Hüquqi
dövlətdə azad sahibkarlıq hüququ
Azərbaycan Respublikası özünün dövlət müstəqilliyini
bərpa etməklə demokratik xarakterli ilk
konstitusiyasını qəbul etmiş və
bununla da cəmiyyət
həyatının bütün sahələrində
irimiqyaslı islahatların aparılmasına
başlanılmışdır. Məhz həmin
islahatlar nəticəsində mülkiyyətin
müxtəlif formaları içərisində xüsusi mülkiyyətin çəkisi
artmış, xüsusi mülkiyyətçilər
təbəqəsi təşəkkül tapmış və ilkin kapital
yığımı prosesi yüksək
sürətlə getməkdədir. 1995-ci ildən
başlanmış hüquqi
islahatlar nəticəsində həyati əhəmiyyətli
çoxsaylı qanunvericilik aktları qəbul
olunmuş və qüvvəyə minmişdir. Həmin qanunvericilik
aktlarında demokratik və hüquqi dövlət prinsipləri ümumiləşdirilmiş
və onlar beynəlxalq hüquq
normalarına uyğunlaşdırılmışdır. Eyni zamanda, həmin qanunvericilik aktlarında Avropa
dövlətlərinin təcrübəsi nəzərə
alınmış və onlara bir sıra yeni institutlar daxil edilmişdir. Həmin institutlardan
biri isə sahibkarlıq fəaliyyəti
ilə bağlı olmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 59-cu maddəsində azad sahibkarlıq hüququ
haqqında aşağıdakılar göstərilmişdir: “Hər kəs qanunla nəzərdə
tutulmuş qaydada öz imkanlarından, qabiliyyətindən və
əmlakından sərbəst istifadə edərək, təkbaşına
və ya başqaları ilə birlikdə
azad sahibkarlıq fəaliyyəti və qanunla qadağan edilməmiş
digər iqtisadi fəaliyyət növü ilə məşğul ola bilər.”
Sahibkar öz fəaliyyətini həyata keçirmək
üçün Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyinə əməl etməklə,
aşağıdakı hüquqlara malikdir:
İstənilən
müəssisələr yaratmaq,
onların idarəetmə orqanlarında vəzifə tutmaq və bu orqanların
işində iştirak etmək;
Dövlət
və digər mülkiyyət formalarına əsaslanan müəssisələrin
əmlakının və əmlak hüquqlarını
qanunvericiliyə müvafiq olaraq tamamilə
və ya qismən əldə etmək;
Başqa müəssisələrin
fəaliyyətində öz sərəncamında
olan əmlakla iştirak
etmək;
İşçiləri
isə qəbul etmək və qanunvericiliyə müvafiq olaraq onları
işdən azad etmək;İşçilərin
əməyinin ödənilməsinin forma
və sistemini, onların əmlakının
məbləğini və gəlirinin digər növlərini
müəyyənləşdirmək;
Təsərrüfat-maliyyə fəaliyyətini
müstəsna həyata keçirmək, məhsul göndərənləri
və istehsal olunan məhsulun
(işlərin, xidmətlərin)
istehsalçılarını seçmək, dövlət
ehtiyacları üçün müqavilə
əsasında iş görmək və məhsul
göndərmək;
Öz məhsulları
(işləri, xidmətləri) üçün
qiymətlər (tarixlər) müəyyənləşdirmək;Pul
vəsaitinin saxlanılması, hesablanma, kredit və kassa əməliyyatlarının
bütün növlərinin həyata
keçirilməsi üçün banklarda hesablar açmaq;
Sahibkarlıq fəaliyyətindən
əldə edilən mənfəətdən vergilər və
digər icbari ödənişlərdən
sonra onun qalan hissəsindən sərbəst istifadə
etmək.Sahibkarlıq fəaliyyəti bağlaşma
əsasında həyata keçirilərkən mənfətin bölüşdürülməsi
qaydasını bağlaşmaya müvafiq müəyyən etmək;
Məbləğinə
məhdudiyyət qoyulmayan şəxsi gəlir
əldə etmək
(vergi və sosial
ayırmaları verəndən sonra);
Dövlət sosial təminatlı
sistemindən istifadə
etmək;
Hüquqlarına və qanuni
mənafeyinə xələl
gətirən dövlət
orqanlarının və
digər orqanların,
təsərrüfat subyektlərinin
və fiziki şəxslərin hərəkətlərindən
şikayət etmək;
Xarici iqtisadi münasibətlərdə iştirak
etmək və valyuta əməliyyatları
aparmaq;
İcitmai fondlara, səhiyyə, xeyriyyəçilik,
maarifçilik məqsədlərinə,
elmi və mülki məqsədlər,
müharibə və başqa fövqəladə
hadisələr zamanı
isə dövlətə
lazımi yardım göstərilməsinə ianələr
vermək;
Həmkarlar ittifaqında və digər birliklərdə iştirak
etmək;
Dövlət sığorta fonduna, habelə, işçilərin sosial
müdafiəsi məqsədilə
yaradılan digər fondlara müəyyən edilmiş qaydada və həcmdə ayırmalar vermək;
Qanunvericilikdə müəyyən edilmiş vergiləri ödəmək
Sahibkarın əmlak məsuliyyəti
Hüquqi şəxs yaratmaqla fəaliyyət göstərən sahibkarlar
seçilmiş təşkilat
formasından asılı
olaraq tam və ya məhdud əmlak məsuliyyəti daşıyırlar.
