2010-cu il Azərbaycana nə vəd edir?
İlham Əliyev: “Biz 2009-cu ildə əldə
olunmuş uğurlarla kifayətlənməməli, 2010-cu ildə
daha böyük uğurlar əldə etməliyik”
2009-cu ildə Azərbaycanda
ümumi daxili məhsulun real artımı 9 faiz təşkil
edib. Bu dövrdə kənd təsərrüfatı 3,3 faiz,
rabitə sahəsində 12,8 faiz, ticarət sahəsində 9,4
faiz və nəqliyyat sahəsi 7,7 faiz artıb. Dünyanın
əksər ölkələrində gedən kəskin
böhrana baxmayaraq, Azərbaycanda makroiqtisadi sabitlik, iqtisadi
artım, yoxsulluq səviyyəsinin azalması və əhalinin
maddi rifah halının yüksəldilməsi 2009-cu ildə
davam etdirilib.
2009-cu ildə ÜDM-in əhalinin
hər nəfərinə düşən həcmi 5 min dollara
çatıb. 2004-cü ildə bu rəqəm 1000 dollara
yaxın, 2005-ci ildə 1200 dollar olub. Sənaye, kənd təsərrüfatı,
nəqliyyat, rabitə və tikinti sahələrində
artım müşahidə olunub.
Yəni, Azərbaycan bu nəticələrə
yalnız neft sektorunun sürəkli inkişafı hesabına
deyil, həm də qeyri-neft sektorunun inkişafı hesabına
nail olub. Habelə, neft gəlirlərindən səmərəli
istifadə olunduğundan əhalinin yaşayış səviyyəsi
də ÜDM-in artım tempinə uyğun
yaxşılaşıb.
“Əsrin müqaviləsi”
çərçivəsində görülən işlər
nəticəsində Azərbaycanda neft hasilatı bu il 50 milyon
tona çatıb. Hökumətin qarşısında duran əsas
məsələ insanların yaşayış səviyyəsinin
yüksək olması və yoxsulluğun tezliklə ləğvidir.
2008-ci illə müqayisədə
ötən il əhalinin banklardakı əmanətlərinin həcmi
11 faiz artaraq 2 milyard manata, kreditlərin həcmi isə 18,2
faiz artaraq 7,6 milyard manata çatıb.
Təhsil xərclərinə
182,1 milyon manat və ya 30,3 faiz, sosial müdafiə və
sosial təminat xərclərinə 183,5 milyon manat və ya
29,7 faiz, səhiyyə xərclərinə 52,1 milyon manat və
ya 25,4 faiz çox vəsait yönəldilib. Ölkə
iqtisadiyyatına bütün maliyyə mənbələri
hesabına 5,2 milyard manat, o cümlədən, daxili mənbələr
hesabına 4,3 milyard manat investisiya qoyulub ki, bunun da 2,3 milyard
manatı dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına həyata
keçirilib.
Artıq ölkədə
ümumi daxili məhsul istehsalının 84%-i özəl
sektorun payına düşür. Deməli, ölkənin qeyri-neft
bölməsində mövcud iqtisadi potensialından
düzgün istifadə olunur.
Azərbaycanın əsas makroiqtisadi
proqnoz göstəricilərinə əsasən, 2010-cu ildə
32 mlrd. manat həcmində ÜDM-in istehsal olunacağı
proqnozlaşdırılır ki, bu da 7%-lik real artım deməkdir.
Lakin beynəlxalq təşkilatlar və ekspertlər bunun daha
çox olacağını proqnozlaşdırırlar.
Proqnozlara görə, 2010-cu
ildə qeyri-neft sektorunun ÜDM-də xüsusi çəkisi
62,4% səviyyəsində proqnozlaşdırılır.
ÜDM-in tərkibində sənaye sahəsi üzrə 8%-lik
artım gözlənilir.
