Vətəndaş
cəmiyyəti və Azərbaycanda ordu quruculuğunun
inkişafına töhfə
QHT-ordu münasibətlərinin tənzimlənməsi
Ordu-cəmiyyət
əlaqələrində münasibətlərin
formalaşması baxımından vətəndaş cəmiyyətinin
rolu xüsusi əhəmiyyət
təşkil edir. Bu baxımdan demokratik cəmiyyətdə
QHT-ordu münasibətləri maraqlı məqamlardandır.
Bildiyimiz kimi, ordu güc strukturudur və təhlükəsizlik
institutudur. O, dövlət sirri və açıqlanması
milli təhlükəsizlik baxımından tövsiyə
olunmayan çoxlu informasiyaya sahibdir. QHT isə mülki cəmiyyət
institutudur. Bir çox sahələrdə olduğu kimi, orduda
da onlar, cəmiyyətin (bəzi hallarda isə, maliyyələşdirildikləri
müxtəlif fondların, dövlətlərin, təşkilatların-
R.K.) maraqlarından çıxış edərək
aşkarlığa nail olmağa çalışırlar. Bu
isə, bir çox hallarda dövlətin təhlükəsizlik
maraqlarını risk altında qoyur və hətta
dünyanın ən demokratik ölkələrində də,
praktiki olaraq, qeyri-mümkündür. Əlbəttə, bu
ölkələrin bir çoxunda orduya mülki nəzarət
mövcuddur, lakin bu nəzarət milli təhlükəsizlik
çərçivəsindən kənara çıxmır.
Azərbaycanda
digər bir bir maraqlı tendensiya da müşahidə
olunmaqdadır. Belə ki, respublikada fəaliyyət göstərən
bəzi sahibkarlar və müəssisələr
könüllü olaraq orduya kömək etməyə, ordu
quruculuğunda dövlətə dəstək olmağa və əsgərlərin
bəzi problemlərinin həllində könüllü olaraq
iştirak etməyə çalışırlar. Bu, müsbət
tendensiyadır və onun cəmiyyətdə daha geniş
yayılması arzu edilən hallardandır.
Onu da vurğulamaq lazımdır ki, hərbi xidmət sərt intizam və bəzi mülki hüquqlardan məhrumiyyətləri tələb etsə də, o, azadlıqdan məhrumetmə demək deyildir. Bu baxımdan, demokratik ölkəmizdə həbsdəki insanların da müəyyən hüquqları olduğu kimi, şərəfli əsgər adını daşıyan insanların ləyaqətinə və şərəfinə hörmət etmək, onların qayğıları ilə maraqlanmaq hər kəsin borcudur. Bir məsələni də vurğulamaq lazımdır ki, həftə ərzində təkrarlanan işlər, günün nizam qaydası əsgərlərə bəzən yorğunluq verir. Buna görə də, hərbi hissədə mütəmadi olaraq, mədəni-əyləncəli tədbirlər keçirilir ki, bu da həmin yükün azaldılmasına xidmət edir. Bu mənada, mədəniyyət işçilərinin, musiqiçilərin, teatr-kino xadimlərinin, şairlərin, yazıçıların, ziyalıların hərbi hissələrə mütəmadi səfərlərinin təşkil olunmasına, müxtəlif səpkidə, xüsusilə də, vətənpərvərlik janrında bədii və sənədli filmlərin nümayiş olunmasına, hərbi hissənin fəallarının iştirakı ilə müxtəlif əyləncəli-mədəni tədbirlərin təşkilinə böyük diqqət verilməlidir. Həmçinin, bütün bunların təşkilində bir çox QHT və vətəndaş cəmiyyəti institutları yaxından iştirak edirlər. Belə şərait həm əsgərlərin mədəni istirahətinə, həm də vətənpərvərlik hisslərinin güclənməsinə xidmət edir. Mülki həyatda hər gün televiziya ekranlarından izlədiyi məşhurları hərbi hissədə görən, onlarla canlı ünsiyyətdə olan əsgərlər cəmiyyət tərəfindən unudulmadıqlarını, cəmiyyətin ayrılmaz bir hissəsi olduqlarını, xalq tərəfində necə sevildiklərini anlayırlar.