Hüquqi şəxs yaratmadan fəaliyyət göstərən sahibkar bu fəaliyyətlə bağlı öhdəliklər
üçün özünün
bütün əmlakı
ilə cavabdehdir.
Öz fəaliyyətini bağlaşma əsasında
həyata keçirən
sahibkar rəhbərlik
etdiyi müəssisənin
öhdəlikləri üçün
bağlaşmada müəyyən
edilmiş həcmdə
məsuliyyət daşıyır. O, bağlaşmadan irəli gələn öhdəliklərin icra edilməsi və ya lazımi qaydada icra edilmədiyi
üçün də
eyni məsuliyyət daşıyır.
Sahibkar Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyinin
tələblərinə əməl
etmədiyi öz öhdəliklərini icra
etmədiyi və ya lazımi qaydada icra etmədiyi
hallarda qanunvericiliyə
uyğun olaraq mülkü-hüquqi, inzibati
və cinayət məsuliyyəti daşıyır.
Sahibkarlığın dövlət tərəfindən hüquqi
tənzimlənməsi və dövlət nəzarəti
Dövlət sahibkarlıq fəaliyyətini qanunvericilik,
inzibati-hüquq, büdcə,
vergi və pul-kredit vasitəsi ilə tənzimləyir. Dövlət maddi-texniki, maliyyə,
əmək, informasiya
və təbii ehtiyatlardan istifadə sahəsində mülkiyyət
və təşkilati-hüquqi
imtiyazlara və qeyri-bərabərliyə yol
vermir.
Sahibkarlığın sürətli inkişafını təmin
etmək üçün
dövlət sahibkarlıq
fəaliyyətinin öncül
istiqamətlərini və
buna müvafiq olaraq düzəlişlər
sistemini müəyyənləşdirir.
Dövlət sahibkalığa kömək məqsədilə
ilə informasiya, məsləhət, elm və
tədris mərkəzləri,
maliyyə fondları yaradır, vergi ödənişlərinin, Azərbaycan
Respublikasının Milli
Bankı ssudalarının
faizlərinin, amortizasiya
ayırmalarının güzəştli
dərəcələrini və
vergi tutulmayan digər ayırmaları müəyyənləşdirir.
Sahibkarlıq fəaliyyətinə
dövlət nəzarəti
həmin fəaliyyətin
səmərəli həyata
keçirilməsinə maneələr
yaratmamalıdır. Nəzarəti həyata keçirmək
hüququna yalnız qanun əsasında bu hüquqlar verilmiş orqanlar malikdir. Vergi, antiinhisar, sanitariya, ekologiya və s. dövlət nəzarət
orqanlarının yoxlamaları
yalnız onların səlahiyyətlərinə müvafiq
surətdə həyata
keçirilir.
Sahibkarlıq fəaliyyətinin məhdudlaşdırılmasına yalnız dövlətin səlahiyyətlərinə aid məsələlər - qanunçuluğun
gözlənilməsi, ölkənin
və vətəndaşların
təhlükəsizliyi və
müdafiəsi, vergi,
qiymət və antiinhisar tənzimlənməsi,
sosial təminatlar verilməsi, ekologiya, sanitariya, yanğından qorunma və arxitektura normalarının
gözlənilməsi və
tarixi abidələrin
mühafizəsi məsələləri
üzrə yol verilir.
Dövlət hakimiyyəti və dövlət idarəetmə orqanlarına
mülkiyyət və
təşkilati-hüquqi formasından
asılı olaraq bu və ya
digər sahibkarlıq
növünə imtiyazlar
verən qərarlar çıxarmaq qadağan
olunur.