Qeyri-neft sənayesində
2,4% səviyyəsində real artım ola bilər. Ümumilikdə,
kənd təsərrüfatında 4%, nəqliyyatda 9,3%, rabitədə
17%, sosial və digər xidmətlər üzrə 3,1% səviyyəsində
artım proqnozlaşdırılır.
Cari ildə adambaşına
düşən ÜDM-in həcmi 3627,8 manata, orta aylıq əmək
haqqı isə 365,6 manata çatacağı
proqnozlaşdırılır. Ölkənin ixrac əməliyyatları
15,8 mlrd. dollar, idxal əməliyyatlarının həcmi isə
8,1 mlrd. dollar səviyyəsində nəzərdə tutulub.
Cari il dövlət büdcəsinin gəlirləri 10 milyard
manat, xərclər isə 11,264 milyard manat həcmində nəzərdə
tutulub.
Əldə olunmuş
uğurlar nəticəsində, Dünya İqtisadi Forumunun
makroiqtisadi sabitlik, əmək bazarının səmərəliliyi,
dövlət idarəetməsinin, infrastrukturun və maliyyə
bazarının mükəmməllik səviyyəsi və bu
kimi digər mühüm meyarlar əsasında 2009-2010-cu il
üçün hazırladığı “Qlobal Rəqabətlilik
Hesabatı”nda Azərbaycan 18 pillə irəliləyərək,
133 ölkə arasında 51-ci yerə, MDB ölkələri
arasında isə 1-ci yerə yüksəlib. Bu hesabatda
qonşu ölkələrdən Türkiyə 61-ci, Rusiya
63-cü, Qazaxıstan 67-ci, Ukrayna 82-ci, Gürcüstan
90-cı yerdədir.
Bu dövrdə bütün
maliyyə mənbələri hesabına əsas kapitala
qoyulmuş investisiyanın həcmi son 5 ildə 33,5 milyard manat
təşkil edib, bunun 53,2 faizi daxili, 46,8 faizi isə xarici
investisiyalar olub. 2008-ci ildə istifadə edilmiş
investisiyanın həcmi 2003-cü il səviyyəsini 3 dəfə
üstələyib, adambaşına düşən
investisiyanın həcmi 2003-cü illə müqayisədə
605,8 manat çox olub.
Hazırkı durumda Azərbaycan
dünyada böhrandan ziyan çəkməyən və sabit
inkişafda olan çox az sayda ölkədən biridir.
Bütün bunlar isə, onu göstərir ki, ölkə rəhbərliyi
düzgün iqtisadi siyasət yeridir və bu siyasət Azərbaycanda
yeni bir inkişaf dövrünün əsasını qoyub.
“Yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf” proqramının həyata
keçirilməsinə başlanıb, bunun nəticəsində
yoxsulluq 49%-dən 13 %-ə düşüb. Azərbaycanın
neft gəlirlərindən səmərəli istifadə nəticəsində
yaxın illər ərzində ölkədə yoxsulluğun
tamamilə ləğvinə nail olmaq mümkündür.
Azərbaycanın valyuta
ehtiyatları ildən-ilə artır və bu göstərici
20 mlrd. dollara yaxındır. Bu valyuta ehtiyatları kifayət qədər
effektli idarə olunur. 2010-cu il üçün neftin qiymətinin
45 dollar götürülməsi büdcənin ehtiyatlı
hazırlandığından xəbər verir. Lakin beynəlxalq
təşkilatların və nüfuzlu ekspertlərin
proqnozlarına görə, gələn il üçün
neftin qiyməti 70-80 dollar arasında olacaq. Deməli, ölkəmiz
xeyli əlavə gəlirlər əldə edəcək ki, bu
vəsaitlərin də sosial məsələlərə
ayrılması əhalinin həyat səviyyəsini artıra
bilər.
Əhalinin gəlirlərinin,
həyat səviyyəsinin, istehlakın strukturunun və keyfiyyətinin
artması ilə əlaqədar minimum istehlak səbətinin tərkibinə
yenidən baxılıb və ona daxil olan ərzaq məhsullarının
tərkibinin adambaşına enerji miqdarı 2420 kilokaloriyə
çatdırılıb ki, bu da MDB məkanında ən
yüksək göstəricilərdən biridir.
