Azərbaycan musiqisi dünya
xalqlarını təəccübləndirən
xəzinədir
Azərbaycan milli musiqi sənətinə
dövlət tərəfindən göstərilən
diqqətin və genişmiqyaslı layihələrin
gerçəkləşməsi nəticəsində
coğrafi əraziləri aşaraq milli sənət
nümunələrimiz dünyanın müxtəlif
ölkələrində təmsil və təbliğ
olunmaqdadır. Demək olar ki, qısa bir zaman kəsiyində
Azərbaycan milli musiqi sənətinə münasibət
köklü şəkildə dəyişilmiş, bu
sənət nümunəsi öz layiqli qiymətini
almışdır. Yola saldığımız 2009-cu ildə
musiqi tariximiz üçün əlamətdar bir zaman kimi
salnamələrə həkk olundu. Bu, Azərbaycan
milli-mənəvi dəyərlərinə dünya
miqyasında verilən qiymətlə əlamətdar olan bir
hadisədir.
Müsahibimiz milli musiqi alətlərinin mahir
ifaçısı və dünya ölkələrində
milli irsimizi layiqli bir şəkildə təmsil edən
Məhərrəm Nəcəfzadə də bu sənətin
dünya ölkələrində necə böyük bir
anşlaqla qarşılanmasından, eləcə də,
dövlət tərəfindən milli irsimizə verilən
qiymətdən söz açdı.
-
Məhərrəm müəllim, bildiyimiz kimi, siz
müxtəlif milli alətlərin ifaçısı olaraq
Azərbaycan musiqi sənətində yer almış
sənətkarlar sırasındasınız. Həm simli,
həm də nəfəsli alətlərin ifası kimi,
Azərbaycan musiqisinin dünya musiqisinə hansı formada daxil
olması ilə bağlı fikirlərinizi bilmək
maraqlı olardı.
- Bildiyimiz
kimi, bu yaxınlarda Azərbaycan aşıq sənəti
YUNESKO tərəfindən dünyanın şah
əsərləri sırasına daxil edilmişdir. Eyni zamanda,
bu layihə ilə bərabər Novruz bayramı da bu sırada
olan əsərlərin adı ilə yanaşı, şah
əsərlər sırasında yazılmışdır. Bu
iki böyük əlamətdar hadisə Azərbaycan
milli-mənəvi dəyərlərinə olan
münasibətin dünyəvi bir aləmdə həqiqi
qiyməti kimi əks-səda doğurur. Qeyd etmək
lazımdır ki, bu əlamətdar hadisə YUNESKO
tərəfindən ilk nümunə kimi deyil, buna qədər
olan hadisələrin davamıdır. Belə ki, muğam
sənəti məhz şah əsərlər sırasında
yer almışdır. Bütün bunlar dövlətin,
xüsusilə də, YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, millət
vəkili Mehriban xanım Əliyevanın mədəniyyət
və incəsənətimizə diqqət və
qayğısı nəticəsində
reallaşmışdır. Müasir dövrümüzdə
Azərbaycan musiqisi dünya miqyasında geniş
şəkildə təqdim olunur. Xüsusilə də,
muğam sənətimiz Mehriban xanım Əliyevanın
təşəbbüsü ilə bu səpkidə geniş bir
yol açılmışdır. Xalq sənətinə olan
münasibət hər kəsə aydındır. Bunun nəticəsində milli musiqimizin istedadlı
nümayəndələrinin üzə çıxması
və beynəlxalq müsabiqələrin
iştirakçısı olaraq, yüksək nailiyyətlərin
əldə olunması Azərbaycan dəyərlərini bir daha
dünya xalqlarına layiqli şəkildə təqdim edə
bildi. Bildiyimiz kimi, paytaxtımızda
keçirilən muğam müsabiqələri, eləcə
də, Beynəlxalq Muğam Mərkəzinin
açılışı və burada çox mötəbər
bir müsabiqənin, beynəlxalq muğam müsabiqəsinin
keçirilməsi Azərbaycan milli musiqisinin
təntənəsi idi. Bu layihələrin davamı
olaraq, təbii ki, bu il də Azərbaycanda milli musiqi
sənətinin təbliği istiqamətində
müxtəlif tədbirlər keçiriləcəkdir. Buna
əminliyimiz ondan ibarətdir ki, xalq musiqisinə meyil
artmış, muğam sənətinə gənclərin
axını güclənmişdir. Bildiyiniz kimi, mən simli
alətlərdən tar, qopuz, nəfəsli
alətlərdən isə tütək, zurna, balaban, ney kimi
alətləri ifa edirəm. 1976-cı ildən başlayaraq,
musiqi sənəti ilə məşğul olmuşam.
