VƏTƏNDAŞLARIN
HÜQUQİ SƏVİYYƏSİNİN YÜKSƏLDİLMƏSİNDƏ
QHT VƏ KİV-LƏRİN ROLU
Məqaləyə başlamazdan öncə,
demokratik cəmiyyəti azad və təşəbbüskar
insanların yaratdığı fikrini davam etdirərək
böyük yunan mütəfəkkiri Siserona məxsus ifadəni
yada salmaq yerinə düşər: “İnsan azad olmaq
üçün qanuna tabe olmalıdır”. Son dərəcə
çətin və mürəkkəb inkişaf mərhələlərindən
keçmiş demokratik inkişaf təmayülünün əsas
məqsədi də dövlətin insanların şəxsi həyatına
müdaxiləsini minimuma endirmək, vətəndaşların
anadangəlmə təbii və sonradan əldə olunmuş
hüquqlarının dönmədən müdafiəsini,
qanunların aliliyini təmin etmək, cəmiyyətin
hüquq mədəniyyətini yüksəltməkdir. Bu məqsədlərin
gerçəkləşdirilməsinin yalnız müstəqil
məhkəmə sisteminin formalaşdığı, ədalət
mühakiməsinin obyektivlik, şəffaflıq və
qanunçuluq prinsiplərinin həyata keçirildiyi sivil cəmiyyətlərdə
mümkün olduğu isə inkarolunmazdır. Şanlı
mübarizə tarixinə nəzər salsaq, ədalətin,
qanunçuluğun şah olduğu ölkədə
yaşamağın bu xalqın da hər zaman ən
böyük arzusu olduğunu görərik.
Xalqımız bu arzusunu
reallaşdıracaq, milli dövlətçilik modeli yarada biləcək
böyük rəhbərə, liderə ehtiyac duymuşdur.
Lakin bu istəyini XX əsrdə Ulu Öndər Heydər Əliyevin
respublikaya rəhbərliyi dövründə həyata
keçirə bilmişdir. Ümummilli Lider Heydər Əliyev
gücün siyasətinə deyil, siyasətin gücünə
arxalandı, özünün mükəmməl dövlətçilik
konsepsiyasında ədalət, müdriklik və həqiqət
kimi ali dəyərləri qiymətləndirdi: “Ədalət
iki şeydən sarsıla bilər: cinayətkar cəzasız
qalanda və günahsız cəzalananda”. Və fəaliyyətinin
ilk günlərindən Ulu Öndər insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının etibarlı müdafiə
mexanizmlərinin formalaşdırılması baxımından
ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
yüksəldilməsini vacib saymışdır. Xalqın təkidli
tələbi ilə 1993-cü ildə hakimiyyət olimpinə
qayıdan dahi şəxsiyyət Heydər Əliyev milli birliyə
nail oldu. Dövlətçiliyimiz ciddi təhlükə ilə
üzləşəndə, Azərbaycanı vətəndaş
müharibəsi kimi qorxulu bir bəla hədələyəndə
Ulu Öndərin çağırışına səs verən
milyonların nümayiş etdirdiyi həmrəyliyi yada salmaq
kifayətdir. 1995-ci ildə Ümummilli Liderə inanan, öz
taleyini Ona etibar edən insanların azad iradəsi əsasında
Azərbaycanın mütərəqqi ənənələrə
söykənən ilk müstəqil Konstitusiyası qəbul
olundu. Bu, böyük nailiyyət idi. Bundan sonrakı mərhələdə
Ulu Öndər dövlət-vətəndaş münasibətlərinin
hüquq çərçivəsində tənzimləndiyi,
humanizmin hakim olduğu ədalətli cəmiyyətin
formalaşdırılması, idarəçilikdə demokratik
prinsiplərin tam bərqərar olması naminə misilsiz xidmətlər
göstərdi.
Dövrün tələbindən
irəli gələn tədbirlər
“İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında” Fərmanın,
“İnsan hüquqlarının müdafiəsinə dair
Dövlət Proqramı”nın təsdiq olunması, Azərbaycanın
ən müxtəlif beynəlxalq konvensiya və sazişlərə
qoşulması, Avropa Şurasına tamhüquqlu üzv qəbul
edilməsi, İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkil
İnstitutunun formalaşdırılması, Azərbaycan
Respublikasına yeni dövrün tələblərindən irəli
gələn mütərəqqi ruhlu əlavə və dəyişikliklərin
edilməsi məhz Ulu Öndər Heydər Əliyevin adı
ilə bağlıdır. Onun yaradıcısı olduğu bu
islahatlar yeni əsrin başlanğıcında Azərbaycanın
demokratik dəyərlərə, insan hüquqlarına sadiq
ölkə kimi bölgədəki nüfuzunu daha da
artırmış, respublikamızın sivil Qərb dəyərlərinə
sadiqliyini sübuta yetirmişdir. Ulu Öndər Heydər Əliyev
deyirdi: “Bəşər sivilizasiyasının ən müdrik
kəşflərindən sayılan insan hüquqları bu
gün hamının anladığı və ya anlamalı
olduğu əvəzsiz nailiyyətdir. İnsan
hüquqlarına hörmət, insan hüquqlarının
qorunması müasir dünyaya qovuşmağın əsas
yoludur”. Bu siyasi kurs dövlət başçısı
İlham Əliyev tərəfindən layiqincə davam
etdirilir.
