Hüquqi dövlətdə hüquqi
mədəniyyət
Hüquqi
dövlət quruculuğunun əsas elementlərindən
biri hüquqi mədəniyyətdir.
Hüquqi
mədəniyyət - hüquqi dövlətdə
hüquqi qaydaların möhkəmləndirilməsinə,
vətəndaşlarda qayda-qanunlara əməl
etmək vərdişi aşılamağa xidmət edir, insanları da
qanunların aliliyinə riayət etmək ruhunda
tərbiyələndirir. Vətəndaş cəmiyyətində
hüquqi qanunların tətbiqi onun daha da
inkişafına stimul yaradır. Politoloqların fikrincə, vətəndaşların
yüksək mədəniyyəti, şüurluluğu
və mütəşəkkilliyi, eyni zamanda, dövlət qanunlarının tələblərinə
ciddi münasibət göstərməyin,
demokratiya prinsiplərini həyata
keçirməyin əsas şərtlərindəndir.
Qanunçuluqla demokratiya qarşılıqlı əlaqədə
və qarşılıqlı təsirdə olan
proseslərdir. Hüquqi mədəniyyət
qanunları yalnız bilmək deyil, onu dərindən əxz edib,
ona hörmətlə yanaşmağı
və real həyatda tətbiq etməyi də
tələb edir. Hüquqi
dövlətdə cəmiyyətin hər bir
üzvü qanunlara və
qanunçuluğa hörmətlə
yanaşır, hüquqi mədəniyyətə,
hüquqi biliklərə yiyələnməklə
hüquqa, qanuna, qanunçuluğa inam
yaranır. Vətəndaş cəmiyyətinin mənəvi mədəniyyətinin
əsas ünsürü kimi
hüquqi mədəniyyət hüquqi dövlət quruculuğunda
mühüm əhəmiyyət kəsb edən
fenomenə çevrilir.
S.Məmmədovanın
fikrincə, hüquq mədəniyyəti
cəmiyyətin ictimai-siyasi təşkili
ilə də bağlıdır. Yüksək hüquq
mədəniyyətinin olduğu mühit siyasi sistemin normal fəaliyyət
göstərməsi üçün
şərait yaradır. Bu sistemin
hər bir sahəsi elə fəaliyyət
göstərməlidir ki, qanuna
tam müvafiq olsun, demokratiyanın yaratdığı imkanlardan məqsədyönlü istifadə etsin.
İnsanların
hüquqa, mövcud hüquq normalarına münasibətinin toplusu hüquq mədəniyyəti
adlanır. Hüquq normalarının tələblərinə
əməl etməyin vacibliyini insanlar şüurlu şəkildə
dərk etməlidirlər. Deməli, hüquq
mədəniyyətinin səviyyəsi həm vətəndaşların
hüququ bilmək, başa
düşmək dərəcəsindən, həm də bunu yerinə yetirməyin vacibliyini
dərk etmələrindən asılıdır.
Hüquq mədəniyyəti
hüquqi fikrin
yüksək inkişaf səviyyəsində
olduğunu təsdiq edir.
Cəmiyyət üzvlərinin ümumi
mədəniyyəti bu baxımdan hüquq mədəniyyəti qanunçuluğun
vəziyyətinə, hüquq
normalarına hörmətlə yanaşılmasına, vətəndaşların
öz hüquqlarından istifadə etmələrinə
və öz vəzifələrini yerinə
yetirmələrinə əhəmiyyətli təsir
göstərir.
Hüquqi dövlətin
əsas amili olan qanunun aliliyinin
reallaşdırılmasında, qanunçuluğun
möhkəmləndirilməsində hüquqi
mədəniyyətin yüksəldilməsi əsas yer tutur. Hüquqi
mədəniyyətin yaradılması vətəndaş cəmiyyətindəki
mənfi proseslərin qarşısının
alınmasında mühüm vasitə kimi çıxış edir.
Hüquqi dövlətdə hüquqi mədəniyyət inkişaf
etdikcə, ölkədə cinayət cəza tədbiri əvəzinə,
ictimai təsir tədbirləri
görülməsi üçün demokratik şərait yaranır.
Müasir
dövrdə hüquqi dövlət quruculuğu prosesində qanunvericiliyin
təkmilləşdirilməsi, qanunçuluğa
riayət olunması vətəndaşların hüquq
və azadlıqlarının səmərəli şəkildə
müdafiəsi, hüquq
qaydalarının, hüquq təhsili və
tərbiyəsinin gücləndirilməsi, qanunvericiliyin təbliği hüquq
mədəniyyətinin əsas istiqamətlərini təşkil
edir.