Azərbaycan Dövlət Televiziyasındakı ilk çıxışım
1979-cu ilə təsadüf edir. Elə o illərdə də
keçirilən müsabiqə və festivallarda
iştirakçı olmuşam. Neçə illərin
təcrübəsi əsasında deyərdim ki, muğam
sənəti ilə yanaşı, bu gün adlarını qeyd
etdiyim milli musiqi alətlərinə də geniş yer
verilmişdir. Etiraf edək ki, balaban musiqi aləti son
günlərdə, demək olar ki, sıradan çıxmaq
üzrəydi. Amma son qısa bir zamanda orta və yaşlı
nəsillə yanaşı, gənclərimiz də bu
alətə meyil göstərmiş, efirlərdə balabanla
milli musiqimizi səsləndirirlər. Pərviz
Əlikramoğlunu dinlədikcə, insanın ruhu
təzələnir. Düzü, bu ifaçılar bizi bir
qədər də təəccübləndirirlər də.
Bu, o deməkdir ki, sənətə olan münasibət
yeniləşir və milli irsimiz yaşayır,
nəsildən-nəslə ötürülür. Onu da deyim
ki, Azərbaycan milli musiqisinə, demək olar ki, bütün
televiziya kanalları yer ayırmışdır. Bu, onu
göstərir ki, Mehriban xanımın həyata keçirdiyi
layihələr nəticəsini vermişdir. Bir müddət
bundan əvvəl, bütün televiziya kanallarında,
demək olar ki, şouya, estrada musiqisinə xüsusi yer
verilirdi. İstedadlı musiqiçilərimiz,
xanəndələrimiz efirlərə çıxa bilmir
və yaxud da çox nadir hallarda
görünürdülər. Artıq sənət və
sənətkara layiqli qiyməti verilir.
- Məhərrəm müəllim, bildiyimiz kimi, milli
musiqimiz dünya musiqiləri sırasında
seçilərək yüksək qiymətləndirilən bir
irs kimi qəbul edilir, lakin bu musiqimizə şərik
çıxmağa, onu
özününküləşdirməyə doğru
müəyyən əllər görünür. Bax, bu
gün dünya ölkələrinin bir çoxunda məhz
milli alətlərimizin, eləcə də, musiqi
əsərlərimizin altında erməni xalq nümunəsi
kimi bir imzaya təsadüf olunur. Bir musiqiçi kimi
bunların qarşısının alınmasını
nədə görürsünüz və xarici məkanlarda
bununla bağlı işlərinizi hansı istiqamətdə
qurursunuz?
-
Düzdür, erməni təcavüzkar siyasətinin ərazi
iddiası milli- mənəvi dəyərlərimizi özününküləşdirmək
prinsipində də büruzə verilir. Bu istiqamətdə
musiqişünas alimlər, sənətşünaslar
məqsədyönlü fəaliyyətdədirlər.
Bəlkə də, bizim bu günə qədər olan
humanizmimizin nəticəsidir ki, onlar bu və ya digər
alətlərimizin, musiqilərimizin mənimsənilməsi
üçün çirkin niyyətlərini həyata
keçirmişlər. Amma onlar heç bir zaman bizim
musiqimizə sahib olmaq imkanına malik ola bilməzlər.
Çünki Azərbaycan milli musiqisinin məxsusi
elementlərinin tarixi kökü bunun
təsdiqlənməsinə imkan verə bilməz. Bizim alətlərimizin
milliliyi alimlərimizin tədqiqatı nəticəsində
təsdiqini tapır. Sənətşünaslıq namizədi
Abasqulu Nəcəfzadənin musiqi alətlərimizlə
bağlı bir neçə kitabları çap olunmuşdur.
