, həm də Rusia, İran və Çin kimi region ölkələrinin diqqət mərkəzində dayanır. Regionun  Rusiya, İran və Türkiyə kimi güclü ölkələri ilə həmsərhəd olması, dünyada və bölgədə  balanslı, tarazlaşdırılmış xarici siyasət aparması, heç bir hərbi-strateji bloka üzv olmaması, əksər ölkələrlə tərəfsiz əməkdaşlıq etməsi və s. geosiyasi addımları  onun təhlükəsizlik mühitinə və beynəlxalq imicinə təsirsiz ötüşmür.  Bu mənada, Azərbaycanın davamlı olaraq müstəqillik illərində yürütdüyü dinc tərəfdaşlıq və qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq siyasəti ona "regionda geosiyasi gərginliyi azaldan  bərabərhüquqlu əməkdaşlıq mühiti yaradan konstruktiv dövlət" imici qazandırmışdır. Bu amil dünya birliyində ölkəmizə etibarlı və sözübütün tərəfdaş imici qazandırmış, Xəzər hövzəsi və Cənubi Qafqazda onun reallaşdırdığı transmilli layihələrə diqqəti artırmış   bölgədəki geosiyasi roluna ciddi maraq yaratmışdır.  Azərbaycanın zəngin karbohidrogen ehtiyatlarına malik olması və öz milli sərvətlərini insanların rifahı, dünyada sülhün və iqtisadi inkişafın təmin olunması naminə istifadə etməsi, bəşəriyyətin XX əsrdə artan enerji və nəqliyyat-kommunikasiya ehtiyaclarını təmin etmək məqsədi güdən nəhəng transmilli enerji layihələrinin əsas təşəbbüskarı olması onun müsbət imcini yüksəltmiş və dünyanın əsas güc mərkəzlərinin diqqətini ona cəlb etmişdir.

Lakin ölkəmizin yerləşdiyi önəmli coğrafi və geomühit ona mühüm geosiyasi üstünlüklər və arzu olunan tərəfdaş  imici qazandırmaqla yanaşı, həm də ona ciddi rəqiblər qazandırdı, bir sıra özünəməxsus təhlükəsizlik problemləri və təhdidləri ilə üzləşdirmişdir.

 

Azərbaycanın milli maraqları və onun çərçivəsi

 

Respublikasın  əsas  inkişaf prioritetləri, ilk növbədə, onun milli maraqlarının  formalaşması və təmin olunması ilə  bağlıdır.  Milli maraqlar  öz məzmununa görə ictimai maraqlardan bir qədər fərqlənir. Belə ki, ictimai maraqlar  dövlətin daxili siyasətini müəyyənləşdirən qanunlar sistemi ilə bağlıdır və onunla tənzimlənir. Milli maraqlar  isə əsasən dövlətin  xarici siyasət sahəsinə aiddir və beynəlxalq aləmlə təmasda onun rəsmi fəaliyyətinin əsasını təşkil edir. 

Azərbaycanın daxili siyasətində  vətəndaşların əsas maraqlarını hakimiyyət qurumları, ictimai-siyasi təşkilatlar və digər yerli strukturlar ifadə edirsə, milli maraqları beynəlxalq aləmdə və ölkə daxilində əsasən Azərbaycan dövləti və onun müvəkkil etdiyi qurumlar  həyata  keçirir.   

Azərbaycanın  milli təhlükəsizliyinin bu gün üçün ən əsas problemi və hərbi-geostrateji vəzifəsi illərdir uzanan və sonu görünməyən Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsinin həllinə nail olmaq, ölkənin pozulmuş ərazi bütövlüyünü və suveren dövlət hüquqlarını bərpa etmək və bu fonda regonda sülhü və dinc əməkdaşlıq mühitini təmin etməkdən ibarətdir. Ölkənin xarici aləmlə bütün təmaslarında, ikitərəfli və çoxtərəfli münasibətlərində  bu problemin müzakirəsi və beynəlxalq hüquq normaları çərçivəsində həlli məsələsi daim diqqət mərkəzində saxlanılır. Bu problem həm də, nəinki təkcə Azərbaycana, onun müstəqil dövlət quruculuğu prosesinə, vətəndaşlarının sabit həyat şəraitinə ciddi zərbə vurmuş, eyni zamanda, həm də 20 ilə yaxın bir dövrdə regionda (Qafqaz, Xəzər-Qara dəniz hövzəsində) dövlətlərarası iqtisadi, siyasi və mədəni əlaqələri pozmuş, ölkələri və xalqları qarşıdurmaya sürükləmiş, onların bir-biri və beynəlxalq aləmlə münasibətlərinə, regional  beynəlxalq inteqrasiya proseslərinə çox ciddi mənfi təsir göstərmişdir. Hazırda Ermənistan-Azərbaycan münaqişəsi- Dağlıq Qarabağ problemi dünyada həllini gözləyən ən çətin və mürəkkəb problemlərdən biri hesab olunur.

