Hüquqi dövlət
və mədəniyyət hüququ
KIVDF
Layihə
İqtisadi-sosial və mədəni
hüquqlar uzun
müddət insan
hüquqları sahəsinə daxil edilmirdi. Buna səbəb olaraq isə burda göstərilən
hüquqi müddəaların daha çox proqram xarakteri
daşıması göstərilir və qeyd
olunurdu ki, onlara praktikada əməl
edilməsi o qədər də asan deyil. Eyni zamanda,
bu hüquqların əsas insan
hüquqları sırasına daxil edilməsi
digər insan hüquqlarının təsir
gücünü azalda
bilər. İlk
dəfə olaraq 1966-cı ildə “İqtisadi, sosial və mədəni
hüquqlar haqqında beynəlxalq paktda” bu hüquqlar
bir sistem halına
salınmış və onların yerinə yetirilməsi
bütün dövlətlərə
tövsiyə olunmuşdur. Bu paktda mədəni hüquqlara da geniş yer verilmişdir. Bundan sonra ayrı-ayrı
dövlətlərin qnunvericiliyində mədəni hüquqlar müxtəlif şəkildə öz əksinin tapmışdır.
Mədəniyyət
hüququ ümumbəşəri mədəniyyətin
ən güclü qatıdır. Onsuz mürəkkəb siyasi
sosial, iqtisadi hüquqi, beynəlxalq münasibətlərin bütün sistemini qiymətləndirmək
qeyri-mümkündür. Mədəniyyət
hüququ XXI əsrdə həyatın ümumi normalarından biri
kimi universal dəyərlərdən
hesab olunur.
Yüksək
səviyyəli mədəniyyət hüququnun
öyrənilməsinin nəzəri-metodoloji və praktik əhəmiyyəti vardır. Mədəniyyət
hüququ mədəniyyətin tərkibinə
daxil olmaqla hüquq anlayışı insan
hüququ ilə bağlıdır.
Mədəniyyət
anlayışı əvvəllər bilik
və təcrübənin əldə olunması ilə əlaqədar
olmuşdur. Orta əsrlərdə
mənəvi, əqli mədəniyyət XIV-XVI əsrlərdə
isə humanitar mədəniyyət
anlayışları meydana gəlmişdir.
Professor
D.A.Siliçevanın fikrincə, “mədəniyyət” üç əhəmiyyət kəsb etmişdir:
1)
yaradıcılıq, istehsalat, becərmə;
2)
təhsil, tərbiyə, inkişaf;
3)
ehtiram, dini mədəniyyətə
sitayiş.
Müəllif
mədəniyyət dedikdə, daha çox təhsili, tərbiyəni,
inkişafı nəzərdə tutur.
R.Aslanovanın
fikrincə, mədəniyyət insanın mahiyyət qüvvələrinin
inkişafi üçün
adamların yaradıcılıq fenomeninin
başa düşülməsinə
yardımçı olur. Yer
kürəsində mədəniyyətin tarixi
təqribən 30-40 min illik
bir dövrü əhatə
edir. Elə buna
görə də mədəniyyəti homo
sapiens-in (ağıllı insanın)
yaşıdı hesab edirlər. Təsadüfi
deyildir ki, onların hər
ikisi Yer üzərində
yeni hadisə hesab olunur və dialektik cəhətdən
qarşılıqlı əlaqədə və
qarşılıqlı asılılıqdadır. Bir tərəfdən, mədəniyyətin
yaranması ilə, əslində, şüurlu
insan tipinin tarixi yolu
başlanmışdır, digər tərəfdən,
ağıllı insanın formalaşması ilə onun mədəniyyətinin inkişafı
başlanmışdır. Doğrudan da, həmin dövrdən başlayaraq,
insanın təkamülündə bioloji inkişaf tempi enir, sonra isə
tamamlanır. Bu mərhələnin
axırında onun sosial
varlıq kimi tarixi təkmilləşmə
prosesi başlayır. Bütün
bu dövr ərzində
bəşəriyyət unikal fenomenin mahiyyətini - insanların ictimai varlığını başa
düşməyə, dərk etməyə cəhd göstərmişlər.
Bunsuz isə onları insan
deyil, insanaqədərki canlılar hesab etmək olar.
“Kultura” - “mədəniyyət” sözü
ilk dəfə XVIII əsrdə işlədilmişdir.
Ancaq həmin əsrdə İ.X.Adelunq
(1739-1806) “İnsan nəslinin mədəniyyət
tarixinin təcrübəsi” (1782) adlı
kitabında mədəniyyət haqqında “insan
ruhunun tarixi” kimi söhbət açmışdır. Görünür, onun bu fikirləri ilə razılaşmaq
lazımdır ki, mədəniyyət nəinki
xalqın və onun ayrı-ayrı
nümayəndələrinin ruhudur, o, həm də onların ağlı və
vicdanıdır. Yaradıcı şəkildə
düşünməyən, məsuliyyəti və
yaradıcı qabiliyyəti olmayan adamlarda mədəniyyət ola
bilməz. XVIII əsrin görkəmli maarifçisi
İ.Herder (1744-1803) mədəniyyətə
aşağıdakı tərifi vermişdir:
“Biz insanın bu genezisini istədiyimiz kimi
adlandıra bilərik, ikinci mənada, bunu mədəniyyət adlandırmaq olar. Daha dəqiq desək,
torpağın becərilməsini, işığı yada salaraq, maarif
adlandıra bilərik, bu zaman
mədəniyyət və maarif zənciri
dünyanın o başına qədər
çata bilər”.