Politoloqlar
hüquq mədəniyyətinin yüksəldilməsinin
əhəmiyyətindən danışarkən, göstərirlər
ki, hüquq mədəniyyətinin
inkişafı formalizm,
süründürməçilik və s.
kimi mənfi halların da
aradan qaldırılmasına öz təsirini göstərir. Bununla bağlı, mövcud
qanunların təsir gücünün
artırılması da aktual
məsələlərdəndir. Qanunvericilikdə öz əksini tapmış məsələlər
nə qədər məntiqli və əsaslı olsa da, çox
vaxt praktikaya tətbiq
olunmur və hiss olunmadan dondurulur. Hüquq normalarının təsir gücünü artırmaq üçün,
onların yerinə yetirilməməyinin səbəblərini
müəyyənləşdirmək üçün
bu vəziyyəti yaradan
səbəbləri öyrənmək lazımdır. Bunun üçün hüququn insanların davranışına təsir
metodlarını bilmək vacibdir. İctimai, iqtisadi, mədəni,
psixoloji və digər amillərlə
bağlı olan bu
metodların işlənib hazırlanması müasir
dövrün ən aktual
problemlərindən biridir.
Qarşıya
çıxan problemlərin təxirəsalınmadan yerinə
yetirilməsi dövlət icra
orqanlarının işinin yaxşı
qurulmasından da asılıdır. Eyni zamanda, vəzifəli
şəxslərin hüquq mədəniyyətinin
yüksəldilməsinin də böyük
əhəmiyyəti vardır. Bunun üçün hüquq
mədəniyyətini yüksəltmək istiqamətində
dövlət aparatı ilə ictimai təşkilatların
əlaqəli fəaliyyəti zəruridir. Müasir
dövrdə dövlət idarəetmə orqanlarının
qarşısında çox mühüm və böyük
vəzifələr dayanır. Belə ki, bir milyondan
artıq qaçqını və torpağının 20
faizindən çoxunun işğal
altında olan ölkədə hüquq mədəniyyətini yüksəltmək
ölkənin bütün ehtiyat
qüvvələrindən düzgün və
yerində istifadə olunmasına şərait yaradar.
Bunun üçün idarəetmə aparatı hüquq mədəniyyətinin bütün elementlərindən istifadə edərək,
əlaqədar orqanları, hüquq statusu ilə bərabər, həm də idarəetmə
prosesini nizamlamalı, idarəetmə
orqanlarının fəaliyyəti üçün
sabit optimal bir rejim yaratmalıdır.
Əsaslandırılmamış qərarların verilməsinə müxtəlif orqanların vəzifələrində
təkrarlara yol vermək olmaz.
İdarəetmə aparatında hüquq mədəniyyətini
daha da inkişaf
etdirməyə, bunun tətbiqinin yeni forma və
metodlarını artırıb tapmağa
təşəbbüs göstərilməlidir. Xüsusi olaraq, nəzərdə
saxlanılmalıdır ki, hüquq mədəniyyətini yüksəltməyin
bütün məsələləri
kadrların hüquq hazırlığı
ilə sıx bağlıdır. İdarəetmə
aparatının rəhbərləri iqtisadiyyat,
istehsalın təşkili, informatika və
s. məsələlərdən əlavə,
hüququn əsaslarını da yaxşı bilməlidir. Çünki
mövcud qanunların düzgün
tətbiqi bundan, bu
biliklərdən asılıdır. Belə olarsa,
düzgün olmayan qərarların
qəbul edilməsinə də yol verilməz.
Hüquqi
dövlət quruculuğu prosesində iqtisadi inkişafın hüquqi
nöqteyi-nəzərindən təhlili yollarının təkmilləşdirilməsi
daha da aktuallıq kəsb
edir. İdarəetmə aparatı
işçilərinin hüquqi mədəniyyətinin
yüksəldilməsilə qarşıya çıxan
problemlərin hüquqi təhlili və iqtisadi cəhətdən məzmunu
metodlarının qarşılıqlı əlaqələrinin
gücləndirilməsi zərurəti meydana
çıxır.
Hüquqi mədəniyyət
hüquq, qanun və təbii
hüquqla sıx bağlıdır.