Bu kitablarda alətlərin yaranma tarixi köklü faktlar
əsasında öz təsdiqini tapır. Deyim ki, bizim evdə
məxsusi olaraq, bir otaq sırf milli
musiqi alətlərinin saxlanılmasına
ayrılmışdır. Burada hətta Azərbaycanda olmayan,
yaxud da ki, nadir sayda olan milli musiqi alətləri qorunub
saxlanılır. Adı bizə bəlli olmayan musiqi
alətləri Abasqulu Nəcəfzadə tərəfindən
əsərlər vasitəsilə öyrənilərək
hazırlanır. Tar, kaman, ney, balaban və digər
alətlər öz formasına, məzmununa görə
sırf Azərbaycana məxsusdur. Lap qədimdən onlar
Azərbaycan milli sənətinə daxil olmuş, kimsə
hansısa bir faktı əsas götürüb bunun qeyri-xalqa
mənsub olduğunu təsdiqləyə bilməz. Mən
dünyanın bir çox ölkələrində
Türkiyədə, Misirdə, İranda, İsraildə,
ərəb ölkələrində və digər
dövlətlərdə milli musiqi alətlərin
ifaçısı kimi çıxış etmişəm.
Beynəlxalq müsabiqə və festivallarda bir sıra
dövlətlərlə yanaşı, Ermənistanı
təmsil edən musiqiçilər də iştirak
etmişdilər. Səmimi deyim ki, onların musiqisi heç
zaman Azərbaycan musiqisi qədər
alqışlanmamış və sevilməmişdir. Hansı
dövlətdə olmasından asılı olmayaraq,
Azərbaycan musiqisi layiqli qiymətini almış və
iştirak etdiyi müsabiqələrdə birincilik
qazanmış diplomlara və müsabiqənin laureatı
adına layiq görülmüşlər. Astana
şəhərində keçirilən beynəlxalq musiqi
festivalında tanınmış cazmen Əzizə
Mustafazadə ilə birgə layihəmizin əsasında
Azərbaycan musiqisi yüksək
qiymətləndirilərək, müsabiqəsinin qalibi olduq,
Azərbaycan musiqisi hər zaman dünya xalqlarını
təəccübləndirən bir xəzinədir.
Təbii ki, istedadsız musiqiçilərin dünya
ölkələrinə getməsinə, müsabiqə və
festivallarda iştirak etməsinə imkan verilmir. Bu il də bir
sıra xarici dövlətlərə artıq səfər
üçün dəvətlər almışam. Bu
yaxınlarda İsraildən qastrol səfərindən
qayıtmışam. İsrailin dövlət orkestri məni
müşayiət etmişdi. Konsert zamanı xalq musiqi
nömrələrini və bəstəkar əsərlərini
səsləndirdim.
-
Dünyanın hər bir ölkəsinin
özünəməxsus musiqi elementi, musiqisinin dili var.
Azərbaycan musiqisinin dili məhz bu dövlətlərin
məxsusi dəyərlərindən nə ilə
fərqlənir?
-
Azərbaycan musiqisinin tarixi kökü və bu kökün
üzərində yaranmış mədəniyyəti
dünya xalqlarından onu fərqləndirən əsas
cəhətlərdəndir. Sözsüz ki, Azərbaycan
musiqisinin dili ilə xalqın, bütövlükdə,
xarakteri, mənşəyi, dünyəvi
görüşləri öz əksini tapır. Dinindən,
irqindən asılı olmayaraq, hər bir musiqiçinin
dinlədiyi Azərbaycan musiqisi onun ruhuna təsir
göstərmək iqtidarındadır. Düzdür, İran,
ərəb musiqisi Şərq musiqisi olsalar da Azərbaycan
musiqisinin bu sırada öz yüksək yeri var.
Muğamlarımızı, milli sənətimizi öz
kökümüz çərçivəsində təqdim
edirik. Azərbaycan musiqisinə yaxın olan
dövlətlər olmuş olsa da, bir musiqiçi kimi
dyərdim ki, milli musiqimiz hər bir musiqidən
fərqlənir, seçilir.
- Bir
neçə milli musiqi alətinin pedaqoq tərəfindən
tədris edilməsi mümkündürmü?
