Hüquqi dövlət və milli
şüur
Milli hüquqi dövlət quruculuğunda
əsas yer tutan milli şüurun
daşıyıcısı olan millətin
meydana gəlməsi və inkişafı problemini tədqiqatçılar “millət
ideyası” ilə əlaqələndirirlər. Vaqif Abdullayevin fikrincə, əgər millət məsələsi
siyasi və iqtisadi sahələrdə
müəyyənedici amillərdən biridirsə, millət
ideyasının mövcudluğu və onun kəsb etdiyi formalar daha çox
mentalitet sahəsinə aiddir,
yəni həm fərdi, həm də siyasi
şüur sferasında təzahür
edir və insanın mənlik şüuru formalarından biri
- onun cəmiyyətdə özünü
identifikasiyası vasitəsi və mövcud
cəmiyyətin birliyinin və mahiyyətinin
kollektiv dərki kimi
çıxış edir”. Milli şüurun
daşıyıcısı olan millətin
meydana gəlməsi və inkişafı problemini tədqiqatçılar “millət
ideyası” ilə əlaqələndirirlər. Vaqif Abdullayevin fikrincə, əgər millət məsələsi
siyasi və iqtisadi sahələrdə
müəyyənedici amillərdən biridirsə, millət
ideyasının mövcudluğu və onun kəsb etdiyi formalar daha çox
mentalitet sahəsinə aiddir,
yəni həm fərdi, həm də siyasi
şüur sferasında təzahür
edir və insanın mənlik şüuru formalarından biri
- onun cəmiyyətdə özünü
identifikasiyası vasitəsi və mövcud
cəmiyyətin birliyinin və mahiyyətinin
kollektiv dərki kimi
çıxış edir”.
Yeni hakimiyyətin
əsas məqsədlərindən biri də
SSRİ tərkibindəki qeyri-slavyanları, xüsusilə, türk xalqlarını milli
şüurdan uzaqlaşdırmaq, etnomədəniyyəti
və milli ənənələri ümumi sovet mədəniyyətində
əritmək idi.
Azərbaycan
tarixində mühüm yer
tutan üç respublika formasını - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti, Azərbaycan SSR və Azərbaycan
Respublikasını sıx varislik telləri
bağlayır.
“Müasir İnkişaf” İctimai Birliyinin İdarə
Heyətinin sədri Mübariz
Aşırlının fikrincə, qloballaşan
dünyamızda milli-mənəvi dəyərləri, milli şüuru, vətən
əxlaqını, vətənpərvərlik ruhunu
saxlamaq get-gedə çətinləşməkdədir.
Qloballaşma özü
ilə elmi-texniki tərəqqini, elmin nailiyyətlərini gətirməklə
yanaşı, bayağı mədəniyyətin, başqa sözlə desək, kütləvi mədəniyyətin
gəlişinə də şərait yaradır. Yəni mobil telefon
vasitəsilə bir neçə saniyə,
dəqiqə ərzində dünyanın istənilən
nöqtəsilə əlaqə saxlamaq kimi lazımlı işi
görməklə yanaşı, cəmiyyətimiz üçün ziyanlı sayıla biləcək
işləri də görmək mümkündür.
Bu sıraya interneti,
televiziyanı və s. aid
etmək olar.
Məsələnin ən çətin
tərəfi qloballaşmanın qarşısıalınmaz bir prosesə çevrilməsidir. Artıq ondan kənarda durmaq, yaxud onun gəlişini əngəlləmək
mümkünsüzdür. Buna
görə də qloballaşmaya
qarşı mənasız mübarizə aparmaqdansa,
onu olduğu kimi qəbul etmək və bu
çərçivədə öz milliliyini, mənəvi dəyərlərini, milli şüurunu saxlamağa çalışmaq daha məqsədəuyğundur. Qloballaşmadan, onun gətirdiyi
mənfi fəsadlardan qorxub özünə
qapanmağa çalışmaq məhv
olmağın başlanğıcı deməkdir. Misal üçün interneti ləğv etməyə və yaxud ondan istifadənin məhdudlaşdırılmasına
çalışmaqdansa, onun daha da geniş
yayılmasına çalışmaq lazımdır. Sadəcə
olaraq, internetdən Azərbaycan həqiqətlərinin,
milli-mənəvi dəyərlərin, türk-islam
ideyasının yayılması üçün
geniş şəkildə yararlanmağa
çalışmaq lazımdır.
