QHT-lərin beynəlxalq
əlaqələri
Bildiyimiz kimi, həm dövlət
qurumlarının, həm də ictimaiyyətçi şəxslərin
fəal dəstəyi və iştirakı ilə son dövrlərdə
xeyli QHT-lər yaradılmış, onların vətəndaş
cəmiyyəti sektorunda fəaliyyətləri getdikcə
artmışdır. Onların iş sistemləri dövlətçilik
baxımından əhəmiyyətli rol oynayır. Onu da vurğulamaq mümkündür ki, bu istiqamətdə
fəaliyyət göstərən QHT-lər Prezident yanında
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasından da yararlanır, öz işlərinin aktiv fəaliyyətinə
şərait yaradırlar. Bu istiqamətdə
görülən işlər nəticəsində adları
olub, fəaliyyətləri olmayan QHT-lərin lüzumsuz
mövcudluqları da ifşa edilir.
Vətəndaş
cəmiyyəti - qarşılıqlı münasibətlər
Azərbaycan hökuməti və vətəndaş cəmiyyəti arasında qarşılıqlı münasibətlər, vətəndaş cəmiyyəti institutlarının fəaliyyətinin hüquqi bazasına söykənib. QhT-lərin fəaliyyəti isə ölkədə insan hüquqları sahəsində vəziyyətə həsr olunmaqdadır. Lakin bəzi hallarda təəssüfedici məqamlara da rast gəlinir ki, bu da arzuolunmaz proseslərlə sərgilənir. Belə ki, son vaxtlar dövlət-QHT münasibətlərində qarışıqlı münasibətlər artsa da, mənfi halların baş verməsi bir çox ictimai birlik qurumları tərəfindən iddia edilir. Lakin araşdırmalar göstərir ki, belə iddiaların çox olması yanlış fikirlərin cərəyan etməsindən irəli gərlir. Daha dəqiq desək, ölkədə dövlət- QHT əməkdaşlığında vəziyyət kifayət qədər normaldır.
III sektorun beynəlxalq
əlaqələri - uğurlar və nöqsanlar
Azərbaycanın bir sıra vətəndaş cəmiyyəti qurumları bu istiqamətdə ölkə ictimaiyyəti və beynəlxalq təşkilatlarla xeyli işlər görmüşdür. Lakin beynəlxalq əməkdaşlıq çərçivəsində elə QHT-lər də mövcuddur ki, onların fəaliyyəti qeyri-dövlətçilik prinsiplərinə daha yaxın olur. Yəni elə qurumlar mövcuddur ki, onların fəaliyyətində erməni vətəndaş cəmiyyəti ilə əlaqələri üzə çıxır. Bu baxımdan Azərbaycan qeyri-hökumət təşkilatlarının erməni vətəndaş cəmiyyəti təşkilatları ilə əməkdaşlığı normal qəbul edilmir. Eyni zamanda, belə fəaliyyət nöqsanlı fəaliyyət kimi dəyərləndirilir. Hətta Azərbaycanın bəzi qeyri-hökumət təşkilatları Ermənistana gedərək orada müxtəlif tədbirlərdə iştirak edirlər. Bu təşkilatlar xaricdən qrant alır, bundan əlavə bəzi təşkilatlar ermənilərin qrantlarına da göz dikirlər. Bu tədbirdə iştirak etmək, bilavasitə dövlət üzərindən keçərək, şəxsi məqsədlərin təmin olunması kimi qəbul edilir. İşğal olunan torpaqlarımız azad edilmədən iki ölkə QHT-lərin əməkdaşlığı beynəlxalq təşkilatlar üçün də görüntü xarakteri daşıyır. Onlar heç bir siyasi məsələni həll edə bilməzlər.
Qeyd edək ki, Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının sədri Azay Quliyev jurnalistlərə açıqlamasında erməni QHT-ləri ilə əməkdaşlıq edən Azərbaycan vətəndaş cəmiyyəti təşkilatlarını tənqid edib. O bildirib ki, beynəlxalq donor təşkilatları regional əməkdaşlıq adı altında bəzən işğalı unutdurmaq məqsədi ilə müəyyən işlər görürlər və Azərbaycan QHT-lərini pul ilə şirnikləndirirlər.
QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının Dağlıq Qarabağ həqiqətlərinin dünya ictimaiyyətinə çatdırılması ilə məşğul olan QHT-lərə böyük dəstək göstərilir. QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının azərbaycanlıların deportasiyası və soyqırımı ilə bağlı elan etdiyi müsabiqələrdə bir çox QHT-lər iştirak etmiş və təqdim etdikləri beynəlxalq layihələri gerçəkləşdirmişlər. Bu isə, nöqsanlardan fərqli olaraq uğurların göstəricisidir. Zaman keçdikcə həm QHT-lərin, həm də QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının təcrübəsi artır. Azərbaycanlıların deportasiyası və soyqırımı məsələləri ilə məşğul olan QHT-lər də fəaliyyətlərini xeyli gücləndiriblər. Səmərəli təkliflərlə çıxış edən QHT-lərə şura qrant ayırır və ədalətli qərarlar verilir. Ümumilikdə, şuranın QHT-lərə göstərdiyi diqqət və qayğı ictimai təşkilatlar tərəfindən yüksək qiymətləndirilir.
Regional səviyyədə
xarici əlaqələrin qurulması
Onu da qeyd edək ki, Azərbaycanın
vətəndaş cəmiyyəti institutlarının beynəlxalq
və regional səviyyədə effektiv xarici əlaqələrin
qurulması baxımından bir sıra layihələr
uğurlu icra olunmuş və nəticədə əməkdaşlıq
çərçivəsinlə yeni perspektivlər üzə
çıxmışdır. Həyata
keçirilən layihələrin əsas məqsədi yerli
QHT-lərin beynəlxalq və regional şəbəkələrə
qoşulmasına, onların effektiv xarici əlaqələrinin
qurulması imkanlarının genişləndirilməsinə
texniki-metodiki dəstək göstərməklə, Azərbaycan
vətəndaş cəmiyyəti institutlarının
potensialının beynəlxalq arenada
reallaşdırılmasına nail olmaq, onların institutsional
və dayanıqlı inkişafına töhfə verməkdən
ibarət olub. Müxtəlif zamanlarda gerçəkləşdirilən
həmin layihələrin yekun konfranslarında bir daha təsdiq
edilib ki, bu çərçivədə
reallaşdırılan işlər səmərəli və məntiqi
nəticəsini verir. Məlumatlara görə, layihələr
çərçivəsində Avropa, beynəlxalq və
regional şəbəkələrə üzv olmaq istəyən
QHT -lər üçün məsləhət xidməti
yaradılıb. Xidmət müddətində
müraciət edən bütün QHT-lərə Ödədiyini
Açıqla (Publish What You Pay) Beynəlxalq Koalisiyası,
Açıq Cəmiyyətlər üzrə İctimai
Assosiasiya (PASOS), Vətəndaş
İştirakçılığı üzrə Dünya
Alyansı (CİVİCUS), Avropa Yerli Özünüidarəetmə
Konqresinin Təlim Şəbəkəsi (ENTO)
və digər regional və beynəlxalq şəbəkələr,
onlara üzvlük prosedurları, üzvlüyün yerli QHT-lərə
verdiyi imkanlar barədə ətraflı məlumat verilib.