Rusiyalı
alim A.Medvedko, “mədəniyyət”,
“kultura” sözünün
İraqdakı Ur məbədi ilə
bağlı olmasını irəli sürür.
O, yazır ki, “kult”Ur”a”, “Ur kultu”, Ur şəhərinin
kultu deməkdir. “Ur kultuna” sitayiş
deməkdir.
Herderin fikrincə, əgər insan cəmiyyətdə yaşayırsa
və fəaliyyət
göstərirsə, o, mədəniyyətdən
xali ola
bilməz. Həqiqətən də, yalnız
mədəniyyət insana
bəşəri (mənəvi)
sima verir və yaxud onun
yoxluğu insanı daha da eybecərləşdirir.
Ona görə də mədəniyyətin başlıca
mənası və əsas təyinatı insanı yüksəltmək
və xeyirxah etmək, eləcə də, onda ən
yaxşı hisslər
və fikirlər doğurmaqdır. Əks təqdirdə,
insan kobud olmaq, eləcə də, amansızlaşmaq təhlükəsi qarşısında
qalır.
Nə vaxtsa Yer
kürəsində mədəniyyət
(kultura) adı altında yaranmış və o qədər də sadə olmayan ictimai hadisənin fəlsəfi təhlilinə başlayarkən,
hər şeydən əvvəl, diqqət onun ayrıca bir adamın və bütövlükdə
bəşəriyyətin rolunun,
daha dəqiq desək, insanın mahiyyət qüvvələrinin
daimi aydınlaşdırılmasına
yönəldilməsidir. Ernst
Kassirerin (1874-1945) fikrincə,
mədəniyyətin fəlsəfi
cəhətdən aydınlaşdırılması
diqqətimizi onun son məhsul kimi təminatı ödəməməsinə
və həmin məhsulun istehsal üsulunu başa düşməyə cəlb
edir. Axı həmin məhsuldar fəallıqdan, ruhun uzun sürən və daim təzələnən
işindən təkcə
dil deyil, həm də mif, din və incəsənət asılıdır.
İnsanın mənəvi fəaliyyətinin
ayrı-ayrı sahələrini
aydınlaşdırmaq, onun
fərdi xüsusiyyətlərini,
mövcudluğunun üsul
və təkrarolunmaz formalarını başa düşmək üçün
vacib olan fəlsəfə elmidir.
Çünki mədəniyyətin həqiqi mənasını,
onun insanın hansı yaradıcı qüvvəsi ilə doğulmasını ancaq fəlsəfə aydınlaşdırır.
Mədəniyyətin bir fenomen
kimi dərk edilməsi nəinki böyük alimlərin, yazıçıların, sənətkarların
elmi və bədii yaradıcılığını
nəzərdə tutur,
eyni zamanda, onların maarifçilik fəaliyyətini də tələb edir. Harada kütlələr
mədəniyyətə yiyələnibsə,
orada mədəniyyət
vardır. Ona görə
də mədəniyyət
üzvi surətdə
görkəmli maarifçilərin
adları ilə əlaqədardır. Onlardan
Hobbs (1588-1679), Lokk (1632-1704), Volf (1679-1754), Volter
(1694-1778), Didro, D.Alamber,
Russo, Kant, M.F.Axundov, A.N.Radişev
və bir çox başqalarını
göstərmək olar.
Onlar, insanın fizioloji-mədəni
funksiyalarının vəhdəti
haqqında fikri inkişaf etdirərək,
insanın həyat və fəaliyyətinin əsas növləri sırasına, həm də yaradıcılığı
daxil etmişlər.
Onlar mədəniyyəti təbiətdən
asılılığı aradan qaldırmağın
yaradıcılıq aktı,
instinktin hüdudlarından
kənara çıxma,
təbiət üzərində
yüksəlmə kimi
başa düşürdülər.
Elə buna görə də onlar mədəniyyəti
şəxsiyyətin azad
özünüreallaşdırmasının
təcəssümü kimi
başa düşürdülər.
Mədəni adam öz gələcəyini müəyyənləşdirmək
və bunun uğrunda çalışmaq
qabiliyyətinə malik
olur. İnsan şəxsiyyətinin formalaşması mədəniyyətin
əsas vəzifəsi
və əsas məqsədi kimi dərk olunurdu.