2010-cu il üçün təhsil
xərcləri 1,277 milyard, səhiyyə xərcləri 0,479
milyard manat proqnozlaşdırılıb. Dövlət növbəti
ildə 2009-cu illə müqayisədə təhsilə 76,3, səhiyyəyə
isə 30,2 milyon manat az vəsait yönəldəcək.
2010-cu ildə təhsil xərcləri 5,6%, səhiyyə isə
6% azaldılıb. Təhsil və səhiyyə xərclərinin
həcmi mütləq həcmcə azalsa da, ümumi büdcədə
təhsilin payı 11%-dən 11,3%-ə, səhiyyənin isə
4,1%-dən 4,3%-ə artıb.
Sosial müdafiə xərcləri
57,9 milyon artırılaraq, 1,192 milyard manata
çatdırılıb. Bu bölmənin büdcə xərclərində
payı 9,2%-dən 10,6%-ə qaldırılıb. Sosial
müdafiə və sosial təminat xərclərində
artım 5% olub. 2010-cu ilin büdcə gəlirləri 10,015
milyard manat proqnozlaşdırılıb ki, bu da 2009-cu illə
müqayisədə 18% və ya 2,162 milyard manat azdır.
Azad sahibkarlığın
inkişafı istiqamətində atılan ardıcıl
addımlar həm də demokratik islahatların iqtisadi yüksəlişlə
paralel şəkildə davam etdirilməsinə, ölkəmizin
siyasi, hüquqi, iqtisadi və digər sahələrdə beynəlxalq
əlaqələrinin genişlənməsinə,
qloballaşan dünyada etibarlı tərəfdaş kimi
mövqelərini möhkəmləndirməsinə
yaradılan etibarlı zəmindir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev özəl sektorun inkişafına, yerli və
xarici iş adamlarının fəaliyyətinə hərtərəfli
imkanların yaradılması, iqtisadi mühitin
liberallaşdırılması yolu ilə əlverişli
biznes və investisiya mühitinin formalaşdırılması
istiqamətində bütün zəruri tədbirləri həyata
keçirir.
Yeridilən iqtisadi siyasətin
nəticəsi olaraq Azərbaycanın investisiya cəlbediciliyinə
görə dünya ölkələri arasında ön
sıralarda olduğunu son illərdə müxtəlif beynəlxalq
təşkilatların hazırladıqları hesabatlar da təsdiqləyir.
Ümumdünya İqtisadi
Forumu (Davos Forumu), Beynəlxalq Valyuta Fondu, Dünya Bankı,
“Qoldman Saks” təşkilatı, Beynəlxalq Maliyyə
Korporasiyası, Müstəqil Dövlətlər Birliyinin
Statistika Komitəsi və digər qurumların hesabatlarında
Azərbaycanda investisiyalar üçün münasib biznes
mühitinin yaradılması, əcnəbi sərmayəçilər
üçün hökumət tərəfindən əlverişli
sərmayə imkanlarının təmin edilməsi, eləcə
də, digər tədbirlərin intensiv xarakter alması əksini
tapıb.
Dünya Bankının və
Beynəlxalq Maliyyə Korporasiyasının tərtib etdikləri
“Doing Business-2010” reytinqində isə Azərbaycan investisiya cəlbediciliyinə
görə, 183 ölkə arasında 38-ci yeri tutub. Hesabat
müəllifləri hesab edirlər ki, biznes sahəsində
son islahatlar Azərbaycanda sahibkarlıq fəaliyyəti
üçün əlverişli şərait
yaradılmasına imkan verib.
