Hüquqi dövlət və müasir
dövrün sosial-qlobal
problemləri
Bəşəriyyət
bizim sivilizasiyamızın tarixində cürətlə həlledici
adlandırıla biləcək XXI əsrə qədəm
qoymuşdur. Ötən yüzilliyin çoxsaylı nailiyyətləri
ilə yanaşı, biz yeni əsrə həll olunması
lazım olan problem paketini gətirmişik. Və əgər əvvəllər
insanlar yerli münaqişələr və problemlərin həlli
ilə məşğul olmaq zərurəti ilə
qarşılaşırdılarsa, indi onlar bütün bəşəriyyətə
aidiyyəti olan və həll olunmasında dünyanın
bütün xalqlarının iştirak etməsi tələb
olunan qlobal problemlər ilə qarşılaşırlar. Bax,
bu səbəbdən bu gün dünyanın aparıcı
siyasətçiləri yorulmadan “qloballaşma”, “dezinteqrasiya”
və “sosial və ekoloji fəlakətlər” kimi sözləri
təkrar edirlər. Hələ 1989-cu ilin yayında
“böyük yeddilərin” başçılarının
toplantısında gündəliyə ətraf mühitin
problemləri və iqlim fəlakətləri kimi məsələlər
daxil edildi. Və insanlar bu suallara cavabı yalnız onları
qlobal miqyasda nəzərdən keçirəcəkləri
halda tapa bilərlər. 2000-ci il sentyabr ayının 7-də
Minillik Sammiti zamanı dövlət başçıları
qarşısında çıxış edərkən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev demişdir:
“İndiki mərhələdə beynəlxalq inkişafın əsas
tendensiyası qloballaşmadır. Bu mürəkkəb və
heç də birmənalı olmayan prosesin perspektivləri
bizim hamımızı düşünməyə məcbur
edir.”
Amma biz hansı problemləri qlobal hesab etməliyik? İctimai, milli və
regional problemləri qlobal
problemlər ilə qarışdırmamaq üçün
biz problemin qloballığını
mühakimə etmək
üçün kriteriyaları
müəyyən etməliyik.
Birincisi, bu problemlərin bütün bəşəriyyətin
və ayrılıqda hər bir fərdin həyati
maraqlarına aidiyyatı olmalıdır. İkincisi,
onlar kəskin və aktual olmalı və müasir
sivilizasiyanın mövcudiyyətinin obyektiv amili kimi
çıxış etməlidir. Üçüncüsü,
onlar özlərində sosial və təbii təzahürləri
birləşdirməli və ictimai-təbii, və biososial
münasibətləri əks etdirməlidir. Dördüncüsü, onlar bütün dövlətlərin
və xalqların maraqlarına toxunmalıdır. Burada
qeyd etmək lazımdır ki, bu kriteriyalar yalnız məcmu
halda problemin qloballığını göstərir, belə
ki, onların hər biri ayrı-ayrılıqda həlledici
amil ola bilməz, baxmayaraq ki, bu barədə
alimlər arasında müəyyən fikir
ayrılığı mövcuddur.
Bu
kriteriyaların qiymətləndirilməsi daha aydın başa
düşməyə imkan verir ki, qlobal problemlərə laqeyd
münasibət göstərilməsi bütövlükdə
bəşəriyyətin, ayrılıqda hər bir fərdin
mövcud olmasında özünü göstərə bilən
düzəldilməsi mümkün olmayan nəticələrə
aparıb çıxara bilər. Buna görə də bəşəriyyətə
dünya dinini gətirmiş Məhəmməd peyğəmbər
(s.a.s) belə problemlərin yaranması barədə xəbərdarlıq
etmiş, onların səbəblərini göstərmiş,
daha aydın ifadə olunacağı şəraiti
vurğulayaraq, insanların onlardan necə yayına və həll
edə biləcəklərini izah etmişdir.