Y.Rüstəmovun fikrincə, aşağıdakılar təbii
hüquq hesab edilir: xüsusi mülkiyyət,
bərabərlik, demokratiya, cəmiyyətin
dövlətli və kasıblara bölünməsi, hakimiyyət
və ona tabe olanlar və b.
Qərbi
Avropada neotomizm, fenomenologiya, ekzistensializm və
hermenevtikaya əsaslanan təbii hüquq nəzəriyyələri daha geniş
yayılmışdır.
Neotomizm katolik kilsəsinin hökmranlıq etdiyi ölkələrdə (Fransa,
Almaniya, İtaliya, Avstriya, Belçika, İspaniya, Latın Amerikası ölkələrində)
daha çox
yayılıb. Dini hüquq
fəlsəfəsi ABŞ-da da fəaldır.
Katolik hüquq fəlsəfəsinin
başlanğıc nöqtəsi Allahın bütün
varlığın ilk səbəbi
olmasını qəbul etməkdir; dövlət və hüquq Allah tərəfindən
yaradılıb, mənəvi başlanğıcın nəticəsidir,
ilahi ağılın ictimai
qaydalarda əks olunmasıdır.
Neotomizm
təbii hüquq deyəndə, adətən,
aşağıdakı ümumi prinsipləri
nəzərdə tutur: azadlıq, ədalət,
hər kəsə onun ləyaqətinə
görə qiymət vermək, bağlanan
sazişləri yerinə yetirmək, hakimiyyətə hörmət,
ümumi rifah, həmrəylik
və s.
Fenomenologiya əsasında
yaranan hüquq nəzəriyyələri
pozitiv hüquqi əsasını
“eydos”larda
görürdülər. “Eydoslar” “təmiz
mahiyyət”, “ideal hüquqi
formalar”, “airior” (təcrübədən
əvvəl) normativ ideyalar”
deməkdir. “eydotik hüquq”
təbii hüququn xüsusi
analoqudur və pozitiv qanunçuluqdan əvvəl gəlir. Məhz bu hüququn köməkliyi
ilə fərdlərin hərəkətləri müəyyən
sistemə gətirilir.
Ekzistensial
hüquq fəlsəfəsi hesab edir ki,
adi varlıq səviyyəsində hüquq, pozitiv hüquq öz-özlüyündə süni yaradıcılıqdan donmuş
bir şeydir. Özünün həyati qüvvəsini hüquq insanın ekzistensiyasında (canlı
varlığında) tapır. Hüququn
əsası olan ekzistensiya
ilə adi ictimai
varlıq arasındakı qarşılıqlı əlaqə
fasiləsiz olaraq bir-birini
əvəz edən konkret həyati hadisələrdə
öz ifadəsini tapır. Bu nəzəriyyəyə görə, təbii
hüquq daimi, dəyişməz
məzmuna malik deyil. Hüquq sözün xüsusi mənasında quru
və donmuş normalar
sistemi ola bilməz; o, ayrı-ayrı hüquqi
vəziyyətlərin fasiləsiz, ardıcıl fəaliyyətidir,
hüquqi hadisələrin cəmidir. Belə
vəziyyət fərdi və təkrarolunmazdır, ona görə də, onun hüquqi həddi normalaşdırıla bilməz.
Hermenevtik təbii hüquq nəzəriyyəsinin tərəfdarları
mütləq, hərəkətsiz təbii hüquqa,
həmçinin, təbii və pozitiv hüququn bir-birinə qarşı
qoyulmasının əleyhinə çıxış edir. Təbii hüquq fərdlərin
azadlığı, bərabərliyi, təhlükəsizliyi
prinsiplərindən doğan ədalət
ideyasına əsaslanır.
Hermenevtik nəzəriyyəyə
görə, hüquq anlayışı,
sadəcə olaraq, hüququ
dərk etmək deyil, elə bir prosesdir ki,
burada “canlı tarixi dil” əsasında “konkret tarixi hüququn
yaranması baş verir”.
Beləliklə, hüquq hermenevtik
proses anlayışının məhsuludur.
Bu nəzəriyyə hüquq
normalarına deyil, hüquqi
davranışlara və s. istinad
edir. “Mücərrəd qanunun”
mətni bütün hallarda
faktiki vəziyyətlə tən gəlməli,
“şeylərin faktiki vəziyyətinə”
uyğunlaşdırılmalıdır. Bunun
nəticəsində pozitiv hüquq norması və “şeylərin faktiki vəziyyəti”, olmalı şey ilə olan bir-birinə
uyğun vəziyyətə gətirilir və
bu yolla “konkret, həqiqətən, mövcud
olan tarixi hüquq” meydana gəlir.