-
Təvazökarlıqdan kənar da olsa, deyim ki, bir neçə
alətin bir şəxs tərəfindən
səsləndirilməsi İlahi vergisidir. Bu baxımdan da, bunu
bir pedaqoq kimi tədris etmək mümkün deyildir. Mən
Asəf Zeynallı adına Musiqi Kollecində Fikrət
Əbdülqasımov və Sabir Ələkbərov kimi
sənətkarlardan dərs almışam. Məktəbi qurtaran
zaman dövlət imtahanında, ilk dəfə olaraq, tar və
zurnadan istifadə etmişəm. Tarda Süleyman
Ələsgərovun “Daimi hərəkət”, zurnada isə
Üzeyir Hacıbəyovun “Cəngi”sini
səsləndirmişəm. Azərbaycan sənət
tarixində belə şəxslərə nadir hallarda
təsadüf olunur. Azərbaycan musiqi
sənəti tarixində ötən əsrdə
yaşamış Şəkili Ələfsər,
Ələkbər Əsgərov, Əbülfət
Şəkili (Şəkili Ələfsərin qardaşı
oğlu), eləcə də, müasirimiz olmuş Abbasqulu
Nəcəfzadə kamança ilə bərabər
nəfəsli alətlərdə də ifa edir. 6-7 alətin bir şəxs
tərəfindən tədrisi qeyri-mümkündür.
Əgər kimdəsə istedad varsa, yəqin ki,
özü-özlüyündə bunu öyrənə
bilər.
-
Maraqlıdır ki, bir neçə musiqi alətinin
özü də fərqli simli və nəfəsli alətin
konsert proqramının tərtibatı hansı
şəkildə qurulur?
- Təbii
ki, tamaşaçı üçün maraqlı olsun
deyə konsert proqramında elə ssenari qurulmalıdır ki,
tamaşaçı yorulmasın və o, dinlədiyi musiqi
əsərlərindən mənən zövq alsın. Tutaq
ki, balaban və balabandan sonra neyi səsləndirmək
tamaşaçı üçün bir o qədər də
maraqlı ola bilməz. Çünki hər ikisi
nəfəsli alətdir. Tütəklə
“Çoban-bayatı” səsləndirib, arxasınca saz ilə “Urfani” ifa
etmək dinləyicini təəccübləndirəcək. Bu
və ya digər havaların hazırlanmasında
kökdən-kökə düşməyi də
diqqətdə saxlayıram. Musiqiçinin özünün bu
nömrələrdə dəyişməsi və ruhunun ifa
etdiyi musiqi nömrəsinə uyğun olaraq
dəyişməsi, sözsüz ki, ifa zamanı baş verir.
Bir səmimi etirafı da deyim ki, gözəl musiqi
nömrəsinin səslənməsi üçün
ifaçının kədərli olması onun musiqi
əsərinin daha orijinal bir şəkildə təqdiminə
öz təsirini göstərir.
-
Musiqiçi daim axtarışda və inkişafdadır.
Müsahibəmizin sonunda yaxın gələcəkdəki
planlarını bilmək maraqlı olardı?
- Hazırda
yeni bir diskin hazırlanması üzərində
çalışıram. Buraya Azərbaycan klassik musiqi
əsərləri, Ramiz Mirişlinin “Dalğalar”, “Urfani”
aşıq havaları, “Dəli Kür” kinofilmindən musiqi
və s.daxil ediləcəkdir. Eyni zamanda, “Köhnə
Bakı” rəqsini udla ifa edərək, bu diskə əlavə
edəcəyəm. Mənim ifamda səsləndirilən
“Köhnə Bakı” rəqsi Türkiyə böyük
orkestrində eyni oranjimanla ifa edilib. Təbii ki, mən bundan
böyük şərəf duyuram ki, məhz oranjimanı
mənə məxsus olan əsər belə bir orkestrin
ifasında təqdim edilib.
Bu günə qədər ifamda olan klassik musiqi
əsərləri Azərbaycan Dövlət Televiziya və
Radiosunun Qızıl Fondunda saxlanılır. 4 qardaş
Abasqulu, Mehdi, İlham və Məhərrəm
Nəcəfzadənin ifasında “Yallı”, “Qarabağ
şikəstəsi”, “Heyratı”, “Simayi-şəms” ritmik
muğamları da saxlanılır. Fərdi qaydada
isə, “Bayatı-türk”, o cümlədən, “Dastan” folklor
ansamblının solisti kimi 50-dən artıq musiqi
nömrələrim fondun arxivinə daxil edilib. Bundan
sonrakı yaradıcılıq fəaliyyətimi klassik musiqi
sənətinin inkişafına həsr edəcəyəm.
Nəzakət
ƏLƏDDİNQIZI
Səs.- 2010.- 19 yanvar.- S. 16.