Demokratik
dövlət və QHT-KİV
Dövlət başçısı
İlham Əliyev Prezidentlik səlahiyyətlərinin
icrasına başladığı ilk günlərdən bildirmişdir
ki, demokratik dövlət insanların birgə fəaliyyətinin
təşkili və tənzimlənməsinin mühüm
şərti, onların qarşılıqlı münasibətlərinin
qaydaya salınmasının, cəmiyyətdə
nizam-intizamın və sabitliyin başlıca təmini vasitəsidir.
Bu yolla irəliləyən dövlətlərin mütləq əksəriyyətində
ictimai-siyasi sabitliyin möhkəm təmələ söykənməsi,
insanların iqtisadi azadlığı, yüksək maddi rifah
halı, vətəndaş-cəmiyyət münasibətlərinin
ahəngdarlığı, şəxsiyyətin mənafelərinin,
hüquq və azadlıqlarının maksimum səviyyədə
qorunması, qanunun aliliyi prinsiplərinə bütün səviyyələrdə
əməl olunması demokratiyanın optimal idarəetmə
üsulu kimi dominantlığını təmin etmişdir.
Prezident İlham Əliyevin 2006-cı il dekabrın 28-də Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsinə
dair imzaladığı Sərəncamda Azərbaycanın
müasir inkişaf dövründə hüquqi dövlət
quruculuğu və insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində səylərin gücləndirilməsi dövlət
siyasətinin əsas istiqamətlərindən biri kimi müəyyənləşdirilib.
İnsan
hüquqlarının müdafiəsində müştərək
iş birliyi
Ölkəmizdə insan hüquq və
azadlıqlarının qorunması ali prinsip kimi qəbul
olunur. Bu məsələ ilə bağlı ölkəmizin
bütün beynəlxalq konvensiyalara qoşulması dediklərimizin
təsdiqidir. Azərbaycanda insan hüquqları sahəsində
yeganə problem Ermənistanın işğalçı siyasəti
nəticəsində torpaqlarımızın 20 faizinin
işğal altına düşməsindən sonra
yaranmışdır. İndi respublikamızda 1 milyondan
çox insan qaçqın və köçkünlük həyatı
yaşayır. Erməni əsirliyində və girovluğunda
işgəncə, təhqir və zorakılıqlara məruz
qalan, azad ediləndən sonra mənəvi-psixoloji gərginlik
şəraitində yaşayan soydaşlarımız var.
İnsan haqlarına hörmətlə yanaşan müasir
dünyada Ermənistan Azərbaycanı soyqırıma və
etnik təmizlənməyə məruz qoymuşdur. Bu gün
ölkəmizdə insan hüquqlarının müdafiəsi
ilə bağlı institutlar, İnsan Hüquqları üzrə
Müvəkkil, Milli Məclisdə İnsan Hüquqları
Komitəsi fəaliyyət göstərir. Azərbaycan vətəndaşı
təhsil almaq, sağlamlığını qorumaq, sərbəst
yaşamaq, seçmək və seçilmək kimi
hüquqlara sahibdir. Bu, özünü demokratik mühitdə
formalaşmış hakimiyyət sektorlarında da sərgiləyir.
Yəni, hazırda hakimiyyətin üç deyil, dörd
qoldan ibarət olması haqqında fikirlər qeyri-rəsmi
şəkildə birmənalı qəbul edilir.
Üçüncü və dördüncü hakimiyyət
qismində QHT və KİV-lər çıxış edir.
Demokratiyanın əsasən ictimai rəyə və söz
azadlığına söykəndiyini nəzərə alsaq,
QHT-KİV-in dövlət hakimiyyətləri ilə
qarşılıqlı münasibətlərinin cəmiyyətə
böyük faydaları göz önündədir. Təbii
ki, bunun da arxasında üçüncü və
dördüncü sektorlar arasındakı müştərək
iş birliyini göstərmək mümkündür.