Ordu-KİV
münasibətlərində QHT-lərin rolu
Qeyd etmək lazımdır ki, ordu-KİV münasibətlərində bir sıra problemlər əmələ gələrkən onların tənzimləyicisi rolunda da QHT-lərin mövcudluğu önəm kəsb edir. Belə ki, yarana biləcək problemlərin qarşısını həll etmək üçün müvafiq layihələr hazırlanan, ayrı-ayrılıqda treninqlər və təlimlər keçirilə bilər. Daha dəqiq desək, bəzi KİV-lərin reallıqdan kənar xəbərlər yayması müəyyən mənada ordu kontingentini qıcıqlandırır. Çünki demokratik cəmiyyətdə ən problematik məsələlərdən birinin də ordu-KİV münasibətlərinin olması heç kimə sirr deyil. Bu problem bütün ölkələrdə mövcuddur. Əslində, problemin kökü o qədər də dərində deyildir. Çünki media işçilərinin və hərbçilərin maraqları tez-tez toqquşur və bu da adi haldır. Belə ki, birincilər ictimaiyyətin maraqlarını təmsil edərək orduda tam şəffaflığa nail olmağa çalışırlar, halbuki bu, heç bir ölkədə nəinki mümkün deyildir, heç məqsədəuyğun da deyildir. Digər bir tərəfdən isə, media işçiləri öz işlərinə o qədər aludə olurlar ki, hərbi məlumatların ictimaiyyətə aşkarlanması məsələsində ifrata vardıqlarını da unudurlar. Bəziləri isə, qeyri-peşəkarlığın qurbanına çevrilirlər. Məhz bu baxımdan da, müvaffiq QHT qurumları KİV-lə müəyyən təlimlər keçirir ki, bu da arzuolunmaz olayların qarşısını kifayət qədər ala bilir.
İnformasiya
dövrünün reallıqları və əldə olunan
imkanlar
Hamıya bəllidir ki, informasiya dövründə yaşayırıq. Bəzən düzgün hazırlanmış və təqdim olunmuş informasiya cəmiyyətdə çox böyük effekt yaradır, çünki onun gücü silahın gücündən də çoxdur. İnformasiya düşmənə nifrət hissi də yarada bilər, qorxu hissi də, vətənpərvərlik və mərdlik hisslərini oyada da bilər, qorxaqlıq sindromu yarada da bilər, düşmənin sıralarına çaxnaşma və qorxu sala da bilər, əks-effekt də doğura bilər. Buna görə də, ondan düzgün istifadə etmək lazımdır. Bu isə, peşəkarlıq tələb edir. Əlbəttə ki, burada da, yəni müasir informasiya dövrünün imkanlarından, potensialından istifadə etməklə müvafiq QHT qurumları informasiya mübadilələri əsasında layihələr gerçəkləşdirir. Məhz bu baxımdan da, müvafiq QHT qurumları KİV-lə müəyyən təlimlər keçirir. Məsələn, müəyyən saytları olan ictimai birliklər həmin saytlar vasitəsi ilə hərbi hissələrin, əsgərlərin, zabit heyətinin bilmədikləri məsələrə aydınlıq gətirərək, bir növ ictimaiyyət-ordu körpüsü rolunu oynayırlar.
QHT-lər ordunu düzgün təqdim etməyi bacarmalıdır. Əlbəttə, problemlərə göz yummaq da olmaz, lakin hər bir sahədə olduğu kimi, orduda da müəyyən problemlərin olması təbiidir. Bu cür problemlərə bütün ordularda rast gəlmək mümkündür. Misal üçün, bir neçə il əvvəl ABŞ ordusunda xidmət keçən qadınların əksəriyyətinin cinsi zorakılığa məruz qalması haqqında məlumat verilmişdi. Bu məlumatı KİV versə də, onun tənzimlənməsi rolunu ABŞ-ın vətəndaş cəmiyyəti institutları yerinə yetirdilər. Bununla da, problem aradan qaldırılmış oldu.