Eyni zamanda, üzvlük üçün zəruri olan sənədlərin
toplanması, ərizə formasının doldurulması və
sair texniki prosedurlara dair izahatlar aparılıb. Layihənin
yekunları, həmçinin, Azərbaycan QHT-lərinin xarici əlaqələrinin
genişləndirilməsi sahəsindəki vəziyyət,
QHT-lərin beynəlxalq və regional şəbəkələrdə
iştirakçılıq imkanlarına həsr olunmuş məruzələr
dinlənilib. Həmin məruzələrdə
vurğulanıb ki, layihə dövründə QHT-lərə,
ilk növbədə, “Xarici şəbəkələrdə
iştirakçılıq nəyə kömək edir”,
“Avropa şəbəkələrində
iştirakçılığın QHT-lər
üçün üstünlüyü nədir” və “Bu,
inkişafa töhfədirmi” suallarına cavab tapmaqda yardım
göstərilib. Aparılan araşdırmalar onu da bəlli
edir ki, beynəlxalq və regional şəbəkələrdə
təmsilçilik, ilk növbədə, təşkilati,
bütövlükdə isə, Azərbaycan vətəndaş
cəmiyyətini təmsil etmək imkanlarını
artırır; mövcud resurslar
bölüşdürülür və perspektiv resurslara
çıxış imkanları qazanılır; şəbəkələrdə
mövcud olan zəngin və spesifik informasiya məkanına
giriş əldə edilir, konfranslar və qrant elanları barədə
dövrü olaraq məlumatlar paylaşdırılır;
şəbəkədaxili müzakirələrə on-line və
canlı olaraq qoşulmaq, orda aparılan diskussiyalarda mövqe
formalaşdırılmasına təsir imkanı yaranır,
beynəlxalq səviyyədə vəkillik işinə
töhfə verilir; Avropa fondlarının və digər beynəlxalq
donorların elan etdiyi qrant müsabiqələrində xarici tərəfdaşlarla
birgə layihə tələblərinə müvafiq birgə
layihə təkliflərini reallaşdırmaqda alternativlər
çoxalır. Digər bu kimi layihələr
çərçivəsində aparılan müzakirə və
fikir mübadilələri zamanı QHT-lərin beynəlxalq və
regional şəbəkələrdə təmsilçiliyi,
ümumilikdə isə, xarici əlaqələrinin genişləndirilməsi
sahəsində bir sıra mühüm problemlərin olduğu
da aydınlaşır. Bunlar QHT-lərdə yerli və
beynəlxalq əlaqələr üzrə
institusionallaşmanın hədsiz zəifliyi; bu sahələrə
məsul olan şəxslərin zəruri bilik və
bacarıqlara malik olmaması; şəbəkələrdə
təmsil olunmaq və fəal iştirakçılıq
üçün tələb olunan xarici dil qabiliyyətlərinin
aşağı olması; beynəlxalq və regional şəbəkələrlə
bağlı lazımi məlumatlara yerli QHT-lərin
çıxış imkanlarının az olması; yerli QHT-lərin
beynəlxalq şəbəkələrdə təmsilçiliyi
ilə bağlı tələb olunan üzvlük
haqlarının ödənilməsi imkanlarının məhdudluğudur.
Beynəlxalq
şəbəkəyə çıxışın əhəmiyyəti
QHT-lər, ictimai birliklər və bütövlükdə, vətəndaş cəmiyyəti institutları ölkə üçün vacib əhəmiyyət daşıyan bir sahədir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, bu təşkilatların beynəlxalq əlaqələr baxımından müstəsna rolu mövcuddur. Bu baxımdan QHT-lərin beynəlxalq şəbəkəyə çıxışı çox mühüm məsələ kimi qəbul olunur.
Lakin burada bir neçə məqamlar da var ki, onlardan ən əsası xarici dilin öyrənilməsidir. Çünki hər hansı xarici dili bilmək əməkdaşlıq əhatəsinin genişlənməsini təmin edən amil kimi dəyərləndirilir. Məsələn, qonşu Gürcüstan QHT-ləri vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu istiqamətində və bu işdə çox fəaldırlar. Azərbaycan QHT-ləri də bu sahədə fəallığı artırmalıdır. Bu problemlərin müəyyən hissəsi onların özündən asılı olsa da, bir çoxu QHT-lərdən asılı olmayanlardır. Belə ki, bəzən əldə olunan imkanlardan da səmərəli fayda götürülmür.
Müəyyən layihələr çərçivəsində isə, QHT-lərin əhəmiyyətli tədbirlərdə iştirak edən tərəfləri maliyyələşdirilərkən və seçim edərkən, ilk növbədə, beynəlxalq səfərlərin, QHT-lərin özünə nə verəcəyini fikirləşirlər. Bu isə, bəzi hallarda şəxsi mənafelərin hesablanması ilə nəticələnir ki, burada bəzi anlaşılmazlıqlar yaşanır. Çünki QHT-lər beynəlxalq əlaqələrini genişləndirərkən özlərini və təşkilatlarını deyil, ölkənin, dövlətin maraqlarını prioritet hesab etməlidirdər.
R.HÜSEYNOVA
Səs.- 2011.- 20 avqust.- S. 4.