Hüquqi pozitivistlər
hüququ heç bir aksioloji (dəyər)
baxımından haqq qazanmağa
ehtiyacı olmayan, şübhəsiz, pozitiv fakt kimi
tədqiq edirdilər. Bu mövqedən
çıxış edən hüquqi pozitivizm nümayəndələri enekulyativ hüquq fəlsəfəsini
təbii və müsbət (pozitiv) hüquqa zidd olan yanılma hesab edirlər.
Onlar təsdiq edirdilər ki,
yalnız dövlət tərəfindən müəyyən
edilən normaların cəmi olan pozitiv hüquq mövcuddur; hüquq
adlandırılan başqa normalar,
o cümlədən, təbii hüquq olsa-olsa, fəaliyyətdə
olan pozitiv hüququn əxlaqi cəhətdən qiymətləndirilməsidir.
Bu qiymət, onların fikrincə, subyektiv mənada müxtəlifdir və
hamı üçün vacib
deyil.
Hüquqi pozitivizm dövlət və hüququn
mahiyyətini dərk etmək imkanını inkar
edir. Hüquqi
anlayışlar, prinsiplər, kateqoriyalar
təfəkkürün subyektiv
abstraksiyası hesab edilir.
Qanunun Kant tərəfindən
müəyyənləşdirilən formal
anlarına əsaslanan hüquqi pozitivizm hüququ təmiz
məntiqi forma hesab edirdi. Formalizm hüquqi pozitivizmin əsasını
təşkil edir. Hüquq
dövlət tərəfindən həmin cəmiyyətin
üzvləri üçün
yaradılan və hamı üçün
vacib olan normaların
(və yaxud qaydaların) toplusudur.
Hüquqi normalar
tamamilə dövlət
özbaşınalığının məhsulu hesab edilirdi. Həm də normalar formal məntiqin tələblərinə
uyğun gələn və qanunvericilərin
mücərrəd əmrləri, normativ
mülahizələri kimi başa
düşülürdü. Hüquq norması, faktiki olaraq, qanunla eyniləşdirilirdi.
“Hüququn hökmranlığı”, “hüquqi dövlət”, “dövlətin hüquqla özünü
məhdudlaşdırması” və s. kimi anlayışlar o
dövrdə geniş
yayılmışdır. Belə tələblərin qanunçuluğun, demokratiyanın möhkəmlənməsi
üçün mütərəqqi cəmiyyəti
olmuşdur.
İerinqin fikrincə, hüquq hakimiyyətin əlavəsi, mənimsədiyi
qaydadır. Hüquq gücün
və hakimiyyətin düzgün yoludur. Hüquq hakimiyyətin
ağıllı siyasətidir. Hakimiyyət və hüquq öz
inkişafının ən ali mərhələsinə
hüquqi dövlətdə
çatır. Burada hakimiyyətin özünü hüquqla
məhdudlaşdırması və idarəçilikdə konstitusiya sisteminin tətbiqi
nəticəsində qanunun
hökmranlığı, sözün əsil
mənasında, qayda-qanun təmin edilir.
Hüququn yaranma səbəbini Qumiloviç
zorakılıqda axtarır. Dövlət və hüququn zorakılıq vasitəsi kimi xarakterizə olunmasını o, daha çox
keçmiş dövrlərə aid edirdi (Asiya
despotizmi, antik polislər,
feodal monarxiyaları). Qumloviçin
fikrincə, hakimiyyət formaları getdikcə yumşalır
və tədricən qəddarlıqdan xeyli
uzaqlaşır. Nəticədə “müasir mədəni dövlətlər”
yaranır ki, onların da
əsas əlamətləri aşağıdakılardır:
1) vətəndaşların hüquq bərabərliyi
və qanunçuluq; 2) liberal
demokratiya rejimi, parlamentçilik; 3) ümumi
xalq rifahının təmin edilməsi.
Beləliklə,
hüquqi dövlətin inkişafı üçün hüquqi
mədəniyyətin səviyyəsinin yüksək
olması, hüquq və qanunçuluğun
möhkəmlənməsi zəruri amillərdir.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 27 dekabr.- S. 14.