Bir sözlə, cəmiyyətə təqdim olunan məlumatlar ordudakı müsbət meyillərin üstünə kölgə salmamalı, milli təhlükəsizlik maraqlarına zidd olmamalı və odunun nüfuzuna xələl gətirməməlidir. QHT nümayəndələri hərbi komandanlıq ilə münaqişə yox, əməkdaşlıq şəraitində öz vəzifələrini həyata keçirməyə çalışmalıdırlar.
Beləliklə, məsələnin kökündə sadə bir dilemma durur: “təhlükəsizlik, yoxsa demokratiya”. Ölkələrin əksəriyyəti təhlükəsizliyə üstünlük verir və ona cəmiyyətdəki demokratiyanın təminatı kimi baxırlar. QHT-lərə və digər demokratik institutlara münasibətdə bunu aydın görmək olar. Fərdi aspektdən yanaşdıqda isə, demokratiyanı seçənlərin də kifayət qədər çox olduğunu və onların da arqumentlərinin kifayət qədər əsaslı olduğunu görmək olar. Bu insanlar liberal dəyərlərə əsaslanaraq insanın, onun hüquqlarının və maraqlarının hər şeydən üstün olduğunu irəli sürürlər. Bu yanaşmaya görə ordu da digər institutlar kimi insan hüquqlarına hörmət etməlidir.
Əlbəttə, hər bir
normal insan demokratiyaya
can atır. Lakin dünya mükəmməl
deyildir. Bu gün
dünyanın hər
yerində terror, ekstremizm,
separatizm, etnik münaqişələr, qaçaqmalçılıq,
adam oğurluğu,
narkotika, müxtəlif
növ cinayətkarlıq
və s. geniş yayılmışdır. Bunlar demokratik
cəmiyyətləri təhdid
edirlər. Belə şəraitdə
təhlükəsizliyə demokratiya prizmasından baxmaqdansa, demokratiyaya təhlükəsizlik prizmasından
baxmaq daha məqsədəuyğun olardı.
Demokratiyaya təhlükəsizlik prizmasından baxış
Demokratiyaya təhlükəsizlik prizmasından
baxmaq hərbi xidmətin bütün sahələrində tətbiq
olunmalıdır. Əlbəttə, bu, təhlükəsizlik
çağırışlarından yeri gəldi-gəlmədi
istifadə edərək,
hərbçilərin bütün
hüquqlardan tam məhrum
olunması, ədalətsizliyin
baş alıb getməsi demək deyildir. Hərbi kollektivdə ədalətli
və bərabər münasibət onu idarə etməyin əsas prinsiplərindən
biridir.
Hərbi xidmətin, ümumiyyətlə,
dünyəvi dövlət
quruculuğunun ən problematik məsələlərindən
biri dinə, vicdan və etiqad azadlığına münasibətdir. Demokratiya və plüralizm
şəraitində cəmiyyətdə
müxtəlif dinlər,
cərəyanlar, təriqətlər
və sektalar fəaliyyət göstərirlər.
Bunların bəziləri gəncləri
ekstremizmə və fanatizmə cəlb edib cəmiyyətin və dövlətin təhlükəsizlik maraqlarını
təhdid edirlər.