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyində nəzərdə
tutulan hallar istisna edilməklə, dövlət orqanlarının,
həmkarlar təşkilatlarının
sahibkarlıq fəaliyyətinə
müdaxiləsi qadağandır.
Sahibkarlıq fəaliyyətinə
siyasi partiyaların və ictimai birliklərin müdaxiləsinə
yol verilmir. Hüquqi şəxs yaradılmaqla
həyata keçirilən
sahibkarlıq fəaliyyətindən
əldə olunan mənfəətdən və
sahibkarın şəxsi
gəlirindən vergilərin
tutulması Azərbaycan
Respublikasının qüvvədə
olan vergi qanunvericiliyinə uyğun
olaraq həyata keçirilir.
Sahibkardan əsassız olaraq məcburi surətdə vergi və digər ödəmələr tutularsa
və ya sahibkara vergi qanunvericiliyini pozduğuna görə cərimə sanksiyaları düzgün
tətbiq edilməzsə,
sahibkarın buna yol vermiş orqanlara iddiası üzrə bütün qeyri-qanuni tutulmuş məbləğ həmin dövr üçün kredit faizi əlavə
olunmaqla qaytarılır
və ya sahibkarın razılığı
ilə növbəti dövrün vergilərinin
ödənməsi hesabına
aid edilir.
Sahibkarlıq hüquqlarının
hüquqi nizamlanması
Sahibkarlıq fəaliyyətinin məhdudlaşdırılmasına yalnız dövlətin səlahiyyətlərinə aid məsələlər - qanunçuluğun
gözlənilməsi, ölkənin
və vətəndaşların
təhlükəsizliyi və
müdafiəsi, vergi,
qiymət və antiinhisar tənzimlənməsi,
sosial təminatlar verilməsi, ekologiya, sanitariya, yanğından qorunma və arxitektura normalarının
gözlənilməsi və
tarixi abidələrin
mühafizəsi məsələləri
üzrə yol verilir.
Dövlət hakimiyyəti və dövlət idarəetmə orqanlarına
mülkiyyət və
təşkilati-hüquqi formasından
açılı olaraq
bu və ya digər sahibkarlıq
növünə imtiyazlar
verən qərarlar çıxarmaq qadağan
olunur.
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyində nəzərdə
tutulan hallar istisna edilməklə, dövlət orqanlarının,
həmkarlar təşkilatlarının
sahibkarlıq fəaliyyətinə
müdaxiləsi qadağandır. Sahibkarlıq fəaliyyətinə siyasi partiyaların və ictimai birliklərin müdaxiləsinə
yol verilmir.
Sahibkarlıq fəaliyyətinin dayandırılması və
xitamı
Sahibkarlıq fəaliyyətinə
xitam verilməsi haqqında qərarı sahibkar (mülkiyyətçi)
özü və ya məhkəmə qəbul edə bilər. Sahibkarlıq
fəaliyyətinə məhkəmə
tərəfindən yalnız
Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyində nəzərdə
tutulmuş hallarda xitam verilə bilər.
Sahibkar vəfat etdikdə, onun əmlakı mülki qanunvericilikdə nəzərdə
tutulmuş qaydada onun varisinə keçir.
Bağlaşma əsasında həyata keçirilən
sahibkarlıq fəaliyyətinə
aşağıdakı hallarda
xitam verilir:
* bağlaşmanın müddəti
başa çatdıqda;
* tərəflərin qarşılıqlı
razılığı ilə;
* məhkəmənin qərarı
ilə;
* bağlaşmada və
qanunvericilikdə nəzərdə
tutulmuş digər hallarda.
Hər kəsin sahibkarlıq sahəsində
iqtisadi fəaliyyəti
onun şəxsi azadlığının təzahürü
kimi xarakterizə edilir və azad iqtisadi fəaliyyət
prinsipi inkişaf etdirilir.
Sahibkarlıq fəaliyyəti bilavasitə dövlətin
iqtisadi təhlükəsizliyi
ilə bağlı olan bir məsələdir. Azərbaycan Respublikasında Heydər
Əliyev tərəfindən
əsası qoyulan və Prezident İlham Əliyev tərəfindən uğurla
davam etdirilən siyasət nəticəsində
sahibkarlıq fəaliyyəti
subyektlərinin huquqi müdafiəsi istiqamətində
böyük işlər
görülmüşdür. Son illərdə də
sahibkarların dövlətin
iqtisadi və sosial təhlükəsizliyi
modelində yeri və rolu nəzərdən
qaçırılmamış və bu istiqamətdə
radikal xarakterli tədbirlər həyata keçirilmişdir.
Vahid Ömərov, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 7 dekabr.- S. 10.