XIX əsrdə mədəniyyətə
təkamül yanaşma
nəzəriyyəsi meydana
gəldi. Həmin kulturoloji konsepsiyanın
görkəmli nümayəndələrindən
biri ingilis etnoqrafı və tarixçisi E.B.Teylor
(1832-1917) olmuşdur. E.Teylora
görə, mədəniyyət
yalnız mənəvi
mədəniyyətdir: bilik,
incəsənət, etiqad,
hüquqi və əxlaqi normalar və s. Deməli, mədəniyyətdə təkcə
ümumbəşəri yox,
həm də ayrı-ayrı xalqlar üçün spesifik olan dəyərlər vardır. E.Teylor mədəniyyətin inkişafında təkcə
onun daxili təkamülünün deyil,
həm də tarixi təsirin və tarixi dinamikanın əhəmiyyətini
göstərmişdir. Onun fikrincə, mədəni inkişaf düz xətlə gedə bilməz. Lakin təkamülçü kimi, o, bütün və əsas diqqətini bəşəriyyətin
mədəni inkişafının
vəhdətdə olmasını
sübut etməyə
yönəltməklə yanaşı,
tənəzzül imkanını,
geriyə hərəkəti,
mədəni deqradasiyanı
da inkar etmirdi. Tənəzzül və tərəqqi
münasibətlərini təhlil
edərkən o, tərəqqinin
qələbəsinə şübhə
etmədiyini bildirirdi.
Mədəniyyət hüququ geniş bir anlayışdır. Bu hüquq fərdin mədəni-mənəvi
tələbatının ödənilməsində
ən əsas rol oynayan hüquqdur.
Bu anlayış o qədər ümumidir ki, başqa hüquq və azadlıqların predmetinə
daxil olan davranışları belə,
dolayı yolla mədəniyyət hüququ
ilə əlaqələndirmək
olar. Mədəniyyət maddi və mənəvi mədəniyət
olmaqla iki yerə bölünür. Mədəniyyət anlayışı kimi mədəni həyat da mürəkkəb
anlayışdır. Bura mədəni
dəyərləri mənimsəmək
və onlardan istifadə etmək daxildir. 6 fevral
1998-cı il “Mədəniyyət haqqında”
Azərbaycan Respublikası
Qanunu mədəniyyət
fəaliyyətini dəqiqləşdirir. Mədəni fəaliyyət
növlərinə muzey, ədəbiyyat,
tətbiqi və yaradıcı sənət, teatr,
musiqi və s. aid edilir. Lakin bu
fəaliyyət növləri eyni qaydada tənzimlənmir (memarlıq sənəti
üçün xüsusi
icazə lazımdır, amma rəssamlıq
fəaliyyəti üçün icazəyə
ehtiyac yoxdur). Dövlət bütün
vətəndaşların mədəni dəyərlərdən
istifadəsi üçün bərabər
imkanlar təmin etməlidir.
Yaradıcılıq
şəxsin elə intellektual-psixoloji
keyfiyyətidir ki, bu zaman yeni bir
şey yaradılır. Yaradıcılıqla məşğul
olan şəxslər üçün
müstəsna əhəmiyyətə malik
olan bu hüquq
başqaları üçün digər hüquqlardan heç nə
ilə fərqlənmir. Konstitusiyada
göstərilir ki, yaradıcılıq
adı altında dini-irqi, sosial
ziddiyyətlərin qızışdırılması,
dövlət çevrilişinə
çağırışlar yolverilməzdir. Konstitusiyada
ədəbi-bədii (daha çox
insanları zövqünü oxşamaq üçün
yaradılır) və elmi
yaradıcılıq (tədqiqatlara və ciddi
elmi məntiqə əsaslanır) növləri
göstərilir.
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 40-cı maddəsinin I hissəsinə uyğun olaraq hər kəsin
mədəni həyatda iştirak etmək,
mədəniyyət təsisatlarından və mədəni sərvətlərdən
istifadə etmək hüququ vardır.
Mədəni
sərvətlərdən istifadə hüququ
yalnız Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyi
ilə müəyyən edilmiş hallarda və qaydada məhdudlaşdırıla
bilər.
Azərbaycan
Respublikasının ərazisində əcnəbilər və
vətəndaşlığı olmayan
şəxslər Azərbaycan Respublikasının vətəndaşları
ilə bərabər mədəniyyət hüququna
malikdirlər.
“Mədəniyyət
haqqında” Azərbaycan Respublikasinin Qanununda
Mədəniyyət
və yaradıcılıq fəaliyyəti ilə məşğul
olan subyektlərin hüquqlarının və
azadlıqlarının müdafiəsi təmin edilmişdir.
Dövlət
mədəniyyət və yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə məşğul olan subyektlərin
hüquqlarına və azadlıqlarına təminat verir.
Müvafiq dövlət
orqanları mədəniyyət və yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə məşğul olan subyektlərin
hüquqlarının və azadlıqlarının
pozulmasına yönəldilmiş hərəkətlərin
qarşısını almalıdırlar.
Vahid Ömərov, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.-
2011.- 3 dekabr.- S. 10.