İnsan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində Azərbaycan dövlətinin
apardığı siyasət
İnsan hüquq
və azadlıqlarının təmin edilməsi, hüquqi, demokratik və dünyəvi dövlət
yaradılması, vətəndaş cəmiyyətinin
qurulması həmişə bəşəriyyəti düşündürən problemlərdəndir.
Tarixə nəzər salsaq, hələ qədim
Roma dövründə qanunun
aliliyinin təmin edilməsi ilə
yanaşı, hüquqi dövlətin digər
mühüm əlaməti olan
hakimiyyətin bölünməsi prinsipinin
rüşeyiminə rast gəlirik. Həmin
dövrün mütəfəkkirləri
insanların qanun qarşısında bərabərliyini
və şəxsiyyətin azadlıqlarını, ictimai həyatın hüquqi
nizama salınmasını tələb
edirdilər.
Qısa ekskursiya
XVII-XVIII
əsrlərdə yaşayıb-yaratmış, məhşur
fransız mütəfəkkiri Ş.L.Monteskye hüquq elmlərinin enksiklopediyası sayılan
“Qanunların ruhu haqqında” əsərində
üç hakimiyyətin - qanunvericilik, icra və məhkəmə
hakimiyyətinin bölgüsü modelini yaratdı.
Ş.L.Monteskyeyə görə, azadlıqlar qanunlarla icazə
verilən hər bir şeyi etmək
hüququndan ibarətdir. Bunlar nəinki hüquqi dövlət
haqqında nəzəri biliklərin inkişafına
böyük təkan verdi, habelə
qanunvericilikdə əks olunaraq, təcrübədə tətbiq
edildi. Məsələn, ABŞ-ın 1787-ci il tarixli,
Fransanın 1791, 1795, 1848-ci il
konstitusiyaları, Fransanın 26 avqust 1789-cu il tarixli “Vətəndaş
və insan hüquqları Bəyənnaməsi” hakimiyyətin bölünməsi, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi, vətəndaş
cəmiyyətinin yaradılması istiqamətində
qanunvericilik tarixinin uğurlu
addımlarıdır.
Hüquqi
dövlət bir ideya, elm, nəzəriyyə, siyasi konsepsiya və
praktika kimi bəşəriyyətin azadlıq, ədalət
uğrunda mübarizəsi nəticəsində əldə
etdiyi nailiyyətlərin ən
mühümüdür. Məhz hüquqi dövlət şəraitində
əsas insan və vətəndaş hüquqları və
azadlıqları, hamının qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərliyi vətəndaş cəmiyyətinin bərqərar olunması təmin
edilə bilər.
Dövlət və hüquq
sisteminin təşkilinin əsasları
Bunları
həyata keçirməyi qarşısına məqsəd
qoyan Azərbaycan Demokratik Respublikası süquta
uğradıqdan sonra sovet məkanında uzun müddət
yaşayan Azərbaycan xalqı
özünün çoxəsirlik dövlətçilik ənənələrini
davam etdirərək, 18 oktyabr 1991-ci ildə qəbul etdiyi
“Dövlət Müstəqilliyi haqqında Konstitusiya aktı” ilə dövlətimizi rəsmi
olaraq ADR-in varisi və müstəqil
respublika elan etdi. Konstitusiya aktı xalqın öz gələcək
inkişafını və müqəddəratını həll
edəcək məramnamə qismində çıxış
etsə də, ictimai münasibətlərin prinsiplərini, dövlət və
hüquq sisteminin təşkilinin əsaslarını, insan
hüquq və azadlıqları sahəsində dövlətin əsas siyasətini
tənzimləyə bilməzdi. Bunun üçün birinci
növbədə əsas Qanunun hazırlanıb referendum yolu
ilə qəbul edilməsi həyati vacib vəzifə olaraq
qalırdı. Lakin ölkədə hökm sürən hərc-mərclik,
həmin vəzifəni yerinə yetirmək iqtidarında
olmayan hakimiyyətin mövcudluğu xalqın
qarşısında duran bu taleyüklü vəzifənin
reallaşmasına imkan vermirdi.
Məhz
Azərbaycan xalqının Ümummilli Lideri Heydər Əliyevin
xalqın çağırışı ilə hakimiyyətə
qayıdışından sonra
ölkədə siyasi sabitlik təmin olundu, zorakı dövlət
çevrilişlərinin qarşısı alındı,
qanunçuluq və hüquq qaydaları möhkəmləndirildi,
vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması, insan hüquq və
azadlıqlarının qorunması dövlətin
başlıca vəzifəsinə çevrilməyə
başladı. Ümummilli Liderimiz Heydər Əliyevin Sədrliyi
ilə Konstitusiya layihəsini
hazırlayan komissiya yaradıldı. Ulu Öndərimizin
rəhbərliyi ilə hazırlanan Konstitusiya layihəsi Azərbaycan
xalqının müzakirəsinə verildi və 12 noyabr
1995-ci ildə referendum yolu ilə qəbul edilərək 27
noyabr 1995-ci il tarixdən qüvvəyə mindi. Bu hadisə
dövlətçiliyimizin möhkəmlənməsi, Azərbaycanın
dünya birliyində nüfuzunun daha da artması istiqamətində
çox mühüm
ictimai-siyasi hadisə kimi tarixə həkk olundu.