Qloballaşma
artıq sərhədləri də yox etməkdədir.
Vaxtilə bu həqiqəti qəbul etməyənlər
indi onun nə dərəcədə
real olduğunu təsdiqləməkdədirlər.
Bu tendensiya da bizi
qorxutmamalıdır. Əgər biz bir dövlət və millət olaraq dəqiq konsepsiya
müəyyən edə bilsək, milli şüura sahiblənsək, sərhədlərin
mövcud olub-olmamasının əhəmiyyəti
qalmayacaq. Çünki
dövlətimizin keçmiş və bugünkü sərhədləri bizim ürəklərimizə və
beynimizə hopacaq. Belə bir
situasiyada isə nə qloballaşma,
nə də onun zərərli
tendensiyaları real təsir edə bilməyəcəkdir.
Bəs qloballaşmanın mənfi
təsirlərindən necə qorunaq, onun müsbət tərəflərindən
yararlanıb, mənfi tərəflərindən necə
sığortalanaq? Bu məsələyə
yuxarıdakı qeydlərimizdə ip ucu verdik. Yalnız milli şüura sahib olmaqla qloballaşma
məsələsində “qızıl orta”nı tapmaq mümkündür. Milli şüuru - milləti
bir arada saxlayan, onu təşkilatlandıran
və vahid məqsədə doğru yol olmasına
yardımçı ola bilən bir vasitə saymaq olar.
XX əsrin əvvəllərində,
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurucusu olan
ziyalılarımız tərəfindən bu
“türkləşmək, islamlaşmaq, avropalaşmaq” kimi formulə
edilmişdi. Bunun nə
qədər doğru bir
formul olduğu
zamanın sınağından uğurla
çıxaraq öz təsdiqini
tapdı. Hazırkı dövrdə də bu
prinsip işləməkdə və bizlərə
düzgün yolu
göstərməkdədir. Lakin bu prinsipə əməl etməklə
yanaşı, unutmamalıyıq ki, indi dünya 100 il əvvəlki dünya deyil, müasir dövrdə
dəyişikliklər, yeniliklər, inkişaf
daha sürətli şəkil alıb.
Ulu Öndər
Heydər Əliyevin 1993-cü ilə qədərki irsinə yeni metodologiyadan
yanaşılması sayəsində bu dəyərli
irsdə daha qiymətli cəhətləri
üzə çıxarmaq mümkün oldu.
Heydər
Əliyevin sovet dövrü
fəaliyyəti nəticəsində Azərbaycanda etnomədəniyyət
sahəsində əsil intibah,
oyanış baş verdi.
“Heydər Əliyevin respublikaya
rəhbərlik etdiyi dövrdə (1969-1982-ci
illər) ... azərbaycançılıq məfkurəsinin, milli ruhun, milli-mənəvi
özünüdərkin, mədəniyyətin yüksəlişi,
xalqın tarixi yaddaşının
özünə qaytarılması, soykök
əsasında millətdə müstəqil dövlətçilik
ideyası üçün sürətli
yüksəliş mərhələsi olmuş,
müstəqil Azərbaycanın təməli qoyulmuşdur.
Heydər Əliyevin Azərbaycana rəhbərliyinin birinci dövründə (1968-1982) ictimai-iqtisadi inkişafın və milli-mədəni
oyanışın bütün sahələrində
müstəqilliyə doğru böyük dönüş
başlanmışdır”.
Qloballaşma prosesi də 100 il əvvəlki
inkişaf sürətində deyil. Bu səbəbdən
“Türkləşmək, İslamlaşmaq,
Avropalaşmaq” prinsipini
əsasən saxlamaqla, müasir
dövrə və şəraitə uyğun
konsepsiya hazırlamaq lazımdır. Məhz
bu amil millətimizin milli şüurunun daha da formalaşmasına
dəstək ola bilər.
Bu prosesin
təşkilində və kütlələrə
çatdırılmasında dövlətin ciddi
iştirakı tələb olunur. Çünki qloballaşmanın mənfi
tendensiyalarından cəmiyyəti qorumaq təşkilatların
və ya fərdlərin gücü
daxilində deyil. Hansısa təşkilatlar
və fərdlər müəyyən qədər duruş gətirə və daha
bir neçə nəfəri də
sözügedən məsələdə maarifləndirə
bilər. Amma bunu
axıra qədər saxlamaq qeyri-mümkündür. Əgər saxlamaq mümkün olsa belə, o, daha çox fərdi əhatə
etməkdə çətinlik çəkdiyi üçün
sonucda məğlub duruma
düşəcək. Buna yol
verməmək üçün milli şüura sahib fərdlər həm ayrılıqda, həm
də təşkilatlar vasitəsilə dövlətin də ciddi dəstəyi ilə milləti bu çətin sınaqdan
alnıaçıq çıxarmalıdır.