Ölkədə mövcud olan vətəndaş
cəmiyyəti və mətbuat azadlığından
sui-istifadə etməklə cəmiyyəti
çaşdırmağa, müvəffəqiyyətləri
gözdən salmağa, yalana “həqiqət” donu geyindirməyə
cəhd edən siyasiləşmiş QHT-lər və mətbu
nəşrlər də mövcuddur. Amma Azərbaycan
jurnalistikasının və vətəndaş cəmiyyətinin
vicdanı olan nümayəndələrinin sayəsində
ölkəmizdə insanların hüquqi və siyasi mədəniyyət
səviyyəsinin yüksəldilməsi istiqamətində
nailiyyətlər danılmazdır. Haqqı, hüququ pozulan vətəndaşın
yerli məhkəmələrə, ali məhkəməyə,
hətta Avropa Məhkəməsinə üz tutması
üçün heç bir maneə yoxdur. Azad söz və
azad mətbuat demokratiyanın təməl prinsiplərindəndir.
Ölkəmizin də demokratiya yolu ilə irəliləməkdə
israrlı olduğunu mətbuatla bağlı qəbul
edilmiş sənədlər təsdiq edir.
2008-ci il iyulun 31-də ölkə
başçısı İlham Əliyevin Sərəncamı
ilə “Azərbaycan Respublikasında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Konsepsiyası”nın təsdiq edilməsi, bundan
sonra Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun yaradılması təqdirəlayiqdir.
Xatırladaq ki, bununla yanaşı, “Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət təşkilatlarına
yardım” Şurasının da yaradılması vacib olan hər
iki sektorun əlaqəli işləməsinə şərait
yaratdı.
Vəzifələrin
gerçəkləşməsi sahəsində praktiki işlərin
əməli nəticələri
Müxtəlif müsabiqələrin
keçirilməsi istiqamətində həm QHT-lər tərəfindən,
həm də KİV tərəfindən
qarşılıqlı əməkdaşlığın
formalaşması istiqamətində reallaşdırılan
layihələr yuxarıda qeyd olunanları təsdiqləmiş
olur. Belə ki, bir çox vətəndaş cəmiyyəti
institutları və QHT-lər önə sürdükləri
layihələr çərçivəsində KİV-lə
bağlı maraqlı ideyalar irəli sürmüşdür.
Həmin ideyalar, eyni zamanda, QHT-KİV əməkdaşlığının
davamlı xarakter almasına
kifayət qədər müsbət təsir göstərir.
Bunun müqabilində vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması üçün məlumat bazasının
da artımı müşahidə edilir. Həmçinin,
KİV-lər də qarşılıqlı addım ataraq
müəyyənləşdirilmiş layihələr çərçivəsində
ictimaiyyətə QHT-lərin fəaliyyəti barəsində
müfəssəl məlumatlar ötürür. Bununla da, üçüncü və
dördüncü sektorlarda olan qarşılıqlı fikir
mübadilələri həm cəmiyyətin, həm də
özlərinin aid olduğu sektorların inkişaf
tendensiyasına zəruri bilgilər
aşılayır.
Təbii ki, bütün bu sadalananlar
olmaya da bilərdi. Ancaq Azərbaycanda demokratik inkişaf mərhələsinin
mövcudluğu əks reaksiyaları bir küncə
sıxışdıraraq lüzumsuz, məntiqsiz ideyaları
bu məfhumdan kənarlaşdırmağa nail oldu. Habelə,
QHT-KİV əməkdaşlığı çərçivəsində
qarşıda duran problematik məsələlərin də həlli
indidən müəyyənləşdirilməkdədir. Bu isə,
onu deməyə əsas verir ki, artıq cəmiyyətə,
ictimaiyyətə maneə olan qatı problemlər geridə
qalmış, öndə duran vəzifələr isə
qarşıdakı vəzifələrin həllinə stimul
verməkdədir. Çünki bütün bunların
arxasında, bayaq qeyd etdiyimiz kimi, məlumat bazasının
mövcudluğu bütün əhəmiyyəti ilə səciyyələnməkdədir.
Bu baxımdan, qarşıda duran məsələlərin həllinin
qısa zaman kəsiyində həyata keçirilməsi
heç kimdə şübhə doğurmur.
Məhz bu baxımdan da, dövlətin
apardığı bu siyasət nəticəsində QHT
sektorunda inkişaf prizması davam edir. Daha dəqiq desək,
QHT-lərin digər sektorlarla da əməkdaşlığının
vacibliyi vətəndaş cəmiyyəti qaşısında
duran əsas vəzifələrdən biridir. Ümid etmək
olar ki, bu vəzifələrin gerçəkləşməsi
sahəsində uğurlu praktikaların davamı əməli
şəkildə reallaşdırılacaq.
RƏFİQƏ
HÜSEYNOVA
Səs.- 2011.-
24 avqust.- S. 7.