Dövlət səviyyəsində
vətəndaşların hüquqi mühafizəsi
Ümummilli
Liderimiz Heydər Əliyev hüquq-mühafizə
orqanlarının fəaliyyətini daha da
yaxşılaşdırmaq, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının qorunmasını təmin
etmək və bu sahədə dövlət idarəçiliyini
təkmilləşdirmək məqsədi ilə “cinayətkarlığa
qarşı mübarizə və hüquq qaydalarının
daha da möhkəmləndirilməsi haqqında” 9 avqust
1994-cü il tarixli Sərəncam imzalamışdır. Cinayətkarlığa
qarşı mübarizə sahəsində ilk təkmil sənəd
olan bu Fərman proqram sənədi olmaqla bu gün də
aktualdır. Ölkəni daim inkişafda görən Ulu
Öndərimiz demokratik, hüquqi və dünyəvi dövlət
quruculuğunu daha da sürətləndirmək məqsədilə
21 fevral 1996-cı ildə Hüquqi İslahatlar Komissiyası
yaradılması barədə qərar qəbul etmişdir. Həmin
komissiyanın beynəlxalq ekspertlərin iştirakı ilə
hazırladığı Avropa standartlarına uyğun cinayət
Məcəlləsinin, Cinayət-Prosessual Məcəllənin,
Mülki-Prosessual Məcəllənin layihələri,
“Prokurorluq haqqında”, “Vəkillik haqqında”, “Polis
haqqında”, “Əməliyyat-axtarış fəaliyyəti
haqqında”, eləcə də, “Notariat haqqında”, “Bələdiyyələrin
statusu haqqında”, “Bələdiyyələrin seçkiləri
haqqında” və digər Qanun layihələrinin Milli Məclis
tərəfindən qəbul edilməsi ilə milli
qanunvericilik sistemimizin köklü şəkildə yeniləşdi
və müasirləşdi.
Üçpilləli məhkəmə
hakimiyyəti
Ölkəmizdə
üçpilləli məhkəmə hakimiyyəti bərqərar
olundu. Hakimlərin obyektiv və şəffaf prosedurlar, test
üsulu ilə seçiminə başlanıldı. Bu
baxımdan “Məhkəmələr və hakimlər
haqqında”, “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” və
digər qanunların qəbulu mühüm əhəmiyyətə
malikdir. 22 fevral 1998-ci ildə Ümummilli Liderimiz Heydər Əliyevin
imzaladığı “İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında” Fərmanda
bu sahədə həyata keçirilən tədbirlərin
istiqamətləri müəyyən edilmiş, insan
hüquqları məsələsi ümumdövlət səviyyəsinə
qaldırılmışdır. Həmçinin, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 18 iyul 1998-ci il tarixli Fərmanı ilə
“İnsan hüquqlarının müdafiəsinə dair
Dövlət Proqramı” təsdiq olunmuşdur.
Ulu
Öndərimiz 1993-cü ildən tətbiqinə moratorium
qoyduğu ölüm cəzası Ümummilli Liderimizin təşəbbüsü
ilə 1998-ci ildə ləğv edilmişdir.
Bütövlükdə, Şərqdə ilk dəfə
yüksək humanizmin və insanpərvərlik örnəyinin
bariz ifadəsinə çevrilən
bu addım Azərbaycanın beynəlxalq nüfuzunu daha da yüksəltmişdir.
2001-ci
ilin 25 yanvarında Azərbaycan Avropa Şurası kimi mötəbər
beynəlxalq təşkilata tam hüquqlu üzv qəbul
edildi, bu da ölkəmizdə məhkəmə-hüquq
islahatlarının uğurla davam etdirilməsinə, insan
hüquq və azadlıqlarının maksimum müdafiəsi
üçün çevik mexanizmlərin yaradılmasına,
qanunun aliliyinin təmin olunmasına
təkan verdi. 29 dekabr 1998-ci il tarixdə “Təhqiqat, ibtidai
istintaq, prokurorluq və məhkəmə orqanlarının
qanunsuz hərəkətləri nəticəsində fiziki
şəxslərə vurulmuş ziyanın ödənilməsi”,
10 iyun 1997-ci ildə “Vətəndaşların müraciətlərinə
baxılması qaydası haqqında”, 11 iyun 1999-cı ildə
“Vətəndaşların insan hüquq və
azadlıqlarını pozan qərar və hərəkətlərdən
(hərəkətsizliklərdən) məhkəməyə
şikayət edilməsi haqqında” qanunlar, 28 dekabr 2001-ci il
tarixdə “Azərbaycan Respublikasının İnsan
Hüquqları üzrə Müvəkkili (Ombudsman)”, 24 dekabr
2002-ci il tarixdə “Azərbaycan Respublikasında insan hüquq
və azadlıqlarının həyata keçirilməsinin tənzimlənməsi
haqqında” Konstitusiya qanunlarının və s. qəbulu insan insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi sahəsində
aparılan dövlət siyasətinin
tərkib hissələridir.