Yeri gəlmişkən
təhsil işçilərinə, jurnalistlərə bu məsələdə böyük
yük və məsuliyyət düşür. Hər iki
təbəqənin nümayəndələrinin əlində
kütləni yönləndirmək və formalaşdırmaq üçün böyük
imkanlar var. Vaxt ötürmədən bu
imkanlardan düzgün
və səmərəli istifadə olunmalıdır. Misal üçün deyək
ki, orta məktəblərdə
islam dininin tədris
olunması qloballaşmanın gətirdiyi mənfi tendensiya olan kütləvi
mədəniyyətin yayılmasına qarşı böyük dirəniş ola
bilər.
Yekun olaraq bir daha
qloballaşmadan kənara qaçmaqdansa,
bu prosesdə aktiv rol almağın önəmli
olacağını bildiririk. Sadəcə
olaraq, bizlər bir toplum olaraq burada
türk-islam ideoloji prinsipi çərçivəsində, milli şüura sahiblənməklə
iştirak edə bilərik. Belə iştirak bizi öz keçmişimizdən,
soy-kökümüzdən, mənəvi dəyərlərimizdən
ayırmaz, eyni zamanda,
dünyanın mütərəqqi inkişaf
tendensiyalarını da mənimsəməyə
yardımçı ola bilər.
Heydər
Əliyev maddi və mənəvi mədəniyyət
problemlərin həllinə girişdi,
tarixi-mədəni, milli-mənəvi dəyərləri
mühafizə etməklə kifayətlənmədi, onları
həm də inkişaf etdirdi.
Minlərlə tarixi abidə,
muzeylər bərpa etdirdi, görkəmli
memarların mədəni irsinin öyrənilməsini
təşkil etdi, görkəmli mədəniyyət
xadimlərinə abidələr ucaltdı tarixi
adları bərpa etdi, mühacirət mədəni
irsinə diqqəti artırdı və Azərbaycana gətirilməsi
sahəsində xeyli işlər gördü. “Heydər Əliyevin fəaliyyətində
milli tarixə, mədəni irsə
qayğı, xalqın milli ruhunun, qan
yaddaşının dirçəldilməsi mühüm
yer tuturdu. Bu sahədəki fəaliyyəti onun böyük millətsevər
olduğunu göstərir” .
Ulu
Öndərin çoxsahəli fəaliyyəti sahəsində
Azərbaycan xalqının etnik nüvəsi
daha da möhkəmləndi,
siyasi mədəniyyəti inkişaf
etdi, cəmiyyətdə milli
ziyalıların və milli kadrların
çəkisi və rolu artdı, vahid Azərbaycan ədəbi dili
bərqərar oldu və yüksək səviyyəyə qaldırıldı, milli təhsil, incəsənət, ədəbiyyat
özünün yüksək inkişaf mərhələsinə qədəm
qoydu, milli şüur, azərbaycançılıq
formalaşdı. Bu dövrdə peşəkar
milli mədəniyyət, vahid
Azərbaycan milləti yaradıldı. Dini
cəhalət, fanatizmə son qoyuldu, milli-vətənpərvərlik ruhu yüksəldi, milli-mənəvi dəyərlərə
qayğı gücləndirildi, Azərbaycanın siyasi, mədəni nüfuzu
postsovet məkanında və beynəlxalq
aləmdə artmağa başladı.
Heydər
Əliyev qatı dünyəvi inkişaf
tərəfdarı olsa da,
milli-mənəvi dəyərlərin qorunmasını istəyirdi.
Lakin böyük şəxsiyyət dini fanatizm, cəhalət,
mürtəce adət-ənənələr əleyhinə qətiyyətlə
çıxış edirdi, fikir azadlığı, mənəvi
azadlığı mənəvi tərbiyə uğrunda
mübarizə aparırdı, milli
bayramların keçirilməsi haqqında qərar verir, xalqın mənəvi həyatında
Azərbaycan qadının rolunu yüksəltmək
üçün tədbirlər həyata
keçirdi.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 13 dekabr.- S. 15.