Beyinləri zərərli ideologiyalarla
zəhərlənmiş gənclər
vətənpərvərlik ruhuna zidd olan
həyat tərzinə
meyil etməyə, hərbi xidmətdən və məsuliyyətdən
boyun qaçırmağa
çalışırlar. Ona görə də, belə halların aradan qaldırılması
üçün QHT-lər
hələ hərbi çağırışa getməmiş
gənclər qarşısında
lazımi tədbirlər
görməlidirlər. Məsələn, Hollandiyada hərbi
çağırışa getməmişdən öncə,
yerli ictimai birliklər, QHT-lər və vətəndaş cəmiyyəti strukturları
müvafiq bukletlər,
təbliğat materialları
tərtib edərək,
onları yeniyetmə və gənclərə paylayırlar. Hətta
belə QHT-lər mövcuddur ki, onlar bu kimi
tədbirlərin reallaşmasını qrantlarla deyil, öz şəxsi büdcələrindən
xərcləyirlər. Ölkəmizdə də, bu kimi
təlimlərin keçirilməsi
yalnız müsbət
hal kimi dəyərləndirilərdi. Çünki hərbi kollektivdə
gənclərin tərbiyə
olunması bəzən
çox müşkül
bir məsələyə
çevrilir.
Orduda QHT mühitinin formalaşması
zərurət ola bilərmi?
Bir sıra
ordularda, misal üçün sovet ordusunda problematik məsələlərdən biri
milli münasibətlər
sahəsində özünü
büruzə verirdi. Hərəsi bir respublikadan yığılmış gənclər
bəzən heç hərbi nizamnamələrin
dilini - rus dilini bilmirdilər. Bu isə, xidmətdə
müxtəlif problemlər
yaradırdı. Hərbi qulluqçular
arasında milli zəmində qruplaşmalar
yaranırdı. Bəzən
ruslar tərəfindən
ələ salınan əsgərlər özlərini
çox qərib hiss edirdilər. Baxmayaraq ki, Sovet İttifaqı beynəlmiləlçilik
ideologiyasını hər
yerdə, eləcə
də, hərbi kollektivdə tətbiq etməyə çalışırdı,
lakin bu sahədə müəyyən
boşluqlar göz qabağında idi. Azərbaycan Milli Ordusunda bu sahədə vəziyyət tam fərqlidir.
Azərbaycanın müxtəlif etnik
mənsubiyyəti olan
onlarla milli qəhrəmanı vardır
və xalq öz qəhrəmanları
ilə qürur duyur, fəxr edir. Buna görə
də, kimin haradan olması, yaxud hansı etnik mənsubiyyətə
malik olması orduda heç bir əhəmiyyət kəsb etmir. Hərbi vətənpərvərlik və
qardaşlıq ruhu çoxmillətli Azərbaycan
cəmiyyətinin, bütün
sahələrində olduğu
kimi, Milli Orduda da özünü
göstərir. Ölkədə aparılan milli siyasət milli mədəniyyətlərin sərbəst
inkişafına, milli
dialoqa, ümumi azərbaycançılıq ideologiyasının
inkişafına xidmət
edir. Bu siyasət
orduya da sirayət edir.
Sonda, bir daha qeyd
etmək istərdik ki, ordu-cəmiyyət və ya ordu-QHT münasibətləri
qarşılıqlı hörmət,
inam və dialoq prinsipi üzərində qurulmalıdır.
Lakin ordu cəmiyyətə deyil, cəmiyyət orduya nəzarət edə bilməlidir. Bu əsnada, QHT-lərin
rolu danılmazdır.
Yəni bəzi hallarda normal mühitin yaradılması
üçün QHT-lərin
xidmətindən istifadə
etmək zərurət
kimi qəbul edilir. Buna həm
də orduda QHT mühitinin formalaşması
kimi də ad vermək olar. Bunun üçün isə, demokratik cəmiyyətdə
müvafiq mexanizmlər
mövcuddur. İnsanlar
ali hakimiyyət
orqanlarına seçdikləri
nümayəndələri, insan hüquqları müvəkkili, KİV və
müxtəlif QHT-lər
vasitəsilə orduya
nəzarəti həyata
keçirə bilərlər.
Hərbi xidmətdə
olan gənclər də cəmiyyətin diqqəti və qayğısı ilə əhatə olunduqlarını
hiss etməlidirlər.
Q.İsmayılov
Səs.- 2011.- 26 avqust.- S. 7.