Hesabatda Azərbaycan biznesin həyata
keçirilməsi indikatoruna görə 38-ci, biznesin
başlanmasına görə 17-ci, işə qəbula görə
33-cü, əmlakın qeydiyyatına görə 9-cu, kreditlərin
alınmasına görə 15-ci, investorların qorunmasına
görə 20-ci, müqavilələrin icrasının təmin
edilməsinə görə 26-cı olub. Müqayisə
üçün bildirək ki, həmin reytinqdə Qafqaz
ölkələrindən Gürcüstan 90-cı, Ermənistan
97-ci yerləri tutub.
Ölkə sənayesi
üzrə əldə olunmuş göstəricini yüksək
dəyərləndirən dövlət
başçısı son illər Azərbaycanda aparılan sənayeləşdirmə
siyasətinin uğurlu nəticələr verdiyini söylədi.
Bununla belə Prezident İlham Əliyev bu siyasətin bundan
sonra da davam etdiriləcəyini, xarici və yerli
investisiyaları cəlb etməklə sənaye sektorunda
müxtəlif yeni müəssisələrin
yaradılacağını bəyan edib.
Artıq bir neçə
ildir ki, ölkəmizin ayrı-ayrı bölgələrində
həyata keçirilən mühüm infrastruktur layihələri,
eləcə də, dövlət tərəfindən özəl
sektora verilən güzəştli kreditlər də sənaye
istehsalının artırılmasına təkan verir.
Xatırlatmaq yerinə
düşər ki, ixracın stimullaşdırılması,
xarici bazarlara çıxış imkanlarının genişləndirilməsi
məqsədilə görülmüş tədbirlər nəticəsində
Azərbaycan ABŞ və Norveçin “CSP”, Avropa Birliyinin
“CSP+” proqramlarına da daxil edilib.
Bu proqramlar Azərbaycan
sahibkarlarına Avropanın 27 ölkəsinə, ABŞ və
Norveç bazarlarına rüsumsuz və ya çox
aşağı rüsumlarla ixrac imkanları yaradır. 2008-ci
ildən Dünya Ticarət Təşkilatına üzvolma ilə
bağlı işlər davam etdirilib, 11 ölkə ilə
ikitərəfli danışıqlar aparılıb, 2 ölkə
ilə ikitərəfli protokol imzalanıb.
2010-cu ildən Azərbaycanda
bir sıra sahələrdə vergilərin aşağı
salınması planlaşdırılır və bu da
sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi, daxili bazarın
qorunması baxımından son dərəcə əhəmiyyətli
addımdır.
Respublika Prezidenti İlham Əliyev
özəl sektorun dinamik inkişafına təkcə
sosial-iqtisadi yüksəliş xəttinin deyil, həm də
demokratikləşmə prosesinin
ardıcıllığını, vətəndaş hüquq
və azadlıqlarının etibarlı şəkildə
qorunmasını təmin edən başlıca vasitələrdən
biri kimi yanaşır.
Azərbaycanın 2010-cu il
üçün cəmi müdafiə xərcləri 1 205 827
744 manat təşkil edir. Bunun 1 120 991 187 manatı müdafiə
qüvvələri, o cümlədən, 856 586 973 manatı
Müdafiə Nazirliyi, 89 306 570 manatı Dövlət Sərhəd
Xidməti, 6 652 000 manatı maddi-texniki təminatın möhkəmləndirilməsi
ilə bağlı xərclərə, 80 026 523 manatı Milli
Təhlükəsizlik Nazirliyi, 2 425 271 manatı müdafiə
və təhlükəsizlik sahəsində tətbiqi tədqiqatlar,
2 384 763 manatı isə digər kateqoriyalara aid edilməyən
xərclər çərçivəsində Müdafiə Sənayesi
Nazirliyinə nəzərdə tutulub.
Beləliklə, Azərbaycanın
2010-cu il üçün dövlət büdcəsinin xərclərində
azalma olsa da, müdafiə xərclərində, bu, baş verməyib.
Əksinə, artım var. Azərbaycanın müdafiə xərcləri
Ermənistanın müdafiə sektoruna yönəltdiyi vəsaitdən
4 dəfə çoxdur.
Elçin Bayramlı
Səs.- 2010.- 6 yanvar.- S. 5.