Azərbaycanın milli təhlükəsizliyinin həyati əhəmiyyət kəsb edən  ikinci əsas məsələləsi malik olduğu təbii sərvətləri, respublikanın karbohidrogen və enerji  ehtiyatlarını xarici müdaxilə olmadan, özünün müəyyən etdiyi  xarici tərəfdaşlarla birgə işləmək, heç kimdən asılı olmayan,  təhlükəsiz və əlverişli yollarla dünya bazarlarına çıxarmaq və əldə olunan gəliri ölkənin inkişafına və digər ehtiyaclarına yönəltməkdən ibarətdir.               

 Bundan başqa,  Azərbaycanın milli maraq çərçivəsinə həm də:

* Ermənistanın işğalının nəticələrinin aradan qaldırılması, öz yurdundan didərgin salınmış qaçqın və köçkünlərin geri qaytarılması və məskunlaşdırılması;

* işğalın bir daha təkrarlanmaması üçün zəruri təhlükəsizlik tədbirlərinin görülməsi, o cümlədən, milli ordunun lazımi hərbi hazırlıq vəziyyətinə gətirilməsi;

* Azərbaycan xalqının milli birliyinin və varlığının, bu xalqa məxsus əsrlər boyu formalaşmış adət-ənənələrin, milli-mənəvi dəyərlərin, dilin, dinin qorunması,  yaşadılması və ümumbəşəri dəyərlər hesabına zənginləşdirilməsi;

* ölkədə hüquq normaları və qanunçuluğun, şəxsiyyət azadlığı və hüquqlarının dönmədən təmin olunması,  mövcud ictimai-siyasi sabitliyin, vətəndaş cəmiyyəti normalarının, tolerant etnik və dini mühitin qorunması və inkişafı, separatçılıq, siyasi,  etnik və  dini ekstremizmin aradan qaldırılması;

* dünya azərbaycanlılarının birlik və həmrəyliyinin təmin edilməsi, onların vətənpərvərlik hisslərinin gücləndirilməsi, azərbaycançılıq ideyası ətrafında onların birləşdirilməsi, dünyada yaşayan soydaşlarımızın milli və vətəndaş hüquqlarının təmin edilməsi və s. problemlər də Azərbaycanın milli təhlükəsizliyini təhdid edən spesifik faktorlar hesab oluna bilər.             

 Məkan əlamətlərinə görə Azərbaycanın  milli maraq çərçivəsi:

1.  Ölkənin öz ərazisi daxilində təzahür edən;

2. Regional münasibətlərdə, yaxud beynəlxalq  məkanda, qonşu ölkələrlə təmasda, hər hansı hökumətlərarası təşkilatlar çərçivəsində və s. şəklində təmsil olunan maraqlar kimi qruplaşdırmaq olar.

Milli maraqlar  əsas və yaxud ikinci dərəcəli, daimi, yaxud əvəzlənən, uzunmüddətli, yaxud qısamüddətli maraqlara ayrılır.

Əsas və daimi milli maraqlar bir çox mühüm geosiyasi parametrlərinə- dövlətin beynəlxalq münasibətlər sistemindəki yeri və roluna,  nüfuzu və hərbi gücünə,  özünün suverenliyini qoruyub saxlamaq və vətəndaşlarının təhlükəsizliyini təmin etmək qabiliyyətinə və s. görə müəyyənləşir.

 

Azərbaycan Respublikasının milli təhlükəsizliyinə təhdidlər

 

Milli təhlükəsizlik sistemi ilə milli təhlükəsizliyin təmin olunması sistemi öz məzmununa görə bir-birindən fərqlənir. Birincisi,  maraq və təhdidlərin qarşılıqlı təsiri prosesini əks etdirən funksional nəzəri (konseptual) sistemdirsə, ikincisi  milli təhlükəsizliyin təmin olunmasının praktiki məsələlərini həll etməyi nəzərdə tutan  orqanlar, vasitələr, müxtəlif təşkilatlar (institusional) sistemidir.