Müasir
dövrdə bəşəriyyətin mövcudluğu
üçün mühüm həyati əhəmiyyət kəsb
edən və ictimai tərəqqinin ondan asılı
olduğu problemlərin məcmusu qlobal problemlər adlanır.
“Qlobal”
problemlərin meyarı müxtəlif şəkildə təhlil
olunur. Birinci mövqeyə görə “qlobal
problemlər” aşağıdakı meyarlarla müəyyən
olunur:
a) miqyasına
və əhəmiyyətinə görə ən geniş,
çox mühüm əhəmiyyətli, bütün
dünya ölkələrini əhatə edən;
b) sintetik
mahiyyət daşıyan, bütün sahələri əhatə
edən;
v) ümumbəşəri,
planetar, beynəlxalq səciyyə daşıyan.
İkinci mövqeyə
görə “qlobal problemlər” müəyyənləşdirilərkən
aşağıdakı dörd cəhət əsas
tutulmalıdır:
a) o
hadisələr “qlobal” xarakter daşıyır ki, onlar
çox aktual ziddiyyətlərdir, ictimai tərəqiyyə
mane olur və sivilizasiyanı məhv etmək təhlükəsi
yaradırlar;
b) onlar
bütün xalqların və dövlətlərin,
bütün bəşəriyyətin mənafeyinə
toxunurlar;
v) onlar
özlərində ictimai və təbii prosesləri birləşdirərək
sosial-təbii və biososial mahiyyət daşıyırlar;
q) onların
həll edilməsi kollektiv nəzarət, beynəlxalq əməkdaşlıq
tələb edir.
Müasir dövrdə
qlobal problemləri belə qruplaşdırmaq olar:
a) planetar
bəşəri təhlükə doğuran ictimai-iqtisadi,
sosial-siyasi qlobal problemlər: müharibə və sülh probemi,
hərbiləşmə, iqtisadi fəlakətlər və s.
b) planetar
təbii təhlükə doğuran qlobal problemlər: təbiətin mühafizəsi və
ondan səmərəli istifadə edilməsi;
v) əhali
artımı və mənəvi tənəzzüllə
bağlı meydana çıxan demoqrafik-mənəvi qlobal
problemlər: əhalinin surətlə artması və
yaşayış vasitələrinin isə zəif inkişaf
etməsi.
Müasir
qlobal problemlərin müəyyən qismi təbiət-cəmiyyət,
təbiət-insan qarşılıqlı münasibətlərindəki
tarazlıq qanunauyğunluqların pozulması nəticəsində
baş vermişdir. Bunları
müasir sosial və elmi-texniki tərəqqi şəraitində
meydana çıxmış “ekoloji böhran” adlandırmaq
olar: təbiət, su, torpaq getdikcə daha böyük sürətlə
çirklənir, insan öz mövcudluğunu təhlükə
altına alır.
Hazırda
təbiət-insan münasibətlərində yeni ekoloji təfəkkür,
ekoloji dünyagörüşü formalaşması zərurəti
meydana çıxmışdır. F.Engels “Təbiətin dialektikası” əsərində
dəfələrlə qeyd edirdi ki, insanın
böyüklüyü ondadır ki, o, təbiət
qanunauyğunluqları öyrənir, təbiəti öz məqsədlərinə
tabe olmağa məcbur edir.
Gələcək
cəmiyyət inkişafının
proqnozlaşdırılması problemi də xoşbəxt gələcəyi
qabaqgörənlik biliyi ilə potensial imkanları qeyd etmək
olar. Elmi qabaqgörənlik və
sosial proqnozlaşdırma metodundan da istifadə olunur.
Onlardan ən ümumiləri bunlardır:
ektrapolyasiya - müəyyən bir
sahəyə, dövrə aid olan hadisələrin,
qanunların başqa bir sahəyə aid edilməsi;
tarixi analogiya;
kompüter modelləşdirilməsi;
gələcəyin
ssenarisi;
eksperiment qiymətləndirilmə və
s.