Təməli qoyulmuş kursun
uğurlu davamı
Əsası
Ulu Öndərimiz Heydər Əliyev
tərəfindən qoyulmuş
məhkəmə-hüquq islahatları, Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam
etdirilir. Ədalət mühakiməsinin hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesində rolunu nəzərə
alaraq, dövlət başçısı İlham Əliyevin
təşəbbüsü ilə “Məhkəmələr və
hakimlər haqqında” Qanuna dəyişikliklər və əlavələr
haqqında”, “Məhkəmə-Hüquq Şurası
haqqında” qanunlar qəbul edilmişdir. 19 yanvar 2006-cı il
tarixdə Azərbaycan Rspublikasında məhkəmə sisteminin
müasirləşdirilməsi ilə bağlı Fərman
imzalayan Prezident İlham Əliyev bəzi məhkəmə
instansiyalarının fəaliyyəti ilə bağlı vətəndaşlarda
narahatlıq doğuran məqamların aradan
qaldırılması istiqamətində mühüm addım
atmışdır. Həmin Fərmanla regionlarda apellyasiya və
yeni iqtisad məhkəmələrinin yaradılması nəzərdə
tutuldu. Bu da vətəndaşların hüquq və
azadlıqlarının daha etibarlı qorunması, onların məhkəməyə
müraciət etmək imkanlarının
asanlaşdırılması istiqamətində yeni mərhələnin
başlanğıcı oldu.
Hüquq və azadlıqlarda
dövlət siyasətinin təmini
İnsan
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsində
dövlət siyasətinin tərkib hissəsindən biri də
korrupsiyaya qarşı mübarizədir. Bu məqsədlə
ölkə Prezidenti “Azərbaycan Respublikasında korrupsiyaya
qarşı mübarizənin gücləndirilməsinə
dair” Fərman imzalamış, Korrupsiyaya qarşı
mübarizə haqqında” Qanun, Korrupsiyaya qarşı
mübarizə üzrə Dövlət Proqramı qəbul
edilmişdir. Azərbaycan bu sahədə əsas beynəlxalq
sənədlərə, insan hüquqları ilə
bağlı 50-dən çox konvensiyaya qoşulmuşdur. Həmçinin,
Azərbaycan 2006-cı ilin may ayında BMT-nin yeni
yaradılmış orqanı -
İnsan hüquqları Şurasına üzv
seçilmişdir. Bu hal Azərbaycan dövlətinin insan hüquq və azadlıqları sahəsində
apardığı ardıcıl işin beynəlxalq əhəmiyyət
kəsb etdiyini və imicinin artdığını bir daha təsdiqləyir.
Hüquqların qorunmasında Milli
Fəaliyyət Planının töhfələri
Ölkə
Prezidenti İlham Əliyev “Azərbaycan Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi
haqqında” 28 dekabr 2006-cı il tarixdə imzaladığı
Sərəncamda Azərbaycanın müasir inkişaf
dövrünün hüquqi dövlət quruculuğu və
insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərinin
gücləndirilməsi dövlət siyasətinin əsas
istiqamətlərindən biri kimi
müəyyən edilmişdir. Sərəncamda Azərbaycan
Respublikasının məhkəmələrinə və
baş prokurorluğuna tövsiyə edilmişdir ki,
normativ-hüquqi aktların tətbiqi zamanı insan
hüquqlarının mühafizəsi sahəsində Azərbaycan
Respublikası qanunvericiliyinin tələblərinə riayət
olunmasına nəzarəti
gücləndirsinlər. Ölkə
başçısı İlham Əliyevin məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi ilə bağlı 19
yanvar 2006-cı tarixli Fərmanından irəli gələn vəzifələrdən
biri də cinayət mühakimə icraatında dövlət
ittihamının müdafiəsi sahəsində təkmilləşdirmə
aparılmasıdır. Bununla bağlı hazırda təxirəsalınmaz
işlər görülür.
Beləliklə,
insan hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsi,
vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılması, demokratik-hüquqi və dünyəvi
dövlət quruculuğu sahəsində aparılan siyasət
ardıcıl, dönmədən, uğurla davam etdirilir. Bu sahədə
əldə olunan nailiyyətlər dövlətimizin beynəlxalq
nüfuzunun daha da artmasına səbəb olmuşdur.
R.HÜSEYNOVA
Səs.- 2011.- 19 avqust.- S. 7.