Qeyd edək ki,  maraqların həyata keçirilməsi ilə bağlı fəaliyyət zamanı geosiyasi aktyorlar- fərdlər, sosial qruplar və dövlətlər arasında bəzi obyektiv ziddiyyətlər meydana çıxır. Lakin maraqların üst-üstə düşən və paralellik təşkil edən digər növləri də olur ki, bunlar öz məzmununa görə pozitiv münasibətlərin yaranmasına  şərait yaradır, ictimai və beynəlxalq münasibətlərdə qarşılıqlı anlaşmaya  nail olmaq üçün baza rolunu oynayır.

Azərbaycanın milli təhlükəsizliyinə  qarşı yönəlmiş təhdidlər  müəyyən təsnifat üzrə qruplaşdırılır. Bu təsnifat təhdidlərə qarşı, onların konkret  xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla təşkilati tədbirlər görməyə lazımi imkanlar  yaradır. Təsnifatın əsasında  təhlükə mənbəyinin yerləşdiyi yer, təhdidin formalaşma səviyyəsi,  xarakteri və s. dayanır.

Təhdidlər təhlükə mənbəyinin harada yerləşməsindən asılı olaraq daxili və xarici təhdidlərə bölünür. Əgər təhdidlər  xarici dövlətdən və onun vətəndaşlarından  gəlirsə,  onlar xarici təhdidlər  adlanır. Təhdidlərin mənbəyi dövlətin öz daxilində və onun vətəndaşları ilə bağlıdırsa onlara daxili təhdidlər deyilir.

Formalaşma səviyyəsinə görə təhdidlər potensial və real təhdidlərə ayrılır.  Potensial təhdidlər özündə təhlükənin yaranmasını, onun ilkin şərtlərinin formalaşmasını, zərər yetirmək imkanlarını ehtiva edir. Real təhdidlər  isə artıq formalaşmış hadisədir və onun zərər yetirməsi üçün bir və yaxud bir neçə faktor çatışmır.  Real təhdidlərin  təzahür etdiyi zaman milli təhlükəsizliyi təmin etmək  sisteminin qarşısında təhdidin kəskinliyini azaltmaq və onu aradan qaldırmaq  üçün lazımi tədbirlər görmək vəzifəsi dayanır.

Təhdidlər xarakterindən asılı olaraq təbii, antropogen və sosial təhdidlərə bölünür. Təhdidlərin bu cür növlərə ayrılması daha kəskin təhdidləri məqsədyönlü şəkildə aşkarlamağa, onların qarşısını vaxtında almağa, milli təhlükəsizliklə bağlı fəaliyyətin effektivliyini artırmağa imkan verir.

Ümumi təhlükəsizlik prinsiplərinə və təhdidlərin növünə, miqyasına, onların təhlükəsizlik obyektlərinə təsir vasitələrinə görə müasir dövrdə Azərbaycanın milli təhlükəsizliyinin üzləşdiyi təhdidlər sırasına təhlükəsizlik konsepsiyasında aşağıdakı məsələlər aid edilir:

* Azərbaycan Respublikasının müstəqilliyi, suverenliyi, ərazi bütövlüyü və konstitusiya quruluşu əleyhinə qəsdlər; 

* qanunun aliliyinə nail olunması, ictimai asayişin qorunması,  insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi sahəsində dövlət funksiyalarını yerinə yetirməyə qarşı yönəlmiş  fəaliyyət; 

* separatçılıq, etnik, siyasi və dini ekstremizm; 

* terrorçuluq və kütləvi qırğın silahlarının yayılması; 

* regional münaqişələr və transmilli mütəşəkkil cinayətkarlıq; 

* ölkəmizin enerji infrastrukturuna qarşı fəaliyyət; 

* xarici siyasi, hərbi və ya iqtisadi asılılıq; 

* iqtisadi qeyri-sabitlik ;

* peşəkar insan ehtiyatlarının çatışmazlığı; 

* regional hərbiləşdirmə; 

* ekoloji problemlər. 

Təhdidlərin bu cür bölgüsü milli təhlükəsizliyin təmin olunması sisteminin təşkilində və onun əsas fəaliyyət istiqamətlərinin müəyyənləşməsində mühüm rol oynayır.

Milli maraq və milli

təhlükəsizlik ölçüləri

Azərbaycanın milli maraq və milli təhlükəsizliyinin təmin edilməsi bilavasitə onun daxili və xarici maraqlarının düzgün müəyyənləşdirilməsi və onların təmin olunması mexanizmlərinin yaradılmasından  asılıdır. Milli maraqların məzmunu, çərçivəsi və parametrləri cəmiyyətin dəyərlərini özündə əks etdirən  "milli idealla" müəyyənləşir.