Elmi qabaqgörənlik
və sosial proqnozlaşdırmanı məzmun və məqsədinə
görə dörd əsas növə bölmək olar:
axtarıcı; normativləşdirici; analitik; xəbərdaredici
proqnozlar.
Qloballaşma
nəinki cəmiyyətin qarşısında əməyin
yüksək məhsuldarlığını təmin edən
geniş imkanlar açır, həmçinin, sənayenin ən
müasir texnologiyaları bazasında yenidən təchiz edilməsi
və vahid dünya bazar sisteminin formalaşmasına yardım
edən müasir yüksək sürətli kommunikasiya sistemi
və rabitə vasitələrinin inkişafı
üçün bütün zəruri şərtləri
yaradır. Elmi-texniki proqresin bu
körpəsi müasir dünya bazarının kəskin
problemlərini ortaya çıxarır, əhalinin sosial
baxımdan daha az müdafiə olunmuş təbəqələrinin
yaşayış vəziyyətini pisləşdirir və
insanın ekoloji yaşam mühitinə çox mənfi təsir
edir. Qlobal rəqabətin təzyiqi isə bir
çox siyasətçilərə və monopolistlərə
gələcəkdə planetin ekoloji
sağlamlığının ağırlaşması təhlükəsini
düzgün qiymətləndirməyə imkan vermir.
Qloballaşmanın
bizim həyatımızın bəzi sahələrinə
aşkar mənfi təsirinə baxmayaraq, bu proses müasir cəmiyyət
üçün qaçılmazdır və buna görə
də o, Məhəmməd peyğəmbərdən (s.a.s) bizə
gəlib çatan müqəddəs müsəlman hədislərində
öz əksini tapmışdır. Bir çox
hədislər mövcuddur ki, orada islamın peyğəmbəri
(s.a.s) insan cəmiyyətinin inkişaf perspektivləri və
onun qarşılaşacağı problemlərin bəziləri
haqda qabaqcadan məlumat vermişdir. Bu gün biz Onun bəşəriyyətin
hal-hazırda üzləşdiyi ekoloji və sosial təlatümlərlə
bağlı peyğəmbərcəsinə xəbər
verdiyi məlumatların doğruluğunun şahidi oluruq və
bu müqəddəs yazılar, nəinki bizi bu qlobal problemlərin
yaranma səbəbləri barədə düşünməyə
məcbur edir, həmçinin, bizə onların həll edilməsi
üçün amerikalı tarixçi, riyaziyyatçı və
astronom Maykll Xart tərəfindən əsaslı olaraq tarixdə
ən böyük şəxsiyyət adlandırılan Məhəmməd
peyğəmbər (s.a.s) tərəfindən təklif
olunmuş effektiv üsulları göstərir.
“Qlobal
problemlər” fenomeni, “qloballaşma” prosesi və “sabit
inkişaf” anlayışları bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqədədir. Qloballaşma yeni tarixi və
sosial- mədəni şəraitdə qlobal problemlər
fenomeninin başa düşülməsi deməkdir. Lakin əgər “qlobal problemlər” əhəmiyyətli
dərəcədə planetar miqyaslı real ziddiyyətlərin
konstatasiyasını (fakt kimi qəbul edilməsini) bildirirsə,
“qloballaşma” ümumibəşəri proseslərin
dinamikasına diqqəti yönəldir. Bununla
yanaşı, “sabit inkişaf” anlayışı “insan-
sosium-biosfera” sistemində qlobal ziddiyyətlərin aradan
qaldırılması imkanları və koevolyusiya prosesləri
səviyyəsinə çıxışla əlaqələnir.
Qloballaşma və sabit inkişafın
anlaşılması prosesində iki son yanaşma
özünü aydın şəkildə göstərir.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 16 dekabr.-S. 7.