Ümumi şəkildə götürdükdə millətin və xalqın ən mühüm "idealını" ilk növbədə özünüqoruma, özünüyaşatma və davamlı inkişaf (yeniləşmə, təkmilləşmə və s.) maraqları təşkil edir. Məsələn, Azərbaycan öz milli təhlükəsizliyinin çərçivəsini və təmin edilməsi mexanizmlərini 1992-1995-ci illərin "özünüqoruma və özünüyaşatma" durumundan, 1996-cı ildən başlanan və 2010-cu ilə sona çatan "davamlı inkişafa qədərki" keçid  dövrünün dinamikasında yarada bilmişdir.

Milli maraq çərçivəsi milli vəzifələrin əhəmiyyətinə və dərəcəsinə görə sıralanır və tez-tez istifadə olunan  "həyati əhəmiyyətli maraqlar"  ifadəsi ilə  ifadə olunur. Azərbaycanın "Milli Təhlükəsizlik Konsepsiyası"nda "həyati əhəmiyyətli mühüm maraqlar" anlayışı öz əksini tapmışdır.

Azərbaycan Respublikasının milli  təhlükəsizlik konsepsiyasında göstərilir ki, milli maraqlar xalqımızın  fundamental dəyər və məqsədlərini, habelə, insan, cəmiyyət və dövlətin tərəqqisini təmin edən siyasi, iqtisadi, sosial və digər tələbatların məcmusudur və  aşağıdakılardan  ibarətdir: 

* dövlətin müstəqilliyinin və ərazi bütövlüyünün qorunması, onun beynəlxalq səviyyədə   tanınmış sərhədlərinin toxunulmazlığının təmin edilməsi;

* Azərbaycan xalqının vahidliyinin qorunub saxlanılması, azərbaycançılıq ideyasının təşviqi;

* vətəndaş cəmiyyətinin formalaşdırılması, insan hüquq və əsas azadlıqlarının təmin olunması;

* demokratik və vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarının inkişafı, qanunun aliliyi, asayişin təmini yolu ilə dövlətin funksiyalarının yerinə yetirilməsinin gücləndirilməsi, əhalinin təhlükəsizliyinin qorunması;

* beynəlxalq öhdəlikləri yerinə yetirmək, qlobal və regional təhlükəsizliyə,  sabitliyə töhfə vermək üçün beynəlxalq təşkilatlarla  əməkdaşlığın inkişaf etdirilməsi;

* bazar iqtisadiyyatının inkişafı, onun hüquqi əsaslarının təkmilləşdirilməsi, iqtisadi sabitliyin təmin olunması məqsədi ilə daxili və xarici sərmayələr üçün əlverişli şəraitin yaradılması;

* təbii sərvətlərdən tam səmərəli istifadə edilməsi, davamlı iqtisadi inkişaf, ətraf mühitin qorunması, təhsil, elmi və texnoloji potensialın artırılması yolu ilə xalqımızın  gələcək inkişafının, əhalinin layiqli həyat səviyyəsinin və fiziki sağlamlığının təmin edilməsi;

* milli özünəməxsusluğun və dünya azərbaycanlılarının həmrəyliyin möhkəmləndirilməsi;

* xalqımızın  mədəni-tarixi irsinin və mənəvi dəyərlərinin qorunması, ümumbəşəri dəyərlərlə zənginləşdirilməsi;

* özünüdərk, vətənpərvərlik və milli iftixar hissinin, intellektual potensialın  inkişaf etdirilməsi.

 

 Milli təhlükəsizlik ölçüləri

 

 Milli təhlükəsizliyin təmin olunması müasir dövrdə istənilən dövlətin daxili və xarici siyasətinin ən prioritet vəzifəsi hesab olunur. Milli təhlükəsizlik ölçüləri və milli maraq çərçivəsi dünyada texniki nailiyyətlərin zəfər çaldığı və qlobal inkişafın dönməz xarakter aldığı XX əsrin sonlarına qədər daha çox ölkələrin müstəqilliyinin, ərazi bütövlüyünün, konstitusiya quruluşunun və suveren dövlət idarəçiliyinin birbaşa xarici hücumlardan, hərbi müdaxilələrdən,   cəmiyyət həyatı və şəxsiyyətə qarşı qəsdlərdən, xəfiyyə fəaliyyətindən və s. təhdidlərdən qorunması kimi başa düşülürdüsə, qloballaşmanın vüsət aldığı və ölkələrarası sərhədlərin şəffaflaşdığı müasir dövrdə bu anlayışa həm də:

* Regional münaqişə və transmilli mütəşəkkillik cinayətkarlığı, nəzarətsiz ərazi və silahlı və mütəşəkkil silahlı dəstələrdən qaynaqlanan təhlükəsizlik təhdidlərini;

* dövlətdaxili ictimai həyatın (cəmiyyətin) milli,  dini, sosial balansının, ölkənin demoqrafik mühitinin pozulmasını və qanunsuz miqrasiyanı;

* dövlətlərin iqtisadi, siyasi, sosial, ərzaq,  enerji, ekoloji, nəqliyyat,  maliyyə və milli valyuta təhlükəsizliyinə və makroiqtisadi mühitinə müdaxilə və xarici aktorlardan asılı vəziyyətə salmanı;

* ölkələrin informasiya-kommunikasiya sistemlərinə, ictimai rəyyaratma, ideoloji və mətbuat vasitələrinə total xarici, transmilli müdaxiləni və  geosiyasi təsiretməni;

* transmilli beynəlxalq terrorizmi, kütləvi qırğın və digər silahların nəzarətdən kənar yayılması, narkotik maddələrin ticarəti və s. kimi milli təhlükəsizlik sahələrini və s. aid edirlər.

Qloballaşmanın dövlətlərin milli maraqlarının təmin olunması yolunda yaratdığı müasir problemlər hər bir ölkədən öz milli maraqlarını və milli təhlükəsizliyini təmin etmənin xüsusi strategiyasını yaratmağı və onu dönmədən həyata keçirməyi tələb edir.

 

Milli təhlükəsizliyin təmin olunmasının əsas vasitələri və resursları

 

Milli təhlükəsizliyinin təmin olunması üçün dövlət özünün həm daxili resurslarından, hən də, xarici siyasət vasitələrindən- siyasi, iqtisadi,  hərbi, təbliğat və informasiya  və s. istifadə edir.  Xarici siyasi fəaliyyətin əsas vasitəsi ilk növbədə rəsmi  diplomatiyaya qurumları hesab olunur. Diplomatiya xüsusi institutların timsalında və beynəlxalq hüquqa uyğun olan çoxsaylı metod və vasitələrin köməyi ilə dövlətin rəsmi xarici fəaliyyətini təşkil edir və ona rəhbərlik edir.

 Dövlətin malik olduğu iqtisadi vasitələr qarşıya qoyulan məqsədlərə nail olmaq üçün iqtisadi resurslardan istifadə etməyi və xarici iqtisadi imkanlardan bəhrələnməyi nəzərdə tutur. Çünki güclü iqtisadiyyata və maliyyə mənbələrinə malik olmaqla dövlətin  beynəlxalq aləmdə öz mövqeyini möhkəmləndirməsi mümkündür.

Hərbi vasitələr özündə ordunu, onun sayını, silahlanmanın keyfiyyətini birləşdirən  silahlı qüvvələrdə  mənəvi əhval-ruhiyyəni əks etdirən dövlətin hərbi gücü aiddir.

 Xarici siyasətin təbliğat və informasiya vasitələrinə isə bütün  müasir informasiya vasitələrinin fəaliyyəti və xarici diaspora qurumlarının imkanları  daxildir.

Təhlükəsizliyin təmin edilməsində ən çox istifadə olunan daxili resurs və siyasət vasitələri dövlət orqanları və qeyri-hökumət strukturları, siyasi partiyalar, vətəndaş cəmiyyəti institutları, kütləvi informasiya vasitələti, milli elita və s.-dir. Dövlət bu qurumların hər biri ilə milli təhlükəsizlik naminə xüsusi iş aparır və onların bəzi şərtlərini təmin etməklə, imkanlarından milli təhlükəsizliyin təmin olunması istiqamətində istifadə edir.

Azərbaycanın təhlükəsizlik siyasətində daxili sabitlik və sərhəd təhlükəsizliyinin  təmin olunması, ölkədaxili miqrasiya, enerji, nəqliyyat təhlükəsizliyi, fövqəladə idarəetmə, ətraf mühitin və əhalinin sağlamlığının mühafizəsi, informasiya təhlükəsizliyi və s. məsələlərin də daim diqqətdə saxlanılmasını tələb edir.

 

 

Əli Həsənov

 

Səs.- 2010.- 8 may.- S. 4-5.